te kunst te keur
INS,
AMSTEL
PAPERBACKS
HG 9 SEPTEMBER 1980
33
ijssels
^harmonisch Orkest
Ties in Enschede. Almelo, Deven-
r, Hengelo, Zwolle. Hein Jordans
5te gastdirigent (zijn eerste jaar na
nslonering bij het Brabants Or-
it) Roelof van Driesten. Jean-Pier-
Rampal, Comeliu Dumbraveanu.
lsewibor Pesek. gastdlrigenten. In En-
;rvat hede twee series zonder eigen ken-
Gw erk maar zeer afwisselend van in-
ud. En met Nederlandse werken
n Pijper, Fodor (4e symfonie) en De
iwpiigr, een Jonge Fries wiens eerste
Kfstwerk (Hommage aan SJostako-
tsj) gaat. Speciale aandacht voor
tonale componisten in OPhO el-
itijds. Ooede, Jonge solisten zoals
«my Menuhln. Stephen Bishop
van Zweden, Abdel Rachman,
10 Pierweyer.
it Gelders Orkest
les in Arnhem. Nijmegen. Apel-
Doetinchem. Winterswijk.
Tiel. Yoav Talml, Christopher
Richard Dufallo, vaste gast-
u -nten (een soort artistieke hei-
drieëenheid), Ronald Braun-
Tamas Vasary, Jean-Bernard
Ier, Tilo Lehmann, Guido Aj-
ióne, gastdlrigenten. Het seizoenso-
:ht staat vol poëtische teksten
„Gewikt, gewogen met liefde en
erstand; wensen van u en van ons
rtest in het mogelijke samenge-
racht." „HGO spant zich in voor uw
ltspanning." In de drie Arnhemse
ries (onderling weinig verschillend)
amt dan ook geen onvertogen noot
oor. Eigentijdse muziek schijnt niet
bestaan. Nederlandse nauwelijks
Heen Hendrik Andriessens veel ge
teelde Symfonische études), maar
grafi tlukkig is er de jarige Bartok op drie
'ronden (10,17,24 maart) met boven-
len aan hem gewijd voorprogramma
in kamer-en vocale muziek. Werken
iet koren ontbreken totaal; opval-
ende solisten: de befaamde hoornist
lan Baumann (12 december) en
ands vocale ster in Wenen Mar-
on Lambriks (Nieuwjaarsconcert).
Iet Brabants Orkest
kries in Den Bosch, Eindhoven, Hel
mond, Tilburg, Breda. André Vander-
noot chef-dirigent, Lucas Vis vaste
atdirigent. Hein Jordans, Yoav Tal-
li, Ed Spanjaard, Willem F. Bon
gisUirlgenten. In Den Bosch dezelf-
1e ervaring als in Leeuwarden; het
lubllek wil vooruit vastigheid. Daar
in terug naar series, zeer verschil-
end van aard, heel goed van samen-
(lling. Zelfs in de behoudende A-
toch uitschieters als het viool-
oncert van Alban Berg. In het totale
akket springt Schubert eruit; HBO
oet zelf de symfonieën 4 en 8, gastor-
Kten Rotterdam óók 8 en Concert
ebouworkest 9. Uit het koorrepertoi-
e een zeldzame: oratorium Golgotha
ren Frank Martin. Bij de solisten
rraagt Malsolm Frager in januari
peciale aandacht door in vier van de
q lijf serie-steden drie planoconcerten
ren Mozart (KV's 175,488,595) te spe
len. Weer terug in Nederland, de frêle,
1 fevluchte Russische pianiste Kateri-
JNowitskaja (eind november), ter-
1 ook Brabant met Charles Rosen
mis kan maken. Eigen kamermu-
üekserie in het Sweelinckhuis. Bij-
idere service: De repetities van het
orkest in het Sweelinckhuis zijn vrij
toegankelijk. Abonnementen kan
nen desgewenst in twee keer betalen.
