Herman Emmink: 'Mijn kerkje zit zondags altijd vol' Verrassende veelzijdigheid Magere produkties bij Opera Studio T oneelexperiment nu op televisie 'Ondanks alles' voor de 750ste keer 'Muzikaal Onthaal' g Johnny G. in Paradiso HOBBY GEREEDSCHAP .KOOPGIDS Andere tv-avonden omroepen mn-STEREO TVIVTDEO Antigone tussen het publiek Nieuwe boeken Bepaald Porter Cr of;1 ZATERDAG 27 SEPTEMBER 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET - RD/ door Fred Lammers HILVERSUM Herman Em mink is er zelf beduusd van dat zijn wekelijkse radiopro gramma „Muzikaal Onthaal" zondagmiddag voor de 750ste keer de lucht ingaat. „Die mijlpaal is bereikt door alles en ondanks alles. Je werkt nu eenmaal met mensen. Hoe langer je iets doet en vooral als iets populair wordt krijg je met jaloezie te maken. De manier waarop die zich uit is niet altijd even prettig. Verder moet je zelf je conclu sies maar trekken." zegt Herman als we in de kantine van de AVRO-studio zitten te praten. De directie van de omroep die „Muzikaal Onthaal" nu al vijftien jaar op het programma heeft staan steunt hem echter en daarop wil Herman graag de nadruk leggen. „Ze hebben me in het begin van het seizoen zelf gevraagd er mee door te gaan. Dat wordt elk jaar opnieuw bekeken. Van mijn kant kan ik zeg gen dat ik het met veel plezier doe en best nog een tijdje verder wil gaan." Op dus naar de duizendste uitzen ding of misschien zelfs naar de 25 jaar? Herman lacht moeizaam. „Of ik' het zolang volhoud? Vijftien jaar is al een hele tijd en ik ben nu een 53- plusser." Hoewel tal van mensen hem dat etiketje opplakken is Herman Emmink geen AVRO-mannetje. „Mijn werk voor die omroep vraagt wel het grootste deel van mijn tijd en ik sta er ook helemaal achter, maar ik ben nergens echt aan gebonden. Heel bewust heb ik jaren geleden gekozen voor het free-lancen, al moet je daar door wel eens op een andere manier werken dan je zou willen. Maar leve de vrijheid." Vandaar dat Herman de ene dag in de studio staat en de volgende dag zonder problemen de opening van een winkelcentrum op luistert of een STER-spot presen teert. Omroepen „Het is allemaal reuze leuk werk. Je komt er met mensen door in contact en mensen boeien mij enorm omdat ieder mens weer een eigen benade ring vraagt." Om het geheel nog ver warrender te maken speelt Herman als het zo uitkomt ook nog voor radio- omroeper (iets dat vroeger een tijd lang zijn hoofdberoep was), en is hij te beluisteren als zanger van het lich te lied. Zo was het Emmink die lang geleden het bekende „Tulpen uit Am sterdam" beroemd maakte. „Ik neem echt niet alles aan. Uitgangspunt is dat wat ik doe me moet aanspreken. Een paar jaar gele den heb ik reclame gemaakt voor pils. Dat doe ik nou niet meer. Ik drink zelf niet en dan kim je er ook geen reclame voor maken. Verzoeken in die richting wijs ik dan ook af. Zo weiger ik uit principe ook in Zuid- meest simpele formule voor radio Afrika te werken. Daar sta ik geluk kig op de zwarte lijst, de erelijst zelf ik zelf." Terug naar „Muzikaal Onthaal", een van de weinig radioprogramma's die nog rechtstreeks worden uitgezon den. Het is een klantenbindertje al wordt degenen die kaarten willen hebben beslist niet gevraagd van wel ke omroep ze lid zijn. Elke week op nieuw komen er zo'n vijfhonderd mensen naar de studio aan de 's- Gravelandseweg die er zelf bij willen zijn. Zo'n dertig procent behoort tot de