Groeiende vraag naar het christelijke boek boekennieuws t CLK-boekenbeurs 5 en 6 september in Utrecht N00RDERMEER Evangelische boekhandel NEDERLANDS BIJBELGENOOTSCHAP, PRACHTIGE LEESBOEKEN Uitgevers NIEUWE UITGAVEN najaar 1980 WOENSDAG 3 SEPTEMBER 1980 TROUW/KWARTET 15 Van een onzer verslaggevers UTRECHT Op vrijdag 5 en zaterdag 6 september a.s. zal in zaal Mareska van de Utrechtse Veemarkthallen voor de vijfde maal een christelijke boekenbeurs worden gehouden. Ditmaal onder de naam „CLK-Boe- kenbeurs". De initiatiefne mers willen die naam „CLK" (afkorting van „Christelijk Lektuur Kontakt") een bre dere bekendheid, geven on der het publiekrln het CLK werken uitgevers en boek handelaren van christelijke signatuur samen. De boekenbeurs van het CLK werd in de wandeling vaak de ..evangeli sche boekenbeurs" genoemd, om dat het prilste initiatief voor deze beurs is ontstaan in de kringen van de evangelische boekhandelaren. Maar die term „evangelisch" is min der goed bruikbaar geworden, om dat met dit woord een zeer bepaalde groepering, meestal in de sfeer van de opwekkingsbewegingen wordt aangeduid. Bovendien zou men bij de term „evangelisch" kunnen den ken aan een initiatief van de Evan gelische Omroep, maar dat is hier niet het geval. Het CLK wil breder in de protestantse wereld zijn geo riënteerd. en wil het christelijke boek. in zo breed mogelijke beteke nis van het woord, önder het pu- 'bliek brengen en voor dat doel ook promotie-activiteiten ontwikkelen. samenwerkingsverband geworden. De oprichtingsacte ls bij de notaris gepasseerd. Het Chistelljk Lektuur Kontakt is destijds ontstaan uit een (overigens vrij gematigd) ongenoe gen over de activiteiten van de CPNB (Collectieve propaganda voor het Nederlandse boek). Met name de evangelische boek handelaren waren niet tevreden over de propaganda voor het chris telijke boek. Men had de indruk dat het christelijke boek weinig aan bod kwam. Daarom zon men op maatregelen om de propaganda zeil ter hand te nemen. Op den duur leidde dit tot de oprichting van het CLK Soort braderie De boekenbeurs die het CLK nu in Utrecht organiseert, kan men zich voorstellen als een tussenvorm tus sen een braderie en een voorlich- tingsbeurs. Een kleine vijftig chris telijke uitgevers (merendeels kleine bedrijven) zullen op de beurs met stands aanwezig zijn. Vakmensen in het boekverkopers- vak, maar ook het publiek, kunnen een overzicht krijgen van alles wat er op het christelijke „erf" aan uit gaven voorhanden is. Bovendien kan men er boeken ko pen. Dat laatste is formeel wat vreemd, omdat het publiek op een dergelijke beurs rechtstreeks bij de uitgever koopt, met voorbijgaan aan de tussenhandel, maar dat ge beurt op de meeste boekenbeurzen, en aan die kwestie wordt niet meer zo zwaar getild. Het CLK is onlangs een officieel Bovendien zijn de uitgevers zo net- jes om de koper aan te bieden de rekening via de plaatselijke boek handelaar van de klant te laten Jopen. In het Christelijk Lektuur Kontakt werken drie protestantse hoofdstro mingen samen, de reformatorische richting, die men rechts orthodox zou kunnen noemen, de evangeli sche groepering die men in de sfeer van de opwekkingsbewegingen, of in de sfeer van de EO moet zoeken, en de uitgevers en boekhandelaren die men traditioneel „algemeen christelijk" noemde, en wier assorti