Een afscheidsmiddagje bij Jan Roelfs
Kerken krijgen per jaar
700 miljoen van hun leden
[3 B (D (D ,o°r Ev,n8-te -
Wereldraad kan nu
aardig rondkomen
Trouw
UIT DE KERKBLADEN
Waar zijn de
Maria-liedjes
gebleven?
ZATERDAG 16 AUGUSTUS 1980
TROUW/KWARTET
door A.J. Klei
Vanmiddag ben lk niet thuis, dan verkeer Ik
in de woning van Jan Roelfs, waar me spijs
en drank wachten.
Deze op zichzelf belangwekkende
mededeling zou lk niet in hét openbaar
doen,'indien mijn verblijf in het huls van
collega Roelfs niet rechtstreeks in verband
stond met het feit, dat hij onze krant
verlaat. Hij gaat met pensioen, of beter: hij
treedt vervroegd uit. In ons modern
gehelmtaaltje heet dat: hij zit in de vut.
Jan Roelfs zou Jan Roelfs niet zijn, als hij
zichzelf niet reeds aankondigde als: vutter.
En blijkens de uitnodiging tot het feest
mogen wij hem beschouwen als een fitte
vutter, hetgeen voor zijn vrouw mooi
meegenomen is.
Het gezelschap dat vanmiddag bijeenkomt,
Is zeer uitgelezen, maar ook anderen zullen
nog afscheid van hem kunnen nemen, want
Jan Roelfs neemt verscheidene malen
afscheid. Verderop ln de maand van de
gewone (zal ik maar zeggen) collega's,
vervolgens van havenbaronnen en zulk
volk, dan weer afzonderlijk van hoge
ambtenaren van 't Amsterdamse stadhuis,
geloof ik...ik heb er zo gauw geen overzicht
over.
Dit is dan ook niet het eerste stukje dat lk
over Jan Roelfs schrijf, ik heb er al eentje
moeten inleveren bij een collega van Het
Parool en buiten staan alweer nieuwe
afnemers te dringen. Zelfs al zou Jan Roelfs
met stille trom willen vertrekken wat
geenszins het geval ls dan zou dit niet
eens mogelijk zijn. Te zeer ls onze
samenleving ervan doordrongen dat bij de
eerstkomende nationale narigheid Jan
Roelfs niet meer met omfloerste pen zal
rapporteren hoe erg het wel ls en dat hij ook
nooit meer een strak-blauwe lucht zal
waarnemen wanneer het vaderland ln een
Jubelende stemming verkeert.
Ik ken Jan Roelfs sinds 1948, toen ik als
leerling bij de krant kwam. HIJ was de
eerste lutheraan, die ik van dichtbij zag. Na
zijn huwelijk is Jan hervormd geworden,
hetgeen te betreuren valt. Ten eerste zijn er
toch al zo weinig lutheranen en ten tweede
was hij een speciale lutheraan, die een
kinderboek over Maarten Luther had
geschreven:
-Maarten, kom Je eten?
-Ja mams! (Want reken maar, dat de
aankomende kerkhervormer een
gehooizaam ventje was.)
Wat de Journalistieke loopbaan van Jan
Roelfs betreft, het is opvallend hoezeer hij
die aan zijn levensgang heeft weten aan te
passen. In zijn jonge jaren hield hij zich
bezig met moeilijk opvoedbare Jongeren.
Hij beschreef levendig hoe die in frisse
slaapzalen werden opgeborgen en met
sinterklaas bood hij hun geschenken aan,
Jan Roelfs
die hij niet zelf betaald had (hij keek wel
uit), maar waarvoor het geld door lezers van
onze krant bijeengebracht was. Tot ver
buiten de grenzen ging Jan weldoende rond.
