Toen Willem Vogel op bezoek ging
Mgr Tomko moet voor luiers zorgen
CDA:een minimum
aan evangelie
*9
Trouw
Jokken in commissie
Christenen in Syrië
hebben 't niet zo moeilijl
VANDAAG
Synode is voortzetting van concilie
Faculteit voor
wereldgodsdienst®
nog 2dagen!
24e jaarbeurs
van het oosten
Ds. J. Kraima voor Prot. Nederland:
optiplan,
0251025645'
Voorzichtig met oordeel zelfmoord
Vermaat vertilt
zich aan vrede
ONKYC
ONKYO
■MAANDAG 22 SEPTEMBER 1980
KERK
TROUW/KWARTET
door Jac. Kort
Soms hebben kleine oorzaken gro
te gevolgen. In 1974 brengt de Am-
stelveense componist Willem Vo
gel een vriendschappelijk bezoek
aan dr. Willem Mudde van de lu
therse werkgroep voor kerkmu
ziek; Opeens schiet het Mudde te
binnen, dat hij op korte termijn
een motetOe) nodig heeft voor de
komende kerstdagen. Hij vraagt
Vogel, of die daarvoor misschien
kan zorgen. Vogel brengt een vol
gende keer het gevraagde motet
mee maar verontschuldigt zich
voor de eenvoud ervan. Mudde is
echter mthousiast en roept uit:
„Man, hadden we daar maar vast
een boek vol van!" Deze kreet, zegt
Willem Vogel, was voor mij vol
doende dat boek te maken: een
volledige jaargang van vijftien
evangeliemotetten.
En daar bleef het niet bij. Willem Vogel was
kort tevoren zijn werkzaamheden als can
tor-organist in de Oude Kerk te Amsterdam
begonnen. Dr Johan van Beusekom, voor
ganger in de diensten in de Oude Kerk,
schreef vertalingen van de bijbelteksten,
die Vogel zeer inspirererden, de cantorij
zette zich volledig in om de nieuwe stukken
proef te zingen en C.R.M. kwam met een
stipendium om deze arbeid mogelijk te
rtiaken.
We zijn thans vijf Jaar verder en voor mij
ligt een kloeke uitgave van 248 pagina's,
bevattende 78 evangeliemotetten van Wil-
MottKcuj 8 if
Wat voor iemand is déze.
ei r Q 1 O
Begin van een der motetten
lem Vogel, waaraan de componist al die
jaren gestaag heeft gewerkt zo ongeveer als
Sweelinck aan zijn 150 psalmen en Bach
aan zijn ontelbare cantates, al is Vogel de
eerste om een vergelijking met deze mees
ters van de hand te wijzen.
Verrassend
Niettemin is het verrassend om te zien, hoe
gunstig Vogels werk in Nederland en daar
buiten reeds in dit korte tijdsbestek is ont
vangen. Het voorwoord gewaagt van meer
dan veertig steden en dorpen, waar de kerk
koren Vogels motetten zingen, ook in
rooms-katholieke kerken, tot zelfs in de
Antwerpse kathedraal. Dr Klaus D. Koch
heeft er een aantal in het Duits vertaald en
er zijn Engelse en Friese uitgaven van ver-
sende woorden op de vleugels van de mu
ziek landen in oren en harten van de ge
meente. De meest wezenlijke functie is ech
ter gelegen in de grote zeggingskracht van
deze combinatie van tekst en muziek."
Voortreffelijk opgemerkt, maar dan is daar
wel een componist voor nodig, die gegrepen
is door die kern en door de vleugelslag, die
de muziek aan woorden kan geven. „Evan
geliemotetten" geeft er op bijna iedere
bladzijde blijk van, dat deze woorden op
Willem Vogel van toepassing zijn.
Feestelijk
schenen. Dit laatste door de koninklijke
christelijke zangers bond ten behoeve van
het Friese Priissjongen (prijszingen) te
Leeuwarden in 1980.