ment ook vrij breed was (van kerke lijk lli^ks tot kerkelijk rechts). Toch is het samenwerkingsverband CLK wat de spreiding van christe lijke lectuur betreft, niet geheel zonder problemen. De christelijke wereld is nu eenmaal jammerlijk verdeeld, en het zou een wonder mogen heten als In het CLK die verdeeldheid niet voelbaar was De heer B. van de Kerke, reclame- medewerker van de uitgeverij Kok in Kampen, en voorzitter van de werkgroep promotie van het CLK, formuleert voorzichtig op dit ge bied. Hij geeft toe dat het CLK wat de propaganda-activiteiten betreft, zekere grenzen in acht neemt. Het gaat, zo zegt hij, om de promo tie van het „positief-christelijke boek", en dat houdt in dat bepaalde publicaties die naar links of naar rechts wat extreem liggen, nauwe lijks aan bod komen. Anderzijds kan men vanzelfspre kend ook in het CLK niet zo makke lijk censuur toepassen. De uitge vers bepalen uiteindelijk zelf welke van hun produkten op de beurs worden uitgestald, of waarmee ze in Riekus de Mooy Het vergeten teken 24.90 Een mooie roman over een boerenzoon die door omstandigheden ruzie krijgt met zi|n vader en dan zich gaat bekwamen in het slagersvak. Ook door toedoen van zijn vader gaat - zijn verkering met Annemarie. de dochter van Bakker de Groot, uit en trekt hi| naar de grote stad. waar hij Yvonne leert kennen. Hij klimpt op tot zelfstandige slager en heeft enkele winkels. Door de crisis knjgt hij tegenslag op tegenslag waardoor hij moeite heeft het hoofd boven water te houden. Sterk komt in dit boek naar voren, de opvoeding van hem en zijn meisje Yvonne, die geheel niet chnstelijk opgevoed De lezer zal dit boek in een zucht uitlezen. Riekus de Mooy Is het ml|n schuld 24,90 Een vervolg op het „vergeten teken In dit boek beschrijft de auteur de totaal verschillende karakter van de kinderen van Klaas en Yvonne. Het boek speelt zich af in deze tijd met hedendaagse proble men. De auteur is erin geslaagd een duidelijk christelijke visie naar voren te brengen om deze problemen op te lossen Gees Berger Vlif lange bange laren 17,90 Een nieuw boek van de bekende schrijfster van het boek Met een lach en een traan Dit boek speelt zich af tijdens de tweede wereldoorlog in Rotterdam. Treffend beschrijft de schrijfster haaar ervaringen tijdens de tweede wereldoorlog in een zwaar ver woest Rotterdam. Een boek dat bi(Zonder geschikt ts voor jongens en meisjes van 12 jaar én ouder Maltzahn De hofprediker 19,95 Dr Johann Knutzen. secretans aan het hof van Albrecht de Schoone en Anna von Brandenburg, tracht door allerlei intriges het deel dat Luthers is geworden weer terug te brengen tot de heilige moederkerk van Rome. Zijn grote tegenspeler is de hofprediker Mollens, die zich onder het juk van het celibaat uitworstelt; een huwelijk aangaat met de lieftallige Roswith von Bulow Via de vorstin, welke niet overtuigd de hervorming is toegedaan, schi|nt Knutzen allen achter zich te krijgen, behalve de hofprediker. Deze wil hij treffen via zijn vrouw, wat lukt Als bij de ontmaskering hij de schuldige blijkt krijgt hij van de hofprediker vergiffenis Ook blijkt dat Gods woord stand houdt tot in eeuwigheid Maltzahn llsabe 19.95 Dit boek verplaatst ons naar de begintijd van de Reformatie in Noord-Duitsland. De kleine llsabe groeit voorspoedig op aan het slot van ..Bdze