Vijfurige werkdag en
sociale dienstplicht
De dans in de verkondiging
Vermeende
bijbelteksten
Uit brieven van lezers
Trouw
Raad van kerken stelt voor:
Turkije: overval
op christenen
Beter laat
dan nooit
VANDAAG)
Conferenties
VOORBjJGANGE
Raad van kerken
in Madagascar
WOENSDAG 13 AUGUSTUS 1980
Van een onzer redacteuren
AMERSFOORT Een vijfurige werkdag voor iedereen, gecombineerd met een vorm van
sociale dienstplicht en een basisinkomen voor iedere volwassene. Dit zijn enkele aanbevelin
gen, die de raad van kerken doet in een gisteren verschenen studie over arbeid en inkomen.
Van een onzer
verslaggevers
AMERSFOORT Het gis
teren verschenen boekje
„Over arbeid en inkomen"
van de raad van kerken in
Nederland blinkt niet uit
door zorgvuldig bijbelge
bruik. Dat is al te merken,
als men de eerste regels
van de brochure leest:
„In het zweet uws aan-
schijns zult gij uw brood
verdienen.
Wie niet werkt, zal ook
niet eten.
Twee gezegden uit de Bij- inkomen."
bel. Voor een land als Ne
derland, met zijn christe
lijke culturele achter
grond, zijn deze gezegden
sterk bepalend voor de
manier waarop wordt aan
gekeken tegen arbeid en
Maar in Genesis 3 vers 19
wordt niet gesproken van
„verdienen". In werkelijk
heid staat er: „In het zweet
uws aanschijn* zult gij
brood eten."
En het harde woord „wie
niet werkt, zal ook niet
eten" komt in de bijbel
niet voor. Paulus schreef
aan de christenen van
Thessalonica: „Als iemand
niet wil werken, zal hij
ook niet eten", en dat is
heel wat anders. (2 Thessa-
lonicenzen 3 vers 10). Hij
had daar naar alle waar
schijnlijkheid het oog op
mensen, die in een soort
van o vergeestelijkheid
meenden op kosten van de
gemeenschap te mogen
leven.
Vernieuwing van de levensstijl kan
pas goed op gang komen, als de ar
beid in ons land anders zou worden
verdeeld. Huishoudelijk werk, vrijwil
ligerswerk en betaalde beroepsarbeid
zijn volgens de raad van kerken niet
goed verdeeld over alle mensen.
Ontkoppeling
De studie, waaraan maanden is ge
werkt. is bedoeld om een discussie los
te maken. Mede op grond van de
reacties zal de raad dan zijn definitie
ve standpunt over de verhouding tus
sen arbeid en inkomen bepalen
De raad merkt op, dat vooral de vele
sociale voorzieningen al een ontkop
peling gebracht hebben tussen ons
inkomen en het werk dat we verricht
hebben. Toch zal die ontkoppeling
nog veel verder moeten gaan.
Gehuwde vrouw
Tegelijk zal er meer waardering moe
ten komen voor werk waarmee in
economische zin geen inkomen wordt
verdiend, zoals vrijwilligerswerk en
huishoudelijk werk Door een betere
verdeling van het werk en een andere
manier van werken moet arbeid meer
in het teken komen te staan van een
rechtvaardige samenleving.
Als iedereen die nu acht uren per dag
werkt, vijf uur gaat werken, zullen
meer werkenden ingeschakeld wor
den om de bestaande hoeveelheid be
roepsarbeid te verrichten. Iedereen
die daartoe in staat is, zou vijf uur per
dag betaalde beroepsarbeid moeten
gaan verrichten, dus ook gehuwde
vrouwen.
De raad van kerken pleit dan ook
voor een zekere arbeidsplicht voor
iedereen. Die arbeidsplicht zou niet
alleen moeten gelden voor de betaal
de beroepsarbeid, maar ook voor de
onbetaalde huishoudelijke arbeid
door gehuwde mannen.
Zinvol werk
Bepaalde arbeid in de sfeer van het
vrijwilligerswerk blijft nu liggen bij
gebrek aan belangstelling. Andere ar
beid. beschouwd als rotklussen,
wordt verricht door buitenlandse
werknemers omdat alleen zij daar
voor nog zijn te krijgen
De arbeidsplicht zou ook voor deze
vormen van arbeid moeten gelden.
