Maar de sterrenkundige is niet hervormd
Basisgroep Salvador richt
'kerk van armen' op
Balinese kunst op
missie-zendingskalender
De kerk in het land van Khomeini
van da/
Trouw
Strauss zaait onenigheid
onder Duitse protestanten
Bolivia gesloten
Conferenties
PREDIKANTS-VAKATURE
PREDIKANT(E)
WOENSDAG 27 AUGUSTUS 1980
TROUW/KWARTET
door A. J. Klei
In Waarheid en Eenheid, het blad van de
verontruste gereformeerden, komt de heer
J. P. Wijsman hoofdschuddend terug op de
tegenspraak, die de pinksteipreek van de
Lelderdorpse gereformeerde predikant O.
▼an Loenen heeft uitgelokt.
Ret verhaal heeft Indertijd ook op dese
pagina gestaan. In zijn preek op
pinksterzondag nam de eerwaarde heer Van
Loenen twee toonaangevende rooms-
katholieken onder handen. Eerst kreeg de
paus er van langs en vervolgens werd de
heer Van Agt krachtig aangepakt. Dit had
tot gevolg dat een der gemeenteleden, de
Leldse hoogleraar dr. H. v.d. Laan, ln de
gezamenlijke kerkbode van de hervormden
en gereformeerden te Leiderdorp uitvoerig
lucht gal aanzijn misnoegen over de krasse
opmerkingen van dominee Van Loenen.
In zijn commentaar ln Waarheid en Eenheid
vermeldt de heer Wijsman tussen haakjes
dat de heer v.d. Laan sterrenkundige Is en
hU laat deze mededeling vergezeld gaan van
een ultroepateken. Ik meende eerst dat de
heer Wijsman hiermee wilde aangeven dat
wij ons van het oordeel van professor v.d.
Laan geen bal behoeven aan te trekken,
aangezien deze met al zijn ge tuur naar het
uitspansel waarschijnlijk niets van preken
afweet
De slotopmerking van de heer Wijsman
deed me echter Inzien dat lk me wat dit
aangaat vergiste. De schrijver ln Waarheid
en Eenheid eindigt zijn beschouwing aldus:
„Het feit dat een hervormde (Intellectueel
bovendien) een gereformeerde predikant
tot de orde roept terwijl een gereformeerde
kerkeraad en kerkleden zwijgen, Is temeer
een bewijs van het falend normbesef ln onze
kerken, zowel theologisch, ethisch als
politiek."
Met andere woorden: het zou voor de heer
Wijsman reeds voldoende zijn geweest als
de heer .v.d. Laan alleen maar hervormd
was. Doch hij ls méér Intellectueel
bovendien. Een sterrenkundige zelfs! Des te
meer gewicht is de heer Wijsman bereid te
hechten aan de door professor v.d. Laan
geuite kritiek op de p inks terpreek
Maar de narigheid ls, dat de hooggeleerde
niet hervormd ls. HIJ ls gereformeerd.
Oewoon een gereformeerd kerklid, dat niet
gezwegen heeft Mij boeit de vraag hoe de
heer Wijsman ertoe komt aan te nemen dat
professor v.d. Laan hervormd ls.
Ik het omdat de apostel ons voorhoudt, de
ander ultnemender te achten dan onszelf?
Ik vrees van niet omdat Waarheid en
Eenheid zich ln de regel beijvert
andermans feilen aan te wijzen (en zich
daarin Ieders vriend betoont).
Mijn vermoeden ls, dat de heer Wijsman zó
overtuigd is van het theologisch, ethisch en
politiek bankroet van de gereformeerde
kerken, dat hij zich niet kan voorstellen dat
er ln die kerken bulten de kring der
verontrusten nog Iemand zou rondlopen die
verstandige taal uitslaat.
Knorrend van Instemmingstel lk me
voorlas hij de reactie van professor v.d.
Laan en omdat deze gepubliceerd werd ln
een zowel voor hervormden als
gereformeerden bestemd kerkblad, leed het
voor de heer Wijsman geen twijfel: de man,
die zo zorgvuldig fouten ln een
gereformeerde preek aanwijst, moet
hervormd zijn.
