De felle geladenheid van Herman Kruyder Raad voor de Kunst weerlegt kritiek galene ^zngui BEL oude en hedendaagse kunst Indrukwekkend overzicht in Singer Museum Advies jazzsubsidie blijft gehandhaafd Tientallen Duitsers bij kunstzwendel gedupeerd Nederlandse grafiek goedkoop in map Stichting wil jonge musici aan podiumervaring helpen Minister ziet niets in steun aan orkest 030 941041 ■CNVS GALERIJ BURMENSKY Oude ikonen schilderijen 19e en 20e eeuw Antiquariaat „Merlijn" VRIJDAG 12 SEPTEMBER 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET door G. Kruis DEURNE Een overzichtsten toonstelling van Herman Kruyder, Door omstandigheden gemist in het Singer Museum te Laren; nu, gelukkig, tot 18 oktober ook nog in het Gemeentemuseum „De Wie- ger" in Deurne )N. Br.). Gelukkig, want je krijgt maar zelden de kans een zo'n groot deel van dit won- Een foto van Herman Kruyder, niet gedateerd. derbaarlijke oeuvre bijeen te zien. De laatste retrospectieve was in 1952-1953 en daarna waren er, in 1955 en in 1961 nog een paar kleinere tentoonstellingen. Vreemd eigenlijk, dat dit werk in feite maar zo weinig algemene bekendheid geniet. Daarmee bedoel ik, dat de „naam" Kruyder voor „het" publiek nu niet bepaald een begrip is. Zo'n begrip bijvoorbeeld als Picasso of. om wat dichter bij huis te blijven, Karei Appel, die men ook kent. zonder hun kunst te kennen Van Herman Kruyder heeft men bui ten de kring van hoe dan ook ingewij den, hoogstens „wel eens gehoord". Een Nederlands expressionist en dan vallen er namen als „De Haan", „De Varkensdoder" en wordt er zeker zijn wankelmoedige psychische gesteld heid bijgesleept. Kruyder was een volkomen apart staande figuur in zijn werk en in zijn leven. Hij had weinig contacten in artistieke kringen en maakte binnen-, noch buitenlandse reizen. Hij woonde achtereenvolgens in Haarlem, Heem stede, Bennebroek eb Blaricum: een tamelijk geïsoleerde en later meer en meer in zichzelf gekeerde outsider. Zeker ook geen stichter van een School, geen grondlegger van iets, niet een man, die zijn ideeën aan anderen op wilde dringen, maar een eenzame zoeker. „De fijnzinnige, schuwe Herman Kruyder heb ik slechts een keer, in 1929 ontmoet," schreef Paul Citroen, „hij maakte op mij de indruk van uiterst gevoelig, kwetsbaar, oneven wichtig en verward te zijn. Hij kon niet makkelijk praten. Een binnen vetter. Er was iets opgekropts in hem. En pas veel later, jaren na zijn dood heb ik kennis gemaakt met Kruyder's tekenwerk. En nu lijkt het me, dat ik in zijn tekenwerk zijn hele wezen terugvind: het gevoelige, zui vere, fijne, trouwhartige, kwetsbare, onevenwichtige en verwarde Hij vond het leven moeilijk en prachtig Herman Kruyder: Wintergezicht, olieverf op doek, afkomstig uit de collectie van het Stedelijk Museum Amsterdam. Gemaakt in de periode 1928-1935. tegelijk, het ontroerde hem en kwelde hem Dat is, wat je telkens op deze ten toonstelling in Deurne ervaart: dat ieder schilderij, iedere tekening, iede re aquarel, pastel of prent „moest", dat Kruyder er niet onderuit kon, dat het maken een soort roes was. Theatraal Ik kan me heel goed voorstellen, dat, als je het werk van Herman Kruyder niet kent, dat alles een beetje opge schroefd, wat theatraal klinkt. Maar Thfima'S wanneer je op deze tentoonstelling tussen dit werk dwaalt, merk je steeds en steeds weer hoe schokkend deze kunstenaar kon overtuigen. Een vloedgolf van gedachten en ideeën moet hem overspoeld, bezig gehouden hebben en hij trachtte dat alies direct in beelden weer te geven. 