Alcohol grotere bedreiging dan drugs Pas op de plaats in relatie tot Ned. gereformeerden Tijdschrift 'Streven' verdwijnt Trouw Encyclopedie van de bijbel voor gezin en school Dominee Douwe Wouters terug van congres in Amerika: wmaktie jaarWJ-CNV. Stort uw bijdrage voorvakbonds jongerenwerk in de derae wereld li- WJ, VANDAAG VOORBIJGANGERS 'Jeugd met opdracht' wordt breder WOENSDAG 1 OKTOBER 1980 TROUW/KWARTET door Kees de Leeuw AMSTERDAM Dat we in een maatschappij leven, waar van alles wordt geslikt, gerookt, gedronken en gespoten, daarvan kijkt zo langzamerhand niemand meer op. Het leven wordt er in deze periode van doemdenken, economische teruggang en het aanhalen van de broekriem al met al niet vrolijker op en de mogelijkheden om daaraan zij het tijdelijk te ont snappen zijn legio. De roesverwekkende middelen of het nu pep. marihuana of alcohol is liggen veelal voor het grijpen en met name het gebruik van alcohol is de laatste jaren met sprongen omhooggegaan. Een man die zich niet zonder meer bij deze situatie wil neerleggen is de Am sterdamse predikant Douwe Wou ters. die als voorzitter van de inter kerkelijke hulpverleningsorganisatie De Regenboog zich met name bezig houdt met de opvang van drugsver slaafden in de binnenstad. In 1974 begonnen op de grasmat van het Von delpark trok deze gereformeerde do minee landelijk de aandacht, toen hij februari 1979 vooropliep bij een pro testmars van zo'n driehonderd Suri naamse heroïnveverslaafden en sym pathisanten tegen het drugbeleid van de gemeente Amsterdam. Hij was er ook bij, toen deze junkies de Stads- doelen kraakten en verklaarde zich solidair met de zwerf groep van daklo ze verslaafden. Zonder de drugsproblematiek te wil len verdoezelen of te kleineren, is ds Wouters van mening, dat het alcoho lisme een veel grotere bedreiging vormt voor onze samenleving. Hij vindt, dat juist de kerken bij het tegengaan van deze verslaving een belangrijke rol kunnen spelen, maar dat ze hun taak tot nog toe schrome lijk hebben verwaarloosd. Slachtoffers Op de conferentie werd ook veel kri tiek geuit op instanties als de Wereld gezondheidsorganisaties en de We reldraad van kerken, die deze de mensheid bedreigende vraagstukken te weinig aan de orde stellen. „Onder werpen als armoede en nucleaire be wapening staan hoog genoteerd op het prioriteitenlijstje van de wereld raad en terecht, want het gaat hier om belangrijke kwesties", aldus do minee Wouters, maar aan de versla ving van alcohol en andere drugs wordt te weinig aandacht besteed. Het is een basisprobleem, waar de samenleving mee kampt. Niet alleen in de zogeheten welvaartslanden, maar ook in de Derde Wereld, die in ernstige mate te maken krijgt met het alcoholisme, zoals op deze confe rentie naar voren kwam." Hij wijst erop. dat in de Verenigde Staten het aantal slachtoffers door alcoholgebruik in het verkeer in twee jaar tijd evenveel is als het aantal gesneuvelden in tien jaar Vietnam. „Dat laatste knaagt nog steeds aan de gewetens, maar het eerste wordt door het sociale klimaat van deze tijd blijkbaar gewoon geaccepteerd." Ds. Douwe Wouters: hypocriete moraal ten aanzien van drugs Foto: Erwln Verhoijen Het hoogst Datzelfde kan ook worden gezegd van Nederland, dat het hoogst scoort op de lijst van landen met een snel stijgend alcoholgebruik en waar naar schatting achthonderdduizend men sen verslaafd zijn aan alcohol of be horen tot de groep die een verhoogd risico loopt. Daarbij komt dan nog, dat de overheid nauwelijks een echt beleid voert ten aanzien van de be strijding en preventie van alcohol- lisme. Het is een reden te meer voor Douwe Wouters om de kerken hier op te roepen zich bezig te houden met deze problematiek en de ogen niet te slui ten voor de werkelijkheid. „Ze heb ben hierin duidelijk een taak, maar er tot nog toe maar bitter weinig aan gedaan", zo meent hij. Zij zouden moeten wijzen op de hypocriete en in wezen dubbele moraal ten aanzien van drugs die geaccepteerd zijn, zoals alcohol, en de taboe-drugs, zoals he roïne. „Over marihuana