Boesak sceptisch over
gesprek met Botha
Vit brieven van lezers
Je moet een van de besten geweest zijn
Trouw
Werelddiakonaat:
Afrika wordt
groot rampgebied
Duizenden leden
voor Küng-comité
Dominee van twaalf jaar
Stille tocht
in Den Haag
VANDAAG
VOORBIJGANGERS!
Conferenties
DINSDAG 12 AUGUSTUS 1980
KERK
TROUW/KWARTET R H S 2
Van onze correspondent
JOHANNESBURG Twee
vooraanstaande kerkleiders
denken fundamenteel ver
schillend over de historische
ontmoeting van zesentwintig
vertegenwoordigers van de
Zuidafrikaanse raad van ker
ken met premier Botha.
br. Alan Boesak, de voorzitter van de
invloedrijke Broederkring, heeft de
kerkleiders gewaarschuwd tegen ver
dere gesprekken met de regering.
Botha heeft zich bereid verklaard tot
een tweede ontmoeting, later dit jaar,
die dan een hele dag zou kunnen
duren, op voorwaarde dat de kerklei
ders zich in deze periode zullen ont
houden van provocerende uitspraken
tegen de regering.
Bisschop Desmond Tutu, de secreta
ris van de raad van kerken, betreurt
de uitspraak van Boesak. Tutu zei,
dat hij niet van plan is, zo sceptisch
te worden, dat hij niet meer wil mee
werken aan pogingen om de kloof te
overbruggen. Tutu zei. dat er geen
sprake van is, dat de kerk zichzelf
door deze gesprekken zou compro
mitteren.
Deze tegenstelling tussen Boesak en
Tutu illustreert de onzekerheid in de
kerken over het nu te voeren beleid.
Tutu (en naar hij zei alle andere kerk
leiders) zijn hoopvol. Maar Boesak
vindt een tweede gesprek alleen zin
hebben, als vooral aan beide kanten
duidelijk vaststaat, dat het gesprek
met de kerkleiders een voorbereiding
is voor een ontmoeting met de erken
de politieke leden van de zwarten.
Boesak is bang, dat de gesprekken
anders alleen maar dienen om tijd te
winnen voor de regeringspolitiek.
Inpakken
Boesak, die zelf niet aanwezig was bij
het gesprek met Botha, zei het „on
aangename gevoel" te hebben, dat de
kerkleiders zich laten inpakken. Hij
vindt het niet hun taak om met de
regering te onderhandelen. „Het volk
moet zelf zijn woordvoerders aanwij
zen, en als daar dan ook twee of drie
dominees bij zijn, dan is dat wat
anders."
„Alles wat de kerk op het moment
kan doen, is de regering duidelijk
maken hoe er in de kerk gedacht
wordt, en daarvoor is één vergadering
genoeg," meent Boesak. De kerklei
ders hebben geen behoefte aan een
uitleg van de regering over het hoe en
waarom van haar beleid.
Over Botha's voorwaarde voor een
tweede gesprek, dat de kerkleiders
zich zullen onthouden van provoce
rende uitspraken, zei Boesak: „Als de
waarheid voor de regering moeilijk te
verteren is, dan is dat maar zo. Dan
moeten wij zeggen: Als u de waarheid
niet wil horen, heeft praten helemaal
geen zin meer."
Hors d'oeuvre
Maar bisschop Tutu was meer opti
mistisch. Hij vergeleek het gesprek ffliwplnkpn
met Botha in Pretoria, afgelopen lluncuJftC"
donderdag, met de openingsronde
van de besprekingen tussen Sadat en
Begin, die Israël en Egypte na dertig
jaar vrede hebben gebracht. „Er moet
toch ergens een begin zijn, en donder
dag was er een begin. Als Je denkt aan
een diner, dan is dit de hors d'oeuvre
geweest," zei de bisschop.
Tutu onthulde, dat het gesprek met
gebed begonnen en geëindigd werd.
„Wij gaven elkaar een hand en dron
ken met elkaar thee. Ik weet, het lijkt
niet belangrijk, maar ik geloof dat
deze gesprekken een sfeer kunnen
scheppen die geschikt is voor politie
ke onderhandelingen. Ik ben geen
politicus, maar wij kunnen wel bij
dragen aan een proces, dat kan leiden
tot een nationale conventie waarop
de toekomst van Zuid-Afrika kan
worden besproken door de werkelijke
politieke leiders."
