Op zoek naar de diepste drijfveren van de liefde )oedkoop blufwerk in de ruimte Vluchtige komedie e Western is aan het verpauperen Raad voor de Kunst wil weer filmprijs Bad Timing ie Black Hole A perfect Couple ie long Riders. Nick Carter in Praag JPAG 12 SEPTEMBER 1980 FILM TROUW/KWARTET 15 door O. Ouwendijk De belangwekkendste film uit het pakket, dat deze week in roulatie is gekomen is Bad Timing van Nicolas Roeg. Dat belangwekkende schuilt niet in een wijd strekkende betekenis van de film of in een bijzondere stijl. Want al is de aanpak zeker niet conventioneel te noemen, zoals de mensen om wie het in de film gaat zijn uitgebeeld zijn ze direct herkenbaar, zonder dat er allerlei misleidende „bodems" onder hun psychologie zijn geschoven. Daardoor zijn die mensen en hun lot je ook zeer nabij. u (gespeeld door Theresa Russell) in haar ontreddering Maar dat op zich maakt nog niet het echt belangwekkende van de film uit. Dat schuilt meer in de uitdieping van een liefdesrelatie die, ondanks alle oprechtheid erin, ondanks alle eerlij ke overgave en overtuigde persoons aanvaarding, de doem van het mis lukken in zich besloten hield. Niet eens door directe schuld van het tweetal betrokkenen. Hun schuld is indirect; door aangeboren onvermo gen om tot wegcijfering van eigen gegriefdheden over te gaan. Onge twijfeld een zaak van egocentrisme, maar onverbiddelijk ook een zaak van diep invretende en ingevreten menselijkheid namelijk de in elke echte liefde doorwerkende wil om voor de geliefde volstrekte vervulling te zijn. De twee om wie het in de film gaat falen hierin. Het wordt hun tra gedie. De twee zijn dr Alex Linden (Art Garfunkel). een in Wenen aan de uni versiteit docerende Amerikaanse psychiater, gespecialiseerd in psychoanalyse en Milena Flaherty (Theresa Russell), in Wenen neerge streken na scheiding van haar veel oudere man. Ondanks zijn weten schappelijke bedrevenheid in psy chologische zaken heeft Alex een ver wrongen visie op de persoon van Mi lena, die hij bij toeval heeft leren kennen. Hij doet wel zijn best om afstand te nemen van zijn kwellende gevoelens van jaloezie, maar wordt volledig geobsedeerd door zijn bezits drang. Milena houdt van hem, zij is bereid om heel ver te gaan in de overgave van haar identiteit aan hem, maar wil toch iéts van haar persoonlijkheid voor zich zelf behou den. Hieruit ontstaan de broeierige conflichten, die ten slotte lelden tot een poging van Milena tot zelfmoord. Een niet gewilde poging, die eerder moet worden gezien als een laatste beroep op Alex. Hij wil beroep noch zelfmoordpoging erkennen en brengt daardoor (door nalatigheid) Milena aan de rand van de dood. Haar leven wordt gered, maar de relatie wordt onherroepelijk verbroken. Respect Bij het onderzoek naar de omstandig heden van de poging tot zelfmoord treedt ook een politie-inspecteur op. Netusil (Harvey Keitel). Die wordt getroffen door de slordigheid van Mi- lena's woning (een enscenering die perfect past bij het innerlijke beeld van ontwrichting bij het meisje) en hij concludeert tot de noodlottige in vloed van „morsigheid in de liefde". Hij beschouwt Lindens psychoanaly se als een ongeoorloofd binnen dringen in de „riolen van de geest" en wie eenmaal met deze rioollucht is besmet, verliest niet alleen het on misbare respect voor de ander maar ook het even onmisbare respect voor het eigen ik. Daarom ook Lindens morsige en tevens onverantwoordelij ke houding ten opzichte van Milena in haar ogenblikken van direct le vensgevaar. Bad Timing is een liefdesgeschiede nis. maar zonder de voorgeknipte pa tronen van een dergelijk verhaal. De film behelst een fascinerende peiling naar de diepste drijfveren van liefde en jaloerse bezitsdrang in mensen. Wat bij die peiling bloot komt is. de noodzaak van uiterste voorzichtig heid en de levensgevaarlijke drang om die voorzichtigheid (desnoods in zelf-experimenten) opzij te