We moesten in een groot hotel logeren
Houding overheid betreurd
Junta Bolivia pakt kerk hard aan
Trouw
Oecumenische hulp: meer problemen Turkse christenen
Deuterocanonieke of
apocriefe boeken
Van Klinken per
1 jan bij ADB weg
Het grote jubileumboek
van de V.U.
wetenschap
en
rekenschap
1880-1980
Dagblad Trouw
Waarheid Eenheid
VANDAi
VOORBUGANC
Conferenti(
VRIJDAG 26 SEPTEMBER 1980
KERK
door dr. R. Kranenborg
Prachtige hotels, luxueuze maaltijden en hoge bergen vormden het decor van de bijeen
komst van de europese kerken die aangesloten zijn bij de „World Alliance of Reformed
Churches" (WARC) Deze bond van reformatorische kerken houdt om de vijf of zeven jaar
zogenaamde gebiedssamenkomsten. Deze maand waren de Europese kerken te gast bij de
Hongaarssprekende gereformeerde/hervormde kerk in Roemenië. Onze plaats van samen
komst lag hoog in de Karpaten bij Brasov (Kronstadt).
Het was een goede conferentie.
Vooral omdat men, gezien de oost-
europese situatie, in het program
ma veel ruimte had gegeven voor
persoonlijke ontmoetingen. Het on
derwerp was „Het verbond", gepre
senteerd met de bijbelwoorden „Ik
zal U tot een God zijn en gij zult mij
tot een volk zijn". Prof. dr. Alain
Blanchy van het oecumenisch insti
tuut in het Zwitserse Bossy gaf drie
ochtenden lang uitvoerige medita
tieve bijbelexegese over het ver
bond. In discussiegroepen kon ero
ver worden doorgepraat; de resulta
ten van de gesprekken werden 's
avonds door een panel bekend ge
maakt en besproken.
Contacten
Er is zeker veel over het verbond
gepraat en gedacht, maar mijn ster
ke indruk is dat het verbond vooral
praktisch werd uitgewerkt in de
contacten met oosteuropese me
dechristenen. Vóór de conferentie
begon waren vele congresgangers al
een paar dagen op bezoek geweest
bij gemeentes in Hongarije en Roe
menië Tijdens het congres boden
de discussiegroepen gelegenheid
om naar aanleiding van het thema
te vragen naar eikaars situatie; het
grootste deel van de middag was
vrij zodat er ruimte was met kleine
groepjes te wandelen; de maaltij
den duurden lang, waardoor er alle
gelegenheid was voor gesprek.
Tijdens het congres zijn verschillen
de deelnemers nog eens op bezoek
geweest bij diverse gemeentes en na
afloop bracht een groot aantal ge
delegeerden een bezoek aan de the
ologische faculteit van Cluj.
Eerste ontmoeting
Voor veel deelnemers was dit con
gres een eerste ontmoeting met
oost-Europa. Roemenië heeft dan
ook alles gedaan om van deze ont
moeting een succes te maken.
We logeerden in grote hotels in de
bergen. Het zag er keurig uit. Maar
wat velen aanvankelijk niet wisten
was dat we alleen dóór mochten
logeren. We hadden liever minder
luxueus gelogeerd in Cluj of bij
mensen in de gemeentes, maar dat
was niet toegestaan. Het was öf in
dit nieuwe bergdorp bij Brasov óf
niets. Bovendien zaten we twaalf
kilometer van de bewoonde wereld
af: zo konden veelvuldige contacten
met de bevolking tegengegaan
worden.
Onze maaltijden waren uitstekend.
Per warme maaltijd (twee maal
daags) soms drie of vier soorten
vlees. Maar er werd uiteraard niet
bij verteld dat de gewone Roemeen
dagelijks uren in de rij moet staan
om een klein stukje vlees van niet al
te beste kwaliteit te pakken te kun
nen krijgen...
We kregen een goede uitvoering van
een Roemeense volksdansgroep
Maar wie had in de gaten dat het
niet toegestaan was Hongaarse
volksmuziek te spelen dat terwijl
onze gastheer, de hervormde/gere
formeerde kerk in Roemenië zuiver
Hongaarssprekend is. Maar de na
tionaliteitenpolitiek werkt door tot
in de volksmuziek.
Toegestaan'
Roemenië, ingesteld op toeristen.
