M I "T3,
Verenigd Europa bijna als
religieus ideaal
Boeddhistische brieven adembenemend
i=
Radio- en televisieprogramma's
iven puzzelen
HET WEER
Weerrapporten
WOENSDAG 10 SEPTEMBER 19B0
TROUW/KWARTET P 15 - RHS 17
Als Nederland één pleitbe
zorger voor het verenigd Eu
ropa heeft voortgebracht, is
het wel professor Hendrik
Brugmans. Diens „memoi
res" moeten daarom wel Eu
ropees van karakter zijn. De
titel laat daarover geen mis
verstand bestaan: „Levend
in Europa; ontmoetingen en
herinneringen
De lezer krijgt meer dan een
zelf vertelde levensloop. In
zijn inleiding vertelt Brug-
mans wat zijn bedoeling
was: om de hele Europese
problematiek na te gaan
aan de hand van persoonlij -
te ervaringen, ontmoetin
gen en doorleefde gebeurte
nissen Dat laatste zou ik
vervangen door ..aan de
hand van een schrijver die
er heilig van overtuigd is
dat Europa zich moet vere
nigen. die ondanks alle te
genslagen en gemodder met
de Europese Gemeenschap
pen die overtuiging nooit is
kwijtgeraakt, nee. daardoor
alleen maar in zijn geloof is
gesterkt.
De woorden heilig en geloof
zijn hier goed op hun plaats.
Naarmate het boek vordert
bekent Brugmans openlij
ker dat het verenigd Europa
voor hem een religieuze de-
mensie heeft. Hij argumen
teert wel verstandelijk
maar steeds vanuit een on
wankelbaar geloof. Het is
niet zo moeilijk om Brug-
mans' hartstochtelijk be
toog een beetje in het bela
chelijke te trekken. Alles
wat hij waarneemt lijkt on
verbiddelijk te moeten lei
den naar een getuigenis
vóór Europa. Waar hij ook
komt, in oost of west. in
stad of dorp. in hooggeberg
te of laagland, overal gloort
bij Brugmans het Inzicht
dat de wereld zo veel beter
af zou zijn als Europa zich
nu maar zou willen vereni
gen. Die eenheid lijkt het
wondermiddel voor alle eu
velen, van de armoede in
Afrika tot en met de om
vang van de Zondagse New
York Times. Maar de wel
willende lezer haalt uit het
boek toch heel wat meer
dan zo'n karikatuur. Brug-
mans is niet de eerste de
beste. Hij mag dan nooit
hebben behoord tot het
machtscentrum, hij heeft
als „activist" er wel voort
durend met de neus boven
op gestaan. Hij is oog- en
oorgetuige geweest van de
belangrijkste stukken Euro
pese geschiedenis sinds de
Tweede Wereldoorlog. Bo
vendien Is Brugmans een ui
terst belezen man met een
eigen visie op tal van zaken.
Zijn mijmeringen over de
grootheid van Europa'zijn
daarom, ondanks de weer
stand die ze zo nu en dan
oproepen, toch zeer de
moeite waard. Brugmans'
boek laat zich het best lezen
als een bundel essays, waar
in de Europese integratie
wel de dominerende rol
speelt, maar waarin daar
tussendoor allerlei andere
onderwerpen (de opkomst
van Hitler, religie, defensie
om er maar drie te noemen)
op een tot nadenken dwin
gende manier worden be-
ASTERIX EN HET IJZEREN SCHILD
Prof. J. H. Brugmans
handeld. Brugmans zal
waarschijnlijk tot het laatst
over zijn Europese ideaal
blijven praten en schrijven.
Het is te hopen dat hij daar
bij nog veel gelegenheid
vindt om ook nog wat te
schrijven als ..gewoon" his
toricus en essayist.
„Levend in Europa. Ont
moetingen en herinnerin
gen. Door dr. H. Brugmans.
