Eens geprobeerd, altijd begeerd 'Paus noch synode kan goddelijke wet wijzigen' Trouw Wereldraadprotest tegen lening aan Zuid-Afrika Conferenties UIT DE KERKBLADEN Eenheid in verschei denheid VANDAAR VOORBIJGANG! emeritus r.k. pastor ZATERDAG 27 SEPTEMBER 1980 TROUW/KWARTET door A J Klei Toen ik bij de halte aankwam, schoof er Juist een tram weg. Ik zou dus wel éven moeten wachten en daarom ging ik op m'n gemak de etalage bekijken van een ouderwets soort kruidenierswinkel, die precies paste in deze stille, enigszins belegen buurt van de stad. Het leek me geen bloelende zaak, het zag er allemaal wat verschoten uit. Achter het raam van de winkeldeur bungelde aan een touw een stuk karton, waarop de hier gevestigde neringdoende een reclametekst had geschreven. De letters waren nogal onbeholpen, met moeite ontcijferde ik de onderste van de beide regels, eens geprobeerd, altijd begeerd. Maar wat daar nu bóven stond.Ik drukte mijn neus tegen de ruit en zag door 't spiegelen van het glas dat de tram naderde. Ik repte me naar de stopplaats en haalde hem nog net. In de tram bedacht ik spijtig, dat ik nu niet wist welk artikel, eens geprobeerd, altijd door ons begeerd zou worden. Ik kon me eigenlijk nauwelijks voorstellen dat in die 'n beetje verlopen winkel iets te halen viel, dat een dergelijke mogelijkheid in zich borg. Hoewel, je weet natuurlijk nooit. In elk geval was op dat moment mijn eerste begeren, erachter te komen wat op dat bordje stond. Naarmate de tramrit vorderde, kregen mijn gedachten meer diepgang. Ik vroeg me af. of het ethisch wel verantwoord was een artikel aan te prijzen, dat onze begeerte voortdurend levendig zou houden. En dan: wélke begeerte. In mijn jeugd is mij in catechismuspreken over het gebod „Gij zult niet echtbreken" voorgehouden, dat er onreine begeerten bestaan en dat die er niet zijn om te stillen. Integendeel, mag ik wel zeggen. Zouden ze in dat winkeltje soms Ach nee, waarom? Er zijn immers ook heel mooie begeerten, denk maar eens aan de begeerte het zeegat uit te varen, waardoor ons vaderland in het verleden zo rijk gezegend is. In het boek der Spreuken staat dat de begeerte der rechtvaardigen alleenlijk het goede is en misschien mikte •die winkelier dóftr wel op. Hieruit zou dan ook de weinig fleurige toestand van zijn bedrijf te verklaren zijn, want het getal der rechtvaardigen slinkt. Enfin, zo tolden mijn gedachten voort. De zaak liet me niet los en 's avonds in bed was ik er nog steeds mee bezig. Ik probeerde het van me af te schudden, maar tevergeefs. Midden onder het schrijven van een bericht, het voeren van een telefoongesprek, het poetsen van de tanden of het reinigen van de keukenvloer drong zich het beeld van dat kartonnen bordje met die onleesbare regel aan me op. Eens geprobeerd, altijd begeerd, maar wèt? Van de week hield ik het niet langer uit. Ik nam de fiets en spoedde me naar het verre stadsdeel, waar ik op de tram had moeten wachten. Daar had je de winkel, maar hij was leeggeruimd en het bordje hing niet meer voor de deur. Binnen waren een paar mensen aan 't werk. Ik opende de deur en vroeg of de winkel opgeheven was. Ja, de boel werd verbouwd en er kwam een koffiebar in. Nee, de mensen die de winkel hadden gedreven, kenden ze niet. Ik zal nooit weten wat er op dat bordje heeft gestaan en toen ik me teleurgesteld weer naar m'n fiets begaf, voelde ik me net de man uit het verhaal, dat in vervlogen jaren een collega van (toen nog) het dagblad De Tijd me deed tijdens een lange