Missieblad Bijeen viert verjaardag Overpeinzing aan het ontbijt Royaal religieus aanbod maakt voorlichting nodig Trouw een cultureel antropoloog De Zending van De Gereformeerde Kerken Deuterocanonieke of apocriefe boeken VANDA/ VRIJDAG 19 SEPTEMBER 1980 KERK TROUW/KWARTET van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Het rooms-katholieke Missieblad Bijeen bestaat twaalf en half Jaar. Ter gelegenheid daarvan hield de Stichting Gezamenlijke Missiepubliciteit gisteren in Amster dam een bijeenkomst, waar de Nijmeegse hoogleraar J. G. Stappers sprak over hoe men de mensen kan informeren over missie en ontwikkelingswerk. Prof. Sj. Donders, verbonden aan de universiteit in Nairobi (Kenia) belichtte de vraag of wij In Nederland wel een juiste indruk hebben van de mensen in de Derde Wereld. Bijeen verscheen voor het eerst in 1968. Dat was een bijzondere gebeur tenis. want twintig missionerende or den en congregaties, die elkaar in het verleden soms hadden beconcur reerd. hadden er de handen toen ineen geslagen. Zij gaven hun eigen tijdschriften op en begonnen met een blad dat er ineens niet meer uitzag als een vroom missieblaadje, maar naar vorm en inhoud een volwassen jour nalistiek product was. Bijeen had van meet af aan een aan tal van circa 70.000 abonnees. Lange tijd heeft het blad zich op dit niveau kunnen handhaven. De laatste tijd is er een beetje de klad in gekomen Losse verkoop moet er voor zorgen dat toch elke maand 70.000 nummers de deur uitgaan. Vroeger kwamen die 70.000 exemplaren voornamelijk bij kerkgangers terecht. Volgens een re cent marktonderzoek blijkt het blad ook veel gelezen te worden door chris tenen die wel belangstelling hebben, voor missie en ontwikkelingswerk.' maar weinig band met de kerk be zitten. Bijeen gaat het om een betere samen leving en de rol van de christenen daarin In het extra dikke jubileum nummer laat de redactie een rooms- katholieke missiezuster in de Filip pijnen zeggen: „Vrienden nodigden mij uit om me aan te sluiten bij de organisatie, die de ruggegraat vormt van de bevrijdingsbeweging en die geïnspireerd is door Marx, Lenin en Mao Ik heb er toch wel een tijdje over gedaan voordat ik daar volmon dig ja op kon zeggen, maar tenslotte voelde ik dat ik met het onderdrukte volk de weg tot het einde moest gaan. Ik heb helemaal geen gewetensbe zwaren over deze keuze, want ik zie deze politieke stellingname als een verdieping van mijn religieus zijn." Missie (of zending, zoals de protestan ten plegen te zeggen) is geen achter haalde zaak. „Steeds meer christenen in de derde en in onze wereld." schrijft de redaktie. „willen ook mee werken aan een nieuwe, rechtvaardi ge samenleving. Dat is een wezenlijk aspekt geworden van hun missie, hun zending in de wereld." Het nieuwe wachtwoord daarbij is: solidariteit. In het jubileumnummer schetst mis- sioloog Rogier van Rossum hoe in Nederland het „bekeren" een bij smaak kreeg en de dialoog kenmer kend is geworden. In het artikel „Der de wereld in Amsterdam" zegt predi kant Henk Koetsier: „We moeten onszelf bekeren tot het opnemen van de ondersten in de samenleving." Hij organiseert bijvoorbeeld bezoeken van mensen uit zogenaamd betere wijken van Amsterdam aan oude buurten. Verder bevat het nummer een stuk over solidariteit met Philips- arbeidsters in Zuid-Limburg. Tegen- waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Oordta Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leldse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammipga HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautsfraat 131 Amsterdam tel 020-5629444 telex 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned Credietbank Rekemngnr 23 00 12 574 Gemeentegiro Amsterdam X11000 REGIO ROTTEROAM/OORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (abonnementen