Rellen blijven rellen door gebrek aan visie ragen bij een ervoudige moord Respect voor een gehandicapte geest Lichtvoetige film over werkloosheid n parabel over ïaak-mathematiek teken van het beest Een koninkrijk voor een huis Best Boy That sinking feeling FILM TROUW/KWARTET PHS 15 - R 1 26 SEPTEMBER 1980 Ganz als Thomas Rosenmund in Schwarz und Weiss wie nd Nachte warz und Weiss wie Tage und Nachte zien van de film „Schwarz und Weiss wie Tage und gemaakt door Wolfgang Petersen, zal menigeen keurig denken aan de schaker Bobby Fisher. „Een koninkrijk voor een huis" is een gezamenlijke pro- duktie van Tilt Film en Meat ball. Het „collectief" dat Tilt Film „draagt" zegt van zich zelf, „nadrukkelijk partij (te willen) kiezen voor allerlei groepen die de gevestigde maatschappijstructuur pro beren te veranderen, zoals mi lieu-organisaties, vakbonden, derde wereld comités etc (ten einde) deze groeperingen met haar produkten een extra wapen in handen te geven. Meatball verklaart onder meer als doelstelling te hebben „het stimule ren, onderzoeken en evalueren van Zoals men ziet, twee collectieven met vrijwel identieke strevingen, zodat samenwerking (misschien ook fusie, in de toekomst?) voor de hand schijnt te liggeen. De twee collectieven heb ben zich gestort op het meest opzien barende sociale conflict dat zich dit jaar, na de actie in de Vondelstraat en voor de ontruiming van de gekraakte panden aan de P. H. kade, in Amster dam heeft voorgedaan: de rellen- schopperij op 30 april j.l. (volgens de ene visie), kordate uiting van revolu tionaire weerbaarheid bij de jeugd (volgens de visie van de twee collec tieven). Het is spijtig voor de beide collectie ven, dat van hun visie die van de revolutionaire weerbaarheid bij de jeugd in de film weining of niets terecht is gekomen. De opnamen die van de rellen zijn gemaakt hebben, het gebruik van audio-visuele infor- zoals ze tot een aaneengesloten film matie als instrument Voor sociale ver andering in grote, zowel als kleine samenlevingsverbanden." zijn samengevoegd, geen enkele be wijzende kracht. Er worden literaire commentaren bij geleverd, die duide lijk het kenmerk vertonen van ge praat achteraf, vol bekende slogans, waarbij heel ver wordt uitgehaald, tot aan kernenergie en atoomwapens toe. De makers van de film staan op het standpunt, dat het rumoerige gebeu ren van de 30ste april een door de overheid zelf veroorzaakte escalatie is geweest, van ludiek volksvermaak naar gewelddadige volksterging. Dat is door gebrek aan een strakke, over tuigende regie van authentieke opna men een loze bewering geworden. Wat je te zien krijgt zijn niet meer dan uit de hand gelopen rellerige mo menten en situaties. De film mist pijnlijk de grondslag van een waar achtige idee, die aan het aanwezig revolutionaire bezielende kracht had moeten geven. De grondslag is: een bewering, ter begeleiding van actueel rumoer. Meer niet. Amsterdam, Kriterion, 16 j. d.o. de film een directe dramati- ou zijn van de levenensloop Amerikaanse grootmeester, rzijn er te veel biografische en in gebracht, die niet met rafie van Fischer kloppen, el is er in de film veel te en van de grillige intensiteit, schaak-optreden van Fischer name in zijn match om de lel tegen de Rus Boris Spas- eeft gekenmerkt ehten over de geestestoe- Fischer, na afloop van zijn nd schaakgevecht met zijn legio geweest. Overbe- lok de houding die hij aan- i betrekking tot een revan- overspannen eisen, gesteld een zelf gekozen isolement, et aan de bij velen levende stelling dat Fischers brein, erd door schaakmathemati- opgewassen was tegen evensnormen. iergelijke omstandigheden makkelijk gedacht aan tot opgedreven hoovaardij. In Petersen is gezocht naar van geheel afwijkende inter- De schuld, zo er al sprake is schuldbegrip, moet gezocht n het bovenmenselijke dat in ematiek van het schaken zelf De schaker in de film, rdeskundige Thomas Rosen- eeft het als opgave aan zich leid dat boven-menselijke 4jn bereik te krijgen. Zijn