't Is een van die zeldzaam voorko mende gelegenheden, deze tentoon stelling, waar je bij al het geëxposeer de, hoe verschillend, hoe uiteenlo pend ook, voelt, dat het een onder deel van een levenslange worsteling is. Gèèn zoeken naar „nieuwe" vor men, niet bedoeld als „nieuwe" stro ming, maar een pogen om het leven, dat wonderlijke en onbegrijpelijke, tegelijk angstige, gelukkige en wrede leven in al zijn facetten te benaderen, te betrappen. Ontroering, paniek, levens- en doods angst, eeuwig knagende verwonde ring. Alle belangrijke thema's, die Herman Kruyder moeten hebben beziggehou den, vind je terug: hoop, angst, liefde, dood, eenzaamheid, wanhoop, wel lust en telkens, even oplichtend, wat kleurrijke vreugde, een vleug ontroe rende schoonheid. Verhevigde beel den, heftige passie, felle schrik, agres sieve wreedheid, een bijna demoni sche geladenheid soms. Maar er is ook mededogen en droefheid. 't Is een oproer tegen het onbegrijpe lijke, tegen de benauwende verwon dering misschien ook wel een pro test tegen de gemakzuchtige aan vaarding van anderen tegen het uitblijven van de antwoorden, die hij hoopte te krijgen, zocht in zijn werk. maar nooit kreeg: over eeuwigheid, tijd, werkelijkheid. Dit alles was een zeer onvolledige indruk daarvan ben ik me bewust van een zeer indrukwekkende ten toonstelling. Ik kan er geen woorden meer voor vinden. Ik heb er al te veel moeten zoeken. Meer dan Kruyders kunst verdraagt. Het is een zuiver persoonlijke zaak. Tussen hem en u. Nog tot 18 oktober in Museum De Wieger, Liesselseweg 29, Deurne. Dinsdag t/m vrijdag van 10-12 uur en 14-17 uur. Zaterdag en zondag van 14-17 uur. Van onze kunstredactie DEN HAAG De Raad voor de Kunst heeft gisteren in een brief van haar algemeen secretaris S. Sakko gereageerd op de uitermate felle kritiek die Nederlandse jazzmusici hebben op het advies aan CRM, over de besteding van de middelen voor 1980 ten behoeve van jazz en geïmproviseerde muziek. Die kritiek richt zich voornamelijk op de samenstelling van de pre adviescommissie en strekking en bewoordingen van het bij het advies gevoegde beoordelings rapport. Essentieel in de toelichtingen van Sakko is onder meer dat de Raad vindt dat er geen fouten zijn gemaakt bij gevolgde procedures: „De pre-ad- viescommissie heeft alleen voorberei dende werkzaamheden verricht, het advies zelf is uitgebracht onder ver antwoordelijkheid van de Raad van de Kunst. (-) De Commissie Muziek heeft zich laten adviseren door drie leden uit haar midden (onder wie de musici Misha Mengelberg en Maarten van Regteren Al te na) en vijf deskun digen van buiten de Raad". Vervolgens wordt de motivatie aan gestipt om te komen tot een overzicht van artistieke overwegingen. Het is zo dat in de sectoren dans, mime en toneel alle groepen jaarlijks door de Raad worden beoordeeld en dat in de jazz een beperkt aantal ensembles -steeds op subsidie mocht rekenen zonder dat daaraan enige controleer bare afweging aan ten grondslag lag. Met betrekking tot het gewraakte be oordelingsrapport, en de daarin voor komende in categorieën van musici, hult de Raad zich vooralsnog in neve len: „De verantwoording daarvoor ligt volledig bij de Raad." Maar er wordt met geen woordt ge rept over het feit dat juist de Raad voor de Kunst de categorisering van musici verzonnen en doorgedrukt heeft. Een categorisering overigens die door de voorzitter van de pre adviescommissie, Misha Mengelberg, in interviews volstrekt van de hand gewezen is. De pre-adviseurs hebben wel laten weten de strekking van het totale advies te ondersteunen. Dat zowel de oude als de nieuwe subsidie-aanvra gers positieve adviezen kregen is daarbij van doorslaggevend belang geweest. Tenslotte geeft de Raad toe dat er foutief gesproken is 'an meer jarige subsidies en dat de brieven aan belanghebbende