VARA-voorzitter pleit voor een sterke NOS Publiek krijgt komisch kijkje achter coulissen NinaHagen:gebrekaan warmte en kwaliteit Schooldrama op tv met En nou ik Liuwe Tamminga m Frans programma 'Gezamenlijk optreden gaat voor eigenbelang' En dan nog Huijgensprijs naar Kossmann Bernini- herdenking in Rome Rotterdam Orgelmaand Nieuwe boeki VRIJDAG 19 SEPTEMBER 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET Van onze rao.o- en tv-redactie HILVERSUM - BIJ de pre sentatie van de programma's van de Vara voor het komen de seizoen heelt de voorzitter van deze omroep, dr. A, H. van den Heuvel, een pleidooi gehouden voor het bestaande Nederlandse omroepbestel. Als belangrijkste bouwstenen noemde hij de pluriformiteit en het gezamenlijke optre den. Hij sprak de wens uit dat het gezamenlijke optreden niet verstoord wordt door on derlinge concurrentie van de omroepen. Vercommercialise ring van programma's wees hij af. Omdat een gezamenlijke aanpak van de verschillende omroep-organisaties tot uitdrukking komt in de Nederlan- se Omroep SUchtng (NOS) pleitte de Var:, voorzitter voor „een sterke NOS". Omdat verschillende voorzit ters van omroepen zich binnen het NOS-bestuur nog wel eens van de andere kant laten zien. wilde de nieu we Vara-voorzitter bij navraag wel uitleggen dat hem deze volgorde voor ogen stond: eerst gezamenlijk optre den en dan de omroeproganisatles zeil. Sterreclame De Vara is echter tegen loskoppeling van het technisch bedrijf van de NOS waarover inmiddels al de NCRV. de AVRO en de TROS een balletje heb ben opgegooid. (Zowel de NCRV als de TROS hebben daarop kritiek van de ondernemingsraad van de NOS gekregen). Met het oog op de toekom stige ontwikkelingen van buitenland se satelliettelevisie („eerder een uit daging dan een bedreiging") sprak hij de verwachting uit dat er zo veel zendtijduitbreiding zou komen dat de hele dag televisie gekeken kan worden. Anders zouden de voor veel geld aangeschafte televisietoestellen maar ongebruikt staan, voegde hij er aan toe. Zo zouden de Nederlandse omroepen twee leegstaande netten kunnen claimen, voordat anderen van buitenaf het doen. Hij zag ook „Het gat in de muur" is een serie van zes monologen die Dimitri Frenkel Frank voor Ton van Duinhoven schreef. De VARA zendt dit in het' winterseizoen uit. toekomst in uitbreiding van de Ster reclame en verhoging van de omroep bijdragen. Over zijn eigen omroep merkte Van den Heuvel op dat het bij de Vara, die altijd synoniem blijkt te zijn voor conflicten en ruzies, de laatste maan den een goed werkklimaat was. De „30 april-uitglljder" heeft de Vara netto een verlies van 9300 leden opge leverd. Binnenkort begint de Vara met een ledenwerfactie waarbij gemikt wordt op zeshonderdduizend leden. Op het ogenblik zijn het er precies 522378. Kwalen Voor het komende winterseizoen heeft de VARA een behoorlijk aan bod van nieuwe en eigen program ma's. Zo schreef en regisseerde Dimi tri Frenkel Frank een serie van zes monologen voor Ton van Duinhoven onder de titel „Het gat in de muur" Zes verschillende types vertellen op welke manier ze ontsnappen aan dc kwalen van onze wereld. Nieuw is ook „De achterkant van hel gelijk". Marcel van Dam treedt daar in op als discussieleider van personer die over een vak praten. Dat kan zijr rechtspraak, journalistiek of de medi sche wereld. De heel eigen normer die deze mensen bij hun gelijk hante ren, hebben vaak gevolgen die tot vei buiten him vakgebied reiken. Telt Arena, dat vorig seizoen twee proef programma's heeft