Kaas eten in het Sarphatipark
Positie van christenen
in Israël moeilijker
Russische oma verhindert
emigratie pinksterjongen
Ruzie in Praagse
vredesbeweging
'Living Sound'
in Rotterdam
Trouw
Wilfjelmiqa
eenzaam t^aartiietalleeti
l!f\ t ïj
m
Bijbelcongres
in Thailand
RK scholen in Iran
worden exclusief
n/y
i'! r:j M
VANDAAG
VOORBUGANGERS
Conferenties
'Vredeskrant moet
vertaald worden'
DONDERDAG 4 SEPTEMBER 1980
KERK
TROUW/KWARTET
2
door A. J. Klei
Met het oog op ons keukengerief besloten
mijn vrouw en ik. een enigszins bot mes te
laten golven. Deze gewichtige ingreep kon
worden gedaan in een winkel vlak bij t
Sarphatipark. Dit wisten we zo precies om
dat we. to$n de kinderen nog klein waren,
een paar jaar in de omgeving van dat park
hebben gewoond.
Op een vriendelijke vakantiemorgen trek
ken we met het bewuste mes naar onze oude
buurt naarmate we er dichterbij komen,
neemt ons heimwee-naar-vroeger toe en het
..weet je nog wel?" is niet man de lucht. Niet
dat we nooit meer deze kant uit zijn ge
weest. Vaak genoeg en meestal op de fiets,
om iets te halen op de markt in de Albert
Cuyp of zo. Maar ditmaal, op een vrije dag
en te voet gaande, ervaren we onze tocht als
een soort bedevaart.
De messenwinkel blijkt gesloten te zijn
doch daardoor laten we ons niet uit het veld
en nog minder uit onze nostalgische stem
ming slaan. Dat mes och. dat komt wel.
We slenteren de Albert Cuyp op èn kopen
aan een kraam een stuk. boerenkaas. Die.
met al die gaatjes erin!, wijzen we zorg
vuldig
Even verder zijn we bij de kerk. waar onze
kinderen zijn gedoopt door gerenommeerde
gereformeerde theologen. Ik weet. best dat
de betekenis van de doop niet afhangt van
degene die hem bedientik weet zelfs dat
wie dit zou menen, een donatistische kette
rij aanhangtmaar bij het ophalen van
herinneringen mag ik, dunkt me toch wel
vertellen dat er bekwame godgeleerden aan
te pas kwamen.
De kerk is overigens allang geen kerk meer.
er is sinds jaar en dag een goedkope super-
Het monument-in het Sarphatipark te Amsterdam.
markt in gevestigd en blijkens een uitbun
dige mededeling boven de ingang wordt
hier dagelijks een prijsslag geleverd. Op
mijn voorstel gaan we naar binnen, dat
hebben we nog nooit samen gedaan sinds
de kerk tot een huis van koophandel is
gemaakt.
Weldra zijn we omringd door een menigte
van voordelige aanbiedingen op het gebied
van soep, maar we wensen niet ons lichaam,
maar ons heimwee-naar-vroeger te voeden.
De duw het lege boodschappenkarretje
voort en jawel hoor, daar ontsnapt het weer
de haag van mijn tanden: weet je nog wel.
dat ik zondagsochtends buiten met het
wandelwagentje stond te wachten, tot de
dienst afgelopen was?
Ik poog me voor de geest te halen maar
word in deze bezigheid gehinderd door een
stapel afgeprijsde pakken waspoeder
waar de bank stond van juffrouw Groshei
de, die bij ons altijd het VU-busje kwam
legen. De deskundige lezer merkt dat we t
hebben over de jaren, dat het rijke gerefor
meerde leven nog maar weinig gehavend
was.
Buiten gekomen, lijkt het ons goed er nog
een schepje bovenop te gooien en door 't
Sarphatipark terug te lopen, langs de zand
bak. aan de rand waarvan wij als boven
huisbewoners talloze uren ons zich in het
zand vermakende kroost hadden gadege
slagen.