Overigens ls het merkwaardig dat de heer
Wijsman kennelijk ook enig optreden van
de gereformeerde kerkeraad wenselijk had
gevonden. Was dominee Van Loenen dan in
strijd met de belijdenis der kerk? Ik meen
dat ln de reformatorische
belijdenisgeschriften dingen aan 't adres
van Rome staan, waarbij de opmerkingen
van de heer Van Loenen snel verbleken.
Ook schrijft de belijdenis niet voor, dat
gereformeerde dominees propagandisten
dienen te zijn voor politieke partijen, die
zich (denken te kunnen) sieren met de c van
christelijk, de r van reformatorisch, de g
van gereformeerd of de e van evangelisch.
Keus genoeg, daar niet van, en soms denk
lk dat d6érin een falend normbesef naar
voren komt.
EL SALVADOR
rel
Een honderdtal leken, priesters en religieuzen hebben in de kathedraal van de hoofdstad van
El Salvador, San Salvador, deze maand „de kerk van de armen" opgericht Een initiatiefcomi
té wilde zo*n kerk stichten en had de huidige aartsbisschop van San Salvador, Rivera y
Dam as, gevraagd om een ruimte voor „de kerk van de armen". De aartsbisschop weigerde dat
en daarop besloot het comité dan maar in de kathedraal te vergaderen, waar Rivera's
voorganger Romero, zijn zondagse preken placht te houden.
Rivera y Damas heeft gezegd dat hU
geen toestemming sou geven voor de
oprichting van een „kerk van de ar
men", omdat zo'n kerk in El 8alvador
zijns inziens overbodig ls. In een
vraaggesprek ontkende Rivera y Da
mas dat de kerk neutzaal sou rijn of
de profetische lijn van Romero verla
ten zou hebben. Ik spreek geen lof
prijzende woorden aan het adres van
links, maar veroordeel wef de onder
drukking ln mijn land, antwoordde
de opvolger van Romero. De meer
derheid van ons volk gaat (nog) niet
samen met de volksorganisaties. Zo
lang dat niet het geval is, kan de kerk
de volksorganlsaUes niet als de feite
lijke en enige vertegenwoordigers
van de bevolking beschouwen, legde
Rivera y Damas uit.
De jezuïeten van de katholieke uni
versiteit ln San Salvador spreken ln
dit verband over een zwijgende meer
derheid van twee miljoen Salvador*-
oen en over 500.000 mensen, die zich
i hebben bij de verechll-
volksorganlsaUes
In zijn zondagspreek vertelde de
apostolische administrator, zoals de
officiële tttel van de opvolger van
Romero luidt, dat er ln de afgelopen
twee weken 222 slachtoffers van het
pollUeke geweld in El 8alvador te
betreuren waren. Hij eiste een stop
zetting van de onderdrukking van het
leger, de politie en de para-militair*
bendes maar kritiseerde tegelijk het
geweld van linkse organisaties, die
weigeren een gesprek met de huidige
chrlstendemocratlsche-militalre Jun
ta aan te gaan.
voor de armen en verticale betrok
kenheid op de Heer van de geschiede
nis) opnieuw tot leven te brengen, nu
de officiële kerk meer en meer terug
zakt ln een neutrale opstelling en een
boven de partijen staande houding
van de bisschoppen. Een afgestudeer
de theoloog: „De opvolger van Rome
ro voert gesprekken als vertegen
woordiger van een Instituut met an
dere representanten van een insti
tuut (Junta, leger, zakenwereld etc.)
Niet zoals Romero, die aan het con
tact met de bevolking de voorkeur
gaf boven de dialoog van het ene
Instituut met het andere. Het heeft
overigens lang geduurd voordat Rive
ra y Damas vertegenwoordigers van
het Demokratisch Revolutionair
Pront, het alternatief van centrum
links. voor een onderhoud ontvangen
heeft. Terwijl hij wel praat met de
Amerikaanse ambassadeur ln El Sal
vador, Robert White." Rivera y Da
mas ls van mening dat de Junta de
afgelopen twee maanden steviger ln
het zadel ls komen te zitten, hoewel
hij gelooft dat de enige manier om
zich tegenover de bevolking geloof
waardig te maken, bestaat ln het
stopzetten van de bloedbaden door
de militairen.
