Kunnen Arabieren christenen zijn? Centraal comité verwerpt annexatie Oost-Jeruzalem Rome staat minder ambtsverlating toe i jjytplT FnHiil i .H;< r I imm ii mm -m 1 Ku fWgmjM-' |2 Trouw Wereldraad terughoudend over gesprek Botha-Tutu er 0 Episcopaalse ex-priesters zijn welkom in de rk-kerk Kerkvervolging in Guatemala steeds driester VANOAA VOORBUGANC Conferenties TROUW/KWARTET 2 AG 22 door Anton Wessels De opmerking van kolonel Khad- daffie. dat Arabische christenen zich maar moeten bekeren (Trouw. 18 augustus), omdat het onmogelijk is tegelijkertijd Arabier en christen te zijn. kan terecht verontwaardi ging opwekken. Niet alleen kan dat het geval zijn in christelij ke kringen in het Arabische oosten, maar ook in het westen. Hoewel. Er zijn nog steeds velen in Europa, die menen dat alle Arabie ren moslims zijn. De enige positieve uitwerking van Khaddof- fl's worden zou kunnen zijn. dat hij een groot publiek eraan hemnerd heeft, dat er christe nen zijn in de Arabische wereld Zijn opmerkingen zijn enigszins begrijpelijk voor iemand, die in het volledig islamitische land Libië is grootgebracht. De enige christe nen daar waren buitenlanders, vooral Italia nen. De situatie us geheel anders in landen als Egypte. Syrië, Libanon en Irak Toen Kahaddaffi een aantal jaren geleden tegenover de Syrische president een laatdun kende opmerking maakte over het vermeen de gebrek aan loyaliteit van de christenen ten opzichte van de Arabische zaak. wees Hafiz al-Asad hem terecht en zei hij, dat christenen in Syrië loyale burgers waren, integraal ver bonden met de Syrische natie. Toch is het goed nader bij Khaddaffi's visie stil te staan Paulus Het moge dan zijn. dat Arabieren op de pinksterdag de apostelen in hun eigen taal hoorden spreken en dat Paulus een bezoek aan Arabië bracht na zijn bekering, feit is dat het centrum van het Arabische schiereiland tdat we nu Saoedi-Arabië noemen) maar zeer oppervlakkig werd aangeraakt door het christendom. Daardoor was er menselijk gesproken ruimte voor het ontstaan van de islam in de zevende •eeuw. een godsdienst die zoveel elementen opnam die met christendom en Jodendom overeenstemmen Al heel snel breidde de islam zich als gods dienst en gemeenschap lumma) van moslims niet alleen over het Arabische schiereiland uit maar over het gehele Midden-Oosten en Noord-Afrika. Vrij snel na Mohammeds dood en op diens gezag werden in het centrum van Arabië geen twee geloven meer naast elkaar geduld. Men vond dat een Arabier een moslim moest zijn. Een bepaalde Arabische christelijke stam weigerde in die tijd echter niet alleen om moslim te worden, maar zelfs de belasting te betalen die aan joden en christenen was opgelegd met het oog op hun ..bescherming" door de islamitische overheid met het argu ment dat zij Arabieren waren. Mocht dan wat er aan jodendom en christen dom ln centraal Arabië geweest was langza merhand verdwijnen, dat gold niet voor de christelijke kerken ln de andera Arabische of gearabiseerde landen als Palestina. Irak. Sy rië en de Noordafrikaanse landen Het is niet in overeenstemming met de waar heid, te denken dat de kerken (door het zwaard) tijdens de Arabische veroveringen zouden zijn uitgeroeid Het duurde -nog eeu wen voordat in een land als Egypte de mos lims een meerderheid gingen vormen Bekering kwam niet tot stand oor fysieke dwang, maar vooral economische en sociale factoren speelden daarbij een grote rol. Voor al na de mongolenstorm, waaronder de gehe le bevolking van het Midden-Oosten veel te lijden had. is het aantal christenen sterk geslonken. De overgebleven christelijke gemeenschap pen werden getolereerd en vrij gelaten in de uitoefening van hun godsdienst Het zoge naamde millet-systeem. dat van „bescherm deburgers, bleef tot aan