Terwijl de Zuidafrikaanse raad van
kerken op deze wijze probeert bij te
dragen aan een verandering van de
regeringspolitiek, is de blanke Neder
duitse gereformeerde kerk een ver
woed offensief begonnen om de rege
ring te dwingen het apartheidsbeleid
onverkort te handhaven. In „De
Kerkbode" van deze week eist de
moderator van deze kerk, dr. E. P. J.
Kleynhans, onverkorte handhaving
van de bestaande wetgeving Inzake
huwelijken tussen verschillende ras
sen en de zogenaamde onzedelijk
heidswetgeving.
Premier Botha overweegt deze wetge
ving, waarbij huwelijken tussen blan
ken en nlet-blanken verboden zijn, te
herzien. Volgens Kleynhans zou hij
daarmee in strijd met de bijbel zijn.
Als Botha zijn plannen doorzet, loopt
hij nu het risico van een rechtstreek
se confrontatie met de invloedrijke
kerk van blanke gereformeerden.
Het geschrijf van Kleynhans bete
kent ook een nieuwe en ongekende
botsing met de niet-blanke gerefor
meerde zusterkerken, omdat Kleyn
hans dit voorjaar gemaakte afspra
ken rechtstreeks aan zijn laars heeft
gelapt. Het zou nu weieens snel tot
een officiële scheiding kunnen komen
tussen de blanke NG kerk en de ge
loofsgenoten in de zwarte, Indiërs- en
kleurlingenkerk.
In een eerste commentaar zei de mo
derator van de indiër gereformeerde
kerk, ds. Edward Manikkam, fijntjes,
dat de blanken van boerenafkomst
weinig consequent zijn. Hij wees er
op, dat er maar weinig afstammelin
gen van de boeren zijn, die zich op
zuiver boers bloed kunnen beroemen.
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen
berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten,
oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te
worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover of over
het niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde
ren. Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859,1000
AW Amsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver
vermeld.
Vermakelijk?
Vandaag las ik het artikel van Loes
Smit „Vermakelijk ABC van Bijge
loof". Het ware mijns inziens beter
geweest wanneer u een dergelijk arti
kel niet geplaatst had. Het is volgens
mij niet geheel ongevaarlijk een der
gelijk onderwerp in het grote lezers
publiek te gooien. De meeste mensen
zullen er wel om kunnen lachen, maar
er zijn altijd labiele personen bij die
dergelijke dingen serieus nemen en
zoiets kan zich als een olievlek uit
breiden. Of wist u niet dat occultisme
weer sterk in opkomst is? Laten we
maar uitkijken dat de kwalijke mid
deleeuwen met al zijn ellende voor de
zogenaamde heksen weer niet terug
komt.
Brielle L. A. Zwikstra-Mourls
kan toedichten over een record-werk-
looheid is mij duister.
Baarn H. M. Matter
Open kerk
Inspiratie
Trouw wil een christelijk dagblad zijn
en een dagblad van christelijke inspi
ratie. De inspiratie blijkt soms zeer
duidelijk aanwezig. Bij voorbeeld in
de rubriek „Tekening van een lezer".
De krant van woensdag 6 augustus
laat ons in deze rubriek de Engelse
eerste minister en onze minister-pre
sident zien, druk bezig om met glim
mende, althans glimlachende, vol
doening de (blijkbaar door hen be
reikte) records in de werkloosheids
cijfers te vergelijken. Ik zal Van Agt
niet verdedigen, en misschien niet
eens stemmen, maar hoe een krant
van christelijke inspiratie aan een
normaal mens stralende voldoening
In ,,'t Is zonde van de kerken" consta
teert de heer Eimert Pruim, dat in de
week nergens de kerken anders dan
als museum open zijn. Gelukkig staat
er tussen haakjes „ofwel" en daarom
reageer ik. In Groningen (stad) is na
melijk vanaf 6 mei de Martinikerk
aan de Grote Markt elke dinsdag echt
open voor een middagpauzedienst
De dienst duurt van 12.45 uur tot
13.15 uur. Het karakter van de dienst
is er op gericht een moment van in
keer te bieden. Een Interkerkelijke
groep verzorgt de diensten. Tot mijn
spijt kon ik nog maar één dienst
meemaken en ik moet zeggen dat er
ruimschoots stoelen over waren.