Naarmate echter zijn Jaren klommen, steeg
ook de leeftijd dergenen, die zijn
Journalistiek doelwit vormden en er valt ln
Amsterdam en wijde omtrek nauwelijks
een oppassende bejaarde aan te wijzen,
wiens levensloop niet door Jan Roelfs
geboekstaafd is. Het mooie was dat hij dit
altijd voor een prikje deed. Terwijl Ikzelf
nooit de neiging kan onderdrukken om me
met een te interviewen gelovige naar een
schenkgelegenheid te reppen, teneinde
daar op kosten van de zaak het een en ander
in te nemen, ontving Jan de personen zijner
keuze in ons spreekkamertje, waar hij hen
voorzag van een plastic bekertje koffie, dat
je gratis uit de kantine kunt halen. Ik hoop
vurig, dat hij vanmiddag deze praktijk niet
zal volgen.
Intussen bewoog Jan Roelfs zich niet
uitsluitend tussen misdeelde Jongelui en
krasse oudjes. Hij was ook kind aan huls bij
de Europese vorstenhuizen en er kon in
Engeland geen meisje Stuart trouwen, of
J an zat vooraan in de Westminster Abbey.
Hij weet ook precies het verschil tussen een
noenmaal en normaal eten en wanneer Je
robe moet schrijven ln plaats van Jurk.
Helaas zijn deze verfijningen niet meer zo
besteed aan 't jonge volkje, ze zijn
tegenwoordig liever in de weer met
kraakpanden dan met palelzen en daarover
schudt Jan wel eens bekommerd het grijze
hoofd.
Wat Jan Roelfs het allerbeste kan, hebben
de lezers nooit kunnen merken. Dat is:
toespraken houden. HIJ heeft menig
afscheid opgesierd met een schuimende
speech, vol jolijt en gevoed door de beste
tradities van het christelijk jongeren
verbond.
Deze laatste zin heb ik geprobeerd te
schrijven in de stijl van Jan Roelfs, maar 't
lijkt naar niks. Ik hou maar op.
ADVERTENTIES
Van een onzer verslaggevers
DORDRECHT De leden van de drie grote kerken in Nederland gaven in 1978 met elkaar 700
miljoen gulden aan hun kerken. De r.k. kerk had in 1978 aan inkomsten in levend geld 373
miljoen, de hervormde kerk 187 miljoen en de gereformeerde kerken 140 miljoen. Onder
levend geld verstaat men vrijwillige bijdragen, hoofdelijke omslagen, collecten, giften en
dergelijke, dus wat de kerkleden zelf geven. Eventuele opbrengsten uit goederen en kapitalen
of overheidssubsidies zijn in deze bedragen dus niet begrepen.
De cijfers zijn gepubliceerd door de
actie Kerkbalans. Ten opzichte van
1977 was er bij de rooms-katholieken
en de hervormden een toename van
7,8 procent en bij de gereformeerden
van 6,9 procent.
Ds W. H. den Ouden te Rotterdam,
secretaris van de commissie geldwer
ving van de hervormde kerk, toonde
zich tevreden over deze getallen en
zei gisteren, dat 1979 een dergelijke
stijging te zien zal geven. Voor de
hervormde kerk zal het cijfer boven
de 200 miljoen gulden komen te lig
gen. Rekeninghoudend met de grote
re graad van kerkelijke meelevend
heid onder de gereformeerden, zei hij,
dat de drie grootste kerken in Neder
land elkaar in offerbereidheid niet
veel ontlopen.