het einde van het ottomaanse rijk in de eerste wereldoorlog bestaan Nationalisme Aan het einde van de vorige eeuw en in het begin van deze eeuw kwam het in de Arabi sche wereld die onder ottomaanse Turkse soevereiniteit stond, tot een nationaal ontwa ken. Het is opvallend dat daarbij de christe nen een vooraanstaande rol speelden. Het was notabene een Libanese maronitische christen. Négib Azoury die in 1905 zijn „Ont waken van de Arabische natie" (Réveil de la Nation arabei schreef, voor het eerst dat zoiets geschiedde. Moslims en christenen streden tijdens en na de eerste wereldoorlog zij aan zij voor de nationale onafhankelijkheid van hun landen: *- A,L •'i* - t,. 4: IBSmfff? II Bflk J§ i van de Arabische wereld op het westers kolo nialisme. dat vooral als een activiteit van christelijke naties wordt beschouwd. In dat geval wordt het ontstaan van Arabisch (en ook Turks) nationalisme dat verdeeldheid brengt in de ene islamitische gemeenschap (umma), die althans tot op zekere hoogte tot die tijd had bestaan, gezien als een truc van de westerse christenen om de islam te ver zwakken en kapot te maken. Op die manier worden dan de Arabische christenen die zich voor het Arabisch natio nalisme inzetten en later opnieuw voor het Arabisch socialisme (de Ba'th partij .die ln Syrië en Irak aan de macht is, werd door een Grieks-orthodox christen Michel Aflaq mede opgericht) als handlangers van westerse ideo logieën afgedaan. Beschuldiging Ingang van het klooster van de Heilige Antonius in Egypte, dat al vijftien eeu wen oud is. Ook na de komst van de islam bleef Egypte nog eeuwenlang in meerderheid christelijk. Libanon. Syrië, Egypte Voor de christe nen betekende deze inzet voor Arabisch na tionalisme ook een mogelijkheid het politiek te overleven: zich samen met de moslims te vinden in een gemeenschappelijke identiteit, boven de tegenstellingen tussen de verschil lende godsdiensten jodendom, christendom of islam. Moslim-broeders Maar er is ook sprake in die tijd, zoals in de onze. van een herleving of renaissance van de islam. Er zijn groepen die het zoeken in een versterking van de islamitische identiteit in plaats van de Arabische, zoals de beweging van de moslim-broeders, die door Hassan al- Banna in Egypte in de jaren twintig wordt opgericht. Dat hangt samen met een reactie Khaddaffi's opmerking dat deze Arabische christenen „een Europese geest hebben in een Arabisch lichaam" heeft een diepere bo dem. Dat houdt een beschuldiging aan het adres van de christenen in, dat zij vijandig staan ten opzichte van de Arabische zaak en heulen met de vijand (Europa, Amerika of Israël). Daarom beweert hij. dat Arabieren geen christenen kunnen zijn. Maar je kunt de opmerking ook omdraaien en de vraag stel len: kunnen christenen in de Arabische we reld ook Arabier zijn? Het blijkt dat deze vraag door christenen in het Arabische oosten op verschillende wijze wordt beantwoord. Aan de ene kant heb je christenen die zich een integraal deel voelen en zijn van de Arabische natie. Zij hebben zich energiek ingezet voor de herleving van de Arabische taal en cultuur. ZIJ hebben geijverd door het Arabisch natio nalisme en later ook Arabisch socialisme. Maar aan de andere kant heb je christenen die zich uitdrukkelijk niet Arabier willen noemen, (behalve dan diegenen, zoals de Ar meniërs, die inderdaad geen Arabier zijn). Vooral onder de maronieten, de katholieke christenen van Libanon, hoewel reeds eeu wenlang gearabiseerd, vind je diegenen die zich uitsluitend als afstammelingen van de Feniciërs zien en uitdrukkelijk geen Arabier. Zij zien vaak op „die Arabieren" neer. Zij achten zich met hun Europese (vooral Fran se) cultuur ver boven hen verheven. Een van de kwalijke gevolgen in onze dagen van de