De aanhangers van de kerk van de
armen houden vol dat de strijd ln El
Salvador als achtergrond heeft de
extreme armoede van de meerder
heid van de bijna zes miljoen Salva-
dorenen, die botst met de rijkdom
van een kleine minderheid.
BIJ ons ls
geen veldslag aan de gang tussen
uiterst rechts en extreem links roet
de kerk of de christen-democraten ln
het midden, zeggen zij, maar een
klassenconflict van historische om
vang.
Misschien kan de oprichting van „de
kerk van de armen" de eerste aanzet
vormen voor een steeds nadrukkelij
ker voortgaan van christenen in El
Salvador op een soort weg, die bis
schop Romero uitgezet heeft?
Van c
i kerkledactie
Erfenis
Met de oprichting van dese „kerk van,
de armen" proberen christelijke ba-
sisgemeenschappen de erfenis die
Romero nagelaten heeft (profetische
aanklacht, horizontale bewogenheid
waarin opgenomen: De Rotter-
Uttgevr. Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
Directeur ing. O. Postma
HOOFDKANTOOR
Poctbuc 859
1000 AW
M 020-913456
telex 13006
Pottgim 660000
Bank Nad. Oadialbank
Rekaningnr 2300 12574
Gamaank
X11000
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
3000 AX Rotterdam
iel. 010-115588 (abonnementen
en bezorging)
tol 010-115588 (radacbe)
tel. 115700 (uitsluitend voor
REGIO OEN HAAG/LEIOEN
Poetbus 101
2501 CC Oen Haag
tel 070-489445
Partutraat 22 Oen Ha^j
«EGO NOORD/OOST-NE DER LA ND
tel 05200-17030
MeüunaiM 56 Zwolle
nementsprijzen:
Per maand 16,06
Per kwartaal 50.95
Per half jaar 101.90
Per jaar f 201,60
AdyartanOatahavan op
i (zie adreeeen boven)
Opgave familieberichten 9-19.30
van maandag t/m vrijdag. Op'
zondag van 18-20 uur totof 020-
913456.
Mmi-Adv afdeling, posttus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswijzingen uitsluitend schril-
AM8TERDAM De kandidaat voor
het Westdultse kansellerschap, Franz
Josef Strauss, blijkt nogal hoge ogen
te gooien in de kringen van de West
dultse Evangellkalen. De voorzitter
van de conferentie van belijdenisge
meenschappen ln de evangelische
kerk ln Duitsland, ds. Fritz Orün-
zwelg, heeft zich kwaad gemaakt over
de acties en verklaringen van kerke
lijke zijde tegen de kandidaat van
CDU/CSU. OrQnrwelg beeft tegen
over het eveneens „evangelikale" or
gaan Idea laten weten dat het „sto
ken tegen de op ordelijke wijze door
een grote politieke partij aangewezen
kandidaat voor het kansellerschap
Strauss' zijns Inziens een „onverant
woordelijke vergiftiging van het poli
tieke en kerkelijke klimaat" is.
OrQnswelg zei dat het bij de anti-
Strauss campagne er om gaat of „po
litieke krachten ln ons volk opzijge
drongen kunnen worden, die voor
stander zijn van bescherming van het
gezin en het ongeboren leven, van
christelijke opvoeding en van christe
lijke levenswaarden".
Zn Juni heeft de groep „christenen ln
verantwoordelijkheid" een actie on
dernomen onder het thema „houd
Strauss tegen". Nadien hebben 140
predikanten en kerkelijke werkers uit
Hamburg en omgeving een handteke
ning geplaatst onder een oproep te
gen Strauas. De Noorddultse bis
schoppen Stoll (Sleeswljk), HQbner
(Kiel) en WAlber (Hamburg) lieten
daarop weten dat de verkiezings
strijd geen kerkelijk zaak ls. De raad
van de evangelische kerk heeft ver
volgens vastgesteld dat een kerkelijk
ambt publieke partijpolitieke partij
keuze uitsluit.
