Hans Bouma zou het goed doen in een klooster
'Het onmogelijke duurt wat langer'
Joods protest
tegen wereldraai
Shalom: wij zetten ons
niet af tegen het IKV
Trouw
VAN DA AC
Symposium over kerkelijk ontwikkelingswerk
VOORBUGANGB
de KEIZERSGRACHT
KERKGEMEENTE
in AMSTERDAM
inspirerend voorganger m/v
Ds. Dijkstra
naar Egypte
MAANDAG 8 SEPTEMBER 1980
TROUW/KWARTET
Bijna elke week verschijnt er een boekje
van dominee Hans Bouma. Nauwelijks
heeft hij ons via de drukpers de nood
voorgehouden van kippen die te dicht op
elkaar zitten of hij schetst ons alweer de
eenzaamheid van bejaarden die juist te vèr
van elkaar zitten. Er is geen terrein des
levens waarvan Hans Bouma niet zegt. daar
schrijf ik een boekje over Of. daar maak ik
een vbrsje op. Want dat kan hij ook.
Ik heb niet al zijn geschriften gelezen, daar
is trouwens geen beginnen aan. maar
onlangs heb ik me aandachtig gebogen over
een stichtelijke publikatie van zijn hand. Ik
bedoel zijn bij Kok in Kampen uitgegeven
verklaring van het Onze Vader Niet dat ik
bij voorkeur theologie lees. maar dit zag er
niet al te ongezellig uit en bovendien werd
in mijn wijkkerk een reeks preken over het
Onze Vader gehouden en 't leek me mooi
om onder het koffiedrinken na afloop eens
gewichtig te kunnen opmerken: ja. maar
Bouma zegt in zijn commentaar
Als ik goed begrijp, wil Hans Bouma het
Onze Vader lezen (en uitleggen) als
onderdeel van de Bergrede en op die manier
dit gebed zijn oorspronkelijke radicaliteit
teruggeven. Op bladzij 27 begint zijn
verhandeling over de aanhef: Onze Vader
die in de hemelen zijt. Hij schrijft daar tien
pagina's over vol en dan komt er nog een
gedicht achteraan. Dit levert met elkaar elf
pagina's op en voordat ik er een letter van
gelezen had. mompelde ik bewonderend:
hoe krijgt-ie 't voor mekaar!
Laat ik maar meteen beginnen, dat ik na
lezing van dit hoofdstuk het boekje
schouderophalend terzijde heb geschoven
en niet meer heb ingekeken (behalve nu. om
dit stukje te schrijven). Waarom? Omdat ik
wat ik las. onzin vond. Eerst dacht ik nog
eerbiedig: 't is theologie en dat zal ik als
leek wel niet snappen, maar naarmate mijn
lectuur van deze elf pagina's vorderde, werd
ik oneerbiediger en kwam ik tot de slotsom,
met gedaas van doen te hebben.
Om te beginnen omschrijft Hans Bouma de
aanhef van het Onze Vader als ..het toppunt
van intimiteit". Dit is ook de titel van het
bewuste hoofdstuk. Even later zegt hij het
meteen Latijns woord het summum van
intimiteit, en dat haalt hij allemaal uit de
aanduiding „vjder". Dit kan niet. Je bent
niet intiem met je vader, dat ben je met je
vriendjes en later met je vaste relatie (om
het eens modern te zeggen). Je vader
waardeer je, als 't goed is; je bent
vertrouwelijk met hem. vooral als Je ouder
wordt, maar intiem néé.
Zet dan de toevoeging „die in de hemelen
zijt" geen domper op die intimiteit? Nee.
redeneert Hans Bouma. wanneer we deze
woorden „in hun wérkelijke, d.w.z. bijbelse
betekenis tot ons laten doordringen (en ze
niet slechts op de klank af exegetiseren).
ontdekken we, dat ze de intimiteit, de
kracht van de eerste twee woorden 'onze
Vader' niet afzwakken en ondermijnen,
maar juist versterken, onderbouwen. We
belanden er bepaald niet in een andere
wereld mee. In naam van de hemelen valt
alle nadruk juist op déze wereld, waar God
op de meest innige en wereldse wijze onze
Vader wil zijn. De hemelen scheppen geen
afstand, maar juist nabijheid, opperste
intimiteit."
