Het wel en wee van het nieuwe dans- en balletseizoen Onzekere toekomst voor moderne dansers r te kunst&tekeur tooornroosje Ervaring Scapino Werkcentrum 6DAG 9 SEPTEMBER 1980 29 Hoor Eefje van Schaik Hoewel de meeste gro te en gevestigde groe ien, zoals Het Nationa- Ballet en Het Neder- nds Danstheater nog en exacte planning hebben, ls wel al enigs zins te overzien wat het komende dansjaar zal brengen. Van Het Nationale Ballet, dat na een korte Duitse tournee op 18 september ti|n eerste voorstelling ln Amsterdam geeft, zullen ook dit Jaar premières van de drie hulschoreografen Jfan Manen, Van Dantxlg a Van Schayk te verwach ten zijn. Hoewel Van Ma nen na zijn omstreden Ein- lage op walsen van Strauss aankondigde een tijd met choreograferen te stoppen, tan hij dit toch niet laten. Dit seizoen zal hij voor Het Rationale Ballet de spits afbijten. In de loop van het aar zullen Van Schayk en Van Dantzig hem volgen maar de plèce de resistance wordt toch wel de produk- He van De Schone Slaap- jter voor het Holland Fes tival. Met de reprise van De Schone Slaapster en de premières van de drie huls choreografen beklemtoont Het Nationale Ballet nog maals haar functie als mu seumgezelschap en de voortzetting van een beleid dat al verscheidene Jaren geldt. Toch rijst de vraag of dit niet spaak moet gaan lopen, want het ontbreken van een nieuwe generatie choreografen wordt met het Jaar nijpender. De workshops voor de dansers met choreografie-aspira ties van de afgelopen Jaren laten soms goede resulta ten zien en het ls zeer te hopen dat er binnen het beleid van Het Nationale Ballet meer tijd en ruimte voor hen kan worden inge bouwd. Voor een gezel schap dat zich terecht op zoveel succes en internatio nale roem kan beroepen, lijkt het mij noodzaak niet te veel en te lang op dezelf de weg van succes voort te bewegen: er moet plaats komen voor nieuw talent, hoe moeilijk dat misschien ook ls om toe te geven. Ook het Nederlands Dans theater gaat dit Jaar met eenzelfde beleid als voor gaande Jaren door: het Ky- 11 an Danstheater van bui tenlanders. Het begint dit seizoen met een lange tour nee naar Canada, Callfor- nlè en Mexico en het ls op merkelijk hoezeer de artis tieke en zakelijke leiding (Jlri Kyllan en Carel Blmle) op de eisen van buitenland se theaterdlrekteuren om alleen Kyllanballetten te brengen Ingaan. De traditie van het Nederlands Dans theater, die in de Jaren zes tig en zeventig werd geves tigd door figuren als Van Manen, Tetley, Butler, Fal- co en Muller, wordt steeds meer verdrongen. Twee voorbeelden daarvan: tij dens de tournee naar Israël afgelopen mei-junl werd ln het begeleidende program maboekje over het Neder lands Danstheater de hele voorgeschiedenis zonder opgaaf van reden weggela ten. BIJ de summiere be schrijving stond de naam van Van Manen, choreo graaf van meer dan 40 bal letten voor de groep en 12 Jaar artistiek dlrekteur, niet eens meer vermeld. Tijdens de huidige tournee naar Canada, Amerika en Mexico worden geen ande re dan Kyllan-balletten ge danst. Als tegenzet ls een nieuwe choreograaf naast Kyllan aan het gezelschap verbon den, tot mijn spijt met voorbijgaan aan Nils Chris- te, die wellicht de traditie van het NDT nog enigszins had kunnen redden. In zijn plaats ls de Zweed Mats Ek aangesteld, die zijn eerste ballet ln het Holland Festi val Introduceerde: beslist geen groot succes. Op het ogenblik werken nog drie Nederlandse dansers bij het NDT en ik kan me heel goed voorstellen dat dit bij veel Nederlandse danslief hebbers kwaad bloed zet. Het NDT ls een groep ge worden voor buitenlandse dansers met een grote dosis toneelervaring. Voor het huidige succes lijkt dat een garantie, maar voor een bloelende danskunst lijkt het meer op een zich uithol lende zaak. De geïsoleerde positie van het NDT bin nen de Nederlandse dans groepen brengt bovendien gevaren met zich mee. Het is zeer goed voorstelbaar dat andere choreografen geen zin meer hebben om voor deze groep te werken, laat staan dat ze