zogenoemde herleving van de funda mentalistische islam met allerlei extreme uit wassen als in Iran waar de kerk een zeer benard bestaan leidt en Egypte met toegenomen spanningen tussen kopten en moslims is dat allerlei sociale, economi sche en politieke problemen en conflicten worden voorgesteld of toegespitst als gods dienstige tegenstellingen. Dan wordt de Libanese burgeroorlog als een godsdienstoorlog tussen moslims en christe nen gezien, waarbij het volgens veel maronie ten gaat om de bedreiging van de christelijke existentie van Libanon door de moslims. Van fundamentalistisch islamitische zijde waartoe tot op zekere hoogte Khaddaffi ook gerekend kan worden wordt diezelfde ten dens versterkt en wordt een godsdienstig conflict opgeroepen. De woorden van Khaddaffi kunnen dan gaan werken als een soort zelf vervullende profetie. Hij krijgt in zoverre gelijk, dat een proces dat al van het begin van onze eeuw aan de gang is, wordt versterkt, namelijk dat steeds meer christenen uit de Arabische wereld emigre ren, heel vaak definitief. Onlangs werd Irak als voorbeeld genoemd, hoewel het om een algemene ontwikkeling gaat. Iraakse christenen emigreren voorna melijk naar de Verenigde Staten en Austra lië. De Assyrische christenen of nestorianen werden in de periode van het Britse mandaat over Irak door de Engelsen tegen andere groepen gemanipuleerd. Dat heeft tot hevige vervolgingen geleid na de onafhankelijkheid en velen zochten elders hun heenkomen. Hun voornaamste geestelijke centrum is momen teel in Chicago! Kunnen Arabieren in de Arabische wereld christen zijn en blijven? Dat kunnen zij als de polarisatie van beide kanten christelijke (ook westers-christelijke) en islamitische wordt tegengegaan. Indien men bereid is de werkelijke sociale en politieke problemen als zodanig aan te pakken. Indien men bereid is samen met de moslims zich in te zetten voor de ontwikkeling van een rechtvaardiger maatschappij in het Midden- Oosten. Maar dan moeten zij wel door de moslims die de overgrote meerderheid van de bevolking uitmaken, in staat gesteld worden zich een integraal deel van de Arabische wereld te blijven voelen. Prof. Wessels doceert tending en evangelis- tlek aan de Vrije Universiteit te Amster dam. Van 1972 tot 1977 was hij docent in de Libanese hoofdstad Beiroet. door Aldert Schipper GE^ÈVE Het centrale comité van de wereldraad van kerken heeft een beroep gedaan op de leden kerken van de raad om via hun regeringen druk op Israël uit te oefenen om zijn annexatie van Oost> Jeruzalem ongedaan te maken. In de verklaring die het centrale co mité gisteren heeft aangenomen wordt gezegd dat het centrale comité tegen de eenzijdige maatregel is. De annexatie is tegen de duidelijke VN- resoluties en ondermijnt de vredespo gingen De leden van het centrale comité hebben de secretaris-gene- waarin opgenomen: De Rotter dammer. mot Oordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur mg. O Postma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam WfOaulstraal 131 Amsterdam lel 020-913A56 telex 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned Credietban* Rekemngnr 23 00 12574 Gemeentegiro Amsterdam X11000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam let 010-115588 abonnementen en berorgmg» tel 010-115588 (redactie) tel 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westbiaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag lel 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redactie) lel 070-468864 uitslotend voor advertenties) Parkstraat 22 Oen Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle l tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen Per maand 16.98 Per kwartaal 1 50.95 Per hart jaar 101.90 Per jaar 201.60 Advertentietarieven op aanvraag Tete tonische abonnementenoo- drachten (zie adressen boven i Opgave lamiliebenchten 9-19 30 van maandag I'm vri|dag Op .