Uitg. Sijthoff; ƒ22.50; 224
bis.
door Hans Bouma
ünder de vele vormen,
waarin twee mensen met el
kaar kunnen communice
ren. neemt de briefwisseling
wel een heel opvallende
plaats in. Elkaar brieven
schrijven kan oneindig
spannend en oneindig in
tiem zijn. Spannender en in-
■Jtiemer dan het meest per
soonlijke en directe ge
sprek. Dat klinkt vreemd,
want brieven functioneren
toch alleen bij de gratie van
een zekere afstand. Inder-
maar die afstand
moet overbrugd worden.
jnsen. die elkaar brieven
schrijven, accepteren die af
ar stand niet. Daarvoor zijn ze
Ie verknocht aan elkaar. Zó
- verknocht, dat zij zich via
hun brieven letterlijk naar
elkaar toeschrijven. Het is
juist de ontkenning van de
voor een briefwisseling
eni noodzakelijke distantie,
waardoor de briefliteratuur
tot zo'n spannende en intie
me aangelegenheid wordt.
Het schrijven van brieven
heeft beslist iets liturgisch.
Een prachtige demonstratie
van een perfect verlopende
briefwisseling biedt, het on
langs verschenen boek
„Letters of Four Seasons"
van Daisaku Xkeda en Ya-
sushi Inoue. We hebben hier
te maken met twee bekende
Japanse auteurs, die gedu
rende een jaar (april 1075-
april 1976) met elkaar cor
respondeerden. Maar ik kan
beter zeggen: gedurende
vier seizoenen. Want wat
meteen opvalt, is dat hun In
totaal 25 brieven zo innig
gekleurd zijn door de jaar
getijden, waarin ze ontston
den. Ze zijn geschreven op
het ritme der seizoenen.
Daarom alleen al vind ik de
brieven van Ikeda en Inoue
adembenemende lectuur.
Vanuit het zinsverband van
de natuur, vanuit een ecolo
gische context, proberen
deze auteurs nader tot el
kaar te komen. Dat móét
wel tot een grote herken
ning en een diepgaande ont
moeting lelden.
Daisaku Ikeda is president
van Soka Gakkal Interna
tional, een Boeddhistische
lekenorganisatie, die zich
vooral binnen, maar ook
bulten Japan bezighoudt
met educatieve, culturele
en vredesprojecten. Tijdens
zijn correspondentie met
Yasushi Inoue bezocht hij
in zijn functie van president
China. Europa en Rusland.
In zijn brieven, die echt reis
brieven zijn, maakt hij
Inoue op een heel subtiele
wijze deelgenoot van zijn
impressies. Telkens plaatst
hij zijn ervaringen en in
drukken in een breed cultu
reel, religieus en maat
schappelijk kader en geeft
hij daarmee zijn briefpart-
ner de gelegenheid er attent
op te reageren wat deze
gaarne doet. Zowel van de
brieven van Ikeda als van
Inoue geldt, dat ze nergens
in het anekdotische en op
pervlakkige blijven steken,
maar steeds weer, naar aan
leiding van wat de actuali
teit biedt, dlep-menselijke
en universele waarden en
waarheden aan de orde stel
len. We lezen mee over de
schouders van twee man
nen, die eikaar midden en
door middel van de actuali
teit het meest wezenlijke
proberen te zeggen. Zonder
dat het daardoor nu een
saai en gecompliceerd boek
wordt, integendeel, het gaat
in „Letters of Four Sea
sons" steeds om de essentie
van alles. Al lezend heb Je
het tintelende gevoel, dat je
vlak bij het vuur van het
leven zit.
Wie met de zeer interessan
te Daisaku Ikeda ook nog 's
apart wil kennismaken, kan
terecht in de bundel, die ik
tegelijk met „Letters of
Four Seasons" in handen
kreeg: „Glass Children and
other essays". Verschillende
thema's, die we ook al in
zijn brieven tegenkwamen,
worden hier nader uitge
werkt. Even imponerend als
ontroerend vond ik de
hoofdstukken „The uni
verse and human life". „The
joy of music", „Courage,
conviction and hope". „A
mother's love", „A word to
young mothers", „Good and
evil" en „My definition of
happiness". In een zeer kort
bestek (de essays beslaan
maar enkele pagina's) ont
haalt de Boeddhist Ikeda
ons op schatten aan niet
zozeer typische Boeddhisti
sche. als wel typisch mense
lijke wijsheid. Dat hij net
ais de onvergetelijke Albert
Schweitzer in diens „Kultur
und Ethik" van 1923 her
haaldelijk wijst op het ui
terst dramatische feit, dat
de ontwikkeling van de et
hiek ver achtergebleven Is
bij de progressie van de
technologie, geeft voor mij
persoonlijk zijn bundel es
says een extra dimensie.