Bijna had ik na deze duistere zinnen
afgehaakt, maar aangezien ik een
doordouwer ben. sloeg ik de pagina om en
nam kennis van Bouma's uitleg dat
„hemel" in het bijbels taaimilieu „vooral
een ander woord is voor al het goede,
scherper: voor alle heil en zegen waarmee
God deze aarde wil overstelpen". Dit neem
ik gelovig aan. want Hans Bouma weet
meer van 't bijbels taaimilieu dan ik. Ik ken
alleen Bouma's taaimilieu en dat wordt
gekenmerkt door een weelderige
woordengroei.
Maar terzake. Wanneer Bouma zijn
omschrijving van de hemel heeft gegeven,
concludeert hij. „Al met al kunnen we
zeggen de hemel is tekenend voor Gods
allesovertreffende vaderschap. De hemel
houdt gewoon het tóppunt van Gods
Vaderschap in en daarmee het toppunt
van zijn intimiteit met ons."
Wat dit hijgerige proza, deze opgewonden
gedachtenspinsels met bijbelverklaring te
maken hebben, ontgaat me. Maar we
moeten nog eventjes doorlezen en dan is
Hans Bouma weer zo ver, dat hij in de
woorden „die in de hemelen zijt" toch ook
een zekere afstand ontdekt, „bij alle
intimiteit die ze oproepen" En dan gaat hij
onvermoeid verder: „Maar in onze smart
hierover staan we niet alleen. Ook onze
Vader lijdt onder die afstand. HIJ voelt
helemaal met ons mee."
Een priester vertelde me eens dat hij in 't
klooster een half uur mediteren moest over
een bede van het Onze Vader en dat hij. hoe
hij z'n best ook deed. dat half uur niet vol
kreeg Wat dit betreft, zou Hans Bouma het
goed doen in een klooster. Maar hij zit niet
in een klooster, hij schrijft al zijn
overwegingen op en zet ze in boekjes.
Waarom eigenlijk?
door Pieter van der Ven
VELTHOVEN Bij de bevor
dering van gerechtigheid en
ontwikkeling in de derde we
reld wordt de rol van het geld
en de rol van het westen vaak
schromelijk overschat. Ons
geld is een nuttig of nodig
hulpmiddel voor wat er aan
lokaal initiatief, moed, leider
schap en wil tot verandering
aanwezig is. Geld geeft geen
enkel recht op dat leider
schap.
In het luxueuze conferentieoord-ont
moetingscentrum Koningshof bij het
Brabantse Veldhoven was vorige
week een groep mensen uit eerste en
derde wereld bijeen, hoofdzakelijk
vertegenwoordigers van instellingen
die iets met ontwikkelingshulp te ma
ken hebben. Aanleiding tot dit „sym
posium" was het tienjarig bestaan
van de katholieke organisatie voor
medefinanciering van ontwikkelings
programma's, in de wandeling en ver
der ook hier: Cebemo.
Tien Jaar medefinanciering. Mede:
met wie of wat? Financiering, van
wat? Toen in de Jaren zestig steeds
meer het inzicht groeide dat de wes
terse wereld over de brug moest ko
men ter verdere ontwikkeling van
vooral het zuidelijk halfrond, kwam
de overheid met snel stijgende forse
bedragen Tientallen jaren was veel
ontwikkelingswerk gedaan door de
kerken. Deze begonnen meteen naar
de nieuwe bron te lonken: „kraaien
op 's Rijks schatkist", zo werd ge
mopperd.
