Nieuw kaderblad voor
evangelisatiewerk
Het idee van de Kleine Kerk
Uit brieven van lezers
Lutheranen houden hun
assemblee in Boedapest
Trouw
Inleveren
Deense christelijke
krant in gevaar
Fans houden
bisschop vast
De gemeente
van Jeruzalem
en de oecumene
Conferenties
VANDAAG
VOORBIJGANGERS
WOENSDAG 3 SEPTEMBER 1980
KERK
TROUW/KWARTET
Van een onzer verslaggevers
DRIEBERGEN Deze maand komt het eerste nummer uit van een nieuw oecumenisch blad,
dat *Missiqnaire Gemeente' zal heten. Dit blad, dat acht maal per jaar gaat verschijnen, heeft
als doel „de toerusting tot missionair denken en handelen van de christelijke gemeente in de
eigen samenleving"
Het blad is een gezamenlijke uitgave
van het Evangelisatiecentrum van de
gereformeerde kerken en de afdeling
evangelisatorisch werk van de her
vormde) stichting Kerk en Wereld
Beide instanties werken al enkele ja
ren nauw samen in de toerusting van
gemeenteleden in het evangelisatie
werk. zoals Open Deur-groepen en
evangelisatiecommissies
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor kote reacties op in deze krant gelezen
berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten,
oproepen of reacties op advertenties tdeze laatste dienen tot oe directie gericht te
worden). De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover of over
het niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas met corresponde
ren. Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859.1000
AW Amsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver
vermeld.
Ieder praat over inleveren, bezuini
gen, maar dan wel buiten eigen beurs
om. Waarom zouden de medici en de
leraren al piepen vóór ze weten wat
de plannen zijn? Als u het mij vraagt
zal er geen specialist een volkorenbo
terham minder hoeven te eten. Zo
ook dat onderwijs. De kwaliteit van
het onderwijs gaat niet achteruit als
de urenvergoeding iets lager gesteld
wordt. En de onkostendeclaratics
verdwijnen. De opleiding blijft even
goed. Hebt u ooit een specialist ont-'
moet die tachtig of zestig uur werkt?
Kijk op de tennisbaan, zie de vakan
tiedagen, de week-endregeling en de
vrije avond, middag, de nachtdienst
regelingen. Het kon wel eens wat
meevallen. Kijk eens in Spanje. Zwit
serland. Friesland, daar vindt u de
stoere werkers een aardig deel van
het jaar. Dat er een tikje werken
tegenover staat, mag toch wel? De
heel dure opleiding, die terugver
diend moet worden? Het terugverdie
nen houdt het studentenleven in dat
al lang afgelost is. de studiekosten
komen helemaal uit de schatkist.
Door wie werd die gevuld? Daar hoort
dat terug te verdienen geld in. Een
tandarts vertelde zijn kostbare in
stallatie in één jaar te hebben be
taald. Ook dat geeft te denken. Kom
daar eens om bij een boer, een winke
lier.
Zutphen T. G. Peters
Gift ANC
KOPENHAGEN (EPD) Kristeligt
Dagblad, de enige Deense krant van
christelijke snit, verkeert in moeilijk
heden Om de toekomst van het blad
zeker te stellen is het begonnen met
een inzameling onder de lezers en
vrienden, die 1,8 miljoen kronen (on
geveer 600.000 gulden) moet opbren
gen. het bedrag dat ontbreekt in .Tiet
budget van dit jaar
Het is trouwens niet de eerste keer.
dat het Kristeligt Dagblad een be
roep op zijn lezers doet. In de afgelo
pen jaren is er steeds genoeg geld op
tafel gekomen, nadat de direriie van
de krant daarom vroeg. De tussenpo
zen tussen de oproepen aan de lezers
worden echter steeds korter. De inza
meling van 1979 eindigde in februari
van dit jaar en reeds nu wordt een
nieuw beroep gedaan.