De intocht in Jeruzalem, door Ketut La sis
Traditionele schilderkunst uit Ball ls te zien op de zojuist verschenen missle-Zendlngs-
kalender 1981. Daarmee zijn de uitgevers van de kalender het Centraal Missie
Commissariaat uit Den Haag en de Nederlandse Zendingsraad ln Amsterdam een
andere weg Ingeslagen.
Tot nu toe werden voor het illu-,
stratleve gedeelte van de kalender
foto's gekocht die ln de derde
wereld-landen waren gemaakt
door Europese en Amerikaanse fo
tografen. Daarmee werd ln feite
een westerse visie op de samenle
ving in de ontwikkelingslanden
weergegeven. De uitgevers heb
ben bedacht dat het op de weg van
zending en missie ligt, hun uitgave
ter beschikking te stellen van cul
turele uitingen uit de ontwikke
lingslanden zelf.
Uit de verschillende aangeboden
projecten ls als eerste gekozen het
werk van de 35-Jarige Balinesche
schilder Ketut Lasla (Denpasar). Verschenen de Zendlngs- en de
HIJ ls van het hindoeïsme overge- missiekalender tot nu toe leder
gaan naar het christendom. Se- onder een eigen naam, thans heb-
dertdlen, maar ook al dikwijls ben de uitgevers één gezamenlijke
voor die tijd, maakt hij veel schil-., editie geproduceerd en haöteren
derijen naar aanleiding van de zij één naam; MZK (missle-zen-
BIJ bel, meer ln het bijzonder waar dlngskalender).
deze handelt over het leven van De maten van de
Jezus Christus. Daarovjsr jtyxOb Iffllénder rijn: 27 cm breed en 37
de mlssle-Zendlngskfilender -cm hoog. De prijs ls zes gulden. De
twaalf reprodukties te zlefrlft dèx kaMfhder.lpan worden besteld bij
end» Nederlandse Zendingsraad,
zachte, soms wat weke kleuren
zo typerend zijn voor de traditio
nele Balinesche schilderkunst. De
dertiende reproduktle (de omslag)
ls van de schilder Nyoman Tul us.
een broer van Ketut Lasla. Dat
werk stelt het leven op Ball voor.
Prine Hendriklaan 37, 1075 BA
Amsterdam of het Centraal Missie
Commissariaat, postbus 90727,
2509 LS Den Haag. BIJ toezending
per post wordt 3,50 kosten in
rekening gebracht.
Het begint er op aan te komeiitl'
Salvador. De militaire macht ?e
schuwen geen middel om hui ia
overheersing op het volk van 'U1
Zuldamerlkaanse staat te scl
Steeds meer schijnt bij dezel
regeerders ln zwang te komei
mensen gewoon te laten verd
Het gaat hier om ongeveer 0Ji
tienduizend mensen sedert hiN'
van dit Jaar. En dat getal gel<
nog alleen van die gevallen dl
aangegeven zijn. Intussen zij] e
dezelfde wijze berekend ei
zesduizend mensen zonder ra
vermoord. Deze week nog vijl
chauffeurs van het openbaar
Ook kinderen en vrouwen ont
niet aan deze woeste terreur. ie
Rechtspraak of wat daarin w
dergelijke dictaturen voor do e'
gaan, komt er niet meer aan t
Mensen zijn lastige obstakels
de weg geruimd moeten word w
de machthebbers hun gang 1111
gaan met het verzamelen van
rijkdommen die ze van het vo1
roven. Een staat die zich op d b
wijze staande moet houden is e'
staat meer, maar een roversbin
Men kan zich dan ook alvrage1
lang het dan nog kan duren viin
landen uit de beschaafde wer >e
ambassades terugtrekken. Ne -
heeft toch ook geen ambassai
maffia? En verder kunnen wl]
getergde volk te hulp komen
september op enigerlei wijzei
doen met de solidariteltsmaa
El Salvador. De ervaring heef
geleerd dat die kan helpen.
VOORBUGAfw
11
su f
door prof. dr A. Weasels
Voor de bijbellezer roept Perzié te
genstrijdige gevoelens op. Aan de ene
kant wordt de Perzische koning Cy
rus (Jesaja 45:1) degene die de Joden
uit de ballingschap bevrijdt messlas
genoemd. Aan de andere kant ls daar
die andere pers en antisemiet bij uit
stek Haman.
