De vrijgemaakte gereformeerden en seks
(M)
Zorg over politieke druk op de kerken
Personalia
Trouw
l)
VN staakt hulp
aan Oeganda
DE G.S.A. JUBILEERT
UIT DE KERKBLADEN
Uit de kerk
na besluit
van synode
VANDAAG
Moeders helpen
loodse kinderen
Giro 14844,
Amsterdam
ZATERDAG 9 AUGUSTUS 1980
KERK
TROUW/KWARTET
Z
2 -
door A. J. Klei
De vrijgemaakte gereformeerde uitgeverij
De Vuurbaak te Groningen stuurde me ter
bespreking het boekje ..Bijbel en seksuali
teit". Het is geschreven door de Amersfoort-
se scheikundeleraar lr. K. Mulder, telt ruim
veertig bladzijden en kost 7,75.
Deze brochure is ontstaan uit een voor
dracht. die de auteur voor verschillende
Jeugdclubs heeft gehouden. Zijn bedoeling
is „christelijke Jongeren te helpen bij hun
meningsvorming over de seksualiteit".
Ir. Mulder vindt het „voor de Jongeren van
groot belang dat door de ouderen en ook
door de leraren op school en door de predi
kanten op catechisatie open met hen wordt
gesproken. En dan niet alleen over liefde,
trouw, huwelijk, het verschil in geaardheid
en in ambt van man en vrouw, maar ook
over zaken als bij voorbeeld geslachtsge
meenschap en gezinsvorming, zelfbevredi
ging en homofilie".
Ik citeer deze zin met opzet, omdat er uit
kan blijken dat de heer Mulder niet van zins
is, het te laten bij vage algemeenheden. Hij
draait in zijn boekje dan ook niet om de
boel heen en de kiese toon van zijn openhar
tigheid is wel weer eens verkwikkend na alle
voorlichtingslectuur, waar het Je voor de
ogen gaat schemeren van al dan niet in
bedrijf zijnde geslachtsorganen.
BIJ m*n lectuur van ,3ijbel en seksualiteit"
ben ik in toenemende mate gefrappeerd
door het enorme verschil tussen de manier,
waarop vrijgemaakte gereformeerden de
Bijbel hanteren, en de wijze waarop „gewo
ne" gereformeerden er althans de laatste
jaren mee omgaan.
Ik heb gezocht naar woorden om dat ver
schil aan te geven en ik heb ze gevonden bij
professor dr. J. Plomp in zijn nabeschou
wing op de gereformeerde oecumenische
synode, de G08. gepubliceerd in het Gere
formeerd Weekblad en verleden week zater
dag door ons overgenomen. Aandachtige
lezers zullen in wat nu komt de stem van de
Kamper hoogleraar herkennen.
Net zoals verscheidene lidkerken van de
GOS heeft ir. Mulder met de teksten van de
belijdenisgeschriften en nog minder met die
van de Bijbel nauwelijks enig probleem. En
net zomin als de bedoelde GOS-kerken zit
de heer Mulder ook maar een moment verle
gen om het antwoord op de vraag naar de
waardering van de homoseksuele daad: het
mag nooit en nimmer, want er staaten
dan volgt er een reeks Bijbelteksten.
Maar anderen, op de GOS: de „gewone"
gereformeerden, hebben oog gekregen voor
het verschil in soortelijk gewicht tussen het,
ene bijbelwoord en het andere. Ze zeggen
niet (meer), er staat in de Bijbel dit en dat
en dusnee. ze vragen zich af wat de
Heer ons hier en nu wil zeggen in die oude
teksten, ontstaan in de totaal andere wereld
van toen en in een volstrekt andere histori
sche situatie. En dan spring Je behoedza
mer. ik denk ook: eerbiediger, met bijbel
teksten om.
Ik geef een paar voorbeelden uit „Bijbel en
seksualiteit". Op de vraag of een verloofd
stel met elkaar naar bed mag, heeft ir.
Mulder dit antwoord:
1. Hiervoor is reeds ge wezen op Gen. 224.
herhaald in Matth. 195 en Efeze 5 31.
waar het tot één vlees zijn uitdrukkelijk
verbonden is aan „die twee", die twee men
sen die door Ood aan elkaar verbonden
zijn t>oor het leven in de band van het
huwelijk. Die twee mogen de geslachtsge
meenschap beleven als afspiegeling van de
liefde pan Christus tot de gemeente.