opgelaten, wordt voortgezet. Acteurs van de Bloem- groep in Amsterdam maken thema's zichtbaar, die tot een discussie ach teraf aanleiding geven. Zowel het pro gramma „Een groot uur U" als „Een ander U" zijn verdwenen. Bovenge noemde twee nieuwe programma's nemen de plaats daarvoor in. Ook staat vanaf 19 oktober het program ma „Kijk Haar," analoog aan het radioprogramma „Hoor Haar," voor televisie gepland. „Kijk Haar" ls een magazine met actuele onderwerpen die vrouwen aangaan, maar het richt zich op een zo breed mogelijk pu bliek. Actuele zaken worden afgewis seld met het „Roote Vrouwenca baret". BV Nederland De afdeling drama is bezig met een twaalfdelige serie over een gezin en allerlei verwikkelilngen daaromheen. Vanaf 12 maart komt deze serie op de televisie. Het in het vorige seizoen begonnen kunstprogramma 'De Ro de salon' gaat verder onder de naam 'De rode ballon'. Peter Lohr zal het programma niet langer presenteren, maar Jeanne van Munster blijft. De lokatie is niet meer de Stadsschouw burg in Amsterdam. Er wordt vanuit verschillende musea in ons land uit gezonden. Onder de titel „OR en zeg genschap" begint de Vara met ingang door Dirkje Houtman NIJMEGEN De kracht van George Courtellne's eenak ters, die hij eind vorige eeuw schreef, ligt in het vanzelf sprekend uitstallen van onge rijmde menselijke gedragin gen. Als gevolg van teleurstel lingen of gemiste kansen, ont poppen zijn figuren zich meestal tot sympathieke kwelgeesten die met onvoor spelbare eigenaardigheden menig tegenspeler in de meest onmogelijke situaties brengt. Ger Thijs van de toneelgroep Theater schreef, geïnspireerd door Courteline, een nieuw avondvullend stuk dat on der de titel „Het Publiek" woensdag avond in de schouwburg van Nijme gen in première ging. Hij regisseerde deze produktie zelf en heeft gepro- Speciaal vandaag Maigret - Jean Richard in de rol van de Franse detective, die een anonieme brief ont vangt waarin een moord 'wordt aangekondigd. Ned. 1/20.00 Hier en Nu - actualiteiten rubriek van de NCRV ver toont een eigen reportage van de situatie vóór, tijdens en na het referendum in Chili. Ver der aandacht voor de rege ringsbegroting, onder meer in een gesprek met Leo Ester, voorzitter van de industrie bond CNV. Misschien ook een gesprek met de uitgeweken Afghaanse piloten, geïllu streerd met beelden uit Afgha nistan. Ned. 2/22.05 Derrick - In de aflevering „Een akelig sterke persoon lijkheid" onderzoekt hoofdin specteur Derrick de moord op een zekere Robert, die vlak bij de woning van zijn minnares is neergeschoten. Dtsl. 2/20.15 Meer over minder - (NOS- radio) over het bock van ds Hans Bouma over dierenkwel ling „Stel geen vragen", Bajcs- dag 1980 over gevangenisstraf en gestraften, terugblik op de miljoenennota in verband met ethnische-culturelc minderhe den en de actie van milieude fensie „Mond open, ogen dicht" Hilv. 2/13.11 beerd de tragi-komische Courteline- elementen op een soortgelijke manier te rangschikken. En dat is maar ten dele gelukt. Vooropgesteld dat het een amusant onderhoudende voor stelling is geworden, mist het die prachtig geordende grillige onvoor spelbaarheid die Courteline zo eigen is. De anecdotes en mini-intriges die Thijs ervoor in de plaats stelt zijn, hoewel ze menigmaal een komsich effect sorteren niet opzienbarend en missen een zekere geroerdheid met het lot van de gekwelde. Dat lot treft een noodlijdend theater gezelschap uit de jaren twintig dat te gronde dreigt te gaan bij gebrek aan succes. De handeling speelt zich