Overigens komt er geen vuils in het boek voor Wereldraad bezorgd over leven op aarde 'Ik ben nu eenmaal zo Den Haag krijgt een kerkwinkel Binnenschepen nu in dienst van zending Trouw Conferen ONKYO MAANDAG 25 AUGUSTUS 1980 TROUW/KWARTET ANC door A. J. Klei Wordt schrijvers van advertentieteksten in hun opleiding ook enige vaardigheid ln het verzinnen van stichtelijkheden bijgebracht? Ik stelde deze vraag aan deskundigen uit de wereld der reclame en zij antwoordden ontkennend. Er zal dus ook wel geen sprake zijn van wat oefening ln het op gepaste momenten toedienen van een stichtelijkheid? vervolgde ik. Opnieuw knikten ze van nee en één van hen mompelde verlegen lets over secularisatie (want ze schrikken wel als Iemand van de kerkredactle hun zulke dingen vraagt). Met een koel gebaar nam lk afscheid van de reclamemensen en naarmate mijn waardering voor hun opleiding afnam, steeg mijn bewondering voor de maker van de teksten der boekbulletlns, waarmee boekhandel Ben Doornbos zijn waren aanprijst ln het vrijgemaakte gereformeerde Nederlands Dagblad. Lieve deugd, wat een natuurtalent Zonder er les ln gehad te hebben bedenkt hij een stichtelijkheid en vloert daarmee een bezwaarde lezer. Maar laat lk bij 't begin beginnen. Er zijn verontruste roomsen, die het Nederlands Dagblad lezen. Zij doen dit bij gebrek aan beter. De Tijd bestaat niet meer als dagblad. Trouw biedt wel katholieke berichten, doch de wijze waarop getuigt niet van volledige onderwerping aan de Heilige Stoel, en over de Volkskrant hoeven we natuurlijk heleméél niet te denken. Het Nederlands Dagblad dus. Omdat dit geen roomse krant is, Is t op sommige punten een beetje behelpen. Daar staat echter tegenover, dat we hierin geen mistige CDA-praat of opstandige taal van PPR- semlnaristen zullen aantreffen, doch de kloeke taal en beginselvaste beschouwingen, welke ln andere kranten en ln vJJf van de zeven bisdommen zo node gemist worden. De roomse lezers van het Nederlands Dagblad slaan dan ook geen letter over en aangezien zij een gescherpt oog voor 't aanstootgevende bezitten, ontging het him niet dat er ln één der boekbulletlns van de firma Doornbos iets aanstootgevends stond. De aandacht werd gevraagd voor de roman „Gods linkerhand" en dit geschiedde met de volgende zinnen uit een bespreking: „Natuurlijk heb lk bezwaren, waar bet die r.k-eredlenst betreft Overigens komt er geen vuils ln het boek voor. De nadruk wordt gelegd op wat Ood doet". 'n Mooie boel! Volgens de geciteerde recensent is de rooms-katholieke eredienst vuiligheid. De enige vuiligheid die ln het boek aanwezig ls. Overigens komt er ln dit boek geen vuils voorjawel, en dat staat dan ln de krant, waarop jij je geabonneerd hebt uit gewetensnood. Wat verbeeldt dit slag gereformeerden zich wel! Er gaat een nijdig briefje naar het Nederlands Dagblad. Twee boekbulletlns later ls er een antwoord. De tekstschrijver van boekhandel Doornbos legt eerst kalm uit dat we altijd met een vooroordeel lezen. De tekst op een verkeersbord: „Opgelet, overstekende kinderen" kan gelezen worden als gericht tot automobilisten. Denk erom, voorzichtig rijden, hier steken kinderen over! Dezelfde woorden kunnen óók gelezen worden als een rechtstreekse waarschuwing aan 't adres van overstekende kinderen. Welnu, zo ls het ook met die zin uit de bespreking. Die zou verstaan kunnen worden ln de door de boze lezer bedoelde zin. Maar de recensent wilde dit zeggen: we hebben bezwaren tegen 't boek wat betreft die r.k.