Met schrik lazen we over de record
gift van de Wereldraad van Kerken
aan het Afr. Nationaal Congres, dat
nota bene beoogt: ..revolutie in Zuid-
Afiika. omwenteling van de regering,
zwart meerderheidsbewind". Dit kan
toch geen taak van kerken zijn9 Dat
kan de wil van Christus niet zijn.
Zuid-Af rik a verdient het niet door
velen zo bekritiseerd te worden. Er is
geen land waar zoveel aan ontwikke
lingshulp gedaan wordt. Moeten we
on. e mede-christenen in de steek la
ten9 Terwijl Holland zelf zoveel on
kruid in zijn tuin heeft? Waarom
htipt de Wereldraad de vervolgde
ch 'enen in Rusland zo weinig? En
Israël, dat steeds maar naar het leven
ge aan wordt? Ik vrees dat we als
christen geen lid van de wereldraad
van kerken kunnen zijn.
Maarn - C. L. Gieling
Meer brieven op pag. 11
Naast hervormden en gereformeer
den zitten er ook rooms katholieken
in de redactie Missionaire Gemeen
te' is een voortzetting van de kader
bladen 'Weerklank' en 'Bij', die de
beide evangelisatiecentra tot nu toe
afzonderlijk uitgaven.
Het eerste nummer bevat onder meer
een gesprek met ds Joke van der
Velden over de resultaten van de we-
reldzendingsconferentle in Melbour
ne. een kroniek van ds. Jan Vuyst de
nieuwe directeur van de evangelisa
tie-afdeling van Kerk en Wereld over
Marokkaanse gastarbeiders, en 'pro
fetie' is het eerste bijbelse kernwoord,
dat besproken wordt.
Tweemaal per jaar zal er een dubbel
dik themanummer uitkomen. Het
eerste, dat nog eind van dit Jaar ver
schijnt, zal gaan over de sociale en
politieke consequenties van het evan
gelie. Daaraan werkt de Zuidafri-
kaarise predikant Alan Boesak mee.
KASTELLI (Reuter) Bisschop Eiri
naios de Grieks-orthodoxe metropo
liet. van West-Duitsland is tijdens een
vakantie op zijn vroegere standplaats
Kreta gegijzeld. Vijfduizend suppor
ters willen dat hij weer zijn oude
functie opneemt die hij tot 1972 be
kleedde.
Het hoofd van de orthodoxe kerk. de
oecumenische patriarch van Con-
stantinopel, heeft gedreigd met
maatregelen als de bisschop niet on
middellijk naar Duitsland terug
keert. De mensen In Kastelli op Kreta
hebben de patriarch laten weten dat
Eirinalos van hen geen toestemming
krijgt om weg te gaan en dat zij
bisschop Nectarios niet accepteren
ais Eirinaios' opvolger. De populari
teit van de gegijzelde metropoliet is
groot omdat hij allerlei liefdadige in
stellingen had opgezet. Eirinaios
heeft laten weten dat hij zijn gijzeling
niet goedkeurt, maar dat de kerkelij
ke autoriteiteh terdege rekening zou
den moeten houden met de wensen
van de plaatselijke bevolking.
In het, streven naar oecumene heb
ben het Oude Testament en de
verdere joodse achtergrond van
het christendom tot nu toe maar
een bescheiden rol veryuld. Een
merkwaardige gang van zaken ei
genlijk. Wordt niet in Handelin
gen 4 vers 32 van de oudste joods-
christelijke gemeente te Jeruza
lem gezegd, dat zij één van hart en
ziel was? Dat ls een mate van
eensgezindheid, die men in de ver
dere geschiedenis van de kerk niet
meer zo makkelijk zal aantreffen.
Het ligt dus voor de hand om in
deze eerste gemeente, die leefde
vanuit een messiaans verstaan
van het Oude Testament, inspira
tie te zoeken voor een nieuwe be
zieling van de oecumenische be
weging. Waartoe dit leiden kan,
heeft dr P. A. Elderenbosch, pas
tor van de Bergkerk te Amers
foort, in zijn nieuwe boek. Israël,
Kerk en Oecumene duidelijk ge
maakt.