Het Sarphatipark is klein, maar zeer sier-
lijn. Bij een restauratie van enkele jaren
terug zijn hier en daar bielsen aangebracht,
dat is bij de tegenwoordige tuinarchitec
tuur niet tegen te houden, maar zij hebben
het lieve negentiende-eeuwse karakter van
het park ongerept gelaten. Het park is ge-
noeihd naar dr Samuël Sarphati, een arts
die in de vorige eeuw veel deed voor de
mensheid in 't algemeen en voor Amster-
dammers in het bijzonder. Ook wilde hij
Amsterdam opstuwen in de vaart der we
reldsteden en door zijn bemoeienissen kwa
men het Paleis voor Volksvlijt en het Am-
stelhotel tot stand.
Wanneer mijn vrouw en ik ons voormalig
toeven bij de zandbak naar behoren her
dacht hebben, gaan we op een bank zitten
met uitzicht op het ter nagedachtenis van
dr Sarphati opgerichte monument. Het is
een kostelijk geval en zo kaal als het natio
naal monument op de Dam is, zo rijk is dit
van ornamenten voorzien. Alles wat in verre
eeuwen is bedacht aan zuilen en bekronin
gen, vinden we hier in klein bestek terug en
het is samengevoegd tot een geheel van een
even verrukkelijke als aandoenlijke op
schik.
Sarphati overleed in 1866 en op een bijeen
komst ter herdenking van het tienjarig be
staan van het Paleis voor Volksvlijt, 20
augustus 1874, is het plan gekomen, hem te
eren met een monument. Er werd een prijs
vraag uitgeschreven en J. R. de Kruijff, een
autoriteit op het gebied van de kunstnijver
heid, behaalde de eerste prijs. Het monu
ment is naar zijn ontwerp uitgevoerd door
het aannemersbedrijf Gerlijn De Haan,
onder toezicht van architect L. Beirer
Deze treffende bijzonderheden heb ik niet
voorradig, als ik op het bankje bij het
monument zit. ik zal ze later vernemen van
de kunsthistoricus drs Guido Hoogewoud
van het gemeentelijk archief van Amster
dam, met wie ik graag over negentiende-
eeuwse bouwwerkern praat. Dankzij zijn
inspanning kan ik nu ook een foto van het
monument laten zien. Waarom zijn daar
nooit prentbriefkaarten van gemaakt?
tfr
Intussen zijn mijn vrouw en ik, nog steeds
op die bank bij het monument voor Sarpha
ti, teruggekeerd tot het heden. Een onmis
kenbaar teken daarvan is, dat we beiden
trek hebben in iets lekkers. Ik bedenk dat
we kaas èn een mes meevoeren.
Als we eensopper ik.
Mijn vrouw knikt instemmend.
We eten kaas op een bank in het Sarphati
park. Dit versterkt het gevoel van met va
kantie te zijn in hoge mate. Je kunt eigen
lijk nergens fijner vakantie houden dan" in
je eigen stad, bepeins ik. Maar ik zeg dit niet
hardop, want mijn vrouw denkt daar een
beetje anders over.
JERUZALEM (Reuter) Christenen in Israël klagen over een
nieuwe golf van anti-christelijk vandalisme, waartegenover de
Israëlische overheid onverschillig zou staan.
Een zegsman van de Israëlische raad
van kerken (UCCI) zei. dat er een
verschil is met de anti-christelijke
incidenten van januari Toen bleven
ze beperkt tot Jeruzalem. Nu vindt
het vandalisme plaats in kleinere ste
den, waar publiciteit -minder waar
schijnlijk ls.
In augustus waren er anti-christelijke
incidenten in Rehovot en Tiberias.
Een schedel en leuzen werden geklad
op kerkmuren, een dominee werd
overvallen, tegen ajjdere voorgangers
werden bedreigingen geuit en banden
van auto's van geestelijken werden
lek gesneden. In Jeruzalem werd vori-
BOEDAPEST <EPD) De pogingen
om de onenigheid binnen de Praagse
christelijke vredesconferentie bij te
leggen, zijn mislukt..Dlt blijkt uit het
communiqué, dat gisteren is gepubli
ceerd over de besprekingen, die 25 en
26 augustus in Boedapest zijn gehou-
waarin opgenomen: Oa Rotter-
dammar, mat Dordta Oagblad.