-eredlenst, maar geen bezwaren met het oog op vleze praatjes of zo, want die staan er niet ln. Een gewone reclametekstschrijver zou het hierbij gelaten hebben. Zo niet de man van boekhandel Doornbos. Deze gaat thans de roomse briefschrijver vermanen, omdat deze in zijn brief dingen zei die voor gereformeerden „bijzonder kwetsend" zijn. En dan volgt de stichtelijkheid, die mijn bewondering heeft gewekt en die een oud- Hollands gezegde een heenwljzend karakter verleent Ik citeer „Laten „pot" en „ketel" maar toegeven, dat ze belde „zwart" zien en de „hand van de Meester" nodig hebben om weer ln volle glans te kunnen schitteren en Hem dienstbaar te kunnen zijn!" Nee, zoiets valt niet op een cursus te leren. Conferenties udSSS :rc ln' b ehe oriëntatie en handreiking c eigen groep thuis mee v» lS gaan, 20-21 september, ee dinck, Laag Zuthem (tel d De gemeente en voor (geref.) Jeugdouaerunjw keraadsleden m.m.v. ds l ih' huls, saterdag 20 septets d< 16.30 uur. Toerustlngshula, f (tel. 033-943244). (111 Jongeren in hun des) Windroos contactlnit te Jeugdevangellsatle (geref.h terdag 13 september 9.45-16 t dingsdlaconessenhuis, An Inf. en opg. teL 08380-2i960, ne in Paronsla-eontaetdag met n t delingen, zaterdag 20 septen wr uur, vrij evang. kerk. Ivo ,ea Utrecht-Overvecht Inf. i 884566. door Aldert Schipper GENÊVE Het thema van de volgende assemblee van de wereldraad van kerken, ln 1983 ln de Canadese stad Vancouver, luidt: Jezus Christus het leven der wereld. Het centrale comité van de wereldraad heeft dat vrijdag, zijn laatste vergaderdag, ln een uitvoerige discussie besloten. Op het lsstst waren er zoveel verlan- ten voor het assembleethema ln om loop, dat de Russische vertegenwoor diger protopresbyter Vitali Borovol opmerkte: Onze discussie gaat zo diep dat straks zelfs Jezus Christus zelf het niet meer kan volgen. Het voorstel om met het nu gekozen the ma te komen was afkomstig van de Argentijnse bevrijdingstheoloog Jose Miguez Bonlno. Hij zei: ln het thema moet tot uitdrukking komen dat wij niet omwille van onszelf, maar omwil le van Christus bezorgd zijn over het leven op aarde, dat bedreigd wordt door kernenergie, kernoolog, de te genstelling tussen rijk en arm, de manipulatie met menselijk erfmateri- aal en rassenwaan. We stellen onze hoop op Jezus Christus, niet op ons zelf. Daarom is het thema voor de assemblee een geloofsbelijdenis, al dus Miguez Bonlno. Het thema Jezus Christus het le ven der wereld zal een niet onbelang rijke rol spelen ln het kerkelijk leven in de komende jaren, omdat de we reldraad de bedoeling heeft de leden- kerken zo snel mogelijk ln te schake len bij de voorbereiding van de as semblee. Over een jaar moeten de afgevaardigden van de kerken al be kend zijn. Er komen bezoeken vanuit Oenève bij de leden kerken en deze wordt gevraagd bij elkaar op visite te gaan om de assemblee voor te be-, relden. Op deze manier wordt duidelijk dat de wereldraad een gemeenschap van kerken ls, niet een bureaucratie ln Qenëve, zei de voorzitter van het cen trale comité, aartsbisschop Edward Scott uit Canada. Scott zal vermoedelijk een sterk stempel drukken op de komende as- waarin opgenomen: De Rotter - mat Dordte Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Lektee Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur ing. O. Postma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam tel 020-913456 telex 13006 Postgiro 660000 Bank Nad. Credielbank Rekenmgnr 230012 674 X11000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel. 010-115588 (abonnementen en bezorging) tet 010-115588 (redactie) 115700 (uitsluitend voor REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag te). 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel. 070-469445 (redactie) tel. 