'Licht in het oosten' bestaat zestig jaar De bonders moeten het niet te gek maken Uit brieven van lezers Duits gezangboek in 1985 klaar Schotse kerk vraagt Nederlandse hulp Trouw Gebed voor de raad in hervormde kerk Baptistendrukkerij bij Zwarte Zee ontdekt VOORBIJGANG Conferentie Zaterdag beraad over toekomst pastoraal overlei DONDERDAG 14 AUGUSTUS 1980 KERK TROUW/KWARTET door A. J. Klei Een van de weinige zekerheden waaraan we ons in het kerkelijk leven nog konden vastklemmen was, dat gereformeerde bondsdominees nooit een gezang laten zingen. Doch ook deze zekerheid is ons thans ontvallen en afgelopen maandag heb ik 't er op deze plek maar eens uitgegooid: er bestaan gezangen- zingende bonders! Deze mededeling is als een bom ingeslagen en ik heb heel wat lezers moeten kalmeren met de verzekering, dat die gezangen- zingende bonders zich uitsluitend ophouden in het noorden des lands, waar de mensen toch niet beter weten, en dat het beperkt blijft tot af en toe één enkel gezangversje per kerkdienst. Niet dat ik dit goedkeur in een bondsdominee. ik ben er zo eentje die van een bonder verlangt dat hij een mooi gezang wel opzegt maar niet opgeeft: „O gemeente, gij kent allen dat prachtige lied (volgt gezangvers).doch zingen wij nu (volgt opgave psalmstrofe)". Ik deed alleen maar alsof ik het niet zo heel erg vond om niemand van streek te maken. Deze houding moet ik echter laten varen, het kwaad heeft een ernstiger omvang aangenomen, dan zich aanvankelijk liet aanzien en we moéten het met elkaar onder ogen durven zien Argeloos nam ik gisteren het nieuwe nummer van De Waarheidsvriend, het officiële blad van de gereformeerde bond in de hervormde kerk ter hand en niets vermoedend begon ik het onder de rubriek ..kerknieuws" opgenomen verslag te lezen van de bevestiging en intrede van kandidaat J. Quist als predikant van de hervormde gemeente te Tange-Alteveer. De aanvangspsalm was psalm 145 vers 2. na het gebed werd psalm 108 vers 1 en 2 opgegeven. Niets aan de hand tot zover. Een paar regels verder stond: „De gemeente zong staande en ik verwachtte niet anders dan dat er zou volgen: psalm 20 vers 1. want naar ik zeker meende te weten, zingen bonders hun nieuwe predikanten toe: „Dat op uw klacht de hemel scheure". Nou, niets daarvan in Tange- Alteveer. Daar zong de gemeente staande gezang 1 vers 3. Hoofdschuddend vervolgde ik mijn lectuur. Waar gaan we heen? Ach, ik ging heen naar de vermelding van het slotlied: gezang 130 vers 1. Alsjeblieft! Twee gezangen in één dienst. Een onverbeterlijke optimist denkt misschien dat we daar niet te veel drukte over moeten maken, omdat Tange-Alteveer bij Stadskanaal ligt. dus in het noorden des lands. Deze man vergeet dat De Waarheidsvriend in het ganse land komt en dat in. ditzelfde nummer van De Waarheidsvriend geen enkel woord van afkeuring over deze praktijken te vinden is. En als 't nou nog was uit de oude gezangenbundel van 1938 om er een beetje in te komen, maar nee hoor, de broeders pakken meteen het liedboek. Hoe ik dat weet? Oewoon omdat ik de teksten van de te Tange-Alteveer aangeheven gezangen uit de oude bundel en uit het liedboek vergeleken heb en ik niet denk dat ze dominee Quist toegezongen hebben: „Ver van den troon der tronen en *s hemels zonneschijn, wilt O'onder menschen wonenNee, dat moet gezang 1 uit het liedboek geweest zijn: „God heeft het laatste woord Een mooi lied overigens, maar daar hebben we het nu niet over. De bonders moeten het niet te gek maken. Ik zei al, over een