todjkt aan die opgave. atiek l! niet, dat je zelf schaker li- op wat voor niveau ook meest bescheidene af), om sterk tot leven komende dra- Ie kunnen meevoelen. Tot op Jogte zou het schaakspel ver- kunnen worden door elke an- in-uitputtende bezigheid, al 'aar denken aan ontcijfering tekende schrifturen, het uit- van mechanische processen schaken heeft alleen nog een e erbij, de dimensie van de "tige verbeelding. Het is juist eusie, waardoor de mathema- 1 het schaken over de grens vatbaar menselijke uitgaat ,eu menselijk" wordt. tochten zijn verwerkt in de 'Sie van de film. Ze zijn al uibaar in de opening, waar 'Rosenmund als twaalfjarige jongen iets openbaaart van zijn geob sedeerdheid door de schaakmagie. De jongen haat het om te verliezen, niet uit gekwetste ijdelheid, maar omdat zijn verstand hem in de steek laat bij het bereiken van het absolute schaakdoel. Dit wordt „overwinning" genoemd, maar het gaat om het vol maakte sluiten van de lijnen. Tegen deze achtergrond gezien' is „Schwarz und Weiss wie Tage und NSchte" de meest perfecte schaak film, die men zich kan denken. Ook al wordt er ternauwernood geschaakt, want je krijgt alleen maar zetten te zien in partijen De film is als schaak film zo perfect, omdat de schakers niet eikaars tegenstanders zijn, zij rukken op en retireren met hun stuk ken. Aan de strategie van Rosen mund is duidelijk te zien dat de gran- zen van menselijk kunnen in het com binatie-denken worden geforceerd. Hij betaalt er voor met verstandelijke en geestelijke ineenstorting. Daar door is deze film eerder een schaak parabel dan een schaakthriller. Amsterdam, Cinecenter. D. O. Een beeld van de rellen op 30 april in „Een koninkrijk voor een huis" Films over gehandicapten naar geest en/of lichaam zijn geen zeldzaamheid meer. Het zou erop kunnen wijzen, dat in onze samenleving een ontwikkeling gaande is, waarin ook verdraag zaamheid ten opzichte van „anders zijn" begrepen is. Een extra aanwijzing daarvoor zou gezien kunnen worden in het feit, dat die verdraagzaamheid ten aanzien van de gehandicap ten niet (meer) wordt ingegeven door medelijden of deernis maar door respect voor de bijzondere identiteit van de gehandicapte mens. stilstand van die neef meegemaakt. Zijn gevoel van sympathie bracht hem er toe, zich met het levenslot van Phil te gaan bezighouden. Te'meer omdat te voorzien was, dat Phil bin nen korte tijd, door overlijden van zijn meer dan tachtig jaar oude moe der en vader, alleen zou komen te staan. Ira besloot om het gedragspa troon van Phil vast te leggen en tege lijkertijd zijn oom en tante ertoe te bewegen om hun te beschutte en ge koesterde volwassen „baby" meer persoonlijke vrijheid te geven. Dat respect is het wezens bestand deel van de film Best Boy. die door Ira Wohl gemaakt is over de ontwik keling van zijn verstandelijk sterk geremde neef, Philip Wohl. Een man van 52 jaar, van wie heel lang werd aangenomen, dat hij verstandelijk over niet te beschikken had dan een vijfjarige. Tot dat, na een langdurig onderzoek, een psycholoog conclu deerde, dat Phil „uitermate traag is, maar voor de rest normaal". Dat nor male slaat dan niet op de verstande lijke mechanismen, die we in het „normale leven" toepassen, zodat we tot een vlot onderling verkeer hebben kunnen raken. Het slaat op de aanwe zigheid van eenderde verlangens, eenderde emoties, eenderde geestes- of gevoelsreacties. Als Phils vader Max, aan wie hij zeer gehangen heeft, gestorven is en hem dat door zijn zuster en moeder wordt duidelijk gemaakt, reageert hij voor het ogenblik alleen maar met een steeds herhaald ja-ja-ja". Pas veel later reageert hij in diep verdriet, door het wegbergen van zijn gezicht en een wanhopig strijken met de han den over het hoofd. Wat Ira Wohl, met de hulp van zijn cameraman Tom McDonough, heeft gepresteerd is bewonderenswaardig. Niet in de eerste plaats op filmisch, maar op individueel menselijk ni veau. Van jongs af aan heeft Ira Wohl, zeventien jaar jonger dan zijn ver