De raad spreekt dan van sociale
dienstplicht. De raad verwacht, dat
door een dergelijke herverdeling van
de arbeid meer mensen in staat zullen
zijn tot zinvol werk. De inkomensver
schillen moeten volgens de raad van
kerken ook kleiner worden en er moet
een maximuminkomen komen. Ar
beid kan ook op andere manier dan
met geld worden beloond, bijvoor
beeld door plezier in het werk en
voldoening over de resultaten, door
waardering van anderen. Ook geme
ten naar deze aspecten moeten ar
beid en arbeidsbeloning rechtvaardi
ger worden verdeeld.
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in oeze krant gelezen
berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten,
oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te
worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover of over
het niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde
ren. Brieven adresseren aan Secretans hoofdredactie Trouw. Postbus 859,1000
AW Amsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver
vermeld.
Politie (8)
In de krant van 5 augustus kwam een
schrijven van ds. Ter Haar over de
Marokkaan die is getroffen in Rhoon.
Wij leven mee met het gezin van de
politieman, het was toch van hem
geen moedwil? Wij wensen de agent
veel sterkte. Dominee gaat zo te keer
over dit geval. Hij vergeet zeker, dat
er in Rotterdam een vrouw van 81
jaar is beroofd en doodgestoken door
een Marokkaan. Nu dit in Rhoon is
gebeurd staan de kranten er vol van,
maar niets over die oude vrouw.
250.000 werklozen en er komen nog
dagelijks meer buitenlanders. Ga
maar in een kerk, en ds. 'er Haar
doet zijn werk wel. Ik geloof wel, ben
hervormd, maar er gaan er meer naar
de kerk. die er zo over denken als ik.
Laten wij als Hollanders anders gaan
denken, en niet zo op de politie
schimpen en natrappen als die man
zijn plicht doet. Als er geen agenten
waren, was het een nog grotere
bende.
Hoogvliet B. B. Haarsdl jk
Oorlogsrecht
De heer Stelling disputeert met de
minister over het oorlogsrecht. Mijns
inziens vergeet hij in zijn beschou
wingen het feit te betrekken, dat ver
dragen geen zekerheid bieden (he-
iaas) voor de naleving der bepalingen,
r Öijvoorbeeld: momenteel wordt be-
weerd, dat de Sowjet-Unie in Afgha
nistan deze schendt. Wil men meer
zekerheid betreffende de naleving.
dan is een stok achter de deur. of wel:
de mogelijkheid met gelijke munt te
betalen een onmisbare factor. En dit
is nu juist waar deheer Stelling een
tegenstander van is. Academisch
heeft hij mogelijk niet geheel onge
lijk, maar praktisch heeft de minis
ter. die de verantwoordelijkheid voor
de defensie draagt, het bij het rechte
eind.
Rotterdam C. P. van Reusser
Kerk open
Onder de titel ,,'t Is zonde van de
kerken" schrijft mijn vriend Eimert
Pruim (zo mag ik hem wel noemen) in
Trouw van 7 augustus een ironisch
getint artikel ..In Zwolle", schrijft
hij, blijven drie vorstelijke kerkge
bouwen op de meest bezochte plaats
sen zes dagen per week potdicht. Nee
toch niet. "s zomers is er tijdens de
markt dertig minuten orgelmuziek.
Er voor en erna vergapen mensen
zich aan bizarre religiositeit rondom
voor de natie gesneuvelde admiraals
en2." Ik vind het Jammer dat Eimert
nu juist de Zwolse Grote Kerk op de
korrel neemt. Het is juist hier, dat wij
begonnen zijn de kerk open te stellen
voor het publiek. In de maand juli
eerst twee dagen later drie en de week
van 4 t/m 9 augustus vanaf woensdag
t/m zaterdagmiddag De gehele
maand augustus zal de kerk verder
open zijn vanaf dinsdag t/m zaterdag.
Je kunt er dan wat kopen ook, foto's,
grammofoonplaten, herdenkingspen
ningen van de restauratie, beschrij
ving van de kerk en binnenkort nog
veel meer Dit alles ten bate van de
restauratie. We hebben hier op dit
moment 13 vrijwilligers voor. Ter
oriëntatie, de hervormde gemeente
moet voor de restauratie zelf twee
miljoen gulden opbrengen. Tenslotte
nog één opmerking: of alle door Ei
mert genoemde literatuur door ons
zal worden verkocht is nog niet zeker,
een gedeelte wel, en wat vrijwilligers
betreft, het is wel moeilijk ze te
vinden.
