'Wij hebben nu eenmaal eigen levensstijl' Raad van kerken: voorkeur PvdA-ontwerp leegstandswet Jubilea schooldag in Apeldoorn Onderzoek Bluyssen c.s. kost veel tijd Trouw Ds Vergunst voor vertrek naar Amerika: 'Groot Nieuws' in het Javaans Conferenties Chr. gerefkerk in Rotterdam Küng schrijft weer een open brief VANDAA< VOORBUGANGB Middemachtsroep protesteert tegen ambassadebesluit Uw Kunstgebit DINSDAG 9 SEPTEMBER 1980 KERK TROUW/KWARTET door L. M. P. Scholten VEEN (NB) De mensen van de kerkgroepering die „Gereformeerde Gemeenten" heet hoeven niet zo nodig in de krant. Daarom reageert ds A. Vergunst in het Brabantse dljkdorp Veen in eerste instantie wat afhoudend, als hij benaderd wordt voor een gesprek. Terwijl daar toch wel aanleiding voor is, wanneer Iemand, die jarenlang een leidende positie In zijn kerk heeft Ingenomen en wiens woord in zijn kring gezag heeft, een beroep naaï Amerika aanneemt. „Wacht maar tot we over twee weken synode hebben. Dan kunnen we daar over praten." Dat Ls afgesproken.- Maar bij nader Inzien blijkt het agen dum van de synode (die morgen en overmorgen in Utrecht gehouden wordt) voor buitenstaanders niet be paald interessant te zijn. Vrijwel uit sluitend werkrapporten van de diver se deputaatschappen. Geen bijzonde re kwestie. Geen spanningen. „Uit spraken over kernwapens, abortus, of homofilie hoeft u van onze synode niet te verwachten," zegt de predi kant Daarom kan zo'n synode, die eens in de drie Jaar gehouden wordt, ook in twee dagen klaar zijn. Dus dan toch maar wat praten over de gereformeerde gemeenten zelf. die soms nog weieens de „zwarte-kousen kerk" genoemd worden, maar dat ls een naam die al lang niet meer van toepassing is. Veel is in de loop der Jaren ook in de gereformeerde ge meenten veranderd, al is een behou dende levensstijl onmiskenbaar ge bleven. Eigen weg Vanaf ongeveer het midden van de vorige eeuw gaan zij hun eigen weg in kerkelijk Nederland, met vallen en opstaan, maar sinds 1907 in meer geordende banen, vooral dank zij ds O. H. Kersten (1880-1948). Met hun 83.000 leden vormen zij thans de vijfde kerk van Nederland (na de rooms-katholieke, hervormde en gereformeerde en haast zo groot als de vrljgemaakt-gereformeerde). Veel groter dus dan bij voorbeeld de veel meer aan de weg timmerende lutheranen (34.000) of baptisten (circa 20.000). Je vindt ze door het hele land, maar vooral in een schuine strook vanaf Zeeland, via de Zuidhollandse eilanden en de Veluwe, tot Rijssen in Overijssel. Kenmerkend voor de gereformeerde gemeenten is het diepe besef, dat ieder mens niet alleen ongelovigen of buitenkerkelijken, maar ook elk geboren christenmens vanwege de zonde onder Gods toom leeft en daar om met God verzoend moet worden. En dat dat alleen gebeurt in een weg van wedergeboorte, geloof en beke ring. Dat staat centraal in de predi king: hoe God een mens bekeert; een .rijke Christus voor arme zondaren. Dat staat ook centraal in het gemeen televen: dan blijkt er steeds, ook bij de Jeugd, een zekere Jaloersheid op die gemeenteleden, die uit eigen be vinding mogen getuigen van die ver lossing en van hun omgang met God. Alexander Comrie Gevraagd naar het theologisch eige ne van de gereformeerde gemeenten wijst ds Vergunst naar de theologen van de Nadere Reformatie In de 17e en 18e eeuw (de zg. „oude schrijvers") en onder hen heel speciaal naar Alexander Comrie (1706-1774), een Schot die naar Nederland kwam en zijn hele leven als dominee maar in één plaats gestaan heeft (Woubrug- ge). maar door