ssiespelen kregen weer eep op de massa Kaarsen Uit brieven van lezers Joosten: 'De geschiedenis herhaalt zich' 15 SEPTEMBER 1980 VARIA TROUW/KWARTET 9 Lammere rlijl n« LEN Een van de eer- igen, die Theo Joosten l Noordlimburgse dorp- iver heeft gedaan nu de ;kse Passiespelen in weer tot het verleden is: een bezoek bren- de kapper om zijn haardos en baard te kortwieken. „Gisteren it tijd zag ik er heel uit", zegt de in spijker en geruit overhemd ge- Theo. tikje weemoed heeft hij zo voorlopig afscheid geno de hoofdrol de Christusfi- die hij nu voor de derde keer heeft gegeven. Wat Theo be idt hij. als de rollen over vier lieuw moeten worden ver- aangezocht." Het is een t rol om te doen, maar ik heb y mee als ze de volgende keer er nemen. Geert Beurskens, u reserve was voor het geval recht uit zou vallen, is er erg voor. Ik zal me beslist niet ni voelen en met even veel en andere rol accepteren". i, van beroep kwaliteitscon- een ijzergieterij in Tegelen, S 5 bij leven en welzijn weer bij staat vast. Het zelfde is het et Mariet, zijn vrouw, die nu tweede keer Maria, de moeder is, is geweest. dens zijn vergroeid met de elen. Niet alleen dat ze el- ir hebben leren kennen, maar te lichting. Manon van zes en ie van drie, speelt ook al rt alleen omdat daarmee het obleem van de baan was. onder het motto: jong is oud gedaan Zo is het bij k gegaan" toen van negen deed ik voor «Apt mee. Bij ons thuis waren ze I bij die Passiespelen betrok - ider bijvoorbeeld heeft de Philip pus gedaan en dit jaar ook weer bij, zij het in een Klukte rol. Tijdens de spelen vas het zelfs zo dat vader, fa acht kinderen meededen." i sjerp n van de principes van de Ifen is dat het niet uitmaakt fje krijgt, zijn er natuurlijk te rollen die sterk tqt de ver- g spreken-. „Voor mij-was dat !l de Christus-rol. Als kind f ik er al van die eens te spelen. Als ik Jezus in een wit gewaad met een grote p over het toneel zag schrij- tdat deed Hij in die tijd, dan iep onder de indruk. Het was erg theatraal, dat wel. Na Tan tijd begon ik er ook aan len of Jezus werkelijk zo ge ls. De Jezus die nu in de Hof ren rondloopt, vol angsten, is anders dan de Christusfiguur ren zestig. Er wordt nu veel iruk gelegd op het essentiê- t Theo ning wordt gedeeld door de 8jraar Denessen, een van de tten. die al vanaf het prille 11931, aan de Passiespelen „Het was destijds allemaal echt rooms De Passiespe ldie nu worden gebracht zijn van het rijke roomse leven i een verandering ten goede oi het vroeger ook was met leien die compleet met vleu- ■al opdoken." Sjraar heeft de elen zien groeien. „In de ja- Hig. toen we met bijbelse itspelen begonnen was ik er trokken. Ik zal nooit vergeten eerste regisseur Jan Leen- (I neef van de rozenkweker in wie ik werkte, op een dag De zei 'Maar jöng, wat haes Theo en Mariet Joosten .nadruk op het essentiële döw ein schöne stum en of ik maar mee wilde doen aan de openluchtspe len waar ze in Tegelen mee wilden beginnen. Mijn eerste reactie was, dat ik nooit toneel had gespeeld. Nou, Jan zou me dat wel leren en dat heeft hij gedaan. Er was redelijk veel be langstelling voor die openluchtspe len, totdat we met 'Jozef in Do than' kwamen. Dat werd een grote flop. Eerst dachten we er over er maar mee te stoppen, maar toen hebben we het anders aangepakt. Met het Beierense Oberammergau voor ogen begonnen we met Passiespelen." Het was pater Jacques Schreurs, die ruim 45 jaar geleden de tekst schreef, die nu nog als leidraad dient voor de Passiespelen Werelden Sjraar Denessen heeft hem goed ge kend. „Een rijzige man, vriendelijk voor iedereen, een echte roomse pa ter, maar ook iemand die het leven kende, zijn tijd ver vooruit was. In een paar woorden wist hij werelden te leggen." Er is een tijd geweest, en die ligt nog niet zo ver achter ons, dat het er naar uitzag dat de Passiespelen voorgoed hadden afgedaan. In 