af achter de coulissen vlak voor en vlak na een Hamlet-opvoering en onthult hoe eigenwaan, ijdelheid en jaloezie van de acteurs de menselijke verhou dingen achter het toneel vertroebe len. De kwaliteit lijkt te kelderen, geen recensies, nauwelijks publiek en daar kan de nieuwe naam van hèt gezelschap, „Het Publiek", gekozen om meer mensen te lokken, niets aan veranderen. Het gebrek aan succes lijkt de ac teurs nauwelijks te kwellen omdat ze teveel verwikkeld zijn in privé-pro- blemen. Voor hen mogelijk een ma nier zich van het dreigende débacle af te schermen, maar dat blijkt dan te weinig uit het spel, dat louter enkel voudige emoties laat zien zonder een tragische onderstroom. Het meest treffende voorbeeld is wel Jeröme Jteehuis als de acteur Barnard Ber nard, die wel wat al te driftig mag uitpakken over zijn roemrijk theater- verleden en dat doet op zijn welbe kende wijze vol dolgedraaide pathe tiek. De enige die zich echt druk maakt is de directeur de la troupe, die het hele zaakje bij elkaar en draaiende pro beert te houden. Hij barst regelmatig uit ln wanhopige vertwijfeling en lijkt daarin ook een enkele keer kritiek te uiten op het huidige culturele kli maat bij voorbeeld, als hij zegt: In dit land gedijt geen kunst alleen maar grofheid en kunstnijverheid. Vreemd genoeg, want verfijning mist nu juist zijn eigen groep blijkens de Hamlet-fragmenten die zij het gefin geerde toneelpubliek aan de achter kant van het speelvlak voorzet. En dat is jammer. Want een blinkend stukje Hamlet had bijvoorbeeld dui delijk kunnen maken wat voor soort In het Volkenkundig Museum „Nusantara" te Delft wordt tot 1 de cember een tentoonstelling gehouden met als titel „Turks Kind". De expo sitie geeft een beeld van het leven in Turkije en van de Turkse kinderen in de Nederlandse samenleving. De ten toonstelling is overgenomen van het Museum voor Land- en Volkenkunde te Rotterdam en is voor Delft aange vuld met specifiek Delfts materiaal dat in samenwerking met het Regio naal Centrum Buitenlanders Zuid- Holland is verkregen. Jeróme Reehuis en Jan Verhoeven in Het Publiek van Ger Thijs naar motieven van George Courteline. gezelschap anno 1920 we tegenover schermen, dat weliswaar amusante ons hadden en wat de drijfveren van momenten opleverde maar door ge- een toneeldirecteur in die tijd waren, brek aan spelnuancering de drijfve- De toeschouwer kreeg nu slechts een ren angsten en onzekerheden van ac- romantisch getint kijkje achter de teurs niet voelbaar maakte. door Slan Rijven AMSTERDAM Anderhalf jaar geleden bezocht de Oost- duitse zangeres Nina Hagen voor het eerst ons land. In de Nijmeegse Vereeniging en in Carré te Amsterdam zorgde deze roek-diva voor een kleine sensatie. Beide zalen werden deze week voor de tweede maal op een concert van haar getrac; teerd. Woensdagavond kreeg het nagenoeg uitverkochte Carré een geheel andere Frau Hagen te zien. Het spectaculaire muziektheater van toen was inge ruild voor een soberder :anpak. De kwaliteit van het gebodene liet te wensen over. Op de momenten waar op zij en haar vier begeleiders het best op dreef waren was echter toch nog van enige verrassing sprake. Dat ze over uitzonderlijke zangcapa citeiten beschikt is bekend Een roek- zangeres die haar stemoefeningen en waanzinaria's tot een eigen instru ment laat worden in combinatie met allerlei popstijlen kan bijzonder ge noemd worden. Het veelvuldig gebruik van echo en andere technische hulpmiddelen wist ze op verrassende wijze te benutten, maar het te overdadig