en bezorging) tel 010-115588 (redactie) tel 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westblaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) Iel 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Oen Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLANO (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle lel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen: Per maand 16.98 Per kwartaal 50.95 Per half iaar 101.90 Per jaar f 201,60 Advertentietarieven op aanvraag Teielomsche abonnementenop drachten (zie adressen boven) Opgave lamilieberichten 9-19 30 van maandag t/m vrijdag Op zondag van 18-20 uur telel. 020- 5622797 Opgave mmi-advertenties tel 020-5626262 of schriftelijk aan Mim-Adv aldeimg, postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzigingen uitsluitend 'schriftelijk aan onze Amsterdam se adressen over bedrijfssluitingen hier staan uit breidingen in bijvoorbeeld Zuid-Ko- rea. Een redacteur ging kijken, in Zuid-Limburg én in Zuid-Korea. De Zwitser Walbert Bühlmann kent de wereldkerk goed („De meeste katho lieken wonen al in de derde wereld") en kritiseert rome omdat men daar teveel alles in de hand wil houden. Minister De Koning klaagt in een vraaggesprek over de politieke onwil, ook van kollega-ministers. „Nog moeilijker ligt het bij het bedrijfsle ven," zegt hij. 'Het streven naar winst is daar een grondtrek en daaraan wordt vaak de ontwikkeling van de arme landen opgeofferd." Omslag van dit nummer en een uitgebreid beeldverhaal „De versierde mens" ge ven aan dat er niet alleen ellende in de wereld is. En dat het misschien wel juist de armen zijn die het best feest kunnen vieren. In zijn bijdrage aan de viering van het 12'A-jarig jubileum toonde de Nij meegse prof. Stappers zich gis te-ren verbaasd dat een blad als bijeen, dat zijn lezers niet onder de kin kietelt, al die jaren zo'n hoge oplage heeft kun nen houden. Hij bevestigde de ge dachte dat een blad als Bijeen het meeste succes heeft, wanneer de re dactie er in slaagt een compromis te vinden tussen het doorgeven van een boodschap die men de moeite waard vindt om te verspreiden en het door geven van hetgeen de mensen graag horen. Wellicht is het twaalf en half jarig bestaan van Bijeen een aanleiding om te overwegen de bestaande sa menwerking met zijn protestante col lega „Vandaar" te verruimen. Op den duur ligt een samenvoeging voor de hand. want die zou de zaak ten goede komen. De abonnementsprijs van Bijeen is ƒ32,50 per jaar. De administratie is gevestigd: Postbus 33. 5750 AA Deur- ne. De illustratie komt van de car toonpagina van het jubileum nummer. ADVERTENTIES "O c ru t: ai -a ai c .c c ■g -ï CU O! OJ OJ cn ai zoekt vervulling in de vacature Gevraagd wordt een man of vrouw, die vanuit een kerkelijke betrokkenheid wil meewerken aan de opleiding van a.s. predikanten aan de Theologische School te Abepura, Irian Jaya, Indonesië. Informatie wordt op aanvrage graag verstrekt door het Zendingscentrum te LEUSDEN, postbus 204, tel. 033- 943244, toestel 252. Sollicitaties te richten aan ds. A. Vos, direkteur Zendingscentrum te Leusden. Boeiende geschriften die voor veel christenen behoren tot het geheel van de bijbelse godsopenbaring. Gebundeld in een boekje met: goed leesbare tekst formaat van een huisbijbel geringe omvang In stevige gekleurde band Formaat 14x21 cm Bestelnr. 