treinreis. Die man zat in de Folies Bergères te Parijs naar de danseresjes te kijken. Op een gegeven moment wordt er van het balcon een papiertje naar hem gegooid. Nieuwsgierig vouwt hij het open, maar hi} kan de woorden die er op staan, niét vertalen. Hij laat het aan zijn linkerbuurman zien met de vraag, hem te vertellen wat dit betekent Deze werpt een blik op het velletje papier en verlaat woedend zijn plaats. Hetzelfde doet de rechterbuurman, nadat onze man hem heeft aangeklampt. Hij houdt vol, maar op 't laatst is de hele rij weggelopen. Niemand wil blijkbaar, na het briefje gelezen te hebben, naast hem zitten. Mistroostig meldt hij zich bij de portier van zijn hotel: kan die hem zeggen wat Even later wo; dt hij het hotel uitgeschopt. Als hij inzijn treincoupé zich tot zijn medereizigers wendt, heeft dit eenzelfde effect: bij het eerstvolgende station zetten ze hem de trein uit. Als hij eindelijk op vaderlandse bodem z'n kopje koffie drinkt en aan de ober zijn verhaal doet, grijpt deze hem, als hij dat briefje gezien heeft, bij de kraag en gooit hem het restaurant uit In zijn woonplaats stelt hij de vrienden van zijn kegelclub op de hoogte van zijn wedervaren. Hij vraagt hun dringend, hem ongemoeid te laten, wat er ook op dat papiertje te lezen valt, want hij kan 't heus niet helpen en hij wil het nu toch wel eens weten. De vrienden beloven plechtig dat zij, wat dat briefje ook moge behelzen, hem niets zullen doen. Dat is afgesproken En laat nou dat bewuste velletje papier maar eens zien! De man pakt zijn portefeuille, nee, daar is het niet, hij keert zijn zakken om, graaft inzijn tas. Het briefje is nergens. Hij heeft het niet meer, hij is het kwijt. ROME (ANP, AP, AFP) Overhuifd door Michelangelo's schepping van man en vrouw heeft de paus gisteren in de Sixtijnse kapel de bisschoppensynode geopend. Deze beraadt zich de komende vier weken over de taken van het christelijk gezin in de wereld van vandaag In zijn openingstoespraak benadruk te hij het „fundamentele belang van het gezin" dat „leven geeft aan de maatschappij, omdat door opvoeding in het gezin de menselijkheid gestalte krijgt. Volgens de paus is het de plieht van de roomskatholieke kerk om de trouw te koesteren die gehuw den elkaar beloven. Twee honderd bisschoppen zijn door hun conferenties naar deze synode afgevaardigd. Nog een twintigtal is door de paus extra aangewezen en verder zijn er onder meer zestien echtparen als toehoorder aanwezig. De roomskatholieke bisschoppen van Nederland hebben hun collega H. Ernst, de bisschop van Breda, afge vaardigd. Ook kardinaal Willebrands is bij de synode als leider van het secretariaat voor de eenheid. Volgens mgr. Tomko, de secretaris generaal van de synode, zal noch de synode, noch de paus iets aan „Gods wetten kunnen veranderen". Maar wel zal gesproken worden over hoe de kerk moet omgaan met mensen die zich niet geheel aan deze wetten hou den. In dat verband wordt gezegd dat de synode vooral een „pastoraal" ka rakter zal hebben, geen leerstellig, omdat op leerstellig gebied alles nu eenmaal vaststaat. Problemen die an de orde komen zeer ver gevorderd. De paus heeft het Australische echtpaar Billings uitge nodigd dat deze vaak onbetrouwbaar genoemde methode heeft geperfec tioneerd: Homoseksueel zijn en geloven, voor mensen die willen praten over hun homofiel/lesbisch zijn in relatie tot hun geloof, binnen of buiten een kerk, georganiseerd door de COC-werk- groep „Geloof en Levensbeschou wing", 18-19 oktober Woudschoten bij