standelijk trage neef, de geestelijke Het begint met toestemming aan Phil om met zijn neef Ira en diens vriendin Christine „uit" te gaan. Het man-kind ontdekt dan een nieuwe wereld. Een wereld die hem opgewonden stemt. Een wereld van bewegende mensen, van verkeer, dieren. Het argeloze „kind" verandert in een leergierig menselijk wezen tussen kind en niet-langer-kind- in. Wat Wohls film nog waardevoller maakt is de manier waarop ook de ouders van Phil in zijn aandacht zijn opgenomen. Mensen met door zorg en verdriet uitgemergelde gezichten. Gezichten zonder hoop misschien, maar ook zonder wanhoop. De moe der blijft ten slotte alleen over. Dan heeft Phil de eerste ronde van zijn ingrijpende gedragsverandering vol tooid en wordt hij voorgoed in een tehuis opgenomen. Het is een laatste offer van de moeder, een onaanzien lijk ogend vrouwtje met een aangrij pend diepe levensmoed. Op kosten van die moed kon Phil zich op den duur helemaal ontplooien tot een „best boy", een „goeie knul". Het hulpje voor de club in That sinking feeling. In „That sinking feeling" heeft de maker. Bill Forsyth, een poging gedaan om op lichtvoetige manier iets begrijpelijks te maken van de demoraliserende invloed, die ledigheid op werkloze jongeren kan hebben. Dat zijn film „een greep uit het leven" is, kan zeker niet worden gezegd. Daarvoor zijn er te veel willekeurigheden ingebouwd, die niets met enig reëel levenspatroon te maken hebben. Amsterdam, Movies, 16 j. D.O. Het gaat om een stuk of zes, zeven jongeren, allemaal aan het einde ge komen van hun schooltijd, even be deeld geweest met een baantje en vervolgens op straat gekomen. Bin dingen buiten de schoolkameraden om schijnen er niet te bestaan. Er wordt gesuggereerd dat de jongens volkomen gespeend van inkomen het in hun woonstad een denkbeeldig Glasgow, zoals aan het begin van de film wordt gezegd maar moeten zien te rooien. In wezen gaat het om sprookjes bestanddelen, zoals armoe de zonder echt nijpende gevolgen, ontbreken van relaties die recht heb ben op uitleg van daden, wat weer de suggestie wekt van een Irreële vrij heid etc. Met andere woorden de afschildering van de werkloosheid in de film is geen realisme, maar een humoreske. Materiële idealen In de denkbeeldige stad Glasgow dwaalt een stel zeventienjarige jon gens rond. die werkloos geworden, van miezerigheid niet meer weten wat te moeten doen. Familie schijnen ze niet te hebben, ze hebben alleen elkaar om groepsgewijs te schooien, in mooi weer. in stromende regen. Ze hebben allemaal hun bescheiden ma teriële idealen. Die komen dichter bij de mogelijkheid tot realisering, als één van het stel in een etalage een aluminium aanrecht met wasbak ziet staan, met de prijs van zestig pond erbij. De berekening is snel gemaakt. Bij bemachtiging van een voldoend aantal gootsteenbakken kan er voor een tijdje „op rozen" worden geleefd. De jongen weet de rest van zijn club geestdriftig te maken voor het idee en met veel fantasie en speelsheid wordt een inbraak bij de fabriek van de gootstenen beraamd en uitgevoerd. Sociale strekking Bij het zien van de film krijg je echt de idee, dat de maker ervan in oor sprong aan een sociale strekking heeft gedacht, zonder die strekking een al te zware omlijning te geven. Maar gaandeweg de film heeft de speelsheid de ironie verdrongen, zo dat de strekking zo vervluchtigd is. dat je ternauwernood nog over „een strekking" kan praten. Aan de andere kant zijn er toch weer te duidelijke verwijzingen naar een ongewenst maatschappijbeeld, dan dat je alleen maar zou kunnen spreken van een grap. Echt een creatie die tussen wal en schip is terecht gekomen. D.O. Amsterdam, Jean Vigo, 16 j. schoot ene IJje Wijkstra bij het dorp Grootegast, aan de grens tussen Groningen en een viertal veldwachters dood. De veldwachters waren gekomen om een bij inwonende vrouw, Aaltje Botter, wegens moedwillige verlaten van haar kinderen te en over te brengen naar Groningen, waar zij terecht zou moeten staan. tie verworven