Daisaku Ikeda and Yasuki
Inoue. Letters of Four Sea
sons. translated bij Ri
chard L. Gage, Kodansha
International Ltd. Tokyo,
New York A San Francisco.
1986. 10,95.
Daisuku Ikeda, Glass Chil
dren and other essays,
translated by Burton Wat
son, Kodansha Internatio
nal Ltd, Tokyo, New York
A San Francisco, 1979.
9 10.95.
tNv/e«G€£T V °A'
...PT Té" D3€NOf K n€B M€T KEUS
/GOfcoeo«eN /^JoeoeooGN
C«U''JC
Mto 16 2IEK IK OOK,
IK BCNOOK 2i€k. ZELFS
neeFT" Onize mono I6 Zi€k' -juvj
►KO1"*/ ZOUOCN Gfi«AG €£N UX
Fogg- kuuh o*sioea6aQr
-dM OOr\ V
ooe:en£R °€tt' J f f QCvj j
IV"«T teN J!1 IMG 6e20N»cew
I HMR MnNEUE Mn OOK
FERD'NAND
ARAVAAN IN AFGHANISTAN
>t"
door James A. Michener
Copyright 1966 A. J. G Slrengholt N V Amataed
65
Toen ik hem zo bezig zag met
ingenieurs en arbeiders kwam ik
^lilotsom. dat hij iemand was, die
rijpheid bezat, welke ver boven
Jaren uitging. Hij beschikte over
benijdenswaardige eigenschap om
neren aan te sporen hun beste
Bhten te geven. Ik begreep waar-
een schoenenfabriek ln Philadel-
ogeh van zijn diensten gebruik had
01 tn maken en een Duitae industriê-
nderneming, die een vooruitzien-
1 blik had, hem tot haar vertegen-
78 rdlger ln Azië had willen benoe-
r0' i Hij lachte gemakkelijk. Het
9n 4 mij duidelijk dat hij Indruk ge-
p ikt had op een jonge studente van
Mawr, die het in haar eigen
J iving vervelend was gaan vin-
2 Het was begrijpelijk, dat Ellen
ir verliefd op hem geworden
maar het was niet aannemeiijk-
!üj door zijn schuld nu in ernstige
Ckheden verkeerde, indien zij
i nog in leven was.
nJ een of andere wijze had ik er spijt
i. dat ik gesproken had met de
baanse vrouw van Nazroellah,
N- it wanneer die zachte stem mij er
;0, overtuigd had. dat zij en Ellen
%daad vriendinnen geweest wa-
zou het nu eenvoudig geweest
om vast te stellen, dat de schok
de ontdekking van Nazroellahs
Ie huwelijk Ellen over haar toe
gebracht had. Wanneer de ver-
mtaal.
resT"lk krentje bij een moskee, 5.
t 6. onklaar. 7. ellende.
2. levenslustige kerel
3. beestenspel.
0ssing vorige puzzel
1 reep. 4. eker 7. ral 8. Asen 10. os
lt 14. abel 16. tand 18. Esra 20. A.
eelt 23. aap 25. eend 27 eest 29.
30- eren 32. op 34. oele 36. gala 38.
*0 doel 42. Se. 43. idem 45 gat
kst 49 ader.
1 ra 2. elan 3 pal 4. Ee 5. knar 6.
rata 9 stel 11. slap 13 Aden 15.
Amer 19 stee 22. edel 24. tol
"toe 28. enge 29. Ares 31. rede 33
Eris 37 alge 39 ven 41 oma
N' (l 46. ar
K ft
i<
1 r
houdingen zo goed geweest waren als
mij gerapporteerd was en Nazroellah
werkelijk zo sympathiek was als hij
leek, welke duistere macht kon dan
de tragedie veroorzaakt hebben?