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen Per maand 16,98 Per kwartaal 50,95 Per half jaar 101.90 Per jaar 201.60 Advtrtentwtanevon op Telefonische tmenlenop- drachten (zie adressen b Opgave familieberichten 9-19.30 van maandag t/m vrijdag. Op zondag van 18-20 uur telef. 02O- 913456. Opgave mmi-advertenties tel. 020-936868 of schr.fleltik aan Mini-Adv. afdeling, postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzingen uitsluitend schrif- teti|k aan onze Amsterdamse adressen. sembiee. Hij ia niet alleen als angli caanse primaat van Canada de gast heer, maar van hem ls ook het idee van de Intensieve voorbereiding af komstig. Scott ls niet bepaald een visionair van uitzonderlijke klasse, zoals zijn voorganger de Indiër M. M. Thomas. Scott's kwaliteiten liggen meer op het terrein van de practlsche vroomheid, de zorg om mensen en het eenvoudige Godsvertrouwen. Het ls zeker mede aan hem te danken dat de afgelopen bijeenkomst van het cen trale comité zo vroom en in een sfeer van verzoening verliep. Hier werd duidelijk dat de wereld raad een uitdrukking ls van de ge meenschap waarin alle christenen de len. Er werd veel gebeden en gezon gen. Maar dat Wilde niet zeggen dat alle geschillen werden dichtgesmeerd met bijbelteksten. De laatste vergaderdag was bijvoor beeld voor een belangrijk deel gewijd aan de bespreking van het program ma tot bestrijding van het racisme, dat ln het verleden tot hevige tegen stellingen binnen de wereldraad leid de. Ook nu weer werden er bezwaren Ingebracht. De Engelse anglicaanse kanunnik E. P. NL Elliot had de Indruk dat de Ierse afgevaardigde Moreland in de grote consultatie over racisme ln Noordwlj- kerhout zijn mening niet had kunnen zeggen en de eveneens Engelse met hodist dr. David Russel begon weer over de kwestie dat het speciale fonds soms geld geeft aan organisaties van onderdrukten, die hun toevlucht zoe ken tot geweld. De Westdultse afgevaardigde Helns Joachim Held steunde Russel, en zei dst er ln de evangelische kerk nog steeds verschil van mening heerst over het speciale fonds. Het Jongste lid van het uitvoerend comité van de wereldraad, de Zaïrese kernfysicus Bena 8llu ael dat het overduidelijk ls dat de kerken tegen geweld zijn. Dat hoeven we echt niet iedere keer te herhalen. En de Amerikaanse Albert J. Price zei dat de kerken In him steun aan be vrijdingsbewegingen niet steun verle nen aan het geweld, maar aan de slachtoffers van geweld. Ten slotte werd men het toch eens over een tiental richtlijnen voor de kerken ln hun strijd tegen racisme. Deze richtlijnen zijn: 1. de raciaal onderdrukten geven de richting van de strijd tegen racisme aan; 2. financiële en andere steun aan organisaties van de raciaal onder drukten; 3. steun aan onderzoek, vooral door de onderdrukten zelf; 4. deelneming aan boycot-acties en steun voor het terugtrekken van In vesteringen; 5. zorgvuldig onderzoek van wetge ving onder andere op het gebied van migratie; 6. publlkatles over raciale onder drukking; 7. het uitdagen van de theologie: conformeert deze zich aan de maat schappij of probeert zij deze te veran deren? 