Limburgs
Symphonie Orkest
8eries in Maastricht en alle grotere
plaatsen in de provincie. Samuel
501 Friedman chef-dirigent, Wolfgang
Trommer, Ed Spanjaard, Kees Ba
tels, Lucas Vis, James Judd, Roelof
van Driesten. gastdirigenten. Het
LSO heeft in de afgelopen jaren een
gezonde formule ontwikkeld om aan
de behoeften naar muziek op scholen,
D0 muziekdramatische kunst en moder
ne muziek te voldoen zonder de rug-
gegraat van ieder orkest, de symfoni-
«he series, te verwaarlozen. Muziek
drama: de operette Friederike van
Lehar (van 12 lm 27 september) en
S opera De Barbier van Se villa van
lu Rossini (13 t/m 27 maart). Moderne
ni «öelc de Musica viva-serie met
veel Nederlanders in één concert (18
frtober) gepropt In de grote series
veel afwisseling met wonderlijke
vondsten zoals de Voorspelen tot
Uljsbrecht van Aemstel van Bernard
Zweers, of een merkwaardig Russisch
produkt, namelijk een orkestarrange
ment van Bizets Carmen. Heel slim:
Wie een abonnement neemt krijgt er
Wn concert uit Musica Viva naar keu
ze bij.
Nederlands Kamerorkest
juries in Amsterdam. Rotterdam.
Den Haag. Antoni Ros-Marba eerste
««igent, Kees Bakels vaste gastdiri-
jjent, Dennis Russell Davies, Paul
Tortelier. Roelof van Driesten. Jerzy
•kaksymiuk. Wolfgang Fortner gast-
De Poolse dirigent Jerzy Maksy-
miuk, komend seizoen te gast bij het
Nederlands Kamerorkest en in de
Vara-matinee. Een van de zeventig
buitenlandse dirigenten die voor Ne
derlandse orkesten staan.
dirigenten. Het seizoensoverzicht me
moreert dat het orkest zijn 28-ste
bestaansjaar ingaat en in 2005 vijftig
jaar zai bestaan! „Wat gebeurt er
artistiek ln de tussenliggende tijd?,"
luidt de vraag. Er volgt dan een soort
wensenlijstje; bovenaan: „De hero
riëntatie op de barok moet zich blij
ven ontwikkelen." Inderdaad, maar
wie de dertien programma's voor het
26-ste seizoen doorsnuffelt, merkt tot
zijn verbazing dat er van die heroriën
tatie uit de afgelopen twee seizoenen
ln de richting die Harnoncourt en
Leonhardt hebben gewezen niets
meer te merken valt; dat er van J S
Bach geen noot gespeeld wordt, dat
de Franse 17e en 18e eeuw geheel
genegeerd wordt. De achttiende
eeuwse Italianen liggen wel ln de gra
tie, een terrein waar het NKO met
volle inzet van de romantisch-moder-
ne scholing, lekker kan uithalen. Het
NKO lokt zijn publiek met adverten
ties over grote namen en geliefde
muziek, wat betekent: wèl planocon
certen van Mozart en Beethoven
(doen de andere orkesten ook) maar
niet de buitengewone, fraaie solo
concerten van fcPE Bach. De vraag is
gerechtvaardigd: haalt het NKO 1984
wel met deze artistieke koers. In de
eigentijdse literatuur voor kameror
kesten is een gelukkiger greep ge
daan; de hier weinig gespeelde Duitse
Wolfgang Fortner introduceert eigen
werk (11,12,13 april). Twee bijzonde
re vocale solisten: Sylvia Sass (ge
doodverfd als de nieuwe Call as) op 26,
27 en 29 december en Elly Ameling.