Nieuwe Haagaa Courant met
Nieuwe Leidee Courant
Uitgave: Trouw/Kwartot BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131 Amsterdam
tel. 020-913456
telei^ 13006
Postgiro 66 00 00
Bank Nod Crediotbank
Rekeningnr 23 00 12 S74
Gemeentegiro Amsterdam
X11000
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tel 010-115588 (abonnement»
en bezorging)
tel 010-115588 (redactie)
tel 115700 (uitsluitend voor
REGIO DEN MAAG/CEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
lel 070-469445
(abonnementen en bezorging)
tel 070-469445 (redactie)
lel 070-468864 (uitsluitend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Den Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND
(abonnementen en bezorging
Postbus 3
8000 AA Zwolle
iel 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnementsprijzen
Per maand f 16,98
Per kwartaal f 50.96
Per half jaar 101.90
Per jaar 201.60
Advertentietarieven op
aanvraag
Telefonische abonnementenc,-
draebten (zie adressen bove-
Opgave familieberichten 9-19,30
van maandag t/m vrijdag Op
zondag van 18-20 uur tele» 020-
913456
Opgave mini-advertenties tel
020-936668 of schnfteli|k aan
Mim-Adv afdeling, postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswijzingen uifslurtend sclrif-
teli|k aan onze Amsterdamse
den. De meningen zijn verdeeld over
het Russische optreden in Afgha
nistan.
Op uitnodiging van de voorzitter van
deze interkerkelijke en internationa
le vredesbeweging, de Hongaarse pro
testantse bisschop Karoly Toth. wa
ren vertegenwoordigers van regionale
vredescomites naar Boedapest geko
men. die kritiek hadden uitgeoefend
op het Russische optreden in Afgha
nistan en op de verklaring, die het
bestuur van de christelijke vredes
conferentie daarover had uitgegeven.
Met name werd het bestuur het ver
wijt. gedaan, dat het de Russische
inval in Afghanistan niet duidelijk
had veroordeeld.
In Boedapest waren vertegenwoordi-
-gers van regionale vredescomités uit
India. Sri Lanka, de Verenigde Sta
ten. Frankrijk en GrootrBrittannië.
alsmede Ninan Koshy als waarnemer
van de wereldraad van kerken en
verder metropoliet Filaret en Lubo-
mir Mirejowsky, voorzitter respectie
velijk secretaris-generaal van de
christelijke vredesconferentie.
Het communiqué rept van een „open
en vrije discussie". Het vermeldt, dat
de deelnemers hun verschillende me
ningen over het Russische optreden
hadden uitgesproken. „Geconsta
teerd werd. dat deze gebeurtenissen
niet geïsoleerd stonden, maar samen
hangen met andere vredesbedreigen-
de ontwikkelingen en in verder lig
gende perspectieven verstaan moe
ten worden." Het communiqué merkt
tenslotte op. dat de openlijke gedach-
tenwisseling de gemeenschap der le
den van de vredesbeweging had ver
sterkt
De. c discussie ro^pt herinneringen
op aan de diepe crisis, die de Praagse
vredesbeweging doormaakte na de
Russische inval in Tsjechoslowakije
in 19R8. die een einde maakte aan de
Praagse lente. Een groot deel van de
westerse sympathisanten keerde zich
toen af van de beweging. Ook de
stichter, de Tsjechische theoloog
Hromadka, trok zich toen, zwaar te
leurgesteld in de houding van de Rus
sen. terug en stierf kort daarop aan
een hartaanval
HAARLEM (ANP) Drie Nederlan
ders. dr A. Kruyswijk. dr. A. de Kui
per en ds W. van Galen, gaan eind
deze maand naar Thailand voor de
as emblee van -de wereldbond van
bijbelgenootschappen, die daar van
28 september tot 5 oktober in Chieng
Mai gehouden wordt. Zij zullen het
Nederlands bijbelgenootschap verte
genwoordigen.
