Geld Erasmusprijs voor sociaal doel @ri Mozartproject Luchtige tv-discussie over oude China-film gentijdse jazz in Zwolle Ei Nieuwe orkestwerken zonder verrassingen Zelfstandig en veilig wonen in het prachtig gelegen appartementencomplex Park Boswijk, Doorn. Libermans vioolbewerkinge doen het goed Nieuwe boeken Simon Mari Pruys (53) overleden na Mao En dan nog Over snelle veranderingen DINSDAG 9 SEPTEMBER 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET ADVERTENTIE Van onze kunstre dactie AMSTERDAM Een christelijke sociale hulporganisatie in de rosse buurt van Am sterdam. genaamd Ou- dezijds lOOv naar de gracht waar de stich ting is gevestigd, zal door de Erasmusprijs- winnaar Gustav Leon hardt worden begiftigd met een deel van het geld dat aan deze Eu ropese cultuurprijs verbonden is. De Amsterdamse klavecinist en organist maakte dit gis teravond bekend in het Con certgebouw tijdens de fees telijke uitreiking van de prijs door de regent van stichting Praemium Erasmi- anum. prins Bernhard. Vol gens de statuten moet de winnaar een deel besteden aan een object van Europese betekenis op cultureel, sooi aal-cultureel of sociaal-we tenschappelijk terrein. De andere bekroonde door de jury van 3e Erasmusprijs- stichting. de Oostenrijkse cellist en barokspeciaüst Ni- kolaus Harnoncourt be steedt zijn deel <75.000 gul den! van de prijs aan een project om facsimile-uitga ven te maken van de hand schriften van Mozarts mu ziek. Er bestaat wel een door de Mozartstichtlng in Salzburg geredigeerde Neue Mozart Ausgabe, met het complete werk. maar daarbij gaat het om door Mozartrspecialisten bewerkte uitgaven naar de handschriften. Volgens Har- noncourt dienen musici te beschikken over het origine le materiaal zodat het verle den onvervalst te bestude ren is. Gustav Leonhardt heeft er bewust voor gekozen te besteden aan zijn prijs te besteden aan een niet-culturele zaak; hij was getroffen door Oudezijds 100 dat door de daad laat zien wat het nastreeft. De Stich ting Oudezijds 100 bestaat precies 25 jaar. Directeur is dr. R. G. H. Boiten, predi kant bij de Waalse gemeen ten binnen de N.H.-kerk. Hij had bij geruchten wel eens gehoord dat de stichting de ze schenking boven het hoofd hing. maar er niets meer over gehoord. Het was dan ook een hele verrassing om dit nieuws te vernemen op het moment dat hij in Noorwegen verblijft. Het hulpwerk geschiedt deels door vrijwilligers van uit de oecumenische binnen stadspastorie. die ressor teert onder de Raad van Kerken. Er aan verbonden is een maatschappelijk-werk- post van het ministerie van CRM, en een crisis-interven tiecentrum van de gemeente Amsterdam, waar onder meer aan drugs verslaafde jongeren worden opge vangen. Ook de zorg onder buiten landse arbeiders behoort tot het werkterrein. De schen king van Leonhardt zal hoogst waarschijnlijk wor den besteed aan de Arabi sche school in Amsterdam. Gustav Leonhardt is als or ganist verbonden aan de Waalse gemeente in Am sterdam. Aan u de keus in hoeverre u gebruik wilt maken van de vele faciliteiten, die het totale service arrangement de be woners van dit gerieflijke en gezellige wooncentrum biedt. In dit wooncentrum zijn enkele fraaie 1 en 2 persoons-appartementen te koop vanaf f 135.000,-. (Zeer gunstige financiermgs voorwaarden.) Voor geheel vrijblijvende informatie kunt u zich wenden Ml Vellinga Makelaardij B.V., Kampweg 2,3941HH Doorn, -«d Telefoon; 03430 2841. door W H. Wolvekamp ROTTERDAM De vorig jaai eerste concertmeester van het terdams Philharmonisch Orkest noemde violist Wiktor Liben heeft gedurende de korte tijd van j dienstverband bij het orkest n meerdere malen tijdens solistisch treden met het ensemble van waarlijk voortreffelijke violistu capaciteiten blijk gegeven. Tijdens het eerste door David man geleide concert van het R p in dit