Meeslepend
Wanneer men het meeslepend
pleidooi van Elderenbosch gele
zen heeft, zal men moeten vast
stellen. dat de rivaliteit tussen
kerk en synagoge in de eerste eeu
wen geleid heeft tot een betreu
renswaardige verschraling van de
christelijke theoleogie en liturgie.
Men kan het met de auteur eens
zijn, wanneer hij stelt, dat het
hoog tijd is om ons te bezinnen, of
door dr K. A. D. Smelik
de kerk op dezelfde weg verder
moet gaan of dat men moet trach
ten om wat destijds op vrij wille
keurige wijze van de oudtesta
mentische, dus Joodse traditie is
verworpen, opnieuw in het leven
van de kerk in te voeren.
Wel ben ik minder optimistisch
dan Elderenbosch wanneer het
gaat om de mogelijkheid de kerk
geheel te bevrijden van haar anti-
judalstisch verleden. Zo zie ik het
niet gebeuren, dat christenen in
plaats van het in oorsprong hei
dense Kerstfeest Chanoeka (het
feest van de inwijding van de
Tempel) gaan vieren, zoals de au
teur bepleit.
Probleem
Wetenschappelijk gezien is het bo
vendien een probleem, dat onze
kennis van de eerste gemeente
van Jeruzalem evenals die van het
Jodendom ln Jezus' dagen tn feite
beperkt is. Voor het merendeel
zijn wij afhankelijk van latere
bronnen en het is geen makkelijke
zaak om te bepalen in hoeverre
deze betrouwbare informatie ver
strekken. Men zal de bronnen kri
tisch moeten analyseren, een
werkwijze die niet vrij kan zijn
van subjectiviteit. Het ls daarom
zaak de lezer de gelegenheid te
geven om de beweringen van de
auteur zelf aan de hand van de
bronnen na te gaan. Een uitge
breid notenapparaat mag niet
ontbreken. Daarin schiet het boek
van Elderenbosch helaas tekort.
Hij schetst meer dan dat hij aan
de hand van bronnen aantoont.
Huiver
Elderenbosch legt bovendien een
zeer grote nadruk op een messi
aans Jodendom: voor het schrift
geleerde. synagogale Jodendom,
dat de rabbijnse literatuur heeft
voortgebracht en de verdere ont
wikkeling van het Jodendom
heeft bepaald, lijkt hij een zekere
huiver te hebben. Zou hier bij de
auteur nog iets spelen van het
stereotiep ongunstige beeld, dat
in de evangeliën van Farizeeën en
Schriftgeleerden gegeven wordt?
Naar mijn mening zou Juist in het
veelzijdige karakter van het
schriftgeleerde Jodendom veel in
spiratie te puttten zijn om te leren
leven in een pluriforme geloofsge
meenschap.
Dr P. A. Elderenbosch: Israël,
Kerk en Oecumene. Ui tg. Boeken
centrum, Den Haag; 148 blz.,
ƒ1930.
Van onze kerkredactie
AMSTERDAM De volgende we
reldvergadering van de lutheranen
zal in 1984 in Boedapest gehouden
worden. Daartoe ls besloten door het
uitvoerend comité van de Lutherse
Wereldfederatie (LWF). Het comité
had een uitnodiging ontvangen van
de Hongaarse lutherse bisschop Zol-
tan Kaldy.
In Oost-Europa wonen ruim acht mil
joen lutheranen, van wie er zes mil
joen zijn aangesloten bij een lid-kerk
van de LWF. De lutherse kerk in
Hongarije heeft 430.000 leden ln 300
gemeenten en duizenden groepen ln
de diaspora. De kerk heeft 18 dlako-
nale instellingen.
Pelgrimage naar een spirituele re
naissance. Meer dan Bhagwan is
hier. Studie- en ontmoetingsdag
rondom persoon en werk van dr E.