Meer dan honderd bijbelgenoot-
schappen worden verwacht. Op de
assemblee zullen afspraken worden
gemaakt voor de komende jaren voor
de "vertaling, produktie en versprei
ding van de bijbel.
ge week de leus „Weg met de Arabie
ren" in het Ivriet geklad op de muren
van het Oecumenisch Instituut.
Het vandalisme in Jeruzalem wordt
toegeschreven aan de „Kach". een
bond van extreme nationalisten, en
aan militante orthodoxe joden. De
politie verklaarde indertijd, dat zij de
middelen niet had om de daders op te
sporen en zij verrichtte slechts twee
aanhoudingen. „Wij verwijten de po
litie niets," zei een geestelijke. „Zij
registreert de stemming in het land
en stemt haar optreden daarop al.
Wij hebben ook geen ruzie met de
extremisten. Zij worden gedreven
door hun geloof. Wie wij wel wat
verwijten, zijn de burgerlijke overhe
den, die niets doen om dit te voorko
men. In februari beloofde premier Be
gin al maatregelen, maar er is nog
niets gebeurd."
Het hoofd van de sectie kerkelijke
betrekkingen van het ministerie van
buitenlandse zaken, David Efrati,
noemt de klachten sterk overdreven.
Hij ziet ze niet los van een algehele
campagne om Israël te bekladden.
Van een onzer
verslaggevers
ROTTERDAM Komen
de zondagavond zal in de
grote congreszaal van het
Leger des Heils aan de Wil
liam Boothlaan in Rotter
dam een bijzondere dienst
worden gehouden.
In deze dienst zal de Ame
rikaanse gospelgroep „Li
ving Sound" optreden. De
groep zal worden geïntro
duceerd door bisschop Si-
monis van Rotterdam. Een
de preek zal worden ge
houden door de plaatselij
ke baptistenpredikant A.
van den Berg.
De Amerikaanse muxiek- dinaal Wojtila (nu paus Jo-
groep heeft verschillende
tournees door Oost-Euro
pa gemaakt ter bemoedi
ging van de christenen
daar. Daarbij werden niet
alleen protestantse ge
meenten bezocht, maar
ook anderen, met name
rooms-katholieken. Zo
was het de toenmalige kar-
hannes Paulus II), die „Li
ving Sound" in 1975 naar
Polen haalde en er ook
voor zorgde, dat zij in de
Sowjetunie enkele concer
ten konden geven.
De paus is hen niet verge
ten. Op rijn veraoek gaf de
groep op 13 augustus nog
een openluchtconcert op
het Sint Pietersplein in
Rome. Binnenkort hoopt
de groep op uitnodiging
van een aantal baptisten
gemeenten opnieuw naar
de Sowjetunie te ver
trekken.
Tijdens de dienst, die om
zeven uur begint, zal ook
een kleurenfilm vertoond
worden van Living Sound
in de Sowjetunie. Het the
ma van de dienst is „Ver
zoening voor Oost en West
door Jezus Christus". De
groep komt zaterdag in
Nederland aan en reist
dinsdag door naar Duits-
Het Boekencentrum in Den Haag
stuurt ons:
„Voorliefhebbers", het tweede
deel van een catechesemethode door
A. Forrer, G. Mulder en H. Rietman.
Handleiding en werkbladen samen
27,50 alleen werkbladen 9,50.
„Kerk in verandering", praktische
theologische aspecten van verande
ringsprocessen in kerken, door dr. D.
Lissenburg. Dit deeltje rir. 46 in de
serie praktisch theologische hand
boeken telt 264 bladzijden en kost
27,90, voor intekenaars 22,50.