Iemand van het Roemeense minis
terie van godsdienstzaken vertelde
uitvoerig hoeveel activiteiten de
kerk waren „toegestaan". Het was
echter opvallend dat het woord
„toegestaan" zoveel door hem werd
gebruikt: godsdienstige rechten
hoeven toch niet te worden toege
staan, die heb je of je hebt ze niet.
Het was mooi te horen dat het de
Hongaarse kerk in Roemenië toege
staan was eigen publikaties te heb
ben, maar er werd niet bij gezegd
dat het aantal publikaties dat toe
gestaan wordt zeer gering is, dat de
inhoud gecontroleerd wordt en dat
de oplaag zeer beperkt is.
Zo werd er een mooi beeld van het
socialisme in Roemenië geschetst.
Maar ik heb goede hoop dat in de
vele gesprekken er andere dingen
gezegd zijn en dat veel Westeurope
anen ontdekt hebben dat er achter
de schitterende presentatie een
werkelijkheid verborgen zit die niet
zo prachtig is.
Minderheid
Het was goed voor de Hongaars-
sprekende kerk in Roemenië dat
het congres in hun land gehouden
werd Want deze kerk heeft onze
aandacht hard nodig omdat zij on
der de vele protestantse kerken in
Oost-Europa in een bijzonder moei
lijke positie zit: ze is als reformato
rische kerk een minderheid in een
overwegend orthodox land, ze is als
kerk bestaande uit Hongaren een
minderheid in een land dat in meer
derheid Roemeens spreekt, met een
regering die duidelijk aan de kant
van de Roemeenssprekende meer
derheid staat; ze is als kerk een
minderheid in een staat die atheïs
tisch wil zijn en die binnenlands een
harde politiek voert.
Daarom tvas het goed dat we hun
gasten waren. Daarom had de kerk
ook een groot aantal predikanten
naar dit congres afgevaardigd, en
daardoor had de WARC de gelegen
heid tienduizend bijbels aan te bie-i
den. Het is te hopen dat de komen
de tijd veel westerlingen de nu ge
legde contacten met hun Oosteuro
pese medechristenen weer zullen
opnemen.
Boeiend
Een verslag als dit is uiteraard zeer
persoonlijk. Er zou meer te vertel
len zijn. Het was bij voorbeeld ook
boeiend leden van andere Westeu-
ropese kerken te ontmoeten. Je
komt tot de ontdekking dat je el
kaar veel te weinig kent; eigenlijk
zou je ieder jaar een dergelijk con
gres moeten houden, maar ja, wie
zal dat betalen?
Het was verder prettig dat er geen
resoluties, statements of verklarin
gen uit deze bijeenkomst moesten
komen. Dat levert meestal urenlan
ge discussies op over woordjes en
komma's en bevordert de onderlin
ge verstandhouding niet. Al met al
was het een conferentie met een
goede sfeer; er was een duidelijk
gevoel van eenheid en gemeen
schap, en een besef dat de gemeente
van de Heer over alle grenzen heen
een realiteit kan zijn.
Rest me nog te vermelden dat in het
nieuwe „central committee" de Ne
derlanders dr. K. Blei uit Haarlem
en prof. dr. G. Meuleman uit Am
sterdam gekozen werden.
Dr. R. Kranenborg te Amsterdam
was een van de afgevaardigden
van de gereformeerde kerken naar
deze bijeenkomst van de WARC.
ADVERTENTIES
yan onze kerkredactie
UTRECHT De stichting Oecumenische Hulp (SOH) betreurt de houding van de Nederland
se overheid tegenover de Turkse christenen. SOH zegt dit in haar zojuist gepubliceerde
jaarverslag over 1979.
SOH bepleit een quoteringssysteem
voor opvang van vluchtelingen uit
Turkije en voorzieningen voor emi-
^gratie naar onder meer Australië.
Maar volgens het verslag vinden deze
^suggesties slechts gering gehoor bij
de betrokken ministeries en het par
lement, tot schade van de Nederland
se samenleving in de toekomst. SOH
voorziet, dat de houding van de over
heid in de toekomst nog moeilijker op
te lossen problemen zal veroorzaken,
met name voor de lagere overheden.
Zelfs wanneer tussen de vluchtelin
gen uit Turkije een aantal niet-vluch-
telingen zijn, constateert SOH discri
minatie in de behandeling ten opzich
te van Vietnamese bootvluchte
lingen.