er de kans voor krijgen. Tegen de beschuldiging, dat er zo weinig Nederland se dansers in de groep zit ten, is ook een tegenzet on dernomen: oprichting van de aspirantenclub De Springplank, waar Jonge Nederlandse dansers hun kans krijgen. Het is een corrumperende kans, want ln de eerste plaats worden de subsidiènten uit Den Haag hiermee zoet gehou den en ten tweede ls het van sterke Invloed op de motivatie van de Jonge dansers. Welke talentvolle danser wil niet het succes van het NDT proeven ln plaats van zijn eigen moge lijkheden uit te proberen en zal met die gedachten zijn tweejarig contract te kenen en uitvoeren. De eerste voorstellingen van het NDT vinden pas plaats in november. Dat komt omdat het gezel schap het Schevenlngse Circustheater moet delen met de Nederlandse Opera Stichting die de eerste keu ze heeft. Dat het NDT zich over deze achterstelling zorgen maakt, is zeer be grijpelijk. Toch kan de groep zeker op een uitver kocht huls rekenen wan neer Jlri Kyllan en zijn dansers op 13 november zijn nieuwste ballet na de succesvolle Soldatenmls ln' première brengen. Over het eerstvolgende ballet van tweede choreograaf Mats Ek bestaat nog geen zeker heid. Al vorig jaar stond de ln- itudering van dit avond rullende klassieke spekta- '1 uit de vorige eeuw op fhet programma, maar de peperdure aankleding van de Engelse versie van het Royal Ballet leverde toen grote problemen op. Men ging zelfs zo ver de dansers voor te stellen een bijdrage voor deze produktle van hun salaris af te houden, naar dat ging zoals te verwachten niet door. Door de reprise van Live/ oSLUt tijdens het laatste Hol- d Festival zijn de flnan- 1? clële mogelijkheden ont- itaan dit klassieke stan daardwerk van Marius Pe- 10 tlpa wel door te zetten. Het is een groot ballet (vier actes) met veel technisch en uiterlijk vertoon, waaro ver al meerdere gezelschap pen door de historie heen gestruikeld zijn. Eén van de eerste groepen die De 8chone Slaapster niet aan kon, was het beroemde Bal let Russe van Serge Diaghi- lev in 1921. Dlaghllev ging er aan failliet. De doem van de slapende prinses strekte ncfzlch ook in 1968 over het Nationale Ballet uit. De produktle hiervan door de Pool Konrad Drzewieckl werd zo'n doorn in Sonla Gaskells oog, dat zij de groep vaarwel zei na een hooglopend conflict met het bestuur. Henny Jurrlëns als titelroldanser ln Monument voor een gestorven Jongen, een van de trekpleisters uit het oeuvre van Rudi van Dantxig. In het afgelopen seizoen vierde deze artistiek leider van Het Nationale Ballet zijn zilveren Jubileum als choreograaf. Een nieuwe generatie balletmakers is echter nauwelijks in zicht. Voor Nederlands derde gro te balletgroep, Het Scapino Ballet, is het lopende sei zoen een Jubileum-seizoen. Het 35-Jarig bestaan wordt op 30 september in de Am sterdamse Schouwburg met vijf premières gevierd. Alle balletten zijn door de hulschoreografen gezet, on der wie drie dansera die vo rig jaar ln een workshop debuteerden, namelijk Ito- chi Ito, Henk Knaap en Da vid Needham. Balletmees- ter Daudey maakt Roman tische Serenade en direc teur Navarro brengt De Clowns ln première. Grote aanwinst voor het Scapino Ballet is de Instemming van Hans van Manen om zijn Septet Extra ln te ko men studeren, een vroeger succesballet voor het NDT. BIJ Scapino 10, de educa tieve afdeling van de grote groep, zijn ook premières te verwachten, namelijk Con certo van Pieter van der Sloot (ex-danser en choreo graaf van het Ballet der La ge Landen) en een speciale co-produktle die De Ver schrikkelijk verlegen vo gelverschrikker heet. De choreografen Itoshi Ito en Henk Knaap gebruiken voor dit bijna één uur du rende ballet het gelijkna mige kinderboek van Karei Eykman. In 1975 werd dit boek met de Zilveren Grif fel bekroond. Auteur Eyk man zal voor deze produk tle zelf de verbindende tek sten en liedjes schrijven, terwijl nog overleg gevoerd wordt met Aart Staartjes en Harry Bannlnk voor hun medewerking. Binnen de direktlekamer van het