Zwolle Leo Witvliet.
voorz. actiegr. geldinzameling
restauratie Grote Kerk
Bewust zondigen
Wat is nodig om verzekerd te zijn, het
eeuwige leven te zullen verkrijgen:
Allereerst een kennen van de Wet der
Liefde, die ons is geopenbaard door
Jezus Christus. En „hoe" voortaan
niet meer tegen deze wet te zondigen.
Dit laatste kan de mens namelijk
alleen „opbrengen" na de bekering
die voldoet aan de bepalingen van
deze Wet. Hieruit is te verstaan hoe
de mens waarlijk zijn oude natuur
verloochend en de nieuwe mens heeft
aangedaan! En hij/Zij verzekerd kan
zijn de gaven tot het kunnen gehoor
zamen te hebben ontvangen. Dit ge
hoorzamen houdt in dat de mens
voortaan bewust niet meer zondigt. (1
Joh. 3:9) Ja. zelfs niet meer zondigen
kén! Zij hebben het vlees gekruisd,
met de begeerlijkheden! En plegen
derhalve geen ontucht meer. Waaron
der ook is te verstaan het homofiel
gedrag (Rom. 1:27 en andere teksten).
Hetwelk absoluut geen ziekte op zich
zelf is, doch wel een symptoom van
een nog ziels-ziek zijn. Waarmee ieder
mens erfelijk in het vlees komt. Laten
allen echter weten, dat de mens die in
één zaak bewust zondigt, evenzo aan
sprakelijk tegen de Wet ten Leven
zondigt. En zich dan evenmin gerech
tigd een kind Gods kan noemen. Hij
pleegt dan wel het grootste zelfbe
drog.
Werkendam
J. A. Bax
Bijbelgebruik (2)
Hoewel ik het boekje van ir K. Mulder
niet heb gelezen, voel ik me toch
genoopt tot het reageren op het arti
kel van de heer Kiel. Waarom spreekt
genoemde columnist van „bijbeltek-
sten-plukkerij"? Mogen we de Bijbel
niet meer laten zeggen, wat hij te
zeggen heeft? Dat een .radicale paci
fist" of eenjnaatschapplj-omverwer-
per" evenzo met bijbelteksten zou
kunnen smijten is een uitspraak, die
niet hard zou kunnen worden ge
maakt, zonder dat veel bijbelgedeel
ten weggefiltreerd moeten worden.
Ergens negatief op reageren is na
tuurlijk gemakkelijk, waarna met
evenveel gemak de zaak als „conser
vatief" van de tafel geveegd kan wor
den. Ik vraag u: waarom werkt u,
ondanks uw oecumenische gericht
heid, zo verschrikkelijk polariserend?
De dacht, dat wij als christenen niet
onze vastgestelde mening maatsta
ven aan bijbelteksten, maar veel
meer vanuit de Bijbel ons een mening
moeten vormen over actuele proble
matiek! Zo alleen, en niet anders kan
de huwelijks-moraal nog christelijk
zijn. Laten wij vooral blijven luiste
ren naar wat God ons te zeggen heeft,
in plaats van wat wij ervan denken, of
wat men ervan vindt.
Zwolle D. van Dijk
(Ver)dienen
„Dienen en verdienen," is dat theolo
gie der gewetensbevrijding? Preekt
een dominee, die 30.000 tot 50.000
gulden of meer verdient, beter en veel
en veel harder het evangelie? Is hij
beter van kwaliteit of kwantiteit?
Waarom eerste, tweede en vijfde klas
betaalde dominees? Worden we ge
confronteerd met in rangen gebrach
te evangelies? Is dat geen discrimina
tie van persoon(en) die minder verdie
nen? Is dat bij onze rooms-katholleke
geestelijken ook zo? Werd Jezus van
Nazareth betaald en zijn assistenten,
zijn moeder en apostelen? (die verge
lijking gaat misschien niet helemaal
op). Al het nog aanwezige klasse ge
voel, moet de kerken uit, bij preken,
bij dopen, bij trouwen en bij aanne
men en rouwen.
