Cesar Domela, de ondogmatische
plastique
qlostique
plastique
Waarheid en verdichting
in Shakespeare-serie
Soesja Citroen sterk in ballads
Samengekoekte
prenten uit
Nova Zembla
losgemaakt
Expositie bij
zijn tachtigste
verjaardag
Leven van toneelschrijver in dramavorm
Uniek restauratieproject
Nieuwe boel
WOENSDAG 10 SEPTEMBER 1980
KUNST/RADIO/TELEVISIE
TROUW/KWARTET
Schierbeek en
geanalyseerd:
onmisbare stud
door Cees Straus
DEN HAAG In het mu
seum Kröller-MOlIer op de
Hoge Veluwe loopt een ten
toonstelling over het con
structivisme in de Jaren zestig
die heel goed laat zien wat
voor eert' enorme invloed Mon
driaan op de moderne kunst
in de tweede helft van deze
eeuw heeft gehad.
Een kleine vijftien jaar na zijn dood
in 1944 raakten zijn theorieën over
wat schilderijen en reliëfs moesten
voorstellen zo sterk in de belangstel
ling dat er een hele ontwikkeling op
gang kon komen. Er werd stevig met
„de erfenis van Mondriaan" gestoeid,
maar uiteindelijk is de abstracte-geo-
metrie, zoals deze stijl wel wordt ge
noemd. toch doodgebloed. Uit gebrek
aan werkelijk vernieuwende impul
sen? Of zouden de in wezen natuur
lijk behoorlijk dogmatische opvattin
gen van Mondriaan een strak keurs
lijf zijn geweest om vrij te kunnen
ademhalen?
Bescheiden
In het Haagse Gemeentemuseum is
dezer dagen een tentoonstelling be
gonnen die het werk van een kunste
naar laat zien, die zich, heel beschei
den. een navolger noemt van diezelf
de Mondriaan. In tegenstelling tot de
meeste constructivisten, die Mondri
aan alleen als de publicerende theore
ticus kennen, heeft Cesar Domela
Mondriaan verscheidene jaren van
dichtbij heel goed leren kennen. En
het aardige van de tentoonstelling in
dit Haagse museum waar de werken
van Mondriaan nooit ver weg zijn, is
dat je bij Domela heel weinig van die
dogmatiek terugvindt, zonder dat hij
daarmee afbreuk heeft gedaan aan de
uitgangspunten van zijn voorganger.
Cesar Domela, de laatste, nog in le
ven zijnde vertegenwoordiger van De
Stijlgroep, is misschien ook wel de
minst dogmatische geworden.
Domela is begin van dit jaar tachtig
geworden. Hij wordt in iedere biogra
fie direct in verband gebracht met
zijn vader, de beroemde anarchisti
sche en socialistische voorman Ferdi
nand Domela-Nieuwenhuis. En hoe
wel Cesar Domela veel bewondering
voor zijn vader heeft gekoesterd,
moet hij zijn afkomst toch wel eens
als een stigma hebben ervaren. De
kunstenaar Domela heeft zijn heil
niet op het pad der politiek gezocht,
daarvoor miste hij de juiste ambities.
Wat hij waarschijnlijk van zijn vader
heeft geërff is de vrijheidszin die hij
juist in het kunstenaarschap zo dui
delijk heeft geëtaleerd. Op een theo
retisch onderbouwde wijze, dat wel,
maar nooit dogmatisch en taai vast
houdend aan een eenmaal gekozen
stelling.
De tentoonstelling in het Gemeente
museum is geen overzicht geworden
van wat hij sinds zijn vroegste teken-
krabbels aan het papier heeft toever
trouwd. Die exposities zijn er eerder
geweest, in 1960 bij voorbeeld, toen
Domela ook te gast was in Den Haag
Wat nu wordt getoond, noemt Kees
Broos, een der samenstellers van de
tentoonstelling „Domela, de veelzij
dige". Het is de Domela van de schil
derijen, maar ook van de reliëfs en
van de toegepaste kunst. En voor dat
laatste hoefde het Haagse museum
niet ver te zoeken omdat het immers
zelf over een goede collectie ontwer
pen voor drukwerk van Domela be
schikt. In feite was het ook dit bezit
dat de stoot tot de expositie heeft
Boven: Neo-plasti-
sche compositie nr
5C, 1925, olieverf
op doek. In bezit
van het Centraal
Museum in Utrecht.