Groningen L. Lemstra-Smit
Politie (5)
waarin opgenomen: De Rotter
dammer, met Dordts Dagblad,
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leldae Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
Directeur ing. O. Postma
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
WOautstraat 131 Amsterdam
Postgiro 660000
Bank Ned Credietbank
Rekeningnr 23 00 12 574
Gemeentegiro Amsterdam
X11000
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tel. 010-115588 (abonnementen
en bezorging)
tel 010-115588 (redactie)
lel 115700 (uitsluitend voor
advertenties)
Westblaak 4
Rotterdam
REGIO OEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
tel 070-469445
(abonnementen en bezorging)
lel 070-469445 (redactie)
tel 070-468864 (uitsluitend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Den Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND
(abonnementen en bezorging
Postbus 3
8000 AA Zwolle
lel 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnementsprijzen:
Per maand 16,98
Per kwartaal 50,95
Per half jaar 101.90
Per jaar 201,60
Advertentietarieven op
aanvraag
Telefonische abonnementenop-
drachlen (zie adressen boven)
Opgave familieberichten 9-19 30
van maandag t/m vrijdag. Op
zondag van 18-20 uur telel 020-
913456
Opgave min
020-936868
Mim-Adv afdeimg. postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswijzingen uitsluitend schrrt-
ieii|k aan onze Amsterdamse
adressen
Vele commentaren zijn er dat een
wegvluchtende Marokkaan is gedood
door een politiekogel. Men ls bewo
gen om het feit dat dit op zo'n tragi
sche manier is gegaan. De omstandig
heden waarin de politieman verkeer
de, is uit de verte moeilijk te beoorde
len. Maar wie ls bewogen met de
politieman, 25 jaar oud, die het dode
lijke schot afvuurde. De politieamb
tenaar is nu de verdachte. Wie vangt
hem „geestelijk" op. In de praktijk is
het zo, dat men twee jonge politie
mensen de straat opstuurt, en hen
maar wat laat „aanmodderen". Waar
om geen Jongere met een oudere col
lega. Uiteindelijk ligt, bij alles wat er
met jongere politiemensen gebeurt,
de schuld bij de leiding. Er zijn jonge
politiemensen, die in nood zitten, li
chamelijk en geestelijk. Wie vangt
hen op. Niemand.
Hollandsche Rading C. Voogt
evangelist politieambtenaar
Kairos
Wij zouden er op willen wijzen, dat de
werkgroep Kairos niet is aangesloten
bij de Werkgroep Zuidelijk Afrika.
Kairos is zelfstandig en werkt voort
durend met andere groepen samen.
Zo heeft Kairos samen met de katho
lieke organisatie Pax Christi actie
gevoerd op de Jaarlijkse aandeelhou
dersvergaderingen van de KNPM
(een van de twee moedermaatschap
pijen van de Kon./Sheil Groep). Kai
ros begon hiermee in 1973. In 1977
heeft het Komité Zuidelijk Afrika,
het vroegere Angolakomité aan Kai
ros aangeboden om samen te werken
in zake de Kon./Sheil Groep met be
trekking tot Zuid-Afrika. Sommige
acties inzake Shell en dergelijke doen
wij samen met het Komité Zuidelijk
Afrika, andere weer niet. Samen met
een aantal christelijke organisaties
heeft Kairos voorlichting gegeven in
zake de dreigende afbraak van de
krottenwijk Crossroads. Er is een
maandblad Amandla dat wordt uit
gegeven namens een stichting waarin
Boycot Outspan Aktie, Komité Zui
delijk Afrika, en de werkgroep Kairos
samenwerken. In de Kairos-editie
van dit blad zijn naast het algemeen
gedeelte vier pagina's opgenomen die
alleen onder de verantwoordelijkheid
van Kairos vallen. Sinds het begin, in
1970 is Kairos steeds interkerkelijk
geweest: de leden behoorden voorna
melijk tot de Nederlandse Hervorm
de Kerk en de Gereformeerde Ker
ken, maar ook is dr. André Lascaris,
prior van een augustijner klooster,
jarenlang lid geweest. Momenteel telt
Kairos twee katholieke leden. Kairos
is derhalve een zelfstandige organisa
tie waartoe christenen behoren uit
verschéidene kerken.