enkel gezangetje in het noorden des lands zul Je me niet direct horen. Over twee wél en nog meer over het feit dat De Waarheidsvriend dit zonder blikken of blozen meldt. Is dit dan al geheel gewoon? Staande èn aan 't slot een gezang zingen? Legt ir. J. van der Graaf daar de vinger niet bij? Wat zullen we nou hebben Met een zeker heimwee denk ik terug aan de tijd, toen het nog zo was bij de gereformeerde bonders dat zij, als er in een van hun geschriften eens per ongeluk een gezangvers uit het liedboek tussendoor was geglipt, zorgvuldig vermeden aan te geven dat het uit het liedboek kwam, net zoals de EO doet. Ik heb indertijd de bonders daarvoor berispt: of geen gezangen, schreef lk, of wél, maar 't dan ook eerlijk zeggen. Toch kwam die kleine oneerlijkheid voort uit de oprechte begeerte, de gezangen weg te houden uit het gereformeerde bondsleven. Ja. zo was het toen, nog niet eens zo gek langgeleden. En vandaag zingen de bonders staande gezangen. Nu nog in Tange- Alteveer, maar voordat je 't weet in Huizen (Noord-Holland). Zal er dan nog één zijn, die z'n mond houdt? Deze rubriek is uitsluitend bestemd voör korte reacties op in deze krant gelezen berichten artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover of over het met plaatsen (meestal door ruimtegebrek! kunnen wij helaas niet corresponde ren 8rieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859.1000 AW Amsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld BOA-affiche (3) Even keek ik verbaasd op toen ik las (Trouw van 12 augustus) dat mr. M Kneepkens mijn kritiek (Trouw van 7 augustus) op tie BOA-affiche een ra cistisch karakter toekende. Maar zeer spoedig realiseerde ik mij. dat het nu eenmaal bij gebrek aan argumenten in zekere kringen gebruikelijk is te trachten de andere mening met het etiket „racisme" te diskwalificeren. Mijn kritiek heeft niets met racisme van doen. maar richt zich uitsluitend tegen de werkelijk absurde situatie, dat. om mij tot Zuid-Afrika te beper ken. een Zuid-Afrikaan (banneling?) hier in staat wordt gesteld met Neder landse belastinggelden een vernieti- gings-veld tocht tegen de blanken in Zuid-Afrika te voeren. En daarbij no ta bene met beledigende kreten zijn financiers (de Nederlandse belasting betalers) uit te schelden om deze voor zijn zaak te winnen. Over racisme gesproken! De heer Du Plessis mag wat mij betreft rustig van de Neder landse gast vrijheid gebruik of zo U wilt misbruik maken, voor zijn campagne tegen Zuid-Afrika. maar ik en met mij vqlen heb tegen de financiering daarvan met overheids gelden onoverkomelijk bezwaren. Berkel en Rodenrijs p. J. G. A. Ego. Bijbelgebruik (3) - Na de bespreking door de heer Klei van het boekje „Bijbel en seksuali- waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur ing. O. Postma HOOFOKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsierdam W'bauistraat 131 Amsterdam iet 020-91345(5 tele* 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Hed. Credietbank Rekeningnr 23 00 12 57* REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-11S588 (abonnementen en bezorging) tel 010-115588 (redactie) tel 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westbiaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorgingi tel 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitslurtend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen Per maand 16.98 Per-kwartaal 50.95 Per half jaar f 101.90 Per jaar 201.60 Advertentietarieven op aanvraag Telefonische