Politiek lag het wel hachelijk. De
secularisatie was al wel zover doorge
drongen dat zelfs christelijke minis
ters van buitenlandse zaken of ont-
waarin opgenomen: De Rotter
dammer. met Dordts Dagblad,
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131 Amsterdam
tel 020-913456
telex 13006
Postgiro 66 00 00
Bank Ned Credietbank
Rekeningnr 23 00 12574
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
lei 010-115568 (abonnementen
en bezorging)
tel 010-115588 (redactie)
tel 115700 (uitstortend voor
advertenties)
Westbiaak 4
Rotterdam
REGIO DEN HAAG/LEIDEN
Postbus lOt
2501 CC Den Haag
lel 070-469445
(abonnementen en bezorging)
lel 070-469445 (redactie)
tel 070-468864 (uitsluitend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Den Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLANO
(abonnementen en bezorging
Postbus 3
8000 AA Zwolle
tel 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnementsprijzen
Per maand f 16,98
Per kwartaal 50.95
Per hal» taar 101.90
Per (aar 201.60
Advertentietarieven op
aanvraag
Teletomsche abonnementenop
drachten (zie adressen boven)
Opgave (amiliebenchlen 9-19 30
van maandag t/m vri|dag Op
zondag van 18-20 uur telel 020-
913456
Opgave mini-advertenties tel
020-936868 ot schriften aan
Mmi-Adv aldeimg. postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswi|zmgen uitsluitend schnt-
tek|k aan onze Amsterdamse
adressen
wikkelingshulp er niet aan dachten
om een verkapte subsidie te gaan
verstrekken aan geloofsverkondiging
overzee. Tegelijk beschikten juist de
kerken over objectief de beste en
meest betrouwbare kanalen om aller
lei gelden effectief naar allerlei nood-
gebieden te sluizen.
Voor- en nadelen
Om alle voordelen te behouden en
alle nadelen zoveel mogelijk uit te
bannen werd Cebemo opgericht. Het
overkoepelt de instellingen van ka
tholieke zijde die iets met ontwikke
lingshulp te maken hebben, maar be
moeit zich niet met binnenkerkelijke
activiteiten: kerkebouw, kerkelijke
kadervorming, enzovoorts. Voor de
overheid is het aantrekkelijk dat zij
het particulier initiatief kan gebrui
ken en steunen, zonder te maken te
krijgen met talloze losse clubjes De
rooms-katholieken hebben hun Cebe
mo, de protestanten hun ICCO en de
NOVIB zorgt voor de rest. In die
instanties kan bovendien heel wat
deskundigheid worden aangetrokken
en gebundeld om de projecten zorg
vuldig te beoordelen.
Tien jaar is nauwelijks een jubileum
om van om te vallen en Cebemo tim
mert als organisatie niet aan de weg.
Maar er is wel een heleboel gebeurd.
Misschien zijn de getallen nog niet
eens zo indrukwekkend. Vorig jaar
kon Cebemo ruim 700 miljoen uitde
len, een leuk bedrag, maar slechts een
slokje van wat er jaarlijks door het
ministerie van ontwikkelingssamen
werking spoelt.
Kleinschalig
Er is een grote verschuiving te zien
geweest ten gunste van kleinschalige
projecten, zodat het aantal gesteun
de projecten tweemaal zo sterk is
gestegen als het totale geldbedrag.
Voorbij zijn de scholen en universitei
ten die naar westers model een kleine
intellectuele elite moesten vormen.
Voorbij zijn ziekenhuizen met dure
laboratoria waar naar westerse voor
beeld hart- en vaatziekten werden
bestudeerd. Onderwijs en gezond
heidszorg worden nu veel meer op
basis van plaatselijk initiatief ge
steund. De laatste jaren speelt het
ontwikkelingswerk ook een steeds
politiekere rol, vooral in Latijns Ame
rika. Juist voor landen waar de arm-
sten het minste hebben te verwach
ten van hun regeringen voélt Cebemo
nu een bijzondere verantwoordelijk
heid. Natuurlijk is er oog voor bepaal
de acute nood bij oorlogen en natuur
rampen en nog steeds is er aandacht
voor allerhande behoeften maar er is
een enorme nadruk komen te liggen
op de strijd voor mensenrechten.