stamgasten. Er zijn figuren bij die nu al jaren achtereen geen keer ver stek hebben laten gaan. Leuke breek Wat al die mensen er zoeken? Precies weet je dat nooit maar ik zeg wel eens: de een gaat zondags naar de kerk, de ander zit in de kroeg en weer een ander gaat naar „Muzikaal Ont haal" omdat ze het een leuke breek van de zondag vinden. Zelfs op die zondagen toen het spiegelglad was, een paar jaar geleden, kwamen er toch altijd een dikke driehonderd be zoekers naar mijn winkeltje. Mijn kerkje zit altijd vol. Onlangs zei een pastoor nog tegen me: „Waar haal je ze altijd weer vandaan?" Herman Emmink weet dat zelf ook niet. „Het is een programma zonder pre tenties. De naam zegt het al. Ik wil de mensen onthalen en dat begrip heeft altijd iets aantrekkelijks. Verder speelt ook de gewenning een grote rol. Bij de radio wordt over het alge meen te weinig rekening gehouden met wat de mensen leuk vinden. Er wordt vaak gezegd over radiopro gramma's, dat er eens een frisse wind door moet waaien en dan verdwijnen ze. Ik vraag me af waarom. Als de mensen het nu fijn vinden. Dat wil ook weer niet zeggen dat je in alles moet toegeven aan de wensen van het grote publiek. Je kunt niet altijd het Nonnen- of het Slavenkoor laten ho ren. Maar er is genoeg keus tussen Christien Deutekom en James Last." Wil Herman Emmink daarmee zeg gen dat zijn „Muzikaal Onthaal" an no 1980 identiek is aan het program ma, dat hij in 1965 presenteerde? De opzet van mijn programma is dezelf de gebleven met: gast aan tafel, het oudje van de week, een praatje en een muziekje en dan inpakken en wegwe zen. Het is de meest simpele formule voor radio, maar daar geloof ik nu juist in. De mensen die mijn program- ma's regelmatig volgen zeggen dat ik vrijer en losser ben geworden. Dat zal wel zo zijn. Een mens evolueert naar mate hij ouder wordt. Anders zou het niet zo best zijn. Guus Hermus heeft eens in mijn uitzending gezegd: „Mo dem toneel is moeilijk doen voor lege zalen". Dat kun je van „Muzikaal Onthaal" nooit zeggen. Het is aan spreekbaar. Ik spring als het ware bij het publiek naar binnen, heel gewoon net zo als ik ben. Als ik onecht zou onz ►bej jf] afl zijn had ik het geen vijftien i gehouden." Geen chagrijn Herman heeft het gevoel datjjrek te publiek hem kent als iei rslc nogal vrolijk door het levj „Natuurlijk is dat één kant °v ook mijn ernstige momenten eke ben geen chagrijn. Dan mc een vak niet kiezen. Mijn conta n r mensen blijven echter aan vlakte. Om dieper te splttei tijd. Dat wil ik ook niet. De w trekken in mijn leven voorb naar me toe komen gaat er bi pn_ luikje dicht, want ik ben erg privacy gesteld." 1613 uil En nu dus de 750e uitzen^fcez programma zal er niet uitajjLi „Bij vorige jubilea had ik Pi cara en Iwan Rebrov in het j:nia ma. In vergelijking daarmee lat geheel nu wat povertjes aa s i mee ik niets ten nadele wk^ van degenen die er wel in opti had het graag anders gewild. °P heb nu eenmaal geen inspra rsc muzikale samenstelling. Verd nd< er niets over zeggen." e Terwijl Herman nog een slo or water neemt zegt: „Desondai :en het een mijlpaal, dat ik dit g die weten te bereiken. Ik heb er s4^ t getwijfeld of ik het ooit zoif r door Stan Rijven AMSTERDAM Muziek in G Majeur. De letter G staat voor geestdriftig, gehoorstrelend en ook een beetje voor geniaal. En voor Johnny Gotting alias Johnny G. Met twee begeleiders stond hij donderdag in een helaas slecht bezocht Paradiso in Amsterdam waar al het aanwezige enthousiasme uitmondde in een zeven minuten durend applaus. Het slot van een verrassend muziekmozaïek waarin spanning, variatie en inzet voortdurend aanwezig waren. Johnny Gotting, alias Johnny G. tijdens zijn Amsterdamse op- treden. 