Boven: Grafische
spanning op nacht
blauw nr 23, reliëf,
1947, rood koper,
messing en hout.
Omslag van het tijdschrift „Plastique - Plastiek"
dat Domela in 1938 ontwierp.
gegeven, een juiste keus die het pu
bliek n staat stelt een verband in het
eigen materiaal te zien.
Maar meer nog dan de toegepaste
grafiek is er in de collecties van het
museum één werk van Domela te
vinden dat je kunt beschouwen als er
een sleutelstuk om Domela beter te
begrijpen. Het is het befaamde „Neo-
plastische reliëf no. 10" dat uit 1930
dateert. Domela was tot dan toe voor
namelijk schilder geweest, maar van
af de jagen dertig gaat het reliëf een
overheersende rol in zijn oeuvre spe
len. Het „Neo-plastische reliëf no. 10"
is daarom zo belangrijk, omdat het in
feite afrekent' met de al te starre
opvattingen die Mondriaan tot dan
toe had voorgestaan.
Wat was het neo-plasticisme. Naar
eigen woorden van Mondriaan is het
„de uitbeelding van kleur in recht-
hoekige vlakken, tegengesteld door
gelijkwaardige vlakken van niet-
kleur (wit, zwart en grijs). Zo wordt
vorm en natuurlijke kleur geredu
ceerd tot het meest elementaire, de
beelding tot het fundamentele". Bij
Mondriaan zijn zoals bekend de kleu
ren heel primair: rood, geel en blauw.
De kleurvakken staan altijd horizon
taal of verticaal op elkaar. Als je nu
het reliëf van Domela uit 1930 be
kijkt, dan is het nog helemaal „neo-
plastisch", maar toch zijn de uit
gangspunten wezenlijk aangetast.
Domela maakt namelijk in dit reliëf
gebruik van de diagonaal die de hele
structuur lijkt te dragen, zonder dat
daarmee de basisvorm, opgebouwd
uit horizontale en verticalen geweld
wordt aangedaan. Hij bereikt dat ef
fect door het kleurenveld, dat de kem
van het reliëf vormt, een volmaakt
vierkant uiterlijk mee te geven dat
zich ogenschijnlijk vrij zwevend bin
nen een plexiglas en messing ruit
vorm bevindt. Deze oplossing is zo
simpel en tevens zo geraffineerd bin
nen de toch wel beperkte theorieën
uitgewerkt, dat je je kunt afvragen
waarom Mondriaan er op zijn beurt
niets mee heeft kunnen doen.
De weg die Domela is opgegaan, is in
snel tempo een andere geworden dan
die van Mondriaan, maar ook van
andere Stijlleden als Theo van Does
burg. Toen Domela in contact kwam
met de kunstzinnige uitingen van het
Verre Oosten, kregen zijn reliëfs een
bijna frivool uiterlijk. Hij hield er een
grote liefde voor de calligrafie aan
over die in zijn werk een uiterst plas
tische uitwerking kreeg. De Cesar Do
mela van de jaren dertig en veertig is
geëvolueerd in wat je met recht een
eclecticus kunt noemen: een kunste
naar die overal in de wereld heeft
rondgekeken en van wat hem aan
trok de beste gedeelten heeft geno
men. Ook dat tekent zijn afkeer van
dogmatiek: hij staat nog altijd open
voor het nieuwe.
Maar de werkelijke reden die steeds
op de achtergrond blijft, moet hij in
een gesprek zelf verklaren. Op de
vraag in hoeverre hij aansluiting
voelt bij de abstracte geometrie zegt
hij die richting in het geheel niet te
kunnen ambiëren. ,,Ik verzet me te
gen het rationalisme in de kunst," is
het verrassende antwoord, „ik voel
niets voor een wetenschappelijke be
nadering van de kunst." Wat voor
hem in de kunst aantrekkelijk is, is
het. op de achtergrond geraakte ide
aal dat kunst de mens verheft op een
humanitaire wijze. Kunst als uitdruk
king van een gevoel.
Tot 26 oktober, geopend op werkda
gen van 10-17 uur, op zondag vanaf
13 uur en bovendien op woensdag
avond van 20-22 uur. Er is een rijk
geïllustreerde catalogus a 25 gulden.