musici soms te iaat werden verstuurd, zodat ze in de kranten van het advies kennis moes ten nemen. Het bekritiseerde raadslid Van Reg teren Altena is inmiddels niet onvre- den: ,,Met deze brief is tenminste geen buiging voor gekwetste ijdelhe- den, het advies blijft overeind en uit de gemaakte cosmetische blunders bij de rapportage zal lering moeten worden getrokken." Vermoedelijk is met deze open raad- brief het laatste woord over de subsi- dierel nog niet gesproken. Het is nu aan de stichting Jazz en Geïmprovi seerde muziek, de BIM en de departe mentale werkgroep om orde op zaken te stellen. Een fuselier in de Belgische opstand, aantekeningen van Johannes van Oostendorp over de jaren 1830-1832 met een inleidend essay, noten en toelichting uitgegeven door dr H. v. d. Hoeven. Uitg. Nijhoff. Den Haag. 107 blz - 17.50. Speciaal vandaag De oliemagnaat Louis de Funès in de Franse film met de oorspronkelijke titel Pouic- Pouic. De zakenman Leonard Monestier is in het bezit geko men van een olieconcessie. Dat levert een probleem op, want het geldt een gebied langs de rivier in Orinoco in Zuid-Amerika. Heel wat ver wikkelingen en intriges staan de kijker te wachten voor Mo nestier aan zijn verjaarsge schenk de concessie toekomt. Ned. l/lg-59 Wissel op de toekomst IKON zendt films uit van het Amsterdams Stadsjournaal, die tot voor kort voor kleine doelgroepen werden vertoond. Vier vrouwen worden geïnter viewd over hun leven, ideeën en toekomstperspectieven: een meisje van 18, een vrouw van veertig, twee bejaarde vrouwen. Ned. 1/21.55 Hier en Nu NCRV's actu aliteitenrubriek is gewijd aan de situatie in de Nederlandse verpleeghuizen. Ned. 2/22.00 Van onze kunstredactie NIJMEGEN Een aantal Duitsers dat bij de Haagse kunst handelaar W. L. werken van bekende schilders meende te hebben gekocht voor de „zeer schappelijke" prijs van 2000 Mark (ongeveer 2200 gulden), voelt zich nu behoorlijk bij de neus genomen. Enkele van hen hebben een advocaat inge schakeld. De Nijmeegse advocaat mr. P. Wessing, die van drie gedupeerde kopers de opdracht kreeg om een eis tot schade vergoeding in te stellen, ziet echter weinig mogelijkheden tot verhaal voor zijn cliënten. „Een 'n-netje" voor de naam van de kunstenaar is hier essentieel", aldus Wessing. De letter 'n staat hier voor „naar", zin dit geval voor naar De Toulouse-Lau trec, naar Klee. naar Ensor, naar Rottluf, naar Macke en naar Mare, want om deze kunstenaars gaat het. Het n-netje is op de in hoofdzaak aquarellen nauwelijks te zien. Pas nadat de kopers hun stukken thuis met een loep gingen bekijken, viel de kleine toevoeging aan de signatuur hun op In de advertenties, die de Hagenaar in het Duits plaatste, waren de wer ken opgenomen tussen een munten verzameling en allerlei antiek. Boven de advertentie stond dat de aangebo den goederen afkomstig waren uit „oud familiebezit". Aan het einde van de advertentie was te lezen: „Da ich slecht Deutsch spreche, bitte ich Sie Niederl. od. langsam Deutsch zu re den". Waarna enige telefoonnum mers volgden. Het slot van de advertentie is karak teristiek voor de manier waarop de Hagenaar zijn zaken pleegt te doen. Hij probeert een zekere domheid van zijn kant te suggereren, onkunde ten aanzien van de aangeboden goede ren. Wessing daarover: „Zo iets als ,ik heb geen verstand van kunst, maar je mag het voor die prijs meenemen Waarop de Duitsers dachten hun slag te slaan. L. is eerder veroordeeld tot een boete van 15 duizend gulden omdat hij een vervalst kunstwerk als een echt schil derij zou hebben verkocht. Na deze zaak is hij met het 'n-netje voor de signatuur gaan plaatsen. Volgens Wessing zal dat hem zuiver strafrech telijk