1971 kwamen er nog maar 12.000 bezoekers naar het openluchttheater „De Doolhof" (een vroegere kloostertuin die eigendom is van de stichting Passiespelen). Er is toen gekozen voor een nieuwe aan pak. Sindsdien gaat het gezegde dat ze in Tegelen alles voor elkaar krijgen weer op. Dit jaar was er een grote toeloop in vergelijking met 1975 toen er rond de 30.000 bezoekers werden genoteerd. Nu waren dat er 43.000, waarvan 65 procent jongeren onder de 25. Wat zij in Tegelen kwamen zoeken? „Precies kom je daar niet achter, maar uit de gesprekken, die ik in de pauzes en na afloop met tal van bezoekers heb gehad, is wel duidelijk geworden, dat veel jongeren in deze tijd met de bijbel en vooral de figuur van Chris tus bezig zijn. De mensen die naar de Passiespelen komen, doen dat niet alleen maar om zich te amuseren. Daarvoor is het onderwerp te ern stig." Pilatus Sjraar Denessen valt Theo bij: „Pila tus heeft gezegd: 'Wat is waarheid?'. Ik geloof dat het bij de Passiespelen om die drie woorden draait. Het is een vraag die veel mensen zich op het ogenblik stellen." onze tijd. Ook nu voelen tal van men sen zich niet begrepen, is er veel een zaamheid." Theo kijkt strak voor zich uit, zegt dan fel: „Eigenlijk is er de afgelopen 2000 jaar niets veranderd. De mensen hebben niets geleerd. Dat vreselijke geroddel, dat Jezus met de dood moest bekopen, dat vind je nu nog. De geschiedenis herhaalt zich tel kens. Neem nu een man als Martin Luther King. Die kwam ook voor de verdrukten in de maatschappij op. maar hij werd ook het slachtoffer van de haat. Je komt het steeds weer tegen op grote en kleine schaal" Zonder poespas Sjraar Denessen knikt: „De Passie spelen zijn ontdaan van de poespas We laten nu de werkelijkheid zien. de kem waar het om draait. Die is er wel degelijk ingebleven, anders zouden het ook geen Passiespelen meer zijn. Heb je naaste lief, dat is de grote lijn die door de Passiespelen loopt. Ieder mens maakt fouten. Dat is niet erg, als je het zelf maar ziet en er bereid bent er over na te denken. Dat ge beurt helaas veel te weinig." door Mink van Rljsdijk Laatst was ik op bezoek bij iemand die kaarsen verzamelt. Overal in haar woonkamer stonden, lagen en hingen kaarsen. Schitterende exemplaren waren erbij in de meeste geraffineerde kleuren, gemaakt van was of honingraat, maar ook schreeu werige kitsch-dingen van goedkope stearine. Vcrza- meldrift richt zich nu eenmaal niet uitsluitend op fraai of uniek, maar ook op het aantal. Zo'n hobby is natuurlijk onuitputtcfijk, overal op de wereld worden kaarsen gefabriceerd. Mijn gastvrouw sprong met haar vezameling niet benepen om. Er brandden die ochtend ook kaarsen en dal gaf haar liefhebberij iets royaals. Ze noemde zichzelf kaarso- fiel en ik vond dat ze recht had op die titel: vriendin van de kaars. Haar liefhebberij sprak mij erg aan. Dat wij zijn als kaarsjes brandend in de nacht, is jaren mijn favorie te versje geweest en dat zal er best mee te maken hebben. Verder speelden in mijn jeugd kaarsen alleen een rol met kerstmis en in verhalen. Ik ben mijn vader nog steeds dankbaar dat we altijd een kerstboom hadden met echte kaarsjes. Het aanste ken van de lichtjes was een heel bijzonder ritueel en zo is dat later eigenlijk ook gebleven. Een kaars aansteken heeft iets. Natuurlijk kwam het sfeervolle en romantische element er ook bij te pas, maar dat is voor mij nooit het belangrijkste geweest. In de tijd dat „Het Kwartet" nog bestond, heb ik eens openhartig geschreven over de kaars die ik elke vierde mei brand ter herinnering aan de oorlogsdo den in onze familie. Prompt kreeg ik een brief van een verontruste abonnee waarin hij me uitlegde dat ik me bezondigde aan roomse mystiek. In mijn antwoordbrief heb ik hem toen maar niet gemeld dat ik hier en daar weieens een kaars voor Maria aanstak. Gelukkig kunnen we tegenwoordig wat vrijer