Op het werk, zoals dat nu kant en klaar
voor ons ligt is nog steeds van toepassing,
wat ik in november 1977 bij het aankondi
gen van het derde vijftiental schreef: „dat
Vogel's compositiestijl eigentijds genoemd
kan worden in zover, dat alle „dierbaarhe
den" van de romantiek achterwege blijven.
Ze zijn in dit opzicht „strak" te noemen.,
wat echter niet wegneemt, dat de compo
nist alle middelen heeft aangewend om de
evangelietekst op indringende wijze te ver
tolken."
Ook toen wees ik er reeds op, dat het een
Willem Vogel
groot voordeel is, dat de componist een
jarenlange praktijk als koorleider achter de
rug heeft en dus nauwkeurig weet, wat je
met de stemmen kunt doen.
Behoefte
Er bestond niet alleen een grote behoefte
aan kerkmuziek in de Nederlandse taal.
maar meer nog een behoefte aan koormu
ziek zonder buitensporige moeilijkheden en
zonder onzingbare buitenissigheden Een
goede cantorij moest ze kunnen zingen en
het kerkvolk (waar het toch allemaal voor
bedoeld is!) er niet door worden afgeschrikt
Dr. van Beusekom zegt daarover: ,Het mo
tet haalt de kern van de zoéven gelezen
evangelietekst naar voren en laat de beslis-
Zaterdag 27 september om half vier vindt er
in de Oude Kerk te Amsterdam een feeste
lijke bijeenkomst plaats ter gelegenheid
van het verschijnen van dit werk. Daar
worden enkele korte toespraken gehouden,
onder andere door de componist en door
Willem Mudde, de man die indertijd de
stoot tot dit alles heeft gegeven. Maar na
tuurlijk zal daar ook gemusiceerd worden.
Ten eerste door Vogel's Cantorij met wer
ken van Sweelinck, Scheidt en van hemzelf.
Vervolgens door organist Cor de Jong. Maar
het allerleukste is misschien wel, dat er met
het publiek een der motetten wordt ingestu
deerd. De toegang is gratis
Exemplaren van de stevig ingebonden en
van een afwasbare omslag voorziene „Evan
geliemotetten" zijn te verkrijgen door over
making van 22.50 per stuk verhoogd met
ƒ5.- verzendkosten op postgiro 1230228
t.n.v. de commissie voor de kerkmuziek te
Amstelveen.
Ter kennismaking is er een grammofoon
plaat met 19 motetten van Vogel versche
nen. Deze is tegen de prijs van 15,- plus
3.75 verzendkosten verkrijgbaar bij de
Prof. van der Leeuwstichting, postgiro
36508 te Amsterdam.
De bisschoppensynode over het gezin die vrijdag in het Vaticaan begint zal behalve door de
ruim tweehonderd „synodevaders'' ook worden bijgewoond door 43 toehoorders. Onder hen
zijn zestien echtparen uit vijftien landen; zij mogen adviseren en het woord voeren, maar
hebben geen stemrecht.
De-paus, die de synode voorzit, heeft
drie kardinalen aangewezen om beur
telings de vergaderingen te lelden: de
Argentijnse aartsbisschop Primates-
ta. de Indiër Picachy en de Afrikaan
se curiekardinaal Gantin. Rappor
teur is de Duitse kardinaal Ratzinger.
Daarmee zijn zoal niet alle leeftijden
en seksen dan toch alle werelddelen
in het presidium van de synode verte
genwoordigd.
Onder de toehoorders bevindt zich
Moeder Teresa uit Calcutta, bekend
om haar werk onder de allerarmsten,
haar Nobelprijs voor de vrede en haar
felle strijd tegen de abortus. Ook is
het Australische echtpaar Johan en
Lyn Billings uitgenodigd. Zij zijn des
kundigen op het gebied van de perio
dieke onthouding, de enige methode
van geboorteregeling die door de rk
kerk aanvaard wordt en die op de
synode opnieuw onder de aandacht
zal'worden gebracht.