abonnementenop- drachten (zie adressen boven i Opgave familieberichten 9-19.30 van maandag t/m vri|dag Op' zondag van 18-20 uur telef 020- 913456. Opgave mini-advertenties tel 020-936868 of schriftelijk aan Mrni-Adv afdeling, postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzingen uitsluitend schril- teii|k aan onze Amsterdamse adressen teit" vraag ik mij af, of wij als gewone gereformeerden ons niet te veel gaan verbeelden dat pas in deze „verlich te" tijd de Bijbel goed wordt uitge legd. Waaruit dan moet volgen dat eeuwenlang ons voorgeslacht de Bij bel verkeerd heeft, gelezen. Laten wij toch wat bescheidener zijn eri ons telkens weer afvragen of wij met onze bijbeluitleg wel op de goede weg zijn; of hier geen spréke is van een aanpas sen van de Bijbel aan onze moderne inzichten, in plaats dat wij omge keerd onze inzichten toetsen aan de Heilige Schrift. Hetgeen uit het boek je van ir. Mulder wordt geciteerd heeft mijn hartelijke instemming: dit. noem ik geen „bijbelteksten pluk ken" maar gewoon de Schrift laten spreken Utrecht H. C. de Jong Bijbelgebruik (4) In de krant van 9 augustds bespreekt de heer Klei een boekje van een zeker K. Mulder „Bijbel en sexualiteit." Op. voortreffelijke wijze behandelt de schrijver van dit boekje allerlei vraagstukken die hiermee verband houden In zijn argumenten schrikt hij er niet voor terug om te zeggen: zo zegt de Heere in Zijn Woord, en in Zijn wet. De heer Klei noemt dit „bijbelteksten plukken", en dat dit aan jongeren ên hun ouders alleen maar schijn-zekerheden mee geeft Nee heer Klei, niets is minder waar dan dat. Als Jezus in de woestijn verzocht wordt, zegt ook Hij: „Nee satan, want er staat geschreven." Dat is voor ons allen en voor onze gerefor meerde kerken de enige weg terug. Oosterend-Texel W. Tuinema Bijbelgebruik (5) De heer Klei generaliseert enorm door te stellen, dat „gewone" gerefor meerden anders denken dan „vrijge maakte". Gelukkig is dat maar een deel. Verder gaat de vergelijking tus sen het tekstgebruik van de „vrijge- maakten" en de „pacifisten" in het geheel niet op. Tegen het tekstge bruik van „pacifisten" zijn andere teksten tegenover te stellen, zoals: „De overheid draagt het zwaard niet tevergeefs". Maar lk daag de'heer Klei uit. om een tekst te noemen waarin seks voor het huwelijk wordt goedgekeurd of aanbevolen. Andijk W. Bloemendaal Bijbelgebruik (6) Ik wil graag reageren op een artikel van de heer A J. Klei (8 augustus) „De Vrijgemaakte gereformeerden en seks". Ik krijg sterk de indruk dat het niet zozeer het bijbelgebruik van de heer Mulder Is waar de heer Klei het niet mee eens is: hoewel dat waar schijnlijk ook wel: maar lk geloof dat het veeleer de uitkomst van dat bij-' belgebrulk is waar hij let moeilijk mee heeft. Ik krijg die indruk door de volgende opmerking van de heer Klei: „Er zijn mensen die van een dergelijk bijbelgebruik diep onder de indruk raken. Het staat toch maar in de Bijbel én daarom verhuist Annie naar de logeerkamer en moet Pim zijn vriend wegdoen." Hieruit spreekt mijns inziens onvrede met de gevol gen van het bijbelgebruik en niet zozeer met het bijbelgebruik zelf, want het „verkeerde" daarvan wordt in het artikel niet aangetoond. Ik ben het met de heer Klei eens, dat je met onzorgvuldig en oneferbiedig bijbelge bruik elke stelling kan ondersteunen niet bewijzen!) die je maar wilt. maar dat gelat dan evenzeer voor de heer Klei die het mijns inziens nogal moei lijk kan verkroppen dat die arme Anna naar de logeerkamer moet en dat