zijn boeken grote In vloed had. „Comrie heeft de verschillende nuan ceringen, die in de Nadere Reforma tie waren, op bijzonder evenwichtige wijze in een synthese verwerkt. Hij heeft vooral een stemple gedrukt op het theologisch denken in onze ge meenten", zegt ds Vergunst. Dat is gebeurd via ds Kersten. Comrie legde bijzondere nadruk op de vereniging met Christus door het geloof als een daad van God, die voorafgaat aan alle geestelijke werk zaamheden van de mens. Dat gebeurt in de inwendige roeping, het bijzon dere werk van de Heilige Geest waar bij de zondaar uit de geestelijke dood tot het geestelijke leven gebracht wordt. De wedergeboorte is daar zeer nauw mee verbonden. Die wederge borene kkrijgt aanstonds deel aan Christus door het geloof, dat de Heille Geest als een geestelijk vermogen in hem verwekt. Uit dat geloofsvermogen dat God ln de wedergeboorte geeft, komen dan vervolgens de geloofsdaden van de mens zelf voort (de bevindelijke ken nis van ellende, verlossing en dank baarheid), maar niet zo alsof de we dergeborene nu zelf aan het werk zou kunnen met dat geloofsvermogen als een soort „ingestorte genade", nee, hij blijft in zijn geloofsleven steeds van stap tot stap afhankelijk van de leiding van de Heilige Geest. Zo is het nu maar even globaal aange geven. In de prediking wordt aan dit geloofsleven leiding gegeven en ge waarschuwd tegen schijngeloof en zelfbedrog. Tehologisch staat men dicht bij de rechtervleugel van de hervormde kerk, de gereformeerde bonders, maar ds Vergunst wijst een kenmer kend verschil aan: „In de gerefor meerde bond— al zijn daar natuurlijk ook nuanceringen wordt niet zo veel over de wedergeboorte gespro ken en krijgt de eis om te geloven alle accent ln de prediking. Natuurlijk, die eis ls bijbels, maar tegelijk is het waar, dat een mens nooit zal kunnen geloven, als er niet een eenzijdige Godsdaad aan hem of haar gebeurt door de wedergeboorte. Dat laatste is uiteraard geen excuss, want het is een gevolg van onze zonde, eigen schuld dus, maar het is wel de werke lijkheid. Er is in de mens geen enkele geestelijke mogelijkheid ten goede. Maar er is wel Gods welmenende evangelle-nodiging. Beslotenheid In hoeverre is het stille en afgezon derde leven van de mensen van de gereformeerde gemeenten nog opge wassen tegen de zuigkracht van de moderne tijd? Ds Vergunst: „Dat onze mensen vroe ger zo afgezonderd leefden, kan ik echt niet zeggen. Toch is er wel een beslotenheid, maar opvallend is, dat die in de stad veel groter is dan ln het dorp. Ik heb vijftien Jaar ln Rotter dam gestaan en kwam in 1972 ln Veen, maar lk kan u verzekeren, dat onze mensen in Rotterdam meer ge ïsoleerd van hun omgeving leven dan hier. In een dorp is veel meer open heid, ledereen gaat met iedereen om, dat heb Je ln de stad niet zo." „Inderdaad zie Je in onze gemeenten de laatste twintig Jaar een sterke maatschappelijke emancipatie. In Leiden, waar ik opgroeide, was ik ln 1938 de eerste in de gemeente, die naar de MULO ging. Nu is dat totaal veranderd. Er is ook bij ons een hele groep mensen, die volop wetenschap pelijk gevormd zijn. De gereformeer de-gemeente-mensen zijn niet meer alleen kleine lulden. Je vindt ze nu in alle lagen van de maatschappij. Die meerdere ontwikkeling kan haar schaduwzijde hebben. Ik ken er heel Ds A. Vergunst 'wat, die als gevolg van hun studie de gemeenten ontgroeiden. Maar ik ben dankbaar, dat vele academisch ge- vormden met grote trouw aan onze gemeenten verbonden blijven en ook in staat zijn onze studerende