seizoen speelde Liberman a dag een aantal bewerking voor v en orkest van eigen hand. Het hier om een drietal melodieën Prokof jew, een piano-prelude van bussy (La fille aux cheveux de lin een Rondo voor klavier van Mcc begaafde leerlinge Hummel Bewerkingen voor andere dan de componist voorgeschreven ins menten zijn er in de loop der eeu altijd geweest. In de vorige eeuw ren het Liszt en zijn leerlingen dij dit gebied tot uitwassen kwamen transformeerden letterlijk van al tot opera-fantasieën toe, in klav muziek. In onze tijd is daar In algemeen een goede reactie op ge men die echter bij sommige puri ten weer leidde tot een algehele t oordeling van transcripties. De lans lijkt thans weer in het juist ev wicht gekomen. Libermans tijdens dit concert ten hore gebrachte bewerkingen <eig lijk zijn het bewerkingen van bei kingen) deden het heel goed. op uitzondering na. Hummels algem bekende Rondo is Es op. 11 v klavier. Dit stuk is er in de bewerk voor viool en orkest niet op voon gegaan. Het bij uitstek briljante 1 vierwerk werd eens door de verma de Fritz Kreisler voor piano en vi herschreven. Liberman heeft er i een schepje bovenop gegooid door pianopartij te vervangen door orkestrale begeleiding van strijk en blazers. Het fraaie klavierwerk hiermede geen recht gedaan. Raymond Delnoye excelleerde d( avond in een bijzonder welluidend melodieus fluitconcert van Savei Mercadante, tijdgenoot van de op« componisten Donizetti en Bellini zelf componist van een zestigtal q ra's. Een gaaf. en vooral wat het ls ste deel betreft spiritueel werk. Tot de zuiver orkestrale composit behoorden tijdens dit concert Sd berts op verzorgde wijze uitgevoei „Unvollendete", de zeer tempe mentvol gespeelde Ouverture „B< venuto Cellini" van Berlioz en door Rimski-Korsakow fraai georl streerde ouverture Groot Russii Paasfeest. HILVERSUM (ANP) De raad i beheer van de NOS (het dagelij bestuur) heeft er bezwaar tegen d de regering een eigen radio- en tele siestudio aan het Haagse Binnenl) voor een belangrijk deel met oraroe gelden wil financiëren. De regeringsplannen waren bij NOS al lang bekend maar niet dat middelen uit de omroeppot zoui moeten komen. Dat is pas onlai gebleken uit een brief van de re ringscommissaris voor de omn aan de NOS. waarin deze meede dat de inrichtingskosten van de s dio in de nieuwe behuizing van Rijksvoorlichtingsdienst, waan een bedrag gemoeid is van 1,6 miljo gulden, zouden moeten komen uit algemene reserves van de omra Basismodellen in de kriminoloi door H. Bianchi. Uitg. Van Loghn Slaterus, Deventer. 421 blz ƒ48,5 Wij Nederlanders en de vrede, dc drs J. A. E. Vermaat. Uitg. De Bani Utrecht. 114 blz - 19,50. Van uitgeverij 8irius en Siderius Den Haag zijn; Hobberdy Dick, huiskabouter van Widford, kind boek van K. M. Brigcs (204 bU 12,50). Bhagavad Gita, het lied des Hen Bhagavad is een onderdeel van l heldendicht „Mahabharata", datl schouwd wordt als het langste dicht dat de wereld ooit gekend hee Het bevat de leringen van Sri Krii na. Vertaling van Swami Prabhaf nanda en Christopher Isherwood ni een inleiding van Aldous Huxley (I blz - 19,50). Mipam, de Lama den wijsheden, een Tibetaanse rom van L. Vingden (337 blz - 27.501. Socialistische planning in theorie praktijk, door prof. dr M. Ellm Uitg. Samsom, Alphen a.d. Rijn in serie maatschappijbeelden. 370 bl 48 gulden. AO-boekje nr. 1827. Salzburger F« spiele, door H. van Rooy. Uitg. Stic ting IVIO, Lelystad. 20 blz. - 1,90 Spreiding van beleid, over decenü lisatie van welzijnsbeleid, onder i dactie van B. Peper en L. Weltd Uitg. Boom, Meppel. 198 blz. - 24,51 De nieuwe handwerkencycloped door J. Brittain en A. R. Oosterba Uitg. Zomer en Keuning. Ede. 5121 - 79.50. Van dezelfde uitgeverij Wie mag sterven? door dr H. Th* cke, 158 blz. - ƒ19.50 De gcsM deur, roman van W Bergman. 