die arme Pim.zijn vriend weg moet doen. (Ik kan me dat overigens voorstellen hoor). De heer Klei loopt dan het gevaar dat hij zijn bijbelge bruik zodanig aanpast, dat die verve lende dingen niet hoeven. Ik wil graag met de heer Kiel een zorgvuldig en eerbiedig bijbelgebruik bepleiten, maar dat impliceert dan ook dat eventuele moeilijk verteerbare zaken die hieruit naar voren komen en die als Gods wil aangemerkt zouden kun nen worden, geaccepteerd moeten worden. Daarbij laat ik in het midden of de stellingen van de heer Mulder al dan niet juist zijn. Bussum M. Knevel Uitzendbureaus De slimste man van het kabinet is zonder enige twijfel minister Albeda. Zijn ambtenaren waren in februari al druk bezig om plotseling de uitzend bureaus te dwarsbomen door niet toe te staan dat uitzendkrachten langer dan drie maanden in dezelfde baan bleven. Er werd fors gedreigd met het intrekken van de vergunning als een Het gaat om de congregationalisti- sche unie van Schotland, een kleine kerkgemeenschap met 20.000 leden, verdeeld over 110 plaatselijke ge meenten Haar ledental is de afgelo pen twintig jaar sterk gedaald en men heeft een tekort aan predikan ten. Over het algemeen is de leeftijd van de gemeenteleden hoog. Boven- BERLIJN (EPD) Als alles loopt volgens verwachting, zullen de protestantse kerken in Oost- en West-Duitsland en Oostenrijk in 1985 een nieuw gezangboek hebben. Over de uitgangspunten hebben de diverse kerken thans overeenstemming bereikt. De bundel die thans wordt gebruikt, is van 1951. Deze is gestempeld door de theologische hervormingsbeweging van de naoorlogse tijd, die sterk tot kerkelijkheid drong. Deze greep vooral terug op de Reforma tie en de liederenschat van de zestiende eeuw. In de nieuwe bundel zullen impulsen komen uit de meest verschillende kerken van de wereldchristenheid: zowel spirituals van Amerikaanse negerslaven als meditatieve gezangen van Aziatische kerken. Ook zal er ruimte zijn voor nieuwe liederen, die nu nog als „stencilliederen" door het leven moeten, en waarin moderne vragen van oorlog en vrede, techniek en nieuwe levensstijl aan de orde komen. bureau 'zeurde' om verlenging. Pas in juni kreeg de zaak publiciteit. Zelfs vakorganisaties, ook de witteboor- denbonden, wisten nauwelijks wat er aan de hand was. Als er geen werkwil ligen op de vele advertenties van be drijven afkomen en de ingewerkte uitzendkracht moet na drie maanden opkrassen, kunnen de andere mede werkers weer overwerken. Dat over werk is door loonbelasting heel hoog en extra belasten er vloeit weer meer geld naar de lege staatskas. Daarom is Albeda de slimste. Maar de mensen die door het gedwongen vertrek van uitzendkrachten de pineut zijn en on der zware druk komen te staan, zij kunnen de naam Albeda niet meer over hun lippen krijgen. Is werken in dit land dan toch alleen voor de dommen? Lisse J. A. Bom Jeruzalem (6) Op 5 augustus stond in deze krant een ingezonden brief van W. Tj. Bln- nerts uit Renkum rond het probleem IsraëiyJenizalem. Hierin kwam de volgende zin voor: „Door de verblin ding van de zionisten staat de volgen de holocaust onvermijdelijk vast; want God is rechtvaardig." Ik meen dat W. Binnerts hier een persoonlijke opvatting over wat juist is; projec teert op de Heer van de wereld: een nieuwe massavemietiging onder de joden. Waarom letterlijk in Gods naam brengt B. dat begrip holo caust in verband met welke recht vaardigheid dan ook? Weet hij Sij ei genlijk bij benadering wat er tussen 1933-45 is GEBEURD? Daden