Rotterdam Cor Groenendijk
BOA-affiche (2)
De WD-senator Zoutendijk schijnt
zich te ergeren aan de tekst van het
nieuwste affiche van de Stichting
Boycot Outspan Aktie (BOA), want
daar komen twee scheldwoorden in
voor. Jammer is dat we zijn proteste
rende stem nooit hebben mogen ver
nemen tegen het werkelijke kwaad,
de apartheidspolitiek van de blanke
regering van Zuid-Afrika. Het stand
punt van de heer Zoutendijk is mij
dan ook slechts begrijpelijk als dat
van de 'WD'er als fatsoensrakker',
niet als dat van de "WD'er als libe
raal'. Het was te verwachten dat Zou-
tendijks actie koren op de molen zou
zijn van de voorstanders van apart
heid. Niettemin heeft de brief Trouw
7 augustus) van de heer Ego mij toch
nog weten te schokken, en wel door
zijn ronduit racistisch karakter. Deze
brief gaat toch in het geheel niet over
de zaak (de tekst van het affiche),
maar is niet anders dan een poging de
Zuidafrikaanse balling Esau de Ples-
sis, coördinator van de BOA in de
ogen van de Trouw-lezer verdacht te
maken. De heer Ego ls klaarblijkelijk
van mening dat de vrijheid van druk
pers de vrijheid is om te schrijven
over een in ballingschap levende
Zuid-afrikaan op dezelfde wijze als
Goebbels in de jaren dertig over de
joden. Ik vind deze brief vele malen
erger dan het de tekst van het BOA-
afflche. De heer Zoutendijk, naar ik
aanneem, zal er als 'fatsoensdeskun-
dige' ook zo over denken. Met span
ning zie ik dan ook diens Kamervra
gen over de brief van de heer Ego
tegemoet.
Rotterdam Mr Maniel Kneepkens
Mesdagkliniek
Het ls alweer enkele maanden gele
den, dat de (scheldende?) directeur
van de Mesdag-kliniek in een
dagbladartikel verklaarde, dat nog
nooit een ontsnapping uit deze kli
niek had plaatsgevonden. Wel waren
er sommige dellquenten, pardon „pa
tiënten" óf na verlof niet terugge
keerd, óf hadden tijdens een verlof,
zich aan de bewaking en dergelijke
onttrokken. Commentaar hierop
mijns inziens overbodig. Voorts werd
onthuld dat op iedere delinquent vier
man personeel aanwezig was, en de
gemiddelde verpleegduur vijf Jaar be
droeg. Dat betekent dus per delin
quent twintig manjaren. Gezien het
aantal „gogen" en „logen" dat hier
rondloopt, kan zeker een gemiddeld
kostprijsloon van 75.000 gulden per
man, per jaar worden uitgegaan. Dit
wil dus zeggen dat alleen al aan loon
kosten zo'n anderhalf miljoen gulden
per delinquent wordt uitgegeven. Ik
neem aan, dat wat aan de slachtoffers
van deze delinquenten wordt be
steed, voorzover er nog iets aan wordt
besteed, het wel een fractie van dit
bedrag zal bedragen. Nu is deze kli
niek weer in het nieuws. In één week
weer vier man ontsnapt, onder wie
een moordenaar, die ter gelelegen-
heid van een bezoek aan zijn vriendin
„zich aan de bewaking onttrok". Het
wordt mijn inziens hoog tijd. dat hier
van hogerhand eens orde op zaken
wordt gesteld. Gezien de thans gel
dende „progressieve" opvattingen zal
dit, naar ik vrees, wel een vrome wens
blijven.
Amstelveen J. van Rys
Bewust(eloos)
Wim Bosboom loopt over (verruilt,
zegt hij zelf) van de ene arbeidersom-
roep (Vara) naar de andere (Tros).
Met deze vertroste zienswijze geeft
hij blijk inderdaad (van de Vara) ver
vreemd te zijn geraakt: bewust ma
ken van arbeiders aan de ene kant
(Vara) en dezelfde doelgroep „bewus
teloos" houden (Tros) onder andere
door ln hechte verbondenheid met de
Telegraaf een voortdurende hetze te
voeren tegen de vakbeweging (met
name de FNV) aan de andere kant,
is niet onder één noemer te vangen.
