Kuyper was de eerste kraker, meneer! Zonder illusies al te veel naar Almere 4 Trouw dUfc GEESTELIJK VERZORGER (M/V) UIT DE KERKBLADEN Synode moet maar één woord zeggen VAN DA A VppRBUGANGE CATECHEET SPECIALE REIZEN naar ISRAEL en EGYPTE Relsstichting „THACIR"voor de fijnproevers! V -w'' J ZATERDAG 6 SEPTEMBER 1980 TROUW/KWARTET ATI door A. J. Klei Gereformeerden zijn soms wonderlijke mensen. Hiermee verkondig ik niets nieuws, maar ik heb er wel weer een aardig voorbeeld van. Van de week bracht ik een paar tijdschriften met zo min mogelijk bloot erin bij een gereformeerde broeder van achter in de zestig. Hij had een operatie ondergaan en moest thuis nog wat aansterken. Hij vertelde dat hij in het ziekenhuis een kerkdienst had meegemaakt, die hem bar slecht was bevallen. De dominee was een jonge snoeshaan geweest in ribfluweel. Dat was nog tot daaraan toe, maar het ventje had het in zijn preek opgenomen voor de krakers. Moet je nagaan: een goed woord voor krakers, dat tuig! Want tuig is het. of niet soms? De man keek me enigszins dreigend aan en ik begon maar gauw over iets anders. Of hij wel wist dat er in het Amsterdams Historisch Museum een leuke tentoontstelling werd gehouden over honderd jaar Vrije Universiteit. Ja, dat had hij in de krant gelezen. Nou, daar was ik geweest en ik had de beschadigde consistoriedeur van de Nieuwe Kerk op de Dam bekeken De deur, die in 1886 door Abraham Kuyper en zijn medestanders was opengebroken Mijn gereformeerde broeder wenkte me. dat ik moest stoppen. Hij richtte zich op, zijn ogen straalden en hij sprak op geestdriftige toon: Kuyper was de eerste kraker, meneer! Ik kreeg een wacht voor mijne lippen en zei niet: ik dacht dat u krakers zulk tuig vond. Maar mij schoot wel te binnen wat De Savomin Lohman eens van de volgelingen van Kuyper heelt gezegd: ze laten hem met los, al doet hij nog zo gek. Maar nu die deur. Ik zal hier niet het hele verhaal doen, dat wordt in geuren en kleuren door Ben van Kaam opgedist in de catalogus van de VU-tentoonstelling Het komt erop neer dat tijdens de kerkelijke woelingen, die hebben geleid tot het ontstaan van de gereformeerde kerken, de (nog hervormde) Kuyper en een paar bevriende kerkvoogden voor een op last van hogere kerkbesturen gesloten en met pantserplaten versterkte consistoriedeur kwamen te staan. Kuyper en zijn aanhangers hebben toen een paneel uit de deur gelichtvermoedelijk met een breekijzer, al staat de zaak als paneelzagerij te boeken zijn op die manier toch binnengekomen. De aldus in 1888 beschadigde deur is nooit gerepareerd en maakt nu deel uit van de collectie van het rijksmuseum Het Catharijneconvent in Utrecht, waarvan de VU de deur heeft geleend voor de jubileumtentoonstelling (in Utrecht staat zolang een levensgrote foto van de deur). Tot 1960 toe, toen de Nieuwe Kerk op de Dam dicht ging voor de restauratie, kon ieder die de consistorie van de kerk betrad, met eigen ogen de mishandelde deur aanschouwen. Zo werd de herinnering aan het stoute stukje der opstandige kuyperianen levendig gehouden, en dat was ook de bedoeling van de hervormden. Een aardig idee misschien voor de eigenaar van de luxe-appartementen aan de Prins Hendrikkade: zet een vernield wc-fonteintje of zoiets achter een vitrine, opdat het nageslacht kan zien hoe de krakers hier huis hielden. Wat niet in de catalogus staat en wel aardig is om te vertellen, is dat meermalen pogingen zijn ondernomen om die befaamde of beruchte consistoriedeur óf op te knappen of te vervangen door een andere. De kerkhistoricus drs C. H. W. van den Berg (van de VU) heeft hierover gepubliceerd in een bijzondere uitgave van het Amsterdamse hervormde kerkblad Present (mei 1978, vierhonderd jaar hervormd Amsterdam). Uit zijn