Invloed
De bisschoppensynode in deze vorm
is een vrucht van het Vaticaans con
cilie en is daar in zekere zin ook de
voortzetting van. Het is bij uitstek de
vorm waarin bisschoppen van overal
vandaan enige invloed kunnen uitoe
fenen op de gang van zaken in de rk
kerk als geheel, zij het in een beschei
dener mate dan een concilie. Een
synode is namelijk eenvoudiger van
opzet en heeft ook een geringere be
voegdheid. Bij een concilie zijn in
beginsel alle bisschoppen aanwezig
(volgens de rk opvattingen de opvol
gers van het apostelcollege); bij de
synode werkt men met afgevaardig
den. Afhankelijk van het aantal bis
schoppen één tot vier per land. Een
synode zoals de roomskatholieke
kerk die nu kent kondigt geen dog
ma's af of nieuwe wetten, maar het is
toch ook wel wat meer dan een vrij
blijvend adviescollege voor de paus.
Fijnproevers
Zo n synode komt ongeveer eens in
de drie jaar bijeen, maar beschikt wel
over een permanent secretaris. Deze
curie-instelling staat thans onder lei
ding van mgr Jozef Tomko, een Slo
waakse prelaat, die in januari ook de
zakelijke leiding had van de bijzonde
re synode van de Nederlandse bis
schoppen. Dat de huidige paus erg
veel waarde hecht aan de synode valt
af te leiden uit het feit dat hij Tomko
benoemde tot aartsbisschop, terwijl
diens voorganger gewoon maar bis
schop was. Maar dat zijn subtiliteiten
die eigenlijk alleen Vaticaanse fijn
proevers echt kunnen waarderen.
Het secretariaat heeft ook nog een
synoderaad van vijftien leden. Dit
college ziet er tussen de synodes op
toe dat er iets met de aanbevelingen
gebeurt. (Ook voor de bijzondere Ne
derlandse synode werd zo n raad ge
vormd).
Als de synode begint is al veel voor
werk gedaan. Er is een eerste ontwerp
(„lineamenta") geweest, de kritiek
daarop heeft geleid tot het werkdocu
ment, opgesteld door het synodese
cretariaat en andere curiedeparte
menten.
Vrijdag houdt de paus een openings
toespraak; in de eerste vergadering
werp uitgesplitst en samengevat en
dan gaan de deelnemers in taalgroe
pen uiteen. Het slot van de synode is
weer plenair en daar moeten uitvoeri
ge aanbevelingen uit komen. Het zal
ook nu wel zo zijn dat de aanbevelin
gen aan de paus worden aangeboden
met het verzoek er een mooi samen
vattend stuk van te maken. De laat
ste keren was dat het geval, zij het
dat het wel een jaar of langer duurde
voordat zo'n slotdocument klaar was.
Openbaar
BISSCHOPPENSYNODE
IN ROME
door Pieter van der Ven
vat de rapporteur wat tot dan toe
gezegd is in een handzaam vergader
stuk samen.
De eerste week zal plenair worden
vergaderd. Vanuit ieder land wordt
verslag gedaan over de situatie en
zullen al wel wat aanbevelingen ge
daan worden. Dat wordt naar onder-
In tegenstelling tot een conclaaf of
een bijzondere synode is de algemene
synode niet erg geheimzinnig. Veel
stukken zijn openbaar en de deelne
mers vertoeven niet in quarantaine.
De vergaderingen zijn overigens be
sloten. Halverwege de synode, zon
dag 12 oktober, is door de paus uitge
roepen tot „dag van het gezin". Hij
zal dan naar verwachting zo'n 8000
„vertegenwoordigers van gezinnen"
toespreken die uit alle delen van de
wereld naar Rome zullen komen om
de synodedeelnemers te ontmoeten.
De synode zal zoals gezegd ook door
een aantal echtparen worden bijge
woond. Een echtpaar uit Kenia heeft
echter ook zijn baby bij zich. Dit
Mgr Jozef Tomko
stelde het Vaticaan voor enige onge
wone bevoorradingsproblemen, zo
gaf mgr Tomko toe.