Hauwert Wim Velthorst
UTRECHT (PNHK) De afdeling
werelddiakonaat van de generale dia-
konale raad van de Nederlandse her
vormde kerk heeft de ongeveer twee
duizend hervormde diakonieën in ons
land gevraagd, deze maand elk 500
gulden over te maken om daarmee de
nood ln verschillende Afrikaanse lan
den te helpen lenigen.
„Afrika is op weg één groot rampge
bied te worden," aldus het werelddia
konaat. „Duizenden mensen zijn het
slachtoffer geworden van slechte
maatschappelijke omstandigheden.
Duizenden mensen komen om van de
honger, omdat het uitgedroogde land
geen voedsel meer levert"
In de brief wordt gewezen op de aan
zienlijke toename van het aantal
vluchtelingen. Vier miljoen mensen
zijn op weg zonder dat zij weten waar
heen. Praktisch geen enkel land weet
plannen te ontwerpen om ze te huis
vesten. De oostkant van het conti
nent wordt bovendien nog ernstig ge
teisterd door droogte.
In 1979 had de wereldraad voor zijn
vluchtelingenwerk vier miljoen gul
den nodig. Slechts tweederde hiervan
kwam binnen. Dit Jaar is voor het
zelfde werk 5,5 miljoen nodig. Tot nu
toe is er aan de wereldraad anderhalf
miljoen toegezegd, en dat terwijl er
de komende maanden alleen al voor
voedselhulp drie en een half miljoen
gulden nodig is. De wereldraad heeft
daarom nu een beroep gedaan op de
kerk ln Nederland.
TUBINGEN (EPD) Het comité
voor de verdediging van christelijke
rechten in de kerk, dat vorig jaar
werd opgericht ter ondersteuning van
prof. Hans Küng heeft intussen 7.500
leden. De laatste maanden zijn nog
2.500 mensen toegetreden. Het comi
té heeft enkele lokale en regionale
afdelingen en het wil volgend jaar
februari in Würzburg een landelijke
bijeenkomst houden.
Raadsheer Mr. J. F. Hartsuiker,
oud-procureur-generaal bij het ge
rechtshof in Amsterdam, is benoemd
tot raadsheer-plaatsvervanger aan
het gerechtshof in Den Bosch.
Bovag J. W. Nefkens, bondsere-
voorzitter van de Bovag, ls vorige
week dinsdag in Utrecht op 73-jarige
leeftijd overleden.
Monumenten H. G. I. Baron van
Tuyll van Serooskerken is met in
gang van 1 mei Jl., eervol ontslagen
als lid en voorzitter van de Monumen-
tenraad. De secreatris van deze raad,
J. Jesserun, is op zijn verzoek eervol
ontslag verleend als secretaris per 1
juli.
CHICAGO (AP) Zondag is in
Moline, een rivierstadje ten zuiden
van Chicago in de Amerikaanse
staat Illinois, een Jongen van
twaalf jaar bevestigd tot predi
kant. Tommy Schillinger werd be
vestigd door Flossie B. Partlow,
de predikante van de „Golgotha's
Geloofsklimmers Kerk", een nog
in opkomst zijnd kerkgenoot
schap, dat tot nu toe buiten Moli
ne, een stadje aan de Missiessippi,
geen enkele bekendheid genoot.
Maar Flossie heeft blijkbaar veel
vertrouwen in de kracht van het
geloofsklimmen, want zij beves
tigde behalve Tommy nog vijf ge
meenteleden tot dominee, onder
wie Tommy's moeder.
„Als ik iets niet weet, vraag ik het
aan de Heer en Hij antwoordt mij.
Ik kan mij niet voorstellen, dat
mijn leeftijd daarvoor een be
zwaar is," zei de jeugdige dominee
in zijn intreepreek. Volgens zijn
bevesttgster kan Tommy nu vol
gens de Amerikaanse wet huwelij
ken sluiten, al zal hij van dat recht
voorlopig nog géén gebruik
maken.
Ds. Schillinger is wel een beetje
bang voor als hij weer naar school
moet (hij zit in de hoogste klas van
de lagere school). „De jongens zul
len denken dat Ik gek ben, maar ze
zijn ook helemaal niet geestelijk.
Ze vinden het al gek dat Ik een
christen ben."