191 b - 18,90. Uigeverij Wereldvenster in Bussi stuurde: Karakteristiek, kunst, a bacht en volksgebruiken Zuidl* landse eilanden. Samenstelling drs Klok. 123 blz. - 35 gulden. De meeste denkers, geschreven door A Glucl mann, één van de „nieuwe filosofeï een groep die de dogmatische linksi van binnenuit bestrijdt. 253 blz 37,50 Van uitgeverij Christofoor te Rotte dam zijn de kinderboeken Henri te's droomhuis van E. Goudge druk. 188 blz. Zonnepaard, man paard van R. Sutcliff (93 blz ent dezelfde schrijfster Ochtendwind l druk. 254 blz.). Geen prijsopgave Speciaal vandaag Shoestring De KRO begint -vanavond met een nieuwe de tectiveserie waarin radiopre sentator Eddie Shoestring met behulp van zijn eigen program ma allerlei zaken oplost. Trevor Eve in de hoofdrol van deze BBC-produktie. Ned. 2/20.27 Brandpunt de actualitei tenrubriek van de KRO be steedt aandacht aan de kerncen trale in Dodewaard in verband met komende acties daartegen en de brief van over hun veilig heid bezorgde medewerkers aan de regering; vraaggesprek met fractieleider drs. Den l'yl over de komende verkiezingen. Ned. 2/21.25 Moulin Rouge een oude klassieker op filmgebied, naar het leven van de schilder Tou louse Lautrec Brt. 2 20.35 „De zon heeft ons verkocht moederdeze oude wee klacht uit de slaventijd op Cura cao gaf Joop Heintz als titel mee aan twee programma's over de Nederlandse Antillen, die zich voorbereiden op de onafhanke lijkheid (NOS) Hilv. 2 14.30 Van een onzer verslaggevers HILVERSUM Je hebt nog ergens een vier jaar oud „exclusief" interview met Chinese leiders op de plank liggen. Wat doe je daar mee nog, na zich lange tijd, waarin China drastisch is veranderd? KRO-medewerker en Chinakenner Jaap van Ginneken vond daarop een aardig antwoord (KRO vanavond, Nederland II, 22.25 uur). worden getoond. Hoe snel. illustreert het eerste filmpje; tien jaar geleden was China nog een naar buiten toe gesloten land. nu registreert de came ra een groep Chinezen die in het weid se Chinese landschap hun kennis van het gebroken Engels tonen met het liedje „This land is your land, this land is my land, from California to New-York-Island Van Ginneken haalde de nog bruik bare passages uit het interview en gebruikte ze als „opstarter" voor een luchtig discussieprogramma. Deze keer geen panel van geleerde deskun digen. maar een groepje „gewone" mensen die allemaal wat. met China te maken hebben, een Nederlandse studente die Chinees studeert en an derhalf jaar in Peking heeft gewoond, een Chinese jongen die op kosten van zijn land in Leiden studeert, twee Nederlanders die van Chinese ouders afstammen en hun vaderland regel matig bezoeken en (toch nog een des kundige) Van Ginneken zelf. Chinese kamer Iri een nagebouwde Chinese ontvanst kamer laat presentator Han van der Meer deze mensen reageren op stukjes film. waarin de snelle ont wikkeling van de afgelopen jaren van zijn stad wil laten zien. vertelt de Nederlandse studente. De aanwezigen in de Chinese ont vangstkamer in Hilversum zijn het er over eens dat nu het land is opgeno men in de vaart der Westerse volke ren, dit ook een materiële verbetering Vfilheid heeft meegebracht voor de gemiddel- de Chinees. Ze zijn het echter niet helemaal met elkaar eens of de toena dering tot het Westen ook een wezen lijke verbetering betekent, of dat ma teriële nu de ideologie heeft verdron gen. Een bewoner van Peking zal zijn gasten het eerst tronen naar de ultra moderne zakenwijk als hij het moois Een van de filmpjes maakt ook dui delijk dat China van alles van het Westen heeft overgenomen, behalve het democratische model Han van der Meer kon tijdens de opnamen, twee weken geleden, veilig vertellen dat het vorige week gehouden Volks congres een aantal economische maatregelen heeft genomen. Dat con gres doet namelijk keurig wat de lei ders