Berendtwiens oudste zoon zijn stiefzusje voor vele dingen beschermt o.a. voor priesters, doch ook reeds vroeg zijn genegenheid voor haar doet blijken. Zij geeft hem vroeg haar ja-woord maar trekt dit later weer in, als blijkt dat hij zich later afwendt van God en zijn geboden Hij komt later tot inkeer. De inquisitie ontvoert de jonge llsabe om haar evenals haar moeder voor haar geloof te laten sterven. God wil echter haar verdedigingstoespraak gebruiken om de inquisitor krachtdadig in het hart te grijpen, waardoor hij wordt als een lam Maltzahn Dat Is gewlsselilk waar 19,95 Erich Ohlson en zijn vriend Rolf Schwartz zijn beide theologische studenten De 1e hangt de moderne theologie aan waarbij hij de opstanding van Christus loochent, terwijl zijn vriend Rolt het geleerde van zijn vrome moeder niet verleerd heeft. dingen zij naar de hand van Maria Stem, dochter van de vrome organist van de St. Johanneskerk Maria trouwt met Erich en die wordt predikant in plaats van zijn vader De eilandbewoners distantiëren zich van zijn moder ne opvattingen maar laten hem in hun gebed niet los Na bij een waddentocht bijna verdronken te zijn breekt er een paasmorgen aan. waarop hij mag preken „De Heer is waarlijk opgestaan J. H. Klein Nacht over de Indische Archipel 24,75 Dit boek beschnjft ons de overheersing van voorma lig Nederlands-Indië, Birma. Thailand en de Filippij nen in de jaren 1942-1945. De schrijver is letterlijk op het laatste moment aan een terechtstelling ont snapt toen de Japanse beul reeds klaar stond met het zwaard toe te slaan Het is verbijsterend te vernemen onder welke omstandigheden en het daarbi| gepaard gaande optreden van de Jappen. Een stuk historie om nooit te vergeten. Bovenstaande boeken kunt U bestellen bij Uw boekhandel of bij Boekhandel Uitgeverij ANJELIERENSTRAAT 43, 2231 GT RIJNSBURG, 01718-23063 Boeken-mix adverteren. Het CLK wenst trouwens vooral Informatie te verschaffen, maar geen oordeel over boeken uit te spreken. Voorzichtig Het CLK heeft, gezien de „vleugels" die erin samenwerken, voorzichtig gemanoeuvreerd met de samenstel ling van het (voorlopige) bestuur, om aan een eenzijdig stempel te ontkomen. Zo ls de voorzitter (de heer E.J. Burgers uit Burgh Haam stede) strikt genomen van buiten het vak gekozen, om te voorkomen dat met zijn persoon een bepaalde richting zou domineren In het algemeen tracht het CLK de cirkel van zijn activiteiten zo breed mogelijk te trekken, maar tegelijk wenst men te voorkomen dat één van de vleugels zich geërgerd zou kunnen voelen. Groeiende vraag Intussen staat vast dat de uitgevers van christelijke lectuur niet kunnen Op de bears in Utrecht cal men stands aantreffen van de volgende uitge vers en organisaties: 1. Christelijk Lektuur Kontakt (CLK), Almelo. 2. Gideon, Hoornaar. 3. Kok/Voorhoeve school boeken, Kampen. 4. Mo- ria, Amsterdam. 5a Euro pean Book Service, Weesp. 5b Lutherse uitge verij, Tricht. 6. In de Ruimte, Soest. 7. Noor- dermeer, Rijnsbnrg. 8. Oosterbaan en Le Coin- tre, Goes. 9. De Bruin, Geldermalsen. 10. Wever, Franeker. 11. Echo, Amersfoort. 12. Veritas, Alphen aan de Rijn. 13. Den Hertog, Utrecht. 14. Van den Tol, Dordrecht. 15. Boekencentrum, Den Haag. 16. Medema, Apel doorn. 17. Vereniging tot verspreiding van de Hei lige Schrift, Amsterdam. 18. Evangelische Lek- tuurkruistocht (ELK), Almelo. 