Tommy Schillinger na zijn beves
tiging tot predikant
door Mleneke Bavinck-Ubbink
Voortdurend hamert haar naam door
mijn hoofd: Julia Inés Santos, Julia
Inés, 26 jaar oud. Julia Inés, Argen
tijnse, gemarteld en vermoord in Pe
ru. Ik loop op straat en zie haar
gezicht voor me, jong en vastberaden.
Julia Inés, waarom? Pijn en bloed en
tranen, zal het nooit ophouden? On
recht, haat, strijd en vernedering.
Dood. Dét was niet wat je van het
leven verwachtte. Je moet een van de
besten geweest zijn. De kleurlozen, de
meelopers mogen blijven leven, zij
die opkomen voor recht en menselijk
heid moeten sterven. Ze zullen je wel
een terrorlste genoemd hebben
Het verhaal is gerapporteerd door Amnesty
International en wellicht bekend, maar is het
ook begrepen? Trekken we tegenwoordig ooit
nog consequenties uit datgene wat gebeurt?
Het tijdschrift „Alerta" heeft de gegevens ver
zameld en schrijft:
„In de maand mei deed generaal Galtieri,
opperbevelhebber van de Argentijnse strijd
krachten, een verzoek aan de Peruaanse auto
riteiten betreffende de arrestatie, ondervra
ging en vervoer naar Buenos Airos van onge
veer vijftien Argentijnen die in Peru verblijven
en verdacht werden van het lidmaatschap van
een cel van het revolutionaire volksleger ERP.
Begin Juni arriveerden acht officieren uit Ar
gentinië onder leiding van kolonel Ronald Ro-
cha ln Peru, vergezeld van een gevangene, de
28-jarige Montonero Frederico Frias Alberca,
die de verdachten zou moeten helpen identifi
ceren. Bij de voorbereidingen voor hun actie
kregen zij de assistentie van twee officieren
van de SEI (militaire inlichtingendienst Peru).
De door martelingen afgedwongen informatie
van Frias leidde tot de ontvoering van de 26-
jarige Julia Inés Santos de Acabal. Zij werd
ontvoerd in het centrale park van Miraflores,
toen zij in een door haar gehuurde Volkswagen
wilde stappen.
Julia Inés werd, evenals de uit zijn flat ontvoer-
Julia Inés Santos
de Julio César Ramirez, naar hetzelfde recrea
tieoord als Frias overgebracht en zwaar gemar
teld om achter de verblijfplaats van andere
Argentijnen te komen. Onder meer werd zij
geslagen en geschopt. Ze werd naakt en half
bewusteloos in de zee geworpen om haar de
indruk te geven dat men haar wilde verdrin
ken. Op haar werd de foltering „Tüpac Amaru"
toegepast, hetgeen wil zeggen dat vier auto's
(in plaats van de vier paarden die de Spanjaar
den indertijd gebruikten om de Indiaanse op
standelingenleider Tüpac Amarü te doden)
haar lichaam uiteenrekten. En zij kreeg elek
trische schokken door haar Argentijnse folte
raars toegediend. Door deze wrede martelin
gen wisten de Argentijnen haar waarschijnlijk
de namen te ontfutselen van Alberto Morén en
Noemi Esther Gianotti de Molfino, 54 jaar oud
en een actief lid van de „dwaze moeders van
Plaza de mayo". Julia Inés Santos bezweek
evenals Frederico Frias aan de gevolgen van
de martelingen. De andere drie werden na
eveneens gemarteld te zijn, naar Argentinië
overgebracht".
Tot zover het door „Alerta" gedane verhaal.
Inmiddels is op 6 augustus Noemi Esther dood
aangetroffen in een flat te Madrid. Hoe dat
kan, wat er gebeurd is, is tot nu toe niet
bekend.
De Stille Tocht in solidariteit met de
„Dwaze Moeders" wordt deze maand ge
organiseerd door de Christen Platte
landsvrouwen Bond, en zal plaats vinden
op donderdag 21 augustus. De CPB
vraagt met name op de vrijlating van de
32 politieke gevangenen aan wie Neder
land een visum verstrekt heeft. Zij
vraagt om de vrijlating van Noemi Es
ther Gianotti. Zij ondersteunt de eisen
van de Argentijnse vrouwen:
dat de wet nr. 22068, waardoor vermis
ten dood verklaard kunnen worden, inge
trokken wordt
dat de gewelddaden ophouden
dat het recht op een eerlijk proces
wordt erkend
dat een onderzoek ingesteld wordt
omtrent de verblijfplaats van de ver
misten.