Deze meer technische informatie
volgt op twee voorbeschouwingen
(11 en 18 september) over het onder
werp van de synode.
HET KLEINSTE EN HET GROT)
Wie betrouwbaar is in het kleinste
ook betrouwbaar in het grote; en
onrechtvaardig is in het kleinste ij
ook onrechtvaardig in het grote
(Lukas 16 vers
De woorden die Jezus, volgens Lui
heeft gesproken na de gelijkenis*
de onrechtvaardige rentmeester,
liegen er niet om. Ze berusten ope
aantal tegenstellingen. Hier is he
tegenstelling van het kleinste en
grote. Omdat wij kleine mensen z
kunnen we het kleinste nog
waarnemen, maar het grootste
ontgaat ons, vandaar het grote. Dj
woorden staan in de context van
omgaan met mensen op het vlak v
de maatschappij. Uit het vervolg!
afgeleid worden dat met het klein
die economische omgang bedoeld
wordt en met het grote: de geesteU
verantwoordelijkheid die we voor
elkaar hebben. Jezus spreekt van
„het waarachtig goed". Toch heef!
spreuk die hierboven staat iets
algemeens en dan denk ik in het
kader van wat de vorige week zo d
besproken is, aan de tegenstelling
nationale toestanden en toestand
die met de wereld te maken hebb«
Wie met de vrede vlak om zich he«
spot hoeft niet te beginnen aan eei
vredesweek. Wat is er te verwacht!
van hem die met een blinde vlek v
de wereldhonger al z'n aandacht ri
op onze eigen economische
problemen? Gezien in het licht vai
de miljoenen die dit jaar dreigen t<
verhongeren heb je de neiging om
geen woord meer te wijden aan om
eigen „nood", of het ongunstig
gesternte waaronder wij zouden
terecht gekomen zijn. Het gaat orr.
betrouwbaarheid en
rechtvaardigheid in het klein en ia
het groot en die hangen
onverbrekelijk samen.
Van onze kerkredactie
ANTWERPEN In Antwerpen it
faculteit voor vergelijkende gg
dienstwetenschappen gesticht. Dt
culteit, die wil opleiden tot en mei
doctoraat, beoogt universitaire
die van de wereldgodsdiensten,
tevens van de „lokale" en „pria
ve" wereldbeschouwingen Da
zullen ook peri- en parareligieuz
schljnselen worden betrokken.
Daarvoor zal zoveel mogelijk e<
roep worden gedaan op docente
de te behandelen godsdiensten
De faculteit is opgericht door „p
nen van verschillende spiri
strekkingen", in de geest van het
reldcongres van godsdiensten (in
derland vertegenwoordigd door
terreligio van dr R. Boeke
Utrecht).
ADVERTENTIE
waarin opgenomen: De Rotter
dammer, met Dordta Dagblad,
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leldse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tammmga
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
*1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131 Amsterdam
tel. 020-5629444
telex 13006
Postgiro 66 0000
Bank Ned Credietbank
Rekeningnr 2300 12S74
- REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tel. 010-115588 (abonnementen
en bezorging)
tel 010-115588 (redactie)
tel. 115700 (uitsluitend voor
advenenties)
Westblaak 4
Rotterdam
REGIO DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
lel 070-469445
(abonnementen en bezorging)
tel. 070-469445 (redactie)
tel 070-468864 (uitsluitend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Den Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND
(abonnementen en bezorging
Postbus 3
8000 AA Zwolle
lel. 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnementsprijzen:
Per maand 16.98
Per kwartaal 50.95-
Per half jaar 101,90
Per jaar 201,60
Advertentietarieven op
aanvraag
Telefonische abonnemenienop-
drachten (zie adressen boven)
Opgave familieberichten 9-19 30
van maandag t/m vrijdag Op
zondag van 18-20 uur tetel 020-
5622797.