Scapino Ballet hebben zich de laatste maanden nogal onverkwik kelijke problemen rond op opvolging van de heer Joch. Ülttien voorgedaan. Met de aanstelling van Jan Schretzmeier tot zakelijk dlrekteur lijkt deze con flictsituatie achter de schermen voorbij en kun nen ook de nodige verande ringen worden doorge voerd. Het ziet er naar uit dat het Scapino Ballet ge leidelijk terugkeert naar zijn oude en vertrouwde koers van Jaren terug, toen Hans Snoek nog het schip stuurde. Vermoedelijk is dat een verstandige koers, want de afgelopen twee Jaar heeft Scapino veel kri tiek te verduren gekregen, met de tip toch meer naar zijn eigen geschiedenis te kijken. Veel balletten slo ten weinig aan bij de bele vingswereld van kinderen van nu; door stof te ontle nen aan kinderboeken ls dat wellicht te onder vangen. Het aantal dagprojekten voor basis en voortgezet onderwijs ls dit Jaar bij Scapino en Scapino 10 flink toegenomen, evenals het aantal lessen, demon straties en voorlichtings bijeenkomsten. Het aantal voorstellingen Is echter te ruggelopen van 202 naar 182. Het Scapino Ballet, ln 1945 begonnen met zo'n twaalf dansera onder de in spirerende leiding van Hans Snoek en de adviezen van Abraham van der Vies, ls ondertussen uitgegroeid tot een enorm bedrijf. Eén van de graadmeters waar op men kan aflezen hoezeer de danskunst in Nederland gepopulariseerd ls en ook ln het onderwijs ls doorge drongen. Het vierde Nederlandse dansgezelschap dat zo langzaamaan tot de geves tigde groepen ls gaan beho ren, is het Werkcentrum Dans in Rotterdam o.l.v. Kathy Oosschalk. Tot hun plannen behoort het enga geren van de Australische choreograaf Mel Wong, die in september een nieuw produkt zal afleveren. Nieuw Nederlands choreo grafisch talent moet blij ken wanneer Petra Rljns- burgher haar CRM-op dracht met de dansera van het WCD laat zien. Hoewel men uit deze informatie over nieuwe balletten bij de gevestigde groepen (de multi-nationals) kan denken dat het r„!«r met de Nederlandse dans- en balletkunst rooskleurig en voorspoedig voor staat, is dat maar een halve waarheid. Tegenover het wèl staat ook het wee. Lang niet alle dansgroepen kunnen hun geplande produkties afleveren en de meeste slachtoffers vallen onder de kleine dansgroepen. Zij hebben dit jaar het meest te lijden van het subsidiesnoeimes. Eén van de treffendste voorbeelden daarvan is de Stichting Danaproduktie door Ineke Sluiter De afgelopen jaren zijn de kleine dansgroepen in actie gekomen. Ze probeerden een poot aan de grond te krijgen in de Nederland- «e danswereld, die nog steeds be heerst wordt door de gevestigde gezelschappen. Daar zijn ze artis tiek vaak wel maar financieel in het geheel niet in geslaagd. Voor deze kleine, experimentele dans groepen gaat het niet eens om meer of minder subsidie. Ze hebben immers nog nooit kunnen beschikken over een vas te jaarlijkse overheidsbijdrage. De groepen krijgen subsidie per project en daar zijn veel nadelen aan verbonden. V baarbij betekent nog minder geld: in grijpende gevolgen en een nog heviger worsteling om een bestaan in de marge. ..Voor de Stichting Dansproduktie," zegt Bianca van Dillen, lid van deze Kroep, „gaat het om een ingreep in het beleid op langere termijn dat niet al leen, waar nodig, de artistieke kwaliteit moet bevorderen maart ook sociale en financiële'zekerheden voor de dansers beoogt." Zij vindt dat er een klimaat geschapen moet worden, waarin op een aanvaard bare manier gewerkt kan worden. „Het is idioot, dat dit er na tien Jaar hard werken nog steeds niet is. Veel van ons talent is verloren gegaan aan oneigen lijke taken, die we naast ons werk moes ten doen. Subsidie-aanvragen, het zoe ken naar werkruimte (in Amsterdam een ramp), het 'verkopen' van voorstel lingen, lesgeven. Die zaken vragen een andere concentratie, veel tijd en ener gie. die aan belangrijker dingen besteed zouden moeten worden. Er ontstaat een artistieke stagnatie, omdat je niet con stant met het wezenlijke van het vak bezig kimt