van"de meest onvoorstelbare wreedheid en schande, door MENSEN begaan. Wie deze, op enigerlei wijze, aan God toe schrijft lastert Hem; hij lastert ook de slachtoffers, dode en nog levende. B. verwerpt de ..hersenschim" van een zionistische staat op de argumen ten wil ik hier niet ingaan. Maar juist omdat er mensen zijn met opvattin gen als hierboven vermeld, is zo'n staat van levensbelang voor het Jood se volk. Dat die staat fouten maakt (zoals ook andere landen) is een heel ander probleem, dat overigens noch ontkend noch goedgepraat mag wor den. Maar wie aan het bestaan van Israël of aan zijn fouten de gedachte durft te verbinden dat een volgende holocaust .rechtvaardig" zou zijn, laat zich inspireren door misleiding en/of haat. Nijmegen E. M. Vogel Politie (7) Enigszins verbaasd las lk enige inge zonden stukken n.a.v. het droevig ge beuren in Rhoon. Door een toevallige Van een onzer verslaggevers LEUSDEN Instanties voor zending en evangelisatie van de gereformeerde kerken hebben gunstig gereageerd op het verzoek van een kleine kerk in Schotland om een ervaren evangèlisatie-werker voor twee of drie jaar naar Schotland te sturen. situatie kwam ik in een van de kerken terecht waarin de afgelopen maan den Marokkanen gehuisvest waren. Ik zag daar iets van de wanhoop en onrust van deze mensen. En dan lees je ingezonden stukken waarin ds Ter Haar niet gereformeerd genoeg wordt genoemd. Of het wel gereformeerd is dit hele gebeuren te dekken met Ro meinen 13, mag ik minstens betwijfe len. Ik heb ietó gezien wat het actieco mité deed. Daar maakte ook ds Ter Haar deel van uit. De wijze waarop deze mensen bezig waren heeft een heel diepe indruk op mij gemaakt. Nu het onderzoek naar het gebeuren in Rhoon nog in volle gang is heeft het, dacht ik, weinig zin een discussie te houden over dit gebeuren, 't Is uitein delijk voor alle betrokkenen al erg genoeg. Of het zin heeft zondags in de kerk ook eens te denken aan onze buitenlanders en ook aan politie en regering die vandaag voor zulke enor me problemen staan dient te lezer zelf maar te beoordelen. Capelle a/d IJssel J. M. Zuidhoff Vernielzucht Met verbazing las ik in Trouw van 11 augustus het bericht waarin melding wordt gemaakt van vernielingen door militairen voor tien tot vijftien dui zend gulden per maand in de Gene- raal-majoor De Ruyter van Steve- ninck-kazeme te Oirschot. Ik vraag mij wel af, of er nog zo iets als disci pline bestaat in ons leger. v 's-Gravenhage G. Heinhuis Van een onzer verslaggevers VLAARDINGEN De stichting Friedensstimme Nederland heeft be richt ontvangen dat in de Sowjet- Unie opnieuw een geheime drukkerij van de initiatief-baptisten is Ontdekt. Zeven drukkers, vijf vrouwen en twee mannen in de leeftijd van 24 tot 43 jaar, werden aangehouden en nog vier mannen. De drukkerij bevond zich in het dorp Gliwenki, in het gebied van Krasno dar in het zuiden van Rusland, bij de Zwarte Zee. Het was een drukkerij van de illegale uitgeverij Christjanin (De Christen). In Merefa bij Charkow in de Okraine is de baptistenvoorganger Michael Krowko gearresteerd, daags voordat hij een huwelijk zou bevestigen. De bruiloft zelf werd de volgende dag uiteengejaagd en twee deelnemers werden opgepakt. De laatste tijd zijn nog meer baptisten gearresteerd. ZONDAGIN HET DORP Zondag jl. was het wel bijzontoêi vredig in ons dorp. Er hing een, warmte over ons. zonder wind 1 zonder geluid. De onvermijdeï zondagse puzzel-rit door dez«( t( van de Kempen ontbrak zeltg, werd het ons duidelijker. In aanpalend dorp stond die dag j op stelten in de een of andere braderie. Wij treffen hetdatonfatt te klein is voor dergelijke feestelijkheden. Iedereen waa( weg. Alleen wij zaten achter hr de boomgaard in te kijken. ar. 