'oto v*n Rossen. ADVERTENTIE voor doe-het-zelf-uitrusting. Volop tips, wenken, checklists voor aanschaf en gebruik van ca. 80 soorten hobby gereedschap. Produkten en prijzen. Overal verkrijgbaar. 100 pagina's f 47S. Andere Welke-koopgidsen: Camera's, Hiti-Stereo, Elektr. orgels, Tuin, Keukens, Badkamers, Slaapkamers, Openhaarden, Vloeren, CV/lsolatie. Accres Uitgevers. Telefoon 02940-181BV Dit Engels fenomeen timmerde Jaren lang aan de weg van het pubcircult. Als kleinschalige eenmansband nam hij een grootschalige muzikale baga ge mee waarin de wortels blues, soul, rythm blues, rock roll en reggae waren verzameld. Hij beheerst al deze stijlen zonder stijlloos te worden, want de samensmelting daarvan kent maar één naam: de G-Beat. Dat is ook de titel van zijn onlangs versche nen tweede elpee, een dubbelalbum met materiaal dat hij van 1971 tot heden heeft gespeeld. Zijn eerste, Sharp Natural, bevat eveneens die typische kruisbestuiving. Daarin wordt uit de roots smakelijk wortelsap gedestilleerd dat zowel in tekst als muziek goed valt te proeven. Qua uiterlijk lijkt Johnny G. in zijn slordig nette outfit op John Hiatt. hij bezit de uitstraling en durf van Lou don Wainwright. terwijl zijn stem sterk aan de ijle zang van Pete Townshend doet denken. De jaren lange ervaring in kleine gelegenhe den heeft hem geleerd op subtiele wijze te entertainen, zodat hij de aan dacht voortdurend gevangen weet te houden. Alleen de aanblik van het podium zegt al voldoende. In tegenstelling tot de muren aan boxen die op andere avonden Paradi so vullen, stonden hier slechts twee minuscule blokkendozen. Maar voor al Paul Hughes op contrabas vormde een unieke verschijning. Met het fa natieke en breed geschakkerde slag werk van Richard Stephens wisten zij moeiteloos alle wendingen en stijlen van kameleon G. te volgen. Blue suede shoes zou uiteraard de openaar en afsluiter worden. Uiter aard, want Johnny G. heeft al zo'n vijf versies van deze Perkins compo sitie op zijn naam staan. Dit maal betrof het een reggae-interpretatie. Een rockabilly getint nummer volg de, waarin de staande bas van Hug hes zeer op zijn plaats was. Direct daarop The Blues, een ballad waarin Johnny duidelijk maakt dat hij on danks zijn blanke afkomst, niet an ders kan dan de blues te zingen. Breekbaar en meeslepend, terwijl Stephens de brushes hanteerde en Hughes de strijkstok ter hand nam. Het was verbazingwekkend welke klankkleur dit trio wist te bereiken. Weliswaar zijn Gotting's stem en gi taarspel aan beperkingen onderhe vig, maar hij weet die echter moeite loos op te heffen door de grote affini teit met zijn inspiratiebronnen. Daar door klonk Suzy, een ode aan de Mods, weer even heftig en geïnspi reerd als betrof het een ware punk band. Een minutenlang applaus haalde dit sympathieke trio terug. Let's dance (van Chris Montez) accentueerde nog maals dat de dansbaarheid, die het hele concert optimaal aanwezig was, niet alleen op Blue suede shoes hoeft te slaan. Dat is een extra dimensie van de G-Beat. HILVERSUM Met ingang van maandag krijgen de A-omroepen een andere vaste televisie-avond op