zijn," aldus Bianca van Dil- lén en ze vervolgt: „Dit moeizame bestaan betekent een bijkans amateuristische status, we moeten echter werk leveren van hoge kwaliteit om in aanmerking te kunnen komen voor subsidie. De pers beoor deelt ons professioneel, ongeacht de tegenstelling tussen werkomstandighe den en eindprodukt. We hebben een aanvrage ingediend voor een instand houdingssubsidie. Het zou salarissen van de medewerkers en vaste kosten moeten garanderen voor een jaar." Gunstig advies. „Ondanks een gunstig advies van de Raad voor de Kunst is dat verzoek door CRM afgewezen. We moesten nog maar eens een projectsubsidie aanvragen voor een collectief werkstuk. We heb ben als collectief gewerkt, maakten de balletten gezamenlijk, maar juist nu willen we individueel stukken gaan ma ken. Collectief werken betekent veelal, dat verschillende niveau's aan elkaar aangepast moesten worden en dat le vert problemen op. die Je niet hebt, ais Je zelfstandig aan de gang gaat. Het antwoord van CRM grijpt niet alleen ln ln artistieke vrijheden en beleid, maar ik voel het ook als censuur, vooral om dat de procedure van een projectsubsi die-aanvrage langdurig is. Je moet een heel gedetailleerd plan indienen over wat je gaat doen. hoeveel dansers Je gebruikt, of je een componist en een decor- en/of kostuumontwerper gebruikt en dat moet je dan ook zo precies mogelijk begroten. Als alles goed gaat, krijg Je na ruim een jaar geld, en kun je een paar maanden wer ken. Maar het is heel goed mogelijk, dat je allang van zo'n plan bent wegge- groeid. dat je ideeën en inzichten veran derd zijn. Of dat. zoals nu, we geen collectief stuk willen maken. Dat idee ontstaat niet ln één dag, is ook niet te voorzien. We hebben inmiddels wel het plan, om ook de middelen van regionale en stedelijke overheden te gaan aan spreken, maar dat betekent natuurlijk ook weer veel tijd en energie." Bianca vindt daarbij dat de geldstroom van CRM verkeerd gericht is. „Het ls zuur, als je onze begroting, die zes ton bedroeg, legt naast die van de andere gezelschappen en dan moet accepteren dat hij afgewezen is. Wat me bovendien hindert, is, dat zoveel buitenlanders deel uitmaken van die gezelschappen. De Nederlandse dansera krijgen niet voldoende kans om hun theaterper soonlijkheid te ontwikkelen, een enkele daargelaten. Een eigen Nederlandse danscultuur kan op deze manier niet ontstaan. En als je bedenkt hoeveel geld er in de dansvakopleidingen gesto ken wordt, begrijp je niet, dat een cen trale overheid, die dat vele geld uit geeft, niet een werkvergunningenbeleld regelt, waardoor een bepaald percenta ge Nederlandse dansers aangenomen moet worden. Workshops 2owel in Engeland als in Amerika kom je als buitenlander absoluut niet aan de bak. Je kunt er geen lid worden van de vakbond, en dus krijg je ook geen werk vergunning. Aan de ontwikkeling van creatief talent wordt ook geld besteed in de vorm van opdrachten aan choreo grafen door CRM. De workshops, die zowel Het Nationale Ballet als Scapino organiseren voor de eigen dansera, kos ten subsidiegeld. Op zichzelf niet zo'n punt, maar het blijven te geïsoleerde gebeurtenissen." Eerlijke kans „Er zou een coördinatie van die geld stromen moeten komen," zo vindt zij, „waardoor Juist getalenteerde Jonge dansera en choreografen een eerlijke kans krijgen. Als dat niet gebeurt, en het blijft bij het snijden in bestaande begrotingen, en dat ziet er wel naar uit. dan kun je een beleid op langere ter mijn wel vergeten. Van enige visie op de ontwikkeling van alles wat Nederlandse dansers in de afgelopen 35 jaar bevoch ten hebben, zal geen sprake kunnen zijn. Voor cms, moderne dansers, die toch al onder zulke barre omstandighe den moeten werken, blijft de toekomst erg onzeker," besluit Bianca van Dillen, agressief en nogal gedesillusioneerd. Maar creativiteit is niet een knop. die je omdraait al naar believen. Voor het Nederlandse danspubliek is het te ho pen, dat de inzet, het doorzettingsver mogen, de wil om het vak te blijven