's Morgens bleven we lk zou! i zeggen ambtshalve thuis on oc een kerkdienst uit onze eigen ie parochiekerk werd uitgezondet ei hadden alle rust om de goed er overwogen en bijbelse woorden at „leid ons niet in verzoeking" to te laten doordrongen. Er g&ir sterke bemoediging van uit. wijzen van de weg aan mens zich vandaag wel eens afvragen allemaal wel helpt om je in God naam voor elkaar in te sps gedachte behoorde bij de die ons kan treffen. Door de de tuin bleven de woorden als' hangen. In de kerseboom en daarnaast de boom met winterj vlogen de boerenzwaluwen aid Meestal hoog boven ons, maan toe in duizelingwekkende vaart duikvlucht over ons heen. Toen even rust namen van hun wilde verschenen de mezen achteruit heg. We vergaten bijna de tijd] toch waren die woorden Juist a de tijd geweest, tijdgenoten in| goede zin van het woord, h< kwamen van de Eeuwige. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: te Papendrecht (t W. Riphagen te Westbroek. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen: te Veenendaal K. Vi laatstelijk missionair pred. in name. wonende te Haren (Gr.! Feminisme en geloof, voor wen voor wie het onderwerp nieuw is, 19-20 september. Kei Wereld, Driebergen (tel. 03438-1 Vragen rond het gezag van d llge Schrift, causerie van prof. N. Ridderbos op de predikant! ferentie van het confessioneel formeerd beraad, woensdag V tember, Immanuelkerk, Ermd en opg. tel. 03417-51542. UTRECHT (ANP) De r.k. bi* penconferentie heeft zich in R dam beraden over de toekom het derde landelijk pastoraal ot (LPO-m). Er is steeds van uitge dat LPO-m, na zijn eerste i over samen geloven en samen zijn, een tweede bijeenkomst, catechese, zou beleven. Hierovt pen de bisschoppen zaterdi Utrecht spijkers met koppen tei sarrien met de agendacommissie LPO-m en de delegatieleider! niet in de agendacommissie zitti dien zijn vele leden nog niet ver trouwd met de gedachte, dat Schotr land geen christelijk land meer is. Men verwacht van de Nederlandse man een helpen ontdekken van nieu we gedachten en middelen ten dien ste van de evangelieverkondiging en een stimuleren om na te gaan wat evangelisatie vandaag betekent. Van een onzer verslaggevers GRONINGEN Vrij dag 5 september zal er in de Martinikerk een symposium worden ge houden over het beheer en het gebruik van ou de, monumentale bin- nenstadskerken. De stichting Schip Martinikerk, die dit symposium organi seert, noemt de proble men rond de exploita tie van deze kerken .jteer klemmend". Het symposium moet die nen om tot een zekere Symposium over oude kerkgebouwen gemeenschappelijke benadering te komen door de diverse be heersinstanties van monumentale kerken in den lande. Ook wil men met deze bijeen komst de problemen van beheer en gebruik onder de aandacht brengen van de ge meentelijke, provincia le en rijksoverheid. Tenslotte dient het symposium om de ker kelijke gemeenten, die in de meeste gevallen eigenaresse zijn, een duidelijker beeld te ge ven van de mogelijkhe den van multifunctio neel gebruik van de kerken en de gevolgen voor de organisatie vorm waarin het be heer plaatsvindt. spre. kers zijn onder anderen ds. H. Blankensteyn. studiesecretaris van de Professor Van der Leeuwstichting, en mr. B. Plomp, vice-voorait- ter van de vereniging van kerkvoogdijen. Van