en openhartiger met deze dingen omgaan. Er zal zelfs geen mens het abonnement opzeggen als ik beweer het jammer te vinden dat bij de kerkhervorming de kaars uit de protestantse kerken bijna helemaal is verdwenen. Symbolisch voor Het Licht pinkelt cr weliswaar cn dan bij voorkeur op kerstmis ergens nog wel iets, maar een kaars aansteken om een gestorven dierbare te eren of te gedenken prikkelt vaak de achterdocht. Dc angst voor paaps gedoe zit cr bij menigeen nog geheid in. Een roos of een bosje vcrgcctmijnictjcs op dc schoorsteen naast het portret van dc overledene kan, maar een kaars levert kritiek op. Mijn grootmoeder kon er ook mee terecht als het ging om „roomse" kaarsen. Ze noemde dat gcld- kloppcrij, maar ze was er vooral tegen omdat het in strijd was met de leer. Jammer dat ik haar niet meer kan vertellen dat de kaarsen die ik zo nu cn dan aansteek voor mensen die er niet meer zijn een simpel dankjewel voor de herinnering betekent. En Maria dan? Wel. ze was toch gezegend onder de vrouwen*' Helaas heb ik moeten ontdekken dat er ook bij Rooms Katholieken de klad komt in het kaarsen- ritueel. In de Sint Jansbasiliek in Den Bosch wordt er voor Maria geen enkel exemplaar meer aangesto ken. Een grote verschraling vind ik dat. Het plafond in de Mariakapel was namelijk in de loop van eeuwen zo berookt en beroet dat men dat nu na de restauratie wil voorkomen. Een schoon en zindelijk plafond gaat de devotie ver te boven, meende men. Maar dat kan toch niet de moeder Gods zonder kaarsen? Nee. natuurlijk kan dat niet cn daarom zetten de gelovigen in Den Bosch als surrogaat waxinelichtjes aan dc voeten van Maria. Die schij nen niet te verontreinigen. Ik viel bijna van mijn geloof af toen ik het zag. Vetpotjes horen heel gezellig in een theelichtje, maar geven een kathe draal een soort aards koninginnedagcffcct. Het aansteken van zo'n ding heeft iets kneuterigs, je kunt er bepaald geen ritueel van maken. Eerlijk gezegd houd ik mijn hart vast dat er op deze manier een generatie van waxinepittofielen komt. Een vre selijke gedachte Sjraar Denessen .ontdaan van het rijke roomse leven «foto's: Le Giesenl De 350 deelnemers aan de Tegelense Passiespelen voelen zich geen insti tuut van de kerk. Maar het is ook geen vrijblijvende aangelegenheid, waarmee Tegelen eens in de vijf jaar belangstellenden uit alle delen van het land en van ver over de grenzen trekt. „De mensen moeten zelf maar kijken wat ze ermee doen. Ze kunnen na afloop 'Amen' zeggen of 'Zo, dat was dat'. Maar als je bezig bent hoop je toch dat het iets voor de mensen betekent, dat ze erover na gaan pra ten. Waarvoor dit en waarom dat? De hoop die ik koester is dat ze zich af gaan vragen wat Jezus heeft bewo gen. Elke keer hebben we een thema dat wordt benadrukt. Dit Jaar was dat de eenzaamheid van Jezus, ook Zijn niet begrepen zijn. Jezus praatte vaak over de hoofden van de mensen heen over zaken die ver in de toe komst lagen. Zelfs de discipelen be grepen Hem soms niet. De grote lij nen daarvan kun Je doortrekken naar Vordat de Passiespelen beginnen leg gen de deelnemers een gelofte af hun uiterste best te doen het geheel tot een goed einde te brengen. Het is volgens Theo Joosten een traditie die ADOrtllS (2) de Passiespelen een extra dimensie geeft. Frits van Dijk, een van de vroe gere regisseurs van de Passiespelen, maakte jaren geleden eens de opmer king dat de medewerkers een belang rijk punt voor hebben op beroepsac teurs: omdat zij er niet de kost mee hoeven te verdienen, spelen zij uit het hart. Oeze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, oproepen ot reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover ot over het niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde ren. Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw, Postbus 859.1000 AW Amsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld. Het is een uitspraak die Theo volledig onderschrijft. Het was zeker van toe passing op de manier waarop hij Je zus heeft vertolkt. „Daarin heb ik veel van mezelf kunnen leggen. Je stopt er je eigen visie in." Als ik Theo vraag hoe zijn visie wat dat betreft is, hoeft hij niet lang na te denken over het antwoord. „Jezus was beslist geen marionet. Hij was in zeker opzicht een rebel, iemand die tegen heilige huisjes durfde te schop pen. Als je leest hoe Hij tegen de hogepreisters tekeer ging en die marktkramen op het tempelplein on dersteboven gooide. Dat was geen slap, zachtaardig iemand, die daar bezig was. Dat trekt mij aan in die Jezus. Hij was eerlijk en recht door zee. Dat moet ook: zeggen wat je denkt en als iets je niet bevalt: aan pakken die zaak. Met zoete woordjes kom je er niet" J. Kuiper uit Appingedam stelt in Trouw van 9 sept. '80 dat abortus en vrijheid bij elkaar horen. Vrijheid voor iedere vrouw om zelf te beslis sen. U vergeet misschien dat bij ware vrijheid ook verantwoordelijkheid hoort. Iemand die geen verantwoor delijkheid wil dragen, kan de vrijheid niet aan. Ieder is verantwoordelijk voor zijn daden en moet de conse quenties daarvan dragen. Daarom is de leus „baas in eigen buik" dwaas. Men is baas in eigen buik als men er niet In laat komen, wat men er niet in wil hebben. Bovendien bestaat de mens niet alleen uit buik. Hoofd, borst, ledematen, etc. horen er ook bij. Men is baas over zichzelve als men zichzelve beheerst en slaaf van zichzelve als men geen zelfbeheersing heeft. Voor laatstgenoemde zijn er pillen in de handel die u bij uw huis arts kunt vragen. Als u die gebruikt is er geen abortuswet nodig. Den Haag H. Rietveld bedoelt Abortus provocatus. Dus geen spontane maar een opgewekte (met of zonder geweld) vroeggeboor te. En dit gaat over een mens. eens naar Gods beeld geschapen. Dus dat hoogste schepsel Gods vroeg of ontij dig doen geboren worden, en dit met de dood als gevolg. J. Kuiper vindt het in strijd met de mensenrechten, als men een vrouw, een moeder, hier van weerhouden wil. Hoe zou Kuiper reageren, als een vrouw en moeder in plaats van enkele maanden voor, en kele maanden na de geboorte het leven van haar kind ontijdig zou af breken. Rotterdam W. A. van der Meer Abortus (4) Abortus (3) Naar aanleiding van de brief van J. Kuiper, Trouw 9-9-80, allereerst over het opschrift. Abortus is (zie Van Da- Ie) spontane vroeggeboorte. Inzender Dat ons land weer een nieuw trauma staat te wachten, is bekend. Of liever gezegd: dat is al lang bij artsen en psychiaters en aanverwanten bekend en gediagnoseerd; het trauma van het overbodige kind. Het kind is niet welkom dit en dat en moeders die aanstaande zijn geven het te ver wachten schepseltje geen kans op geboren worden. En dit alles via de legale weg van de spreekkamer. En lange preken houden over moraal dit en dat heeft toch geen zin. Over de liefde, dat zo'n schepseltje in de moe derbuik wenst en nodig heeft, is het bisschoppencollege met vlag en wim pel, bij monde van de Willem Ruys- show. nog niet over uitgepraat. Maar ach, ze slaan elkaar maar de schede) in die predikanten van de katholieke kerk. Ik ben dan alleen benieuwd of indien we voor de rechterstoel van Christus moeten verschijnen, er dan gezegd zal worden: „Wlr ha ben es nicht gewusst". Sittard J. Kuis Mevrouw Schoo Naar aanleiding van het bericht in Trouw over de benoeming van me vrouw drs E. M. Schoo als lid van de Amsterdamse gemeenteraad rijst de vraag op grond waarvan mevrouw Schoo is benoemd. De toevoeging, neem de eerste woorden, dat zij de echtgenote is van minister Pais. kan daar toch niet de reden van zijn. Toch is dat het enige wat van haar verteld wordt. Als minister Pais wordt be noemd in een of andere functie, zal dan ook allereerst en alleen worden gezegd, dat hij de echtgenoot is van mevrouw drs E. M. Schoo, lid