Stanley Jones ter gelegenheid van
het 50-jarig bestaan van de christelij
ke ashram-beweging, woensdag 24
september 10.30-20.30 uur, Contact
der Continenten, Soesterberg. Opg.
teL 053-760536 (na 17 uur).
In een brief aan het uitvoerende co
mité schreef Kaldy dat een assem
blee een getuigenis voor Christus kan
zijn in de socialistische landen en een
goede dienst kan bewijzen aan de
kleine lutherse kerken ln Oost-Euro
pa en aan de daar verspreid levende
lutheranen. De Hongaarse lutherse
kerk is na die in de DDR de grootste
lutherse gemeenschap in OostrEuro-
pa en de leer van Luther arriveerde
reeds in 1520 in Hongarije, zodat het
lutheranisme een geschiedenis van
460 Jaar heeft ln dat land.
Bisschop Kaldy zet in zijn brief uit
een dat de kerk haar moeilijkheden
achter de rug heeft en dat Hongarije
thans verzekerd is van godsdienst
vrijheid en dat de politieke en maat
schappelijke sfeer in het land goed
zijn. De Hongaarse regering heeft ver
zekerd dat alle deelnemers aan de
assemblee een visa zullen krijgen.
Vorige maand besloot de wereldraad
van kerken zijn komende bijeen
komst van het centraal comité vol--
gend -Jaar in Dresden in de DDR te
houden.
waarin opgenomen: Oe Rotter
dammer. met Dordts Dagblad
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Letdae Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tarbminga
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131 Amsterdam
tel. 020-913456
telex 13006
Postgiro 66 00 00
Bank Nod Credietbenk
Rekemngnr 23 00 12 574
Gemeentegiro Amsterdam
X11000
REGIO ROTTERDAM/DORORECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tel 010-115588 (abonnementen
en bezorging)
tel. 010-115588 (redactie!
lel 115700 (uitsluitend voor
advertenties)
Westblaav 4
Rotterdam
REGIO OEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
te. 070-46*445
(abonnementen er bezorg.ng!
tei 070-469445 (redactie)
tel 070-468864 (uitsluitend voo'
advertenties)
Parkstraat 22 Oen Haag
REGIO NOORO/OOST-NEDERVANO
(aDo-.nementen en bezorg.-g
Posbus 3
80C0 AA ZwoUe
tel 05200-17C30
MemmarW 56 ZwoHe
Abonnementsprijzen:
Per maand f 16,98
Per kwartaal 50.95
Per half jaar 101,90
Per jaar 201.60
Aavertentietaneven op
aanvraag
Tetefomsebe etoonnementenof
drachten (zie adressen bove-1
Opgave familieberichten 9-i9 30
van maandag t/m vrijdag Op
zondag van 18-20 uur letat 0?C-
913456.
Opgave mmi-artvertenhes te*
020-936868 of schriftelijk aar
M-nt-Adv afde'ing oostbus 433
i000 AK AMSTERDAM
Adresw'izingen uitsluitend se'
lelijk aan onze Amsterdam**
adressen
door ds F. H. Veenhuizen
..Pappa, vertel nog eens over de
oorlog." ..Wel. m'n jongen, we
gingen eens in de weekbaar het
Verzetshuis. Daar zongen we onze
verzetsliederen en onze
commandant hield een
Verzetstoespraak. Dan gingen we
weer naar huis. maar vast en zeker,
de volgende week waren we er
weer."
Dit is een krankzinnig verhaal
natuurlijk Eigenlijk een belediging
voor de mensen die werkelijk in het
verzet hebben gezeten. Hun verzet
was weerstand tegen de onwettige
macht van de bezetter. Hun verzet
was inzet vóór het rechtmatige
gezag van onze wettige regering.