zetten Het opvallende aan de film is. dat zij in haar visuele vorm volmaakt klopt bij haar innerlijke tendenzen R'dam: Alhambra 1 Black Hole, die in bijna dertig bioscopen gelijktijdig wordt uitgebracht, is een produkt de Disney-studio's. Als je de film ziet krijg je het vermoeden, dat de leiding van die jo's zich is gaan schamen voor het echte Disney-image, dat te kinderlijk, te onschuldig zou Maar je denkt bij dit nieuwe pretentieuze object toch met een zekere spijt terug aan het iele, romantische maar meestal goed doordachte in de oude spectaculaire Disney ties Het spektakel, dat de bioscoopbezoe- kers in The Black Hole wordt voorge zet vertoont niets meer van het apar te dat, met alle aanmerkingen die je erop mocht hebben, karakteristiek was voor de Disney film. gaat de hele zaak ten onder in een geweldige vuur kladderadatsch. De grote schurk/geleerde is in de film ene dr Hans Reinhardt die op zijn eentje een ooit in de ruimte gelan ceerd schip heeft overmeesterd en, "ook weer in zijn eentje, een heel leger robots in elkaar heeft gezet, met als aanvoerder de super robot Max. Reinhardt wil „het zwarte gat" in de ruimte binnen varen om tot een ont moeting te komen met „het Godde lijke". De film hangt van nonsens aan el- Hellepoelen kaar. Dat zou op zich niet zo erg zijn. s in The Black Hole: nonsensicale science fiction. De meeste films in de ruimtevaart sectoren van de science fiction bevat ten allerlei nonsensicale elementen met name in de verzelfstandiging van fobots. Maar in The Black Hole slaat die verzelfstandiging alle records tot nu tóe. t)at zou nog wel te accepteren zijn. als er vernuft of humor in ver- Werkt zou zijn, maar zowel het een als bet ander is ver te zoeken. Het patroon van de film is helemaal gesneden naar de sjablonen die voor het soort al lang bestaan: je krijgt weer het vertrouwde model te zien van het enorme ruimteschip, dat door een gewetenloze geleerde streber het heelal is ingestuurd en door eerlijke ruimtevaarders weer moet worden opgespoord. Er komen deze keer geen luchtgevechten tussen ruimtesche pen, uitgerust met laserkanonnen, aan te pas. Nu schakelen robots el kaar met privé laserstralen uit en' Er is in de film enorm veel geweld verwerkt van smeltende ijzeren bal ken, uit elkaar spattende meteoren, vernietigende laserstralen en boven al, na doortocht van een ruimte ver kenner door het zwarte gat, reeksen vlammende hellepoelen, waarna via lichtende gotische spitsbogen een soort hemelruimte wordt bereikt. De makers van science fictionfilms schijnen momenteel te geloven, dat je in fiction alles vrij kunt fantaseren. In tegenstelling tot science fiction, die zich laat leiden door een onver biddelijke zij het dan gewaagde logi ca. Het is geen science fiction meer, maar goedkoop blufwerk, dat aan zijn eigen onzin moet bezwijken. Scène uit A perfect Couple A'dam: Rembrandtplein theater 1, City 1; Den faag: Cineac 1, Odeon 1; Rotterdam: Cineac AD, Lumière 1; verder vele steden. Robert Altman is een filmer die, zonder ooit tot echt opvallende prestaties te zijn gekomen, toch een imponerende lijst van door hem geregisseerde films op zijn naam heeft staan Om enkele te noemen: McCabe and Mrs. Miller, Nashville, Mash, Buffalo Bill and the Indians. Three Women, A Wedding. Aan die reeks heeft hij wederom een film toegevoegd: A perfect couple. Zoals alle films van Altman, niet op vallend, maar toch geladen met ge noeg humor dat je. ik zal niet zeggen er voor door je knieén gaat. maar er toch een genoeglijke herinnering aan behoudt. Een probleemloze film, waarin lichtelijk de draak wordt ge stoken met het verschijnsel van de zogenaamde „computer" huwelijken, waarbij per computer mannen en vrouwen die een levenspartner zoe ken aan elkaar worden gekoppeld. de legendarische outlaw e James vermeldt de gro- Larousse encyclopedie: erikaans misdadiger, de ir van een bende, waartoe zijn broer Frank