voorschrijven. Gevraagd naar de persoonlijke vrij heden in China verklaart sterke man Deng Xiaoping: „De vrijheid van het individu kan in conflict zijn met het nationaal belang. Er bestaan in Chi na misverstanden over mensenrech ten. men vertaalt dat in anarchie". En dus is de vrijheid van meningsuiting Bennink, met succes een lans brak voor de vrije Improvisatie. Men kon nu genieten van satirische parafrasen en musicalsongs uit de traditie van de Tin Pan Alley, de straat die overi gens nooit bestaan heeft. Muziek uit de jaren dertig die dynamisch en con trastrijk uiteengerafeld werd. Let's go to the hop! vooral het publiek dat dit wonderlijke trio nog niet eer der had aanschouwd amuseerde zich kostelijk. bij Wim Overgauw, die met John Clayton (Coupt Basie's contrabas sist) harmonisch verfijnde duetten speelde. Ingetogen muziek, met een grote aandacht voor contrapunt, het klonk als een klok, ook al was het repertoire van gisteren. De trgditie en de eigentijdse muziek vormde zo in Zwolle een aaneengesloten geheel in een uitermate aimabele sfeer én een fraaie omgeving. door Frits Lagerwerff ZWOLLE „Drie jaar geleden ver kochten we zegge en schrijve twaalf kaartjes voor een concert van het Keshavan Maslak kwartet. Nu speelt ie hier weer en zit 't theater stampvol. Die vooruitgang in de opkomst geeft ons moed." Aldus de organisatie van het Zwolse Jazzfestival, dat de afgelo pen vier dagen, op negen podia zijn beslag kreeg. Een manifestatie die enigszins te ver gelijken was met het Maastrichtse gebeuren vorige week, zij het dat in de schilderachtige Hanzestad behal ve regionale en bevriende orkesten ook andere top-ensembles acte de présence gaven. Het concertaanbod was voor elk wat wils en zo hoort het ook: er waren streetparades en park concerten, op de prachtige markt mu siceerden amateur big bands, er klonk veel jeugd-sentimentele mu ziek, er werden jazz- en bluesfilms gedraaid, maar er was eveneens een gooi gedaan naar meer eigentijdse klanken. Dat deze zo gretig werden beluisterd mag wel als het meest in het oog lopende succes van het festi val worden aangemerkt. Het was, zoals gezegd, alweer Kesha van Maslak die, deze keer in gezel schap van Misha Mengelberg en Han De magnifieke doch meer behouden de Utrechtse saxofonist Gijs Hen driks had behalve zijn ritmesectie de Engelse gast Stan Tracey meege bracht. Deze door Monk geïnspireer de pianist werd in een ongunstige akoestiek evenwel zo luid begeleid dat het luistergenot me ontnomen werd. Trompettist Eari Cross, tegenwoor dig in Kopenhagen woonachtig, had een ronduit matig adhoc ensemble bij zich, dat een mislukte greep uit de oude doos deed. Bij het inzetten van de blues Chicken Shack leende Mas lak de tenorsax van Gijs Hendriks, stapte op het podium en blies het beste rock-chorus dat ik in jaren ge hoord heb. Dat liet Hendriks niet op zich zitten en zo ontstond toch nog een vrolijke jam, met Mengelberg aan de piano. Liefhebbers van gitaristen konden behalve bij het Waso-kwartet terecht AMSTERDAM Dezer dagen is op 53-jarige leeftijd de architectuur-cri ticus en academiedocent Simon Mari Pruys overleden. Pruys is bekend ge worden vanwege zijn vele publikaties over vormgeving die vaak een min of meer omstreden karakter hadden. Hij heeft geschreven voor tal van landelijke en regionale dagbladen en tijdschriften en publiceerde daar naast enkele bundels. Simon Mari Pruys studeerde aan de Koninklijke Academie voor Beelden de Kunsten in Den Haag waar hij de reclame-opleiding volgde. Op dezelf de academie zou hij later docent ge schiedenis en theorie van de heden daagse vormgeving worden. Na zijn opleiding zou hij zich als binnenhuis architect vestigen. Besluit Gaudeamus Muziekweek Kandinsky-collectie naar Centre Pompidou Van onze kunstredactie door Ralph Degens Han van der Meer leidt