-ondag van 18-20 uur telef 020- 913456 Opgave mmi-advertenties te' 020-936868 of schnttel.|k aar Mmi-Adv afdeling postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzingen uitsluitend sefwrf- teli|k aan onze Amsterdamse adressen raai. dr Philip Potter opgedragen sa men met het Vaticaan te proberen internationaal overleg op gang te brengen, waarbij ook de joodse en moslim-gemeenschappen betrokken dienen te zijn. Het gereformeerde lid van het centra le comité mevr. Ds Marja van der Veen merkte tijdens het debat op dat de wereldraad zich behoort uit te spreken voor veilige grenzen voor Is raël. Ook wilde zij dat er igts gezegd zou worden over de dankbaarheid die christenen voelen voor de erfenis die zij van het Joodse volk hebben gekre gen. Maar wat er op dit moment in Israël gebeurt, is niet goed voor het volk van de sjaloom, aldus mevrouw Van der Veen. Apostolikos Karekin II een van de voorzitters van het centra le comité merkte daartegenover op dat het nu gaat om de status van Jeruzalem en de Amerikaanse pres- byterian W. Thomson herinnerde er aan dat een van de eerste verklarin gen van de wereldraad van kerken, in 1948, het bestaansrecht van Israël betrof. Karekin pleitte voor meer aandacht voor de christenen in het Midden-Oosten. In het westen denkt men wel eens dat de ruzie om Jeruza lem een conflict is tussen joden en moslims, maar in Jeruzalem is de christelijke groep het grootst, aldus Karekin. De secretaris van de raad van kerken in het Midden-Oosten, de Libanees Gabriel Habib merkte op dat de moslims vaak denken dat het Vaticaan de hoogste autoriteit in de hele christenheid is. Hij pleitte voor een duidelijk initiatief van de kant van'de wereldraad, waar bijna alle kerken in het Midden-Oosten bij zijn aangesloten. Niet verlaten In een tweede document over hoe de wereldraad zich zijn toekomstige be- leid inzake het Midden-Oosten voor stelt, wordt het geloofsgetuigenis van deze kerken geaccentueerd. De be langrijkste taak is nu te zorgen dat de christenen het Midden-Oosten niet verlaten, nu zij dreigen gevangen te raken tussen joods en moslim-fana- tisme. In het document wordt letter lijk gezegd: „Door de politieke situa tie in het Midden-Oosten en uit vrees voor de gevolgen van fundamentalis tische tendenzen in de islam en in het jodendom in de toekomstige maatr schappij worden veel christenen ge dwongen om de streek te verlaten en zich elders te vestigen. Kerken die deze mensen opvangen bevorderen bewust of onbewust dit proces dat kan uitlopen op de volledige verdwij ning van de christelijke gemeen schappen uit het land waar de kerk begon." De kerken wordt gevraagd over dit probleem met de raad van kerken in het Midden-Oosten te overleggen. Er is reeds een eerste gesprek gepland in deze herfst in leiroet De kerken wor den verder opgeroepen om er toe bij te dragen dat de traditionele kerken in het Midden-Oosten kunnen blijven bestaan. Dat zou onder meer kunnen door economische en maatschappe lijke hulpprogramma's. Het centrale comité heeft verder be sloten een brief naar de drie leden- kerken in Zuid-Korea te zenden, die door de Amerikaanse jeugdafgevaar- digde in het comité als te zwak werd aangemerkt. Enerzijds wordt de naam van Kim Dae Jung, de gearres teerde oppositieleider, genoemd, maar aan de andere kant ontbrak er een verwijzing naar het bloedbad in Kwangju Er is een brief naar alle leden-kerken onderweg over Bolivia, waarin ge vraagd wordt om acties waaruit de solidariteit met de Bolivianen kan blijken. In een verklaring over El Sal vador wordt nogmaals het verdriet uitgesproken over de dood van aarts bisschop Romero