Kerkbalans
Een belangrijke factor in de jaarlijk
se stijging van de inkomsten van de
kerken is de actie Kerkbalans. Ds
Den Ouden kon meedelen, dat de
waarin opgenomen: Oe Rotter
dammer, met Dordts Dagblad,
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidae Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
Directeur ing. O. Postma
HOOFDKANTOOR
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131 Amsterdam
tel. 020-913456
telex 13006
Postgiro 66 00 00
Bank Ned Credietbank
Rekeningnr 23 00 12 574
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tel 010-115588 (abonnementen
en bezorging)
tel 010-115588 (redactie)
tel 115700 (uitsluitend voor
advertenties)
Westblaak 4
Rotterdam
REGIO OEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
tel 070-469445
(abonnementen en bezorging)
tel 070-469445 (redactie)
tel 070-468864 (uitsluitend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Den Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND
Postbus 3
8000 AA Zwolle
tel 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnementsprijzen:
Per maand 16,98
Per kwartaal 50,95
Per half jaar 101.90
Per jaar f 201.60
Advertentietarieven op
aanvraag
Telefonische abonnementenop
drachten (zie adressen boven)
Opgave familieberichten 9-19.30
van maandag t'm vrijdag. Op'
zondag van 18-20 uur telel 020-
913456
Opgave mini-advertenties tel
020-936868 of schriftelijk aan
Mmi-Adv afdeling, postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswijzingen uitsluitend schrif
telijk aan onze Amsterdamse
actie van dit jaar ln de hervormde-
kerk een verhoging van minimaal
7,02 procent heeft opgeleverd en in de
gereformeerde kerken 7,41 procent.
Van de rooms-katholieken en de an
dere deelnemende kerken zijn nog
geen gegevens bekend.
Bij deze laatste percentages gaat het
alleen om de gemeenten die met
Kerkbalans meedoen. De gemiddelde
toename van alle gemeenten samen
zal blijkens de ervaring lager liggen.
Ook nu is weer gebleken, aldus ds
Den Ouden, dat in de gemeenten
waar men „volgens het boekje" van
Kerkbalans werkt goede voorberei
ding, persoonlijk brengen en halen
de resultaten aanmerkelijk gunstiger
liggen. Er zijn nogal wah gemeenten,
die na de goede opbrengsten van vori
ge jaren op hun lauweren gingen rus
ten en er niet meer zo zwaar aan
tilden. Met schrik werd daar dan er
varen, dat de resultaten onder de
maat bleven.
De heer J. Vaatstra te Apeldoorn,
penningmeester van het landelijk
verband van gereformeerde commis
sies van beheer, constateert hetzelf
de. In gereformeerde kerken waar
men het aanbevolen brengen-halen
niet toepaste, bleef de opbrengst van
Kerkbalans dit jaar 2,5 procent onder
het landelijk gemiddelde.
Acceptgiro
Geleidelijk aan meer hervormde ge
meenten gaan hun kerkelijke bijdra-
ge-administratie automatiseren. Net
als gas, water, elektra en de krant
Affiche van Kerkbalans 81, met
het motto „Afgesproken".
sturen zij hun leden periodiek een
acceptgirokaart toe. De kerkelijke
bijdrage kan zo gemakkelijker wor
den Ingebouwd in het gezinsbudget.
Dit doen nu al 72 gemeenten, waaron
der Amsterdam, Rotterdam (cen
trum), Den Haag en Utrecht.
Een van de verrassingen daarbij is
het opvallend hoge aantal positieve
reacties van de zogenaamde „overige
geregistreerden". De hervormde kerk
kent drie soorten mensen: lidmaten
(die belijdenis gedaan hebben), doop
leden en „overige geregistreerden".
Deze laatste categorie zijn meest on
gedoopte zogenaamde geboortele
den. Vaak worden zij als uitsluitend
papieren leden beschouwd.
Maar van de 34.000 „overigen", die in
deze 72 gemeenten aangeschreven
werden, reageerden er 14.000 positief.
Zij gaven met elkaar ruim anderhalf
miljoen, meer dan honderd gulden
per adres. Reden voor ds Den Ouden
om te zeggen: wees voorzichtig met
blokkering of afschrijving van ge
boorteleden.
Overigens is ook gebleken, dat het in
de hervormde kerk een minderheid is,
die de kerk financieel .op de been
houdt (37 procent en in de vier grote
steden maar 20 procent). Ds Den Ou
den: „een uitdaging voor de kerkera
den en kerkvoogdijen om zo'n beleid
te gaan voeren, dat ook die anderen
mee gaan doen in de voortgang van
de evangelieverkondiging. Er ligt. nog
een grote markt open."