2. In DeuL 2213 en 14 lezen we dat een
man pas na de huwelijkssluiting de eerste
geslachtsgemeenschap heeft, en er dan
achter komt of het meisje dat hij gehuwd
heeft maagd is.
3. Als de engel Oabrlil tot Maria gezegd
heeft dat zij zwanger zal worden, reageert
zij verbaasd: „Hoe zal dat geschieden, daar
tk geen omQang met een man heb?" (Lucas
1 34). Maria is verloofd met Jozef, de tim
merman, maar het staat voor haar volko
men vast dat zij geen geslachtsgemeen
schap met hem heeft of zal hebben tijdens
de verloving.
4. Steeds weer vinden we tn de Schrift de
volgorde: hij nam haar tot vrouw en hij
kwam tot haar. Dus eerst de huwelijksslui
ting, dan de geslachtsgemeenschap (zie
bijv. Ruth 4 13).
5. 1 Cor. 7:3 en 4 leert ons, dat alleen
binnen de verplichtingen die man en vrouw
hebben aangegaan (trouwbeloften) er de
bevoegdheid is oper eikaars lichaam te
beschikken. 1 Cor. 79 leert ons dat er
maar twee wegen zijn: óf ongehuwd blijven
en geen geslachtsgemeenschap hebben, óf
trouwen
Op grond van deze argumenten moeten wij
stellen dat Oods Woord geslachtsgemeen
schap tussen verloofden niet goed acht
ir
Uit het hoofdstukje over homofilie:
De homoseksuele daad wordt in de Bijbel
duidelijk als zonde aangeduid (Lev. 18 22:
20 :13; Rom. 1:26, 27; zie ook Oen 19;
Rlchteren 19; 1 Cor. 610; 1 Tim. 1 10). De
homofiele gesteldheid is een psychische
stoornis, waarmee vooral christenen die
naar de Bijbel willen leven, het erg moei
lijk kunnen hebben. Vanuit hun homofiele
gesteldheid is er steeds weer de begeerte tot
homoseksueel contact. Vanuit de Bijbel we
ten zij dat zij niet aan deze begeerte mogen
toegeven, maar ér voortdurend tegen moe
ten strijden.
Een homofiel die kind pan God is. pindt
houvast in de wetenschap dat ook zijn
psychische handicap hem niet bij toeval,
maar uit Oods Vaderhand toekomt (Hei-
delb. Catechismus, zondag 10), en dat hij in
de levensweg die Ood hem geeft, Ood heeft
te dienen, eoenals iemand met een lichame
lijke handicap (Joh. 93, 4). Een homofiel
mag in zijn gebeden de Here vragen om
genezing van zijn stoornis. Maar belangrij
ker is dat hij de Here vraagt om in zijn
moeilijke levensweg de vrede van Christus
te hebben, en een goede dienstknecht van
Ood te zijn (2 Cor. 12 7-9)
Er zijn mensen die van een dergelijk bijbel
gebruik diep onder de indruk raken. Het
staat toch maar in de Bijbel en daarom
verhuist Annie naar de logeerkamer en
moet Pim z'n vriend wegdoen
Ik ben er niet van onder de indruk, ik noem
dit: bijbelteksten plukken. Je maakt er een
boeketje van. dat jouw opvattingen beves
tigt. Met dezelfde moeite kan een radicale
'pacifist of een omverwerper van de maat
schappij een aantal bijbelteksten bij elkaar
rapen, die hem voor honderd procent gelijk
geven, ook al is hij niet vrijgemaakt gerefor
meerd.
Ir. Mulder draalt niet om de boel heen,
merkte ik op. Best, maar hij dekt de zaak
wel toe met teksten, die hij met grote vaar
digheid her en der licht uit wat hij nadruk
kelijk als Gods Woord aanduidt. Op die
manier geef Je jongeren èn hun ouders
schljn-zekerheden mee. En onnodige zorg
en verdriet.
ADVERTENTIE
LEUSDEN (NOK) Het uitvoerend
comité van de Council tor World Mis
sion (CWM), van maandag tot vrijdag
in Leusden bijeen, heeft een gedrags
lijn opgesteld voor het geval lidker
ken in politieke spanningen betrok
ken raken. Aanleiding is de gevan
genschap van dr. C. M. Kao, secreta
ris-generaal van de presbyteriaanse
kerk van Taiwan. Bovendien moet
een van de deelnemers van de verga
dering in Leusden, ds. John Thome
van de congregatlonallstische kerk
van Zuid-Afrika, a.s. dinsdag voor de
rechter verschijnen omdat hij tijdens
een verboden studenten-bijeenkomst
een gebedsdienst leidde. De CWM
meent dat lidkerken deze „kosten"
moeten opbrengen voor de roeping
die zij hebben.