Opgave mtm-adverlenties tel
020-5626262 of schnfteli|k aan
Mmi-Adv afdeling, postbus 433.
1000 AK AMSTERDAM
Adreswiizigmgen uitsluitend
schriftelijk aan onze Amsterdam-
17 t/m 24 september 1980
Geopend:
werkdagen 14-22 uur
zaterdag 10-18 uur zondag gestolen
AMERSFOORT (ANP) Naar het oordeel van de Dordste
lutherse predikant J. Kraima heeft het CDA in zijn grondslag
een minimum aan evangelie en een maximum aan wereld
opgenomen. Er wordt veel gesproken over de christelijke
verantwoordelijkheid, wat op zichzelf een goede zaak is, maar
zij moet dan wel gebaseerd zijn op de bijbel.
Ds. Kraima maakte deze opmerkin
gen op de te Amersfoort gehouden
jaarlijkse ledenvergadering van de
vereniging Portestants Nederland,
waarvan hij de voorzitter is. Over het
christelijk onderwijs sprekend, zei hij
dat schoolbesturen soms meer aan
dacht hebben voor de vervulling van
een vacature dan voor de vraag of
degene die benoemd wordt, ook ach
ter de doelstelling van het christelij
ke onderwijs staat en of hij een moe
dige getuige van Jezus Christus wil
zijn Dat CPN'ers benoemd konden
worden, zoals in Zwolle en Katwijk,
noemde hij een teken aan de wand.
In de kerken meende ds Kraima ook
bedenkelijke ontwikkelingen te moe
ten signaleren. Er wordt soms niet
meer over zonde en bekering gespro
ken. De verzoening wordt politiek
cultureel en economisch uitgelegd
Rellen
ADVERTENTIE
KID
termijnbewaking I
brengt rust èn dynamiek I
in uw organisatie
C^INO
Ds. Kraima wees ook op de acivitei-
ten van de Rote Armee in West-Duits-
land en op de rellen in Amsterdam.
Meer dan ooit moet Protestants Ne
derland doorgaan met zijn werk in de
verwachting van Jezus Christus.
Dr. R. H. Bremmer, vrijgemaakt gere
formeerd predikant, te Enschede
sprak over Jan van Nassau, een Duits
calvinist in de Nederlanden. Dr.
Bremmer wees er ln zijn rede op, dat
gereformeerden nooit hebben geaar
zeld zich samen met de rooms-katho
lieken en libertijnen in te zetten voor
de nationale zaak.
De vereniging Protestants Nederland
heeft ten doel de verdieping van de
kennis der reformatorische beginse
len, de verlevendiging van het histo
risch besef onder het Nederlandse
volk, verdediging van het protestants
nationaal karakter van Nederland en
bevordering van de belangen van het
protestantisme in geestelijk en stof
felijk opzicht. Het ledental is in de
afgelopen jaar gestegen tot ongeveer
25.000. Er werd op de vergadering
afscheid genomen van de hervormde
bestuursleden ds. L. Lagerweij te Den
Haag en ds. L. J. Geluk te Zwolle die
beiden ook voorzitter van Protes
tants Nederland zijn geweest.
door ds. F. H. Veenhuizen
Zomer en Keuning zijn jok
kebrokken, dacht ik aan
vankelijk. Ze geven een pa
perback uit en beweren op
de achterkant dat er een
analyse in staat. (Overi
gens een analyse van het
moderne levensgevoel. En
dat is nogal wat!) Maar
analyseren is: de dingen op
een rijtje zetten, ontleden,
laten zien hoe iets in elkaar
zit. En dat doet dr. J. D. te
Winkel, de schrijver van
het boek, nou net niet.
Wat hij wél doet is: een collage
maken. Hij praat een heleboel uit
spraken en opvattingen aan el-'
kaar, hij mengt allerhande citaten
dooreen en maakt samenvattink
jes uit boeken en artikelen. En d&t
doet hij erg leuk. vind ik.