19. Kok, Kam pen. 20. Voorhoeve, Den Haag. 21. Gazon, Den Haag. 22. Zomer en Keu- ning, Ede. 23. De Vuur baak, Groningen. 24. Bij bel Kiosk Vereniging (BKV), Driebergen. 25. Opwekking, Putten. 26. Uitgeversgroep Combo, Baarn. 27. Kool, Veenen- daal. 28. Jong en Vrij, Rockanje. 29. Katholieke Bijbelstichting (KBS), Boxtel. 30. Vrienden van de Protestantse Gemeen schap van M ariazus te rs, Nijverdal. 31. Ton Bol land Lc.m. CBC 't Gulden Boek. 32. Richt, 's Herto genbosch. 33. Interlek- tuur, Arnhem. 34. De Ba nier, Utrecht. 35. De Vuurtoren, Urk. 36. Ne derlands Bijbelgenootsch (NBG), Haarlem. 37. Evangelische Omroep (EO), Hilversum. 38. Buij- ten en Schipperheijn, Amsterdam. 39. Interna tionale Bijbelbond (IBB), Culemborg. 40. Youth for Christ, Driebergen. 41. De Goede Herder, Den Haag. 42. Cantilena, Zwanen burg. 43. Pieters, Groede. 44. Kruispunt, Veendam. 45. 't Havenlicht, Bun schoten-Spakenburg. 46. Continental Sound, Rot terdam. 47. Nederlands Dagblad (ND), Amers foort. 48. C^-va, Nuns peet 49. De Orchidee, Lisse. 50. Philippus, Lochem. 51. Lindenberg, Rotterdam. 52. Spectrum, Utrecht. klagen over de omzetcijfers. De ker ken mogen dan leger worden, in de belangstelling voor het christelijke boek is dat niet te merken. Die belangstelling lijkt zelfs toe te ne men. De heer Van de Kerke daar over: „De belangstelling voor de kerken lijkt af te nemen, maar de belangstelling voor de godsdienst groeit, gezien de groeiende vraag naar het godsdienstige boek." Ter gelegenheid van de komende beurs, is een tweede nummer van „Boeken-mix" van de pers geko men. Zoals men zich wellicht herin nert (het eerste nummer verscheen in het vroege voorjaar) ls Boeken- mix een reclamekrant en een voor lichtingsblad voor christelijke lec tuur. Christelijke uitgevers presen teren in dat blad hun fondsen De krant zal gratis bij de boekhandel verkrijgbaar zijn. B. van de Kerke Vervolg van pagina 13 Misschien zou men in een christelij ke winkel mogen verwachten dat de nadruk zou liggen op origineel christelijk werk. b.v. van christen kunstenaars. Dat is echter niet of nauwelijks het geval. De verfijning van origineel werk ontbreekt meest al. Men kan dit ook omdraaien, en zeggen dat langs deze weg veel sma keloosheid naar het publiek ver dwijnt. Het artistieke ls in de chris telijke wereld van oudsher een stief kind geweest, ook al zullen er voor treffelijke uitzonderingen te noe men zijn. Teksten Die smakeloosheden zijn soms niet eens van zo kinderachtig gehalte. Zo zag ik in de evangelische boek handel van het Leger des Heils in de Damstraat te Amsterdam een pos ter, met de kleurenfoto van een ko nijn in tegenlicht. Daaronder de woorden: „En God zag dat het goed was". Een ander voorbeeld: Bij de Evan gelische Lektuur Kruistocht zag ik een kleurenposter van drie herders honden, die keurig in het gelid naast elkaar liggen in een groots Alpenlandschap. Alledrie met de tong scheef uit de bek, en op de achtergrond de blauwe bergen-. On der de krachtig doorvoede honden- lichamen staat de tekst: „Here, gij verzadigt al wat leeft". Daar is de tekst „God is liefde" onder een paar melkachtige lelies nog kinderspel bij. Ofschoon.... En dan te bedenken dat men in dit verband vaak spreekt van een „fris se, eigentijdse aanpak". Omzetten De omzetten die bereikt worden, mogen dan