Van de auteurs die voortt
zijn uit de Beweging van Vi
Bert Schierbeek en Sybrei
trouw aan het experiment
Aan Polets poëzie en proza
door hem zelf) relatief meer a
besteed dan aan het werk vai
beek. Die aandacht is dring®
omdat zij door hun moeilijke
aan de belangstelling van h
publiek dreigen te ontsnapp
Een eerste, uitgebreide vei
van Schierbeeks experimei
mans beproeven Siem Bakke
Stassen in „Bert Schierbeel
onbegrensde". Ze besteden n
dacht aan de wordingsgesc
van zijn werk: hoe zich dat
tisch en stilistisch uit elkaar
kelt (elk boek Is een overgan
een voorlopig resultaat) wat
eenstemming is met 8ch
overtuiging dat de mens e
mend en gebarend doorgans
Daarnaast adviseren zij de
letten op de ordening van del
wat tot beter begrip strekkei
Het tweede deel van het boe
zeer uitgebreide bibliografie
werk van en over Schierbe
laat zich verstaan dat dit bt
onmisbaar fundament is voq
die de Schierbeekstudie en -
ter hand neemt.
Het boek over Polet is een
ling beschouwingen over zijn
proza, toneel en essays. Hugo
Rein Bloem en Annari van da
behandelen thematische
van de poëzie, terwijl Polet a
Perdok) de ontwikkeling
mensbeeld in zijn poëzie na
Tindemans behandelt het
het kader van de heersende
turgische normen. Dorothee
donk reconstrueert Polets dn
.vatting. Paul de Wispelaeie
seert het veranderings- en on
lingsproces van „De sirkelbei
De functie van de citaten
'roman gaat Eddy Naessens
thony Mertens en J. F. Vogel
centreren zich op de geschiei
vatting van „De geboorte
geest".
Ten slotte behandelt A. Kltx
conventionele en moderne eld)
in de sprookjes van Polet. 1
daasdonk bespreekt Polets]
tuurconcept.
Van onze radio- en tv-recactie
HILVERSUM De meeste
klassiek ingestelde acteurs in
Engeland zien het als het
hoogtepunt in hun carrière
Shakespeare te mogen spe
len. Met de uitdrukking „Sha
kespeare spelen" wordt nu
niet direct bedoeld de be
roemde toneelschrijver, ac
teur en poëet zelf uit te beel
den. Altijd staan rollen als
Hamlet, Othello, King Lear of
Macbeth de amtibieuze spe
lers voor ogen.
Wat dat betreft bezorgt een Engelse
televisiemaatschappij een paar jaar
lang handen vol werk, want alle 38
toneelstukken van 8hakespeare wor
den tot televisiedrama bewerkt. Een
aantal Nederlandse omroepen had
graag een paar stukken voor uitzen
ding gekocht, maar de producerende
maatschappij gaat van het stand
punt uit: alles of niets. De drie omroe
pen (NOS. NCRV en VARA) vinden
dat te kostbaar en ze hebben niet
genóeg zendtijd beschikbaar, zodat
we hier waarschijnlijk niet veel van
de mammoetproduktle te zien krij
gen. Daarbij wordt het concurrentle-
klimaat niet geschikt bevonden om
alle Nederlandse omroepen gezamen
lijk de koop te laten sluiten.
Speciaal vandaag
Het paard van Troje Van
23 tot 30 november wordt in
Rotterdam een Indianentribu-
naai gebonden. Naar aanlei
ding daarvan gaat deze afleve
ring van het IKON-gezi««pro
gramma over indianen. Er zijn
verschillende soorten opna
men, zoals in Bad See ges berg
in West-Duitsland, waar Win-
netou en Old Shatterhand
worden nagespeeld en zoals in
Bobbejaan Schoepenland,
waar een cowboy- en indianen-
wereld wordt nagebootst.
Maar hoe indianen werkelijk
leven is te zien in een reser
vaat in Nieuw Mexico.
Ned. 2/18.59
WK voetbal 1980 direct
verslag van de voetbalwed
strijd lerland-Nederland, die
In Dublin wordt gespeeld.
Ned. 1/18.55
Gastcollege dit NOS-ra-
dioprogramma gaat in drie af
leveringen in op de ontwikke
lingen van de laatste honderd
jaar in Duitsland. Dr. J. W.
Oerlemans, wetenschappelijk
hoofdmedewerker van de Uni
versiteit van Amsterdam,
spreekt over het ontstaan van
het nazisme.