praat ik niet eens, want dat gebruik is in feite te verwaarlozen. De kerken zouden erop moeten wijzen, dat sociaal drinken de mensen ook funest kan worden. Dat dient dan wel op een geloofwaardige manier te gebeuren en die boet duide lijk in, als bijvoorbeeld de zitting van de gereformeerde synode wordt om spoeld door drank, zoals ik heb mee gemaakt." Stimulerend nationale christelijke federatie ter voorkoming van alcoholisme en drugsverslaving, zodat nu kan wor den gesproken van een wereldwijde „koepel" op dit gebied. Het congres werd gehouden in het hoofdkwartier van de Methodisten in Lake Junaluska en ds. Douwe Wou ters was er de enige Nederlandse deel nemer. „Ik ben er heengegaan op veizoek van het algemeen diakonaal bureau van de gereformeerde kerken en hoewel ik er aanvankelijk niet zoveel trek in had, ben ik achteraf blij er geweest te zijn. Het was een verhel derende en vooral stimulerende con ferentie. die mij moed heeft gegeven verder door te werken en ook hier aan de bel te trekken." Een man die indruk op hem heeft gemaakt was bisschop James K. Mat thews van de methodistenkerk in Washington en lid van het algemeen comité van de wereldraad van ker ken, die de bijeenkomst opende. Hij zei in zijn toespraak en geheel verklaarbaar vanuit zijn achtergrond nooit drank te hebben gebruikt, twintig Jaar geleden nog geen dronk aard te hebben gezien, terwijl nu in korte tijd niet alleen zijn broer is gestorven aan de gevolgen van alco holisme, maar ook een neefje van hem het leven heeft gelaten door overmatig druggebruik. Hij wilde daarmee duidelijk maken, dat zo goed als iedereen met deze problemen wordt geconfronteerd, ter wijl dat voorheen haast uitgesloten werd geacht. HIJ is in deze mening versterkt na het bijwonen van een Internationale bij- eenkomst in de Verenigde Staten, StrOminQGn waar tachtig kerkelijke verte genwoordigers uit zo'n 35 landen spraken over alcoholisme, drugge bruik en de opstelling van de kerken. Die bijeenkomst heeft uiteindelijk geleid tot de oprichting van de inter- De voorzitter van De Regenboog ver hult niet. dat er op de conferentie in Amerika twee stromingen waren: die van de totale onthouding en die van een zekere matiging en soberheid, te vergelijken met de nieuwe levensstijl van de laatste Jaren, die past in het bestedingspatroon van christenen. Ds. Wouters, die zelf geen geheelont houder is. toont zich voorstander van het laatste, maar voegt eraan toe, dat er geen breuk is ontstaan tussen bei de groepen en dat het vooral ging om het laten horen van een duidelijke waarschuwing. „We hebben ons niet moralistisch of wettisch willen opstellen. Persoonlijk vind ik dat een beweging als het Blauwe Kruis van dr Schaffner niet geheel van deze tijd is, maar dan moeten we als kerken daar wel wat anders tegenoverstellen". Hij is van mening, dat ook de ethici aan de theologische faculteiten tekortschie ten in het analyseren van de proble men rond alcohol en drugs, waarbij hij een uitzondering wil maken voor de Groningse ethicus Roscam Ab- bing. „Algemeen wordt geklaagd over het feit, dat er in de theologische oplei ding weinig aandacht wordt besteed aan verslavingsziekten. Dat pastores hierin niet worden getraind, terwijl ze er in hun werk dagelijks mee te ma ken krijgen. Ze hebben er nu meestal geen antenne voor en onderkennen de zaak niet." Ds. Wouters hoopt in staat te zijn, samen met anderen, in de kerken een zekere bewustwording te verwerkelij ken ten aanzien van alcohol en drugs. „In de gemeenten zelf zou er een speciale commissie moeten komen op dit gebied naast al die andere, zodat aan hulp en preventie kan worden gedaan. Die kerken hebben door hun achterban eigen mogelijkheden en mogen die niet laten liggen. Gebeurt dat wel, dan vrees ik dat ze hun reële betekenis verliezen en nauwelijks nog recht van bestaan hebben." Christelijke gereformeerde synode Van een onzer verslaggevers AMERSFOORT De christelijke gereformeerde en de Nederlands gereformeerde kerken zullen niet overgaan tot het sturen van afgevaardigden naar