Hoe heilig is Jeruzalem? Zin en onzin van werk van Wereldraad Reformatorische christenen versterken contacten Makkelijke verhalen geven weinig inzicht VANDAA Trouw Conferenties VOORBIJGANG?" Nikko Audio Vaticaan verbied bisschop in Zaml gebedsgenezing DONDERDAG 28 AUGUSTUS 1980 KERK TROUW/KWARTET p IEF Bij alle emotionele reacties op de Israëlische annexatie en de Arabi sche chantage is opnieuw gebleken, dat alleen al het. wóórd Jeruzalem de meest tegenstrijdige gevoelens kan losmaken, die diep verankerd zijn in het ambivalente verschijnsel dat religie heet. Wij kunnen hier twee gevaarlijke vergissingen ma ken: óf wij geven een godsdienstige legitimatie aan een niet-heiizame politiek, óf wij proberen tot de noodzakelijke zakelijkheid te ko men door een drastische uitzuive ring van alle religieuze elementen Wij maken Jeruzalem heilig op een onheilige manier of wij maken haar tot een stad als alle andere. Dat zijn de twee mogelijkheden waarover wij beschikken om deze onhanteerbare stad te annexeren voor wat wijzelf aan religie of aan zakelijkheid weten op te brengen. Alle discussies over de vraag of wij wel of niet religieus (of meer of minder religieus) over Jeruzalem moeten spreken, hebben geen enke le zin. Jeruzalem móet wel religieus benaderd worden: voor vele joden was het een religieus lijden dat Je ruzalem „door de heidenen vertre den werd" en voor vele moslims is het een godsdienstige onmogelijk heid in het verlies van die stad te berusten, Jeruzalem kan nooit meer helemaal een gewone stad worden. Als er dóór iets misgaat, wordt het geregistreerd op de schaal waarvan de wereldopinie de politieke weer berichten voor de toekomst tracht af te lezen. „Er kan hier niets gebeu ren," zei een gids in de heilige stad, .Zonder dat al onze vijanden tekeer gaan en onze vrienden hun wenk brauwen fronsen." door Okke Jager Van dc Intensiteit en reikwijdte van wat daör plaatsvindt, is ook de minst religieuze mens zich wel be wust. In die stad krijgt de verplaat sing van een ambassade vanzelf een symbolische geladenheid, die als dynamiet de normale politieke ka ders uiteen laat springen. Jeruza lem brengt alle politici in een moei lijk parket, waaruit zij niet met en kele als machtswoorden gehanteer de bijbelteksten te redden zijn. De vraag is niet óf deze stad een religi euze betekenis heeft, maar wét dit religieuze nu precies betekent. De ware aard van deze bruid blijft versluierd voor onze gebruikelijke methoden om de werkelijkheid In de greep te krijgen. Zij is heilig, dat wil zeggen: énders, ook anders dan wat wij heilig noemen. Zij ver dient een zakelijke behandeling, maar om welke zaak gaat het? Zelfs de Verenigde Naties hebben haar „heiligheid"erkend, maar juist tegen die erkenning zouden de godsdiensten moeten protesteren. Een V.N.rapport constateert dat Je ruzalem gelijktijdig heilig is voor Joden, christenen en moslims. Dat is niet waar. Zij ls éls heilige stad der joden óók voor de christenheid geheiligd. En het was op de plaats van geheiligde herinnering in die stad, dat ook de volgelingen van Mohammed zijn komen bidden. Wie niet probeert hier lets van de onder linge afhankelijkheid van de drie met Jeruzalem verbonden eredien sten te onderkennen, schrijft ze alle drie ten dode op en berooft daarmee de mensheid van haar geestelijke reserves. Want „waar het in Jeruza lem om gaat, ls niet minder dan om de mogelijke redding van het men selijk geslacht," schreef de doops gezinde predikant Frits Kuiper, die men zeker niet van een EO-ideolo gie kan beschuldigen: hij heeft de begrafenis van Lenin bijgewoond, voelde zich verwant met Nieuw- Links en leerde de Latijns-Ameri kaanse bevrijdingsbeweging ken nen in Montevideo. Juist