Maar dit krankzinnige verhaal gaat
helaas vaak wél op voor de kerk. En
dat benauwt mij. De kerk biedt
verzet tégen de demonische
machten die ten onrechte deze
aarde bezetten. De kerk zet zich in
vóór het rechtmatige gezag van
Koning Jezus Hem is gegeven alle
macht in hemel en op aarde. Zijn
koningschap wordt aanvaard door
de christenen. Zij proberen ook
anderen te brengen onder de
heerschappij van deze Heer. En zij
proberen Zijn heerschappij te laten
doordringen in alle situaties van het
samenleven der mensen.
Tenminste. zo zou het moeten zijn.
Maar in de praktijk komt het er
veelal op neer dat ze eenmaal per
week naar een kerkgebouw gaan.
liederen zingen, luisteren naar een
preek. Godsdienstoefening heet
dat Maar je echt oefenen in deze
godsdienst is toch wel wat anders
zou kl- ine groepen bijeen
oefen J.o:n«-n i n je oefenen in
dienstbetoon en getuigenis, in
onderlinge geloofsopbouw en
meeleven met de zending, in gebed
en bijbelstudie
Merkwaardig
Het is merkw aardig dat wij daar
geen vormen voor hebben. Er is wel
groepswerk in de kerk. maar vrijwel
alüjd is dat toegesneden opeen
bepaalde categorie van de
gemeenteleden de catechisatie ls
voor de jeugd de bijbelkring voor
hen die geïnteresseerd zijn ln
bezinning, dr- commissies voor hen
die gaven hebben op een bepaald
gebied, enz. We kennen echter geen
vorm van groepswerk waarin alle
aspecten (of althans de
voornaamste) aan de orde komen
Hoe moet ik mij oefenen in
dienstbetoon als ik niet regelmatig
met anderen daarover doorpraat,
hun voorbeelden waarneem en door
hen meegenomen en op gang
geholpen word? Hoe moet ik mij
oefenen in hét spreken over het
rt loof als 't mii niet concreet wordt
voorgedaan door anderen? Hoe
moet ik de goede weg vanden bij
mijn geloofsvragen en
levensbér.lissingen ais er niet een
kieiné gemeenschap is van mensen
die ik ken en die ik vertrouw, met
wie ik erover praten kan? Hoe kan
mijn gebedsleven tot ontwikkeling
komen als ik alleen maar die
gebeden ken die gezegd worden aan
tafel, op een vergadering en in de
zondagse liturgie? Hoe houd ik het
vol om telkens weer zó de Bijbel te
lezen dat ik er wat aan heb en wat
mee kan doen als ik ook dat niét
regelmatig beoefen samen met
anderen?
Kleine groepen
Jawel, los van elkaar komen deze
dingen voor. Want er zijn bijbel- en
gebedskringen, er zijn diaconale en
missionaire werkgroepen enz. Maar
in combinatie komen ze bij mijn
weten niet voor. En die combinatie
treffen we nu aan in een klein
boekje, De Kleine Kerk. Daarin
wordt voorgesteld alle aspecten van
het christen-zijn in kleine groepen
te beleven. Het is geschreven door
ds John F. DeVries (De aan elkaar
geschreven naam verraadt het land
van herkomst: Amerika). Acht jaar
lang was hij stafmedewerker
geweest bij de
evangelisatieafdeiing van een
bijbelgenootschap (de World Home
Bible League). Toen stapte hij
tijdelijk uit deze organisatie om
weer als gewoon wijkpredlkant in
de gemeente te gaan werken. Maar
dat werd een teleurstelling! Want
wat hij graag wilde was: een
missionaire gemeente, open naar de
samenleving, aantrekkingskracht
en uitstraling. Maar de kerkelijke
activiteiten en organisatievormen
bleken daarvoor niet toereikend. En
als gevraagd werd: ..Wat heeft die
stad er nou aan dat deze christelijke
kerk er is?" dan zou het antwoord
moeten luiden: Nee. de samenleving
heeft er niet veel aan, veel invloed
gaat er van de kerk niet uit
Hamvraag
De hamvraag werd toen voor hem:
Hoe organiseer je de gemeente zó.
dat ze voor de christenen een
oefenplaats is ln geloof, hoop en
liefdeen tegelijkertijd zó dat er
invloed van uitgaat op de
samenleving, buitenstaanders
erdoor worden aangetrokken en
nieuwe gelovigen er worden
opgevangen en verder geholpen!