opstel put ik. In 1927 stelde de hervormde Jac. Rustige voor, de deur te laten verdwijnen. Tenslotte was Abraham ^Cuyper een van de grootste Nederlanders geweest en met die deur krenkte je eigenlijk voortdurend zijn nagedachtenis. Professor H. H. Kuyper (zoon van Abraham) reageerde in het blad De Heraut waarderend op het Initiatief van de heer Rustige, maar wat hem betrof kon die deur met het kapotte paneel best blijven als bewijs „hoever destijds de machtsusurpatie van het classicaal bestuur is gegaan". Het plan van de heer Rustige werd bestreden door de bekende dominee C. A. Lingbeek. „Als zulk een pogen slaagt, wordt straks de geheele paneelzagerij voor een legende verklaard!," vreesde hij. Dominee Lingbeek, en niet de heer Rustige, kreeg zijn zin, de deur werd niet vervangen. Eind 1935 de deur was al bijna een halve eeuw beschadigd verklaarde professor A. H. de Hartog, vader van schrijver Jan, in de Amsterdamse hervormde kerkeraad dat de tijd gekomen was om het paneel in zijn oorspronkelijke vorm te herstellen. Hij vond het grievend voor de gereformeerden, de deur zo te laten. Maar met grote meerderheid werd het voorstel van De Hartog verworpen. In de Amsterdamsche Kerkbode ging de gereformeerde dominee D. Sikkel op de zaak in. Net als professor Kuyper in '27 meende hij, dat de deur niet verwijderd of gerepareerd hoefde te worden, maar zijn motivering was anders. Sikkel schreef: „Laat die deur daar maar blijven spreken van de reformatie van 1886. Wij zijn er nog steeds niet aan gewend, dat wij kerkelijk gescheiden leven van zoovelen die met ons één in geloof zijn. Wij hopen er ook nooit aan te wennen." Toen in 1960 de Nieuwe Kerk op de Dam gesloten werd, kwam de deur opnieuw in discussie. Hij kon bij de restauratie van de kerk maar 't beste gesloopt worden, vondei sommigen. Maar de kerkvoogdij dacht er anders over en liet de veelbesproken deur veilig wegbergen in een krat. Ditmaal sprong dominee J. J. Buskes op de ketting. Hij dreigde „net als Simson de deur op te pakken en in het IJ te gooien", hij was dit symbool van verdeeldheid liever kwijt dan rijk. Ook de actie van Buskes slaagde niet. Inmiddels is de deur museumstuk geworden en dat mag hij van iedereen blijven, 't Zou trouwens ook niet meevallen, hem overeind te houden als symbool van een gereformeerde kraakactle of hervormde machtsusurpatie, nu de door Kuyper gestichte kerken nauwelijks meer te onderscheiden zijn van het in 1886 verlaten genootschap. Hervormden en gereformeerden zijn samen op weg en ze kunnen samen met vertederende blikken de (thans voormalige) consistoriedeur van de Nieuwe Kerk op de Dam bekijken. De deur van de consistorie der Nieuwe Kerk op de Dam, die lijn faam ontleend aan de „paneelzagerij" in 1886 en tot het eind van de maand te tien is op de VU- tentoonsteling in het Amsterdams Historisch Museum. Daarna gaat hij terug naar Het Catharijneconvent in Utrecht. Van een onzer verslaggevers ALMERE Morgen begint In Almere-Stad het kerkelijk le- [J(^0 boekennieuws Pnt. Of. W. M. V*Mma Hat woord wartel door 156 btt.. oeb 1 26 50 Stutfien schatten ten dienste van de predi king. Oe achatsan z>in zo gecomponeerd dat ze en vooral ook van toepassing Dieden Pro» Dr. W. H. Vatama TUSSEN TEKST EN PREEK 152 Dtz get). 