Het was ook interessant voor mij om
Nazroellah te vergelijken met Noer.
Het grote verschil bestond uit beider
opvatting omtrent de wijze, waarop
hun land bevrijd moest worden. Noer,
de traditionalist, wiens broeder een
verlicht molla was, geloofde dat Af
ghanistan gered zou worden door de
morele wedergeboorte van de Islam.
Uit de lange gesprekken, welke ik
met Nazroellah in zijn tent voerde,
bleek dat hij van mening was. dat hij
zich weinig bekommerde over het
geen met de mohamedaanse gods
dienst zou gebeuren.
Hij oordeelde, dat de drie grote woes
tijnreligies islam, christenheld of
jodendom alle evengoed waren, maar
dat de islam het beste geschikt was
voor de structuur van Afghanistan
„Maar wat deze natie moet redden, is
het scheppen van een gelijkwaardige
wereld een nieuw economisch sys
teem, een werkelijk representatieve
regeringsvorm, dammen, wegen,
boerderijenallemaal dingen,
die we ln het leven kunnen roepen."
Toen hij dit zei, knipte hij met de
vingers en riep: „Miller, om u te tonen
wat ik bedoel, zal ik u de plaats van
de nieuwe dam laten zien. Hoe laat
kunnen we op weg gaan?"
Noer protesteerde en zei, dat het te
ver weg was, maar Nazroellah wilde
niet luisteren. „Maak de jeeps in or
de!" Hij beloofde mij:
zult de toekomst van Afghanistan
zien!"
Wij vertrokken met drie jeeps. Zon
der moeilijkheden bereikten wij Gi-
rishk. Ten slotte stapten wij uit de
jeeps en beklommen te voet een
hoogte. Vandaar konden we, ver on
der ons, de Hilmend zien. Nazroellah
zei: „Om een dam te bouwen, een
grote dam. zoals de Duitsers en Ame
rikanen adviseren, zijn twee dingen
vereist: een ravijn en een berg. die er
dicht bij staat. Daar beneden ziet u
het ravijn, met steile, solide wanden
en aan de overkant ziet u een reus
van een berg."
Noer vroeg:
„Wat heeft het ene met het andere to
maken?"
„Je bouwt een weg van de berg naar
het ravijn. Vervolgens leid je de weg
langs een tijdelijke brug over het
ravijn. Daarna laat je met dynamiet
de berg springen en voer je de steen
met een truck naar de brug, vanwaar
je ze in het water stort. Als je dit
gedurende drie of vier jaren dag aan
dag doet heb je een dam." Nazroellah
toonde ons waar de weg aangelegd
zou worden en men de brug boven de
watorversnellingen zou leggen. „Ge
durende 7 maanden zullen trucks ste
nen over de brug gooien en er zal
niets gebeuren, want de rivier zal
onze stenen als strootjes meevoeren
Maar er zal een dag aanbreken, waar
op de stenen zullen blijven liggen en
de rivier zal een beetje hoger komen
niet meer dan een beetje. Doch op
die dag hebben we hem gevangen
Dan kunnen we met de rivier doen
wat we willen."
Het was moeilijk zich de volledige
dam reeds voor te stollen, maar Naz
roellah had er zich zo ingeleefd, dat
voor hem het reusachtige bouwwerk
reeds bestond. Ergens ver boven de
rivier wijzend zei hij: „Tot zo hoog zal
het water stijgen. We zullen in staat
zijn over de bergen elektriciteit naar
Kandahar te zenden!" Ik herinnerde
mij die primitieve stad en voorspelde:
„In Kandahar zullen ze niet veel elek
triciteit wensen to gebruiken!" Naz
roellah riep uit: „U hebt het mis! In
Duitsland maakten we een studie van
vijftien primitieve gemeenschap
pen." Ik vond het prettig, dat hij het
woord primitief gebruikte; onze am
bassadeur had ons verboden het to
bezigen, want hij zei. dat de Afgha-
nen er zich door beledigd zouden ge
voelen „en we ontdekten dat wan
neer in primitieve gebieden irrigatie-
dammen gemaakt werden, de finan
ciële experts zich togen het verspillen
van geld voor generatoren vereetton.