Zeist. Aanm tel. 030-882713 of 020- 761164. In de loop van de middag zijn de bisschoppen hun beraadslagingen begonnen. zijn: echtscheiding, abortus, onge huwd samenwonen en proefhuwelijk, geboorteregeling. Dit laatste blijft een moeilijk punt, omdat geen kerke lijk voorschrift door roomskatholie- ken zo massaal wordt overtreden als dit. Enerzijds zal de synode vermoe delijk mild zijn voor de overtreders, anderzijds zal zij sterk de nadruk leggen op het kerkelijk geoorloofde middel van geboorteregeling: de pe riodieke onthouding. Op dat gebied, zo is al meegedeeld, is de wetenschap Paus Johannes Paulus II opende gisteren de vijfde algemene bis schoppensynode. ADVERTENTIES waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Dordta Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam tel 020-5629444 telex 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned Credietbank Rekeningnr 23 00 12 574 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam lel 010-115588 (abonnementen en bezorging) tel. 010-115588 (redactie) lel 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westblaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen Per maand 16.98 Per kwartaal 50.95 Per half jaar f 101.90 Per jaar 201.60 Advertentietarieven op aanvraag Telefonische abonnementenop drachten (zie adressen boven) Opgave familieberichten 9-19 30 van maandag t/m vrijdag Op zondag van 18-20 uur teiel 020- 5622797 Opgave mini-adverienties tel 020-5626262 ot schritteli|k aan Mim-Adv aldeling. postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzigingen uitsluitend schntielijk aan onze Amsterdam se adressen Drs A. J. Schone veld Cbisleljk geloof en gezond verstand CHRISTELIJK GELOOF EN GEZOND VERSTAND De kritiek die het christelijk geloof van het gezond verstand te verduren krijgt is niet mals De auteur sluit zich aan bij mensen die moeite hebben met het begrip kerk en christendom en die vaak rondlopen met kritische vragen waarop zij geen antwoord krijgen. Vanwege de allesbeheersende invloed die natuurwetenschap en techniek op onze cultuur uitoefenen, krijgen deze daart>i| de volle aandacht Omgekeerd laat hi| zien hoe allerlei culturele verwor venheden. een bijdrage kunnen leveren in het „gezond" maken van het verstand. Geb. 39,90 (Verkrijgbaar in de boekhandel (D«iJui8l/M«éM tfHWTtl uitgeverij sDVCKLIMIUI 1 Postbua 84178, 2508 *0 '•-Gnvmhag, PROF. DR. J. DOUMA GEWAPENDE VREDE De auteur bespreekt de Bijbelse gege vens over oorlog en vrede. Hoe is de verhouding tussen de Bergrede en Ro meinen 13? Kunnen we van rechtvaardige oorlogen spreken? Welke taak heeft de kerk in haar gebed, prediking en bezinning als 'zij het over de bewapeningswedloop heeft? H. J. NEUMAN IN TROUW: Mij dunkt dat voortaan niemand nog serieus kan deelnemen aan een gedachtenwisse- ling over de ethische dimensie van deze problematiek, als hij geen kennis heeft genomen van het boekje van Prof Douma Omvang 118 pag. 16,90 uitgeverij Ton Bolland Prinsengracht 493, Amsterdam Tel. 020-221921 Verkrijgbaar in de boekhandel In Genève heeft Boudewijn Sjollema, directeur van het anti-racismepro- gramma van de wereldraad, ver klaard dat deze nieuwe lening dé poli tiek van gescheiden ontwikkeling van de Zuidafrikaanse regering ver sterkt, een politiek waarmee de we reldraad zich niet kan verenigen. De Nederlandse AMRO-bank heeft ver klaard, nadat er door de kerken druk was uitgeoefend, sedert 1973 geen contacten meer onderhouden te heb- .ben met Zuid-Afrika. Tijdens de laatste vergadering