22,90 Meditatieve schetsen voor da verkondiging. Ook daze 2e bundel bedoelt predikanten te skmuleren bi) hun preekwerk en te helpen in de bezinning tussen tekst en preek „Hat is een werk. dal met een fijne pen is geschreven. (Theologie Reformate) Prof. Or. K. Runla OE WERELDRAAD IN DISCUSSIE 184 blz 23.50 Da auteur bespreekt de kritiek van de z g. evengekcaien op da Wereldraad v«n Kerken Daarna volgt een reactie van: dr E Flesseman van Laer. prol dr. H. Berkhof en dr. A. H. ven den Heuvel Het boek eindigt mat een laatste voorlopige aironding van prol Runia. Prof. Dr Anton la Weeeels DE MOSLIMSE NAASTE 158 blz f 20.25 Oe weg naar een theologie van de Islam. Oil boek gaat m op de vragen die er rijzen als christenen an moslims mat elkaar m gesprak raken ..Het ia een goede zaak het lel te nebben om ie open te sletten voor hel gesprek ol de dialoog met de moslim", aldus dr Wassets. Varkn/gbaar m de boekhandel []£Ö2]KOK KAMPEN waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Dordts Dagblad, Nieuw» Haagse Courant met Nieuwe Leidee Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam tel 020-913456 tefex 13006 Postgiro 66 0000 Bank Ned. Credtelbank Rekentngnr 23 00 12 574 Gemeentegiro Amsterdam XI1000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam lel. 010-115588 (abonnementen en bezorging) tel OtO-l 15588 (redactie) tel 115700 (uitsluitend voor REGIO DEN HAAG/LEIOEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORO/OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen Per maand 16.98 Per kwartaal f 50.95 Per half |aar 101.90 Per jaar 201.60 Advertentietarieven op aanvraag Telefonische abonnementenop drachten (zie adressen boven) Opgave familieberichten 9-19 30 van maandag t/m vii|dag Op zondag van 18-20 uur teief 020- 913456 Opgave mini-advertenties tel 020-936868 of schriftelijk aan Mmi-Adv afdeling, postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswiizingen uitsluitend schrit- lelijk aan onze Amsterdamse adressen ven van de gecombineerde Hervormd-Gereformeerde ge meente in die plaats. Het is tegenwoordig niet elke dag feest in kerkelijk Nederland en daarom is zo'n gebeurtenis als morgen in Almere-Stad het vermelden waard. Almere wordt een grote stad In het Zuidelijk gedeelte van de IJsselmeer polders. Het is gelegen niet ver van Naarden, maar dan in het nieuwe land. Almere zal volgens de plannen uit vijf kernen bestaan, waarvan Al- mere-Haven sinds een Jaar of vier ln opbouw is met Inmiddels duizenden inwoners. Almere-Stad dateert van dit Jaar. Het moet de grootste van de Almere-agglomeratles worden. Maar er wonen slechts enkele honderden gezinnen. Voor diegenen onder hen die kerkelijke belangstelling hebben begint het kerkelijk leven deze zon dag. Morgenochtend is ln de filmzaal van het gebouw Meeresteln van de Rijksdienst voor de IJsselm eerpol ders de eerste dienst, waar de toe komstige predikant van Almere- Stad, ds. H. J. Hasper zal voorgaan. Dit ls een hervormd-gereforrneerde dienst. Op 26 oktober volgt een ge meenschappelijke dienst met de rooms-katholleken. Hasper woont nu nog ln zijn huidige gemeente Half- weg-Zwanenburg. Per 1 Januari ho- ,pen hij en zijn vrouw met hun twee kinderen hun intrek te nemen ln de pastorie van Almere-8tad. Tot zolang zal het pendelen zijn naar Almere. Enkele rooms-katholleke religieuzen, die ln Almere-Stad een communiteit beginnen, zijn de protestantse geeste lijke dan al voor. De eerste rooms- katholleke dienst is vorige maand gehouden. Hoe begin Je een gemeente in een nieuwe stad? In de praktijk gaat het vrij eenvoudig. De (hervormde) SMRA en de burgerlijke stand zorgen voor de adressen van kerkleden die zich komen vestigen. Je bezoekt die mensen en daar hoor Je vanzelf of ze zin hebben mee te doen. Zo ontstaat een groepje mensen, die wat op touw zetten, dat later uitgroeit tot een ge meente. Ds. Hasper is een nuchter iemand en hij verwacht niet dat er veel belang stelling onder de nieuwe bewoners van Almere Stad zal blijken te zijn voor de kerk. „De mensen komen voor het grootste deel uit Amsterdam en dat ls al niet zo'n kerkse stad. Bovendien zullen sommige mensen tegelijk met hun verhuizing hun ker kelijke meelevendheid over boord zetten. Die ervaren dat dan