eikaars synoden. Een voorstel dat dit beoogde, werd gisteren op de christelijke gereformeerde synode verworpen. Het voorstel van de christelijke gere formeerde deputaten voor de eenheid van de gereformeerde belijders, dat overgenomen was door de commissie van rapport uit de synode, was be doeld als een kleine stap om op lande lijk niveau tot meer samenwerking te komen. Een ander voorstel van depu taten, dat vergaande samenwerking van overeenkomstige deputaat- schappen van beide kerken beoogde, was al door de synodecommissie af gewezen. Het was de bedoeling, dat afgevaar digden als gasUeden de vergadering waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Dordts Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam tel 020-5629444 telex 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned Credietbank Rekenmgnr 23 00 12 574 Gemeentegiro Amsterdam X11000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (abonnementen en bezorging) tel 010-115588 (redactie) tel 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westbiaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) tei 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwotte Abonnementsprijzen Per maand 16.98 Per kwartaal 50.95 Per half iaar 101,90 Per jaar 201.60 Advertentietarieven op aanvraag Telefonische abonnementenop- drachten (zie adressen boven) Opgave familieberichten 9-19 30 van maandag t/m vrijdag. Op zondag van 18-20 uur telef 020- 5622797 Opgave mmi-advertenties tel 020-5626262 ot schriftelijk aan Mmi-Adv afdeling, postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzigingen uitsluitend schriftelijk aan onze Amsterdam se adressen van eikaars synoden zouden bijwo nen en (zij het zonder beslissend stemrecht) aan de besprekingen zou den kunnen deelnemen. Het voorstel werd verworpen doordat gisteren in de synode de stemmen staakten (26 tegen 26). Wel zullen de besprekingen met de Nederlands gereformeerden op deputatenniveau worden voort gezet. Reden voor precies de helft van de synode om gisteren pas op de plaats te maken, is het feit, dat de toenade ring tussen de beide kerken plaatse lijk nauwelijks of niet vordert. Ds. J. Brons uit Urk noemde het niet reëel, op landelijk niveau verder te gaan. als de eenheid plaatselijk niet leeft. Daarbij gingen de ogen van de syno deleden vooral naar een enquête, die afgelopen winter gehouden is onder de kerkeraden Enquête Veelzeggend daarbij was al, dat bijna de helft niet reageerde. Van de 99 die dat wel deden (van de 175), gaven er 56 op, een Nederlands gereformeerde kerk in de buurt te hebben. Van deze laatsten hadden er 27 contact, waar van 14 inclusief kanselruil. Veertien hadden nog nooit contact gehad, 15 anderen hadden vroeger wel contact gekend, maar waren ermee opge houden. Prof. dr. J. van Genderen, voorzitter van deputaten. probeerde deze gege vens nog te relativeren door te wijzen op het aantal dat niet had geant woord, waaronder toch ook wel sa menwerkende gemeenten zouden zijn. Hij deed ook een beroep op de synode, haar roeping niet te vinden in de uitslag van enquêtes, maar in Gods Woord. Hij vroeg de synode wel realistisch te zijn en rekening te hou den met de plaatselijke kerken, maar 'Godsdienst niet per se anti-communistisch' BERLIJN (ANP) Het geloof in God en een religieuze opvatting van de geschiedenis hoeven niet noodzake lijkerwijs te resulteren in een anti communistische politieke opstelling. Dit zegt de vooraanstaande marxisti sche godsdienstcriticus in de DDR, prof. Olof Klohr in een artikel in het „Deutsche Zeitschrift für Phillso- phie". Klohr heeft enige tijd de leer stoel voor wetenschappelijk atheïs me bekleed, totdat deze werd opgehe ven. „Godsdienstige argumenten voor de motivatie van politieke actie kunnen op verschillende manieren gebruikt worden," aldus prof. Klohr. Bourgeois tendenzen in de kerk in het westen moesten de kerkleden afhou den van de maatschappelijke proble men. Een terugkeer naar het innerlijk leven en een klerikaal anti-commu- nisme zijn hiervan het gevolg. Klohr spreekt