gebruik van elektronische foefjes deed daaraan weer afbreuk. Niet alleen bij haar debuut van vorig jaar, maar ook en kele maanden later tijdens de tour nee met een nieuwe band, liet Nina Hagen merken problemen te hebben met een goede start. De opwarmfunc- tie van een voorprogramma vervult ze zelf Het concert begon met een schelle en harde klankenbrei en het duurde eni ge tijd eer ze de juiste vorm vond en haar begeleiders hun onverschillig heid lieten varen. Toch kon ze vanaf het begin rekenen op veel enthousias me uit de zaal. hoewel Wenn ich eine Junge war en Naturtrfine verdronken in de geluidseffecten. In haar knalge le babydol, zwart balletpak en rode piekharen leek ze nog even het clow neske imago te willen benadrukken. Daarvan viel weinig te bespeuren in haar tamelijk afstandelijke manier van optreden. Misschien lag het wel aan de nieuwe samenstelling van haar band waarin gitarist Ferdi Kar melk de enige oudgediende was Bas sist Carl Rücker en drummer Alex Laroque kwamen traag op gang. ter wijl Paul Screamer op synthesizers langzamerhand meer vrijheid in zijn spel legde. Er werd soepel overgeschakeld van door André Rutten HILVERSUM De voorstelling die de toneelgroep Ce n in september 1978 maakte van het stuk „En nou ik' jonge Engelse toneelschrijver Barrie Keeffe, werd toefn stig ontvangen. Dat gebeurde omdat er uitstekend gespeeld, maar ook omdat er een actueel probleem aangesneden, dat van de schoolverlaters, die „klaar" h( zijn voor de samenleving, maar die toch geen baan vooruitzicht hebben. Vanavond zendt de VARA een ti tratie van het stuk uit: Ned. 1-21.55. VARA-voorzitter A. H. van den Heuvel van 22 november zes televisiepro gramma's over ondernemingsraden. Aandacht wordt besteed aan lawaai op het werk, inspraak en veiligheid in de baan. Veel bekende televisieprogramma's blijven, zoals „Sonja's Goed Nieuws Show", „Twee voor Twaalf" en de „J. J. de Bom-show." Het parlementaire programma „Wat voor weer is het in Den Haag" zal voortaan heten BV Nederland. Wat de raio betreft houdt de Vara het voornamelijk bij het oude. DEN HAAG (ANP) - De Constantijn Huijgensprijs, een letterkundige on derscheiding, gaat dit jaar naar Al fred Kossmann, voor zijn gehele werk. De prijs bestaat uit een oorkon de en een bedrag van achtduizend gulden. Het bestuur van de Jan Campert- stichting in Den Haag heeft ook de toekenning bekendgemaakt van een aantal andere letterkundige prijzen. Deze worden 19 december 's avonds uitgereikt in Den Haag. Het gaat om de volgende prijzen: de Jan Campertprijs (4.000 gulden): aan Ed Leeflang, voor zijn poëziebundel „De Hazen en andere gedichten". De F. Bordewljkprijs (4.000 gulden) aan Oek de Jong, voor zijn roman „Op waaiende zomerjurken". De J. Gres- hoffprijs (4.000 gulden) aan Andreas Burnler, voor haar essaybundel „De zwembadmentaliteit". De G. H. 's-Oravesandeprijs (4.000 gulden) aan prof. dr. A. L. Söteman, voor zijn bijzondere verdiensten op het terrein van de letterkunde met name voor de uitgaven met betrek king tot J. H. Leopold en J. C. Bloem. De commissie van advies voor het toekennen van deze prijzen bestond uit Harry Bekkering, Pierre Dubois, Margaretha Forguson, Han Foppe, Jacques den Haan, Anton Korteweg, André Matthijsse. Harry Scholten en Paul de Wispelaere. ROME (ANP) In Rome is deze week een reeks manifestaties begon nen ter herdenking van het feit dat de beeldhouwer, architect, tekenaar en schilder Giovanni Lorenzo Bernini (1598-1680) op 28 november 300 jaar geleden overleed. Bemini was