misschien ais een bevrijding, maar ik hoop dat het omgekeerde ook mogelijk zal zijn. Dat mensen die in hun oude omge ving de boot afhielden omdat zij him draai niet konden vinden in hun ker kelijke omgeving, nu besluiten het in Almere opnieuw te proberen met de kerk." Ds. Hasper is voorzichtig. Hij spiegelt zichzelf geen gouden bergen voor ln het nieuwe land. „Voor veel mensen is de verhuizing zoiets als een nieuwjaarsdag. Het ls een nieuw be gin en Je neemt Je van alles voor dat Je in het nieuwe Jaar wilt ondernemen of nalaten. Maar Je neemt het oude jaar ln zekere zin toch met je mee. Zo zal het de nieuwkomers in Almere ook wel een beetje vergaan." Hasper zelf stelt zich voor dat hij in de eerste tijd van zijn kerkelijk func tioneren in Almere-Stad nog gelegen heid zal hebben om ook buiten het gemeente-verband te werken. Het aantal kerkleden zal eerst nog be perkt zijn en dat geeft me de kans om ook andere taken op me te nemen." In Almere komt een volledig samen gaan tussen de twee protestantse ADVERTENTIE Ds. Hasper kerkgenootschappen tot stand, ter wijl er bepaalde vormen van samen werking met de rooms-katholleke pa rochie zullen zijn, onder meer op het punt van de bouw van een gezamen lijk kerkgebouw. Begin dit jaar publi ceerde de interkerkelijke project groep Platform Alm ore een verkla ring hoe zij het kerk-filjk samengaan zich in de toekomst worstelde. Daar in staat onder meer: De kerk is bezig met de verkondiging van het woord, de viering van Gods geheimen en de dienst aan elkaar en aan de samenle ving. Binnen de reformatorische en katholieke traditie krijgen deze ar beidsvelden eigen accenten. Er ls ook veel wederzijds herkenbaar. In Alme re-Stad dient een aanzet te worden gegeven voor een samenwerking, zoals die ln Almere-Haven op deze gebieden gaande is." Ds. Hasper lijkt het daarmee eens te zijn, maar hij wil ook nog zoveel mo gelijk overlaten aan de mensen die straks ln Almere-Stad komen te wo nen. Hij vertelt dat hij uit Zwanen burg het avondmaalstel leent, maar de mensen ln Almere moeten straks zelf naar definitieve vormen zoeken, meent hij. „Dat kan er toe bijdragen dat we voorkomen dat het kerk-lld zijn straks een al te consumptief ka rakter krijgt. De mensen moeten zelf hun gemeente mede-dragen", zegt hij. "J De „Preve Stichting Is een verpleeghuis voor somatisch zieken (kapacitelt 198 bedden) en heeft een protestant christelijke signatuur. Binnenkort ontstaat een vakature voor er wordt gedacht aan een halt-time funktie. Taakomschrijving: het verlenen van pastorale zorg aan de bewoners van het huis voor zover gewenst en mogelijk, zal ook pastorale bijstand worden gegeven aan familieleden van hen, die ernstig ziek zijn en van hen, die in het huis overleden zijn. het zich op de hoogte stellen van de omstandigheden, waaronder de bewoners van het verpleeghuis leven, en vanuit deze kennis alsmede vanuit zijn opdracht medewerken aan de vorm van de samenleving in het huis. indien nodig het verlenen van pastorale hulp aan medewerkenden van het huis. Een regelmatig kontakt met de dlrektie over het werk wordt uiteraard verwacht. Inlichtingen over het werk zullen gaarne worden gegeven door de direktie. tel. 070-689290. Sollicitaties kunt u binnen één maand na het verschijnen van dit blad richten aan het bestuur van de „Preva" Stichting, p/a postbus 13583, 2501 EN Den Haag. De christelijke gemeente als ant woord op het armoedevraagstuk, conferentie van het evangelisch hulp fonds TEAR Fund over de rol van de kerk in het ontwikkelingswerk hier en in de Derde Wereld, sprekers dr. Vishal en Ruth Mangalwadi uit India en drs. Jan van Bameveld, 4-5 okto- In zijn weekblad Kerknieuws spreekt Niek Scheps ferme taal tot de gerefor meerde synode inzake de