Daar komt bij dat de verzameling
die hij ons voorlegt betrekking
heeft op gebieden waar veel chris
tenen niet erg in thuis zijn: de
popmuziek en het cabaret. Zijn
stelling is: als wij christenen het
evangelie willen communiceren
naar onze tijdgenoten toe, dan zul
len we toch moeten weten wat er
in hen leeft. Om dat gewaar te
- worden, luistert Te Winkel naar de
popzangers en de kleinkunste
naars. Zij laten ons in het hart van
onze tijdgenoten kijken door hun
gevoelens over God, geloof en
kerk zeer direct en zeer scherp
onder woorden te brengen.
Het is een goed idee geweest om
dit terrein te gaan verkennen.
Over Elvis Presley en de Beatles,
over hippies en punkers, maar ook
over Youth for Christ en Taizé,
ook over Hare Krishna en de
Transcendente Meditatie heeft hij
een schat van gegevens bijeenge
bracht. Hij vermeldt pleidooien
voor een nieuwe benadering van
jongeren ln de kerk. Hij waardeert
de cabaretiers als trendsetters in
ons levensgevoel, want zij hebben
een goede antenne om dat gevoel
op te vangen en hij geeft daar veel
voorbeelden van. Hij vertelt dat
zijn zoon Gerhard (16) hem heeft
ingewijd in de geheimen van de
popcultuur en heeft begeleid op
zijn tocht door het popgebeuren.
Hier is een vader die kan luisteren
naar zijn zoon en dat vind ik een
goede zaak. Er is kennelijk in hui
ze Te Winkel heel wat afgepraat
en in zulke gesprekken gaat dat
het evangelie meeklinken.
Dat is het waar dit boek een aan
zet toe geven wil: in onze gesprek
ken het evangelie laten meeklin
ken. Het is een bont geheel gewor
den; over allerlei onderwerpen.
Maar zodra je denkt „Hoe komt
dat nou" of ..Waar hangt dat nou
mee samen" dan word Je alweer
meegenomen naar een nieuw on
derwerp.
In ieder geval, als iemand nog
eens een analyse van deze zaken
zou willen schrijven dan kan hij in
dit boek veel materiaal vinden. En
laat ik nu in het laatste hoofdstuk
het woord analyse tegenkomen.
Het was dus de schrijver zelf die
dit woord gebruikt heeft. Zomer
en Keuning jokken dus wel, maar
in commissie.
Dr. J. D. te Winkel, 't Zit in de
lucht. Het evangelie en het mo
derne levensgevoel. Uitg. Zomer
en Keuning Ede, prijs 17,50.
UTRECHT (ANP) De situatie in Libanon lijkt vaak hopeloos. Toch
hoop voor de toekomst, want altijd gaan christenen en moslims die
goede contacten met elkaar hebben, dóór met hun arbeid. Dat zei ds
Brecheisen, directeur van de Action Crétienne en Orient (christelijke act
het oosten) zaterdag op de jaarlijkse ontmoeting van de Morgenlandzen:
in Utrecht.
Morgenlandzending is de Nederland
se afdeling van de Action Crétienne
en Orient. Ds. Brecheisen meende dat
de toestand in Libanon bepaald
wordt door vier factoren. Ten eerste
het ontwaken van de islam, ten twee
de het spanningsveld tussen de ont
wakende Arabische wereld en het
westen en ten derde de oriëntatie van
Libanon op het westen waardoor Li
banon altijd een aparte positie in de
Arabische wereld innam, en ten
de de aanwezigheid van veel clu
nen ln Libanon
BAARN (ANP) Op de te Baarn
gehouden bondsdag van de bond van
christelijke gereformeerde mannen-
verenigingen heeft ds. J. van Amstel
uit Ede aangedrongen op voorzichtig
heid in het oordelen over zelfmoord.
Hij deed dit in zijn referaat over vra
gen met betrekking tot het levensbe
gin en het levenseinde.