ADVERTENTIE
10de druk verschenen, met alle 69 illustraties, 34,50
in de boekhandel - Uitgeverij Ten Have bv, Baarn
ROME (AP) Het roomskatholieke
onderwijs in Iran dat nu door de
huidige machthebbers vrijwel geheel
is afgeschaft heeft een en ander voor
al ook aan zichzelf te wijten. Dat is de
mening van pater Alfred Picchioni,
die kortgeleden met enige collega's
Iran moest verlaten nadat hij bijna
dertig jaar aan roomskatholleke
scholen in Iran gewerkt had. Volgens
Picchioni hebben deze scholen eigen
lijk vooral de belangen gediend van
de hogere lagen van de bevolking. De
opzet was om een middenkader te
vormen, iets dat veertig jaar geleden
geheel ontbrak. Maar gaandeweg
werden die scholen tamelijk exclusie
ve instellingen voor kinderen van
welgestelde ouders. „De revolutionai
re regering beschuldigde ons ervan
dat wij de kinderen te westers maak
ten en de narigheid is dat er wel iets
in die beschuldiging zit," aldus Pic
chioni. De slag die het roomskatholle
ke onderwijs is toegebracht en ook
confrontaties met anglicanen en an
dere zendelingen betekenen volgens
Picchioni niet dat er sprake is van
een nationale haatcampagne tegen
de half-miljoen Iraanse christenen.
door een medewerker
In de Sowjetunie heeft zich op. het gebied van de emigratie-
problematiek een bijzonder geval afgespeeld. De tienjarige
Sergej Zjerdew, de oudste zoon van Nadezjda en Stanislaw
Zjerdew, is ontvoerd door zijn grootmoeder, de avond voor het
vertrek van de familie naar Wenen.
Stanislaw en Nadezjda Zjerdew, die
actief zijn geweest in de emigratiebe
weging van de pinkstergemeente,
kregen samen met hun zeven kinde
ren in juli. toestemming om te emigre
ren en zij boekten voor vertrek een
vliegtuig op 5 augustus. De moeder
van Nadezjda bracht de nacht voor
het vertrek bij de familie door. Maar
toen iedereen sliep, nam oma Sergej
mee en vertrok zij naar een buiten
huisje. De ouders wisten niet wat er
met Sergej gebeurd was, maar zij
wilden graag op tijd vertrekken, om
dat zij vreesden dat ze anders moei
lijkheden zouden krijgen. Om proble
men bij de douane te voorkomen,
daar ze nu niet genoeg kinderen bij
zich hadden, namen zij een kind mee
van een vriend die ook van plan is te
emigreren. Het jongetje Pavel kwam
veilig door de douane, maar werd
samen met de familie Zjerdew het
slachtoffer van de KGB. Alle bezitr
tingen werden geconfisceerd, behalve
de kleren die zij droegen.
Galina Oechtomskaja, de moeder
van Pavel, bleef achter in de flat van
de familie Zjerdew in Moskou. Daar
werd zij gebeld door de oma van
Sergej. Zij zei dat Sergej oud genoeg
was om zelf te beslissen of hij het
land wilde verlaten en dat hij een
verklaring zou schrijven waarin hij
mededeelde dat hij in de Sowjetunie
wilde blijven. De autoriteiten zullen
oma zeker steunen: Zij is geen chris
ten en sowjetrechtbanken hebben bij
scheidingen kinderen dikwijls aan
niet-christelijke familieleden toege
wezen. De moeder van Pavel is van
plan haar zoon zo snel mogelijk te
volgen. Ook de Zweedse autoriteiten,
waar Pavel nu verblijft, willen moe
der en zoon zo vlug mogelijk vereni
gen. De Zweden zullen mogelijk di
plomatieke stappen ondernemen.
Litouwse priester
De bekende Litouwse r.k. priester Si-
gitas Tamkevitsioes wordt sinds zijn
arrestatie in juni in de gevangenis
van Vilnioes vastgehouden.. Hij is een
van de vijf leden van het kaltholieke
comité ter verdediging van de rech
ten van de gelovigen in Litouwen.