078 Prijs ƒ15 excl. verzendkosten. Verkrijgbaar bij de boekhandel en het Nederlands Bijbelgenootschap Postbus 620 - 2003 RP HAARLEM Tel. 023-259501. Feestdag van Hare Krishna in Amsterdam door Aldert Schipper Stel dat je zoon of dochter of je vaste (huwelijks) partner plotseling van godsdienst verandert. In de meeste gevallen heeft zo'n ingrijpende verandering veelomvattende gevolgen. Vaak gezinsdrama's die jarenlang of permanent persoonlijke relaties verstoren. Zulke gebeurtenis sen zijn in het Nederland van de jaren zeventig en tachtig niet zo zeldzaam meer en in de toekomst zullen Nederlanders steeds vaker in aanraking komen met aanhangers van andere godsdiensten in hun eigen directe omgeving. Er zijn de laatste jaren vele tlendui. zenden mensen van een andere cul tuur en (dus?) een andere godsdienst schenen, ons land binnengekomen. Denk eens aan de moslims onder de buitenland se werknemers uit Turkije en Marok ko. En de Surinamers vertonen een nog grotere religieuze geschakeerd heid. De betekenis van dit nieuwe verschijnsel kan moeilijk overdreven worden, want het karakter van onze samenleving zal er door veranderen. gingen in Nederland", waarvan zo juist het eerste nummer is ver- Aan de andere kant zie Je dat Neder landers zich aansluiten bij een andere godsdienst dan hier „inheems" is, zoals allerlei hindoe-sekten, afsplit singen van de islam en het christen dom of specifieke zgn. jeugdreügies. Dit laatste verschijnsel doet zich in betrekkelijk beischeiden mate voor. ook al wekt het luidkeels debat tus sen de nieuwbakken aanhangers en hun bestrijders soms de indruk dat het hier om een ware aardverschui ving zou gaan. Voorlichting Om hier een beetje orde in te brengen is voorlichting nodig. Daar heeft het in ons land veel te lang aan ontbro ken en daardoor zijn drama's tussen mensen voorgekomen, die vermeden hadden kunnen worden. Aan de Vrije Universiteit in Amster dam bestaat sinds een tijdje een klei ne afdeling waar de gereformeerde predikant dr. R. Kranenborg zich be zig houdt met de studie en voorlich ting over de voor de Nederlandse be volking nieuwe religies. Onder zijn redactie publiceert dit instituut voor godsdienstwetenschappen een half jaarlijks tijdschrift „Religieuze bewe- Dialoog De redactie is interkerkelijk samen gesteld, maar er ontbreken aanhan gers van de „nieuwe" religies zowel in de redactie als in de lijst van vaste medewerkers. Dat geeft aan dat het blad geredigeerd wordt vanuit een bepaald standpunt. Waarschijnlijk kan dat het beste omschreven wor den als dat van de dialoog. Over dat onderwerp geeft VU-hoogle- raar dr. D. C. Mulder enkele beharti genswaardige opmerkingen ten bes te. Hij zegt van de dialoog: „Hier ontmoeten niet argumenten en te genargumenten elkaar, maar hier proberen mensen van elkaar te be grijpen: wie ben jij eigenlijk, waar sta je voor, wat is Je diepste levensover tuiging? Dat kan er op uitlopen dat je elkaar beter begrijpt maar toch ten diepste van mening blijft verschillen. Het kan ook tot resultaat hebben dat elk aan eigen fundamentele overtui ging vasthoudt maar niettemin veel van de ander leert en zijn opvattin gen op bepaalde punten wijzigt. Evenmin is het uitgesloten dat ie mand ten gevolge van een dialoog met andersgelovigen van overtuiging verandert maar dat is niet het uit drukkelijk beoogde doel van de dia loog". Vruchten Het beoefenen van deze dialogisch* houding lijkt me van belang, want zoals het er in ons land nu voorstaat hebben wij de keus tussen deze hou- ADVERTENTIE Hartelijk dank! voor uw giften. Alle 200 000 schoolkinderen van de staat Do Espirito Santo in Brazilië krijgen nu een Nieuwe Testament. Uw giften zijn verantwoord in ons maandblad. (Indien u een gratis-proefnummer wenst: postbus 131, VELP G.) Het Bestuur van In de Rechte Straat. door prof. dr. G. Th. Rothuizen Een met kerk, staat en maatschap pij zeer meelevend Walchenaar zei mij deze zomer een grage lezer te zijn van Trouw. Maar de lol van de stukjes van de heer A. J. Klei was niet aan hem besteed. Soms onder ging hij ze zelfs als gemeen. Ik antwoordde dit een groot en ver keerd woord te vinden voor de bra ve. zo niet vrome spot, de m i. hele maal niet giftige ironie en het ou bollige, soms heel wijze, mij in ieder geval amuserende, verdienstelijke