Amsterdam A. M. Dellemi jn
BRAUNSCHWEIG (EPD) Volgens
informaties, die de protestantse kerk
in Duitsland ontvangen heeft, zijn in
het dorp Deir es Salib ln Oost-Turldje
alle wijngaarden van de christenen
door moslims verwoest. Doel van de
overval zou zijn geweest, de christe
nen van hun bestaansmogelijkheid te
beroven en zo te dwingen hun geboor
testreek te verlaten.
Er hebben zich al voortdurend ge
welddaden voorgedaan in dit dorp,
dat tot het district Mardin behoort.
In het nabijgelegen dorp Kerburan
werd de christelijke burgemeester
doodgeschoten en ln een andere
plaats in de buurt, Arbay, werd de
kerk verwoest De Turkse autoritei
ten hebben niets tegen deze geweld
daden ondernomen. De regering in
Ankara stelt zich op het standpunt
dat er in Turkije geen vervolging van
religieuze minderheden is.
JERUZALEM (AFP) In het
bijzijn van een groot aantal
rabbijnen en artsen heeft de 85-
jarige Iwan Aleksandrowitsj
zich in een ziekenhuis in Jeru
zalem laten besnijden, zes we
ken na zijn aankomst in Israël.
Iwan Aleksandrowitsj werd in
Rusland in een weeshuis groot
gebracht. Veel later keerde hij
terug tot het geloof van zijn
vaderen, maar het lukte hem
toen niet meer om besneden te
worden, omdat de Russische
ziekenhuizen weigeren aan de
ze operatie mee te werken als
het om een volwassene gaat.
Rabbijn Jozef Weisburg, een
van de oudste besnijders in Je
ruzalem, denkt, dat Iwan „de
oudste die zich heeft laten be
snijden is, sinds Abraham, die
waarin opgenomen: De Rotter
dammer. met Dordts Dagblad,
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
Directeur ing. O Postma
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wtbautstraat 131 Amsterdam
tel 020-913456
Postgiro 66 00 00
~Bank Nod Credietbank
Rekeningnr 2300 12574
REGIO ROTTERDAM/OORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tel 010-115588 (abonnementen
en bezorging)
iet 010-115588 (redactie)
tei 115700 (uitsluitend voo'
advertenties)
Westbiaak -1
Rotterdam
REGIO DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
tel 070-469445
(abonnementen en bezorging)
tel 070-469445 (redactie)
tel 070-468864 (uitsluitend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Den Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND
(abonnementen en bezorging
Postbus 3
8000 AA Zwolle
lel 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwoiie
Abonnementsprijzen
Per maand 16,98
Per kwartaal 50.95
Per half jaar f 101.90
Per jaar 201.60
Advertentietarieven op
aanvraag
Telefonische abonnementenop
drachten (zie adressen boven)
Opgave familieberichten 9-19 30
van maandag t/m vrijdag Op'
zondag van 18-20 uur telef 020-
913456
Opgave mini-adverlenties tel
020-936868 ot schriftelijk aan
Mini-Adv afdeling, postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswijzingen uitsluitend senrif-
teli|k aan onze Amsterdamse
adressen
door N. van der Stoep
Het is niet bekend wanneer
het gewoonte werd om mu
ziek te gebruiken ln de ere
dienst. In het Oude Testa
ment vinden we in 1 Kronie
ken 25 het bericht over de
muzikale regelingen voor de
tempeldienst. Daar lezen we
onder meer dat God aan He-
man veertien zonen en drie
dochters had gegeven, en die
allen namen onder leiding
van hun vader deel aan het
gezang in het huis des Heren
met cimbalen, harpen en ci
ters.
Muziek en zang, met hun direct appèl
op emoties en het haft, droegen er
veel toe bij om de vitaliteit van de
Joodse eredienst te verzekeren tegen
over doods ceremonieel.
In het tweede boek van Samuël 6,
lezen we dat David en heel Israël
dansten voor de Heer onder begelei
ding van citers, harpen, tamboerij
nen. rinkelbellen en cimbalen. En
toen de ark de stad binnenkwam,
keek Michal door het venster toe en
zag koning David dansen en springen
voor de Heer; en zij verachtte hem
daarom hartgrondig. En toen David
de offers gebracht had. zegende hij
het volk en hij deelde brood uit en
vlees en druivenkoek. Daarna ging
iedereen naar huis. ook David, om het
feest te vieren. Maar Michal trad Da
vid tegemoet en zei: Hoe eervol heeft
de koning zich gedragen! Zich uitkle
den ten aanschouwe van de slavinnen
van zijn dienaren. Zo ontkleedt alleen
een schooier zich zonder zich te
schamen.