na Mi chelangelo de bewerker van de „twee de renaissance", de Romeinse barok. Hij heeft voor een belangrijk deel het gezicht van het huidige Rome be paald De manifestaties begonnen met de grootbeeldprojectie van ca. 4.000 dia's van werken van Bemini over de gehele breedte van de kerk Trinita del Monti, onder de tonen van 17e eeuwse barokmuziek. Op het pro gramma. dat tot volgend jaar duurt, staan ook tentoonstellingen over „Bernini en Rome" en over andere bouwkundigen uit zijn tijd, exposi ties over de grote barokcentra elders in Europa, muziek- en theateruitvoe ringen en een reconstructie van fees ten zoals Bernini die destijds heeft georganiseerd. Natuurlijk ls een toneelstuk niet al leen goed door het thema, dat erin ter sprake komt, maar door de manier waarop dat gedaan wordt. Barrie Keeffe nu en de Nederlandse be werker Rob Scholten in samenwer king met regisseur en spelers, hebben de oorspronkelijk Engelse situatie doeltreffend in een herkenbare Ne derlandse veranderd heeft heel zorgvuldig zo'n Jongen, die aan zijn eindexamen toe is, maar het net niet haalt, zorgvuldig geobserveerd, sa men met de ervaringen, die hij in zijn scholengemeenschap heeft opge daan. En hij heeft een situatie be dacht, waarin de wrok van die jongen (gespeeld door Jimmy Berghout) een vrij vanzelfsprekende uitlaatklep vindt. Hij loopt vóór de officiële plechtig heid weg naar de fietsenstalling om zijn brommer te halen, en daar be trapt hij een jonge leraar en een jonge lerares in een vrijerijtje. In een flits beseft hij, dat hij beiden in zijn macht heeft, en dat hij die gelegen heid moet uitbuiten om al zijn grie ven te spuien. Dat verbaast cd anderen hogelijk, omdat zij tijd voor een nogal verlegen hebben aangezien. Zij denk ook hem met de gebm leraarstrucjes te kunnen ovj Wat hem nog meer prikkelt. Journalist In handen van de schrijver, nalist is geweest, blijkt dat ei kende mogelijkheid om de ge die de jongen in zijn schoolt! kropt heeft, zo te tekenen, als kijker een helder beeld vai dat je begrijpt wat er eigenlij) meer scheef zit. Het probleem schoolverlaters, die merken i opleiding ook maar weinig heeft, krijgt er een menselijk door. Het wordt drama in betekenis van het woord. De in „En nou ik" zijn Jimmy Bi Henriëtte Tol, Polio Hambu Onno Molenkamp. Regisseur Habbema, televisieregisseur ter van Praag. Jimmy Berghout (links) als de jongen, Polio Hamburger leraar en Onno Molenkamp als de rector. door W. H. Woïvekamp ROTTERDAM Dit Jaar werd de in 1953 geboren or Liuwe Tamminga (thans als zodanig werkzaam te I winnaar van het Nationaal Orgel-improvisatie Conco Bolsward, waaraan door drie kandidaten werd deelgew Deze talentvolle organist genoot zijn opleiding bij Wim van Beek aan het Groningse Conservatorium. Daarna ging Tamminga naar Parijs, waar hij zich onder leiding van Franse orgel meesters als André Isoir en Jean Langlais verder bekwaamde Begrijpelijk, dat deze organist zijn programma voor het woensdag door hem ln de Laurenskerk gegeven con cert had samengesteld uit Franse or gelmuziek van 1700 tot heden. Wij hoorden achtereenvolgens composi ties van Louis Marchand, Nic. de Grigny (altijd belangrijk), Oabriel Piemé en diens leermeester César Franck, Louis Vierne en André Isoir. In al deze werken gaf Tamminga blijk van een volkomen gave orgeltechniek en grote rust en beheersing in de voordracht. Zijn fijn gevoel voor klankkleur kwam tot uitdrukking in de overal met grote zorgvuldigheid gekozen registraties. Zelfs een orgel werk als Francks „Prière" op. 