zakelijk bezien beneden de maat van het commercieel haal bare zijn, toch zijn de cijfers niet gering. Mr. J.W Velema (lid van de Vrij Evangelische gemeente te Zeist) vertelde me dat mevrouw Nel Benschop al haar miljoenste boek heeft verkocht. (Die mijlpaal is al ver overschreden) Mevrouw Ben schop is dan ook alomtegenwoordig in alle evangelische boekwinkels winkels. Andere opvallende blijvertjes (evangelische evergreens) zijn Gien Karssen („Manninne"), Corrie ten Boom, E IJskes Kooger. ds. J.J. Poort, Joh. H. van Oostveen er zullen ongetwijfeld nog tientallen namen genoemd kunnen worden. Als men bedenkt dat in het beperk te Nederlandse taalgebied een opla ge van 20.000 al zeer behoorlijk is, dan is de afzet van een miljoen boeken op één auteursnaam niet makkelijk te evenaren. Dat zijn Amerikaanse cijfers; mammoet-ge tallen. De winkel ,3oek-in" van de heer Velema in Zeist heeft een jaar lijkse omzet van een half miljoen gulden, maar ondanks het feit dat de heer Velema zelf niet op de loon lijst staat, en zijn drie werknemers een bescheiden inkomen hebben, heeft deze grote winkel nog nooit zonder verlies gedraaid, ook al is dat verlies meestal betrekkelijk ge ring. Bidstond Ook de heer Velema pakt de zaken in zijn winkel in de eerste plaats aan vanuit de evangelisatie-gedachte, en hij staat daarmee hoogstwaar schijnlijk model voor het overgrote deel van de evangelische boekhan delaren. De heer Velema begint, alvorens 's morgens de winkel te openen, met een bidstond, samen met zijn perso neel. HIJ vindt continuïteit in zijn winkel van het grootste belang. Er zijn in Nederland evangelische boekwinkels, die geheel pro Deo ge dreven worden door mensen die el kaar bij toerbeurt afwisselen. Dat vind hij verwerpelijk. In zijn winkel komen dikwijls mensen die eens praten willen over moeilijkheden en die daarbij een lectuuradvies willen hebben Als zulke mensen later nog eens terugkomen (wat vaak gebeurt) moeten ze kunnen terugvallen op de man of de vrouw aan wie ze eerder hun geschiedenis hebben verteld. Vandaag die continuïteit. Bovendien eist de heer Velema niet alleen van zichzelf, maar ook van zijn personeel, dat de boeken zoveel mogelijk worden gelezen. Intuïtie Zelf steekt hij veel tijd in het door lichten van nieuwe aanbiedingen. Die moeten gelezen worden om uit te maken of ze wel of niet in de winkel thuishoren. Om snel te kun nen werken drijft de heer Velema op een scherpe intuitie, maar het is niet altijd mogelijk om de enorme hoeveelheid boeken te toetsen. Maar. zegt de heer Velema. „de Heer helpt". Het is al enkele malen voor gekomen dat men wilde weten of bepaalde boeken wel bet volle evan gelie verkondigden Nadat deze kwestie in het gebed was opgedra gen, vielen de boeken open op pre cies die passages die bedenkelijk, of rechtstreeks verwerpelijk waren. Op die manier houdt de heer Vele ma de vinger aan de pols om boeken te kunnen weren die naar zijn oor deel niet door de beugel kunnen. Veel mensen zullen bij dit soort activiteiten aan het woord „cen suur" denken, maar de heer Velema geeft er de voorkeur aan te zeggen dat de begrenzing van zijn assorti ment voortkomt uit het geweten. In de evangelische boekwinkel van de Vereniging tot Verspreiding van de Heilige Schrift, lijkt de begren zing van het assortiment wat wille keurig. Deze winkel is „De