Intussen gaan de pogingen van SOH
om in het kader van de wereldraad
van kerken voor de Turkse christe
nen een oplossing te vinden, onver
minderd voort. „In totaal 45.000 me
dechristenen waarvan 17.000 in Istan-
boel, kunnen we niet in de steek la
ten," aldus het jaarverslag. Tegelij
kertijd houden deze plannen in, dat
andere kerken in evenzeer benarde
omstandigheden in het Midden-Oos
ten bij deze initiatieven worden be
trokken. Een aantal projecten voor
deze groepen, waarvoor overheids
steun noodzakelijk is, is in voorberei
ding.
Bootvluchtelingen
Over de bootvluchtelingen uit Viet
nam schrijft SOH, dat het maar ten
dele politieke en voor de rest econo
mische vluchtelingen zijn. Nederland
ontving met een warm hart 2218 Viet-
namezen. Maar, aldus SOH. „deze
groep zal ons volk nog voor onvoor
stelbare problemen stellen, waarop
we als kerken, als Vereniging Vluch
telingenwerk Nederland en als ge
meenschap nog totaal geen antwoord
hebben. Hoe groter de omvang van
deze groepen, hoe dieper onze gast
vrijheid op de proef wordt gesteld"
In de SOH werken de Nederlandse
hervormde kerk en tien kleinere ker
ken samen. In 1979 ontving SOH 4,4
miljoen aan giften. Daarvan werd 3,1
miljoen uitgegeven aan projecten.
Verder werd uit het voedselhulppro
gramma van de Nederlandse regering
voor een bedrag van 4,6 miljoen aan
voedings- en voedselhulp geboden,
waarmee de totale „omzet" van SOH
over 1979 op 7,7 miljoen kwam.
De oorzaak van het feit, dat in 1979
veel minder werd uitgegeven dan ont
vangen werd, ligt in het feit dat in de
laatste maanden van het jaar nog
zeer grote bedragen werden ontvan
gen (onder andere voor Cambodja),
waarin opgenomen: De Rotter
dammer, met Dordt8 Dagblad,
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131 Amsterdam
tel. 020-5629444
telex 13006
Postgiro 66 00 00
Bank Ned Credretbank
Rekeningnr 23 00 12 574
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tel 010-115588 (abonnementen
en bezorging)
tel 010-115588 (redactie)
tel 115700 (uitsluitend voor
advertenties)
Westblaak 4
Rotterdam
REGIO DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
tel 070-469445
(abonnementen en bezorging)
tel 070-469445 (redactie)
tel 070-468864 (uitsluitend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Den Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND
(abonnementen en bezorging
Postbus 3
8000 AA Zwolle
tel 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnementsprijzen
Per maand 16.98
Per kwartaal 50,95
Per half jaar 101,90
Per jaar 201.60
Advertentietarieven op
aanvraag
Telefonische abonnementenop
drachten (zie adressen boven)
Opgave familieberichten 9-19.30
van maandag t/m vrijdag Op
zondag van 18-20 uur telef 020-
5622797
Opgave mini-advertenties tel
020-5626262 of schriftelijk aan
Mim-Adv afdeling, postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswijzigingen uitsluitend
!schritteii|k aan onze Amsterdam
se adressen
ADVERTENTIE
Boeiende geschriften die voor veel christenen behoren tot het
geheel van de bijbelse godsopenbaring.
Gebundeld in een boekje met:
goed leesbare tekst
formaat van een huisbijbel
geringe omvang
In stevige gekleurde band
Formaat 14x21 cm
Bestelnr 078 Prijs 15
excl. verzendkosten
Verkrijgbaar bij de boekhandel en het
Nederlands Bijbelgenootschap
Postbus 620 - 2003 RP HAARLEM
Tel 023-259501
die pas in 1980 konden worden be
steed.
Duidelijk maakt SOH in haar jaar
verslag onderscheid tussen „voedsel
hulp" en „voedingshulp". Met voed
selhulp, dat wil zeggen het uitdelen
van eten, is SOH erg voorzichtig ge
worden. Het is nogal eens voorgeko
men, dat de boeren ter plaatse uit de
markt werden geprijsd door het hulp-
voedsel dat gratis werd aangeboden.
Nadat de oorzaak, van de hongers
nood, veelal een langdurige droogte,
was verdwenen, bleek de schade aan
de landbouwstructuur ter plaatse zo
groot, dat er een blijvend voedselpro
bleem was ontstaan.
Daarom stuurt SOH alleen nog voed
sel in acute noodsituaties en richt
men zich verder op voedingshulppro
gramma's waarin het gaat om land
bouwvoorlichting en lessen in voe
dingsleer.