Vara-matinee
24 concerten in series iedere zater
dagmiddag van 11 oktober tot en met
11 april (behalve 6, 27 december en 3
januari) om 15 uur in het Amster
dams Concertgebouw. Met medewer
king van de uitstekende radio-orkes
ten (Radio Filharmonisch, Radio Ka
mer en Omroep Orkest), aangevuld
met eerste klas gastorkesten (onder
andere het Gewandhausorkest uit
Leipzig). Enige malen medewerking
van het schitterende (Groot) Om
roepkoor in een vocale serie. Interes
sante, soms eigenzinnige program
ma's; gastdirigenten uit alle wind
richtingen. Het succes met de Stra-
wlnsky-concerten in de kleine zaal,
heeft ertoe geleld dat ln het nieuwe
seizoen de kamermuziek gehand
haafd blijft, ondergebracht in zoge
naamde Komponistenportretten
(Bartok, Krenelc, Brahms, Schön-
berg, Poulenc). Ook hier is de inhoud
onalledaags.
KRO-matinee
28 concerten niet in series iedere zon
dagmiddag van 14 september tot en
met 29 maart (behalve op 28 decem
ber), om 14 uur in studio 1 van het
KRO-gebouw, Emmastraat, Hilver
sum. Nog sterker dan in de Vara-
matinee worden, middels de radio
orkesten en koren, composities uitge
voerd die zelden aan bod komen in de
concertzaal of die nauwelijks op band
of plaat zijn vastgelegd. Voor de lief
hebber ls deze KR O-matinee een
goudmijn. Men kan er evenwel ook
rustig voor thuisblijven, want de con
certen worden op maandag via Hil
versum IV uitgezonden. Toegangs
kaarten (gratis) moeten worden be
steld in de week voorafgaand aan het
concert dat men wil bijwonen, tel. 035
- 713576, afdeling Receptie, alwaar
ook het seizoensoverzicht te verkrij
gen is.
AVRO'» Requiems
In het Amsterdams Concertgebouw
worden onder de titel Vier grote re
quiems gebundeld: Grande Messe
des morts van Berlioz (5 april) door
het Radio Filharmonisch onder lei
ding van Jean Fournet; Requiem KV
626 van Mozart (26 april) door Radio
Kamerorkest geleid door Jos van Im-
merseel; Requiem van Verdl (10 mei)
door Radio Filharmonisch met Ri
chard Hickox; Requiem van Dvorak
(31 mei) door Radio Filharmonisch
met Lucas Vis. In alle uitvoeringen
het Groot Omroepkoor en vocale so
listen van topniveau.
Barok
In de barokmuziek gaat het wat be
treft de orkestliteratuur nog steeds
niet goed omdat er geen geölied sub-
sidie-systeern bestaat voor deze nog
jonge loot aan de Nederlandse orkest-
cultuur. Ton Koopman kan met zijn
Amsterdams Barok Orkest waar
schijnlijk niet de barokserie hervat
ten in de Waalse Kerk die in vorige
jaren zoveel publiek trok toen Koop
man die vulde met het ter ziele gega-
ne Musica Antlqua Amsterdam.
Mocht ook de gemeente Amsterdam
de nieuwe half Engels-half Neder
landse formatie financieel niet willen
steunen, dan ls er ln Amsterdam ner
gens doorlopend barok en vroeg klas
siek te genieten, gespeeld naar de
maatstaven van toen. Dan moet men
naar Utrecht waar het Muziekcen
trum Vredenburg uit eigen fondsen
een glanzende barokserie aanbiedt:
English Consert 16 okt.. Parnassus
Ensemble 25 nov., A'dams Barok Or
kest van Koopman 20 dec. (ook 19
dec. A'daro Waalse Kerk, 21 dec. Gro
ningen en 22 dec. R'dam Doelen),
Leonhardt-Kuijken Consort 7 jan.,
Ned. Kamerkoor o.l.v. Jos van Im-
merseel (Monteverdi) 26 febr., La
Grande Ecurie van Jean-Claude
Malgloire 4 maart (ook op 3 mrt in
A'dam Concertgebouw) en Kuijken-
Ensemble (uitsluitend Franse barok)
7 mei. Abonnement 80 (cjp 55) gld; los
14 (9,50) gld.
Arnold Schönberg, behalve compo
nist, ook schilder. Zijn zelfportret is
steeds te zien, zijn muziek moet
voortdurend hoorbaar gemaakt wor
den. Ook dit seizoen gebeurt dat bij
verschillende orkesten.