Benidorm
Dit jaar deed de Nederlandse evange
lische gemeente te Benidorm in
Spanje voor het eerst mee met Kerk
balans. Daardoor steeg de opbrengst
met 31 procent. In 1981 ls Benidorm
weer van de partij.
Kerkbalans 81 wordt voor de her
vormde kerk een jubileum. Voor de
tiende maal zal de actie dan gevoerd
worden. Voor de andere kerken zal
het de negende maal zijn. Het motto
van de actie (van 11 tot 24 januari) is
„Afgesproken".
uitgave van de St. Confessioneel
Geref. Beraad
Thema augustus nr: Kernbewapening.
Prof. J. Douma: Eenzijdige ontwapening?
Prof. O Jager: Intervieuw.
Dr. B. v. Oeveren: Kernbewapening.
Mr. J. den Boer: De kernwapens de wereld uit! (Jeugdrubriek).
Wij wijzen u verder nog op onze jaarlijkse Appèldag, die wij dit jaar op 25
oktober in Zwolle hopen te houden!
Stuur onderstaande bon in een gefrankeerde envelop naar: Fam. Noordman,
Kaap de Goede Hoop 27, 9642 AP Veendam.
Ondergetekende verzoekt:
los augustus-nr 3,50
abonnement Credo 25 per jaar
jongerenabonnement a 19
Naam:
Adres:
Postcode/Plaats:
LAAT DIE PROFEET TER IV voe
BRENGEN
In die dagen zeiden de edelentJ
koning: Laat die profeet Jei
dood brengen. (Jeremla 38, vi
Soms zeggen dit soort edeleni]
eens wat. Meestal niet, want hu
benaming heeft misschien aiL
een hoge positie, maar bitter «j
tot niets te maken met werkt
adeldom. En onder werkeJijktT
adeldom versta ik dan niet de
beantwoording van de vraag o! J
iemands stamboom ver genos?
teruggaat, want ook dat zegt n«
hoegenaamd niets, maar voorj Jni
heeft het iets te maken met kaJjer
en positiekeuze in dit leven. Mc en
die hiervan iets hebben zeggen
werkelijk vaak wat, de anderen ma
praten alleen maar. En 't ls nogfiet
eens ongevaarlijk wat ze praten an
Alsof Jeremia een vlieg ls, zovèur
hier de koning geadviseerd om
insect dood te drukken. HIJ isl#id
HIJ bederft het eten in Jerusalt 'a'
voelen zich juist zo sterk tegen aC
Babyloniërs en dan komt die a r0
vertellen dat ze ten onrechte 18
vertrouwen op macht en op zlcl#n
HIJ is de echte edele. De man dit f1
schuwt om impopulaire zaken i ,e
orde te stellen terwllle van het? 18
welks midden hij leeft. Onze we
wemelt van „de edelen" zoalafi
opereren. Ze vinden dat de ke?l c.
mensen ontmoedigt door te wij
de waanzin van de
bewapeningswedloop. Aan zuil
stemmen is niets te verdienens
positie loopt nog gevaar ook. 0» 01
wonder dat die kerkvliegen hie
daar en vrijwel overal in de wet
evenals Jeremla, in allerlei p
terecht komen. Daar klaag lk
over. Dat hoort bij het kerk-z
een wereld van macht en gew
waar de lasten altijd afgewent!
worden op de kleine mensen.
ONTDEKKINGSTOCHTEN DOOR DE LANDEN VAN DE
BIJBEL
Géén opgeschroefde „pelgrimsreizen", volgestopt met toe-
ristische humbug en vrome kitsch, die beledigend zijn voor je
geloof én je gezonde verstand!
Wtl TH aolOBltch «erantwoorte
A rcheologlsch Interessants
C ultureel belangwekkende
I snel THACIR
R elzen
een boeiend programma van individuele en geheel verzorgde groepsreizen naar:
EGYPTE - ISRAËL - TURKIJE^ GRIEKENLAND - ROME.