Zij beweerden: ,De mensen zijn zo
primitief, dat ze voor elektriciteit
geen gebruik hebben'. Vijf jaar later
werd elektriciteit gebezigd en bleek
toepassing op grotere schaal noodza
kelijk. Als we Kandahar elektriciteit
kunnen verschaffen, zal het daar ook
gebruikt worden. De vooruitgang
schept zijn eigen eisen."
Het denkbeeld was zo nieuw voor me.
dat ik hem verzocht mij een voor
beeld te noemen van een primitieve
gemeenschap, waar dit gebeurd was.
„Ik zal u een klassiek geval noemen.
De Tennessee-vallei."
„Ik kan die moeilijk primitief noe
men," wierp ik met enige scherpheid
togen.
„Ik doe het," antwoordde hij kortaf.
„Ik maakte er een studie van. Verge
leken bij New York is het even primi
tief als Girishk vergeleken bij Ka
boel. En in de Tennessee-vallei kon
amper genoeg elektriciteit geprodu
ceerd worden."
Ik had er geen vrede mede. dat hij een
deel van mijn land primitief noemde.
Ik had dit woord steeds gereserveerd
voor andere naties, maar ik was on
der de indruk van zijn geestdrift voor
zijn werk.
Hij keek naar de rivier, die nu wild
door het ravijn stroomde en zei zacht:
„Muller, is het geen betoverend idee.
dat we op een zekere dag ons eerste
stuk steen in die woeste rivier zullen
storten? Dat zal het begin zijn van
iets wat zelfs de kracht van de rivier
geen halt kan toeroepen. En we zullen
verder gaan
Ik keek naar de levendige Hilmend
die vrij tussen de rotsen stroomde.
Hij scheen de wilde vrijheid van Af
ghanistan to symboliseren.
Ik zei tot mezelf: „Wat een zonde zulk
een rivier to willen bedwingen!"
Nazroellah greep me bij de arm.
„Wat zei u?'\ vroeg hij.
„Ik zei, dat het een schande is om zo'n
rivier in te dammen!" Hij mompelde:
„Dat is ongelooflijk!" Hij was niet
verwonderd of boos. „Werkelijk onge
looflijk, Miller!" Hij knipte met de
vingers.
„Toen Ellen hier stond, zei ze precies
hetzelfde! Jullie Amerikanen zijn zo
sentimenteel! Jullie hebben je eigen
land tot het uiterste georganiseerd,
maar oefenen kritiek uit op landen
die hetzelfde willen doen
Ik protesteerde: „Ik sprak in symboli
sche zin."
..Dat deed Ellen ook." snauwde hij.
Wordt vervolgd
Radio vandaag
HILVERSUM I (198 m.) VOO: 7.03 (S) Ook
goeie morgen. 9.03 (S) Muziek terwijl u
werkt. 10.02 (S) Kletskop. VPRO: 10.45 (S)
Villa VPRO 13.03 Welingelichte kringen
13.30 (S) Een klap op je kop. EO: 14.20 (S)
Radio-Kleuterkrant 14 45 (S) Ronduit-ex-
tra. 15.30 (S) Van hart tot hart. 16.02 (S) EO-
Metterdaad. 16.15 (S) Licht en uitzicht.
16.55 (S) EO-Actief 17.02 (S) Tijdsein
NCRV: 17.45 (S) Theaterorgelbespeling.
18.11 (S) Hier en nu NOS: 19 02 (S) Langs
de Lijn, sport en muziek 22.30 Hobbys-
coop. 23.02-24.00 (S) Met het oog op mor
gen NCRV: 00.02 (S) Late date. 1.30 (S)
Tussen 60-*- en 70-. 2.02 (S) Nachtdienst
HILVERSUM II (402 m.) VARA: 7.00
Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 De
Wekkerradio. (7.30, 8.00 en 8.30 Nieuws).