Om 10.45 uur verzamelen op het Malie
veld in Den Haag. De Tocht zal afgeslo
ten worden met een gebedsdienst in de
Vredeskapel en een korte bijeenkomst in
het buurthuis Het Klokhuis voor degenen
die dat willen. Iedereen, ook niet-
CPB'ers, wordt uitgenodigd mee te lopen.
Eigenlijk zou Ik zulke verhalen liever overslaan
en zulke dingen niet weten. Maar het is van
belang het te we^en. Door dat gebeuren in Peru
worden twee dingen duidelijk; ten eerste dat
de wandaden, ontvoeringen, martelingen, on
derdrukking in Argentinië niet tot het verleden
behoren zoals wel eens beweerd wordt. Ten
tweede dat de onderdrukking zich uitbreidt,
dat de Argentijnse junta een groot bereik
heeft. Deze ontvoeringen gebeurden in samen
werking met de toen nog niet democratisch
gekozen autoriteiten in Peru. Als ander
voorbeeld mag dienen dat Argentinië als eerst
de nieuwe regering in Bolivia erkend heeft.
Onze herinnering is kort. Na Hitier hebben we
gezegd: „dat nooit meer." We bedoelden toen
niet dat het alleen bij ons nooit meer mocht
GEEN KUNST
De Olympische Spelen liggen ai weer
ruim een week achter ons. Een
bijzonder aangevochten geheel. Het
is mij opgevallen dat veel mensen die
de boycot hebben toegejuicht toch
voor de beeldbuis hebben zitten
kijken en met name in verrukking
waren van de show bij het begin en -
het eind van de spelen. Je kan zeggen
wat je wilt, werd er dan gezegd, maar
dat kunnen die Russen dan toch
maar. In Vrij Nederland schreef
iemand: het is ook nooit goed. Als het
allemaal slordig en organisatorisch
scheef was toegegaan was het niet
goed en nu alles perfect verlopen is,
wordt er weer kritiek geleverd. Ik
denk dat dit laatste terecht is. Het
ligt op hetzelfde vlak als de kwestie
van het militarisme. Ik denk dat er
weinig landen zijn waar zo perfect
geparadeerd wordt als in Rusland.
Maar dat alles is geen kunst. Je kunt
van iedere aardappel, hoe misvormd
ook, een prachtig vierkant blokje
maken. Je snijdt gewoon alles af wat-'
je niet zint. De selectie onder de
deelnemers aan de show in Moskou
moet onmenselijk geweest zijn. Een
klein gebrek aan het uiterlijk moet
voldoende geweest zijn om iemand te.
laten afvallen. Een kleine misstap enl
je lag er uit. Zo moet het gegaan zijn.
Vroeger spraken we van
kadaverdiscipline. Afgezien van alle
harde maatregelen die getroffen
moeten zijn om alles vlekkeloos te
laten verlopen. Zo kan iedereen een
show maken. Maar het is de show van
de dood. De show van de
discriminatie van iedereen die niet
perfect is. Voor zulke prestaties kan
alleen kortzichtigheid bewondering
opbrengen.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Aangenomen: naar Hans weert (bij
stand pastoraat) W. B. Harleman te
Willemsoord; naar Heiloo (bijstanï
pastoraat) C. Lebbing, em. pred. al
daar.
GEREF. KERKEN
Beroepbaar: mevr. J J. van Zoelenr|
Esdoornhof 153 te Kampen.
Roemalsjik
In de Oekrainse stad Dneprope-
trowsk is vorige week weer een van de
leiders van de initiatiefbaptisten in
de Sowjet-Unie gearresteerd, de 49-
jarige Pjotr V. Roematsjik. Sinds
1977 leefde hij ondergedoken. Met
hem is het negende lid opgepakt vaif
de zogenaamde broederraad, officieel
de „raad van kerken der evangelie
christen baptisten", het leidingge
vende orgaan van de niet-geregisf
treerde baptisten in de Sowjetunie,
Ook de drie die nog op vrije voeteir
zijn, worden voortdurend met arres
tatie bedreigd. Onder hen is de voor
zitter van de broederraad, Gennadi
K. Kroetsjkow, die al vijftien jaar
„ondergronds" leeft. Roematsjik, die
afkomstig is uit Dedowsk, een voor
stad van Moskou, werd in het verle
den al vier maal wegens religieuze
activiteiten gearresteerd en enkele
malen veroordeeld. Aldus de Neder
landse stichting Friedensstimme, die
zich speciaal richt op deze groep bap-
tisten.