jeugd te begeleiden." De talevisie noemt ds Vergunst een .moeizaam punt". Eenmaal de kijk kast in huis, blijkt die onmiskenbaar het gezin af te trekken van de oude levensstijl. Hoewel ieder kerklid goed weet, dat „de wereld" vooral ln eigen hart zit en alleen al daarom nooit uit te bannen ls, Je hoeft de wereldse 'beïnvloeding nog niet eens extra in de hand te werken. Daarom wordt er in prediking en pastoraat tegen tv- bezlt geageerd en gezegd, dat het feitelijk onbestaanbaar is, dat er in een gereformeerde-gemeentegezin tv is. Maar de praktische consequentie om mensen die toch tv aanschaffen uit de gemeente te bannen, stelt hier en daar wel voor problemen. Oude schrijvers De gereformeerde gemeenten kennen een sterke leescultuur. Ook brengt de afwezigheid van tv mee, dat men daar veel meer dan bij anderen avondjes op bezoek gaat bij elkaar. Worden de „oude schrijvers" nog veel gelezen? Ds Vergunst:Als Je let op de luxueu ze behuizingen van de uitgevers, wor den de herdrukken in leder geval veel verkocht En ik geloof, dat er Inder daad een deel onder onze mensen ls, dat ze veel leest, ook onder de Jonge ren. Het ls trouwens altijd maar een deel geweest." De gereformeerde gemeenten ont plooien vele activiteiten: zending ln West-Irian, Nigeria en Zuld-Afrlka, evangelisatiewerk. Er is grote activi teit ln het onderwijs, veel in samen werking met de gereformeerde bond en de christelijke gereformeerden (di verse scholengemeenschappen en een pedagogische academie). Jeugd-, gezins- en bejaardenwerk bloeit op. Er zijn in veel plaatsen bejaardenoorden van de eigen kerk verrezen. Er wordt gewerkt aan eigen tehuizen voor geestelijk gehandicap ten, een verpleeghuis, een revalidatie- huls, een opvangcentrum voor drug verslaafden „Wat dat betreft gaat de tijd aan ons niet voorbij, ze zijn er ook onder onze Jongeren, alhoewel slechts ln zeer geringe mate," zegt ds Vergunst). „Wij hebben nu eenmaal onze eigen levensstijl. Daarom probe ren wij zoveel mogelijk eigen voorzie ningen te scheppen in de sfeer en de geest, waarin wij altijd geleefd hebben." Amerika Wat gaat de 54-jarige ds Vergunst in Amerika doen? De 25 emigrantenge meenten daar, „Netherlands Refor med Congregations", die voor een deel al in de vorige eeuw gesticht werden, worden geleid door enkele, al wat oudere, predikanten die uit Ne derland afkomstig zijn. Nog steeds proberen de gemeenten die ver spreid liggen van New York tot aan Califomië's westkust en Vancouver Eiland dominees uit Nederland te beroepen, maar het kan eigenlijk niet meer, vanwege de taal. De nood om eigen, geboren Amerikaanse en Cana dese dominees is groot Ds Vergunst, dl opruim tien Jaar do cent aan de theologische school van zijn gemeenten in Rotterdam is ge weest, krijgt ln Amerika de predi- kantaoplelding voor zijn rekening. Voorlopig heeft hij één student. Daar naast wordt hij predikant in Kalama zoo bij Grand Rapids. Van onze kerkredactle AMSTERDAM De raad van kerken heeft ln een brief van de commissie kraakproblematlek aan de vaste commissie voor volkshuisvesting en ruimtelijke ordening gepleit het kablnets- ontwerp en het ontwerp van de PvdA voor een leegstandswet in elkaar te schuiven en samen te voegen tot één ontwerp. waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Dordta Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam tel. 020-913456 telex 13006 Postgiro 66 0000 Bank Ned Credietbank Rekeningnr 2300 12574 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel. 010-115588 labonnementei en bezorging) tel 010-115588 (redactie) tel 115700 (uitsluitend voor REGK) DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt S6 Zwolle Abonnementsprijzen Per maand 16.98 Per kwartaal 50.95 Per half jaar 101.90 Per jaar 201.60 Advertentietarieven op aanvraag drachten (zie adressen boven) Opgave lamihebenchten 9-19 30 van maandag l/m vrijdag. Op zondag van 18-20 uur tetef. 