THAClR-Reizen zijn zeker niet geschikt voor iedereen, maar wèl voor mensen, die
niet van plan zijn om zich heidense knollen voor christelijke citroenen te laten
verkopen!
Kortom: THACIR biedt reizen met een eigen karakter!
Bestel nog vandaag onze uitvoerige brochure zonder kleine lettertjes bij:
Oekumenische Relsatlchtlng „THACIR", Europalaan 14, 3844 AV HARDER
WIJK. Telefoon: 03410-21989.
(U mag ons ook 's avonds en op zaterdag bellen. Wij zijn maar klein, daarom
moeten we beter ons best doen!)
188 blz.. 25.-
Z*s on twintig na verschijning
gereformeerd* zede van Prol. Schippm
de Kampof ethicus mot oen mouw boeka
onderworp In dit boek staal ook oen ua
interview met de schrijver Maarten 't Hei
zgn. apocalyptiek sterk
INLEIDING IN DE JOODSE GODSDIENST
140 blz., 10,90
Er is gebrek aan kennis en er bestaan vet
delen. Oaarom wil de auteur allereerst ink
tie geven en wijdverbreide m
men. Verder schrijft hi| ook ov
tussen staat an religie in h
Prof. Dr. H. Mulder
PROSELIETEN TUSSEN JA EN NEEN
84 blz, 11,90
Missionaire en antt-misoioneire actfw
ftef Jodendom. Dit boekje laat zien w
de proselieten in de bijbelse tijd kregei
wezen en gaat vervolgens in op de vr
het huidige Israél denkt over de pr
ving
Verkrijgbaar in de boekhandel
0^20 KOK KAMPEI
door Aldert Schipper
GENEVE Financieel gaat het op dit ogenblik weer redelijk
goed met de Wereldraad van Kerken. Enkele jaren geleden
dreigden ernstige moeilijkheden, omdat de inkomsten daal
den bij stijgende kosten. Die daling kwam doordat de munt
eenheden waarin de Wereldraad zijn belangrijkste bijdragen
ontvangt, de dollar en de Duitse mark, daalden ten opzichte
van de Zwitserse franc, waarin de wereldraad zijn meeste
kosten betaalt.
Tijdens de voorlaatste centraal comi
té-vergadering op Jamaica in 1979 is
besloten de tering naar de nering te
zetten, hoewel die overschakeling
over een reeks van jaren moest wor
den gespreid. Ook nu nog moet de
Wereldraald een deel van zijn vaste
budget van 16,8 miljoen franc finan
cieren uit de reserves. Maar het eind
van het interen komt in zicht en als
alles goed gaat, is de zaak voor 1983,
als de grote wereldvergadering in
Vancouver wordt gehouden, weer in
evenwicht.
Gisterochtend werd in Oenève over
de financiële situatie gepraat. De cri
sis heeft een stabiel karakter gekre
gen. De vroegere ondersecretaris-ge
neraal van de Wereldraad, dr Allan
Brash uit Nieuw-Zeeland, die nu weer
lid geworden ls van het centraal co
mité, merkte op dat een derde van de
ledenkerken niet bijdraagt aan het
budget. De voorzitter van het finan
ciële comité, de Amerikaan Oscar
McCloud zei later, dat dit komt, door
dat sommige leden-kerken te arm en
te klein zijn. of doordat er deviezen-
problemen zijn. De Russische ortho
doxe kerk kan bij voorbeeld als ge
volg van zulke restricties maar heel
mondjesmaat aan de Wereldraad bij
dragen.
Vroeger werden de deviezenproble-
men omzeild doordat een kerk in
Oost-Europa diensten aan de Wereld
raad leverde. Zo gingen de hulpzen
dingen van de Wereldraad naar Viet
nam vroeger heel vaak via de Russi
sche luchtvaartmaatschappij Aero-
flot. De Wereldraad heeft nu een uit
gestoken hand aanvaard van de bond
van evangelische kerken ln de DDR.