déze man heeft achter haar sluier de eigenlij ke heiligheid van Jeruzalem ont dekt: „De wereldmachten weten met het volk der Joden geen raad. Daarom worden ze alle samen opge roepen om In Jeruzalem te luiste ren, niet naar de joden, maar mét hen naar wat tót hen gezegd is." Luisteren Dit luisteren mag men religie noe men, maar het heeft niets te maken met een krampachtig hechten aan eigen heilige plaatsen en riten en mythen: religie als gesacraliseerde zelfbevestiging van de groep, de wil om zelf over die plaatsen te beschik ken, waardoor het conflict onver mijdelijk wordt met anderen die het daar ook zelf voor het zeggen willen hebben. Menigeen vertroebelt de goede zaak van Israël door er per ingezonden stuk Gods zaak van te maken. Wie de terugkeer van het joodse volk naar zijn land „een te ken van Gods trouw" noemt, moet wel bedenken dat God en de men sen nooit op één niveau handelen. God geeft de mogelijkheden, en mensen kunnen die gebruiken of misbruiken. God geeft aan het jood se volk een mogelijkheid om te le ven en te laten leven, maar wie dit uitwerkt alsof in het zionisme het handelen van God en dat van de joden twee kanten van dezelfde zaak zoudén zijn, geeft een theologi sche wijding aan het zionisme waar bij niemand gebaat is. Verzet tegen deze wijding is nog geen antizionisme. In een realisti sche politiek is zionisme het jood zijn zélf. Het antisemitisme (van vroegere katholieken bij voorbeeld) kan zich vermommen als antizionis me (bij neo-katholleken bij voor beeld): zoals de ouden zongen, pie pen de jongen. Maar wie Sion als de hemel op aarde ziet, is eigenlijk óók antizionist. De heiligheid van Jeru zalem betekent: hier ls elk meten met twee maten een gruwel. Deze heiligheid is een mogelijkheid. Maar een gesacraliseerde mogelijk heid heeft de onheilige hardheid van een gewijde werkelijkheid. Eigen staat De heiligheid van Jeruzalem is wel een concréte mogelijkheid. Als de machten luisteren, zullen de volken leven. Voor het joodse volk moet dit (wil de mogelijkheid werkelijk con creet blijven) het recht op een eigen staat inhouden. Juist de heiligheid van Jeruzalem verdraagt zich niet met een uitsluitend religieuze visie op het jodendom. Het is uitgere kend het handvest van de PLO. dat het jodendom als een godsdienstige gezindte ziet: „Jodendom, in zijn eigenschap van openbaringsgode- dienst, is geen nationaliteit met een onafhankelijk bestaan; joden zijn burgers van de staten waarin zij thuishoren." Hier betekent de er kenning van het godsdienstig ka rakter van het Jodendom de ontken ning van het recht op een eigen staat. De joden zien het minder religieus dan de PLO. Maar zij zullen daarin dan ook consequent moeten zijn: de theocratie van de triomfalistische religieuze partijen die al een tijd lang het departement van onder wijs beheerden, is evenzeer als het terrorisme en het anti-terrorisme- trauma een bedreiging van de de mocratie. Jeruzalem is heilig als de plaats waar vrede en recht elkaar kussen. Tot dat recht behoren ook de rechten van de Palestijnen, die de joden reeds erkend hebben door in 1947-1948 akkoord te gaan met een deling van het land In een joods en een Arabisch gedeelte en die zij nii alleen maar kunnen erkennen door te onderhandelen met de moordenaars van hun kinderen. Zo lang niet duidelijk is wélk Israël door de Palestijnen erkend moet worden, kan de Palestijnse erken ning dat de erkenning van een jood se staat het resultaat van onderhan delingen kan zijn, de basis van die onderhandelingen vormen. Israël wil veilige grenzen, maar grenzen die door bezet gebied getrokken zijn, zijn per definitie onveilige grenzen. Een volk dat (in tegenstel ling tot alle andere volken in verge lijkbare