Deze problematiek, aldus ds. Van
Amstel, gaat geen enkele kerk van
daag voorbij. Als oorzaken zag hij de
groei van de medische macht, de ver
schuivingen op maatschappelijk ge
bied, de normloosheid en de seculari
satie. Men heeft hier te maken met
een symptoon van de huidige cul
tuurcrisis. De nieuwe theologie heeft
geen wezenlijk antwoord op de vra
gen die zich op dit gebied voordoen
Ze werkt als een epidemie. Men heeft
de eerbied voor het leven losgelaten.
Ds. Van Amstel drong erop aan dat
men voorzichtig zou zijn in zijn oor
deel over de zelfmoord. De bijbel zegt
niet dat er in geval van zelfmoord
geen vergeving zou zijn. Men kan
andermans gedachte nooit peilen. In
alle vragen op het terrein van het
levensbegin en het levenseinde moet
men luisteren naar de stem van de
Goede Herder, zei ds. Van Amstel
De Vredesweek doet vogels van diver
se pluimage naar de pen grijpen. Zo
gaf Uitgeverij De Banier een boek
van drs J. A. E Vermaat in het licht
onder de titel „Wij Nederlanders en
de Vrede". De schrijver geeft blijk
van grote belezenheid en tracht aan
de hand van talrijke citaten aan te
duiden hoe doortrapt de Sowjet-Unie
is. Hoewel de kernwapenen ook heel
erg zijn meent hij toch met het min
dere kwaad te doen te hebben. Helaas
is Vermaat toch nog iets te optimis
tisch over de Sowjet-Unie. Hij schrijft
de leiders van dat land de wijsheid
toe dat zij het afschrikkingseven-
wicht in stand willen houden. Dat is
ten onrechte. De Sowjet-Unie instal
leert de laatste tijd in een tempo van
twee per week de SS-20-raket, die
gericht zijn op doelen in West-Euro
pa. De SS-20-raket s een wapen met
een grote precizie dat daardoor ogen
schijnlijk geschikt is om de first stri
ke capability (het vermogen om de
vijandelijke wapens in één klap bui
ten gevecht te stellen) tot stand te
brengen, waar men naar streeft, wan
neer men het afschrikkingsevenwicht
wenst te beëindigen. Laat Vermaat
zich maar liever bezig houden met
andere zaken dan deze, waar hij zich
kennelijk aan vertilt. „Wij Nederlan
ders en de Vrede" kost 19,50
Aldert Schipper
Homoseksueel zijn en geloven,
voor mensen die willen praten over,
hun homofiel zijn in relatie tot hun
geloof, binnen of bulten een kerk,
georganiseerd door de COC-werk-
groep „Geloof en levensbeschou
wing", 18-19 oktober. Woudschoten
bij Zeist Aanm. tel. 020-761164
Ds. Brecheisen, die een reis nai
banon en Syrië had gemaakt, i
erop dat de christenen in Syrll
niet zo moeilijk hebben. De hei
Takken, die 4 oktober als zendi
naar Libanon vertrekt, merkte of
het geloof in Jezus Christus voo
len in de islam een struikelblok
De voorzitter van de Morgenlaix
ding, ds. Th. P. Pol te Heelsum.2
zijn openingsrede dat de initiatli
in de zending uitgaan van God ei
mensen de ontvangers daarvan
Dat wordt dan uitgewerkt in del
ring. Overal staan daarvoor de a
nes. Elke keer zie je weer di
bekeringen plaatsvinden
ADVERTENTIE
EEN TOPMERK GOMOSAPMRATUUfl DAT TE BE TUB
De aankoop van HiFi-apparatuur is
zaak van vergelijken en dan beslissen
Ontdek daarom eerst wat Onkyo
verstaat onder- Quartz Lock. Accu-€
en Super Servo
2 Jaar garantie
BON
U gelieve mij te zenden documentatie
over de ONKYO apparaten
Woonplaats
U kunt deze bon opsturen m een
enveloppe zonder postzegel aan
Acoustical Antwoordnr 93
1200 VK 's-Graveland