Op het congres in Veldhoven bleek
onder de westerse aanwezigen een
sterk besef dat vooral de mensen van
de derde wereld iets te vertellen heb
ben. Niet alleen over de ellende en
onderdrukking, maar ook over hun
sterke drang om zich daarbij niet
neer te leggen en over hun ideeën die
echt niet uit een westers politiek of
kerkelijk kokertje komen. De rooms-
katholieke kerk heeft in Latijns Ame
rika, de Filippijnen en Afrika heel
wat elan onder de leden. „Het moeilij
ke doen we gemakkelijk, het onmoge
lijke duurt een beetje langer", al
dus een van de sprekers, een Filip
pijnse plattelandsdokter
Onafhankelijk
Cebemo vindt het niet belangrijk of
de rk kerk als zodanig bij het werk
wel vaart. Volgens adjunct-directeur
Wim Peetere moet die kerk er niet
voor zichzelf zijn, maar liever als een
soort gist. Cebemo kan deze tamelijk
onafhankelijke houding waarmaken,
omdat zij in tegenstelling tot verge
lijkbare organisaties in andere lan
den geen verlengstuk van de Neder
landse bisschoppen is. Dat hoeft in de
praktijk weliswaar geen verschil te
maken, maar sluit vermenging van
verantwoordelijkheden bij voorbaat
enigszins uit.
'Wisselwerking'
Gevaren zijn er wel. Bij andere hulp
organisaties, van de UNO bijvoor
beeld, groeit de kring van deskundi
gen vaak al gauw ver weg van de
„basis". Ook medewerkers van Cebe
mo en dergelijke clubs moeten oppas
sen niet in het „cocktail-circuit" van
de ambassades verzeild te raken. Een
ander gevaar voelt Cebemo naderen
in de economische situatie: het snoei
mes kan alle mooie plannen lelijk
afkappen. Verder is van betekenis,
toch. het roomskatholieke beleid: de
priesters en de politiek, de geboorten-
beperking, de zelfstandigheid van de
plaatselijke kerk ten opzichte van het
kerkelijk gezag: al die dingen kunnen
van invloed zijn op hulp die door een
instantie als Cebemo al of niet gege
ven wordt.
Bij gelegenheid van het jubileum
heeft Cebemo een boek uitgebracht
onder de titel: „Wisselwerking tus
sen derde wereld en Nederland". Met
die titel wordt al het punt benadrukt
dat het niet om een eenzijdige stroom
gaat van liefdadigheid of genoegdoe
ning. Een groot deel van het boek
wordt in beslag genomen door verha
len „uit het veld", verder een aantal
beschouwingen over de afgelopen pe
riode en de nabije toekomst van het
ontwikkelingswerk. Tenslotte getal
len en grafieken. Al met al ruim 600
bladzijden. Cebemo timmert niet aan
de weg. Dit boek is eigenlijk een
eerste presentatie naar deze kant toe.
Cebemo heeft steeds de bewustma
king hier niet tot haar taak gerekend
en dat overgelaten aan missionaire
werkgroepen. Over deze keuze om je
taak niet al te breed te maken valt te
discussiëren, er zijn voors en tegens
bij te bedenken. Maar je kunt die
keuze ook te ver doorvoeren. Bijvoor
beeld als je een boekje maakt dat
door zijn dikte, overdaad en saaiheid
gegarandeerd nooit kan bijdragen tot
brede bewustwording. Het is heel
mooi dat Cebemo niet zo nodig hoeft
te schitteren, maar dat is nooit een
reden om onder de korenmaat te
gaan zitten.