homofilie; Niemand weet nu eigenlijk meer wat de gereformeerde synode heeft be doeld. Eigenlijk wil iedereen nu nog maar één ding weten, nl. of homofie len die hun geaardheid in seksuele relaties beleven, nu wel of niet aan het Avondmaal mogen deelnemen en ambten mogen bekleden. M.a.w. de synode heeft maar één woord te zeg gen: ja of nee. Ik denk dat niemand meer behoefte heeft aan verklarin gen, interpretaties enz. De gerefor meerden hebben heel wat uit te leg gen. Maar ik denk dat er aan die uitleg één ding vooraf moet gaan: een kort duidelijk antwoord op bovenge noemde vraag. Daarna mogen ze dan nog wel gaan uitleggen. Maar ieder kerklid heeft er eerst recht op te weten wat hij in zijn kerk wel en niet mag. Ruimte Het septembernummer van het chris telijke gereformeerde Jeugdblad Tijdsein wil de gedachten wat bepa len bij de synode van deze kerken, die deze maand wordt gehouden. Het blad geeft daarbij ook ruimte voor stemmen, die voorzichtig pleiten voor de toelating van jongeren aan het avondmaal of voor vrouwelijke ou derlingen en diakenen in de christelij ke gereformeerde kerken (zaken die overigens op de synode niet aan de orde komen). Het laatste woord is aan ds. T. Harder: Tot voor kort stonden we naar buiten toe bekend als de kerken, die erin slaagden hun onderlinge verschei denheid binnenshuis te houden en elkaar te accepteren en waarderen in onze eigenheid. Intussen is dat ook door de invloed van buitenaf wel wat veranderd Het ls een publiek geheim dat de christelijke gereformeerde uit Middelharnis over veel dingen anders denkt dan z'n broeder uit Rozenburg, terwijl Je bij helder weer vanuit Mid delharnis de contouren van Rozen burg kunt zien: zó dichtbij en tege lijk zo ver weg. Leven heeft de natuurlijk eigenschap om te groeien. Dat geldt ook van „kerkelijk leven". Dat is geen stilstaand water, geen voor-altljd-vaststaande-situatle. Het groeit, het ontwikkelt zich. Leven binnen één kerkverband betekent die groei ook mogelijk te maken. Dan moet wildgroei voorkomen worden, terwijl ook het verstikken van elkaar het leven geen goed doet. Er wordt verschillend gedacht en ge leefd. Wie heeft het recht om daarin de ander te veroordelen? In de ene gemeente leven nu eenmaal zaken, die in een andere gemeente niet aan de orde komen. Dat kan historisch gegroeid of sociologisch bepaald zijn. Maar het gevaar is niet denkbeeldig, dat dit „leven" dan zo door het geheel gekanaliseerd wordt dat het weg sterft. Dan houdt je wel de regel, maar niet het leven over. Het kerk verband heb ik nodig om me te corri geren, maar niet om te blokkeren. Dan loopt het vast Wat de kern be treft, daarin zijn we één. En dat wil ik ook voluit laten staan. Maar de om trek, de middelmatige dingen waaro ver we ons vaak druk maken, moet ruimte bieden. Het eigenlijke leven van de kerk vind Je niet op kerkelijke vergaderingen. Dat speelt zich af bin nen de gemeente. Maar dan zullen die kerkelijke vergaderingen ook elk de ruimte moeten geven. Wanneer er gens veel besluiten genomen en re gels gesteld worden, is dat een symp toom van zwakheid. De kerk ls voor mij de ruimte van Gods Geest, waar binnen lk luisterend naar Gods Woord mezelf mag zijn onder de correctie van die Geest. Het zou be moedigend zijn wanneer we elkaar deze ruimte geven. Geen voorrang Ds. H. de Jong in Opbouw, het blad van de Nederlands gereformeerde kerken: De verwarring spitst zich toe rondom Israél. Er is in het Jongste verleden over de staat Israel wat afgetheologl- seerd! Levensgevaarlijk gewoon. Wat een religieuze ideologieën als drijf veer achter veel Isra61-bejegening! Geen wonder dat de rabbijnen, ln zorg over Jeruzalem, daar nu een be roep op doen. Er is hun ln het verle den meer dan een vinger gegeven. Maar nu: in