20 uit de Pièces. nogal eens ondergewaar deerd door overigens grote Franck- liefhebbers en licht spottend „Het gebed zonder einde" genoemd, kreeg van Tamminga een zodanige weerga ve, dat men de grote lengte van het werk vergat. Improvisatie Nina Hagen schelle en harde klankenbrei Foto Les van Rossen stevige rock (Heiss en New Town) naar reggae (boys girls en African reggae). In Make love kreeg de over het podium kruipende Nina weer iets van haar oude allure. Smack Jack was als slot een kleine apotheose waarin ze haar stem tot kakofonische klankenreeksen vervlocht met het swingende funkgeweld van de groep. Ondanks een langdurig applaus werd er geen toegift gespeeld. Daartoe no digde dit concert in feite niet uit. Weliswaar bewees ze nog voldoende persoonlijkheid met lijf en longen te kunnen uitdrukken, maar het gebrek aan warmte en voldoende kwaliteit konden geen Naturtr&ne veroor zaken. Kunnen de organistische capacitei ten van deze jonge organist dus hoog worden aangeslagen, iets minder vol deed zijn improvisatie aan het slot van de avond op twee door de orga nist van de Laurenskerk, Johann Th. Lemckert, opgegeven thema's: een voor een Preludium, een ander voor een fuga Het Preludium lukte het best, maar in de Fuga ging Tammin ga wel wat erg vrij te werk. Meer dan een Fantasie over het hier en daar opduikende fuga-thema werd het niet. Toch boden Lemckerts voortref felijke thema's interessante combina tiemogelijkheden Wij noemen onder meer de twee stijgende kwinten van het fuga-thema en de noten op de eerste en derde tel uit de eerste en derde maat van het preludium-the ma, mogelijkheden die in deze impro visatie vrijwel onbenut bleven. Een nauwer verband tussen beide impro visaties zou de vormgeving van het geheel stellig ten goede zijn gekomen. Al met al toch een respectabele pres tatie. al was het alleen maar vanwege de grote technische paraatheid waar mee Liuwe Tamminga deze improvi satie wist te verwezenlijken. Op weg naar kind-volgend wijs, door G. A. de Boer. UitJ Nijkerk 166 blz 24.50. Het onkruidboek, herkennen, pen, onder controle houden gebruiken van onkruid door M Uitg. Hollandia, Baarn 148 32.50. Van uitgeverij Veen te Utred Hersenwerk speels problemet sen door J. L. Adams 170 21.50). Herdruk van De bruf rivier Kwal van P. Boulle (18 ƒ26.50). Hooge troeven vanL rus. Dit boek verscheen voorin in 1896 (121 bl2 4,90) Tw« van C. Dickens. De eerste di scheen in 1859 (398 blz - fl hle's keuze, roman van W. Stjr blz 34.50). Bloot geven G schrijft over erotische ervarin mannen en vrouwen die dei revolutie beleefden. (464 blz - Uitgeverij Unieboek in stuurde de volgende boeken: zen geïllustreerd door J. HelK lyn Scrace en Juan Wijngaal een idee van D. Larkin met t S. Teale en vertaald door E. na (188 blz ƒ39 50) Anl van de Lage Landen. Same» L. de Koning. Tekst: H. Foto's: J. Weidema en tek van A. de Harde. (142 blz - Deze uitgave kwam tot stand menwerking met uitg. Loeb). D sapeake baai, roman van J A! ner (918 blz 39 50). Het eind van de kaart, van man is een reisjournaal kwart eeuw geleden toen hi ken door de binnenlanden name trok. Uitg. Arbeiders] sterdam. 215 blz - 34 50. Moderne kunst in Afrika, Ley ten en P. Faber. Tropen! Amsterdam en uitgeverij Zutphen. 94 blz. Geen prijsó Van W. Wilmink en J. Jong Dorus Draak, een kinder» uitgeverij Heureka te Weesp. 25. Educatie en guerrilla, eer. over de mythe van vernieuw de Vries. Studiecentrum-boe Horstink, Amersfoort. 96 blz

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4