omstandigheden) nog geen enkele gevangen-genomen terrorist geëxecuteerd heeft, moet ook tot de-impasse-doorbrekende initiatie ven in staat zijn. Als de mensen in Jeruzalem in vrede kunnen leven, zal het overal elders in de wereld ook kunnen. De heiligheid van Jeru zalem is: dat die vrede mogelijk is. Realistische politiek is: uitgaan van die mogelijkheid. Van een medewerker LEUVEN Vorige week was te Leuven de twee-Jaarlijkse conferentie van de International Association tor Reformed Faith and Action, beter bekend als de IARFA. Het onderwerp lag in het verlengde van de conferentie die twee jaar gelden gehouden werd in Aix-en-Provence: „Uw koninkrijk kome". Voor dit doel waren 5 dagen lang zo'n 80 personen bijeen in het Bijbel Instituut België, dat sinds enkele jaren zijn domicilie heeft gevonden in een pakhuis-achtig voormalig Jezuïeten-klooster gelegen in het parklandschap van Heverlee, even buiten de stad Leuven. Wat zocht men? Er werden geen ge schillen overbrugd, resoluties aange nomen, projekten opgestart, zelfs geen kommissies ingesteld; de voor drachten waren overwegend verre van controversieel; alleen enkele van de „work-shops" leverden nieuwe in zichtemop. Vluchtelingen per boot, van de evangelie-verkondi ging in het vluchtelingenkamp, etc. Bij andere gelegenheden werd onze aandacht gericht op onderwerpen als de geschiedenis van het Belgische protestantisme, de reformatorische schoolbeweging in Spanje, proble men en vernieuwing binnen een be paalde gemeente ergens in Engeland. Een wat duffe bijeenkomst van Workshops plichtmatige congresgangers? Aller- minst! Ademloos werd geluisterd naar het relaas van ds. Nguyen-Xuan- Bao, zendeling onder de Vietnamése vluchtelingen, die vertelde over de lotgevallen van zijn gemeente na de val van Saigon, van zijn ontsnapping In de wandelgangen, op het bordes, en aan tafel werden onophoudelijk ervaringen uitgewisseld. Wat mij op dat vlak het meest geraakt heeft, was de kennismaking met deelnemers uit het Oostblok. Natuurlijk waren er ook officiële refe- raten-met-discussie. Maar daarin ligt niet de kracht van deze organisatie. De voordrachten zijn als regel voor de één te moeilijk en voor de ander te algemeen, de discussies onbestemd en zonder veel vaart dat laatste vooral vanwege de omstandigheid dat ieder woord in één van de twee officiële talen (Engels en Frans) wordt herhaald. Daarom was het een goede gedachte van de organisatoren om naast de algemene voordrachten een aantal „workshops" te houden waaruit men zelf een keuze kon maken. Er waren groepen over kunst, medi sche ethiek, de school (onder leiding van A. van Gent, godsdienstleraar te Vught), het gezin (o.l.v. mevr. H. Bos- Arends, psychologe te Delft), politiek (geleid door een vertegenwoordiger van een Fins Christelijke partij, die op het moment 10 zetels heeft in het parlement), arbeid geleid door A. Hordijk, de sekretaris van het CNV (vooral de Engelsen bleken veel be langstelling voor het onderwerp en zijn inleider te hebben). Het meeste in trek was een groep geleid door Geor ge Goyder, Brits Industrialist en au teur van het invloedrijke The Res ponsible Company (1961), die een vu rig pleidooi hield voor bevrijding van de arbeid van onder het juk van de financiële machten, en allerlei con structieve gedachten naar voren bracht over de hervorming van de onderneming in de richting van on derling dienstbetoon binnen één li chaam (overeenkomstig 1 Korinthe 12). Zoals dr. David Hanson, internatio naal sekretaris (en chirurg in het da gelijks leven) uitlegde, is de IARFA niet een organisatie van kerken geen GOS dus. Het is ook niet een theologische vereniging. Het doel zou kunnen worden omschreven als het ontwikkelen