Enerzijds heeft Perzlë ln de loop der
eeuwen als toevluchtsplaats gefun
geerd voor christenen, zoals de nesto
rlanen die elders vervolgd werden en
was er Islamitische tolerantie. Ander
zijds ls het na de recente Islamitische
revolutie een land waar ln de zomer
van 1979 een Iraanse predikant, een
bekeerling uit de Islam, werd ver
moord; ln het najaar van hetzelfde
Jaar een moordaanslag werd ge
pleegd op de anglicaanse bisschop
Hasan Dehqanl-Tafti en zijn vrouw,
waaraan ztj op wonderbaarlijke wijze
ontsnapten; doch wiens secretaresse
op 1 mei 1960 bij een aanslag werd
gewond en wiens zoon Bahram op 24
mei ln Teheran werd vermoord. Ten
slotte werden op 20 augustus twee
anglicaanse geestelijken gearres
teerd. Deze laatste arrestaties zullen
wel samenhangen met de veroorde
ling van Iraniër» ln Londen, die voor
de Amerikaanse ambassade daar
hadden gedemonstreerd. Later werd
als beschuldiging gegeven dat zij zich
een spionage zouden hebben schuldig
gemaakt en 500 miljoen dollar van de
Amerikaanse geheime dienst zouden
hebben ontvangen
De roozns-katholleken hebben te ma
ken met sluitingen van hun scholen
en paus Johannes Paulus n zond
Hllarion Capucci, de Palestijnse
grieks-katholleke bisschop, die Inder
tijd op beschuldiging van wapen
smokkel ten behoeve van de PalestiJ-
nen in Israëlische gevangenschap
doorbracht, als bemiddelaar. Tot nog
toe zonder veel resultaat
Heeft de kerk nog toekomst tn het
land van Khomeini?
Het ls goed naar de achtergronden
van de huidige gebeurtenissen te vra
gen al betekent alles weten geen ver
ontschuldiging voor fanatisme waar
nu al zo vele onschuldlgen het slacht
offer zijn geworden: moslims, joden,
leven van de Bahai sekte en christe
nen. Voor de revolutie was het aantal
christenen ln Iran, de buitenlander»
niet meegerekend, 200.000 en haalden
ze te ramen nog niet 1% van de bevol
king. De meerderheid van de christe
nen, 158.000, zijn Annenlërs, die voor
al ln Nieuw Julfa bij Isfahan en Tehe
ran en omgeving te vinden zijn.
Een andere belangrijke groep zijn de
nestorlanen of Assyriërs met een aan
tal van 14.800 en de met Rome ver
bonden Chaldeën, 15.000 in getale. De
protestanten zijn voornamelijk over
twee kerken verdeeld. De evangelisch
protestantse met 3.000 en de episco
paalse met 2.600 van wie voor de
revolutie de helft buitenlanders
narissen die de latijnse rite volgden.
In de negentiende eeuw kwamen daar
de Britse en Amerikaanse zendelin
gen van protestantse zijde bij als
mede van andere nationaliteiten.
Men heeft wel gezegd dat er geen
zendingsterrein was waar zoveel riva-
groepen aan het werk
De nestoriaanse kerk kennen de
meeste van ons alleen als een naam
voor een ketterij die eens veroordeeld
werd. Weinig ls bekend dat het hier
gaat om een kerk waarvan een van de
grootste zendingsbewegingen ln Azië
ls uit gegaan. Nestorlanen hebben
kerken gesticht tot ln China toe! In
de dertiende eeuw waren er 200 bis
dommen, onder meer een vijftal in
het nu voor 100% Islamitische Afgha
nistan.
Na de Arabische-Islamitische ver
overing van Perzlë hebben de nestorl
anen een geweldige bijdrage geleverd
ln de overdracht van cultuur en we
tenschap aan de moslims. Het ls
ook tragisch hoezeer deze kerk leed
onder de mongolenstorm en voortdu
rende vervolging.