Reactie
Sommige mensen hebben religieuze
ervaringen en willen daar op een
spontane manier uiting aan geven.
Als midden 1979 een medewerker van
Trouw een beschouwing schrijft over
een dominee die zich oefent om in de
dans uitdrukking te geven aan zijn
religieuze ervaringen bij het lezen
van de Psalmen, reageert een lezer op
merkwaardige wijze, met spottende
opmerkingen. Na de zinsnede: Stil
maar gemeente, wacht maar, alles
wordt toch links, besluit hij met. de
vTome opwekking „Onderzoek de
schriften en beproef de geesten of ze
uit God zijn." Deze schrijver stelt
zich op zoals Michal over het „dansen
voor de Heer." En Michal werd door
Scène uit het dansspel over de gelijkenis van de vijf wijze en vijf dwaze maagden, gedanst door c
„Caravs", Jabalpur, India. De dwaze meisjes smeken om wat olie van de verstandige meisjes.
David op strenge wijze terecht ge
wezen.
Thomas
De „Thomas-Christenen" in Kerala
in India geloven oprecht dat de Apos
tel Thomas door Jezus zelf naar India
werd gezonden om daar het Goede
Nieuws te brengen. Uit onderzoek is
duidelijk geworden dat er in de vierde
eeuw reeds een niet onaanzienlijke
christelijke gemeente in Kerala be
stond. Uit de stukken van de kerkver
gadering in Nicea in 325 blijkt dat
Johannes, bisschop van Perzië en In
dia, deze mede getekend heeft.
Ondanks vele op en neer gaande gol
ven van zendingsijver heeft een be
trekkelijk gering aantal personen uit
de hindoe-gemeenschap zich bij de
christelijke gemeente gevoegd. Het
aantal christenen in India komt niet
hoger dan twee drie percent van de
totale bevolking.
Vraag
De vraag is opgekomen of de christe
lijke kerken in India niet meer wer
vende kracht zouden hebben als
kerkmuziek, kerkgezang en de bena
dering naar buiten, een sterker „ei
gen" Indisch karakter zouden heb
ben. India heeft een grote schat en
een rijke traditie van muziek en zang
met eigen aard. En als deze muziek en
liederen goed zijn als dragers van de
tederste gevoelens en voor de roerse
len van de ziel, dan zouden deze ook
gebruikt kunnen worden om de chris
telijke Boodschap uit te dragen.
De traditie van de kerken van de
Reformatie werd voor een groot deel
voortgezet in de kerken in India, de
stijl van de kerkgebouwen, de inrich
ting, de wijze van zingen en de bege
leiding. In eerste pogingen om gezan
gen over te zetten in de volkstaal
werd nog te veel vastgehouden aan
westerse methoden en stijl. Zulke lie
deren die de Indiër niet echt aanspre
ken zijn niet bruikbaar in de evange
lisatie-arbeid. Een enkel element uit
de westerse invloed heeft een verrij
king gebracht, dat is het samen zin
gen, de gemeentezang; verder de
Liedboeken voor de kerken. Door het
groeiend nationalisme werd de bui
tenlandse zendingsarbeid bemoei
lijkt en de zelfstandigheid van de
kerken nam toe, gestimuleerd door
Indiase kerkleiders. De kerk van
Zuid-India wordt gesticht in 1947. La
ter volgt de kerk van Noord-India.
Met de komst van radio, t.v„ gram
mofoon en tape-recorder, zijn muziek
en zang algemeen verbreid, in het
bijzonder onder christenen. Van
oudsher speelden zang, muziek, dans
en toneel een vooraanstaande rol in
de traditionele godsdiensten. Dan
gaan bekende componisten ook pro
beren om hun vreugde van de gevon
den Heiland en Verlosser in lofliede
ren uit te drukken. Ook worden po
gingen gedaan om de oude „Folk
Music" dienstbaar te maken aan de
zendingsarbeid onder eigen volk.