geouwehoer (tegen mijn Walche naar kan ik dat wel zeggen), dat Ik op de tweede pagina tegenkom Sinds vorige week maandag en de aanval op Hans Bouma, die de lezer plotseling bij het ontbijt te verwer ken kreeg echter, denk ik: Ver draaid! Mijn zegsman krijgt toch geen gelijk? Wat mij dan in het verkeerde keel gat schoot? Om te beginnen dat iemand wordt kwalijk genomen dat hij bijna elke week een boek laat verschijnen. Wie haalt dit? Zelfs Maarten 't Hart niet en het is dus niet waar. Wat in ieder geval méér waar is. is dat de heer Kiel bijna elke dag een stukje schrijft. Dus hij mag niet klagen. Diens bezwaren gelden echter met alleen het vele. maar vooral het „van alles en nog wat". Maar waar om Abraham Kuyper wel en Hans Bouma niet? Of waarom mag de heer Klei wel over van alles en nog wat schrijven of het nu de kouse voeten van Wilhelmina zijn dan wel kaas eten in het 8artphatipark en een ander niet? Bovendien is er maar één terrein, waarop Bouma zich steeds weer gaan laat en dat is de aantasting van het leven. Dat doet hij met grote liefde en enorme deskundig heid. Zeker, hij schrijft over méér. Maar hier ligt de kern. En nu kan ik me best een aanval op Bouma voor stellen en ook wel meer dan één. Maar ik kan me er geen denken, waarbij niet een woord van grote erkentelijkheid in deze richting er af kan. Klei heeft dat niettemin gepresteerd. Ik ben geneigd hem dat kwalijk te nemen Of dramt het slachtoffer wat veel? Och, hij doet dat niet meer over het milieu dan. laten we zeggen. Minet Jan Faber over de bewapening. Men kan erover twisten, waardoor wij sneller het loodje leggen. Maar kan er voldoende amok over worden ge maakt? Hebben mensen die iets van 'n profeet hebben, ook niet iets van 'n drammer? De dominee ze gent. De profeet zweet, zeurt, zanikt en houdt niet op. Ik denk dat hier de eigenlijke be zwaren liggen van Kiel (of hij moet gewoon kiespijn gehad hebben). En dus niet bij Bouma's aanduiding van de Vadernaam als „toppunt van intimiteit", in diens boekje over het volmaakte gebed. Want dat kan Klei niet menen. Er zijn zelfs uitleg gers die er „pappa" in lezen. Daar over kan men twisten. Maar Bou ma's weergave „onzin" of „gedaas" achten, omdat een Vader mijn vriend niet kan zijn, gaat, óók bij bels, niet aan. „Hij is het, die ons zijn vriendschap biedt" (Van Rand wijk). Ook wat Bouma over de hemel schrijft als staande „voor alle heil en zegen, waarmee God deze aarde wil overstelpen" in een „alles over treffend vaderschap" vind ik (na tuurlijk een ander zal en mag en moet het weer anders zeggen) een voudig móói. In ieder geval geen „hijgerig proza" of „opgewonden gedachtenspinsel". Niet dat Bouma zoiets ten enenmale mist in zijn werk. Maar dan moet Klei met bete re voorbeelden komen. En hij zal het mij niet kwalijk nemen dat ik weinig zin heb hem daarbij te hel pen. Zoals ook niet wanneer ik hem vraag of Trouw dit soms onder re censeren verstaat. Zo ken ik Bouma in de hem aange wreven onzin niet terug. Zoals ook niet de heer Klei in de agressiviteit. waarop wij bij ons ontbijt werden onthaald, die maandagmorgen. Waarom zo veel nijdigheid besteed aan Bmouma? Waarom niet aan de VPRO, Bibeb, Botha of Strauss? Of hebben die niet van doen met een „kerkelijke" kroniek? Aan het einde van zijn oordeelpre- diking schrijft Kiel een priester ge kend te hebben, die een half uur mediteren over het Onze Vader niet vol kon krijgen. Hij gaat verder: „Wat dit betreft zou Hans Bouma het goed doen in een klooster. Maar hij zit niet in een klooster, hij schrijft al zijn overwegingen op en zet ze in boekjes. Waarom eigen lijk?" Dat weet ik niet. Al schrijf ik ook nogal eens wat op in boekjes, ook ik weet niet waarom. Zoals ook niet waarom ik niet in het klooster ga. Maar weet de heer Klei waarom hij zijn overwegingen niet achterliet bij