9 00 Gymnastiek voor de vrouw. 9.10 Water
standen. NOS: 9.15 Werkbank. VARA: 9.25
De vooruitgang. 9.50 Hoor Haar! 11.05
Schoolradio. 11.35 Driebergen-Centraal.
OVERHEIDSVOORLICHTING: 12.16 We
tenschapsbeleid VARA: 12.26 Mededelin
gen voor land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws.
12.36 Dingen van de dag. 13.00 Nieuws.
13.11 Driebergen-Centraal, vervolg. 13.30
Oude Schoolliedjes. 13.50 Kinderen een
kwartje? 14.30 Leef-tijd-genoeg. 15.30 Ope
rette. 16.00 Stiefmoeder Aarde, hoorspelse
rie. 17.00 (S) Een blokje Nederlands. 17.24
Mededelingen en S.O.S.- en politieberich
ten. 17.30 Nieuws. 17.36 Dingen van de dag.
18.00 (S) Hafamagazine RVU: 18.30 Wie is
de vijand? P.P: 18.50 Uitzending van de
B.P. VARA: 19.00 (S) De Rode Draad. 20.00
(S) VARA-Klassiek: bariton en vleugel:
klassieke muziek. 20.20 Het zout in de pap.
2100 (S) VARA-Klassiek: Sjostakowitsj-
concert: klassieke muziek. 22.30 Nieuws.
NOS: 22.40 Kanttekeningen bij de Geschie
denis van Duitsland in de laatste 100 jaar.
VARA: 23.25 (S) Muziek van deze eeuw.
23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM III (444 m.) KRO: 7 02 (S)
Des Engels. 9.03 (S) Van nagen tot twaalf.
12.03 (S) De Noenshow. 14.03 (81 De Theo
Stokkink Show. 17.03 (S) Stampij. NOS.
18.03 (S) De Avondspits met de Nationale
Hitparade KRO: 19 02 (S) Rauhfaser 22 02
(S) Roek-tempel. 23.02-24.00 (S) Walhalla
HILVERSUM IV (FM-Kanafen) NCRV 7.00
Nieuws. 7.02 (S) Het levende woord 7.10 (S>
Preludium. 8.30 (S) Musica Sacra 9.00
Nieuws. 9.02 (S) Divertimento. 9.15 (S) On
der de hoogtezon. 10.00 (S) Orkcstpalei
12.00 Nieuws. 12.02 (S) Tafelmuziek. (Met
om 12.02 Pianowerken uit de Romantiek
12.30 Promenade Orkest: Klassieke mu
ziek. 13.30 Platennieuws). 13.55 (S) Zojuist
verschenen. 14.00 Nieuws. 14.02 (S) Mees
terwerken uit de Kwartetliteratuur. 14.3S
(S) Kerkconcert. 15.05 (S) In kleine bezet
ting. 16.00 (S) Het grote werk 16.55-17.0U
(S) Kunst- en vliegwerk.
TV vandaag
NEDERLAND I
10.00 NOS/NOT: en 11,0C Schooltelevisie
13.00 NOS: Nieuws voor doven en
slechthorenden
15.30 TROS: De bedreigde dierenwerek}
18.52 De dieren van hot groene woud
18.15 Koning Bo!o
18.40 Energie, wat doen wij ermee''
18.00 NOS: Nieuws voor doven en
slechthorenden
18.35 SOCUTERA: F Hm van de Sttcntmp
Bedrijfsgezondheidsdienst voor
Bouwnijverheid
18.40 NOS: Toeostische hos
18.44 Staatstoteri]
18.49 PokenPiti
18.58 Voetbal
19.48 P.P. uitzending van de CPN
19.55 MOS: Voetbal
20.45 WIK Shakespeare tv-ser.e
21.42 NOS: Journaal
22.00 NOS: Den Haag vandaag
22.15 Panoramiek
22.45 Studio Sport
23.10 NOS: Journaal
NEDERLANOII
13.00 NOS: Nieu
slechthor»
18.00 Nieuws voor doven en stechthorenoen
18.28 TELEAC: Voorlichtingsprogramma
Russwch voor beginners
18.40 Voorlichtingsprogramma Engels voor
18.56 NOS: Joumaa:
19.88 KRO/RKK: Het Paard van Troje
20.00 NOS: Journaal
20.27 SOCUTERA: Fkm van oe Sbcntmg
Bedrijfsgezondheidsdienst voor de
Bouwnijverheid
20.32 TELEAC: Leven m hei heels
21.06 VOO: Abba in concert
21.35 Starsky en Hutch. tv-9ene
22.28 Into
23.02 O S Eöucatief werken met volwassenen
23.37 NOS: Journaal
DUITSLAND I 10.00 Journaal en actuali
teiten. 10.25 Spate Liebe, tv-spel. 12.10 Re
portage. 12.55 Persoverzicht. 13.00-13.10
Journaal. 16.10 Journaal 16.15 Amuse
mentsprogramma. 17.00 Kinderprogram
ma 1725 Kindershow. 17.30-18 00 Jour
naai. (Regionaal programma: NDR: 9.30
10.00 Kleuterprogramma. 18 00 Regionaal
programma 18.30 Actualiteiten. 18.45
Kleuterserie. 18.55 Onkel Brasig erzahlt.