Het instituut „Suvartha Vani", dat is
„Stem van het Evangelie" in Vijaya-
wada, een centrum van de raad van
kerken in Andhra Pradesh, legt zich
toe op de samenstelling van program
ma's voor radio, t.v. en andere com
municatie-middelen
Spel
Ds Raj, die jarenlang directeur is
geweest van Suvartha Vani kwam tot
de overtuiging dat bepaalde inheem
se muziek en dans van Zuid-India ook
een belangrijk middel kunnen zijn
om de evangelische boodschap over
te dragen. Hij schreef een dansvoor
stelling Kim Karthavyam (Wat is
HET RAADSEL VAN DE SCHQ
Derde wereld
De studie pleit verder onder meer
voor betere betaling van arbeid en
grondstoffen uit de derde wereld en
overheveling van arbeidsplaatsen
naar andere landen in het kader van
een mondiale herverdeling van ar
beid en inkomen.
Het boekje „Over arbeid en inko
men" is vooral bedoeld voor groeps
gesprek ln kerken en organisaties.
Het kost 1.50 en is te bestellen bij
De Horstink, Postbus 400, 3800 AK
Amersfoort.
Zin en onzin van arbeid, voor
mensen die werken, 19-21 september,
Woodbrookerswerk, Barchem (tel.
05734-443).
Mensen zoeken een weg, i.v.m. de
gezlnsweek. ter bevordering van het
gesprek tussen gehuwden en niet
(meer) gehuwden, zaterdag 20 sep
tember 10.15-16.30 uur. Toerustings
centrum. Leüsden (tel. 033-943244).
Enkele weken geleden verscheenli
bericht dat uit de Broederkerk ln
Deventer de schedel van Geert On 1
verdwenen en blijkbaar dus gestft
was. Daarna ving ik nog één keert
dat de plaatselijke geestelijke
autoriteiten de dieven opriepen og
de schedel in vrede terug te breng?
De kerk stond daartoe open. En
intussen beluisterde ik in de auto?
deel van een referaat over deze p*
geleerde. Geert Grote hier txachti Ir
tekenen zou overmoedig zijn. In
zoverre was hij modern dat hij ee
positie in het establishment,
namelijk als domheer, opgaf voor|
leven in een commune. Hij stierf k df
1384. De schedel is dus al oud, bijn^ h<
600 jaar. Daarvoor was het geen
schedel, maar wat er nu van overt
was een deel van het hoofd van de
geleerde. Als zodanig een uiterst
waardevol relikwie. Van weinig
heiligen zal een schedel bewaard i
waarbij ik moet opmerken dat ik i
ook weer niet zo erg in thuis ben.
Maar meestal ontmoet je beentja]
kootjes of wat dies meer zijom
zorgvuldig bewaarde haren en n
maar te zwijgen. Hier gaat het ooi
schedel, de plaats waar het meest
waardevolle, het meest edele van
deze man zich in bevond, namelijk
zijn hersenen, dat orgaan waametj
hij eindeloos over God, mens en
wereld nadacht. Je vraagt je af
dieven eraan hebben. Zit er
commerciële waarde in? Leeft er
ergens op aarde wie weet een
Amerikaanse generaal een snob]
die tegen zijn intieme vrienden wil
kunnen zeggen: „en hier heb ik
stem daalt de schedel van Geen]
Grote uit Holland?" Of ls er
een concurrerend geestelijk
gezelschap dat deze schedel graag
aan z'n verzameling ziet toegt
Met recht: het raadsel van de
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Aangenomen: naar Utrecht (sti
zending, part-time) D. C. Nicotó
Oostzaan; naar Hoogezand-fiij
meer M. Zuidersma te Haren.
Bedankt: voor Ede J. Maasland
Barneveld.
Beroepbaar: A. Th. Kramer,
lijk zendingspred. Chr. Evang. K
van Timor, Leidsestraatweg 11
Oegstgeest.
GEREF. KERKEN (VRUG)
Beroepen: te Zoetermeer J. H. Ukk]
ke te Leeuwarden-Huizem, die dit
roep heeft aangenomen.
Visser 't Hooft
mijn plicht?), een spel geïnspireerd
op bijbelverhalen over de schapen en
de bokken en de ontmoeting van Je
zus met de Samaritaanse vrouw aan
de bron. En dit stuk heeft groot suc
ces, soms komen er wel duizend toe
schouwers.