Het Stedelijk Museum
(Paulus Potterstraat 13 in Amster
dam, geopend op maandag tot en met
zaterdag van 9.30-17 uur, op zon- en
feestdagen van 13-17 uur). Brengt als
veruit belangrijkste tentoonstelling
een overzicht van de Italiaanse
avantgardisten in de maanden de
cember en februari. Na onder meer in
het Groninger museum te zijn gepre
senteerd, kan nu ook Amsterdam
kennismaken met Erneste Tatafiore,
Enzo Cucchi, Sandro Chis, Francesco
Clemente, Mimmo Paladino, Nicolo
de Maria en Luigi Ontani. Onder de
overige presentaties die in het Stede
lijk gaan lopen, bevinden zich veel
grote en bekende namen. De onlangs
overleden schilder Oskar Kokoscha
wordt herdacht met een overzicht dat
prenten en schilderijen zal bevatten.
Deze expositie gaat op 12 september
open en loopt tot 26 oktober. Veertien
dagen later gaat een presentatie van
start van de Spaanse materieschilder
Antoni Tèpies, met ondermeer schil
derijen en grafiek. Hoewel het mate
rieschilderen allang niet meer in de
mode is (en vaak gedateerd over
komt) heeft T&pies een stijl ontwik
keld die nog alleszins attractief kan
worden genoemd.
Zijn werk vormt ook onderdeel van
ADVERTENTIE
«g»
KLASSIEKE
MEESTERWERKEN
VOOR EEN
VRIENDENPRIJS
tenhern ieunf
tennisn^-
Met werken van o.a.
Austen, De Balzac, Couperus,
Dickens, Dostojewski.
Flaubert Hugo, De Maupassant.
VEEN. UITGEVERS UTRECHT
een educatieve tentoonstelling die
onder de titel Op het tweede gezicht
vanaf 4 oktober tot 4 januari te zien
zal zijn. Met werk van onder meer
Chagall, Willem de Kooning en Be-
ckmann.
Van het overige programma vermel
den we onder meer textiele objecten
van Ria van Elk (oktober-november),
foto's van Johan van der Keuken
(november-januari) en aquarellen
van Donald Evans (december-februa-
ri).
Het Rijksmuseum
(Stadhouderskade in Amsterdam,
geopend op werkdagen van 10-17
uur, op zon- en feestdagen van 13-17
uur) In het Rijksmuseum is de uiter
mate boeiende tentoonstelling Zeil
schepen in de Nederlandse grafiek
nog tot 16 november te zien. Een
must voor zowel liefhebbers van oude
grafiek als van zeilschepen. Een soort
van „Sail '80" op papier met de na
men van alle grote grafici uit de voor
gaande eeuwen.
Minnaars van de grafiek zullen ook
uitzien naar een tentoonstelling van
etsen van drie Tiepolo's die op 22
november opengaat en tot en met 15
maart duurt. Werk van zowel Giam-
battista, Oiandomenlco als Lorenzo
Tiepolo. Eind december heeft het
Rijksmuseum weer eens een beelde
nexpositie op het programma staan:
Adriaan van Wesel, een Utrechtse
beeldhouwer uit de late midde
leeuwen.
Museum
Boymans-van Beuningen
(Mathenesserlaan 18-20 in Rotter
dam, geopend op werkdagen van 10-
17 uur, op zon- en feestdagen van 11-
17 uur, op Nieuwjaarsdag gesloten)
Museum Boymans-van Beuningen
besteedt vrij veel aandacht aan mo
derne, hedendaagse kunst. Op 11 ok
tober begint een presentatie van
sculpturen die de Amerikaan Ri
chard Serra voor Boymans heeft ge
maakt. Begin december begint een
overzicht van wat wordt omschreven
als „geprogrammeerde kunst" van
Peter Struycken, die met behulp van
computerprogramma's tot een ge
systematiseerde beeldthematiek
komt. Video-installaties van Michel
Cardens zijn in de maanden januari
en februari te zien en de al eerder in
Brussel gepresenteerde expositie
„België-Nederland, contacten en pa
rallellen in de kunst" is vanaf 13
februari tot 22 maart in het Rotter
damse museum te zien.