van Internationale con tacten tussen reformatorische chris tenen die gemeen hebben dat zij zoe ken naar een Bijbels perspectief op allerlei moderne problemen. Klein Het is maar een kleine organisatie; niet meer dan 1000 leden, waarvan meer dan één derde in ons land; het bestuur heeft de handen vol met het bestaande werk het zou graag veel meer doen, maar tijd en geld zijn de schaarse faktoren. Toch doorgaan? Voor de deelnemers aan deze konfe- rentie was het nauwelijks nog een vraag. Hetzelfde geldt van de bredere kring van lezers van het International Reformed Bulletin, het huisorgaan van de IARFA. Voor inlichtingen kan men terecht bij de internationale voorzitter, prof. dr. J. D. Dengerink, Xaveriuslaan 3, Driebergen, of bij de nationale sekretaris, drs. B. Kee. Heemraadsingel 38, Mijdrecht, Als de eerste christenen, charis matische open dag m.m.v. prof. Les- crauwaet, zaterdag 20 september 10 uur, Collegium Marianum, Casino- weg 1. Venlo. InL teL 040-515792. Gemeente In veelvoud, over evan- gellsatiemogelljkheden in een grote stad m.m.v. ds. D. J. Spijkerboer, belegd door diverse lutherse instan ties, zaterdag 27 september in de lu therse kerk, Hamburgerstraat 11, Utrecht. Inf. tel. 01720-30650. Verzet en overgave, bezinningsda gen doopsgezinde vrouwen, Hoome- boeg, Hilversum: 26-28 september o.l.v. ds. C. Soutendijk (tel. 08389- 5161); 17-19 oktober o.l.v. ds M. C. de Wilde-Mulder (tel. 05750-20134). ADVERTENTIE KLAARHEID De deining rondom de zg. d in het CDA grijpt om zich h Steeds meer mensen, vooral u antirevolutionaire kamp latei dat zij niet gediend zijn van d beschouwingen van de heer \L Broek en nog minder van de ,t, suggesties om met de dissident te rekenen zoals die in de KVP, hebben geklonken. Ook in de jongerenafdeling van het CDA men z'n ontevredenheid en twii v horen. Dit geldt heel duidelijk^ komende fusie van de drie p Steeds meer mensen gaan z waarschijnlijk te laat, bezin wat er te gebeuren staat De fa der Ploeg van het CDAJ bero< op zijn verbondenheid met hef exodus-verhaal en de taal die UI bevrijdende heilsbeweging van 1 spreekt om zich van dit komeet* samengaan af te wenden. De té het CDA ia voor hem onversta* I geworden. Velen gingen hem dd voor. Het zal steeds moeilijker J worden om in oktober werkelijT geloofwaardig geheel te smedei wanneer men deze dingen overig- Tot nu toe heb ik uit de kringel het CDA nog geen openbare verklaring gehoord, waarin ai genomen wordt van andere „c democratische bewegingen" ij Europa, met name die van Wet Duitsland. Een partij die opei met een man als Strauss als kandidaat voor het T bondskansellerschap naar vorr komt past niet bij een christendemocratisch appèl. 1 deze, afgezien van zijn verlede horen op recente bijeenkomst* moet bij christendemocraten z| achterdocht wekken dat de samenwerking in Europees vert01fc alleen maar kan springen als d(?e figuur werkelijk aan de machtig komen. Klaarheid daarover is ér- van de eerste voorwaarden voa mogelijk geloofwaardig fuseren*» oktober. Beroepingswerk door Aldert Schipper Een weinig meeslepende brief aan de kerken in Korea, een vermaning aan Israël, een be kommerd appèl aan de grote mogendheden. Dat is zo maar waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidae Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur ing. O Poctma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraai 131 Amsterdam tel 020-913456 tele* 13006 Postgiro 660000 Bank Ned Credietbank Rekeningnr 2300 12 574 Gemeentegiro Amsterdam xnooo REGK5 ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (abonnementen en bezorging) tet 010-115588 (redactie) iet 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westbtaak 4 Rotterdam REGIO OEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel. 