Missie en zending
Al ln de dertiende eeuw kwamen de
eerste rooms-katholleke priesters
(franciscanen en dominicanen) en in
de zeventiende eeuw ls er een nieuwe
zendingsbeweging. Van 1840 tot 1937
waren de lazaristen de enige mlsaio-
De Britse en Amerikaanse zendelin
gen troffen ln Iran de nestoriaanse
kerk aan wier aantal ln de negentien
de eeuw op 125.000 werd geschat. Zij
waren arm en ongeletterd maar zon
der enige twijfel christenen. Er ge
beurde wat vaker ln de geschiedenis
ls voorgevallen dat buitenlanders,
ook zendelingen, zich niet geheel bul
ten de politieke geschillen van min
derheidsgroepen hielden. De nestori-
anen werd niet alleen hulp geboden
op het terrein van het onderwijs en
sociale bijstand verleend, maar ook
werd steun toegezegd tegen de mos
lims.
Vrees
De grote toestroom van vreemdelin
gen wekte vrees op bij de Koerden
omdat die „vreemdelingen" speciale
aandacht hadden voor de nestorla
nen die min of meer ln een onderhori
ge positie vreedzaam met de Koerden
samenleefden. Een vertegenwoordi
ger van de aartsbisschop van Canter
bury die ln het midden van de vorige
eeuw de nestorlanen bezocht, moe
digde zonder de delicaatheid van de
krachtsverhoudingen te doorzien, de
nestorlanen aan ln hun verzet tegen
de Koerden en beloofde dat zij op
Britse steun konden rekenen. De
openlijker aan de dag gelegde vijand
schap van de nestorlanen tegen de
Koerden leidt tot botsingen en ln
1846 tot een moordpartij waarbij
10.000 nestorlanen omkwamen. De
aanwezigheid van „vreemdelingen"
verstoorde het precaire evenwicht
tussen moslims en christenen.
Een en ander wil niet zeggen dat er
niet enorm ls bijgedragen door zende
lingen en missionarissen aan onder
wijs en medische zorg. In 1874 werden
vele honderden van cholera gered
dank zij hun werk. Maar dat blijft ln
schril contrast staan tot het eerder
genoemde aantal slachtoffers. In de
Eerste Wereldoorlog worden nestorla
nen opnieuw het slachtoffer, nu van
de Russlsch-Turkse oorlogen en ln de
Jaren dertig bij de dekolonlsering van
Irak, delven rij bet onderspit, zodat
men niet ten onrechte kan spreken
van de dood van een natie."
Beroepfngswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen: Gorinchem G. S.
Soest; te Bodegraven C. J.
Plas te Delft; te Mijnsheerei
van Zeben te Nieuw-Buinen; 1
ambacht J. Westland te Ami 1
te Moordrecht F. Bos kand. tc d
Aangenomen: naar Wo
(toez.) W. J. J. Koelewijn
Brakel; de benoeming tot zii
pastor te Leiderdorp (Eliss
kenhuis): F. R. Brommet,
Amsterdam (Binnengasthuis
GEREF. KERKEN
Beroepen: te Kockengen J. C ti
ten te Baambrugge, die dit
heeft aangenomen; te Sas
Th. Ferwerda te Amsterdai
vaart/Osdorp; te Hoogeveen
H- van Haeringen te West-I
ling.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen: te Nieuwpoort A.
Weerd te Zeist.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepbaar: P. M. de Wit,
gerssteeg 14-1 te Kampen.
Muzorewa
Bisschop Abel Muzorewa, voi
minister-president van Zin)
Rhodesië, heeft geweigerd ee
te maken tussen zijn kerkel
zijn politieke activiteiten. Mu
ls naast leider van rijn pa
UANC en parlementslid ook
van de metnodistenkerk in zij
Zijn collega bisschop Ralph
had hem gevraagd te kiezen i
een of het ander, omdat Ml
volgens Dodge onmogelijk
verschillende functies naar 1
kon vervullen. Bovendien had
rewa zich volgens Dodge als
der onmogelijk gemaakt, om
als premier de invallen in Ml
que en Zambia had goedgekei
zorewa ziet geen problemen ei
heel goed kans te zien om go<
en politiek te verenigen.