In dezelfde periode loopt een over
zicht van de enige jaren geleden over
leden Belgische kunstenaar Marcel
Broodthaers.
Het Frans Halsmuseum
(Groot Heiligland in Haarlem, geo
pend op werkdagen van 10-17 uur, op
zon- en feestdagen van 13-17 uur) Het
Frans Halsmuseum heeft een ten
toonstelling in voorbereiding die on
der de titel „Kunst van het moeder
schap" de positie van de vrouw in de
19e eeuw gaat belichten. Op de expo
sitie die volgend jaar mei gaat lopen,
zullen vooral schilderijen worden ge
toond om te laten zien hoe de 19e
eeuwer de vrouw zag. Direct na de
zomerpresentatie van '81 brengt het
Haarlemse museum een overzicht
van de schilder Jan Sluyters die met
zijn voor zijn tijd zeer gewaagde doe
ken nogal vaak in botsing met het
gevestigde publiek kwam.
Noordbrabants Museum
Dezelfde expositie is dan al eerder te
zien geweest in het Noordbrabants
Museum Bethaniestraat 4 in Den
Bosch, geopend op maandag tot en
met vrijdag van 10-17 uur, op zater
dag en zondag van 13-17 uur), name
lijk in de maanden juni en juli. Het
Brabantse museum heeft naast tal
van kleinere, vaak regionaal gerichte
presentaties, nog minstens twee gro
te tentoonstellingen in voorberei
ding. De eerste betreft een al eerder
aangekondigde retrospectieve van
het werk van An toon Derkinderen. In
de maanden oktober en november
laat het museum van deze vroeg 20e
eeuwse kunstenaar zowel schilderijen
en tekeningen zien. De nadruk wordt
gelegd op de monumentale werken
waarvan onder meer voorstudies wor
den getoond.
Vanaf half december tot de eerste
week van februari is in het museum
werk te zien van Gerard van Spaen-
donck, een 18e eeuwse bloemschilder.
Schilderijen, veel aquarellen, grafiek
en tekeningen brengen deze min of
meer vergeten kunstenaar opnieuw
in beeld.
De Commanderie
De geschiedenis van het Valkhof, de
middeleeuwse burcht in Nijmegen, is
het onderwerp van een grote histori
sche expositie in het Nijmeegse mu
seum Commanderie van St. Jan
(Franse Plaats 3 in Nijmegen, geo
pend op werkdagen van 10-17 uur, op
zondag van 13-17 uur). Samen met
een kleine expositie „Nijmegen ar
cheologisch bezien" is deze presenta
tie van 4 oktober tot 30 november te
bezichtigen.
De Commanderie besteedt in de ko
mende maanden veel aandacht aan
plaatselijke en regionale kunste
naars. Zo is in de maand februari een
collectie foto's van Wim Steffen te
zien die de Veluwezoom in beeld
brengt. Ron Rooymans, afkomstig
uit de buurt van Nijmegen toont
schilderijen van 16 mei tot 14 juni en
een groep keramische kunstenaars
laat haar vorderingen zien in de
maanden december en januari. Wie
nog niet in de gelegenheid was om de
Het Frans Halsmuseum en het
Noordbrabants Museum werken sa
men in een groot project dat een
uitvoerig licht zal werpen op de
schilder Jan Sluyters.
rondreizende tentoonstelling „Femi
nistische Kunst Internationaal" te
zien. waar ln onder meer de rol van de
vrouw en de feministische kunst
wordt belicht, kan nog voor het laatst
terecht in de Commanderie. Daar is
de tentoonstelling van begin januari
tot eind februari te zien.