Ook wil SOH geen financiële adoptie
van individuele kinderen meer. De
werkwijze is namelijk veel te kost
baar en bovendien worden de gea
dopteerde kinderen te veel geïsoleerd
in hun omgeving. Echte kinderhulp
gaat via de omweg van waterpompen
voor veilig drinkwater, vla landbouw
programma's en voedingsvoorlich
ting, via coöperaties, via scholen an
nex schooltuintjes en via medische
zorg, aldus het jaarverslag.
SOH had vorig jaar een kinderdorp in
Thailand kunnen steunen. In plaats
daarvan koos SOH voor en actie
groep die de kinderhandelpraktijken
in Thailand onderzocht. Langs een
omweg had dit project tot gevolg dat
er een „eiland van hoop" is ontstaan
in de strijd om honderdduizenden
kinderslaven te bevrijden. Dat acht
SOH een betere besteding van het
geld.
LEUSDEN (GKN) De directeur
van het Algemeen Diakonaal Bureau
van de Gereformeerde Kerken, dr. J.
van Klinken, zal deze functie met
ingang van het komende jaar neerleg
gen. Hij vertrekt op eigen verzoek en
met wederzijds goedvinden van hem
en de generale synode, die zijn voor
tijdig afscheid betreurt.
Sinds de oprichting van het Alge
meen Diakonaal Bureau in 1960 heeft
hij daar leiding aan gegeven. Het
vertrek van Van Klinken hangt sa
men met zijn overtuiging dat hij niet
meer in de huidige structuren past.
Een eeuw wetenschapsbeoefening en we
tenschapsbeschouwing aan de Vrije Uni
versiteit
596 blz„ geb. 87,50
(Laden V.U.-gemeenschep kunnen dit boek
voor de prijs van 49,50 bestollen bil de V.U.-
boekhandel)
De auteurs hebben zich niet willen beperken tol een feitelijke
historische weergave, maar hebben ook een bijdrage willen
geven aan het afleggen van een verantwoording
De bijdragen zijn van: Veenhof, Diepenhorst, Kuilman, Lan-
gevoort, Slllevls Smit, Jonker, Lever, Vlijm, Van de Fllert,
De Vries, Slertsema, Van Deursen, Knol, Wieringa, Kuiper,
Sanders, Elsenga en Klapwijk.
en absoluut geen bedlectuur is. Maar voor liefhebbers van
de geestelijke worstelsport is deze turf een bron van genoegen.
En alle mensen die wel eens twijfelen aan het bijzonder
karakter van de VU moeten dit boek zeker lezen om genezen te
worden van hun achterdocht."
Verkrijgbaar in de boekhandel
Uitgegeven door
de VRIJE UNIVERSITEIT
en KOK KAMPEN.
ft
Weekblad van de Vereniging tot opbouw en bewaring
van het Gereformeerde leven „SCHRIFT EN GETUIGENIS"
WEKELIJKS THEMA:
„GEEN EENHEID ZONDER DE WAARHEID"
AARZEL NIET EN ZEND ONDERSTAANDE bon in aan:
J P Wijsman. Kortonjolaan 22. 5644 KA Eindhoven (tel. 040-113622)
Ondergetekende verzoekt:
O een gratis proefnummer O een abonnement op „W&E" 24,- p. I
halfj.)
O een proefabonnement (ca. 3 m.) ad 10.'- O studenten een speciaal
J tarief
Als u 10,- gireert op giro nr. 3845401t.n.v. W& E te Eindhoven krijgt u I
zonder verdere administratie het proefabonnement. J
door Koos Koster
De Boliviaanse junta gaat
niet voorbij aan de kerkdeu
ren. Dat blijkt niet alleen uit
de arrestatie (of „verdwij
ning") van ds. Mortimer Arias
en pater Tumiri, waar me
vrouw Marga Klompé giste
ren o.m. namens de Commis
sie Justitie et Pax een veront
rust telegram over aan de jun
ta stuurde.
Begin deze maand hebben de rooms
katholieke bisschoppen van Bolivia
een buitengewone zitting van de bis
schoppenconferentie in Cochabamba
gehouden. Daarin ging het over de
gespannen verhouding tussen kerk
en staat na de staatsgreep van 17 juli.