BEROEP OP GOD TEGEN G0I
„Waarom Heer, uw toom laten
woeden tegen
het volk dat U met grote kracht»
sterke
hand uitEgypte hebt geleid? (Ex#
32 vers 11)
Het verhaal van het gouden kalf,
gegoten stierebeeld, mag schokk
zijn, niet het minst vanwege de h
waarmee mensen, eenmaal bevr)
zich weer in slavernij laten
terugvoeren, wat er op volgt is ni
minder adembenemend. God is
woedend. Zijn oordeel over heti
luidt: hardnekkig, „a stiff-necked
people". Ze zijn onbuigzaam, de
vrijheid is ze niet aan te leren. Dtf
niets mee te beginnen. Ood duwt
Mozes opzij: laat me alleen, ben»
er niet mee. Ik ga ze wegdoen. Ik
vreet ze op, zoiets staat er. Hetgsi
niet tegen Mozes. Met hem heeftft
andere plannen: Ik zal u tot eenp\
volk maken! En dan komt het alk
omverwerpende optreden van M>
Hij treedt God in de weg, laat zié
niet wegduwen. Hij ziet het geva»
Een uiterste van wat wij belijden
wij God noemen: de levende God
hoort bij het grote verhaal van zij
verbond met de nensen. Dat eer
mens blijft staan, opzijn beurtst
necked, maar nu voor de bevrijdl
Dit kunt U niet doen. God. Denk
Abraham. Die zou U tot een groc
volk maken, mij niet. Denk aand
moeite die het U gekost heeft om
volk uit de klauwen van de despo
te halen. Een verbijsterend gebet
Een mens die tegen God opstaat
zich tegen God op God beroept,
moet dit aflopen? God krijgt al i
woorden terug. Hij heeft dit geze
en dat. Wat komt ervan terecht al
zo doorgaat? Later zullen de proli
zeggen: Ga maar na, ken je een vi
datzo'n God heeft? Zo'n God, t«
wie je kunt opstaan? „En de HER
berouwde het wat Hij zijn volk
gedacht had te zullen doen". Hier
kunnen alle stieren van de hele
wereld niet tegen op. Ze worden
opgevreten (verslonden) in deze
overwinning.
GEREF. KERKEN
Beroepen: te Scharendijke, 1
chem-Gameren en Krabbend
kand. H. A. Speelman te Amstel»
door Aldert Schipper
Ook dit jaar is de Stichting
Bijbel en Vredesvraagstuk
ken met een eigen vredes-
krant uitgekomen, „Shalom
'80" genaamd. Vorig Jaar de
buteerde de stichting en zette
235.000 kranten af in kerkelijk
Nederland.
Dit Jaar is de Shalom-krant dikker,
aantrekkelijker opgemaakt en hij
wordt in maar liefst 300.000 exempla
ren gedrukt. De krant wordt, in te
genstelling tot de bekendere Vredes-
krant van het IKV, gratis verspreid.
De kosten worden bestreden uit vrij
willige bijdragen, volgens een van de
mannen achter de Shalom-krant, EO-
medewerker Ad de Boer. meest kleine
bedragen van tien tot honderd
gulden.
Ik spreek met Ad de Boer in het
radiogebouw van de NOS in Hilver
sum. Hij wil liever niet dat zijn eigen
lijke werk bij de EO vermengd wordt
met de vredesactiviteiten, die hij in
zijn vrije tijd verricht.
De Boer vertelt dat hij via de proble
men van de abortus ten slotte is uit
gekomen bij het nadenken over de
kernbewapening, die hij ziet als een
element van wetteloosheid in de we
reld. „Ik bespeur die wetteloosheid
op seksueel gebied, in de abortus, in
de vrijheid voor euthanasie, maar
ook in de manier waarop men tegen
woordig met de schepping omgaat en
in de kernbewapening", zegt hij ern
stig.
Het opmerkelijke van de Shalom-
krant is dat deze zich enerzijds laat
kwalificeren als een openhartig plei
dooi tegen het communisme, dat
naar zijn akeligste kanf wordt gety
peerd. Aan de andere kant vertoont
de krant ten aanzien van het kern
punt van de hedendaagse discussie,
de atoomwapens een opmerkelijke
pluriformiteit. De bijzonder hoogle
raar dr. Egbert Schuurman (reforma
torische wijsbegeerte Delft en Eind
hoven) legt in een twee pagina's lang
gesprek met de redactie van de Sha
lom-krant uit op welke manier hij
tegen kernwapens is, maar een pagi
na daarvoor laat de redactie de oud-
KZ-gevangene mr. Floris Bakels uit
eenzetten waarom kernwapens nu
juist onmisbaar zijn.