Bekering
Twintig jaar geleden schreef de angli
caanse bisschop van Iran de eerder
genoemde Hasan Dehqanl Tafti, die
een rooelim als vader en een christen
als moeder had een boek over zijn
bekering tot het christelijk geloof on
der de titel Het ontwerp van mijn
wereld" (Design of my World). Deze
titel is geïnspireerd op de naam van
een van de grootse pleinen van de
stad Isfahan, waar hU als bisschop
resideerde. Hij wil aan de lezers het
patroon aanbieden van het leven en
de vrede die hij vond door het geloof
in Jezus Christus.
Tegen het eind van het boek zegt hij:
.Het hart van het christendom ls het
kruis van Jezus Christus; maar dit
kruis is vaak verborgen ln de wolken
van haat, verdachtmaking, hardheid
des harten en trots welke in de wereld
onder de mensen overheerst. Om de
ze wolken te verdrijven en het werke
lijke kruis te openbaren, is meer no
dig dan preken en doceren. Het
vraagt om het dragen van bet kruis in
het dagelijks leven. Dat betekent
voort te gaan met lief te hebben wan
neer liefde onmogelijk lijkt en wer
ken wanneer resultaat nog niet te
zien ls." Bisschop Hasan heeft deze
woorden die hij indertijd neerschreef
waar gemaakt ln zijn persoonlijk le
ven. ZIJ zijn ook profetisch waar voor
zijn kerk.
Voor westeree christenen zullen de
gebeurtenissen ln Iran aanleiding
moeten zijn tot enig zelfonderzoek
Ongetwijfeld is er veel voortreffelijk
werk op allerlei terrein door zending
en missie ook in Iran gedaan. Jaren
lang was bijvoorbeeld het werelddia-
konaat van de gereformeerde kerken
betrokken bij een boerderij voor lin
den in de buurt van Isfahan. Maar
toch rijn er voobeelden uit het verle-
den en soms ook uit het heden dat KprlCPlllk 11111*6211
troebele motleven een rol hebben ge- ^"riiCUJR UUIcai
speeld. Een half Jaar geleden was er
een bericht dat de Amerikaanse ge
heime dienst graag het verbod om
zendelingen voor hun dienst in te
huren zag opgeheven. Daarmee
wordt in genendele gesuggereerd dat
de beschuldigingen van deze aard die
momenteel tegen de gearresteerde
anglikanen in Iran geuit worden ge
grond zijn. Maar wel dat westerse
christenen soms nauw verbonden zijn
geweest met koloniale of neo-kolonia-
le praktijken waardoor bijgedragen
wordt aan het lijden van deze kerken
in het oosten.
LA PAZ (EPD) - Het kerkelijl
mas Catari-instituut voor onl
llngshulp in Okuri in het zuid
Bolivia is op bevel van de m
regering van Bolivia gesloten,
stelling, die voornamelijk
hulpverleningsorganisatie
dad .van de Nederlandse
wordt gefinancierd, wordt en
schuldigd guerrilla-strijders
leiden.
De toekomst van Israël, voor pre
dikanten en gemeenteleden, spreker
prof. dr. C. Graafland, woensdag 24
september 10 uur, hervormde kerk.
Hoevelaken Opg. tel. 01859-2506
Het bericht van de sluiting is
door de Westdultse studenten
Herbert Erchinger, die met
studenten een bezoek aan
brengt.
De beschuldiging is i
hem eclatante onzin. In La Pa
de Erchinger van leden van de
se gemeente, dat de leider
lutherse kerk in Bolivia nog vil
zijn arrestatie heeft kunnen vli
ADVERTENTIE
DE GEREFORMEERDE KERK
te AMSTERDAM-ZUID
heeft sinds 1 juni 1979 een
De beroepingscommissie zou gaarne in kontakt komen met een
die de uitdaging van de grote stad aandurft
Ook zij die een PART-TIME-FUNKTIE ambiëren worden verzocht te reageren
informatie over de gemeente in het algemeen en de betreffende wijk
bijzonder is te verkrijgen bij de heer J. Vlaanderen. Loosduinenenstraat 1
1062 EN Amsterdam, tel. 020-152548
Schriftelijke reacties kunnen aan hetzelfde adres gericht worden.