van het centraal comité van de wereld raad, in augustus dit jaar, heeft de wereldraad de lid-kerken nogmaals opgeroepen zich te onthouden van activiteiten die de apartheid in Zuid- Afrika zouden kunnen ondersteunen. Vervolgens heeft Wesley Kenworthy, assistent-secretaris-generaal voor fi nanciële zaken van de wereldraad, De Hebreeuwse taal, een openba ring! Lamp-licht conferentie over het Hebreeuws als bij uitstek geschikt als instrument van Gods openbaring. Sprekers ds. R. Strijker en K. A. den Breejen, zaterdag 27 september 10.30- 17 uur, Dorpshuis, Maarn. Inl. en aanm. tel. 03498-1741 Godsdienstige opvoeding in gezin en gemeente, voor herev. geref. predi kantsvrouwen, spreekster drs. G. Dekker-v.d. Kuil, dinsdag 7 oktober, Marcuskerk, Weinesteinlaan 2, Utrecht. Inl. tel. 03494-56474. een groot aantal banken waarmee de wereldraad financiële contacten on derhoudt, gevraagd hun politiek inza ke Zuid-Afrika uiteen te zetten De reacties van de banken worden inge wacht voor begin december dit jaar Zij zullen dan besproken worden tij dens de vergadering van het uitvoe rend comité in februari 1981 ADVERTENTIE boekénnieuws Prof. Or. R. Bijlima DAGBIJBEL 432 blz geb 39.90 Voor de persoonlijke en huiselijke getoots- viering Geen dagboek in de gebruikelijke zin. Voor elke dag is een gebed opgenomen, mei ruunte voor eigen voorbeden HET VERHAAL VAN JEZUS VOOR MENSEN VAN DEZE TIJD 160 blz geb. 23,50 De hoofdzaken uil hel Nieuwe Testament uil het Grieks vertaald door Prof. Dr R. BIJIama. Een boek dal |ong en oud zal Wijven boeien Met 43 schuierende kleurenplaten Or. K. Dronken GIDS VOOR HET OUDE TESTAMENT 396 blz 29 90 Dil boek biedt de txibellezer een schat informatie Om regelmatig Ie raadplegen op de vele onderwerpen die aan de orde kom GIDS VOOR HET NIEUWE TESTAMENT 3e druk. '66 Wz I 1675 Een overzichtelijke en mstructu m het Nieuwe Testament Wie zich door deze leiden zal zeer veel mooie plekies ontdekken ei steeds weer geboeid zijn door schinerende uitzichten, waar hij vroeger aan voofbij liep (Gerei Kerkbode classis Gonnchem) rkrijgbaar in de boekhandel U^flKOK KAMPEN De r.k.kerk erkent, dat eenheid geen eenvormigheid betekent, doch ge paard kan gaan met een grote mate van verscheidenheid in de verklaring van de openbaring. Van deze overtui ging zou zij in haar oecumenische contacten veel meer gebruik kunnen maken, vindt pater C. Krijnsen in een lang artikel van 20 pagina's in het tijdschrift Het Christelijk Oosten (adres: Louiseweg 12, Nijmegen), waarvan wij hier het begin laten volgen: In haar pogingen om de christelijke eenheid te herstellen bewandelt de rooms-katholieke kerk voornamelijk de weg van de leerstellige eensgezind heid. In een voortdurende dialoog met de overige kerken streeft zij een toenemende eenstemmigheid op al lerlei punten van de christelijke leer na om op deze wijze langzaam maar zeker de kloof te overbruggen, die haar van hen gescheiden houdt. Deze methode heeft tot nu toe belangrijke resultaten opgeleverd. In hun ge sprekken met elkaar groeien de ker ken steeds meer naar elkaar toe en ontdekken zij. dat zij op het gebied van de leer veel dichter bij elkaar staan dan zij vroeger voor mogelijk hadden gehouden. De groeiende toe nadering tussen de kerken brengt evenwel tevens aan het licht, dat er naast een grote mate van overeen stemming nog tal van verschillen tus sen hen bestaan, die. gebaseerd op uiteenlopende visies op het christen dom, uiterst moeilijk of in het geheel niet met elkaar verzoend kunnen