Op 17 april berichtte Tamkevitsioes
dat een groep van tien KGB'ers (ge
heime politie) een negen-en-half urn-
durende huiszoeking bij hem uitvoer
den. Volgens hem werden daarbij 336
artikelen in beslag genomen. De huis
zoeking was een onderdeel van een
poging het onofficiële blad Kroniek
van de Katholieke Kerk in Litouwen
het zwijgen op te leggen. Deze Kro
niek heeft de schendingen van de
mensenrechten in Litouwen uitge
breid gedocumenteerd.
Het comité werd 13 november 1978
ij ijmm
WITTE NACHTEN
Het voordeel van een flat is dat de
nachten wit zijn. Altijd branden er
wel genoeg lichten om je heen om
niet als een blinde in je nachthuis
rond te dolen. De maan hangt groot,
geel en rond boven Schiphol. Aan de
planten op het balkon kan ik zien dat
het hard waait. Ik kan niet slapen,
maar dat is niet erg. Er is altijd wel
wat te zien. Als ik helemaal niets
meer weet dan tel ik de verlichte
ramen in het flatgebouw aan de
overkant. Zoveel mensen zijn ook nog
wakker. Er is wel een moment, tussen
vier en vijf uur, dat er bijna helemaal
geen ramen meer verlicht zijn. Dan
wordt het eenzaam. Maar meestal is
m'n slapeloosheid dan weer over.
Witte nachten schrikken me niet af.
Je gaat eens even rustig zitten en het
ongestoord nadenken over van alles
lukt beter dan overdag als alles nog
moet. Nu zijn ze bezig op de
kantoorlagen iets schoon te maken,
midden in de nacht Over de snelweg
komen ook nog steeds auto's
aangereden. Gehoorzaam wachten ze
voor het verkeerslicht terwijl
niemand passeert. Ik hoor de wind
huilen over de gangen langs de
voorkant. Dit is een stukje wereld. De
uitloper van een stad. Even een
vliegtuig in en je vindt de hele stad
niet meer en mij ziet helemaal
niemand meer staan. Ben ik er wel?
Iemand even klein als ik en even
onvindbaar op afstand ligt achter mij
in een andere kamer. Ze slaapt rustig
door. Ze is er in mijn gedachten. En
als ze even ontwaakt ben ik in haar
gedachten. Wij zijn in eikaars hart.
Zo ls dat onder de vreemd verlichte
hemel die naar de stad toe die
melkachtig roze kleur krijgt. Ik ben
hier thuis. Heel ver en heel dichtbij
weten ze van mij. Dat ik een mens
ben. Soms hulpeloos en tegelijk in
een gestage poging om te leven voor
het aangezicht van Hem die mij
draagt.
Ontmoeting met etnische minder
heden, m.m.v. o.a. ds. R. Boiten, 3-5
oktober, Youth for Christ, Linden-
horst, Driebergen (tel. 03438-15744).
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Kolderveen en Dinxter-
veen F. Bos kand. te Maarn.
Aangenomen: naar Ede (leraar chr.
ped. acad.) L. G. Zwanenburg te Hui
zen (NH).
Bart Bazuin
Tot uitvoerend secretaris van de Eu
ropese Evangelische Zending (E.E.Z.)
is benoemd Bart Bazuin. Hij volgt
daarmee Paul de Jong uit Rotterdam
op die dit werk acht jaar heeft ge
daan. De EEZ is een zogenaamde
geloofszending die vanuit ons land
zendelingen steunt in Frankrijk,
Spanje, Portugal, Oostenrijk en Grie
kenland.
Wie oren heeftLCGJ-vriJwilli-
gersdagen voor ieder die actief, is in
het gereformeerd jeugd- en jongeren
werk, 4 oktober in Zwolle, 11 oktober
in Haarlem, 25 oktober in Utrecht.
Inl. en opg. tel. 03438-16341
Jong-zelfstandigen in het pasto
raat, voor jeugdouderlingen m.m.v.
ds. H. Hogenhuis en drs. O. Scholten,
zaterdag 4 oktober 10.15-16.30 uur,
Toerustingscentrum, Leusden (tel.