De raad nam zich voor, spanningen
tussen kerken en overheden nauwlet
tend te volgen en verzekerde de be
trokken kerken van begrip en steun.
De CWM wil door middel van gebed,
publiciteit en correspondentie met
autoriteiten de kerken laten delen in
het lijden van enkelen. Ds. Thome
kreeg van de vergadering een sym
pathiebetuiging mee, ook voor zijn
kerk. Aan de president van Taiwan den kijken vijf weken rond in de
zal om dr. Kao's vrijlating worden Verenigde kerk van Papua New
gevraagd Guinea.
Verder hield de vergadering in Leus
den zich bezig met missionaire pro
gramma's voor de 27 lidkerken. Uit
wisse lings bezoeken zullen worden ge
stimuleerd. Het eerstvolgende bezoek
betreft enkele meer geïsoleerde ker
ken: tien vrouwen van Paciflc-eilan-
Behalve in het gebied van de Pacific
bevinden de CWM-kerken zich in
Zuid- en Oost-Azië, het Caraïbisch
gebied en Afrika. In Europa zijn een
aantal Britse protestantse kerken
aangesloten en sinds kort de gerefor
meerde kerken in Nederland.
ADVERTENTIE
waarin opgenomen: De Rotter
dammer. met Dordts Dagblad,
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidae Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
Directeur ing. O. Postma
HOOFD KANT OÖR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131 Am si er dam
tel 020-913456
telex 13006
Postgiro 66 00 00
Bank Ned Credietbank
Rekeningnr 23 00 12 574
Gefneentegiro Amsterdam
XH000
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
lel 010-115588 (abonnementen
en bezorging)
lel 010-115588 (redactie)
lel 115700 (Uitsluitend voor
advertenties)
Westbiaak 4
Rotterdam
REGIO DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
tel 070-469445
(abonnementen en bezorging)
tel 070-469445 (redactie)
tel 070-468864 (uitsluitend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Den Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND
(abonnementen en bezorging
Postbus 3
8000 AA Zwolle
tel 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnementsprijzen
Per maand 16.98
Per kwartaal 50.95
Per half iaar f 101.90
Per jaar 201.60
Advertentietaneven op
aanvraag
Telefonische abonnementenop
drachten (zie adressen boven)
Opgave familieberichten 9-19 30
van maandag t/m vri|dag. Op'
zondag van 18-20 uur lelef 020-
913456
Opgave mim-advertenties lel
020-936868 ol schnfteli|k aan
Mint-Adv afdekng. postbus 433.
1000 AK AMSTERDAM
Adreswi|zmgen uitsluitend schrif
telijk aan onze Amsterdamse
ONTDEKKINGSTOCHTEN DOOR DE LANDEN VAN DE
BIJBEL
Géén opgeschroefde „pelgrimsreizen", volgestopt met toe
ristische humbug en vrome kitsch, die beledigend zijn voor je
geloof én je gezonde verstand!
wei TH eotoglxch verantwoorde
A rcheologltch lotereseaote
C oltoreel belangwekkende
I trael THACIR
R elzen
een boeiend programma van individuele en geheel verzorgde groepsreizen naar
EGYPTE - ISRAËL TURKIJE - GRIEKENLAND - ROME.
THACIR-Reizen zijn zeker niet geschikt voor iedereen, maar wél voor mensen, die
niet van plan zijn om zich heidense knollen voor christelijke citroenen te laten
verkopen!
Kortom: THACIR biedt reizen met een eigen karakter!
Bestel nog vandaag onze uitvoerige brochure zonder kleine lettertjes bij:
Oekumenlache Relsstlchtlng „THACIR", Europalaan 14, 3844 AV HARDER
WIJK. Telefoon: 03410-21989.
(U mag ons ook "s avonds en op zaterdag bellen. Wij zijn maar klein, daarom
moeten we beter ons best doen!)
Ambassadeur Tot buitengewoon
en gevolmachtigd ambassadeur voor
Nederland in Oostenrijk wordt be
noemd mr G. W. van Bameveld-
Kooy. Dit heeft het ministerie van
buitenlandse zaken gisteren meege
deeld.