Nederland 2. Dit houdt in dat op maandag de TROS uitzendt; op dinsdag de NCRV; op donderdag de VARA; op vrijdag de AVRO en op zaterdag de KRO. De twee overige avonden op Nederland 2 ondergaan geen wijzigingen. Op zondag blijven de NOS en de VPRO uitzenden en op woensdag IKON en VOO. De vaste avond van de EO op dinsdag Nederland I blijft gehandhaafd. door Louwrens Langevoort Speciaal vandaag Speciaal morgen Film thuis de keuze van de Vara uit het internationale filmrepertoire is „Het beest moet sterven", een Franse film uit 1969 van Claude Chabrol naar de roman van Nicolas Blake. Een schrijver probeert zelf te achterhalen wie zijn zoontje heeft doodgereden als het de politie niet lukt. Ned. 2/21.20 Achter het Nieuws Vara's actualiteitenrubriek Aan dacht voor de Westduitse ver kiezingen. Verder gesprekken met de Westduitse schrijvers Günther Grass en Berud En- gelmann. Ned. 2/23.10 In de Rooie Haan met de vakbondsleiders Wim Kok en Arie Groenevelt wordt vooraf gesproken over het FNV-con- gres dat maandag begint. Met staatssecretaris Smit-Kroes wordt gesproken over tele foonaansluitingen in kraak panden in het mogelijk storen van de Vrije Keijzer. Hilv. 1/13.03 Gesprek met Gerard Croi- set een NOS-programma met een interview dat een groep ondervragers een aantal jaren geleden heeft gehad (en dat nooit is uitgezonden) met de deze zomer overleden pa ragnost CroiseL Ned. 1/15.30 IKON op zondagmiddag deze omroep begint met een nieuwe opzet in het komende seizoen. In deze eerste afleve ring een gesprek met de Ame- rikaanse theologe Rosemary Radford Ruether. Ze is femi nistisch theologe. Koot en Bie voor het eerst weer terug in het nieuwe seizoen met het welzijnspro- gramma van het Simplistisch Verbond. Het programma kan worden onderbroken door een uitzending van de tegenpartij. Ned. 2/20.40 Heinz Werner Zirnmer- mann: toch meer dan een „sound" een IKON-pro- gramma over de Duitse kerk musicus die in de jaren vijftig opschudding veroorzaakte door motetten te schrijven in een stijl die door jazz was ge ïnspireerd. Hilv. 2/18.00 De Filosofo werd al enkele jaren gele den op het repertoire genomen, maar is nu met een nieuwe bezetting herin- studeerd. Deze opera biedt een mooie gelegenheid om vijf zangers ongeveer evenveel te laten doen en er kan worden volstaan met een simpel de cor. belangrijk voor een reizende groep. Nico Out en Barbara Skrzypc- zak hadden hun fantasie ten volle uitgebuit. Galuppi schreef zijn opera's nog ge heel in de barokstijl. Nu is er in de interpretatie van de barok-muziek de afgelopen dertig jaar het een en an der veranderd en schermt men al heel gauw met het magische woord „au thenticiteit". Al deze veranderde in zichten zijn aan de Opera Studio blijkbaar voorbij gegaan, want men galoppeert nog onbehoorlijk rauw over de partituur heen. Voor de begeleiding van deze kamer opera's heeft de Opera Studio de be schikking over een klein instrumen taal ensemble geleid door Peter Poli- akine. Tevergeefs tracht hij musici en zangers in hetzelfde tempo te hou den. Er wordt voortdurend gejaagd en een tempo dat eens genomen is, verandert tijdens een muzikaal num mer steevast nog enkele keren. In Offenbachs Bagatelle daarentegen had Han Wilmink de touwtjes stevig in handen en konden de onsterfelijke melodieén met verve over het voet licht komen. Geen pretje ADVERTENTIE Rijk geïllustreerd. Boorde vol tips, wenken, ideeën, checklists. Prijs- en