Hilv. 2/22.40
Als pleister op de wonde van de Sha
kespeare minnenden zendt de NOS-
televisie met ingang van vanavond
een zesdelige serie uit over het leven
van Will(iam) Shakespeare zelf. (Ne
derland 1: 19.45 uur). Het is een pro-
duktie van de Britse commerciële te
levisiemaatschappij ATV. De hoofd
rol is weggelegd voor Tim Curry, de
man die dus letterlijk de grote mees
ter speelt.
Hij is een blauwe maandag verbon
den geweest aan de Royal Shake
speare Compagny, maar verkoos toch
frivoler en moderner spel in de Rocky
Horror Show. waarin hij vooral in
Amerika optrad. Zijn jeugdig elan
ook Shakespeare moet dat In zijn
jonge jaren hebben bezeten bracht
hem voor genoemde rol voor korte
tijd terug naar zijn vaderland. Drie
regisseurs zijn bij de serie betrokken
geweest. Peter Wood voor de eerste
aflevering. Mark Cullingham voor de
tweede, derde en vierde en Robert
Knights voor de vijfde en zesde. John
Mortimer schreef de tekst. De NOS
die de serie uitzendt heeft vooraf
niets vertoond, zodat over de kwali
teit nog niets te melden valt.
Het gaat over de zestien jaar die
Shakespeare, geboren en getogen in
Stratford aan de rivier de Avon, in
Londen doorbrengt. Het worden de
beste jaren van zijn leven. Hij is al
getrouwd met de acht jaar oudere
boerendochter Anne Hathaway uit
een dorpje, een paar kilometer van de
marktplaats Stratford vandaan. Het
huwelijk blijkt niet zo romantisch te
zijn geweest als de in tact gebleven
lieflijke cottage van Anne met de
vrolijke bloementuin waar toeris
tenbussen nog altijd de weg naar toe
weten te vinden zou doen ver
moeden.
Toneelspeler
Volgens overlevering moest Shake
speare de jcht jaar oudere Anne trou
wen omdat er al een baby op komst
was. Acht Jaar daarna vertrekt hij
naar Londen, toen ai een belangrijk
centrum van handel en cultuur en hij
probeert er al toneelspelend aan het
werk te komen. Af en toe brengt hij
een bezoek aan zijn huis in Stratford,
waar hij Anne en de inmiddels drie
kinderen heeft achtergelaten.
Hoewel over het leven van Shake
speare weinig bekend is, heeft John
Mortimer toch genoeg stof gevonden
En dan nog
Het Arabische bureau voor de boy
cot van Israël heeft de Egyptische
acteur Omar Sharif op de zwarte lijst
gezet. Het besluit van het bureau
vooreiet in een verbod van de verto
ning van zijn films in en zijn bezoek
aan Arabische landen. Een zelfde be
sluit is genomen tegen de acteurs
Omar Korchide en Salah Kabil Alle
drie hebben ze volgens het bureau
Israël bezocht of deelgenomen aan
artistieke produkties van de joodse
staat.
voor zes delen. Gebruik is gemaakt
van datgene wat historisch voor waar
en echt wordt gehouden, maar ook
van anekdotes en roddels, die het
verhaal smeuïger moeten maken.
Daarin doet Mortimer trouwens niet
onder voor Shakespeare zelf, die met
dichterlijke vrijheid heel wat histori
sche figuren in een nieuw licht heeft
gezet Zo zou de Schotse elfde eeuwse
koning Macbeth in werkelijkheid een
veel betere koning geweest zijn, dan
zoals Shakespeare hem afschilderde.
Ook het landgoed Cawdor in de
Hooglanden, waar de schrijver de
geest van lady Macbeth nog altijd
laat rondwaren, is nooit door hem
bezocht geweest.
Het eerste deel van de serie begint
vanavond met de aankomst van Wil
liam in Londen, waar hij maar moei
lijk toegang krijgt tot de wereld van
het toneel. Een onverwachte kans
doet zich voor als hij een klein rolletje
krijgt te vervullen bij het gezelschap
„De spelers". Hierdoor ontmoet hij
dichter/schrijver Christopher Mar
lowe, die hem uitdaagt te tonen wat
hij kan. Shakespeare schrijft met
Hendrik VI zijn eerste koningsdrama,
dat met zoveel succes wordt opge
voerd dat Maflowe Wills mentor
wordt. Marlowe wordt er echter van
verdacht een dubbelspion te zijn en
wordt vermoord. Shakespeare wordt
de opvolger van Marlowe als belang
rijkste schrijver voor het Rose Thea
tre, tevens treedt hij als acteur op.