De mensen achter de Shalom-krant
hebben elkaar blijkbaar niet gevon
den op hun afwijzing van kernwa
pens. Een in het oog springend ver
schil met het Interkerkelijk Vredes
beraad, dat in opdracht van de ker
ken deze maand opnieuw de Vredes-
week organiseert, onder het motto:
„De kernwapens de wereld uit. om te
beginnen uit Nederland." Ad de Boer:
wij willen ons niet afzetten tegen het
IKV. hoeveel moeite we daar ook mee
hebben We gaan onze eigen weg, op
basis van een andere kijk op de bijbel
dan die bij het IKV bestaat. In IKV
kring heerst sterk de opvatting dat de
Bijbel een bundel menselijke verha
len over God is, waar wij nu ons eigen
verhaal naast kunnen zetten. Hij stel
len daar tegenover dat de Bijbel
Gods woord over de mensen is, een
onfeilbaar document dat gezag heeft
voor het hele leven. Die gemeen
schappelijke visie op de Bijbel is het
geen ons samen heeft gebracht. Wan-,
neer Je zo'n eigen visie hebt, heeft dat
gevolgen voor de manier waarop je
met de vragen van oorlog en vrede
bezig bent. Alleen in de Bijbel zoek je
dan de antwoorden.
De Boer geeft toe dat in zijn groep
verschillend over kernwapens wordt
gedacht. Hijzelf merkt op dat hij
ware hij kamerlid ook tegen de
plaatsing van nieuwe raketten ge
stemd zou hebben. „Die nieuwe ra
ketten maken deel uit van een ont
wikkeling naar nauwkeuriger, trefze
kerder en dus bruikbaarder kernwa
pens, die het huidige evenwicht wan-
keler maken en ons de kans op een
massale kernoorlog vergroten. En dat
laatste mag niet van God, dat is evi
dent uit de Bijbel," zegt hij. „Maar ik
zou mijn stemgedrag dan wel uitvoe
rig hebben verklaard. Sommige voor
stemmen voor de motie Stemerdink
wijken op andere punten, zoals eu
thanasie en abortus sterk van mijn
standpunt af. Dat schept verwarring.
Ook Goudzwaard (de schrijver van
het vorige CDA-program, die nu voor
het CDA heeft bedankt) zie ik in
gezelschappen waar hij volgens mij
niet thuishoort.
Vanwaar die onduidelijkheid waar
het kernwapens betreft wanneer De
Boer zo beslist is in zijn afwijzing van
de liberalisering van abortus? De
Boer: „Met abortus liggen de zaken
veel duidelijker. Op het punt van de
kernwapens spreken de deskundigen
elkaar tegen. Bovendien zijn wij nog
maar kort geleden de discussie over
de kernwapens begonnen en zijn wij
bezig met een inhaaloefening."
„In elk geval zijn wij het onderling
eens dat er bijbelse normen behoren
te gelden voor de evenzeer bijbelse
zwaardmacht van de overheid. Wan
neer de overheid een zwaard heeft
dat, wanneer het wordt gebruikt, niet
alleen de kwaden maar ook de goe
den treft, is er een grens overschre
den. De oude vanzelfsprekendheid in
onze kring (Staatkundig Gerefor
meerden en Oereformeerd Politiek
Verbond) betreffende kernwapens is
verdwenen. Waar we uitkomen kan ik
nog niet zeggen. We hebben principi
eel gekozen voor het gesprek. Acht
De Boer het mogelijk dat de GPV en
SGP-achtige gereformeerden uitko
men waar het IKV nu al is?
„Omdat de basis waarop we met de
vragen bezig zijn zo verschilt, is dat
uitgesloten". De Boer pakt de laatste
uitgave van het blad van het IKV en
wijst op een zin. die IKV-secretaris
Mient Jan Faber daarin heeft ge
schreven „Hij stelt daarin Jezus
Christus op één lijn met Martin Lu
ther King. Steve Biko en aartsbis
schop Romero. Daaruit kun je mer
ken dat wij nooit bij elkaar kunnen
komen. Bovendien werkt het IKV sa
men met communisten. Dat is voor
ons uitgesloten".