Wegwij zer" in de Leidsestraat te Amster dam. Men vindt hier namen als Kr. 8trijd, B. ter Schegget, Labuschan- ge. en ook F. Schlllebeeckx en Hans KQng. maar H. M. Kuiten of Wiersinga zal men er ook in de stof- flgste uithoeken van de winkel niet aantreffen. In het algemeen echter zijn de evan gelische boekwinkels in hoge mate getypeerd door die drastische ins noering van hun assortiment. Ver moedelijk om de „eenvoudige gelo vigen" te behoeden voor de caprio len van de huidige theologische stromingen, en vanuit de idee de mensen een veilige boekwinkel te bieden. Maar men kan twisten over de vraag of die veiligheid op den duur niet in haar tegendeel zal ver keren. Grenzen Wie nu bedenkt, dat de eerste im pulsen voor de oprichting van het Christelijk Lektuur Kontakt (CLK) zijn uitgegaan van de evangelische boekwinkels, zal kunnen begrijpen dat het CLK niet zonder problemen ls Hoe wijd moet de cirkel van de activiteiten worden getrokken? De evangelische en de reformatori sche sectoren van het CLK zullen de grenzen zonder twijfel nauwer willen trekken dan de derde deel hebber in het CLK, de traditionele christelijke boekhandel. lief is. En ook de theologisch geïnteres seerde gemeenteleden, die gewend zijn aan het brede en onbevangen aanbod van de traditionele christe lijke boekwinkels, zullen met ge mengde gevoelens toezien bij de drastische insnoering van het assor timent. BilschrIJf-bllbel Een fijne studiebijbel met: veel bijschrijfruimte tekst in doorlopende regel goed beschrijfbaar papier en voorzien van: inleiding per bijbelboek perikoopopschriften tekstverwijzingen een lijst van eigennamen zwart/wit kaartjes In stevig gekleurde band Formaat 15,5x21,5 cm Bestelnr. 022 Prijs 69,50 Denterocanonleke of apocriefe boeken Boeiende geschriften die voor christenen behoren tot het geheel van de Bijbelse Godsopenbanng, Gebundeld in een boekje met: goed leesbare tekst formaat van een huisbijbel geringe omvang In stevige gekleurde band Formaat 14x21 cm Bestelnr. 078 Prijs 15,- Bljbelleesrooster Een praktische gids om in zes jaar tijd vrijwel de hele bijbei door te lezen Met inleidingen op de bijbelboeken Uitgave in samenwerking met BKV en KBS. In gekleurde band Formaat 11,5x21,5 cm Bestelnr. 413 - Prijs 12,50 Vandaag lezen wl| 1981 Blfbelleesglds 1981 Oecumenisch leesrooster gebaseerd op de jaarorde van de Raad van Kerken en samengesteld in overleg met KRO en NCRV. Met korte inleidingen op de te lezen bijbelboeken. Gezamenlijke uitgave van BKV. KBS en NBG. Eenvoudige uitgave Formaat 11,5x21,5 cm Bestelnr. 414 - Prijs 2,- Een praktisch hulpmiddel bij de dagelijkse bijbellezing aan de hand van het rooster „Vandaag lezen wij 1981" Met korte toelichtingen voor de werkdagen en een iets langere voor de zondag. Gezamenlijke uitgave van BKV, KBS en NBG. Omslag is kleur Formaat 11 x18 cm Bestelnr. 415 - Prijs 10,50 Darld en Absalom Een nieuw deeltje in de serie .Bijbeluitgaven in eenvoudig Nederlands". Geen navertelling maar vertalingen voor kinderen vanaf 9 jaar. Het boekje bevat de tekst van 2 Samuël 13-24. Een geïllustreerde uitgave in kleurige band. Formaat 13,5x20 cm. Bestelnr. 256 - Prijs 6.75 Prijzen exclusief verzendkosten Ook verkrijgbaar bij de boekhandel. POSTBUS 620, 2003 RP HAARLEM, telefoon 023-259501

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 15