Gisteren nodigde de Oostduitse bis
schop J. Hempel de leden van het
centrale comité voor hun volgende
vergadering uit naar Dresden, een
financiële meevaller van betekenis.
Een beetje sparen ls niet overbodig
met de nieuwe assemblee ln het voor
uitzicht. In verband met het geld
wordt nu waarschijnlijk besloten een
aantal programma's die toch al min
der succesvol zijn, geheel te beëindi
gen. Ook zullen programma's met an
dere worden gecombineerd.
Philip Potter liet gisteren weten, dat
de geruchtmakende verklaring, die
het uitvoerend comité dit voorjaar
heeft afgegeven over de bedreiging
van de vrede en waarin kritiek vervat
was op de Russische inval in Afgha
nistan, tijdens deze bijeenkomst van
het centraal comité opnieuw ter dis
cussie zal komen.
Gisteren was het Mariahemelvaart.
In het Bisdomblad van Den Bosch
vraagt Harrie Beex zich af, waarom
de Marialiedjes verdwenen zijn:
Ze werden zo innig gezongen *s zon
dagsmiddags ln de Congregatie als de
meisjes van de parochie bijeen wa
ren. Ze werden zo massief gezongen
door de mannen van de Heilige Fami
lie, ook op zondagmiddag, 's Zater
dags in het Lof werd er een gezongen,
na de zegen. Maria te minnen, of
Weesgegroet o Sterre, of Wij groeten
U o Koningin. Of immaculata. Of
Gekomen is uw lieve mei. Het hoorde
thuis in heel de sfeer van vrome
Mariadevotie, die eeuwenlang in ka
tholieke kringen haar leven geleld
heeft. Met de gezellige bedevaarten
naar Meerveldhoven, Olrschot, Han
del, Ommel, Den Bosch en vele ande
re plaatsen. Met de hoogtijdagen van
de Lieve Vrouw, Lichtmis, Maria
Boodschap, Maria Tenhemelopne
ming. Met de kaarsjes op het Maria-
altaar links vooraan in de kerk. De
bloemenweelde bij haar beeltenis in
de meimaand, en de bloemen thuis
bij haar beeldje op de kast.
Bont gemaakt
Beex somt dan oorzaken op:
Op de eerste plaats hebben we het in
de jaren voor en na de oorlog wel wat
bond gemaakt met onze Maria-vere-
ring. We begonnen het uitdagend te
doen, met het oog op de protestanten.
Wij katholieken wilden een machtig
volksdeel worden, en Maria moest
daaraan meedoen. We bouwden een
Mariakapel bij Moerdijk en een bij
Grave, om de Noorderlingen erop te
wijzen: hier begint het land van Ma
ria. We noemden haar Hertogin van
Brabant. We bouwden veel grote Ma-
ria-Kerken. We hielden massale Mari-
acongressen. Zo werd Maria het zin
nebeeld van de macht van de katho
lieken. En het is natuurlijk de vraag
of de nederige dienstmaagd van Na
zareth daar wel zo gelukkig mee was.
We hadden daar best nog een hele
tijd mee kunnen doorgaan, want de
NA V/ER DAAR TROUWE DIENST IN
2'JM EERSTE seiaeente HAD
ROELOF HOORDERS IN ZUN KERfc.
NIET ZC LAnG DAARNA 3E?ORq-
IM~ Df POST ftU CNZF HELD
DE BEROEP E.R IEF
EN DERHALVE
CROTE iviNERL'JKE
STRJD - TEN SLOT
TE viEL DÉ 6ESLIS-
In het leven van Roelof Rigtinckloos komt grote verandering, zoals
hier te zien is. R. R. is de enige stripheld in de Nederlandse
kerkbladliteratuur. In „Saamhorig", het maandblad van de raad
van kerken, is Bert Kuipers al enkele jaren doende met „De
avonturen van Roelof Rigtinckloos, hervormd predikant te Eucu-
merdijk" (en nu binnenkort in Modalidam).
protestanten bleven ondanks alles
protestant, de Socialisten met het
Vara hielden hun positie, en er viel
dus nog genoeg te vechten. Maar
opeens overviel ons iets anders, iets
dat alle mensen van Nederland, kat
holieken, protestanten, socialisten,
verenigde onder een nieuw vaandel.