In een later telefoontje herinner ik Ad
de Boer er aan dat bij de grote abor
tusdemonstratie vorig weekeinde in
Den Haag jonge Belgische fascisten
hebben meegelopen. De Boer heeft
geen mede-verantwoordelijkheid
voor de demonstratie gedragen, maar
zegt: „Als dat zo is vind ik dat zeer
zorgelijk."
Ad de Boer
bestaat uit mensen, die zich nauw be
trokken voelen bij de veranderingen in
levensstijl en levensgevoel die onze
samenleving kenmerken en die
in hun eigen taal en in nieuwe vormen
van gemeente-zijn willen uitdrukken wat
het voor hen betekent om in deze we
reld Jezus als Heer te volgen en Zijn rijk
te verwachten.
Een centrumwijk van de Gereformeerde Kerk te Amsterdam is de
bakermat van de gemeente. Momenteel komen de leden uit alle delen
van de stad en van daarbuiten.
Rondom de wekelijkse vieringen zijn een groot aantal groepen
ontstaan ter voorbereiding van deze diensten: zanggroep, muziek
groep. liturgiegroep en themagroepen. Daarnaast zijn er bezinnings-
en aktiegroepen; er worden plannen uitgewerkt voor een leerhuis en
het pastoraat vraagt om nieuwe vormen. In part-time dienstverband
werken een coördinator en een dirigent.
De Keizersgrachtkerkgemeente zoekt naar een
met onder meer de volgende kenmerken:
theologische vorming en bevoegdheid tot voorgaan in verkondiging
en viering; vertrouwdheid met moderne theologische en liturgische
ontwikkelingen en bereidheid om in samenwerking met groepen
deze kennis over te dragen
grote belangstelling voor gemeente-opbouw en pastoraat; (de
struktuur van de gemeente is in discussie).
bereidheid om samen te werken in verband van de Gereformeerde
Kerk te Amsterdam
Het vervullen van deze funktie door twee in part-time werkende
personen behoort tot de mogelijkheden. De bedoeling is de opbouw
van een team, waarin ook de coördinator en de dirigent zijn opgeno
men, dat zijn verantwoordelijkheid wil delen.
Reakties en verzoeken om informatie graag binnen vier weken bij de
voorzitter van de wi/kraad, J Fde Nooij. Prinsengracht 250, 1016 HG
Amsterdam, telefoon ('s avonds) 020-235120
Van onze kerkredactie
TORONTO Het internatio
nale comité voor religieuze
consultaties, IJCIC, het be
langrijkste joodse orgaan
voor het contact met andere
godsdiensten, heeft de verkla
ring over Jeruzalem, die het
centrale comité van de we
reldraad van kerken vorige
maand heeft aangenomen,
ontsteld van de hand ge
wezen.
Volgens het LJCIC is de verklaring
politiek van karakter en daardoor
partijdig. Hij gaat volgens het comité
voorbij aan bestaande feiten en ver
draait de werkelijkheid, terwijl hij
tekortschiet in de plicht tot verzoe
ning die een verantwoordelijk gods
dienstig lichaam heeft. De verklaring
zou extremisten bemoedigen, wier af
wijzende politiek 'op de meest ge
vaarlijke wijze alle pogingen om een
rechtvaardige oplossing van het pro
bleem in het Midden-Oosten tot
stand te brengen ondermijnen'.
De IJCIC is representatief voor een
belangrijk deel van het Amerikaanse.
Europese en Israëlische jodendom en
is de officiële gesprekspartner voor
de afdeling voor dialoog met aanhan
gers van andere godsdiensten van de
wereldraad. De organisatie was vori
ge week in Toronto bijeen voor een
conferentie over 'moderniteit en
godsdienst', waarbij men besloot de
ontsteltenis in een brief aan de secre
taris generaal van de wereldraad, dr
•Philip Potter, bekend te maken. De
vergadering werd namens de wereld
raad bijgewoond door onder meer de
Nederlandse mevrouw dr E. Flesse-
man-van Leer.