In samenwerking met het Nederlands
Filmuseum en het plaatselijk film
huis biedt het museum een tentoon
stelling die gewijd ls aan de cineast
Joris Ivens, die in Nijmegen is gebo
ren. Veel foto's, documentair materi
aal en films in de periode van maart
tot april
Na het Frans Halsmuseum, waar hij
momenteel wordt herdacht, gaat de
Commanderie aandacht besteden
aan het grafische oeuvre van Roger
Chailloux, volgend jaar maart en
april. In aansluiting daarop volgt een
historische tentoonstelling met topo
grafische tekeningen en prenten van
Graadt van Roggen, een negentiende
eeuwse inwoner van de oude Waal
stad.
Haags Gemeentemuseum
Zes jaar geleden was het werk van
Constant voor het laatst te zien in het
Gemeentemuseum (Stadhouderslaan
41 in Den Haag, geopend op maandag
tot en met zaterdag van 10-17 uur. op
zondag van 13-17 uur en bovendien
woensdagavond van 20-22 uur). Nu
komt hij er weer terug, met een groot
overzicht van zijn schilderijen uit de
afgelopen veertig jaar. Het allereerste
schilderij van Constant zal er straks
hangen: een romantisch zelfportret
uit 1941. Van 27 september tot en met
24 november.
In de tweede helft van het nieuwe
seizoen gaat het Haagse museum uit-
Constant Nieuwenhuys keert terug
in het Haags Gemeentemuseum, -
waar hij met enige tientallen schil
derijen een overzicht biedt van zijn
artistieke loopbaan sedert het begin
van de Tweede Wereldoorlog.
gebreide aandacht besteden aan de
„massacultuur", de cultuur van de
hedendaagse samenleving. Er komen
maar liefst tien tentoonstellingen
over dit thema, benevens een reeks
lezingen op de zondagmiddag, drie
discussie-avonden en een aantal sym
posia op zaterdagen. De exposities
gaan onder meer in op verschijnselen
als plastic, confectiekleding, achter
grondmuziek, prentbriefkaarten,
omslagen van pocketboeken, tijd
schriftromannetjes en het geïllu
streerde tijdschrift Het Leven. Data
van deze massa-gebeurtenis worden
over enkele maanden bekendge
maakt
Op zaterdag 4 april staat het museum
in het teken van de muziek-iconogra-
fie. Op die dag, van 11-17 geven schil
derijen, prenten en foto's een indruk
van het muziekleven in de perioden
van 1600 tot 1900.
Centraal Museum
„Geen dag zonder lijn" heet een ten
toonstelling die het Centraal Mu
seum (Agnietenstraat 1 in Utrecht,
geopend op dinsdag tot en met zater
dag van 10-17 uur, op zondag van 14-
17 uur) van 18 oktober tot 7 december
gaat houden. Het museum brengt de
ze expositie ter gelegenheid van het
eeuwfeest van de Nederlandse Vere
niging voor Tekenonderwijs. Hon
derd jaar tekenonderwijs op school
wordt aan de hand van lesmateriaal,
kindertekeningen, videobanden en
tekstvoorbeelden in beeld gebracht
Bedoeld in hoofdzaak voor docenten,
maar ook uitermate geschikt voor
geïnteresseerden in beeldende vor
ming.
In dezelfde periode brengt het
Utrechtse museum in zijn Tuinzaal
„boekkunstige" objecten van Aad
van Houwelingen. Hij maakt per
soonlijke notities die een plaats vin
den in door hemzelf gebonden boek
jes van Japans papier. Via de notities
is Van Houwelingen gekomen tot wat
hij noemt een „ruimtelijk" boek dat
hij beschouwt als een „vierhoekige
ruimte met een gang eromheen, waar
van alle wanden gevuld zijn met se
ries geschilderde doeken en teke
ningen.'
Van Reekum Galerij
Grafiek van Joseph Beuys en portret
ten van Andy Warhol worden gecom
bineerd op een tentoonstelling die
over enkele maanden te zien zal zijn
in de Gemeentelijke Van Reekum
Galerij (Churchillplein 2 in Apel
doorn, geopend op dinsdag tot en met
zaterdag van 10-17 uur, zondag van
13-17 uur). Beuys' werk hij legt zich
de laatste tijd sterk toe op environ
ments en min of meer studiedagen
staat nog steeds door zijn controver
siële aard in de belangstelling. War
hol, een der vaders van de Pop Art,
gaat met zijn opvattingen over kunst
en esthetiek vaak dwars tegen die
van Beuys in, zodat hier sprake van
een interessante ontmoeting kan zijn.