van een vrijdenker, een man die aan God noch gebod gelooft, maar in het bezit van een grote weet gierigheid, die hem ertoe drijft om los en vast bij elkaar te lezen. Wijkstra voelt zich door zijn kennis en zijn „anarchisme" superieur aan zijn dorpsgenoten. Ze mogen hem niet, maar behandelen ham toch met ont zag. Dit des te meer, omdat hij zeer vaardig is op de accordeon (samen met een vriend speelt hij op par tijtjes). Muziek is volgens Wijkstra een van de kostbaarste gaven voor de mens. Hij meende eigenlijk voorbestemd te zijn om in de muziek iets impone- rends te bereiken. Hij gaat dan ook met gretigheid in op de uitnodiging van een dorpsgenoot. Hendrik Bot ter, die een grammofoon met platen op de kop heeft weten te tikken, en hem vraagt om te komen luisteren. Bij Botter komt Wijkstra voor het eerst in nauwer contact met B.'s vrouw Aaltje, die een grondige afkeer heeft gekregen van haar eeuwig dron ken man. De morsige, door haar man sterk verwaarloosde en gebruskeerde Aaltje ziet in Wijkstra een man met boeiender mogelijkheden dan haar drankzuchtige echtgenoot en legt het erop toe Wijkstra voor zich te winnen. Dat lukt ook als haar man wegens een vergrijp de gevangenis in moet. man bewogen hebben om en om een niet. eens zo reden Aaltje Botter juridisch ver- vier mensen, onder aan hem bekende dorpsge- dood te schieten? Bui een mes door hun keel te de man een psychopaat, een moment niet toere- Op die vragen heeft in zijn film „Het teken "f beest" geprobeerd een ant- geven. persoonsverbeelding van is Verhoeff uitgegaan van vooringenomenheid. Niet de moordenaar, maar gericht op de diepere drijfveren van de man. Zo aanpak door Verhoeff een eweldloze geweldenaar te Een moorde- kon weglopen van de zijn misdrijf, na eerst nog als symbool van zijn leven zelf, ter vernietiging in hebben gestoken. vrijgezel verloopt ongeveer als ompenmaker IJe Wijk- oude moeder inwo- vrijgezel, heeft zich hij woont, de reputa- De weg is vrij. Het paar choqueert het hele dorp, dat zich op allerlei manie ren op de aantasting van zijn fatsoen, door een atheïst en een losbol van een vrouw, probeert te wreken. Het stijft de twee in hun tegen de socialiteit van het dorp gericht handelen. Aaltje laat haar kinderen in de steek en gaat bij Wijkstra inwonen, met het hierbo ven al geschetste tragische gevolg. Verwrongen kijk. Wat in Verhoeffs constructie van de mens Wijkstra te waarderen valt is het opsporen van de fundamentele „onschuld" van de man. Hij is bevan gen door te weinig begrepen filosofi sche en sociale teksten en heeft daar door een verwrongen kijk gekregen op medemens en maatschappij. Hij leeft in denkbeelden boven de stand van zijn werkelijk begrip. Dat vreet zo diep in hem door, dat hij elke ingreep van het gerecht ten opzichte van hem en de hem na staande vrouw als leven bedreigend onrecht be schouwt. Hij is een super man in het klein. Deze constructie is door Verhoeff consequent volgehouden. Het grote bezwaar is alleen, dat het op een te schematisch niveau is gehouden. De menselijkheid van Wijkstra (en van de rest) is niet warm genoeg. Of nog liever, zij mist de onmisbare dimensie van het echt levende. In bedachte constructie klopt het allemaal, maar de levensaders van de constructie blijven leeg en bloedeloos. Daardoor valt het ook op. dat de mensen in hun dorpse schamelheid zo hoog Haar- lemmerdijks praten. Maar laat ik hier aan toevoegen, dat het al heel veel is, wanneer in een Nederlandse speel film een levens- en karakterconstrucr tie althans schematisch goed in el kaar steekt, zodat er in de consequen te opbouw van de personen op intel lectueel niveau tenminste geen hia ten vallen. Het teken van het beest, Amsterdam: Tuschinski 3, Alhambra 1, Rotter dam: Alhambra 2, Lumière 3, Den Haag: Metropole 3, Odeon 3, Diverse steden. 16 j. IJje Wijkstra (Gerard Thoolen) en Aaltje (Marja Kok) in „Het teken van het beest", de eerste speelfilm van Pieter Verhoeff.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 15