diezelfde kerken met hun overdreven Israêl-theologie ls het ge tij bezig te keren; zozeer zelfs dat het de vraag wordt of Israel volkenrech telijk nog wel veilig bij hen is. Ik voor mij pielt voor een uitsluitend volken rechtelijke behandeling van Israël en Jeruzalem. Niet meer en niet minder. Geen Ideologieën, noch pro noch con tra Israel. Het ls waar dat het volk Israel meer ls dan zijn staat. Maar het Zionisme heeft een joodse staat ge wild en heeft die ook gekregen. Het moet daarvan nu ook de consequen ties aanvaarden, dat Israel zonder enige voorrang z'n plaats inneemt ln de rij der volkeren. WEE DE MENSEN ALS ZE RELIGIEUS WORDEN ziehier de goden die jullie Egypte hebben geleid (Exi vers 8) Even haastig als het volk Israel ujP Egypte getrokken is, is het hier tt 'er getrokken. „Ze hebben zich geha#te om af te wijken van de weg die IkPr geboden had" zegt de Heer tegen'e€r Mozes als Hij hem beveelt nu metf" stenen tafelen van de berg af te di Afwijken van de geboden is terugk naar de slavernij. Vandaar dat ze?* stierebeeld maken. De god Apis w ln Egypte onder de gestalte van ei stier, toonbeeld van natuurlijke vruchtbaarheid, vereerd. De Heer spreekt van „zij". Niet alleen AAi verantwoordelijk. De gouden r die gisteren nog aan hun oren h hebben de Israëlieten vrijwillig afgestaan om er een „god" van te maken. Opvallend is dat ze een meervoud vragen: Welaan, maaki goden, die voor ons uitgaanEa staat hier dan ook dat meervoud, is één beeld en toch: ziehier de godenHet lijkt erop alsof hetp een begin is. Wie eenmaal van de» die geboden is afwijkt krijgt te maken met de vele verwarrende wegen. Wie eenmaal met één godenbeeld begonnen is komt wel om in het woud. Er zijn immers zo bomen in het bos die Je kimt kapp op het hout waarvan Je Je potje ku koken en van de rest maak Je een beeld. Zo spot de profeet Jesaja er tenminste mee. Er ls Immers zovee goud om in te leveren, koper en sta om er goden en kracht-beelden, tai en raketten van te maken. Het verhaal heeft iets van een Intense waarschuwing: weet waaraan je begint als je de ene weg opgeeft, al de ene Meester relativeert door er stelletje bij te nemen. Ziehier de goden! Wie sprak er ook weer van „het riool der goden". Wee de mens als ze religieus worden! Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: te Willige-Langerak time) C. D. Zonnenberg kand. te kendam. Bedankt: voor Streefkerk A. J. mer te Lunteren. GEREF. KERKEN (VRLIG) Beroepen: te Drachten J. C. Schiidwolde en K. Verllnd, laat! missionair pred. te Paramaribo d name), wonende te Haren. 1 bol. ber, De Bron, Dalfsen. Inf. en opg. tel. 03430-5030. Alleen leven, een hele ervaring, voor niet (meer) gehuwden 30-60 jaar, 3-5 oktober of 31 oktober-2 november in Driebergen. Inl. en opg. alg. diak. bureau geref. kerken, tel. 033-943244. letterlijk aan Israël heeft toegezegd. Is dat vervuld, ooit? Neen! Zal het vervuld worden? Ja! Daarom zal het volk van Israël nimmer ondergaan en daarom zal Jeruzalem blijvend worden de stad van de Grote Koning Messias. Dan ls Zefanja 3 14 tot 20 vervuld. Hallelujah. Ds. E. Pijlman Drs. E. Pijlman, gereformeerd pi f kant te Amsterdam, is benoemd (tijdelijk) wetenschappelijk ho medewerker in de vakgroep pri sche theologie van de faculteit godgeleerdheid van de Vrije Unirt teit te Amsterdam. Hij is in verb hiermee voor de helft ontlast van taak als predikant van de Kei grachtkerkgemeente, welke taal in verband met zijn emeritering van dit Jaar geheel zal neerleg# ADVERTENTIE PROF. DR. J. DOUMA GEWAPENDE VREDE De auteur bespreekt de Bijbelse geg vens over oorlog en vrede. Hoe is verhouding tussen de Bergrede en R melnen 13? Kunnen we van rechtvaardige oortogi spreken' Welke taak heeft de kerk J haar gebed, prediking en