020- 913456. Opgave mmi-advertenties tel. 020-936868 o! schriftelijk aan Mmi-Adv aldeimg. postbus 433. 1000 AK AMSTERDAM Adreswiizingen uitsluitend schrif- De raad heeft al eerder voorstellen gedaan voor een verandering van het regeringsontwerp. Zowel dit als het PvdA-ontwerp zijn gewijzigd, maar de voorstellen van de raad van ker ken zijn in het regeringsontwerp niet overgenomen. De raad is daarover teleurgesteld, schrijft hij aan de vaste kamercommissie. De PvdA heeft wél met het standpunt van de kerken rekening gehouden. De raad geeft daarom nu aan het PvdA-ontwerp zijn voorkeur, hoewel de raad ook voor dit ontwerp nog enkele wijzi gingsvoorstellen doet De raad meent dat het regeringsvoor stel niet deugt omdat het sterk strij dig is met de doelstelling ervan. De DJAKARTA Het Nieuwe Testa ment ls nu ook verschenen ln de Javaanse omgangstaal. Deze verta ling is bedoeld voor mensen die wei nig of niets van het christelijk geloof afweten. Ze ls uit het Griekse ge maakt volgens de principes die ook ten grondslag liggen aan „Groot Nieuws voor U", het Nieuwe Testa ment in de Nederlandse omgangs- Reeds eerder publiceerde het Indone sische bijbelgenootschappen „Groot- Nieuws-vertalingen" ln het Indone sisch, Soendanees, Balinees en het Karo Batak. Meer vertalingen zijn nog in de maak, met steun van de wereldbond van bijbelgenoot schappen. raad was het eens met hetgeen ln de memorie van toelichting werd gezegd over de wederkerigheid Inzake de be scherming van de belangen van wo ningeigenaren en -zoekenden. De raad vond dat de wederkerigheid ln het vorige ontwerp al ver te zoeken was, maar dat dit nu nog ln sterker mate het geval is. De raad was vol daan dat het oorspronkelijke voorstel voor de antl-kraakwet werd Ingetrok ken, maar constateert dat deze voor woningen ln de nieuwe ontwerp-leeg- standswet vrijwel letterlijk ls terug gekomen. De raad van kerken vreest dat het nu .voorliggende ontwerp-leegstandswet, wanneer deze wordt aanvaard, de leegstand eerder zal bevorderen dan tegengaan. De raad vreest daarom dat de kraakconfllcten zich zullen uitbreiden en waarschuwt voor ver storing van de openbare orde (risico's voor politie, krakers en anderen). De kern van de kritiek van de raad be treft het ontbreken ln het regerings voorstel van een middel om vast te stellen of de sancties tegen krakers wel ten goede komen aan de doelstel ling van de wet. het voorkomen dat huizen langer dan strikt nodig leeg staan. De raad van kerken betreurt de uitbreiding van het conflict tussen de krakers en de overheid en vindt dat de regering moet komen met een daad van de-escalatle (een stapje om laag op de geweldsladder). De raad van kerken verwijt de rege ring dat zij de bestrijding van ae leegstand ziet als middel om maat schappelijke aanvaarding te krijgen voor haar bestrijding van het kraken. Dat ls niet de benadering, waar de raad van kerken voor heeft gepleit, zo schrijft hij nu. Angst en hoop delen, cursus in de bisdommen Rotterdam en Haarlem met dr. P. Vrlens, dr. P. Mesters, drs A. Kroese, mevr. dr. H. Terborgh- Dupuls en drs. T. Bos, 5 middagen (of avonden) oktober-maart in Alkmaar, Den