de kaaskorstjes in het Sarphati- park? Van mij hoeft dat niet Ik stel de lezing ervan, anders dan mijn Walchenaar, op hoge prijs. Maar met eigen onwetendheid die van anderen lastig vallen? Dat, ook dat, kun je niet maken. De heer Klei dank ik dat hij mij de gelegenheid bood op deze wijze te pareren (Bouma kon dat moeilijk doen). Zo is-ie ook weer wel. ding en de confrontatie. Waar. dat laatste toe leidt kun Je zien in een groot aantal landen die bijna dage lijks de koppen in de kranten halen, wanneer er weer godsdienstrellen zijn geweest. Zoals ln Libanon, Ierland of Sri Lanka hoeft het niet. Er zijn ook voorbeelden van een wederzijds ver rijkende samenleving van mensen die verschillendè godsdiensten aanhan gen Totdat het zionisme in het Mid den-Oosten kwam was daar bijvoor beeld een heel gezellig samengaan van Joden, moslims en christenen. En hoe plezierig is hier niet vaak het contact met de joden. De dialogische houding van toleran-' tie kan echter niet altijd. Een veilig bijbels uitgangspunt bij het beoorde len van verschijnselen lijkt mij Jezus' uitspraak. „Aan de vruchten kun je de boom herkennen". Dat zal ook bij religieuze bomen wel opgaan. Een kind kan zien dat er bijvoorbeeld een wereld van verschil is tussen de Zuid- koreaónse dominee Moon en de Indi ase Bhagwan. Als een godsdienst blijkt mensen in het verderf te stor ten kan je wel innemen dat deze boom niet deugt. Bij zo'n Peoples Temple, die uitliep op de massale zelfmoord In Guijana is dat al heel evident. BIJ de ene godsdienst krijg je waar voor je geld, om het zo eens te zeggen, en bij de andere mag je slechts reke nen op zeepbellen, nep-messiassen en teleurstelling. Het is van belang dat er wat aan consumentenvoorlichting wordt gedaan. Het aanbod mag dan soms lijken op een godsdienstige snoepwinkel, maar in vele gevallen is het kiezen van een religie een keus voor het leven en als het ergens geldt dan hier, dat de zonden der ouders bezocht worden aan de kinderen. Domineeszoon In „Religieuze bewegingen in Neder land" komt Hayeshvara Das Gaura- vanacari aan het woord, die vroeger beter bekend was onder de naam Henk van Teylingen, de zoon van een gereformeerd predikant. Hij vertelt uitvoerig zijn bekeringsgeschiedenis tot Hare Krishna. „Het dominees zoontje dat ik was wilde altijd de waarheid weten en verdiepte zich voortdurend in zaken als rampspoed en dood", vertelt Gauravanacari en ten slotte kwam hij terecht bij het vishnuisme. Hij hulde zich in de saf- fraan-kleurige kledij, maar schijnt deze inmiddels te hebben ingeruild voor een andere kleur, omdat hij nu een leidinggevende functie heeft bij Hare Krishna. Zo gaat dat wel vaker met van die gereformeerden Van Teylingens relaas kwam me nogal stereotiep voor. De Bhagwan-beweging, waarover R. Kranenborg schrijft, lijkt me veel verwarrender en dus interessanter. Als ik de middelen van een doorsnee psychiater had zou ik best eens in dat Indiase Poona een kijkje willen nemen. „Religieuze bewegingen in Neder land" wordt uitgegeven door J. H. Kok, Postbus 130, 8260 AC Kampen. De abonnementsprijs is 20 per jaar. Losse nummers 12,50. ADVERTENTIE De Geref. Kerk van Rotterdam-Zuid biedl te koop aan PIJPORGEL Elektr Pneum. 2 manualen en vrij pedaal. 29 stemmen, speelhulpen. zweltrede en generaal crescendo Na 26 okt direct beschikbaar Prijs nader overeen ie komen Tel ml. 010-325013. 010-058089 Brieven aan J A A. Val. Leede 71. 