in een nagebootste Chinese ontvangstkamer de gesprekken. op de Muur van de Democratie weer afgeschaft en politieke oppositie on mogelijk gemaakt. Over de vraag of dit laatste nu zo slecht is, verschillen de deelnemers aan de discussie van mening. De „echte" Nederlanders vinden de de mocratische vrijheden te belangrijk om aan de kant te schuiven. De Ne derlands sprekende Chinezen hech ten daaraan minder belang en zijn van mening dat je een land als China niet zo maar een westers systeem kunt opdringen, maar dat je deze zaken aan de Chinezen zelf moet overlaten Kortom, de bekende dis cussie van. jullie leggen ons je eigen westerse normen op. Meer hierom dan om de beelden van China zelf is het programma de moeite waard. Op het filmfestival van Venetië zijn de cineasten John Cassavetes en Louis Malle met een gouden leeuw orlderscheiden, respectievelijk voor hun films Gloria en Atlantic City Onderscheidingen waren er ook voor Theo Angelopulos voor diens Mega Alexandre en Peter Gothat uit Hon garije die een gouden leeuw kreeg voor zijn debuutfilm Une journee spe ciale HILVERSUM Ook het laatste concert in de Gaudeamus Muziekweek waarbij het Radio Filharmonisch Orkest en het Radio Kamerkoor onder leiding van Lukas Vis in de VARA- studio in de weer waren, heeft het première-weekeinde niet goed kunnen maken. Goedmaken in die zin dat er tenmin ste één werk bij zou zijn geweest waarop je enthousiast, of desnoods verontwaardigd, kon reageren. Maar niemand van de toehoorders kwam uit zijn wat apathische luisterhou ding. en alle vier werken werden met het gebruikelijke modale applaus be loond en ér is niet eenmaal „boe" geroepen. Toch had Joseph Pelphrey (33) uit Amerika veel hevig bedoelde cli maxen in zijn .,La Selva Selvaggia" gedaan om te laten horen dat zijn stuk op Dantes Inferno was geïnspi reerd. Maar door het niet doeltreffend gebruik van „met kwarttonen verrijk te akkoorden" maakte het de indruk van een onscherpe kleurenfoto. Gillend Musea straks duurder Van onze kunstredactie DEN HAAG Met ingang van hei nieuwe jaar zullen de rijksmusea ook op woensdag toegang moeten gaan heffen. Tot nog toe was het museum op deze dag gratis toegankelijk. Voorts zullen de toegangsprijzen wor den verhoogd. Dit blijkt uit een brief die staatssecretaris Wallis de Vries (CRM) heef toegestuurd aan de Ne derlandse Museumvereniging. Er bestaan voor de verschillende (rijks)musea in ons land uiteenlopen de toegangsprijzen. Zo vraagt het Rijksmuseum in Amsterdam drie gulden entree voor een volwassene en een gulden voor de jeugd. Een gezins- kaart kost zeven gulden. In de nieuwe opzet gaat een kaartje voor een vol wassenen 3.50 kosten, de jeugd blijft een gulden betalen en een gezins- kaart komt op acht gulden. Rijksmu sea die twee gulden entree aan vol wassenen vragen, moeten dit bedrag met twee kwartjes verhogen en de gezinskaart tot zes gulden optrekken Het jeugdkaartje van een gulden blijft ook hier 'ongewijzigd. Een jeugdmuseumkaart die voor meer musea geldt, wordt daarentegen wel duurder en gaat vanaf 1 januari drie gulden kosten. Nieuw is een museumjaarkaart voor volwassenen. De prijs daarvan komt op 15 gulden of de helft wanneer men al lid is van een museumvriendenver eniging. De staatssecretaris schrijft in de briel aan de Nederlandse Museum vereni ging dat de invoering van de gratis openstelling op woensdag nauwelijks nieuw publiek heeft doen aantrek ken. Bekend is wel dat ze belangrijk is voor de toeristische markt. Veel musea kunnen op woensdag nauwe lijks het aanbod aan (hoofdzakelijk) buitenlandse bezoekers verwerken In een. eerste reactie zegt de museum vereniging het plan van de staatsse cretaris om de prijzen te verhogen, ernstig te betreuren „Hoe meer geld een museum kost. des te minder heb ben de mensen over voor een be zoek," aldus een