Dat vaandel stond aan de horizon en
er stond op: Industrialisatie en Wel
vaart. Die het niet meegemaakt heb
ben kunnen er niet over meepraten.
Over dat nieuwe levensbesef. Einde
lijk een eind aan de oude armoede in
de gezinnen. Opeens begreep ieder
een dat er een nieuwe tijd mogelijk
was en iedereen was bereid eraan mee
te werken. Heel lang hebben in die
vijftiger jaren de vakbonden afgezien
van looneisen. Er was zó veel vertrou
wen in de voormannen van de nieuwe
tijd, de managers, de ingenieurs, de
economen. Het was een mooie, hart
verwarmende tijd. De emigratie naar
Canada en Australië stokte, er kwam
in eigen land werk genoeg voor de
boerenzoons en voor alle anderen. De
burgemeesters legden industrieter
reinen aan en ze kwamen nog vol te
staan met fabrieken ook. Er was ar-
beidsvrede. En ook de oude tegenstel
lingen tussen katholiek en protestant
verdwenen voor een deel. We werden
allemaal kinderen van een, vreedza
me, revolutie.
Niet meer nodig
Nog steeds in het Bossche Bisdom
blad eindigt Harrie Beex zo:
Die revolutie eiste van haar kim
één voorwaarde. Ze moesten alle
geloven dat ze het zélf kondea
dat was een nieuwe en plezierig
varing. En het was ook onmisbt
het geheel. Iedereen moest i
overtuigd zijn dat hij door ai
pakken vooruit kon komen. De
deren leerden het op school, d
ders merkten het aan het zwaï
worden van de loonzakjes: de me
maakten zelf hun eigen nieuwe
Toen zijn we begonnen ons te s
men over de oude tijd, waarii
moesten leven met de ogen mi
hemel, afhankelijk van de 1
boven. Waarin gewijde palmtf
de hoeken van de akkers l -
werden, voor de groeizaam
Waarin de huizen werden ingeze
door een priester. Waarin alles i
drenkt was van het heilige: ml
beeldjes en prenten ln de karna
medailles en rozenkransen, de
rookluchten in de kerken en dt
maar geprevelde gebeden. Een
ook waarin we ons wat potsK
hadden voorgedaan en onszelf 1
den overschreeuwd met dat Roos
dat zijn wij. Een mens kan maai
droom tegelijk koesteren. De
droom van samen in de hemel
voorbij. Het felle Ideaal van de a
cipatle ook. Het veel aanlokket
uitzicht op de welvaart nam alle
allen ln beslag. De kerken IK
zachtjes leeg. Het Marialof werd
meer bezocht. De bedevaarten!
aardden ln dauwtrappen of hlei
op. De rozenkrans werd niet i
gebeden. We hadden Maria nieti
nodig. Haar kapelletjes kwamen
te staan, zonder kaarsjes en de
ren gooiden de ruitjes kapot. Eni
het gekomen dat de Maria-U»
niet meer gezongen worden.
ADVERTENTIE
AFGAANDE OP HET KONINKRIJK
Herinneringen aan, artikelen, lezingen en een leve»
schets ven Dr. J van der Werl.
In dit boek. onlangs nog gerecenseerd in dit blad. vM
men een aantal artikelen uit de laatste levensperk
gebundeld Maar er is ook werk u"
opgenomen o s. een serie lezingen over het gebruik v*
het O.T., gehouden voor de NCRV-radio.
Thema's: de voorzienigheids Gods, de Godsregering,
overwinning van Pasen en de toekomstverwachting.
PrIJe 13,50
Inde boekhandel verimigbMi Posttu, 84176. 2soe ad