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGiO NOORD/OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen Per maand 16.98 Per kwartaal 50.95 Per half jaar 101.90 Per jaar 201.60 aanvraag Telefonische abonnementenop draenten (zie adressen boven. Oogave familieberichten 9-19 30 van maandag I'm vrijdag Op zondag van 18-20 uur t&ef 020- 913456 Oogave mim-advartenties fel 020-936668 ot scHriftelijk aar Mmi-Adv afdeling, postbus -1 1000 AK AMSTERDAM Adreswi|Zingen uitsluitend te'i'tc aan orze Amste- adressen een greep uit de zogenaamde ..public statements", die vori ge week door het centrale co mité van de Wereldraad van Kerken in Genève zijn aan vaard. Soms waren daar uit voerige besprekingen voor no dig, meestal was er vanzelf een onmiddellijke consensus. Een gewoon mens heeft de neiging bij zulke herhaalde oproepen en waar schuwingen te geeuwen. Sommige kerkmensen vinden het zelfs fout, als de Wereldraad, die een soort broeder schap van kerken is. zich namens hen met platvloerse politieke problemen bemoeit. Wat heeft het voorzin als de kerken zich op dat ingewikkelde ter rein begeven, waar ze ook maar ama teurs zijn? Ik heb eerlijk gezegd de vorige week wel een beetje over deze vraag lopen tobben en die eens voorgelegd aan een paar mensen, die belangstelling voor de kerk hebben vanuit een ande re professionele opstelling. In Genève liep de Amerikaanse bio chemicus Jonathan King ond, een jonge geleerde, die alles weet van de manipulatie met biologisch erfgoed. King is Joods van een soort die je in ons land misschien liberaal zou noe men Hij zou het vermoedelijk goed hebben bij rabbijn Soetendorp in de synagoge. Wat doet een toonaange vende geleerde, die niet christelijk is op een vergadering van de Wereld raad? King: De helft van de geleerden in de wereld is bezig met het uitdenken van manieren om mensen uit te roeien. Ze weten dat niet altijd van zichzelf, velen willen het niet weten. De weten schapsmensen die niet bij militaire research betrokken zijn, zijn vaak in dienst van multinationals, waar mil jarden dollars beschikbaar zijn voor onderzoek. Of dit werk de mens ten goede komt moet je maar afwachten. Intussen kiest mijn wetenschap (de bio-chemie) een richting die het aan zien van de wereld ingrijpend zal ver anderen en tenslotte de mogelijkheid zal scheppen dat menselijke genen gewijzigd worden. Vooral op dat laat ste punt kun je de beslissingen niet overlaten aan individuele geleerden, wetenschappelijke verenigingen of transnationale bedrijven. Maar zullen de wetenschapsmensen zich ook maar iets gelegen laten lig gen aan een ethische oproep uit een of meer kerken? King: Wij weten schapsmensen kunnen ons niet al leen losmaken van de economische en intellectuele druk van degenen die ons werk financieren en van de ver smallende benadering van onze pro blemen. De gangbare opvatting is: concentreer je op je onderzoek, pro beer het zo snel mogelijk af te ronden, publiceer, probeer geld te krijgen om verder te gaan en hou op met dat gedonder met de Wereldraad van Kerken en dat soort sociale activitei ten. Vraag niet naar andere oplossin gen dan grotere raketten en zwaarde re verdelgingsmiddelen. Diegenen in de wetenschappelijke gemeenschap, die vinden dat het menselijk talent gebruikt moet worden om een recht vaardige, houdbare en op inspraak gerichte maatschappij te stichten kun Je niet in de kou laten staan. We hebben de hulp nodig van anderen die zich zorgen maken over de mense lijke waardigheid. De Wereldraad moet proberen de wetenschap te doorgronden. Dat voorkomt dat hij slagen In de lucht doet. Pas als de kerken genoeg kennis van zaken heb ben, zullen