onzer verslaggevers OLDEKERK Nu de gemeenteraad van Oldekerk (Gr.) het ambtófl heeft afgeschaft, zal voortaan voor elke gemeenteraadsvergadering 3 voorafgaande zondag gebeden worden in de kerkdiensten van de hervd gemeente. Dit heeft de kerkeraad besloten. De plaatselijke voorganger J. C. Sdi vindt het gemeenteraadsbesluit een verarming, „hoe eerlijk en terecht ook kan zijn". Daarom zag de kerkeraad het als een taak voor de kerl gebed over te nemén. „Dit bidden voor de overheid in de kerkdieq natuurlijk niet iets nieuws", aldus kandidaat Schaap. Alleen gaat het no anders, omdat we zo duidelijk aanknopen bij de raadsvergaderingen" gereformeerde college ds. A. Addis kon gisteren nog niet zeggen, d gereformeerden dit hervormde voorbeeld zullen volgen. Van een medewerker VEENENDAAL De in Oost-Europa wer kende internationale en interkerkelijke zen- dingsbond „Licht in het oosten" bestaat zestig jaar. Dit jubi leum wordt zaterdag 30 augustus gevierd in Amerongen. De orga nisatie houdt zich be zig met het produceren en verspreiden van bij bels en christelijke boeken. „Licht in het oosten" werd in 1920 in Duitsland opgericht, na een noodkreet uit Rus land. Een voorganger van een groep evangellechriste nen in Leningrad vroeg drin gen om een miljoen bijbels, nieuwe testamenten en evangeliën. Hij meldde dat de voorraad bijbels in Rus land volledig was uitgeput. Er gingen niet alleen bijbels naar Rusland, maar ook werd al gauw in Wernigerode een bijbelschool gesticht, vooral bedoeld voor Russi sche krijgsgevangenen in Duitsland. Er werd Ook een Russische bijbelconcordan tie gemaakt, de Symphonia, die in de Sowjetunie nog steeds een van de meest be geerde boeken bij de bijbel In Nederland werd „Licht in het oosten" voor de oorlog vertegenwoordigd door plaatselijke comité's met o.a. baron van Boetzelaer, dr. W. G. Harrenstein, Jo hannes de Heer en ds. J. Ho- vius. Ook het tegenwoordige comité van aanbeveling om vat personen uit vele kerken. Verboden Toen in 1929 de bij be lin voer in de Sowjetunie werd ver boden, ging „Licht in het oosten" langs ni,etK>fficiële kanalen verder. Na de oorlog breidde men de activiteiten uit tot andere Oosteuropese landen. Honderden boeken heeft de bond in de Ioor der jaren in Oosteuropese talen vertaald en in oplagen van vele miljoenen verspreid. Er kwamen bijbelverklaringen, kinderbijbels. dagboeken, leidraden voor voorgangers van gemeenten, brochures over sekten beschikbaar, alsmede boeken van Buny- an, Spurgeon, Hallesby, Watchman Nee en anderen. „Dit vertaalwerk is weinig spectaculair", zegt in Vee nendaal secretaris R. Prins van de Nederlandse stich ting. „Dat zal wel de voor naamste reden zijn waarom „Licht in het oosten" nooit zo op de voorgrond is getre den Tocht is dit werk van het grootste belang voor de consolidatie en groei van de kerk in Oost-Europa, jaar hoopt men dit sl nog te overtreffen. De heer Prins zal op dei leumdag in Ameronge morgens in het zending! conessenhuis spreken „Waarom groeit de kd de verdrukking?" Ooi een film worden vertt die recent in Rusland I genomen. De bijeenK begint om tien uur. 's Middags is er een bij komst in de Andrled Evangelist Jakob Esau telt dan over zijn gevl nis-ervaringen in Sibert mevrouw M. Boschhil over haar belevenisseri het brengen van bijbelsi OostrEuropa. Met een I dankdienst, geleid door| dr. C. Graafland, woro dag besloten. Een koor Russische christenen zijn medewerking aan' dag toegezegd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2