uitoefenen, borg staan voor de onont beerlijke. vernieuwende bijdragen aan een kunstvorm, die in Nederland, tegen de subsidieklippen op, een eigen be staansrecht heeft gekregen. Vervelg van pagina 25 één avond H&ndels Water muziek, Bachs vioolconcert In E en Bruckners Vierde (4 november). Of een symfo nisch werkje van de Fransman Dupa- re (Lenore) op 9 februari te combine ren met Ravels en Iberts Chansons de Don Quichotte (zeldzame vogels in de concertzaal) afgesloten met Dvoraks Vijfde (allemaal in de A-serie). Het NPO mikt op de massa in de B-serie met romantische soloconcerten en drie familleconcerten met Plm Ja cobs als uitlegger. Ook in Haarlem een C <moderne>-serie die er prikke lend uitziet met (eindelijk) nogal wat Nederlanders: Van Vlijmen, Keuris, Ketting en Du Bols. Onder de solis ten de Libanese prijswinnaar Kon. Elisabeth 1979 Abel Rachman, de Rotterdamse concertmeester (ex-Le ningrad) Viktor Llberxnan en onze eigen Jaap van Zweden. BIJ het NPO zijn ze lief voor kinderen: tot 12 jaar abonnement tegen zeer lage prijs. Frysk Orkest Series ln Leeuwarden, Drachten, Sneek, Heerenveen. Zsolt Deaky vas te dirigent. Roelof van Driesten. Vla dimir Valek, Kees Bakels gastdlri- Zsolt Deaky genten. Vorig seizoen schafte het Frysk Orkest het seriesysteem af; ie dereen mocht zelf zijn abonnement samenstellen. Jammer voor het FO. maar het publiek kon die weelde niet aan. Toch steeg het bezoekersaantal omdat de Friese pers aanmoedigend schreef over de uitstekende presta ties van het orkest. Met deze motie van vertrouwen op zak keert het FO terug naar het vaste seriesysteem zo dat ieder vooruit weet wat hij koopt; niemand hoeft te schrikken, want de inhoud ia oerdegelijk. Opvallend punt: een avond Mozart-R.Strauss met concertaria's en Strauss' Vier letzte Lleder, te zingen door Nelly van der Spek 24 <8neek), 25 en 26 februari. Afgesloten met walsen uit Der Rosen- kavelier. Een zgn. blauwe serie op vier thema's: Romantiek, Grote Rus sen, Kerk, koper en koor en (zeer origineel) Bartok boppe (21 Januari). Met veel trots kan het FO wijzen op zijn scholenprojekt waarin veel tijd en creativiteit wordt gestoken. En nodig blijkt het, want nogal wat kin deren weten van toeten noch blazen, zo meldt het orkestblad De Pauken slag. 2400 kinderen zagen en hoorden levende muziek, in de klas of in de zaal; het publiek van de toekomst. Noordelijk Filharmonisch Orkest Series in GroningenDelbijl, Assen, Hoogeveen, Meppel. Charles de Wolff chefdirigent, een hele rij gasten zoals Andrzej Markowski, Franz-Paul Dec ker, Lucas Vis, Gerard Oskamp, Wi- told Lutoslawski. Het NFC voert na drukkelijk de ondertitel Orkest van Groningen en Drenthe; het seizoen wordt vanavond zelfs geopend met een toespraak door de commissaris der koningin in Drenthe. En dan volgt een concert waarin ook het nieuwe orgel van d'Oosterpoort een aandeel heeft (in Saint-Saëns 3). Wat in Leeuwarden niet lukte, sloeg in Groningen juist heel goed aan: zelf de inhoud van je abonnement bepalen. Men kiest minimaal vijf concerten uit de achtentwintig A tien gulden per stuk. Mooi systeem. In die 28 pro gramma's zitten nogal wat „landen- avonden" (Brits. Frans, Russisch. Oosteuropees. Scandinavisch), com ponistenportretten: op 23, 24 en 25 oktober een driedelige Messiaen (ka mermuziek. symfonisch werk. orgel composities». Lutoslawski (dirigeert zelf op 25 februari) en een opera: Boris Goedoenov van Moessorgski (16 Januari, herhaling in Utrecht op 17 januari). Mondjesmaat barok, acht tiende eeuw (wel eigen Mattheus) en Nederlandse muziek. Zeer grote ver- scheldenheid aan solo-instrumenten: sax, harp, baseier trom, orgel, altvi ool, contrabas. Opvallende pianoso list: de Amerikaan Charles Rosen (Beethoven 3. 13 februari) befaamd om een studie over de klassieke stijl (The classical style) van Haydn, Mo zart, Beethoven. Allerlaatste concert op 8 juli wordt gedomineerd door Rogier van Otterloo. Vervolg op pagina 31

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 29