De Van Reekumgalerij heeft voorts
in voorbereiding een overzichtsten
toonstelling van de keramist Jan van
Leeuwen, die in zeer plastische beel
den fragmenten van kledingstukken
weergeeft. Het werk van Jan van
Leeuwen gaat na Apeldoorn (om
streeks november) op toernee na Bel
gië en Scandinavië.
Wie Pieter Ouborg niet in Leeuwar
den of Schiedam heeft gezien, kan
daarvoor van 26 oktober tot en met 30
november in de Van Reekum Galerij
terecht. Ook de Cyril Lixenberg-pre-
sentatle die in samenwerking met
culturele central in Venlo en Almere
wordt gehouden, staat op het pro
gramma in Apeldoorn en wel van 13
september tot en met 12 oktober.
Tot de plannen die in Apeldoorn voor
het volgend jaar in voorbereiding zijn
genomen, behoort onder meer een
retrospectieve van de fotograaf Dua-
ne Michals, en foto-expositie van
Paul de Nooijer en een overzicht van
de fotografie vanaf 1970 tot heden.
Het Princessehof
Deze week opent in museum Het
Princessehof (Grote Kerkstraat 11 in
Leeuwarden, geopend op maandag
tot en met zaterdag van 10-17 uur, op
zondag van 14-17 uur) een grote over
zichtsexpositie van Maastrichts aar
dewerk uit de periode 1918-1940.
Vooral verzamelaars van (nog steeds)
redelijk betaalbaar aardewerk zullen
deze tentoonstelling van het werk
van de industriële vormgevers bij De
Sphinx wel op prijs stellen: het ge
bruiksgoed dat in het begin van deze
eeuw in Limburg werd gemaakt,
wordt op het ogenblik door antiek
kenners fel begeerd.
Het Maastrichts aardewerk is tot 9
november in Het Princessehof te zien,
waarna het moet plaatsmaken voor
een overzicht van de keramist Jan
Oosterman. In deze periode, die loopt
van half november tot 4 januari
wordt de hal van het museum inge
richt met puddingvormen „in al hun
vormen". Drie belangrijke tentoon
stellingen die voor volgend jaar op
het programma staan zijn „De wereld
van een lagere schoolkind in de Jaren
dertig in Friesland" (met een educa
tieve gerichtheid), een collectie
blauw-wit Japans porselein uit Arita
en een presentatie van Jugendstil-
verzamelingen uit het Belgische
Gent.
Van Abbemuseum
Als een van de belangrijkste tentoon
stellingen in het komende seizoen
werkt het Stedelijk Van Abbemu
seum (Bilderdijklaan 10 in Eindho
ven. geopend op maandag tot en met
zaterdag van 10-17 uur, op zondag
van 13-17 uur) aan een presentatie
van de Engelse kunstenaars Gilbert
en George die voor de periode van 28
november tot 4 januari op het pro
gramma staat. In dezelfde periode
komt de schilder Stanley Brouwn
naar Eindhoven. Nog deze week gaat
in het Van Abbemuseum een ten
toonstelling open onder de titel
Art and Language, te vertalen met
Kunst en Taal. Tot 12 oktober, tege
lijk met de Brabant Biennale.
De uitstekende eigen collectie van
het Eindhovense museum (dat met
recente aankopen een nog steeds ac
tueel beeld van zowel de Duitse neo-
expressionisten als van de Italiaanse
avantgardisten kan opleveren) wordt
in de periode van 17 oktober tot 23
november in alle zalen van het ge
bouw getoond. Om ruimte te schep
pen voor Gilbert en George sluit het
museum daarna voor vier dagen tot
28 november.