Even tevoren had generaal Garcia
Meza. de cocaïne smokkelende dicta
tor, een brief aan het Vaticaan ge
stuurd om uit te leggen dat de nieuwe
regering „christelijke, humanistische
en westerse idealen" nastreeft. Deze
brief had kennelijk enige uitwerking,
want in de bisschoppenconferentie
ontstond een botsing tussen diege
nen die geen mond open wensen te
doen over de omstandigheden en die
bisschoppen, die de machthebbers
openlijk wensen te veroordelen.
Voor dat laatste bestaan wel enkele
redenen. Volgens cijfers van het oecu
menisch comité voor hulp aan gevan
genen. hebben twee priesters van het
bureau van het aartsbisdom van La
Paz, 450 gevangenen in verschillende
gevangenissen in de hoofdstad kun
nen bezoeken De rest, 3000 in totaal,
volgens deze bron, is overgebracht
naar vijf gevangenissen of concentra
tiekampen buiten de provincie La
Op het platteland zijn nog priesters
en nonnen voortvluchtig, omdat ze
bij terugkeer naar hun parochie met
een in de kraag gegrepen kunnen
worden. De kerk in Oruro, een mijn-
stad ten zuidoosten van La Paz, waar
een jezuïet een felle preek tegen de
junta hield, was na de preek binnen
tien minuten door de politie omsin
geld. Maar de priester kon nog net
ontsnappen. Directeuren van mijnon
dernemingen, afhankelijk van het
staatsmijnbedrijf Comibol, hebben in
een document bij de junta er op aan
gedrongen dat „de religieuze activi
teiten in de mijnstreek beperkt die
nen te blijven tot de uitoefening van
de christelijke cultus". Ze vragen te
gelijk de militairen „de medische pos
ten, apotheekjes, bibliotheken en an
dere activiteiten, die religieuzen in de
mijnen verrichten, in de toekomst
over te hevelen naar de bevoegde
organen van de staat". Een priester in
een van de mijncentra zegt dat je
alleen present kunt zijn onder de
mensen om hen te helpen, maar ver
der op dit moment niet veel kunt
doen. Zonder de steun van de officiële
kerk. zijn we nergens, vindt hij. Een
zuster spreekt over het „gedwongen
zwijgen", waaraan het mijnwerkers-
proletariaat onderworpen is. We zou
den moeten spreken, maar we zijgen,
zegt ze bedachtzaam.
Hulpverlening
Het oecumenisch comité voor hulp
aan gevangenen, dat moeizaam op
gang komt en in bureaucratische
rompslomp dreigt te verzanden, heeft
inmiddels enkele commissies in het
leven geroepen: voor ballingen (onge
veer 500 Bolivianen bevinden zich op
ambassades in de hoofdstad) en ver
volgden; voor boeren; ontslagen ar
beiders en voor juridische bijstand.
Tegelijk heeft dit comité samen met
de bisschoppelijke commissie van
het aartsbisdom vier bijkantoren in
Cochabamba, Santa Cruz, Llallagua
en in de mijnstreek in het duiden van
Bolivia geopend, waar mensen aan
gifte kunnen doen van de vermissing,
verdwijning of foltering van hun fa
milieleden. Een clandestien informa
tiebureau is bezig de laatste hand te
leggen aan een uitvoerig dossier of
TEKENEN VAN HOON?
Gisteren eindigde ik met de
opwekking om ook te zoekei
tekenen van hoop. Misschiei
we ze inderdaad wel zoeken ef
dan akelig genoeg, maar ze zj
wel. In het groot valt de steei
sterker wordende betrokken!
die mensen krijgen bij de
wereldproblemen. De gehele r
politieke situatie veroorloof»"
ons niet dat we de straat op d
om onze sympathie te betuigj
de Poolse stakers in de havi
de fabrieken, maar we leefde!
mee. Hun optreden leerde onj
andere Polen kennen en als a
gebeurtenissen van de laatst^
mede een gevolg zijn van hel
van de paus, dan ben ik ber
negatieve opmerkingen da:
terug te nemen. Wel met behi
mijn legitieme vragen ten aai
van de wijze waarop de kerk i|
wereld moet staan en sprekei
dat voor het eerst in dertig ji
Poolse radio afgelopen z
een katholieke mis heeft
uitgezonden. Dat vind ik wat j
wel eens zo kunnen zijn dat wa
die tekenen van hoop vooral J
het ijzeren gordijn moeten zij
dingen kunnen mij moed gevj
tegenover onder andere het ft
de massa-moordenaar Somoztp
Verenigde Staten onder een di
„Viva Somoza" naar z'n graf e(
gedragen is. Ze geven me ooki |g
tegenover het feit dat Straussi
de Duitse verkiezingsstrijd ni n<
ontziet om geruchten in de we ;a
brengen als zou zijn rivaal Scq_
van plan zijn de kerkbelasti
nadele van de kerk te veran
aparte vraag is of het met die f
kerkbelasting zo moet blijvi
lijkt me nog altijd een onges
toestand voor kerk en wereld t|
Zo zie Je maar weer hoe moeill
om tekenen van hoop te v
zomaar weer in datgene wat j«
en ook niet verborgen mag b
Wie kan nog enige connectie
onderhouden met zulke beden
van het geloof? Ook al zitten z|
vooraan in de kerk?