pro- duktinformatie over 136 merken. Overal verkrijgbaar. door André Runen HILVERSUM Wat als een experiment van toneelsplers bij het Publiekstheater begonnen was leidde vorig seizoen tot een ongewone voorstelling, die zoveel publiek trok dat zij aanzien lijk langer gespeeld werd dan was gepland. Bovendien kregen de twee hoofdrolspelers er de jaarlijkse toneelprijzen voor, Josée Ruiter de Theo d'Or, Hans Croiset de Louis d'Or, beide verwijzend naar twee legendarische Nederlandse spelers, Theo Mann-Bouwmeester en Louis Bouwmeester. Morgen avond zendt de KRO een tv-registratle uit: Ned. 1 om 21.40 uur. AMSTERDAM „Met twee korte werken trekt de Opera Studio, de leerschool voor het jonge zangtalent bij de Neder landse Operastischting, de komende weken het land door langs kleine theaters. Deze week vonden in de Kleine Kome die in Amsterdam, de eerste voorstellingen plaats van II Filosofo dl Campagna van de Italiaanse laat-barokke compo nist Galuppi en de klucht Bagatelle van Jacques Offenbach. Het aankomend talent voelde zich, zo te horen en te zien, geenszins op z'n gemak. Geen wonder, al die loze ge baren, passen van links naar rechts of gewoon voortdurend rondjes rennen op die vijf vierkante meters en dan ook nog even je aria moeten zingen, is beslist geen pretje. De regie van Jan Bous was weliswaar bijzonder vin dingrijk, maar gaf de zangers niet de nodige steun om een geloofwaardig karakter op het toneel neer te zetten. Bagatelle was op het programma ge nomen als kleine hommage aan Jac ques Offenbach, die een eeuw gele den overleed. In tegenstelling tot de meeste operahuizen voert de Neder landse Operastichting nu eens geen Hoffmans Vertellingen op in een su perbezetting, maar gooit het op een haast vergeten niemandalletje. In de Nederlandse bewerking van Jan Bous en Han Wilmink regisseur en diri gent had het produkt grote gelijke nis met de de kluchten van Feydeau en Labiche, zoals die enkele jaren geleden op de televisie verschenen. Kortom, te lang, melig en bar slecht gespeeld. Die arme leden van de Ope ra Studie Het experiment bestond hierin, dat de spelers zonder decor, zonder spe ciale kostuums, zonder schmink en zelfs zonder toneel, maar midden tus sen het publiek in „Antigone" van Jean Anouilh zouden spelen. Dat stuk is een in 1942 verschenen moder ne bewerking van de klassieke trage die van Sofokles uit de vijfde eeuw vóór Christus. Modem in dit opzicht, dat de motieven waaruit de mensen handelen, meer naar nu geldende op vattingen zijn vertaald. Antigone is een jong meisje, dat zich daadwerkelijk verzet tegen een bevel van de koning, haar oom Kreon. Haar beide broers, die elkaar als zonen van Oidipoes het koningschap betwist ten, zijn in de gevechten daarover alle twee gesneuveld. Hun oom, die als enig mannelijk lid van de familie au tomatisch koning wordt, wil eens en voor goed een eind maken aan al de moeilijkheden, die er na de geschie denis met Oidipoes toch al geweest zijn. Hij beslist dus, dat de ene zoon de rechtmatige opvolger is geweest, en dus een staatsbegrafenis krijgt, de ander een rebel, die onbegraven moet blijven liggen, zodat de stank die zijn lijk verspreidt, de onderdanen zal in peperen dat het oproerlingen in een geordende samenleving slecht ver gaat. Verzet Antigone verzet zich daar tegen met alles wat in haar is, temeer omdat Kreon grif toegeeft, dat hij willekeu rig bepaald heeft, wie