8. het openstellen van de kerk voor minderheden; 9. het activeren van de kerkleden ln hun verzet tegen racisme; 10. het aanwijzen van de Internatio nale verbanden van het racisme. Openheid Het afgelopen debat binnen het cen trale comité was opnieuw opener dan voorbeen soms het geval was. Dat viel op bij de behandeling van de verklaring die het centraal comité aannam Inzake kernontwapening. De Russische algevaardigde bis schop Klril van Leningrad, de opvol ger als zodanig van de overleden me tropoliet Nikodlm, legde uit dat de verklaring van het uitvoerend comité over bedreiging van de wereldvrede nogal wat moeilijkheden had veroor zaakt ln de eigen kerk. Later vernam lk van Russische zijde dat de heilige synode van de orthodoxe k;erk blie ven had ontvangen van „patriotti sche orthodoxen" die bezwaar maak ten tegen de kritische noot ln de verklaring over de Russische actie ln Afghanistan. Oorzaak van het brievenschrijven was volgens mijn Russische zegsman dat de Westerse radiostations uit de verklaring over bedreiging van de vrede vooral de zinsnede over Afgha nistan hadden geciteerd. Dat ver klaarde Klrlls uitval naar de nieuws media. Maar hij distantieerde zich niet van de verklaring als zodanig en noemde deze zelfs „evenwichtig". De openheid van de Oosteuropeanen bleek eveneens uit het stemgedrag bij de kwestie van de oproep tot een moratorium Inzake kernenergie. De Russische delegatie was er tegen dat het centraal comité de regeringen sou oproepen om de komende vijf Jaar geen kerncentrales te bouwen, maar enkele Oosteuropeanen, bij voor beeld Oostduitsers en de Hongaarse gereformeerde bisschop Bartba spra ken zich bij de stemming wel uit voor zo'n oproep. De oproep werd met een geringe meerderheid aangenomen. Tijdens de vergadering van het cen trale comité werd ten zangdlenst ge houden. Daar werd Doreen Potter herdacht, de vrouw van de secretaris generaal, die jaren heeft gewerkt aan de tot stand koming van het nieuwe gezangboek van de wereldraad Can tate Domino. Zij overleed kortgeleden en kon daar door niet meer meemaken dat de orgeleditie van Cantate Domino ver scheen. Het was een liturgisch hoog tepunt ln de vergadering, die werd afgesloten met een gezamenlijke avondmaalviering, waarbij de Zuld- afrlkaanse afgevaardigde mevrouw Evenlyn Mahlatsl preekte. Zij zette uiteen dat zij als gevolg van een hooghartig gebaar van een blan ke vrouw de blanken lange tijd haat te, maar dat zij door Jezuxhaar haat had overwonnen. Zo eindigde de ver gadering ln een sfeer van gemeen schap, nadat de afgevaardigden el kaar hadden beloofd om te werken aan de strijd tegen racisme en de bedreiging van het leven. DEN HAAG (PNHK) Den Haag krijgt een kerkwlnkeL Ds. F.N.M. Nljssen, die onlangs zijn werk als diakonaal predikant ln Den Haag begonnen ls, heeft het plan opgevat een oecumenisch aandachtscentrum te stichten. De bedoeling ls een soort winkel met een uitnodigend karakter aan een drukke straat of ln een winkelcentrum waar veel mensen voorbijgaan. In dase winkel moeten mensen zich vrijblijvend kunnen oriënteren ten aanclen van geloof, kerk en levensvragen. Ook moeten zij er een luisterend oor kunnen vinden voor hun problemen. Op andere plaatsen ln Nederland is al gebleken, dat een dergelijk centrum een belangrijke functie kan hebben en dat er duidelijk behoefte aan bestaat. De kerkwinkel ls een van de Ideeën van de dlakonale predikant, een nieuwe functie ln het kerkelijk leven. Ds. Nljssen heeft daarbij de hulp van een commissie van bijstand van hervormd Den Haag. Ds. Nljssen wil verder proberen, een oecumenisch orgaan voor Haagse samenleving*vragen van de grond te krijgen. Dat orgaan zou vla deskundige werkgroepen het overheidsbeleid ten aanzien van de woonsituatie, stadsver nieuwing werkgelegenheid en vreemdelingen ln Den Haag kritisch moeten volgen en initiatieven tot verbetering moeten stimuleren. In de derde plaats gaat ds. Nljssen aandacht geven aan de grootste groep van vreemdelingen ln Den Haag, de Surinamer*. ZIJ behoren grotendeels tot de kansarmen en wonen voor 80 procent