en wordt zorg uit gesproken over het lot van de verdwe nen personen, onder wie de christen studentenleider Jose Guilhermo Cas tro. Ds. M. van der Veen-Schenke- veld. GUATEMALA (ANP) In opdracht van*de Quatemalaanse bisschoppen conferentie is bisschop Juan Gerardi Conedera naar Rome gegaan om de paus in te lichten over de situatie in dat land en de grote moeilijkheden die de rk kerk daar ondervindt van de kant van de militaire dictatuur en rechtse extremisten. Gerardi is bisschop van El Quiché. Vooral ook in dat berggebied is de pressie op de kerk groot. Vele pries ters en religieuzen hebben inmiddels de wijk moeten nemen; de bisschop zelf Is herhaaldelijk met de dood be dreigd en er zijn onder de geestelij ken al veel slachtoffers gevallen die ontvoerd, gemarteld of vermoord zijn. De laatste jaren zijn de betrekkingen tussen kerk en staat in Guatemala steeds slechter geworden Van de aanvankelijke hartelijke verhouding is door de kerkelijke kritiek op aller lei onderdrukking een openlijke vij andschap aan het groeien. De junta schildert de kerkelijke leiders af als communisten en probeert zoveel mo gelijk lastige kerkmensen kwijt te raken, omdat de kerk, zoals ook in enkele andere Latijns-amerikaanse landen, in feite nog de enige of al thans best georganiseerde oppositie tegen het bestaande bewind, met moeilijk te controleren landelijke en internationale communicatieka nalen. van onze kerkredactie AMSTERDAM Het Vati- caan heeft goedkeuring ge hecht aan een voorstel dat het gemakkelijk moet maken voor priesters van de episco paalse kerk (de Amerikaanse anglicanen) over te gaan naar de roomskatholieke kerk. Zij kunnen dan in de r.-k. kerk als priester gaan functioneren, getrouw blijven en ook enige van hun angli caanse tradities vasthouden. Zij mo gen echter niet hertrouwen als zij onverhoopt alleen komen te staan en ook is het bisschopsambt voor hen niet haalbaar. Deze regeling werd in het recente verleden enkele malen in individuele gevallen toegepast, ook in Nederland. De laatste jaren hoorde men er niet meer van. Het besluit heeft de zegen van de paus en werd genomen door de congregatie voor de geloofsleer op verzoek van de Amerikaanse bis- schopppenconferentie. Achtergrond van de maatregel lijkt te zijn de splitsing die enige Jaren geleden optrad in de episcopaalse kerk betreffende de vrouw ln het ambt. Deze kerk begon toen ook vrouwen tot priester aan te stellen, maar een kleine minderheid die als de rechtervleugel wordt gezien, brak toen met de meerderheid en hield vast aan de oude anglicaanse traditie die geen vrouwelijke priesters kent. Van een onzer verslaggevers GENEVE Het centrale comité van de wereldraad van kerken heeft toch maar weer eens een verklaring over Zuid- Afrika uitgegeven. MADRID (ANP) Er komen strakkere regels voor de ambtsverlating van rooms katholieke priesters. De oude richtlijnen stammen van wij len paus Paulus VI en in die periode hebben duizenden priesters hun ambt neerge legd. velen om te kunnen trouwen. De huidige paus heeft meteen vanaf het begin deze richtlijnen niet meer toegepast; er werd geen enkele aan vrage meer in behandeling genomen, maar toen al gezegd wilde deze paus de ambtsverlating weer tot een hoge uitzondering beperken. In de nieuwe maatregelen zal alleen sprake zijn van ontheffing als de aan vrager duidelijk kan maken dat hij destijds het priesterschap eigenlijk niet vrijwillig heeft aanvaard. Een en ander werd meegedeeld door kardinaal Silvio Oddi. prefect van de congregatie voor de clerus. Oddi ver telde niet of de regels met terugwer kende kracht ook worden toegepast op de honderden hangende gevallen of wat daar anders mee gaat gebeu ren. Kardinaal Oddi, die wordt inge deeld in de uiterst rechtervleugel van de