Het Italiaanse Hogere Gerechts
hof heeft filmster Sophia Loren ver
oordeeld tot een gevangenisstraf van
een maand en het betalen van een
boete ter grootte van circa dertig
duizend gulden. De straf werd haar
opgelegd vanwege het ontduiken van
de belastingwetten. Regisseur Carlo
Ponti, echtgenote van de actrice,
kreeg al eerder een forse straf: vorig
jaar veroordeelde de Italiaanse recht
bank hem tot vier jaar wegens illega
le export van Italiaans geld. Sophia
Loren, die d? Franse nationaliteit be
zit, heeft onlangs filmopnamen in Ro
me gemaakt. Ze zou nog naar de
Italiaanse hoofdstad moeten terug
keren voor het vastleggen van
geluidsopnamen.
Deze specifieke bijdragen l
voorafgegaan door een anan
de waardering die Polet is tt
gevallen In de kritiek en do
lang interview dat Rem co H
1973 met Polet had. Het bod
besloten met een selectieve b»
fle van studies over Polet. U
inhoudsopgave is duidelijk
bundeling onmisbaar is voor i
met Sybren Polet wil inlatea
Bert Schierbeek en het onbegi
Een inleidende studie over d
rimentele romans door Siem 1
en Jan Stassen met een biblii
samengesteld door Aldert Wi
en Aloys van den Berk. De Bel
Amsterdam 1980. 326 blz. 451
H. R. Heite, H. Verdaasdonk
Wispelaere (red.).
De liternatuur van Sybren Pi
Bezige Bij Amsterdam 1980.
50 gulden.
Will Curry als Will(iam) Shakespeare.
Verrassingen bij zangeressenproject van Nedley Elstak
door Frlts Lagerwerff
AMSTERDAM - In de jazz is te
genwoordig voor het vocale element
maar een armzalige plaats inge
ruimd. De menselijke stem was het
eerste en belangrijkste instrument:
en de.zang de klassieke muziek van
de Amerikaanse zwarte gemeen
schap. Toch zijn er nu slechts wei
nig vocalisten die verder komen
dan de gospel, de blues en de song.
De Europese tak van de geïmprovi
seerde muziek deelt in deze malaise.
Vele zangers en zangeressen kun
nen redelijk swingend op accoor-
denschema's fraseren maar de
Noorse Karin Krog en de Engelse
Maggie Nichols staan, wat het voca
le experiment betreft, tamelijk al
leen.
De Nederlandse componist-trom
pettist Nedly Elstak wil aan deze
situatie al jarenlang het een en an
der verbeteren. Na Sofie van Lier.
die geruime tijd een frivole solisti
sche rol kon vertolken, trok Elstak
maar liefst vijf beginnende zange
ressen aan, die hun stem la Jean
ne Lee als het ware naast blaasin
strumenten plaatsten.
Dit project, of deze groep, heet Se
ven Singers and a Horn: vijf zange
ressen, een ritmesectie, Elstak
spéélt plano en trompet, en Willem
Breuker te vaste gast als rietenbla
zer. Van de zangeressen heeft Soes
ja Citroen zich als de betere soliste
geprofileerd ze heet meer stem.
techniek en doorzettingsvermogen
en zo is het plan gerealiseerd om
rond haar een andere groep te
vormen
Een sextet met Elstak en Breuker
wederom als sterke pijlers, met Leo-
nore Pameijer als verdienstelijk
fluitsoliste en met Arjen Gorter en
Martin van Duynhöven als een ui
terst gedreven ritmetandem.
Levendig klankbeeld
Dit Soesja Citroen sextet wist in De
Kroeg een verrassende mate van
technische zekerheid te combineren
met veel aandacht voor nuances en
een uitermate levendig klankbeeld.
De meeste muziek is van Elstak, er
worden intrigerende teksten van ve
le schrijvers gezongen en Breuker
en Elstak zijn hier als solist zeer op
hun plaats
De arrangeerstijl is in niet geringe
mate ontleend aan die van pianist
Mal Waldron en rietenblazer Eric
Dolphey die begin jaren zestig in
New York een heel aparte, levendi
ge samenwerking ontwikkelden. Op
persoonlijke mineuraccoorden
werd toen met duizelingwekkende
intonatie gesoleerd, en het aardige
is dat deze inspiratiebron nog niet is
opgedroogd.