3075 HG Rotterdam Samen delen in de 'klem' De troonrede op Prinsjesda voor velen een verrassing^ eerste plaats om de ongewo kortheid maar voornameüj sombere toon. Het begon al met het „spreken van een oi gesternte", welke uitdrukk beeldspraak zal moeten wc opgevat, hoewel het misver verband met de astrologisc rubrieken in allerlei weekbl moet worden uitgesloten. Z een troonrede ook zo negat* vrijwel iedereen beoordeeld publikatie van de miljoenen waarnaar dit keer nog meer anders, wegens het ontbreh concrete gegevens in de troc zelf, werd uitgekeken. versV beoordeling nog. Nederland klem te zitten, was de kem\ betoog. Waarbij de volle na op de economische situatie is allen duidelijk: er zal in q normale zin gematigd en ft moeten worden, en wel door allemaal. Het ontbreken va maatregelen die voor allen wordt dan tegelijk het grot» gemis. Kenmerkend was de mededeling van de heer Pal aankondigde met zijn staatssecretarissen, twee pi willen inleveren, maar die o of hij daar verder alleen in i antwoord schuldig moest b Vooral dit laatste was typei werkelijk samen delen van tekort komen tot herstel va economische situatie was ei Het kabinet kan dan verwij het gesprek dat plaats moet met de sociale partners, mai gesprek gaat over een deel i volk. Wat ontbrak was eeni aanpak van een grote stap I ons allemaal. Toch zal heto daarvan moeten komen. Ini doorgevoerde evenredighei allen, uitgezonderd zij die niets meer kunnen inlevere samen delen moeten meedo dat beter in één keer kan, dl zoveel jaar uitgesplitst, dan ook geen bezwaar zijn om di één grootse heffing, één apa belasting te laten geschiede hoeft er verder ook niet aan tarieven gefriemeld te word doen we het samen. VOORBUGAN Beroepingswerk NED. IIERV. KERK Beroepen: te Strijen J. W wer te Nieuwleusen; te V van Druten te Buren. Aangenomen: de benoc bijst. past. te Willemsooi em. pred. te Appingedara Bedankt: voor Noordhorn Geluk te Zwolle. Afscheid: op 21 sept. vani .bep. 277E) D. Scheepmaki teloor; van Midwolda R. ber. te Groningen; van Hl Zwanenburg ben. tot lerai Ede. Intrede: te Venhuizen (stn Drieslag) mevrouw J. T daar; te Rijssen P. Koema te Houten (i.s.m. geref. kerl Meij uit Aalsmeer; te B Zoom D. J. Monshouwer uil te Assen P. E. van Ooijeni dam; te Hemmen H. Wes Driel; te Hoogmade (bijst van den Hoek em. pred 277E) uit Buursmalsen; 24 Grevelduin (Vrijhoeve C Hendriks uit Zuilichem. GEREF. KERKEN Aangenomen: naar Hoog vrouw J. H. van Haeringej Terschelling. Afscheid: van Een-Norg I dorp ber. te Beverwijk; vai a/d IJssel M J. van der Ve kelved ber. te Rotterdam-I (t.b.v. past. De Rustenbe me); van Zuilichem: P. M wegens emeritaat. Intrede doorn C. J. van der Drift I serdam. Bevestiging: te E zendingspred. voor Indo Haagsma kand. te ErmeK baar: kand. W. F. Prinzen. 27, Hilversum. NED. GEREF. KERKEN Afscheid: van Katwijk a Roukema ber. te Lelystad geref. kerk). CHR. GEREF. KERKEN Bedankt: voor Nieuwpofl Weerd te Zeist. Beroepba den Heuvel, Zandstraat 12i Veenendaal; J W Schoon Dorpsstraat 68, 8171 BS V Afscheid: van Zaandam 1 ben. geest. vera. StreeÖ Bennekom; van Stadskam de Jonge ber. te Zwolle (dc van Steenwijk K. T. de Ja Lelystad (i.s.m. Ned. Gei Intrede: te Ermelo L. W. St. Thomas (Ontario, Can GEREF. GEMEENTEN Intrede: op 24 sept, te I Hofman uit Scheveningetv EVANG. LUTHERSE KB Intrede: Te Eindhoven D. ser (geest. vera. Rijks Psyd REMONSTR. BROEDERS Afscheid: van Amsterdanï wegens emeritaat. Dr. W. Volger Op 76-jarige leeftijd is 0* hervormde emeritus-predü Volger te Almkerk. Dr. V vooral bekendheid gekrege omvangrijke studie over grond en het ontstaan van tie, welke in 1886 leidde t.' staan van de gereformeer Deze studie verscheen ooi „Om de vrijheid van de kef in 1954 gepubliceerd. Dr. toen predikant te Amstfli hij van 1946 tot aan zijnd 1964 de hervormde geme« Voor zijn boek raadpW archieven van deze gen* Volger, die aan de Vrije t' heeft gestudeerd, begon'' lijke loopbaan in het tod derlands Oost-Indië In U predikant van de hervorfl te te Nieuw-Amsterdam; hij nog te Hollandschevdj lingen alvorens hij in '4? sterdam vertrok. Dr Volf ook kennen als een war® der van het christelijk oni begrafenis is maandag in'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2