Mr van Bameveld-Kooy Dit heeft
het ministerie van buitenlandse za
ken gisteren meegedeeld
Mr van Bameveld-Kooy is nu op het
ministerie van buitenlandse zaken
werkzaam als ambassadeur in alge
mene dienst. Hij zal in Oostenrijk de
huidige ambassadeur W. P. L. G. de
Boer opvolgen die met pensioen gaat.
Zijn standplaats wordt Wenen
KAMPALA (AP) Internationale
hulporganisaties zullen voortgaan
voedsel te sturen naar het Oegandese
gewest Karamoja, waar grote hon
gersnood heerst De VN hebben dit
gestaakt, wegens gebrek aan veilig
heid voor de konvooien.
Ter gelegenheid van haar 25-jarig bestaan organiseert de
sitchting landelijke Gereformeerde raad voor Samenlevings-
Aangelegenheden te Leusden een jubileumbijeenkomst onder
het thema
kerk welzijn samenleving
op vrijdag 24 oktober 1980 in het Jaarbeurscongrescentrum te
Utrecht.
Sprekers zijn o.a. de Staatssekretaris van het Ministerie van
C.R.M mevrouw J. G. Kraaijeveld-Wouters, en prof. dr. H. van
den Berg, hoogleraar sociologie aan de Vrije Universiteit van
Amsterdam. Aanvang: 10.15 uur.
Indien U als belangstellende in het werk van de G.S.A. aan
deze jubileumbijeenkomst wilt deelnemen en nog niet recht
streeks door ons van het jubileum op de hoogte bent gesteld,
zien wij Uw aanmelding gaarne tegemoet bij het bureau G.S.A..
Postbus 203, 3830 AE Leusden, telefoon 033-94 32 44.
De presidente van de Nederlandse
vereniging van Jesjoea HammasJ-
hach (Jezus Messias) belijdende jo
den, mevrouw Majorie Eberié-Ootllb,
houdt zich in het juli/augustus-nura-
mer van Hadderech, het blad van de
vereniging, bezig met het besluit yan
de gereformeerde synode, een onder
zoek in te stellen naar mogelijk con
tact met Palestijnse christenen. De
gereformeerde synode ging hiermee
in op een suggestie van ds D. van der
Meulen, wiens als anlt-semltistisch
gekenschetse uitlatingen eerder aan
leiding waren geweest voor een pro
testbrief van de vereniging aan de
synode. Door op de gedachte van ds
Van der Meulen in te gaan, heeft de
synode geen bijbelse, maar een poli
tieke keuze gemaakt, aldus mevrouw
Eberlé. Uit het feit dat niemand in de
synodale discussie de brief van de
vereniging ter sprake bracht, leidt zij
af, dat men in de gereformeerde ker
ken de vereniging blijkbaar wenst
dood te zwijgen. Mevrouw Eberlé be
sluit haar artikel aldus (waarbij voor
gereformeerde kerk gelezen dient te
worden: gereformeerde kerken, red.
Trouw):
„Bovengemelde gebeurtenissen heb
ben echter een aantal van onze leden,
die lidmaten waren van de Gerefor
meerde Kerk, ln grote geestelijke
nood gebracht. Een tweetal, onder
wie één bestuurslid, bedankte reeds
voor het lidmaatschap van de Gere
formeerde Kerk in oktober 1979 na de
antisemitische uitspraak van ds v.d.
Meulen. Nu, na het besluit van de
synode in mei is wederom een van
onze bestuursleden uit de Gerefor
meerde Kerk getreden. Deze kerkver-
laters zijn allen slachtoffers van Hit
lers ultroeiingspolitiek geweest Zij
weigeren ten tweede male op die wij
ze te worden aangesproken en zeker
door leden van bun eigen synode.
Hun frustraties over de gebeurtenis
sen aldaar blijken echter weinig bete
kenis te hebben in de ogen van de
synode.
Deze daklozen, die zichzelf schert
send „kleine zelfstandigen" noemen
omdat ze voor hun bemoediging, be
grip, opvang, steun, liefde en solidari
teitsgevoel met Israël, plus al het
andere dat verder hun deel zou beho
ren te zijn, op zichzelf zijn aangewe
zen, zijn onze vereniging tot grote
zorg. Wij hebben ons altijd als eerste
taak gesteld opvangcentrum te zijn
voor Joden die Jejoea als hun Masji-
ach gevonden hebben. Zoals wij u ln
1966 reeds mededeelden in een artikel
getiteld „To be or not te be" hebben
de kerken, die het gesprek met Israël
wensten te voeren dit over onze gees
telijke lijken menen te moeten doen;
daartoe werden wij dood gezwegen.