Breuker nam een aantal chorussen
op altsaxofoon en basklarinet die
de herinnering aan Dolphy tenmin
ste zeer levend hielden. Soesja Ci
troen, een buigzame, sonore alt
waagde zich met zwier aan de vele
gecompliceerde harmonieën, die be
halve een Dolphy- een Mingus-
stempel droegen. Het beste waren
haar ballads en stukken in medium
tempo, terwijl de snelle song en de
scat wat weinig articulatie en con-
tast meekregen. In love for sale had
Elstak bijvoorbeeld wel een fraai
embouchure, maar voor 't overige
zou ik deze versleten hit maar aan
de fenomenale entertainer Graig
Russell overlaten.
Met deze ambitieuze groep hebben
Elstak en Citroen de juiste draad
zeker opgenomen, al mag de muziek
zelfs wanneer 't zo onrustig is in de
hoofdstad, iets meer balans en ont
spanning hebben.
Van onze kunstredactie
AMSTERDAM Barentsz en Van Heemskerck kwame
beslagen ten ijs bij hun beroemde overwintering op
Zembla in 1596-1597: of ze op dit oponthoud gerekend ha
maakte bij de gewone dingen des dagelijksen levens i
bij zich hadden ook de cultuur deel uit.
Ze voerden enkele stapels zestiende-eeuwse prenten mi
mee, die eeuwen later, in 1871 werden teruggevonden.
Door de ijselijke weersomstandighe
den waren deze prenten samenge-
koekt tot een harde, vaste massa van
papier-maché. Een romantisch object
om te exposeren en dat deed het
Rijksmuseum in Amsterdam dan ook
vele jaren maar geruime tijd gele
den begon men toch met pogingen
om de prenten van elkaar te verwijde
ren. Dat leverde toen weinig succes
op-
zeer bijzondere papierrestaun
met de resultaten daarvan, I
belangrijke fase van het projet
rond.
Deze film „Prenten uit het Ij
vanaf 19 september tot eindol
dagelijks tweemaal in de Q
voor het publiek te zien zijn.
de filmzaal borden dan, ook I
oktober enkele restaureerde
Zembla-prenten getoond.
Later, in 1976 werd een nieuwe me
thode ontwikkeld, o.m. met behulp
van enzymen, waarbij de prenten, zij
het in kleine fragmenten, wèl van
elkaar konden worden gehaald. Een
enorm gecompliceerd stuk werk, dat
tussen september 1977 en augustus
1980 werd uitgevoerd door papierres
taurator P. Poldervaart, onder lei
ding van W. P. van Oort, hoofd van
het restauratie-atelier van het Rijks
prentenkabinet. Er werden van de
verschillende brokken papier-maché
meer dan duizend prentfragmenten
losgemaakt, die uiteindelijk meer
dan 400 gravures opleverden.
Tussen de prenten bevinden zich bla
den van beroemde graveurs als Golt-
zius en De Gheyn, tijdgenoten van de
ontdekkingsreizigers, maar ook een
aantal totaal onbekende prenten. Dit
restauratieproject maakt deel uit van
een onderzoek dat de afdeling Neder
landse Geschiedenis van het Rijks
museum verricht naar de overblijfse
len van de scheepsinventaris en de
lading, zoals die in het „Behouden
huys" zijn aangetroffen. Dat onder
zoek zal resulteren in de uitgave van
een beredeneerde catalogus van de
Nova Zembla-vondsten en ook in een
nieuwe opstelling van deze vondsten
in het 'Rijksmuseum.
Met het vastleggen op film van deze
Het slot Loevestein van J.
mans verscheen in 1834 bij i
sterdamse uitgeverij Meijer]
De Kern in Bussum. Het geflW
de boek telt 574 blz en kost j|
Telboek van uitgeverij Free
Productions, Baarn. 26 pagina'!
14.90.
Bij uitgeverij Ploegsma in X
dam verscheen; Parijs, menr
bouwkunst in de Franse ho
door 8. Vieillevigne. 71 blz
Van ui^everij Querido te l
dam zijn; De gehoorzame d<
man van W. Brakman. 2e dr
blz - 37.50) De blinde Venus,
van T. de Vries (254 blz - ƒ31
vijf salamander-pockets: Va
dertje van H. Heijermans (171
druk). Het godgeklaagde fee
W. Brakman (157 blz.). Het zw
schaakbord van L. Couperus (I
192 blz). Prijs per deeltje 6.5
tig jaar Nederlandse letterka
dertig karikaturen van C. V
blz - 45 gulden.