rechtmatig, en wie ten onrechte de troon heeft opge ëist; dc twee lijken waren zelfs niet meer van elkaar te onderschelden. Voor Antigone gaat het alleen maar om een broer, van wie zij hield, en die zij na zijn dood met alle liefde wil omringen, die zij in daden om kan zetten. Zij bedekt hem eigenhandig met aarde en wordt daarbij betrapt. De hoofdzaak van de tragedie is de confrontatie tussen Antigone en Kre on, die elkaar uit en te na kennen, ook oprecht van elkaar houden, en nu elkaar in hartstochtelijke gesprekken van hun gelijk proberen te over tuigen. Men kan zich wel voorstellen, dat je die hartstochtelijkheid heel 'anders moet spelen, wanneer je in een situa tie bent dat het publiek je kan aanra ken, dan wanneer je tamelijk ver weg op een toneel staat. Het werd ge speeld in de kleine bovenfoyer van dë Amsterdamse Stadsschouwburg, die voor de „goedkope" rangen, die ge vuld was met publiek, met net genoeg ruimte voor de spelers om er zich tussen door te bewegen en soms ook ergens te gaan zitten. Je zit er als publiek dus echt middenin, wordt er zeer persoonlijk bij betrokken. Berend Boudewijn, die de tv-registra- tie heeft gemaakt, brengt ook de tv- kijker zoveel mogelijk in dezelfde si tuatie. Hij laat hem via de camera eerst de Stadsschouwburg van buiten benaderen, je met al die trappen (zes, geloof ik), opklimmen en dan tussen het publiek plaats nemen. Je ziet dus voortdurend zowel het publiek om je heen als de spelers. De voorstelling is in twee versies op genomen, met een publiek, dat via een berichtje in de kranten was opge roepen. De aanmeldingen kwamen in zo'n tempo, dat de plaatsen tn vijf minuten op waren. Materie en matrijs Een bundel waar in een keuze uit de kultuurhistorische essays van Theun de Vries. Uitg. SUN. Nijmegen. 222 blz - 24.50. De vuist van de paus, de Nederlandse zouaven en het einde van de kerkelij ke staat, 1860-1870, geschreven door W. Zaal. Uitg. Wetenschappelijke Uit geverij, Amsterdam. 153 blz - 28.50. Wanneer dit tijdlijk leven endt, ge dichten over de dood, een bloemle zing samengesteld door J. W. Schulte Nordholt. Uitg. Bosch en Keuning, Baam. 159 blz - 19.50. Bij ICOB, Alphen a d. Rijn versche nen: Het tijdperk van Karei de Grote van D. Bullough (212 blz) en Het tijdperk van Augustus (208 blz), van D. Earl. Prijs per boek 29.90. Van uitgeverij Elsevier te Amster dam ontvingen wij: 5 kinderboeken: De nachtkinderen van S. Schell (128 blz - 14.90). Sprookjes uit Tulavall door I. Sandman Lillus (160 blz - 17.90). Het olifantje dat dansen wil de en andere verhalen van L. Kessel (120 blz - 14 90). Westerschelde, om nibus van G. Evenhuis (184 blz - 18.90). De O-s van oiand, door D. Frenkel Frank (48 blz - 17.50). En Fotojaarboek 1981, 271 blz. 230 foto's. Prijs 59.50. Birdy, vlucht in de waanzin, roman van W. Wharton. 288 blz - 24.50. ADVERTENTIE Hoogwaardige scheerwol van 't zuiverste soort, een origineel ontwerp, volmaaktj e afwerking... Ziedaar een aanta kenmerken van eeii Porter Croft kostuum. Maar pas de vol maakte Beterkledejrij pasvorm verschaft u absolute zeker heid. ziet, u voel 't resultaat van het vakmanschap van de Nederlandse Modemakers. Bepaald Porter Croft! In de betere manne modezaak leert u dat een Beterkleder 1 zeker geen duurder kleder is. Voor informatie en verkoopadressen: Bendien/Smits De Nederlandse Modemakers 05490-12345

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4