ln de oudere stadswijken. Omdat van de 30.000 Haagse Surinamer* 18.000 de hindoe-godsdienst belijdt, gaat ds Nljssen zich speciaal bezig houden met de relatie hindoe-christen. Deze verhouding krijgt ln Nederland veel minder aandacht dan die tussen moslims en christenen. DORDRECHT De Belgi sche Evangelische Zending neemt zaterdag 6 septem ber ln Dordrecht na een dienst in de Grote Kerk aldaar twee schepen in gebruik. Het ene, de „Eben Haëzer", ls geschikt gemaakt als woonschip voor twaalf mensen, het andere, „De Ark", ls zodanig verbouwd dat het ruimte biedt aan circa honderd bezoekers van samenkomsten, koffie bar-, film- en muzieka vonden. De BEZ heeft deze ln goede staat verkerende vracht schepen verkregen vla de sloopregellng voor de bin nenvaart. ZIJ hoefde er slechts de oud Ijzerprijs voor te betalen en mits ze onbruikbaar zouden wor den gemaakt voor de be roepsvaart Het benodigde geld voor de koop kwam ter beschikking n«nir zij een glftenaktle vla EO Met terdaad. Met „De Ark" en de „Eben Haëzer" wordt de zgn. va rende team-evangelisatie, waarmee ln 1976 met twee totaal versleten schepen werd begonnen, voorgezet Dese methode om evange lisatie te bedrijven ls vol gens de heer L. Vermij, vi- ce-voorzittef van de stich ting Onze Hoop, zeer effec tief. De schepen worden be mand door een groep Jonge mensen die zich een jaar voor dit werk ter beschik king stellen. Langs een vooraf uitgestippelde route varen ze naar kleine plaat sen waar ze telkens voor drie of vier weken afmeren. In die tijd houden de team- door Barend Mensen De boag van „De Ark" die in Balgié op veel plaatsan kaar ankera sal aitgooien. Geen vrachtschip entmoatingseantram van da BEZ. leden een Intensieve cam pagne. Vroeger werkte de BEZ met de zgn. tentevangeli- salte, campagnes die twee of drie weken duurden. Die worden nog wel gehouden maar het zwaartepunt ligt nu op de teamevangelisa tie. In het kader daarvan vestigt een groep van 8 10 mensen zich voor minstens een Jaar ln een stad of een dorp om met de Inwoners te spreken, te colporteren en bijbelstudies en samen komsten te organiseren. Zij vormen als het ware de kern voor een te stichten gemeente. Er zijn in de loop van de tijd op deze manier tal van gemeenten ln België ontstaan. Die worden doorgaans vrije evangelische gemeenten genoemd, niet met de ge lijknamige gemeenten hier maar meer met de baptis tengemeenten te verge lijken. De BEZ bestaat al sinds 1918. Zij ontstond toen aan het eind van de eerste we reldoorlog Belgische mili tairen uit Engeland naar hun land terugkeerden en een zekere familie Northern, die zich met evangelisatie werk onder hen had bezig gehouden, verzochten met hen mee te gaan. Directeur van de BEZ ln haar huidige vorm la ds J. Lukasse. Hij ls tevens voorzitter van de stichting Onze Hoop, de Nederlandse steunorgani satie achter de BEZ. Behal ve uit Nederland komt fi nanciële steun uit Amerika en Zwitserland en, ln gerin gere mate, uit Engeland, Duitsland en Frankrijk. De BEZ ls niet aan een kerkge nootschap verbonden. Zij ls, zoals de heer Vermlj het uitdrukt, een zendingsor ganisatie die evangelisatie- posten opeet en heenleidt naar de vorming van ge meenten. Kopgeboorte of De Dnitsen m uit door Günter Grass. Ultg hoff, Amsterdam, 150 pag., Kardinaal Pirelllg, Vanmouth door Ronald I taald door Oerrit KomriJ. U Amsterdam, 178 pag., 28,5 De aankoop van HiR-apparatuur ia zaak van vergelijken en dan besJiss m Ontdek daarom eerst wat Onkyo i, verstaat onder Quartz Lock, Accu- an Super Servo. 