vertegenwoordigster van de vereniging. De Canadees Patrick Cardy (27) had niet op mensen of materiaal gekeken om in zijn „Apokalypsis" de ver schrikkingen van het einde der dagen te openbaren. Het begin van dit twin tig minuten durende klanktafereel liet horen dat hij uit een groot orkest- apparaat. plus koor verrassend ver fijnde klankeffecten tevoorschijn kan laten komen. Maar die had hij bij dit onderwerp zelden nodig. Over heersend waren dan ook de met gil lende klarinetten en zwiepend slag werk verbeelde calamiteiten die wer den gelardeerd met koorcitaten van Monteverdi en Byrd, wiens „Lullaby my sweet little' baby" het geheel, eind goed al goed. vredig afsloot. Het eveneens twintig minuten duren de ..Iris" van de Griek Michael Tra- vlos (30) was met de aanhoudend in korte golfslag aanspoelende emotio nele climaxen met een Ravel-achtig coloriet bijna irritant. Maar daardoor toch interessanter dan „Klangge- sicht" van de Italiaan Fablo Nieder (23) die daarin de ene muziekale ge meenplaats op de andere stapelde, met als doel een „klankvisioen" over de Tweede Pianosonatine die Ferruc- cio Busoni in 1912 schreef. Die sonati ne werd vooraf meesterlijk vertolkt door de 23-jarige Nederlandse pianist Ronald Brautigam. die zich naar mijn smaak daarmee „hors con cours" als de meest belovende jonge musicus in deze Gaudeamus Muziek week liet horen. AMSTERDAM (ANP) Hoewel er dit jaar iets minder bezoekers zijn geteld op de ..Firato" in het RAI- gebouw in Amsterdam dan twee jaar geleden <244.777 tegen 247.701 toen) is de organisatie toch tevreden. Dc- belangstelling van het overwe gend jeugdige publiek (de gemiddel de leeftijd lag tussen 20 en 25 jaar) ging vooral uit naar de video-appara- tuur en alles wat daarmee verband houdt, en de kwalitatief betere hifi- produkten. Napoleon onder de hamer Bij Kunstveilingen Sotheby Mak van Waay in Amsterdam komt op dinsdag 23 september een omvangrijke verzameling van objecten, prenten en boe ken onder de hamer die alle maal Napoleon Bonaparte als onderwerp hebben De collec tie is in het bezit geweest van een particulier, die volgens het veilinghuis anoniem moet blijven. Hoewel het merendeel van de veilingnummers de verzameling bestrijkt honder den objecten en vooral ook veel boeken met een ge schatte waarde onder de dui zend gulden zal blijven zitten er ook diverse kostbare stuk ken onder. Een daarvan is een verguld koperen pendule in de vorm van Napoleon achter een kanon. De stijl van dit uur werk, waarvan bijgaande foto een detail laat zien, is de zoge noemde Empire die tijdens de regering van Napoleon in zwang was. De kijkdagen voor het publiek worden gehouden op vrijdag 12 september tot en met 14 september in de Nes in Am sterdam telkens van 10-16 uür. PARIJS De weduwe van de Russi sche schilder Wassily Kandinsky blijkt haar gehele schilderijenverza meling te hebben vermaakt aan het Franse Nationale museum voor mo derne kunst dat onderdak heeft ge vonden in het Centre Pompidou in de Parijse wijk Beaubourg. Mevr Kan dinsky werd afgelopen dinsdag ver moord in haar woning in het Zwitser se Gstaad. Niria Kandinsky, die 84 jaar oud werd, had de beschikking in het afge lopen voorjaar gemaakt. Ze was bezig met de voorbereidingen voor een gro te tentoonstelling over het werk van haar man die het Centre Pompidou komend jaar wil houden. Dankzij al eerdere giften van haar hand belooft het een unieke expositie te worden. In 1976 schonk Nina Kandinsky 15 schilderijen en een even groot aantal aquarellen aan het museum. De verbondenheid van de Kandins- ky's met Parijs dateert uit de jaren die zij na het aan de macht komen van Hitler in 1933 in de Franse hoofd stad hebben doorgebracht. Kandins ky overleed in 1944 op 78jarige leef tijd in de Parijse voorstad Neuilly.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4