worden De door de rooms-katholieke kerk gehanteerde methode blijkt der halve. ondanks haar vruchtbaarheid, slechts een beperkte waarde te bezit ten. Wil zij ooit haar doel bereiken, dan moet zij worden bijgesteld van uit de overtuiging, dat christelijke eenheid geen eenvormigheid bete kent, doch zich in verscheidenheid realiseert. Voor dit beginsel van een heid in verscheidenheid heeft het tweede Vaticaans concilie zich na drukkelijk uitgesproken. Tot nu toe wordt er echter door de rooms-katho lieke kerk bijzonder weinig gebruik van gemaakt. Zij lijkt terug te schrik ken voor de praktische consequenties ervan en geeft de voorkeur aan de veel veiliger weg van de eenstemmig heid. Toch liggen er in dit beginsel onvermoede kansen voor het christe lijk eenheidsstreven verborgen. Het maakt ons duidelijk, dat lang niet alle nog bestaande verschillen uit de weg geruimd hoeven te worden, voor aleer er van eenheid en gemeenschap tussen de kerken sprake kan zijn. Op voorwaarde dat zij liggen binnen de grenzen van het éne evangelie, kun nen zij geaccepteerd worden als even zovele vormen van een legitieme ver scheidenheid. Daarmee opent zich voor de kerken als het ware een twee de weg om nader tot elkaar te komen. Voor het herstel van de eenheid is het niet noodzakelijk, dat zij het evange lie alle op dezelfde wijze vertolken. Het is voldoende, als zij eikaars uit eenlopende belevingen ervan kunnen ervaren als een authentieke weergave van de éne openbaring. In wat volgt stellen wij ons de vraag, in hoeverre dit inzicht de kerk van Rome van nut kan zijn bij haar po gingen de christelijke eenheid nader bij te brengen. Na een samenvatting van het officiële katholieke stand punt trachten wij aan te tonen, dat het beginsel van eenheid in verschei denheid veel meer ruimte laat en veel bredere grenzen trekt dan de rooms katholieke kerk in haar oecumenisch beleid durft te erkennen Deze con clusie wordt voornamelijk door twee overwegingen gedragen Allereerst ontneemt het besef van de katholieke kerk nu reeds met de overige kerken verbonden te zijn in de éne Kerk van Christus, aan de tussen hen bestaan- De Prinssessekerk in Amster dam. De hervormde kerk heeft volgens dr. Van Slageren en his torische fout gemaakt door ker ken naar het vorstenhuis te noemen. de verschillen zeer veel van hun bete kenis als „scheidingsgrond". Vervol gens leidt een vernieuwd verstaan van openbaring, geloof en dogma tot een veel ruimere benadering van de geopenbaarde leer, waardoor allerlei variaties in de vertolking daarvan mogelijk worden. Daarmee openen zich, voor wie bereid is de weg der verscheidenheid te gaan, nieuwe per spectieven voor het herstel van de christelijke eenheid. Misbruik De Amsterdamse hervormde predi kant dr. J. van Slageren praatte met een Amsterdammer (J. V.) en schrijft erover in zijn kerkblad West-Zuid west: Over de kerk weet J.V. verder niet veel te vertellen. De grootouders kwa men uit Groningen, als enigen niet kerkelijk van een christelijke familie. Van zijn vader weet J.V. van het tumult rond de opening van de Prin- sessekerk in 1916. Er ontstond een groot volksoproer waarbij Koningin Wilhelmina, die de kerk zou komen openen, in haar caleche met tomaten en rotte eieren werd bekogeld. Het is een opmerking die tot nadenken stemt. Is het eigenlijk een wonder dat er toen vanuit de bevolking tegen kerk en vorstenhuis zo'n weerzin werd gekoesterd? Sinds het begin van deze eeuw ontstond de traditie protestantse kerken naar leden van het Oranjehuis