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Bedankt: voor Kamperland
tinge, kand. te Roodeschool.
Afscheid: op 28 sept, van Eln
(studentenpast.) N T. Bakker,
ben. gew. hoogleraar prot. tl
sche faculteit te Brussel (BeljL
Schoonebeek M. Mulder, weg?t
legerpred. te Assen (wordt in
dienst bevestigd); van Wilft
(Ov) W. B. Harleman, wege
bijst. past. te Hansweert; i
lemsstad A. Schipper ber. te I
gen; van Waddinxveen J. Vi !1
wegens em; van Rljk-Rijsen
M. van Waarde wegers vervr. 1
V'ehl (Gld) als part-time pr
bep. 277e) G. Bouman, ber. te
broek
Intrede: te Rotterdam-Hilleg n
B. Duisterhof uit Verseke; te
(NOP) kand. E. van der Sluis t
ningen; te Dronten W. F. 81 e;
Amsterdam-Gaasperdam te 1 tr
aan Zee: D. Driebergen uit E l(
GEREF. KERKEN
Aangenomen: naar Hollum
land) kand. J. W. Breukelaar li
derhorst den Berg.
Afscheid: van Zaltbommel P.
Amersfoort G. Hengeveld
ben. part-time secr. raad van
A'foort; van Loppersum K. H
ring ber. te Haulerwijk; van I
Ubels ber. te Putten (Gld);
Intrede: te Vaassen G. Tromj
te Vaassen.
Bevestiging: te Leidschendai
Prinsenhof) als part-time pre
Jacobi-van Duijne, kand. te
dorp; te Rotterdam-Hillegi
Schiebroek (ziekenh. past.)
Snoek uit Oostvoorne.
zwartboek met precieze gegevens en
cijfers over de wandaden van de jun
ta. Een lijst met de namen van elf
leden van pinkstergroepen en andere
kleine protestantse gemeenschap
pen, die sinds een week vermist of
gevangen genomen zouden zijn, doet
de ronde in La Paz.
Onder leiding van kolonel Arce Go
mez, Bolivia's gevreesde minister van
binnenlandse zaken, en met mede
werking van de vice-minister voor
godsdienstzaken, de Falange-priester
Luis Rojas, is momenteel een vervol
gingscampagne aan de gang tegen
die sectoren van de kerk, die het lot
van de armen in Bolivia ter harte
gaat.
Zevenentachtig procent van de sala
ristrekkers in dit prachtige Andes-
land krijgt een loon uitgekeerd dat
onder de 250 gulden per maand ligt.
hoewel het minister.j van arbeid
heeft toegegeven dat een Boliviaanse
familie doorsnee 550 gulden nodig
heeft om rond te komen.
GEREF. KERKEN (VRIJG)
BEROEPEN: te Lelystad P. H.
kand. te Kampen.
Bedankt: voor Drachten J. C.
Schildwolde.
Afscheid: van Den Bosch (a
dingspred. Suriname) K. Verli
te Zuidhom.
Bevestiging: te Zeist (past. D<
gaart) D Los, voorh. pred. te
stad (Zuid-Afrika)
CHR. GEREF. KERKEN.
Bevestiging te Veenendaal
(past-streekziekenhuis te
kom): J. de Jong uit Zaand
Zwolle (t.b.v. dovenpastoraat):
de Jonge uit Stadskanaal.
Afscheid van Huizen (NH): C. 1
Weele wegens emeritaat; op
van Rotterdam-Karlingen:
duin wegens emeritaat.
VRIJE EVANG. GEM.
Beroepen te Utrecht-Centfl
Utrecht-Noord: J. A. Hamers I
merveer.
Het voorland van de kerke#
het gelijknamige boekje van 1*
vormd evangelisatorisch
voor kerkeraadsleden met apd
re belangstelling, 4-5 oktober,
en Wereld, Driebergen (tel
12241).