Haag, Haarlem, Hoorn, Leiden en Rotterdam. Inf. Diepgangcen trum, teL 01714-2032. Beyond God the Father, voor vrouwen rond het boek van Mary Daly. 8-9 oktober, Kerk en Wereld, Driebergen (teL 03438-12241). Homofilie, geaccepteerd en tochvoor ouderlingen en pastora le medewerkers m.m.v. mevr. M. Sik kel en D. Manten, zaterdag 4 oktober 10.15-16.30 uur, Toerustingscentrum, Leusden (tel. 033-943244). Kerk Overzee, een interkerkelijke commissie van de Nederlandse Zen dingsraad, belegt twee weekends voor christenen die binnenkort over zee gaan werken: 4-5 oktober een mo tivatieweekend (in samenwerking met Dienst over Grenzen) en 14-15 november een speciaal informatie weekend voor mensen die voor hun bedrijf zullen worden uitgezonden naar een Derde Wereldland, ln het Hendrik Kraemer Instituut, Oegst- geest. Inl. tel. 020-717654 ('s morgens). Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM De classis Rotter dam van de christelijke gereformeer de kerken heeft met algemene stem men besloten, de gereformeerde ge meente in hersteld verband te Rotter dam op te nemen in het kerkverband. De gemeente zal voortaan christelij ke gereformeerde kerk van Rotter dam-Kralingen heten. De voorganger van deze gemeente, ds. P. Overduin (65), heeft de Status van emeritus predikant gekregen. De gemeente ontstond in 1930 door af spliting van de gereformeerde gemeenten. Rector van Rossum merkte daarbij op, dat kwesties als de toekomstige personeelsvoorziening van de Neder landse kerkprovincie, het werk ln de kerken van de derde wereld, de meest geschikte opleidingen daartoe, de vragen ook rond een scherper profiel van de priester en de pastorale werk- (st)er het hart van het bestaan van de HTP raken. Maar het perspectief waarin die kwesties nu aan de orde worden gesteld, past volgens rector Van Rossum niet „in onze manier om de problemen van kerk en wereld te benaderen." In die zin „voelen wij een aantal kwesties aan als van buiten opgedrongen." Uitvoerig ging hij in op de visie van de HTP op het werk van de kerk in de wereld. Hij merkte daarbij op, dat wie de kem van de bevrijdingstheologie op zich laat afkomen en de opties van de Braziliaanse kerk, waaraan de paus gevraagd heeft een werkplaats voor de wereldkerk te worden, de godsdienst naar voren ziet komen als een unieke vorm van kennen, die op zichzelf de moeite van het onderzoe ken waard is." Hij besloot zijn rede met de opmerking, dat de kerk door minder angst te tonen meer geloof zou vrijmaken. De HTP begint het nieuwe studiejaar. Rectificatie Ten onrechte werd gisteren op deze pagina opgemerkt dat de Cebemo vorig jaar 700 miljoen gulden te ver delen had. De lezer zal begrepen heb ben dat hier een nul te veel stond. Van een medewerker APELDOORN Op de theologische hogeschooldag van de christelijke gereformeerde kerken heeft het vrouwencomité dat gelden voor de bibliotheek verzamelt, voor de vijfentwin tigste maal een bedrag aangeboden. Deze keer was het 100.000 gulden. BU deze gelegenheid kreeg mevrouw F. den Braber-Maaswinkel uit Rotter dam de eremedaille in goud behorend bij de Orde van Oranje-Nassau uit handen van Apeldooms loco-burge meester R. Krol. Mevrouw Den Bra- ber heeft al die vijfentwintig jaar deel uitgemaakt van het comité. Het was ok zestig Jaar geleden, dat de eerste hogeschooldag gehouden werd. Ongeveer 1700 mensen bezochten de ze dag. Prof. dr W. H. Velema sprak over gemeente en prediking. De kerk gangers mogen volgens hem twee dingen van een preek verlangen. Er moet in de preek geestelijke