te noemen: Oranje kerk, Emmakerk, Willem de Zwijger- kerk. Duidt dat niet op een onverant woorde annexatie van het konings huis door de kerk op een wijze waar mee de kerk het vorstenhuis in haar verhouding tot het volk behoorlijk in de weg heeft gezeten. Een misbruik van een instelling dus, waarvan niet alleen het vorstenhuis de dupe is ge worden, en het volk, maar ook de kerk haar eigen verantwoordelijk heid tegenover zowel vorstenhuis en overheid als wel tegenover volk en samenleving uit de weg is gegaan. Wat is er eigenlijk op tegen om tot een herdoping te besluiten van al onze prinselijke en koninklijke kerk gebouwen. Als gebaar vanuit de kerk om te willen helpen de relatie tussen overheid en bevolking van Amster dam te zuiveren, zou het heel goed kunnen werken. Het zou kunnen die nen als middel om de kerk haar ge zicht op de samenleving terug te geven. Ghetto Ds. L.H. Kwast in Centraal Weekblad Het kan geen aandachtige toeschou wer ontgaan: Israël is een ghetto van eenzaamheid en vrees geworden. Jaarlijks verlaten tussen de vijftien en twintigduizend mensen het land om niet meer terug te komen. In in GENêVE (PNHK) De onlangs aangekondigde lening die vier banken zullen verstrekken aan de Zuidafrikaanse rege ring heeft protesten opgeroepen van anti-apartheidsorganisa ties uit verschillende landen en van de Wereldraad van Kerken. Het gaat hier om een lening van 250 miljoen dollar (500 miljoen gulden) afkomstig van de Verenigde Bank van Zwitserland, de Dresdener Bank (West-Duitsland), Citicorp (Verenigde Staten) en Barclays Bank (Engeland). a: o TEGEN DE ZORGELOOSHEl jh Dit zegt de almachtige Heer: W Wee, de zorgelozen in Sion, de zelfverzekerden op Samaria' gr berg w Amos6versl-7 le Amos is een profeet van Israël. I (T< neemt geen blad voor z'n mond. de degeneratie van Israël is de toestand kritiek geworden. Opi manier wil God niet langer God zijn voor het volk dat Hij uitkoo zijn naam te dragen. Hier signal [g hij een verregaande en lu onverantwoordelijke zorgeloos! die de ogen sluit voor de werkel ie' situatie. Door deze bochtige we pijn en verdriet gaat de Heer volk. De twist loopt hoog op. Wi denkt dan vandaag niet aan dil die zich bij ons, in onze wereld, afspelen? In veel kerken is het morgen vredeszondag of al de ti ït zondag dat de zaak van de vredq_ aandacht staat. Een hoognodig zaak. Ook een bijzonder verdrie zaak, omdat we daar nog altijd i bezig moeten zijn. Nog steeds diFl de vrede niet. Opnieuw zitten w vo midden in een steeds sterker wordende oorlogsdreiging. Het gevaar dreigt dat mensen het m worden. Misschien is dat het allerergste. De redenering van: I we er maar niet aan denken, we kunnen nu nog genieten. We kuiinc er toch niets aan doen. Hoe waajjigt veel gevallen ook, tegelijk dom. Vrede komt niet vanzelf, evenmi oorlog. We hebben bewezen dat oorlogen kunnen maken, soms de minste moeite en om de kleinf d< zaken. Wanneer zullen we laten: dat de vrede ons ter harte gaat? Omwille van de dingen die we God en van Jezus gehoord hebbisti Omwille van de mensen, omwillfb de kinderen, omwille van de gewonden en voor hun leven verminkten. Omwille van de geloofwaardigheid van ons eigende leven. Als een stormloop tegen zorgeloosheid en de .zelfverzekerdheid. he U' lb Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: te St. Nicolaasga-tp gaast H P. Swets te Musselkan ac Aangenomen: naar Ginneken zonder past. part-time, toez) Rookmaker kand. te Breda. Intrede: op 28 sept. te Okkenbi Bouman uit Wehl (verb. ber.).