2 Jaar garantie bon U gelieve mij te zenden documents 11 over de ONKYO apparaten 1 Naam- Adres_ Woonplaats- U kunt deze bon opsturen in een envetoppe zonder postzegel aan Acoustical Antwoordnr. 93 1200 VK 's-Graveland. door drs. Laura ReeOijk-Boersma Wij mensen zijn geneigd om onze ziekte, vooral als het een psychisch lijden betreft, als een soort noodlot te beschouwen, waar we zelf niets aan kunnen doen, waar we als het ware hulpeloos aan overgeleverd zijn. „Ik ben nu eenmaal so." „Ik kan nu eenmaal niet anders." Of we schuiven de „schuld" voor ons onvermogen tot werkelijk leven op anderen, ouders, omstandigheden, „structuren", gezinsleden of werkge- We zijn geneigd de ziekte als excuus aan te grijpen. Zeil kunnen we niets veranderen, maar de anderen moeten meer begrip tonen, de dokters moe ten ons beter maken. Iedereen moet zijn houding ten opzichte van ons veranderen. Zelf kunnen wij er niets aan doen. Bij sommigen van ons gaat het leven ten onder in zelfbeklag („ik ben zie lig"), ln wrok („zo'n slechte opvoe ding"), ln haat („zij hebben het ge daan") en ln Jaloezie op anderen. „Och dominee, ik ben na eenmaal zo Kortsluiting In de serie „Pastorale handreiking" van uiteeverij Voorhoeve, verschenen twee boeken die over bovengenoem de problemen handelen. Mlchlalti Ho rt e, een Japans psychiater die nu ln West-Dultsland een praktijk heeft, schreef: „Kortsluiting. Kunnen psy chische storingen worden verme den?" Het ls voortreffelijk uit het Duits vertaald. Dr Horie beschrijft aan de hand van voorbeelden uit zijn praktijk, hoe. communicatiestoornissen ontstaan. Hij beschrijft het gebrek aan zelfver trouwen van veel mensen, hun gevoe lens van minderwaardigheid. Hij be schrijft depressie en verslaving, eer zucht en Jaloezie. Het boekje is met vermijding van vaktaal geschreven om mensen te helpen hun problemen te herkennen en een aanwijzing te geven om veran dering ln hun leven te bewerkstelli gen. Het zegt verhelderende dingen over de verhouding oudera-kinderen, over gestoorde huwelijken, over het gezin als strijdperk. En het biedt een hoopvol perspectief, op grond van het geloof in Christus: Het ls mogelijk Je leven te veranderen, door zelf de ver antwoordelijkheid te aanvaarden, door niet de schuld op anderen te schuiven, door de situatie ln een nieuw licht te zien, ook door andere mensen te vergeven. mijns lnzleru al te „vlotte" toepas sing van bijbelteksten als remedie voor alle problemen. Maar hij ziet zelf ook wel het gevaar hiervan. Je kunt een depressief mens niet helpen door hem een bijbeltekst voor te houden. Integendeel, dit werkt averechts. Wat Horie heeft bereikt bij vastgelo pen mensen, komt niet door wat hij zegt, maar door wie hij ls. In zijn persoon biedt hij veiligheid en liefde, daardoor krijgen mensen nieuwe hoop. Na vele gesprekken kén hij dan iets zeggen, waardoor mensen „het gevoel krijgen dat Qod hen bij name roept om hen een taak toe te vertrou wen". En: „De verandering moet eerst ln de mens zelf plaats vinden. Het gevolg ls dan vaak dat ook de situatie verandert." Hij bestrijdt dat de mens steeds maar meer moet presteren, meer succes moet hebben, aardiger en hulpvaardi ger moet worden en vooral christe lijker, „Een mens die steeds christe lijker wil worden wordt steeds on geestelijker en meer Farizeeër. Chris ten zijn ls van Christus zijn. Niets meer en niets minder." Kringetje Christen Dr Horie schrijft dit boekje als chris ten. Hier en daar huiver lk voor de Taak Ook het boek van de Duitse psycho loog Relnhold Ruthe: ,jls ziekte een noodlot? Psychosomatische proble men ln de pastorale zorg" biedt een hoopvol perspectief.Zijn boek ls vooral geschreven voor „zielzorgers". Ook dit boek ls heel goed