van de Amsterdamse gemeenteraad? We zijn benieuwd. Den Haag G. Oorthui js-Donner Vernielzucht Waarom laat men de vernielers die voor miljoenen schade aanrichten niet zelf betalen wat ze vernieler? Onbegrijpelijk. In wat voor land le ven we? Als het lui zijn die in de WW lopen, waarom kan niet een groot deel van hun uitkering gevorderd worden, om wat ze vernielden, te be talen? Als ze hun leven lang geen geld meer hebben voor sigaretjes, dan cings, bioscopen, brommers, auto's enzovoorts, zuilen ze zich wel beden ken, voor ze straten opbreken en mensen, die hun plicht doen, 't leven zuur te maken en het ziekenhuis in te slaan. Hoogeveen M. v. Woerden Onder redactie van Heieen van Batenburg Vragen uitsluitend in de envelop en dus niet per briefkaart sturen aan postbus 93313, 2509 AH Den Haag. Per vraag een gulden in postzegels bijvoegen, het liefst in waarden van 60 en 40 cent. Beslist niet aan de buitenkant opplakken. Geheimhouding is verzekerd. Ik ben met een legpuzzel be- srop het oostelijk halfrond ingegeven route van de Mel ee, de Uiver en de beman- zijn afgebeeld. Weet u de in de vliegers? Ik ken alleen er. Wie won de race? Graag mogelijk bijzonderheden, tok de volledige tekst van het toen zo vaak door de radio 1 b alweer de KLM? ml: Ter gelegenheid van het st van de staat Victoria en «dstad Melbourne begon op **r 1943 de Melbournerace Melbourne). De grootste Jjfaace in de geschiedenis. walisch industrieel had grote fen hiervoor uitgeloofd. De strekte zich uit tot alle lan- over goede machines en piloten beschikten. Twin tigen startten van het vlieg- tenhall bij Londen. Hiervan n slechts negen de finish. De «wam na 2'A dag aan. de lang- deed er veertien dagen over. 1 nam deel met het Douglas- t De Uiver. met als beman- piloten Parmetier en Moll, Van Bruggen en Prins als ten Winnaars waren de En- en Campbell Black, met Havilland Cornet. Zij vol ste tocht in 71 uur. De Uiver tede met een tijd van 90 uur anuten, aankomst 24 oktober mk«v^e 1 Is de KLM Is tekend. maar wie weet is er e 'Kers wel iemand die zich herinnert Vraag: Ik brei al vele jaren zwachtels en handdoeken voor Lambarene. Mensen in mijn omgeving, die mij altijd maar bezig zien. vragen mij dikwijls: is er nu nooit eens genoeg? Antwoord: Ik kan mij goed voorstel len dat u en de mensen in uw omge ving zich afvragen: zijn er nu nooit eens genoeg zwachtels en handdoe ken. Toen ik de laatste keer in Deven ter was heb ik de vraag ook gesteld. Daar zie je zulke grote hoeveelheden breiwerk binnenkomen uit het hele land, dat je je vanzelf afvraagt: wordt dit niet te veel? Maar de medewerk» sters in Deventer verzekerden mij dat de behoefte nog steeds groot is. De zwachtels moeten dikwijls vernieuwd worden; doorhet vele wasssen slijt het natuurlijk ook. Er is zoveel nodig voor al die armen en benen. Het ver zenden en sorteren van het breiwerk vraagt veel tijd, energie en verzend kosten. Dit zou men niet doen wan neer er geen dringende behoefte aan was. Ook kinder- en babykleertjes zijn erg welkom, maar daar heb ik geen patronen voor beschikbaar. In deze laatste zending die ik volgen de week weer ga afleveren waren weer een aantal prachtige broekjes, overgooiertjes en pakjes. Namens het Albert Schweitzercomité iedereen die meegewerkt heeft hartelijk dank. En als het even kan: gewoon doorgaan Vraag: Wij hebben in de tuin een prachtige passiebloem, de passiflora caerulia. De bloemen zijn prachtig, maar nu komen er ook allemaal vruchten aan, die steeds groter wor den en inmiddels de omvang hebben van een ei. Kan men deze vrucht eten? Antwoord: Er zijn verschillende soor ten passievruchten die heel goed eet baar en smakelijk zijn. Bij de caerulia is dit niet het geval. Hoewel men niet direct kan zeggen dat deze vruchten giftig zijn, zijn ze toch niet geschikt voor consumptie. Vraag: Op 2 augustus Jl. heeft er een artikel