En zo is hij gekomen tot het „Kleine
Kerk"-idee. Dat wil zeggen dat het
kerk-zijn, het gemeente-zijn. in het
klein wordt beleefd. In kleine
groepen komen de christenen
bijeen en houden zich bezig met de
kerntaken van de gemeente. Die
kerntaken zijn: omgang met God.
pastoraat, diaconaat en apostolaat.
Voor de omgang met God-in-Zijn-
Woord. de omgang met de Bijbel,
gebruikt hij de studie van
kernwoorden. Dat wil zeggen dat
veertien dagen lang een bepaald
bijbels kernwoord wordt
bestudeerd aan de hand van
veertien verschillende
bijbelteksten, iedere dag één.
(Leven met een dagtekst is zo gek
nog niet.) Iedere twee weken komt
de groep bij elkaar, bespreekt de
ervaringen die men met de
verschillende bijbelgedeelten
gehad heeft en ieder krijgt
gelegenheid de Heer te danken
maar wel kort, liefst in één zin. Het
onderlinge pastoraat wordt
beoefend door de eigen vragen van
geloof en leven met elkaar te
bespreken. De mogelijkheden van
wederkerig dienstbetoon worden
besproken en een of ander
diaconaal project geadopteerd. Het
zendingsblad en de
zendingsgebedsbrief komen op
tafer, een zendingsproject wordt
geadopteerd, er wordt metterdaad
meegeleefd met de evangelisatie
van de plaatselijke gemeente.
Concreet
Indertijd heeft prof. dr J P.
Versteeg in zijn boek Oog voor
elkaar aangetoond dat de kerk wèl
een structuur heeft waarin de
ambten tot hun recht komen maar
nauwelijks goede
organisatievormen heeft
waarbinnen de roeping ten opzichte
van elkaar vervuld kan worden.
Welnu, de Kleine Kerk biedt nu een
concrete vorm waarbinnen die
wederkerigheid in de gemeente
verwezenlijkt kan worden: elkaar
vermanen en vertroosten, elkaar
opbouwen en elkaar terechtwijzen,
elkaar aanvuren, elkaar dienen,
elkaar liefhebben. En hetzelfde kan
gezegd worden van onze roeping ten
opzichte van de omgang met God
en onze roeping tegenover de
wereld. Hier in de Kleine Kerk
kunnen we ons oefenen in de
godsdienst. Waar het gezin meestal
te klein voor is en de plaatselijke
gemeente te groot, daar is de Kleine
Kerk laten we zeggen een
huiskamer vol juist geschikt
voor.
In deze tijd waarin de
vereenzaming, de contactarmoede
en de vervreemding toenemen,
waarin de geloofsvragen en de
geloofstwijfels zich vermeerderen,
in deze tijd is desondanks bij velen
een verlangen om aan Gods
bedoelingen te beantwoorden.
Velen weten dat het op deze aarde
pas goed zal zijn en dat de mensen
pas gelukkig zullen zijn als het
wettige gezag van Koning Jezus
wordt erkend. En velen willen zich
inzetten voor de komst van Zijn
Rijk. En daarvoor zou de Kleine
Kerk wel eens een goede vorm
kunnen zijn. Niet, dat bet zo alleen
moet, maar wel dat het zo kon. Niet
dat andere vormen van kerkewerk
overboord gezet zou moeten
worden, maar wel dat deze vorm
hier in Nederland eens geprobeerd
zou kunnen worden.
A cht redenen
Ik noem nog acht redenen waarom
ik dit idee de moeite waard vind.
1. De plaatselijke gemeente is de
overkoepeling van een aantal
Kleine Kerken. De kerkeraad zorgt
voor de organisatie, voor
bijbelstudiemateriaal, voor
begeleiding van de gespreksleiders,
enz.