curiekardinalen, was in Madrid om een zestigtal leden van de Opus Dei beweging priester te wijden. Kardinaal Oddi In het stuk wordt in tiet kort nog eens uitgelegd wat er op het moment in Zuid-Afrlka aan de hand is, zoals de pogingen van de regering Botha om een zwarte midden-klasse te schep pen en op die manier de zwarte ge meenschap van het land onderling te verdelen in een groep die de apart heid wil aanvaarden en een subprole- tariaat in de thuislanden. De wereldraad reageert opmerkelijk koel op de ontmoeting die de Zuid- afrikaanse raad van kerken op 7 au gustus heeft gehad met vertegen woordigers uit de regering. Tijdens het debat werd duidelijk dat de men sen van de wereldraad een beetje zitten met de verdeeldheid die er on der de bestuursleden van de raad van kerken is ontstaan. De Zuidafrikaan- se vertegenwoordiger in het centrale comité, dr Wolfram Kistner, pleitte er voor de raad van kerken eerst gele genheid te geven het onderling eens te worden, alvorens blijk van instem ming of afkeuring roet de gesprekken te geven. De directeur van het pro gramma tegen racisme, de Nederlan der Boudewijn Sjollema. deed een beroep op de leden van het centrale comité die wat meer hartelijkheid wilden tonen daar nog even mee te wachten, omdat de zaak te gevoelig is. De verklaring wordt gevolgd door een aantal aanbevelingen, daarin wordt OVERLEG DAT NOG S] ïDO' NIET PLAATS VINDT. Jchtj Wat zich dinsdag in de Amstefl binnenstad heeft afgespeeld wi In opnieuw een vernederende ven gsse Terecht merkte een psycholooj de politie op hoe vervreemdend orp opnieuw te beleven, hoe eet massa mensen naar deze ?d. E evenementen komt kijken. Da', ij op Amsterdam bij zulke gelegenhi uit allerlei hoeken en gaten l0® stenengooiers opduiken, is zo o ^ve Amsterdam zelfJe zou mogen en S verwachten dat de mensen ostei vooruitgingen, maar dat is dan zo. Belangrijker dan dit alles ii r klaarblijkelijke onmacht om de achterliggende problemen aan ff1111 pakken. Het ambtelijke appai op een dergelijke nood blij kb berekend. Nog steeds schijnt de woningnood vergaderd te en gedélibereerd te worden dooi mensen die zelf reeds een wonia hebben. En nog steeds is het wa op het overleg met vertegenwoordigers van hen dit woning hebben. Nu houdt mem werkelijke nood nog altijd buit* deur of laat die als een theoretli W zaak op tafel komen. Wanneer! jK de dag dat krakers en zij die anderszins geen huls hebben vertegenwoordigers gaan aar.y^ om mee te praten over de verdel van de beschikbare en vaak leegstaande ruimte in Amsteni Dat kost geld. Maar kost dan zi als dinsdag geen geld? Tot nu Ui werd alleen tot overleg wel of o overgegaan als er tot verwijd» van krakers besloten was. Mai steeds jien velen uit naar een o dat op gang komt, afgezien vai uitzetting of niet. Beroepingswerk De Vaticaanse maatregel moet deze zeer kleine groep soelaas bieden. De vraag is nog of het gesprek tussen Rome en de anglicaanse kerken hier mee gebaat of geschaad wordt. Op vallend is dat in het bericht niet wordt gesproken over enig advies van de kant van het Vaticaanse secretari aat voor de eenheid. De secretaris voor oecumenische aangelegenheden van de episcopaalse kerk deelde ons mee dat hij het fijn vond voor de ongeveer tien ex-priesters van zijn kerk dat zij nu weer kerkelijk onder dak kunnen komen. Maar volgens anderen zou er ook uit kunnen blij ken dat Rome kiest voor de conserva tieve groepen in de kerken waarmee zij in dialoog staat. En dat zou dan weer het oecumenisch gesprek op dood spoor zetten. Berich ten in binnen- en buitenlandse bla den leken te suggereren dat er sprake was van een zekere doorbraak in de celibaatskwestie, maar dat valt in het Vaticaanse besluit niet te lezen. GENEVE Met 46 stemmen voor, 34 tegen en 12 onthoudingen