gebeuren. Toen waren wij genoeg onder de
indruk van ons eigen lijden om het niemand
ooit meer toe te wensen. Soms denk ik dat we
dat vergeten zijn. Want wij zijn de eerste
handelspartner van Argentinië. Zowel Argenti
nië als Nederland profiteren van de verschil
lende overeenkomsten en verdragen. En tenzij
deze relaties tot het uiterste gebruikt worden
om druk uit te oefenen op Argentinië om de
democratie te herstellen, zijn ze een verraad
aan Julia en Noemi en ai die duizenden die
verdwenen, gevangen of vermoord zijn. Het is
voor mij niet te rijmen dat minister De Koning
wel de moeders van Plaza de Mayo naar Ko
penhagen liet komen, maar dat de discussie
over mensenrechten en (versus?) economische
betrekkingen zo moeizaam verloopt. De linker
hand schijnt inderdaad niet te weten wat de
rechterhand doet.
Maar we mogen niet vergeten. Ook deze
maand wordt ln Den Haag weer een Stille
Tocht gehouden in solidariteit met de moeders
van Plaza de Mayo. We zullen denken aan
jullie, Julia Inés Santos de Acabal die bereid
was te sterven voor je overtuiging, voor je land.
En we zullen denken aan jou, Noemi Esther
Gianotti de Molfino, en voor je vrijlating plei
ten, opdat je mag leven.
Wij vrouwen lopen niet door Den Haag omdat
we het zo leuk vinden om te demonstreren. We
vinden het niet leuk, we willen dat er iets
gebeurt. Daarom ook gaan wij niet alleen naar
de ambassade van Argentinië om een petitie in
te dienen. De tocht gaat ook naar het Binnen
hof om bij de eigen regering aan te dringen op
blijvende aandacht voor de zaak van de ver
misten en politieke gevangenen.
Makkelijk gedaan, zo'n stille tocht? De vrou
wen die tot nu toe hebben meegedaan zullen
dat tegenspreken. Wanneer Je je eenmaal
daadwerkelijk solidair verklaard hebt met de
dwaze moeders van Plaza de Mayo, zul je nooit
meer onbevangen de krant openslaan, dan zul
je nooit meer kunnen horen van arrestaties in
Argentinië en andere landen van Latijns-Ame
rika zonder te huilen, dan zul je nooit meer
rustig slapen, want dan behoor je tot de familie
van de „moeders".
Miene Bavinck-Ubbink is verbonden aan de
stichting Vrouw-Kerk-2/3 Wereld (p/a Corn.
Houtmanstraat 19, Utrecht).
Pjotr V. Koematsjik
Affektiviteit, bezinningsdgaen
voor pastores, pastorale werksters en
werkers m.m.v. Gerard Vergouwen en
Willy Zandbelt, 1-4 september. Huize
Doornburgh, Maarssen. Aanm. dioce
saan pastoraal dienstencentrum
aartsbisdom Utrecht (tel 03404'-
31434).
Preken op vredeszondag, voor pre
dikanten m.m.v. ds J. Faber, drs J H.
v.d. Laan en M. H. von Meyenfeldt,
donderdag 4 september 10.15-16.30
uur. Toerustingscentrum. Leusdeh
(tel. 033-943244).
Geloofs-zekerheid?! Windroos-
jongerenweekend met ds. A. J. Zou
tendijk, 5-6 september. Zendingsdia-
conessenhuis, Amerongen. Opg. tel.
08380-21980.
Bijbel en lied, elfde Dagmaat-bij-'
belcursus, van 4 september tot 7 mei"
om de veertien dagen op donderdag--
avond in Lisse m.m.v. pastor Th.
Naastepad, dr. N van Uchelen, drs. F.
H. Breukelman. Ad den Besten. Huub
Oosterhuis, Wim Kloppenburg en
Bernard Huijbers. Inl. en opg. tel!
02521-13321