| GEREF. KERKEN (VRIJG) Aangenomen: naar Wedzing werd J. J. Dronkers kand. te He die bedankte voor Almkerk-W dam. Bergschenhoek, Katwij - kenburg, Musselkanaal-Valte en Winschoten. 1 GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Klaaswaal Th Stuyvenberg te Meliskerke. plaats van melk en honing in Israël verkiezen ze veiligheid in de Verenig de Staten. Volgens recente cijfers ver blijven bijna driehonderdduizend Is raëli's in New York, is de droom uitge- droomd of zelfs een nachtmerrie ge worden? Waarom zou tachtig procent van de joden in de verstrooiing de voorkeur aan de verstrooiing blijven geven boven de hoop op „volgend jaar in Jeruzalem"? Het ideaal van Herzl en anderen was zo mooi: Israël zou geen staat worden zoals de we reld er veel te vele kent. Integendeel, het zou één volk. één natie worden van woestijnpioniers en vrijwillige sa men-werkers. Het zou het model wor den voor de droom van de nieuwe wereld, een revolutionaire beweging op weg naar een toekomst van licht, land van sjaloom. Hoe anders is het in werkelijkheid gegaan! Was de zes daagse oorlog van 1967 al een zonde val waarbij een verbijsterde wereld moest aanzien dat Israël een geper fectioneerde oorlogsmachine had op gebouwd? Heeft israëi de weg inges lagen die vele andere naties uiteinde lijk tot hun eigen ongeluk al bewan deld hebben: de weg van bevrijding van eigen gebied naar bezetting van andermans gebied? Zijn dat de vruchten van het zaad van het Zionis me: hoge belastingen, eindeloos lan ge militaire dienst en een verontrus tende criminaliteit onder Israëls jeugd? Is Israël al helemaal een staat geworden zoals alle andere staten? Is Israël al helemaal een staat geworden zoals alle andere staten? Werd in zijn oudste Oorkonde niet opgetekend dat het juist niet door kracht en ge weld zou geschieden? Wie zich tot Israëls vrienden rekent, moet met be zorgde ogen kijken naar wat in Jeru zalem en daaromtrent gedaan en niet gedaan wordt. De Zionistische idea len over het definitieve einde van de joodse lijdensweg en over de toe komst van veiligheid en vrede zijn vervlogen. De open stad van de toe komst is een vesting geworden. Bin nen de muren van die vesting groeien eenzaamheid en vrees. De 14de mei 1948 is wel heel lang geleden! Lydia Vins De Russische Lydia Vins (74) 9 volgende week in Nederland vo b kele spreekbeurten, waarin aandacht zal vragen voor de ke situatie van de gezinnen vangen christenen in de Sowjel Mevrouw Vins is de moeder bekende baptisenprediker Vins. Zij werd vorig jaar samen hem en zijn gezin de Sowjetunr gewezen. Zij was presidente zogenaamde verwantenraad. vrouwengroep die gevangen fa leden moreel en materieel steun: dia Vins spreekt 4 oktober in dl tinikerk in Groningen, 9 oktobi Laurenskerk in Rotterdam en tober in de Grote Kerk in Hardei telkens 's avonds. Vj d. 1 BEJAARDENCENTRI „ST. BARBARA' Min. Aalbersepark 1, 6711 NT EDE Eind 1980 stellen wij beschikbaar vod een nieuw gebouwde, ruime goed geoutileerde bejaarden) ning. De woning maakt deel uit van ons gunstig gelegen m b t. openbaar vervoer centrum omvat een verzorgingstehuis1 45 bewoners en 54 woningen, waaf bewoners zijn gehuisvest. Gegadigde dient genegen te zijn de te ners pastoraal le begeleiden en de liturg* vieringen te verzorgen. Inlichtingen bij pastor F H J Pierik, SWK weg 112. Ede. tel 08390-10692. Belangstellenden worden verzocht scN* te reflecteren bij het bestuur, bmnf dagen na verschijning van dit blad

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2