wel-eens vrij-uit kunnen doen gaan. Er zijn in totaal bij de verkoop tientallen Duitsers betrokken. Dat dat gemakkelijk kan, ligt aan de in telligentie van de man, die zich welis waar als kunstkenner van den dom me hield, maar die prijzen vroeg die juist hoog genoeg lagen om niet di rect aan zwendel te denken. Een van de prenten die on derdeel vormt van de ma nifestatie, een ets, getiteld Kasje, van Tiny van der Sar. Van onze kunstredactie HILVERSUM Voor de twaalfde achtereenvolgende maal organiseren het Cultureel Centrum De Vaart te Hilver sum, de Krabbedans te Eind hoven en het Cultureel Cen trum Venlo een verkoopexposi tie van volkomen nieuwe Nederlandse grafiek. Geza menlijk hebben deze instellin gen 25 bekende Nederlandse grafici de opdracht gegeven tot het maken van twee prenten: houtsnede, lino, litho, ets of zeefdruk. Zo komt er een ten toonstelling tot stand „Grafiek 80", van vijftig grafische wer ken, die op zaterdag 15 novem ber om 12 uur tegelijkertijd in de drie centra wordt geopend. Vooraf bestaat de mogelijk heid in te tekenen op een map van vijf of tien prenten, die helemaal naar eigen keuze sa mengesteld kan worden, met dien verstande dat per map niet meer dan één prent van iedere kunstenaar kan worden gekozen. Vijf of zelfs tien bladen tegelijk dus, zal sommigen in één keer. misschien wat te veel van het goede lijken, maar het is wel de enige manier om de prijs rede lijk te houden. Die is sinds vo rig jaar niet veranderd, voor een map met vijf prenten 450 gulden en voor tien 750 gulden. Niet duur dus voor een prent waarvan de oplage minimaal 75 en maximaal honderd is. De samenstelling is ook dit jaar weer zeer gevarieerd, zo dat zo'n map een aardig begin is voor een eigen grafiek-collec tie. Uiteraard kunnen ook losse prenten uit deze tentoonstel ling worden gekocht, maar dan gelden de normale vraagprij zen van de kunstenaars. Informatie over intekenmoge- lijkheden Cultureel Centrum De Vaart, Vaartweg 163, Hilver sum, de Krabbedans, Stratum- seind 32, Eindhoven en het Cul tureel Centrum Venlo. Begij nengang 4, Venlo. Van onze kunstredactie LAREN (NH) In navolging van Engeland, Frankrijk en België zal in Nederland een stichting worden opgericht die zich gaat beijveren om Jonge kunstenaars meer podiumerva ring te laten opdoen en tevens om muziekuitvoeringen op plaatsen te brengen die daar gewoonlijk van verstoken zijn. De stichting, die Live Music Now-Nederland heet, is een initiatief van de beroemde musicus Yehudi Menuhin Van onze kunstredactie DEN HAAG De <j vingskansen voor het in zorgen verkerende Ge lijke Orkest Zuid-Hollai bijkans nihil gewordei nister Gardeniers j heeft aan de vaste kame missie voor CRM laten i dat zij er absoluut nieti voelt om het orkest vi ondergang te redden nu bijzondere subsidie vai ton. Het ensemble hej bedrag nodig om aan zij soneelslasten te kunne doen. De gemeenten, aldus de minisl hun subsidieplichten niet j men. „Een bijdrage van mij zq een uitnodiging zijn aan de, gemeenten om straks ook geel die meer te geven", aldus Garj Zij verwees naar het tekort operagezelschap Forum in het des lands, dat is opgelopen ti miljoen gulden, omdat de genj hun plichten tegenover het' schap niet nakomen. Gardeniers vindt dat de TweJ mer de problemen met het Q lijk Orkest van Zuid-Holland behandeling van de begrotla dit jaar in februari aan de ra kunnen stellen. De probleme» toen al bekend, en nu, aldus de ter, heeft ze geen geld meer.] klaarde voorts aan de leden commissie dat in haar begrod 1981 de „nulgroei" duidelijk baar zal zijn. Dat gegeven end van de provincie en gemeenj voor haar redenen om geen gej geven aan een eventueel besij de Tweede Kamer om