vertaald. Deze auteur legt de nadruk op het feit dat mensen kunnen veranderen, als ze zelf de verantwoordelijkheid voor hun leven op zich nemen. Hij ziet als taak van de pastor vooral het bemoe- (dlgen. Veel mensen zijn ln hun leven ontmoedigd, als kind al: „Dat kun jij toch niet," „Jij bent toch veel te on handig," „Je zusje ls veel flinker (of knapper!)," „Laat dat maar aan mij over." Ruthe leert de mensen die lijden on der minderwaardigheidsgevoelens te zeggen: „Zoals lk ben, ben ik goed genoeg." En hij zegt: „Ik beschouw deze stelling ais een bij uitstek chris telijke stelling." Degene die niet tevreden ls met zich zelf blijft ln een kringetje om zichzelf heen draalen, ls ongelukkig en kri tisch ten opzichte van anderen. Hij wijst Oods liefde af en luidt onder angst en gebrek aan vreugde ln zijn werk. Degene die zichzelf aanvaardt als „goed genoeg" krijgt daarentegen zelfvertrouwen. Er kan iets van hem of haar uitgaan. Om dergelijke gedachten wü lk dit boek aanbevelen en ook om wat er ln staat over angst Overigens heb lk wel bezwaren tegen de almpllflceren- de, maar suggestieve manier waarop Ruthe ln een aantal hoofdstukken „even" de pereoonlljkheld van „de potentiële hartpatiënt" of van de „maaglijder", de „aatmalljder". de „verslaafde" uit de doeken doet Ook gebruikt hij mij te veel gewichtig aandoende medische termen ln zijn hoofdstuk over de psychosomatische samenhang van lijden, ziekte en dood. Al te gemakkelijk deelt hij ook de mensheid ln vier hokjes ln. Dat zijn dan „vier dieptepsychologlsche persoonlijkheidstypen". Van belang ls het boek om de nadruk op de bemoediging. En om de hoop die het biedt. Ziekte hoeft geen nood lot te zijn. Het ia mogelijk om te veranderen. In dezelfde serie „Pastorale B king" schreef drs J. N. Namm die als predikant aan een vt huls verbonden ls, een boekje: felend geloven en gelovend len". Ook dit ls een bemoei boekje, omdat het een goed doet voor het „recht op twijfel", felen ls geen zonde. Het boekje heeft als ondertitel het omgaan van de twijfel ln d< tijk van het geloofsleven". Heti als vormen van twijfel: 1. Twijfel als gevolg van gees ontwikkeling en groei. 2. Twijfel als gevolg van de stn van de persoonlijkheid, ook wi raktertwljfel" genoemd. 3. Twijfel als gevolg van cultui sociale ontwikkelingen. 4. Twijfel als vertwijfeling. De radicale vorm van twijfel. Pastoraal Het boekje gaat op allerlei vrsj Het waardeert de twijfel als van geestelijke groei positie! maakt ook duidelijk dat allerli als „geloofsprobleem" aan de wordt voorgelegd, veeleer e< venaprobleem" is. Verder bespreekt het uitroei vraag of geloof in Ood project!! het gaat ln op de vragen wal een bepaalde bijbelopvattlni stelt. („Wetenschappelijke ti vragen"). Mijn bezwaar ls, dat hier en duidelijk de sporen van de raalscrlptle te zien zijn, in de (t citaten als blijk van belezenhe lk zou graag wat meer over X gaard lezen. Die ls te „groot" wocj halve bladzij. (Wat fijn. dat de k Jaren zoveel van Kierkegaard het Nederlands te lezen is ln dea prezen boekén van Wlm Schol uitgegeven door Ten Have, Bal Aardig ls wat Nammensma zeft het religieuze symbool en oil helende werking van de kunst Het ls een sympathiek geacM echt pastoraal boekje voor twljJ de mensen. Ia de serie Pastorale handri van uitgever J. N. VoorhoeH Haag verschenen: Michlaki 1 „Kortsluiting. Kannen peyel storingen worden vermeden?" blx., 14,96); Relnhold Rath stekte een noodlot? Psyche* sche problemen in de past sorg". (184 bis., ƒ19,90); Drs. Nammensma „Twijfelend gel en gelovend twijfelen." (117 15,90).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2