van een „demagogisch ge klets over vrijheid en mensenrechten- onder het masker van godsdienst". Communisme wordt zogenaamd op godsdienstige gronden afgewezen, maar het is een religieuze vorm van bourgeois anti-communisme, aldus prof. Klohr. krachtens bijbelse roeping toch voort te gaan op de ingeslagen weg. De gang van zaken was vooral weinig bevredigend voor die kleine groep gemeenten, waar de samenwerking plaatselijk wel goed loopt, en van wie gisteren ds. J. Plantinga uit Leeuwar den zich de tolk maakte. „Daar waar men al jaren kanseleenheid kent, vraagt men zich af, hoe lang zij nog moeten wachten, voordat zij verder kunnen." Zijn voorstel om het moge lijk te maken, dat ook in plaatsen waar geen NG kerk is, dominees van die kerk op de christelijke gerefor meerde kansel kunnen komen, werd ook verworpen. Dat lot onderging ook een voorstel van ds. K. Boersma uit Hoogeveen om als synode uit te spreken, dat de Nederlandse gerefor meerden verzekerd konden zijn van „de blijvende en toenemende bereid heid tot toenadering". Wel werd een voorstel van ds. Brons aangenomen om een bezinning op gang te brengen op de oorzaken, waarom op vele plaatsen geen con tacten zijn, en dan alles te doen wat mogelijk is om die oorzaken weg te nemen. Vrijgemaakten Positiever was de bespreking van de relatie tot de gereformeerde kerken (vrijgemaakt), die daarop volgde. De verhouding tot deze kerken is offici eel al jarenlang veel koeler De vrijge maakten vinden samenspreking al leen zinvol, als eerst wederzijds uitge sproken wordt dat het tot eenheid moet komen. Ook achten zij het niet juist, dat de christelijke gereformeer den naar meer dan één kant tegelijk contacten willen onderhouden en be sprekingen voeren. Maar in de synodebespreking van gis teren was waardering voor de toon van de brief van de laatste vrijge maakte synode uit 1978. Daarin spra ken de vrijgemaakten voor het eerst van „besef van onze verbondenheid in geloofsgemeenschap". De synode besloot een brief terug te schrijven, waarin nog eens beklem- ADVERTENTIE Prof. dr. J. van Genderen. toond wordt, dat „naar onze diepste overtuiging onze deelneming aan de gereformeerde oecumensiche synode en onze contacten met de Nederland se gereformeerde kerken voor ons geen verhindering vormen om de ge reformeerde kerken (vrijgemaakt) in oprechtheid te zoeken". Ook vragen de christelijke gereformeerden weer samenspre kingen op deputatenni veau over alles wat de eenheid tussen beide kerken in de weg staat, „waar bij dit gesprek geen zaak van vrijblij vendheid is, maar behoort tot het betreden van de weg, die onder de zegen des Heren kan lelden tot kerke lijke eenheid". Deze laatste zin (een voorstel van dr. T. Brienen uit Kam pen) beoogt maximaal tegemoet te komen aan de voorwaarde die de vrij gemaakten aan zo'n gesprek stellen. Bij Voorhoeve in Den Haag ver scheen een Encyclopedie van de bij bel, bedoeld voor gezin en school. Het is een stevig boek van Engelse af komst. zeer royaal en kleurrijk geïllu streerd, en het telt 328 pagina's. De eindredactie van de Nederlandse uit- gave had prof. dr H. Mulder, de gere formeerde nieuwtestamenticus, die verbonden is aan de protestantse theologische faculteit te Brussel. De prijs van deze encyclopedie ia 42,50. Bij Kok te Kampen verschenen: in de serie Nieuw Leven. Sociale actie in de lijn van Jezus door Larry Christen- son 100 pag., 12,90) en En zij her kenden Hem door Michael Scanlan en met een voorwoord van kardinaal Suenens (128 pag., 14,90); de reeks Nieuw Leven wordt geredigeerd door de hervormde ds W. C. van Dam en E. Avons. Voorts bij Kok: Oecumenisch r to raat onder redactie van prof. dr van der Linde (hoogleraar te Nij megen) en drs H. J. van Hout (secreta ris St Wlllibrord-vereniging); onderti tel: opbouw van oecumenische ge meenschap tussen plaatselijke ker ken (126 pag 18.25). Tot liefde be vrijd, ondertitel: liefde leren vanuit het Hooglied, door ds K. D. van Kam pen (74 pag., 11,90). Tot uw dienst, twintig toespraken uit kerken in stad en land, door Sipke van der