Een hindoe, een vakman in de media,
zwaaide wel de grootste lof toe toen
hij schreef: „I could smell my soil, my
land throughout the play." Vrij weer
gegeven: Hier proef ik nou echt eigen
cultuur!
Sleutelrol
Ds Raj vertrok later naar Birming
ham in Engeland om daar de technie
ken van communicatie te doceren
aan het Selly Oak College. Ds Daniel
volgde hem op en houdt zich vooral
bezig met de samenstelling van radio
programma's in de Telugu-taal. Maar
hij is overtuigd dat de dansspelen een
sleutelrol kunnen spelen bij het berei
ken van de hindoes met de bood
schap van Christus.
De christelijke kerken en organisa
ties in de gehele wereld kunnen voor
het gebruik van de media in de ver
kondiging van het Goede Nieuws van
Jezus Christus advies en bijstand
ontvangen van de W.A.C.C. (Wereld
bond voor christelijke communicatie)
met hoofdkantoor in Londen. Hulp
wordt verleend bij het „hoe" en het
„waarom" van communicatie-midde
len die ingezet kunnen worden voor
het gedrukte woord, het gesproken en
het gespeelde woord. Ook uit Neder
land worden jaarlijks fondsen naar
Londen gezonden door de Nederland
se zendingsraad voor de uitvoering
van programma's in ontwikkelings
landen.
De tweede christelijke organisatie in
India die gesteund wordt en die zich
toelegt op onder meer het gebruik
van de inheemse dans in de evangeli
satie, is Caravs, het christelijk ge
nootschap voor radio en audio-visue-
le diensten in Jabalpur. Een hoogte
punt ln de jaarlijkse uitvoeringen is
een kerstspel. De medespelenden
proberen in de dans de vreugde over
de geboorte van de Heiland uit te
drukken. Voor de Bhasker-familie (ds
Bhasker is directeur van Caravs) is
dat een gezinsaangelegenheid. Naast
mevrouw Bhasker spelen de dochters
Grace en Aruna er dikwijls in mee.
Een ander dansspel beeldt de gelijke
nis van de tien maagden uit. De chris
tenen in India zullen voortgaan met
de studie van deze authentieke mid
delen, om hun geloof uit te dragen.
N. van der Stoep is secretaris van de
radio- en televisiecommissie van de
Nederlandse zendingsraad.
Komende zondag zal ln Genève
tachtigste verjaardag worden gevk
van dr. W. A. Visser 't Hooft, de t
voorzitter van ie wereldraad van h
ken. Weliswaar is hij pas op 20 a
tember jarig, maar voor deze viert
is nu mooie gelegenheid, omdat i
meeste oecumenische kopstuk!
deze dagen in Genève zijn voor
vergadering van het centraal comi
van de wereldraad, die morgen I
gint. Dr. Visser 't Hooft was van 19
toen besloten werd tot de oprichti
(de officiële oprichting vond als j
volg van de oorlog pas in 1948 plaal
tot 1966 secretaris-generaal van
wereldraad en nog steeds is hij reg
matig in het kantoor te vinden, wr
hij zijn belangstelling toont voor
zaken die op het gebied van de o«
mene gaande zijn. Begin april pub
ceerden wij als voorproefje op zt
verjaardag reeds een uitvoerig vraa
gesprek met dr. Visser 't Hooft.
Willebrands
Kardinaal Willebrands. de r.k. ai
bisschop van Utrecht, krijgt zond
een eredoctoraat van het Assumpt*
College in Worcester (VS). Tegeli j
worden met hem gedoctoreerd
grieks-orthodoxe aartsbisschop
Amerika Iacovos, de bekende Aro«
kaanse rabbijn H. Tannenbaum
Cynthia Wedell, het Amerikaanse
vrouwelijke lid van het presidia
van de wereldraad van kerken.
ANTANANARIVO Op Madag*
car, het grote eiland ten oosten vs.
Afrika, is een raad van kerken F
sticht. De roomskatholieke. an#
caanse, lutherse en hervormde
ken werken erin samen. Doel is, was
mogelijk, als kerken als eenheid nas
buiten te treden. Van de 8,5 miljoP
inwoners zijn 3,5 miljoen christen
van wie de helft rooms-katholiek.