tv-serie. 19.25 Regionaal magazine. 19.59
Programmaoverzicht WDR: 8.10 tm 1155
Schooltelevisie (930 Kleuterprogrammal
18.00 lm schónsten Bilsengrunde. tv-sene
18.30 Licht muziekprogramma 18 40 !m
schönsten Bilsengrunde. tv-aerie. 19.15 Ac
tualiteiten 19.45 Licht programma) 20 00
Journaal Aanei Verkiezingen. 30 15
Trauer um einen verlorenen Sohn. tv-spel
22 00 Documentaire film. 22 30-23 00 Actu
all te Hen.
DUITSLAND II 16.45 Tekenfilm 17.00
Journaal. 17.10 Taxi. tv-serie. 7.40 Gevari-
eerd magazine. 18.20 Reportage 19.00
Journaal. 19.30 Sport. 20.15 Actueel maga
zine. 21.00 Actualiteiten. 21.20 Vegas, tv
serie. 22.05 Consumentenmagazine 22.10
Filmreportage. 22.40 Friedrich Schaeh
mann wirri verwaltet. tv-film. 0.20 Jour
naal
DUITSLAND NDR 50-6 06 Gymnastiek
8 05 ton 13.05 en 16.30 ton 17.30 Schooltele
visie. 18 00 Kleuterprogramma 18 30
Showprogramma 19.15 Documentaire- ee
rie 19.45 Informatieve serie. 20.00 Jour
..aa!_ 30.15 Serie natuurdocumentai^
21.00 Reportage 21.45 (ZW> Documentair'
film. 23 05 Filmportret. f-23 20>"*
Vooruitzichten voor morgen
en vrijdag, opgesteld door het
KNMI.
Onbestendig en weinig veran
dering in temperatuur.
Weersvooruitzichten in cijfers
gemiddeld over Nederland.
Voor morgen:
Aantal uren zon: nul tot zes
Min. temp.: omstreeks twaalf
graden.
Max. temp,: omstreeks acht
tien graden.
Kans op een droge periode
van minstens twaalf uur:
tachtig procent. Kans op een
geheel droog etmaal: vijftig
procent.
Voor vrijdag:
Aantal uren zon: nul tot vijf.
Min. temp.: omstreeks dertien
graden
Max. temp.: omstreeks acht
tien graden.
Kans op een droge periode
van minstens twaalf uur: zes
tig procent. Kans op een ge
heel droog etmaal: dertig pro
cent.
Voor de temperaturen geldt
voor morgen een marge van
twee graden en voor vrijdag
een marge van drie graden
rondom de opgegeven
waarden
Ome weerman Hans de Jong is
met vakantie.
/«•ar beu
zwaar beu
zwaar beu
zwaar bew
motregen
regenbtc
regenbui
zwaar beu
onbewolkt
regen
zwaar beu
regen
onbewolkt
geheel bew
geheel beu
licht beu-
zwaar beu
-waar be
-■waar hr-
-waar be«
inkewolkt