bezinning a zij het over de bewapeningswedloc H. J. NEUMAN IN TROUW: Mij duri dat voortaan niemand nog serieus ka deelnemen aan een gedachtenwisst ling over de ethische dimensie va1 deze problematiek, als hij geen kenn heeft genomen van het boekje van Pro Douma. Omvang 118 pag. 16,90 uitgeverij Ton Bolland Prinsengracht 493, Amsterdam Tel. 020-221921 Wel voorrang ADVERTENTIE De kerkeraad van de Herv. Gem. te Baambrugge wil graag in contact komen met een die in een deeltijd-dienstverband met 9/12 werkweek (of minder) de gemeente wil dienen. Wij denken aan een predikant die: interesse heeft in pastoraat- en kringwerk. belangstelling heeft voor het werken met jongeren in een confessionele gemeente. Baambrugge is een rustig dorp te midden van het Utrechts plassengebied en heeft uitstekende verbindingen met Amsterdam. Hilversum en Utrecht. Een nante pastorie met garage is aanwezig. Aan belangstellenden wordt graag een profielschets van gemeente en voorgan ger toegezonden. Voor inlichtingen en reacties: H B. Wijnholds, Dorpsstraat 8, 1396 KJ Baambrugge. Tel.: 02949-1367. Lijnrecht daartegenover de mening van evangelist J. Kits ln Het Zoek licht (het blad van wijlen Johannes de Heer): Israël ls geen „gewoon" volk als alle andere volken. Israël is Gods volk, ook vandaag, al heeft Israël de Messi as die wij christenen belijden ais Ver losser. Jezus Christus, niet (nog niet) aangenomen. God bracht dit volk in 1948 weer ln hun land, want ze zullen nog onbekend t.o.v. de erkenning dat Jezus Christus Messias ls ln hun land tot bekering komen, aldus Zacharla 12 10 tot 14. En al zouden nu alle landen der wereld hun Ambas sades uit Jeruzalem terugtrekken of zelfs helemdél breken met Israël al zou de Veiligheidsraad na de ver klaring dat Zionisme racisme ls en dat Jeruzalem niet Israëls hoofdstad ls en al zou de wereld het klaarspe len dit volk nu met geweld uit het land te verdrijven. God heeft gezegd dat alle volken ln Jeruzalem zullen moeten komen van Jaar tot jaar om er met zijn volk Israël het Loofhutten feest te vieren. Gods molens werken soms heel langzaam, mó&r zeker. Toe. lees het toch hoe duidelijk God het zegt door de mond van Zijn profeet in Zacharia 1416-19. En christenen, vergeestelijk niet vroom, wat God GEREF. KERK Zutptien Ons catecheseteam van vrijwilligers en predikanten voelt zich al enige tijd uitgedaagd door een nieuwere werkwijze. In opdracht van de raad van de gereformeerde kerk van Zutphen zoekt zij daarbij de enthousiaste steun van een (part-time) voor het seizoen 1980/81. Zijn/haar taak heeft, in overleg met het catecheseteam, twee kanten: onderwijs aan en vorming van onze jongeren van 13 tot 16 jaar, bij voorkeur f op 2 werkdagen van 4 tot 9 uur toerusten en stimuleren van vrijwilligers, voornamelijk na pasen ter voorbe reiding op het nieuwe seizoen Onze gedachten gaan uit naar een theoloog met gevoel voor praktische omgang met groepen jongeren of een vormingswerker, die weet heeft waar het in ons kerkelijk leven om gaat of iemand, die met goed gevolg de catechetenop- leiding heeft afgesloten. Vergoeding geschiedt volgens de landelijke synodale richtlijnen. Belangstellenden kunnen nadere inlichtingen krijgen bij.de voorzitter van ons catecheseteam, de heer J. Teule, Rembrandtstraat 1. 7204 BW Zutphen, telefonisch 05750-16650. Sollicitaties graag vóór 22 september op dit adres tijdens de herfst-, kerst- en paasvakanllest NIEUW: onze drie-weekse kombinatiereis naar EGYPTE ISRAEL en JORDANIË. (Vertrekdata m 1981 21 april; 21 juli; 3 november) ALS VANOUDS: onze geheel verzorgde rondreizen naar EGYPTE-ISRAÊL- TURKUE-GRIENKENLAND-ROME Europalaan 14, 3844 AV HARDERWIJK. Telefoon: 03410-21989. THACIR

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2