heeft het centrale comité van de wereldraad der kerken de regeringsleiders opge roepen onmiddellijk te besluiten tot een vijfjarig moratorium (pauze) voor de bouw van kerncentrales. In die periode kunnen de voor- en nadelen van kernenergie nog eens worden overwogen. Het comité vraagt de ker ken dit debat dan te begeleiden roet eigen beraadslagingen. NED. HERV. KERK Beroepen: te Zuidland F. Bos te Maarn. Aangenomen de benoeming to stand past. te Lekkerkerk (part K. van Bergen, te Krimpen m Ussel, Bedankt: voor Reeuwijk (U Klok te Melissant. Afscheid: op 24 aog. van Bel de J. W. Beks, wegens opl. pred., van St. Nicolaasga T. Schoonhoven ber. te Almen; drecht S. L. Knotterus wegel van Epe J. Korpershoek ber. terdam-Kralingen; van Den Loosduinen Ph. L. Krijger Velp; van Gendt Cs-morgens) Lent Cs-middags) P. 8. A. Left te Dordrecht; van Roden J. ber. te Stiens; van Brummen: Glastra wegens benoeming tot machtpredikant. Intrede: te Werkendam P. J. 1 gers uit Bodegraven; te Dalfsd Flier uit Gendringen; te Anloo ft time) F. P. Leever, kand. aldti k Ridderkerk D. van Meulen uit driaan; te Den Helder A. Muldi Stadskanaal; te Hengelo (Gld.) uv Verhaere uit streekgem. Zd-Lirnl u C; te Zijderveld kand. L. van Wl den uit Giessendam-Hardlnxvt' 27 aug. te Driesum kand. C. fi gen uit Veenendaal. onder meer op de kerken een beroep gedaan om nog eens duidelijk te ma ken dat apartheid een zonde is tegen een grondslag van het geloof. De ker ken wordt gevraagd zich in te span nen voor een isolering van Zuid-Afri ka's regering en door te gaan met hun pogingen buitenlandse investeringen terug te trekken, een olie-embargo van de grond te krijgen en een einde te maken aan leningen. GEREF. KERKEN Beroepen: te Den Haag-West P. nen, doe. bijbeikunde pedagof' academie te Utrecht; te Zwolle den Hengst te Hoofddorp. Afscheid: van Soesterberg J. G. I stra wegens opl. zendingspred. nesië; van Middelstum W. Stuui rk ber. te Wolvega; Intrede: te Emmen h! A. F. M- scha Uit Oost-Souburg; te Nietr sen J. W. Broerama uit Grootegi "P Velp K. Dijk uit Haren; te Vlissl J1 G. Kaiksma pit Deventer; te Drt gen A. J. van Nijen uit 8nr Hallum W. Praagsma uit NI oord: te Zwolle D. van San1 Sassenheim; te Vlanen W. H. 0.» not uit Koudum; te Wageningenl Steenhuis uit Nieuwleusen; te Ea hoven (jongvolw. en studerende y H. Wigboldus uit Den Haag-Wi Zwolle 8. van <ier Zee uit Del' Amersfoort (past. Zon en de Jong uit Alkmaar. hpl GEREF. KERKEN(VRUG) Beroepen: te Katwijk en Valken (ZH) J. J. Dronkera kand. te Hen Intrede: te Loenen a.d. Vecht (14 en Weesp (17 u) H. van Veen k*n£r Kampen. Deelname gewenst. regionale evangelisatie-contactdagen van het gereformeerd Evangelisatiecentrum (Leusden) en het hervormde Kerk en Wereld (Driebergen): 13 september Nieuwerkerk aan den IJssel, 20 sep tember Haarlem. 27 september Hee renveen. 4 oktober Berkum bij Zwol le, 25 oktober Amersfoort. Opg. tel. 033-943244. Het gezag van de bijbel, het Woord van God. appèl-studiedag on geruste christenvrouwen, spreker ds. C. A. Korevaar, donderdag 4 septem ber 10.15—15 uur, hervormde kerk, Dirksland. Inf. tel. 01877-1635. NED. GEREF. KERKEN Afscheid: van Hengelo (O) H. W. werse ber. te Langerak. CHR. GEREF. KERKEN Afscheid: van Lelystad A. Broeflf sctt l wegens ben. adj. direct chr. i gemeenschap te Lelystad. ALG. DOOPSGEZ. SOC. Intrede: te Bussum-Naarden D Th. Broer uit Apeldoorn. VRIJE EVENG. GEM. Intrede: te Goes J. van Veen uit 8 name (Broedergemeente). Ds. P. Bouw In Ede is op 75-jarlge leeftijd o den ds Pieter Bouw. emeritus-pf kant van de Nederlandse hervofl kerk ln die plaats. Eerder had gestaan in Melissant (ZH), Benscf Haaften, Woudenberg en Ridder*1 In 1970 ging hij met emeritaat

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2