033-943244)
Wat is bidden? Conferentie In de
Rechte Straat met H. J. Hegger, 4-5
oktober. Zendingsdiaconessenhuis,
Amerongen. Aanm. teL 085-646050.
Nadezjda en Stanislaw Zjerdew
opgenent en vraagt aandacht voor de
vervolging van gelovigen en de discri
minatie van de kerk door de autori
teiten. De activiteiten van het comi-
tél werden ogenschijnlijk door de au
toriteiten getolereerd, todat uit een
aantal oproëpen en verklaringen
massale publieke steun bleek. Deze
verklaringen en oproepen schenen in
1979 en werden door 522 priesters en
bisschoppen ondertekend. Tamkevit
sioes kreeg de wenk met zijn activi
teiten te stoppen omdat hij anders
gearresteerd zou worden.
In 1938 werd Sigitas Tamkevitsioes
geboren en in 1962 werd hij priester
gewijd. Hij is een van de actiefste en
moedigste priesters in Litouwen. Als
hulppastor in Simnas gaf hij kinde
ren cathechisatie ondanks de drei
ging van mogelijke vervolging. Toen
hij tot pastor in Kibartai werd geko
zen herleefde de parochie. Het kerk
bezoek onder de jeugd nam toe. Door
zijn activiteiten in Kibartai haalde
Tamkevitsioes de pesterijen van
atheïsten uit het Vilkaviskis-rayon
over zich.
In 1978 werd hij beboet omdat hij op
Allerheiligen een processie had ge
leid
Van onze correspondent
ROERMOND „Als er ooit kernwa
pens in ons land geplaatst worden,
zal dat vooral te wijten zijn aan de
grote groep mensen ook binnen de
kerken die niet durven kiezen,
enerzijds is men wel tegen kernwa
pens, maar anderzijds zo wordt
geredeneerd is de vrijheid ook veel
waard." Dat stelde omroeppastor Jan
ter Laak en voormalig stafmedewer
ker van het Interkerkelijk Vredesbe
raad (IKV) tijdens een bijeenkomst
van ruim veertig Limburgse pastores
in Roermond.
Ter Laak riep de pastores op tijdens
de komende vredesweek uit te komen
voor hun standpunt ten aanzien van
de kernwapens, om zo het gesprek
binnen de plaatselijke kerken aan te
wakkeren. Bovendien, zo redeneerde
Ter Laak, is de zaak van de vrede-
ermee gediend als-mensen „onge
hoorzaam" worden
Volgens Ter Laak hebben pastores
een grote taak om de Vredeskrant
van dit jaar te vertalen naar de plaat
selijke parochianen en gemeentele
den toe: „De inhoud van de krant is
voor velen te moeilijk, omdat nogal
wat kennis voorondersteld wordt."
Pastores dienen daarom duidelijk te
maken, dat het onvoldoende is kern
wapens moreel af te wijzen; ook op
politiek tertein dient men ermee aan
de slag te gaan.
Voor de verkondiging betekent dit
volgens de omroeppastor, dat erop
gewezen moet worden dat onderhan
delen bijna altijd heeft geresulteerd
In meer wapens. De vraag dient daar
om gesteld te worden of de eenzijdige
ontwapening niet de weg moet zijn,
waarvoor een christen kiest.
ADVERTENTIE
PROF. DR. J. DOUMA
GEWAPENDE VREDE
De auteur bespreekt de Bijbelse gege
vens over oorlog en vrede. Hoe is de
verhouding tussen de Bergrede en Ro
meinen 13?
Kunnen we van rechtvaardige oorlogen
spreken? Welke taak heeft de kerk in
haar gebed, prediking en bezinning als
zij hel over de bewapeningswedloop
H. J. NEUMAN IN TROUW: Mij dunkt
dat voortaan niemand nog serieus kan
deelnemen aan een gedachtenwisse-
Itng over de ethische dimensie van
deze problematiek, als hij geen kennis
heeft genomen van het boekje van Prof
Oouma
Omvang 118 pag. 16,90
uitgeverij Ton Bolland
Prinsengracht 493, Amsterdam
Tel. 020-221921