het Öj lijk Orkest toch met vier ton u dieren. Het Tweede Kamerlid Joop (PvdA) wil naar aanleiding vi stellingname het onderwerp 4 gen voor behandeling door del op korte termijn. Met Kappej de Coppello (WD) vindt Vo( de minister het orkest moet met een tijdelijke subsidie, het Nederlandse orkestenbesl definitief is geregeld. Een and gelijkheid, gesuggereerd door merlid Marten Beinema (Cl staat hieruit dat de minister potje" aanspreekt dat bedoeld reizen van muziekgezelsi naar het buitenland. Maar o< ziet de minister weinig heil noemt het fonds erg klein en bovendien moeten overlegg haar collega's van buitenlai ken en onderwijs en wetensc medebeheerders van het fom (P. Voor Menuhin is het uitgangspunt van zijn stichting dat mensen, die niet of moeilijk een concertzaal kun nen bezoeken, wel degelijk behoefte zouden hebben aan kwalitatief hoog staande uitvoeringen. Daarvan zou den dan tevens jonge kunstenaars kunnen profiteren om ervaring op te doen. Menuhin kwam tot deze gedachte na de honderden concerten die hij tij dens de Tweede Wereldoorlog heeft gegeven in ziekenhuizen voor gewon de militairen, maar vaak ook achter het front. Anders dan de stichtingen in het buitenland, die Menuhin al eerder tot stand heeft gebracht, wil de Nederlandse afdeling behalve jon ge musici ook andere jonge uitvoe rende kunstenaars op het gebied van toneel, poëzie en dans een kans bie den. Er zullen voor deze uitvoeringen pogingen worden gedaan om een al ternatief circuit tot stand te brengen. Gedacht wordt aan bejaardentehui zen, inrichtingen en gevangenissen. De stichting moet, aldus het bestuur geen concurrentie moeten worden voor bestaande organisaties. Live Music Now-Nederland zal voor het eerst naar buiten treden tijdens een zogeheten Muzifest, dat volgend jaar van 28 tot en met 30 mei wordt gehouden. Een groot aantal musici met een afgeronde opleiding zal zich dan tijdens een manifestatie in Haar lem kunnen presenteren. Voor deze gelegenheid wordt een symfonie-or kest samengesteld, bestaande uit eind-examenkandidaten van de Ne derlandse conservatoria. Jan Stulen zal de directie van dit ensemble op zich nemen. Een deel van de uitvoeringen wordt gegeven in het Haarlemse Concertge bouw en de nabijgelegen Waalse Kerk. Daarnaast zal muziek op de Grote Markt klinken. De TROS-radio en -televisie zal aan deze manifestatie aandacht besteden. SAMEN OP DE GOEDE WEG Christelijk Nationaal Vakverbund ADVERTENTIE Yehudi Menuhin De Delftse Universitaire Pers, Delft, stuurde: De menselijke maat, een studie over de relatie tussen ge- bruiksmaten, menselijke afmetingen, bewegingen en handelingen door prof. ir A J. H. Haak.en ir D. Leever- van der Burgh. 86 blz12.50 en Over ontwerpen, door J. Geusebroek. 255 blz - ƒ41.60 makelaars-veilinghouders in. roerende goederen regelmatig veilingen van kunst, antiek en inboe dels voor onze clientele zoeken wij obiecten voor goed gehalte verkoopcondities op aanvraag ook voor al uw taxaties inzake verzekeringen suc cessie etc. li.- Tel. (Aq#»4271 Nassau Oilloftburgstraat 3 Den>{(aag 2000 ANTWERPEN Leopoldstraat 55 Tel. (093231) 329602 Open dag. v. 13.30-1u. en op af sprank- Zon. en mo. gesl. spul 235a, den haag. .tel. 070 - 463242. WESTFRIES MUSEUM roode Steen Tel 02290-15783/1 Het historisch muse Hoorn en WestlnesU exposities: Westtriese Naieven" (perml „J. Polak-de Liema' (Naïeve Kunst) t/m 28.9 Moderne Indonesisch» (Affandi en Kartika) t, Open: ma t/m zat. en zondagmktt) Getoverd wordt er niet bij „Merlijn", u vindt er wel en keur van oude geïllustreerde boeken voor grote n ook kleine beurzen. Damplein 23 Middelburg 01180-16233

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4