leiding gegeven worden ln het leven met God en er moeten concrete lijnen worden getrokken naar het dagelijks werk en de wereld waarin wij leven. Hij be toogde in dit verband ook, dat er in de preek afzonderlijk plaats dient te zijn voor de toepassing. Ds J. H. Velema uit Nunspeet, presi dent-curator van de hogeschool en ook praeses van de synode die van daag weer hervat wordt, sprak over wat hij het wonder van de gemeente noemde. De gemeente ls de vind plaats en toonbeeld van Gods gena de, zei hij. Dat geleerden en eenvoudi ger er elkaar vinden, ls niet op grond van menselijke vriendelijkheid, maar alleen doordat Jezus Christus de ge meente vergadert Ds J. H. Carller uit Amsterdam wem- de het een goede zaak, dat het boekje „Oog voor elkaar" van de Apeldoorn- se nieuwtestamentlcus prof. dr J. P. Versteeg veel aandacht getrokken heeft. Problemen ln de kerk zijn er niet zelden een gevolg van, dat men elkaar niet kan zien als mondige kin deren Gods met eigen vrijheid en verantwoordelijkheid. De Amster damse predikant vroeg de aanwezi gen: Als u moeite hebt een ander zijn mondigheid te gunnen, probeer dan geestelijk zo ver te groeien, dat u dat wel aankunt. Ook dan blijft er naar zijn mening nog wel een tegenstelling over onder christenen, namelijk die tussen sterken en zwakken in het geloof. Dan moet men elkaar aan vaarden, en dat betekent meer dan elkaar dulden ln dezelfde kerk. HEERLEN (ANP) De rector van de hogeschool voor theolo gie en pastoraat (HTP) te Heerlen, pater dr. Rogier van Rossum, verwacht dat het onderzoek naar de theologische opleidingen door het bisschoppelijk driemanschap Bluyssen, Ernst en Gijsen in het nieuwe jaar veel bestuurlijke aandacht zal opeisen. Hij zei dit gisteravond bij de opening van het academisch Jaar aan de HTP. met 33 nieuw ingeschreven studen ten, twee meer dan in 1979. Het totale aantal van 215 studenten ls ongewij zigd gebleven. Twee oud-studenten van de HTP kregen de priesterwij ding, terwijl er ook twee tot diaken gewijd werden. Van de elf afgestu deerden van vorig jaar zijn er ook verscheidenen als pastorale werker aanvaard in de bisdommen Utrecht en Den Bosch. LONDEN (AFP) In een open brief heeft de Zwitserse theoloog Hans Küng de paus dringend gevraagd een eind te maken aan het verplichte celibaat voor priesters. Küng werd enige tijd geleden «oor het rk kerke lijk gezag van zijn leeropdracht ont heven. Küng noemt de cellbaatswet een lou ter kerkelijke bepaling van de Latijn se vleugel van de rk kerk, een bepa ling die op leder moment geschrapt kan worden. Hij pleit ln zijn brief voor aansluiting bij het gebruik van de oude kerk en andere kerken die allemaal wel gehuwde ambtsdragers kennen. „Hoeveel priesters moeten wij nog verliezen voordat wij willen erkennen en aanvaarden dat het hu wen van priesters Juist is?" vroeg Küng zich af. De laatste Jaren heeft Küng zich herhaaldelijk vla open brieven ln vooraanstaande Europese bladen tot het hoogste kerkelijk ge zag gewend. FRAUDE GETOLEREERD Het onderzoek naar de belastingfraude schijnt zich toei spitsen op het in bezit hebben va zogenaamde spaarbrieven, om vervolgens daarvan de rente te Incasseren, zonder dat enige coa mogelijk ls. Ondanks aandrang vanuit het parlement heeft de regering tot nu toe geweigerd hit aan te doen. Het gevolg zal zijn mensen doorgaan hiermee winst maken zonder die op te geven as belastingen. De argumenten van regering zijn weinig overtuigend zou eerst Internationaal geregek moeten worden. België schijnt intussen wel contröle