ze door de wetenschappe lijke wereld gehoord worden. Wat kunnen de kerken nu alvast doen? King: Studeren, zoals in de conferentie van vorig Jaar in Bos tin is gedaan. En verder: ruimte scheppen voor wetenschappers die bezorgd zijn, dat die elkaar kunnen ont moeten. Mensenrechten Als je van het centrum van Genève uit naar de Route de Femey rijdt, kom je halverwege langs het Palais des Nations, een formidabel gebouw, waar duizenden ambtenaren uit alle windstreken van de wereld in de weer zijn voor ons welzijn. De hoogste Ne derlander was daar tot voor kort (totr dat oud-mlnlster Pronk bij de NV kwam) dr. Theo van Boven. Hij is de directeur van de afdeling Rechten van de Mens van de VN. Ik vroeg ook Van Boven naar de zin van het bezig- zijn van de Wereldraad. Zijn betoog komt hier op neer: In de VN-commis- sie voor de rechten van de nens kun je heel belangwekkende dingen ho ren. Maar de pers geeft daar veel te weinig van door naar de mensen. Dat komt mede doordat ons apparaat log reageert. Het reageren gaat bijvoor beeld zo langzaam, dat het mogelijk was dat Idi Amin de Algemene Verga dering toesprak, terwijl in Oeganda de ergste dingen gebeurden. Soms kunnen wij pas een politicus aankla gen, als hij allang weer vervangen is door een ander. De Wereldraad kan veel alerter werken. De vind de open bare uitspraken van de Wereldraad waardevol, maar nog meer betekenis heeft de samenwerking met de stal in Genève en in New York. De informa tie die ik van dat handjevol Wereld raadmensen krijg munt uit door be trouwbaarheid. De krijg natuurlijk ook uit andere particuliere bronnen wel eens wat, maar wat Ik van de Wereldraad hoor, neem lk altijd erg serieus. Daar komt bij dat de Wereld raad iets heeft dat wij helaas wat te veel missen: De lastgevers van de raad bestaan toch eigenlijk uit de plaatselijke gemeenten. Dat is uniek. Vaticaan Een vergelijking van de Wereldraad met het Vaticaan valt ln de ogen van Van Boven uit ten voordele van de eerste. Het Vaticaan speelt mee in het diplomatieke geheeL Het ls veel voor zichtiger. Het werkt met nuntiaturen en wil een machtsfactor vormen. „Maar van de zijde van de Wereld raad hoor ik veel meer over schendin gen van mensenrechten in een bij uitstek katholiek werelddeel als La tijns Amerika. De Wereldraad was van de grote internationale organisa ties de eerste, die oog bleek te hebben voor de dieper liggende oorzaken van de schendingen van mensenrechten, zoals economische machtsverhou dingen." Van Boven vervolgt: Wij bij de VN worden nogal geremd in ons werk. Optreden tegen Zuid-Afrlka is geen probleem. Ook over Chili zijn de lan den het wel eens. Maar ten aanzien van Argentinië is er geen consensus. Ook ten aanzien van Oost-Europa hebben de Verenigde Naties weinig mogelijkheden. Daar voelen de lan den van de Derde Wereld niet zo voor. Die zeggen: Ze hebben toch Helsinki, laten ze ln dat kader maar naar de rechten van de mens kijken. Het getuigenis van deze twee onver dachte en hooggeplaatste persoon lijkheden over het werk van de We reldraad moet elk hart van een kerk lid van een lid-kerk tenminste iets harder doen kloppen. De gerefor meerde kerken betalen bijvoorbeeld jaarlijks ongeveer een halve ton aan de wereldraad. Met de waardering voor de oecumeni sche beweging bij mensen uit politiek en Wetenschap zit het wel snor, maar hoe denken de gewone kerkleden er over? Ik laat nog even dr. Van Boven aan het woord, die tenslotte behalve de op een na hoogste Nederlander bij de VN ook nog een nederig kerklid is. Van Boven: „De wereld waar wij in leven deugt niet. Er worden steeds meer mensen gemarteld op steeds verfijnder manier. De wereld staat ln brand. Nu kun je natuurlijk gaan zitten