Land (126 pag., 14,90). Het avontuur van de psalmen na pinksteren door mr J. P. Bommel (de auteur is een van de oprichters van de stichting charisma tische werkgemeenschap Nederland: 144 pag. 17,25). Romeins soldaat met achter hem een „hoofdman over honderd" (ill. uit „Encyclopedie van de bijbel). Getallen De Nederlands-gereformeerden scheidden zich tien jaar geleden van de vrijgemaakten af. De getalsver houdingen van de drie kerken zijn: vrijgemaakten 100.000, christelijke gereformeerden 75.000 en Neder lands-gereformeerden 30.000. Woorden van lof waren er gisteren voor prof. Van Genderen, die na ruim twintig jaar aftrad als voorzitter van het deputaatschap voor de eenheid van gereformeerde belijders. Vandaag spreekt de synode over de gezangen. Verder staan onder meer zending en internationale hulpverle ning op de agenda. Fbstbus247e 3500 GL Utrecht, AMSTERDAM (ANP) Het tijdschrift „Streven" wordt na 109 jaargangen eind 1980 opgeheven. Voorname rede nen voor deze opheffing zijn de personeelsbezetting en de financiële situatie. De Nederlandse jezuïeten, die dit cul tureel maatschappelijk maandblad leiden, waagden twee jaar geleden een laatste poging het blad te redden door een forse financiële injectie, on der meer om een wervingscampagne mogelijk te maken. Dit leverde echter te weinig resultaat op. Er zijn nu 1290 abonnees. Voor een sluitende exploi tatie zijn er ongeveer drieduizend nodig. Ook slaagde de leiding van de jezuïe ten er niet in een geschikte opvolger te vinden voor pater drs. G. Adriaan- sen. die ruim zeventig jaar naast andere taken hoofdredacteur is geweest en volgend jaar 65 jaar wordt. „Streven" werd de laatste ja ren uitgegeven door Boom-pers in Meppel. Volgens hoofdredacteur Adriaansen is de opheffing deels te wijten aan de verschuiving van het lezerspubliek naar weekbladen en bijlagen van dagbladen. Het werd ook steeds moeilijker te beantwoorden aan de doelstelling: vanuit een christelijke optiek zowel aanvullende als analyse rende informatie te verschaffen bij de ontwikkelingen zoals die hier op cul- tureel-maatschappelijk terrein bin nen en buiten Nederland voordoen In een brief maakt de redactie de abonnees erop attent, dat de Vlaamse editie van „Streven" wel wordt voort gezet. Bondig In 1868 begonnen de Nederlandse je zuïeten het maandblad „Studiën" uit te geven om de vraagstukken van de dag uitvoerig te bespreken. Overeen komstig de geest van de tijd gebeur de dit tamelijk zwaarwichtig en lang dradig. Na een schorsing onder de tweede wereldoorlog herrees „Studiën" als vertiendaags katholiek cultureel tijd schrift (KTC), dat bij veel katholieke intellectuelen aftrek vond wegens de bondige achtergrondinformatie over actuele kwesties. In 1947 fuseerde het met het Vlaamse „Streven" tot „KTC Streven", later kortweg „Streven". In 1978 werd de fusie beëindigd. De bei de redacties bleven samenwerken, maar er verschenen aparte Neder landse en Vlaamse edities. Zorgwekkend In een verklaring naar aanleiding van de opheffing noemt de provinciaal van de jezuïeten dr. Hans van Leeu wen. „Streven" een „belangrijk apos tolisch middel, dat vooral de katho lieke intelligentsia in Nederland be reikte." De provinciaal vindt het zorgwek kend dat er steeds minder Jezuïeten zijn die schrijven en publiceren. Vroe ger gaf de orde onder meer bladen uit voor de mariacongregaties, het theo- logisch-filosoflsch tijdschrift „Bijdra gen" en het weekblad „De Linie". Via het apostolaat van het gebed geeft de orde onder meer het maand blad voor geloofsbezinning „De He raut" uit, het jongerenblad „Jonge Kerk" en het tijdschrift voor ouderen „Ons Blad". Aan een aantal andere bladen en tijdschriften wordt door jezuïeten meegewerkt DE VREEMDE HEERLIJKHEID Het scheelt maar een enkele klank of je zegt: de AR Is weg, of: de eer is weg. De eer is weg, is een woord uit de bijbel. In Samuël 4 lezen we het verhaal van de ark die door de verslagen Israëlieten wordt meegenomen in de strijd tegen de Filistijnen. Opnieuw lijden ze de nederlaag. En de ark wordt