Ingesteld U hebben. Degenen die op zo'n nud zwart geld willen maken, zoudew wel andere wegen vinden waarld hun begerige voet kan gaan. Ik heb nooit gehoord dat dit een argument ls om een verkeerde handelwijze die onder contröle gebracht kan worden, te laten bestaan. Hoe zit dat met de abortus bestraffing? Een derde argument nog kwalijker. Voor de radio-rubi Achter het Nieuws verklaarde eei medewerker van de Leidse universiteit gehoord te hebben dl regering hier min of meer onder d van de banken staat. Deze banke zouden gedreigd hebben hun cliè dan te zullen adviseren hun geld I spaarbrieven of iets dergelijks m vreemde valuta te beleggen. Dit laatste kan mijns inziens niet onweersproken blijven en velen q mij zullen dan wel benieuwd zijnl zo'n bericht ln de wereld komt De regering houdt zich niet zelden m ethische zaken bezig. Is dit geen zaak van ethiek en geweten? Beroepingswerk NED.HERV.KERK Beroepen: te Spijk en Losdorp 1 Burghgraef te Oldemarkt Bedankt: voor Kootwijk J. I Mouthaan te Nunspeet CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Emmeloord H. Brandsma te Drachten. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Middelburg-C. D. kenbeig te Lisse; te Rotterdam-W te Gouda N. W. Schreuder te Oo Bedankt: voor Werkendam J. Ra te Opheusden; voor Hilversum Moerkerken te Nleuw-Beljerland VRIJE EVANG. GEMEENTE Beroepen te Kampen en te Franl J. Raven te Zwolle. Paul Peters Paul Peters te Grave ls benoemd directeur van de Parousia-zendlfl Nederland. Hij volgt de Canal Clem Dreger op, die tijdelijk twee jaar als Interim-directeur sprong na het vertrek van AcW Stringer naar het Belgisch bljb stituut ln Heverlee. Paul Petera i na zijn pedagogie-studie enkele Jl ln de Afrikaanse staat Gabon, i hij les gaf aan een middelbare sell Vier Jaar geleden kwam hij teruj werd hij coördinator van een dol tenopleiding verplegend person» Shalom krant De Shalom-krant (zie pagina 2i gisteren) ls verkrijgbaar bij de StJ tlng Bijbel en Vredesvraagstuk! Postus 1846, 1200 BV Hilversum Vredeskrant van het IKV blijft bestellen bij Publivorm, An two nr. 265, 2270 WB Voorburg of tel nisch bij het IKV 070-469756. Prof. dr. 'W. H. Velema AMSTERDAM (ANP) Met Ut slissing de Nederlandse am bas terug te trekken uit Jeruzalem h( Israël in de steek gelaten en verki seld voor olie. Aldus Beth-Shaloo vereniging voor bijbelstudie in Is en het internationale zendlngn Middemachtsroep in een telef aan de Nederlandse regering. De achthonderd aanwezigen op landelijke Israëldag in Amstert besloten unaniem tot de verzen van het telegram, dat onderteh werd door dr Wim Malgo. Wie Is zegent, wordt gezegend, aldus ho het telegram de ministerraad vol Dr Malgo profeteerde op deze Is dag, dat de derde wereldoorlog de deur staat Door bljbelteb (vooral uit Ezechlél en de Openbal van Johannes) op een bepaalde f naast elkaar te leggen, voorspelde dat Rusland met zijn satellletla» Israël zal aanvallen, maar het on spit zal delven. Dan zal het grensf bleem van Israël zijn opgelost en raél zal zich in het noorden ultsti ken tot de Eufraat, verwacfi Malgo. ADVERTENTIE voelt U de gehele dag niet! Geen vrees meer. dat de gcbitsptaa! het gehemelte loslaat. Oentoti*, het modemo poeder - "s morgens een «ein< de plaat gestrooid-houdt het gebit degd dag onwrikbaar op zijn piaats. Geen aangename smaak. Dentofix verschaft U gevoel van zekerheid bij het eten. laC spreken en niezen. U vergeet, dat U kunstgebit heelt. Bij apotheken cn d'ï tcrijon.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2