De verklaring van het centrale comi
té van de wereldraad was de vrucht
van een compromis tussen afgevaar
digden uit Europa en de VS enerzijds
en vertegenwoordigers uit het Mid
den-Oosten aan de andere kant. In de
verklaring zegt het centrale comité
dat het tegen de eenzijdige annexatie
van Oost-Jeruzalem tot Israëls 'eeu
wige hoofdstad' onder uitsluitende
Israëlische souvereiniteit is. De maat
regel gaat in tegen alle duidelijke VN-
resoluties op dit punt en ondermijnt
het streven naar een rechtvaardige
oplossing van het probleem in het
Midden-Oosten en zet daardoor de
vrede in de regio en in de wereld op
het spel.
Het centrale comité meende dat de
toekomstige status van Jeruzalem in
verband hoort te staan met de toe
komst van het joodse en het Pales
tijnse volk en daarom onderdeel be
hoort te zijn van een toekomstige
vreedzame regeling van het probleem
in het Midden-Oosten
Het centrale comité deed een beroep
op de leden-kerken via hun regerin
gen druk op Israël uit te oefenen om
het te weerhouden van eenzijdige ac
ties inzake Jeruzalem. Het comité
stelde voor om samen met de kerken
ter plaatse, het Vaticaan, met mos
lims en joden beraad op gang te bren
gen over de toekomst van de sti
een aangehechte verklaring ow
rol van de kerken in het Mk
Oosten zegt het centrale comil
nadruk op de betekenis van de»
ken, die uit de dagen van de ap
len dateren en die tegenwoordi
der hevige druk van de zijde v«
joden en de moslims staan.
De verklaring werd door het een
comité met vrijwel algemene s
men aangenomen, nadat enkel
den van het comité, onder wii
Nederlandse gereformeerde afge
digde, mevrouw ds Marja van
Veen Schenkeveld, hadden gept
fundamentele saamhorigheid m
raël niet uit het oog te verliezen
De IJCIC zegt nu dat een eensta
ge overtuiging in fundamentele n
euze toewijding en in historisch
varing het joodse volk overal t«
de samenbindt in het bevestigen
de eenheid van de stad Jeruzalei
hoofdstad van de staat Israël.
De IJCIC erkent dat ook christ
en moslims een verbondenheid
de stad voelen, maar 'slechts
joden is Jeruzalem gedurende du
den jaren de eeuwige stad, het
delpunt van hun geestelijke w
en het brandpunt van hoop gew
De joodse organisatie schrijft d(
reldraad dat de staat Israël angi
lig gewaakt heeft voor handhi
van de godsdienstvrijheid voor
en voor vrije toegang tot de b
plaatsen. De IJCIC roept de wt
raad op zijn 'eenzijdige en partij
verklaring te herzien en in de
van de psalmist bij te dragei
vrede door verzoening
MEDEMBLIK Gisteren heel
classis Hoorn van de hervormde
ds. M. Dijkstra met zijn gezin
zonden als missionair predikant
Egypte. Een bijzonderheid is, d
familie Dijkstra gereformeerd u
uitzending vond dan ook plas
een „Samen op Weg"-dienst vj
hervormden en gereformeerde
Medemblik samen.
De liturgie wera verzorgd doort
den Braber. de plaatselijke ge»
meerde predikant. De eigenlijk!
zending gebeurde door de pn
van de classis, ds. E. van StU!
berb van Berkhout. Een bijzo
heid daarbij was, dat niet allee»
echtpaar Dijkstra, maar op hun
ciaal verzoek ook hun drie kin(
uitgezonden werden. De preek
gedaan door ds. Dijkstra zelf o«
Egypte-profetie van Jesaja 19, d<
zen 19 tot 25.
Ds. Dijkstra was tot eind vorig
predikant in het naburige Sloot
Op 26 september hoopt hij in 1
pen te promoveren bij de oudt
menticus prof. dr. J L. Kool
Deuterojesaja. Daags daarna
trekt het gezin dan naar Egypte,
dr. Dijkstra docent oude testi
wordt aan het semenarie van d'
tische evangelische kerk in Ka»