behoor- die vanaf 1866 bank- en roven pleegde in ver lende zuidelijk Ameri- nse staten. Rond zijn fi- r en die van zijn broer tonden zoveel legenden de werkelijke gebeurte- En er door werden ver- rd. Hij werd door een van bendeleden vermoord." door die „versluiering van de Ujke gebeurtenissen' is James ling geweest tot het maken verse filmversies over hem en nde In de ene film werd hij een Robin Hood figuur, in andere ationale „zuidelijk Amerikaan- 4d, in weer andere een gewiek te misdadiger. Omdat er over James niet veel meer bekend is to Wj „gewelddadige overval- 'leegde. is het steeds moeilijk «n om hem een karakter te Daardoor is hij eigenlijk meer dkt om als voorwerp te dienen e«n stripverhaal dan voor een zijn enige karakterologie is na- jt aktief geweld, zonder achter- Urn over James kan dan ook op toders uit lopen dan de uitbeel- van reeksen min of meer span- overvallen met daaraan ge- a de mogelijke (of onmogelij- Ksnappingen. Ideaal voor het ype Western. aar alles gecon- |erd werd op de ritmiek van •nellende paardevoeten, gedurf- ;has. weidse vergezichten. Iets _niet veel) van deze elementen £8 te vinden in Walter Hills j* verfilming van de James-sto- fler de titel The long Riders k film is duidelijk te zien hoe "et genre van de wild-west film 1 verpauperen is De Western De James-bende bijeen in The Long Riders heeft niet meer nodig dan een duide lijk herkenbare indeling van de dra matische figuren in goed en slecht. Volgens die karakteristiek moeten ze handelen. In The long Riders is aan de figuren de complicatie meegege ven (maar uitsluitend in woorden) van het verliezen van de burgeroorlog door het Zuiden, met als .consequen tie een niet te delgen rancune gevoel bij de overwonnenen ten op zichte van „de Yanks door. Vooral ook, omdat zij de tegen- ing missen van het oude vertrouwde patroon. In dat geval zou de motiva tie van de Western-tjaditie voldoende zijn geweest. Nu zoek je vergeefs naar persoonlijkheid. Die mis je als kijker vooral in de figuratie van de belan grijkste figuur. Jesse James. Omdat zijn geschiedenis mysterieus is. is hem een zekere onvatbare ondoor grondelijkheid gegeven Een irrite rende ondoorgrondelijkheid, omdat ze zo zwevend is. Omdat die motivering, zoals al ge- Zoals hierboven is gezegd üjkt het zegd. uitsluitend bij woorden blijft, type Jesse James aangewezen voor worden de figuren er niet kantiger uitbeelding in een stripverhaal. Hij is daar uit gehaald en niet tot leven gebracht. In tegenstelling tot een oor spronkelijke stripfiguur, de literaire creatie Nick Carter, door de Tsjech Oldrich Lipsky via zijn film Nick Car ter in Praag uit de wereld van de dode drukletters naar de wereld van de levende verbeelding overgeplant. Lipsky is een geestig filmer Hij is de maker van de destijds (midden zes tig) nogal omstreden film ..Limonade Joe", waarin, wat overprikkeld, een verkapte aanval op het christendom werd gezien. De kracht van Lipsky bestaat in zijn koele ironie en even koel vermogen tot relativering. Je kunt de gepatenteerd goeden net zo min vertrouwen als de gepatenteerd slechten. De stijl van Lipsky zweemt naar sche matisering van figuren en handelin gen. Een stripverhaal levert voor werk in die stijl de ideale grondstof, omdat de strip nu een keer in wezen bestaat dank zij de schematisering. Complicaties in karakter of gebeurte nissen zijn onbruikbaar, omdat de dramatiek van de tekenstift te be perkt is. Op die manier is de befaam de detective Nick Carter dan ook overgestapt naar de film. Met al zijn arrogantie en al zijn onverslaanbare geslepenheid. Vleesetende plant Lipsky houdt er niet van dat hangt ook weer samen met zijn schematise rende stijl om de toeschouwers van zijn films in spanning mee te slepen. Zelfs momenten waar de dood bij betrokken is, worden in humor gere lativeerd. Zo is door de grote demon uit het verhaal, de genadeloze misda diger baron Kratzmar (een alias na tuurlijk), een plant gekweekt, die een enorme honger naar levend vlees krijgt bij de klanken van Mozarts weke liedje „Schlafe mein Prinzchen, schlaf' ein" De plant heeft al eerder tóij wrize van proef) een hond opge slokt. Om die op te sporen wordt Nick Carter naar Praag ontboden. Het is mogelijk dat Lipsky in zijn humor wat vermoeid is geraakt, want wat aan zijn film toch wel ontbreekt, is het (oude) spitse in de relativering. Ook ontbreken de onverwachtheden, die meer stuwkracht in de film had den kunnen brengen. Zij is nu vrij statisch. Daar staat tegenover dat de sfeer in de beelden met name van een antiek Praag rijk is aan ge dempte kleurtonen. De film is in dat opzicht een weelde om naar te kijken. D.O. Nick Carter in Praag: A'dam, Tu- schinski 4. The Long Riders: A'dam, Tuschinski; Den Haag, Metropole; Nijmegen, Carolus. Zij moeten samen „een volmaakt paar" vormen. In zijn film Altman heeft ook het scenario geschreven (samen met Allan Nicholls) en had behalve de regie tevens de produktie in handen in zijn film brengt Alt man met de nodige overdrijving men sen van verschillend cultuurniveau bij elkaar. Alex, afkomstig uit een streng Grieks orthodox gezin, waar muziek alleen maar gekend wordt In de vorm van klassieke „toppers" en Sheila, zangeres bij de popgroep Kee- pin' them off the streets. Het verhaal in de film is te verwaarlo zen. Het zit boordevol onmogelijke wendingen en het soort prikkelende toevalligheden, dat bij een komedie hoort. De opening van de film is ver makelijk. Je ziet een aantal loges met paren, die onder de tonen van een pianoconcert, champagne drinken en smakelijk schijnen te souperen, met op enige afstand een orkest met diri gent op een podium. Als de beelden verschuiven merk je, dat het een bui tenluchtconcert is. kennelijk gehou den voor paren die aan de eerste schreden op de weg van gezamenlijk amoureus leven zijn begonnen. Het concert komt abrupt tot een einde door een plenzende slagregen, die kennelijk op de ontwakende liefdes geen invloed schijnt te hebben. In verwijderde zin schijnt Altman aan een confrontatie te hebben ge dacht tussen „pop" en „klassiek", niet alleen op het gebied van muziek cultuur, maar ook op emotioneel ni veau. De twee schijnen elkaar niet te verdragen, maar bij aflegging van al le vooringenomenheid blijft verzoe ning (gesymboliseerd in de relatie tussen Alex en Sheila) niet alleen mogelijk, maar zelfs onvermijdelijk. Het klinkt misschien allemaal wat zwaar en opgeprikt, maar in werke lijkheid gaat het om een film als een zeepbel, kleurig, vluchtig en slechts met de snel vervliegende waarde van de momenten dat je haar ziet D. O. A'dam: Cütecenter Van onze kunstredactie DEN HAAG Als de minister van CRM een daartoe strekkend advies van de Raad voor de Kunst overneemt, dan komt er in het vervolg weer een staatsprijs voor de film. Een dergelijke prijs zou volgens de raad een stimulans betekenen voor de eigen filmcultuur en bevorderlijk zijn voor een kwalitietsverbetering van films. De voormalige afdeling filmkunst van de oude Raad voor de Kunst adviseer de de toenmalige minister Harry van Doorn in 1973 om de staatsprijs voor de film af te schaffen. De minister volgde dit advies op, maar wel werd tot 1979 de prijs op de kunstenbegroting van CRM als een pro-memoriepost opge voerd. In tegenstelling tot de oude raad vindt de nieuwe raad dat een staatsprijs voor de film een belangrijk instrument voor het kunstbeleid kan vormen. In principe zouden alle filmcategorieèn voor de prijs in aanmerking moeten kunnen komen. Om de keuze, gezien het grote aantal filmgenres niet al te moeilijk te maken, zouden het ene jaar films tot een lengte van een uur in aanmerking kunnen komen en het andere jaar langere films De Raad voor de Kunst vindt verder dat de staatsprijs minimaal tienduizend gulden groot moet zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 15