in Trouw gestaan over alter natieve geneeskunde. Daarin wordt een vereniging van natuurgeneeskun dige therapeuten genoemd. Kunt u mij aan het adres van deze vereniging helpen? Antwoord: Vereniging van natuurge neeskundige therapeuten VNT, secre taris J. Boorsma, Beverhoeve 45 3831 TD Leusden, tel. 033-945340 Vraag: Ik heb een zilveren theelepel met aan het einde van de steel een afbeelding van dr. Abraham Kuyper. Aan het lepeleinde is een kandelaar met brandende kaars afgebeeld met daaronder de spreuk Terar dum pro- sim (nuttig door verbranding). Nu las ik onlangs dat dit het levensdevies van Calvijn was. Van wie is de spreuk nu afkomstig? Antwoord: Terar dum prosim Ik moge verteren als ik maar nuttig ben. is een Latijnse spreuk die niet alleen door verschillende bekende theolo gen is gebruikt, maar bijvoorbeeld ook het devies is van de benedic tijnen Vraag: Iedereen kent de uitdrukking O.K. Maar waar staan de letters voor? Mijn Engels woordenboek geeft geen uitsluitsel. Antwoord: O.K. is oorspronkelijk Amerikaans en uit de negentiende eeuw afkomstig. Het zijn de initialen van Old Kinderhook (een plaats bij Albany). Old Kinderhook is de naam van de geboorteplaats van een Demo cratisch kandidaat, Martin van Bu ren, aanvankelijk gebruikt als slagzin en later overgegaan in een term van bijval, goedkeuring. bananeschil neer te zetten, ook wel een rauwe aardappel of gekookte stijfsel. Ze zoeken de vochtige plaat sen op en zijn op die manier gemak kelijk te vangen. Vraag: Wij hebben in onze flat, in de keuken en de badkamer, nogal veel last van zilvervisjes. Wat kunnen we eraan doen? Antwoord: Zilvervisjes, ook wel sui- kergasten genoemd (ze houden erg van meel en suiker) voelen zich goed thuis in onze verwarmde huizen. Ze hebben een voorkeur voor vochtige plaatsen. U schreef het zelf al: badka mer. keuken en ook in de provisie kast. Als het aardewerk niet goed afgedroogd is. wil er nog wel eens een tussen de borden wegschieten Ver der zitten ze graag achter het behang of onder vloerzeil. U kunt ze bestrij den door een doosje met een stukje Vraag: Ik heb in mijn bezit een boek: Mr. A. Bogaers, Gezamenlijke Dicht werken, uitgegeven door dr. Nicolaas Beets, uitgave Kruseman. Haarlem. Wie is mr Bogaers, waar en wanneer leefde hij? In welke hoedanigheid werkte hij mee aan de uitgaven van dit boek? Antwoord: Adrianus Bogaers leefde van 1795 tot 1870. Hij was een dichter uit de school van Tollens In 1811 (op zestienjarige leeftijd!) begon hij na volbrachte studie een advocaten praktijk te Hoorn. Later verhuisde hij naar Rotterdam, waar hij van 1838 tot 1851 eerst lid en daarna vice- president van de arrondissements rechtbank was. Tal van taal- en let terkundige studiën zijn van hem ver schenen. Een van de meest bekende gedichten. De Togt van Heemskerk naar Gibraltar, werd door de Hol- landsche maatschappij van letter kunde en schoone kunsten in 1835 met goud beloond. Het boek dat u in uw bezit hebt zijn de verzamelde ge dichten van mr. Bogaers. Het ver scheen In 1871een Jaar na het overlij den van de dichter Nicolaas Beets schreef slechts de inleiding. Vraag: Weet u ook wat zwarte of blauwe mazelen zijn? Antwoord: Onder blauwe mazelen verstaat men gevallen waarbij in de vlekken van de uitslag huidbloedink- jes optreden. Men verschilt nogal van mening over de ernst van deze ziekte Het ene handboek zegt dat het een ernstige vorm van mazelen is. terwijl een ander beweert dat dit verschijn sel niets zegt over de ernst van het ziektegeval. Dan zijn er nog wat men in de volksmond noemt „naar binnen geslagen" mazelen. Bij een ongunstig verlopende vorm van de ziekte ziet men soms dat op de twee de dag van de huiduitslag de vlekken verbleken, terwijl de toestand van de patiënt zienderogen achteruitgaat. Hierbij is sprake van levensgevaar

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 9