kijken totdat er iemand een nieuwe wereld maakt, maar wij moe ten intussen proberen de brand een beetje te blussen. Dat ls de opdracht van gewone mensen, die via het IKV laten horen dat de kernwapens weg moeten of die via Kairos steun geven aan de zwarten in Zuid-Afrika." NED. HERV. KERK Beroepen: te Noordhom-Nie Saaksum (toez) L. J. Geluk te 2 GEREF. KERKEN Beroepen: te Leidschendam verz. De Prinsenhof) A. C. Jacc Duijn kand. past medew. te L dorp, die dit beroep heeft nomen. GEREF. KERKEN (VRLfa Beroepen: te Bergschenhoek Dronkers kand. te Hengelo; te hom H. Verlind, laatstelijk pi Suriname, wonende te Haren Bedankt: voor Albany (Austrjjc Joosse te Umuiden. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Veenendaal (naarp K.O.) (ziekenh. pred. prot. chr. s ziekenh. te Bennekom) J. de J( Zaandam, die dit beroep heeft i b nomen. 1 OUD GEREF. GEM. IN N^ Beroepen: te Kampen J. van Pi te Renen. door Jan Nieuwenhuis ..Als Ood bestaat, waarom kun je Hem dan niet Zien?" En: „Als God bestaat, waarom is er dan zoveel el lende op de wereld?" Dat zijn geen vragen, waar het merendeel der Kortsluiting mensheid nachten van wakker ligt, maar wel vragen die nog altijd, en dan met name in kerkelijke milieus, worden gesteld. Vooral kinderen wil len dat nog wel eens vragen. en theologische onaantastbaarheden, ontdek te hij dat hij daar voor zijn eigen geloofsleven eigenlijk weinig mee doen kon en ging hij op zoek naar nieuwe interpretaties. De vragen van kinderen tijdens godsdienstlessen op de basis school zetten hem aan het denken, en hij getuigt uitdrukkelijk dat veel van zijn nieuwe inzichten in die lessen zijn gegroeid. Dries van den Akker s.j., leraar godsdienst maatschappijleer aan het Sint-Maartenscolle- ge te Groningen, heeft over die vragen een boekje geschreven onder de titel: „Als er zoveel ellende is Verhalen over God." Niet redene rend. maar langs verhalen, anecdoten en voor- b pp! den probeert hij enigs verheldering te scheppen rond geloofswaarheden die in de loop van de na oorlogse jaren voor veel tradi- t'.•-•nee!-gelovige mensen tot knelpunten en vra- rr geen geheim van. dat ichter de rug -reling achtl :i nzelfsprekeitdheden Wat zijn dit dan voor nieuwe inzichten? Als antwoord op de eerste vraag: „als God bestaat, waarom kunnen we Hem dan niet zien?", for muleert hij: „We kunnen God niet zien, want Hij heeft zichzelf weg gegeven. Letterlijk." Dat is wel wat anders dan wat een Jongetje ooit antwoordde: „Wij kunnen God niet zien, want Hij heeft geen licht aan." Toch ligt daar precies een kortsluiting die het gehele boekje door trekt. De schrijver gaat uit van vragen van kinderen, maar zijn antwoorden stammen uit een volwassen denkwereld. Wie zegt: „Wil je God zien. kijk dan naar Jezus." geeft een misschien theologisch juist antwoord, maar hij verwijst het vragende kind van de ene onzicht baarheid naar de andere. Het kind vraagt immers meestal heel andere dingen dan een volwassene geneigd is te verstaan. Voor wat het kinderlijk geloven betreft, betekent dit dat de opvoeder altijd op zoek moet gaan naar de spontane religiositeit van het kind. en deze is vaak een heel andere dan zijn aangeleerde religiositeit. Eén van de hoofdproblemen rond de gelovige opvoeding ls Juist gelegen ln het feit, dat die aangeleerde religie de spontane religie blijkt te blokkeren, doordat ze denkt en voelt in categorieën die niet de categorieën van kinderen zijn. Veel kinderlijk geloof wordt om hals gebracht door de theologieën der volwas senen. Van den Akker doet dat zeker niet, maar zijn boekje blijft onduidelijk üizake de vraag, of en ln hoeverre zijn verhalen over God verstaanbaar zijn voor kinderen. Binnenkant Daar komt nog iets anders bi/ De God, die voortdurend in dit boek aan de orde is, is een God van de menselijke binnenkant. „Een Ood die zich weggeeft aan mij." „Een God die mij wil worden." „Onze Uefde: (lets van) Ood." Dat 'alles is uitermate waar en legitiem. Maar wie het oude verhaal over Ood ln de Joodse geschriften goed leest, kan niet om de conclu sie heen dat die God iets zeer bepaalds en welomschrevens van mij wil. en dat ia: een betere, andere wereld. De God die daar ver haald wordt, is wellicht ook een God van de menselijke binnenkant, maar toch vóór alles een stem welke die binnenkant roept en keert naar buiten toe: naar bevrijding, recht en ge rechtigheid. De God van de Schriften is een zeer maatschappij-kritische Ood. die deze we reld omgekeerd wil en mensen oproept, dat waar te maken. Welnu, van die maatschappij-kritische dimen sie van het Godsgeloof ls in dit boekje niets te bespeuren. In verband met de vraag „hoe ls Ood té zien?" verwijst Van den Akker wel naar het bijbelse sleutelverhaal over Mozes die ook vraagt Gods Heerlijkheid te mogen zien (Exo dus 33, vers 18), maar hij laat het daar gegeven antwoord volledig ln het midden: God is alleen te zien van de achterkant, nédat Hij voorbijge gaan is en pas nédat Hij is gedaan, door mensen. In de Schriften is die God een pro gram, een dagelijkse agenda, en pas na afloop, na gedane arbeid, kun je zeggen, waar en hoe Hij is voorbijgegaan. Te zien is geweest. Die God, dat te verbuigen werkwoord, ont breekt in dit boekje geheel. Wie er wel is, blijkt een personalistische God die geruststelt en toch weer op een of andere manier te begrijpen valt Het ware verhaal over Ood is, vrees ik, minder gemakkelijk. Dries van den Akker S. J„ Als er xoveel ellende isVerhalen over God. Uitg. Lan- noc. Tie It/Amsterdam, 192 bb.. ƒ18,90. Jan Nienwenhnis is rk priester, hij is verbonden aan het katholiek service instituut voor le vensvorming in Arnhem, de Dominicnskerk in Amsterdam en het Keizer Karelcollege in Amstelveen. Ds. M. Hielkema Bij een verkeersongeluk is leven gekomen de 66-jarige h< de emeritus-predikant M. Hit te Hulzen (N.H.). Voordat hij predikant werd van de h( gemeente te Kloosterhaar hulpprediker te Enkhulzen en voorganger van de hervormde gellsatle te Andijk-Oost. Van terhaar vertrok ds. Hielkem? naar Willemstad in Noord' Daar heeft hij gedurende zijn ambtsperiode veel kerkelijr stuursfunctles vervuld en zit had in diverse commissies, o. jeugdwerk en de zending. Hij zich ook op maatschappelijk was o.m. bestuurslid van het nessenhuis te Breda' en voorzltl maatschappelijk opbout westelijk Noord-Brabant. Zijn gemeente werd in 1969 Mom dam, waar hij ln 1975 om gel heidsredenen met vervroegd taat ging. jj| Ds. R. J. H. Brink n Op 86-jarige leeftijd is overled hervormde emeritus-predikant 1 H. Brink te Leeuwarden. Hij hervormde gemeenten te Klns te Borger, te Rulnerwold, te Wat te Wirdum (Fr.) gediend. In 1951 hij met emeritaat In zijn stude tijd was dominee Brink een vem kaatser in Friesland en hij he< deze sport meermalen de P. C Franeker gewonnen en werd ln koning van de partij ultgeroepe overledene heeft bestuursfui vervuld in de vereniging van vi nige hervormden. LUSAKA (ANP) - Aartsbisa Emmanuel Millngo van Lusal Zambia mag zijn praktijk van dsenezlng niet langer voort» Een afgezant van het Vaticaan ii dit in Lusaka komen vertellen, i vigen hebben massaal tegen dit caanse verbod geprotesteerd aartsbisschop heeft de bijeen sten voor gebedsgenezing stopj Hij is echter wel van mening, da Vaticaan te veel heeft geluisterd buitenlandse missionarissen. Aartsbisschop Millngo heeft moeilijkheden met het Vatican) had. Ook hierin heeft hij toegegi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2