2. De Kleine Kerk stelt zich niet
(ter rechterzijde of ter linkerzijde!)
buiten de kerk op. Gaven die
binnen de Kleine Kerk tot
ontplooiing gekomen zijn worden
aangewend ten nutte van de
plaatselijke gemeente.
3. De diaconie en de evangelisatie/
zendingscommissie vinden in de
Kleine Kerk een goede
mogelijkheid om de gemeente toe
te nisten tot dlakonaal en
missionair gemeentezijn Zij
schakelen via de Kleine Kerk de
gemeenteleden in allerlei projecten
in.
4. In een kleine groep is de
betrokkenheid veel groter dan in
een onoverzichtelijke massa.
Daardoor is de Kleine Kerk
geschikt om nieuwtngekomenen en
nieuwe gelovigen op te vangen.
5. Er vindt een dialoog en
communicatie plaats met
medechristenen die andere
opvattingen en inzichten hebben.
Het wordt hoog tijd dat wij
christenen leren elkaar te verstaan,
elkaar te verdragen en te
aanvaarden.
6. De nestwarmte van de kleine
groep en de wijze waarop men er
met elkaar omgaat zou nog wel eens
grote aantrekkingskracht op
buitenstaanders kunnen hebben.
Zo wordt de-Kleine Kerk een
e vangeiisatiemiddel
7. Een kleine groep kan rekening
houden met alle aanwezigen. En
dan denk ik in 't bijzonder aan de
jongeren. Op deze wijze wordt voor
de jeugd veel duidelijker wat
gemeentezijn inhoudt dan wanneer
alleen catechisaties en
kerkdiensten aangeboden worden
8. Wat een perspectief naar de
eenheid der christenen! Zét de
Kleine Kerk open voor straat- en
buurtgenoten van andere
kerkgemeenschappen
John DeVries biedt in zijn boekje
een verslag van een Jaar lang
proberen en experimenteren. In de
Amerikaanse situatie uiteraard. En
dat is niet onze situatie. De kerk
neemt in de Amerikaanse
samenleving een geheel andere
plaats in dan in Nederland. En ook
blijkt uit heel het boekje een
bepaalde geloofsbeleving van de
schrijver. Ook daarin zijn we niet
allemaal gelijk. Maar de principes
die bij deze opzet van
gemeente kringen worden toegepast
zouden ook wij moeten proberen.
F. H. Veenhuizen, predikant voor
evangelisatie van gemeenteop
bouw, bespreekt „De Kleine Kerk"
van John F. De Vries; te verkrijgen
door overmaking van 2.50
1.50 verzendkosten op giro
4385121 Ln.v. World Home Bible
League Nederland, postbus 3402,
7301 EK Apeldoorn.
Het Nieuwe Testament na Auseb-
wits. Voor predikanten m.m.v. dr C.
J. den Heyer, donderdag 2 oktober
10.15-16.30 uur. Toerustingscentrum.
Leasden (tel. 033-943244)
De weg van vrede, Reveildag, za
terdag 6 september 10.30-16 uur. Goe
de Herderkerk. Johan de Wittstraat 2.
Groningen. Inl tel. 05921-1569.
Zakbijbelbondconferentie over de
geschiktheid van het Johannesevan-
gelie in het evangelisatiewerk m.m.v.
ds F. P. Salverda en ev. A. P. van der
Sande, zaterdag 4 oktober 10.30-16
uur, Boschlust, Zeist. Inl. tel. 08373-
2294
DE PROGRAMMA'S
In deze dagen rollen de programma
in Je bus. Programma's van de
volksuniversiteit, series met
concerten van het Cencertgebouw ei
niet te vergeten de
win terprogramma's van de kerken.