buitgemaakt. Een schoondochter van de van schrik gestorven priester Eli. hoort het bericht van de buitgemaakte ark en van het sneuvelen van haar man en brengt een kind ter wereld. Ze noemt het kind vlak voor haar dood: I-kabood, de eer Is weg. Ze zag die ark dus als de eer van God, de heerlijkheid van God. Misschien dat sommigen aan zo'n verhaal denken als ze lezen: de AR is weg. Het kan overbodig klinken: maar, dat is niet hetzelfde. De AR was een politieke partij van christenen die in alle oprechtheid meenden op die manier christen te kunnen zijn in de politiek. Ook als je je vele vragen hebt bij het reilen en zeilen van die partij, kan je dat toch jammer vinden. Misschien ook, en anderen zullen zeggen: vooral, als je bedenkt wat er voor ln de plaats komt. Maar „de eer" is iets anders. „De eer" is de heerlijkheid van God. En iedereen kan weten dat die heerlijkheid minder met glitter en schittering te maken heeft dan met de wijze waarop Hij onder de mensen kwam in Jezus van Nazareth. Dat is niet weg. Die aanwezigheid is er nog, in de woorden van de Schriften en in de mensen die daarnaar proberen te leven. Daar zal het voor een ieder in de betrekkelijk nieuwe situatie op aankomen. Dan zullen begrippen als „een centrumpartij", „een christelijke eenheidspartij" moeten terugwijken voor de werkelijke vragen die onze samenleving stelt. In de wijze waarop we daarop ingaan zal misschien, waar dan ook. iets kunnen uitkomen van die vreemde heerlijkheid van Hem die kwam om te dienen. NED. HERV. KERK Beroepen: te Deventer G. van Dijk te Noordlaren: te Axel J. M. D. van den Berg te Werkendam; te Winterswijk (toez.) G. W. van Dunnewold. Evang. Luth. pred. te Doetinchem, te Hilver sum F. Houwert, laatstelijk pred. te Johannesburg (Zd.-Afrika). wonende te Echteld. Aangenomen: naar Waddinxveen (toez.i J. Maasland te Barneveld (na dere beslissing), die bedankte voor Middelharnis. GEREF. KERKEN Beroepen: te Boskoop L. H. Kwast te Kollum; te St. Jansklooster A. J. van der Schaft, kand. te Drachten; te Bre da F. J. Boer te Zoe term eer Aangenomen: de benoeming tot geest. verz. zee-, land- en luchtmacht L. F A. Bötticher, laatstelijk lucht- machtpred. te Tilburg. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen: te Hattum B van Zuijle- kom te Assen-Zuid; te Helpman M Brandes te Ermelo. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt: voor Veenendaal A. Baars te Urk. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Aalst J. van Haaren te Amersfoort. REMONSTR. BROEDERSCHAP Beroepen: te Vaardingen (part-time) en te Oude Wetering (part-time) C. M. Vos-Wiegand, prop. past medew. te Oude Wetering, die deze beroepen heeft aangenomen. Van een medewerker bj HEERDE „Jeugd met een op- w dracht" (JMEO) is zich duidelijk aan P het verbreden van een internationale oi jeugdorganisatie met korte-termijn P' acties op het gebied van evangelisa- Ki tie tot een interkerkelijke zendings- beweging. Op een conferentie van stafmedewer- kers heeft directeur Floyd McClung gewezen op de groei, die vooral te zien 0 is op het gebied van training, kerk- V vernieuwing, evangelisatie en hulp- verlening in de grote steden en op- ft vangwerk. u Uitvoerig kwam het nieuwe projecl van de beweging, Urban Missions aan de orde. Het international v\ hoofdkwartier van die tak is geves tigd in het voormalige Leger del Heilsgebouw aan de Prins Hendrik» N kade in Amsterdam. Floyd McClung/j- leidt die nieuwe „vleugel" van de be- weging, die zich richt op zending in i grote steden, overal ter wereld. Jefl Fountain is de nieuwe directeur van het nationale centrum van JMEO ine Heerde. JMEO ziet ook een taak in hulp aan vluchtelingen. Er zijn op het ogenblik 75 werkers in vluchtellngenkampe 3 in Thailand. MEER DOCENTEN V DOORN In ons gisteren geplaa 1 ste bericht over de Brandpunt-b. if belscholen is de laatste regel weg' vallen. Deze luidde: het aantal 1 centen van de dagopleiding we,, uitgebreid; verleden jaar waren hél M tr'dertien, nu zeventien. J

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2