•Amsterdam zijn dat er tenminste
twee. Het extra Dia-nummer van hei
hervormde vormings- en
toerustingswerk, vol cursussen en
kringen en het minstens even gevuld
..koffertje" van het gereformeerde
Missionaire Team. Ik hoef de
onderwerpen niet te noemen. U kent
ze, het gaat over bijbelstudie, jeugd,
kerk en buurt, geloof,
vredesvraagstukken om er dan maar
een paar op te sommen. Ik denk dat
er voor iedereen wat bij is. En wie na
de brede opsomming van
mogelijkheden nog piept, moet dat
dan maar bij de opstellers doen, wan
dan is er een grote kans dat ze nog
een extra trein inleggen of althans
voor het volgend jaar ook die cursus
overwegen. Het belangrijkste is dat
mensen mee gaan doen. Het zijn vrijt
cursussen en groepen. In de
afgelopen weken hebben we gezien
met hoeveel enthousiasme de Poolst
arbeiders gevochten hebben om een
vrije vakvereniging te mogen
oprichten. En zo goed is dat, dat 't
misschien maar even gescheeld had
of die krachten die de mensen tot
slaaf willen maken waren er met al
hun geweld op af getrokken. Want
cursussen en groepswerk zijn de
motten in de pels van het despotism
Wij hoeven er gelukkig niet voor te
vechten. Intussen is het vrij zeker
hoezeer we al dit werk zouden misset
als het ons afgenomen werd. Hoe
ongelukkig en leeg de wereld emit
zou zien. Ja, dit is een duidelijke
aansporing om alsnog te overwegen
ergens zo'n programma aan te vraga
of er bij Je kerk naar te informeren. Ji
hoort ergens bij.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Maarssen (toez.)
Mooij te Zevenaar; te Zierikzee (U
C. L. de Roolj te Zoelen (Gld
Aangenomen: naar Hoogeveen M.i
Gols te Bome.
GEREF. KERKEN
Aangenomen: naar Zwolle P. G. dl
Hengst te Hoofddorp
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen: te Doesburg en Doetis
chem K. Verlind, missionair pred.
Paramaribo (Suriname).
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen: te Bussum J. Oosterbroe
te Opperdoes.
Hans Koornstra
Hans Koornstra
Een van de voormannen uit de pink
sterbeweging, evangelist en geloof»
genezer Hans Koornstra, begint I
september een campagne van tiet
dagen in de Amsterdamse Jaaj
Edenhal. Vorig jaar hield hij xxar hel
eerst een serie campagnes in Neder
land: in Den Haag, Groningen ei
Arnhem, die door 39.000 mensen be
zocht werd. Tijdens deze bijeenkom
sten zouden de meest ongelooflijk
genezingswonderen zijn gebeurd
„Zelfs benen groeiden aan", aldus di
organisatoren. Hans Koornstra werd
44 jaar geleden in Sint Pancras bi
Alkmaar geboren. Sinds 1964 werk
hij in België, waar hij een volle evan
gelie trainingscentrumTeidt. De orga
nisatie van de campagne in Amsterj
dam is in handen van de jongerenbe
weging Teen Challenge Nederland
(tel. 070-649661).
Herman Takken
Begin oktober vertrekt Herman Tak
ken met zijn gezin naar Libanon. Hij
gaat de Arabische protestantse kerk]
daar assisteren in jeugd- en mannen
werk. Takken wordt uitgezonden
door de stichting Morgenlandzen-,
ding. De afscheidsdienst is 21 sep-'
tember, half vijf, in de christelijk
gereformeerde Jeruzalemkerk in Gro
ningen, waar de heer Takken tot nu
toe pastoraal werker was. HIJ zal ook
spreken met Catrien Groenenboom
op de jaarlijkse ontmoetingsdag van
de Morgenlandzending, 20 september
in het hervormd wijkcentrum Om
Huis. Jac. van Ruysdaelstraat 64
Utrecht. Nans Groeneveld is de derdfj
Nederlander die voor de Morgenland
zending in Libanon werkt. De Mor|
genlandzending steunt de protestant
se kerken in Libanon en elders in het
Midden-Oosten