Had men onze stem wèl willen laten
meetellen en willen horen wat Joden
die zich in de eerste plaats en te allen
tijde Jood voelen als speciale bijdra
ge te leveren hebben, dan zou men
minder gemakkelijk deze materie op
die wijze behandeld hebben.
Het zij zo, de Gereformeerde Kerk
beeft door op het kritieke ogenblik te
zwijgen en zich door ds v.d. Meulen te
laten inspireren de oude vertrouwde
weg van „het beter weten dan de
Joden" weer ingeslagen. Zij dient
zich echter ervan bewust te zijn dat
wij Mesjiechiem het eerste slachtof
fer zijn van hun trouweloosheid. Im
mers hoe kunnen wij ooit het wan
trouwen van onze mede-Joden tegen
over ons kwijtraken wanneer zij die
zich onze broeders en zusters noe
men, zich zo verraderlijk gedragen?"
Eerlijk?
De tekening die bij deze rubriek staat
afgedrukt, halen we uit De mondige
gemeente, het blad van de gerefor
meerde kerk te Zoetermeer. Hij dient
als illustratie bij een artikel, dat als
titel kreeg: Twee geloven op één kus
sen maar het gaat eigenlijk over:
één geloof en geen geloof. Ds. F. J.
Boer is de auteur en hij schrijft:
trouwens. Het gaat hier niet in eerste
instantie om een kerkelijke huwe
lijksbevestiging van christenen uit
diverse kerken, maar het probleem
dat alle ter vergadering aanwezigen
(Zoetermeerse pastores nl.) herken
den: Wat te doen als Jonge mensen
komen om een kerkelijk huwelijk,
terwijl een van beide partners er to
taal geen heil in ziet, maar er „verder
geen punt van maakt", bereid is die
ander „vrij te laten".
In vroeger tijden reden tot vermaan,
maar als reactie daarop in onze da
gen, bevreesd voor de gevolgen van
een weigering van zo'n kerkelijk hu
welijk, al bijna geen probleem meer.
En dat is toch ook niet helemaal
eerlijk: het is wel een problematische
zaak. Want de ervaring leert, dat een
huwelijk tussen een gelovige en een
ongelovige bepaald moeilijk is. Naar
mate het christelijk geloven zich nau
welijks nog onderscheidt van niet-
geloven, wordt dit probleem niet zo
onderkend. En dan zitten we toch
niet op een heilzaam spoor.
Goed. terwijl een en ander in gesprek
is, met alle overwegingen vandien
kwam er een bijval uit een onver
wachte hoek, uit de DDR, uit de
marxistische pers aldaar. Terwijl on
ze kerken nadenken over betere en
meer heldere voorlichting en pastora
le begeleiding van verliefden/verloof
den, trouwlustigen in spe, luidt het
Oostduitse advies eigenlijk zo:
Als goed marxist kun Je maar beter
niet met een christen trouwen. Het
onderstaande kwam uit Trouw, er
gens in de vakantiemaand juli. Het
zal u niet moeilijk vallen hierop door
te denken benieuwd ben ik naar uw
conclusie trouwens."
„Bij een van de vergaderingen van
vertegenwoordigers van de onder- WachtGïl
scheiden Zoetermeerse Kerken,
kwam het „probleem" van de ge
mengd gehuwden weer "es op. Een
van de redenen was een uitgebreide
notitie die in de Gereformeerde Kerk
circuleert, een stuk vanuit wijk 2,
waar zich het probleem van gemengd
trouwen ook voordoet, net als elders -We bellen nog wel, hè? Ja hoor. we
Geknipt uit het Ringblad Ooes (me
dedelingenblad voor de hervormde
gemeenten in de ring Goes) de vol
gende overweging van ds. R. E. da
Costa:
ONZICHTBARE DINGEN
Het geloof is een vaste grond van d
wat wij hopen, het overtuigt ons rl
van de werkelijkheid van onzicht
bare dingen. (Hebreeën 11 vers 1)
Vaak zijn deze woorden gelezen ten
gunste van een deling in tweeën van
ons leven, namelijk in die van een
Zienlijke en een onzienlijke wereld.
Velen waren dan ook van mening dat
het geloof met name te maken had
met de dingen van de onzienlijke
wereld. In het geloof waren de
mensen niet bezig met aardse zaken.
Die waren maar lastig en ingewikkeld
en onveranderbaar en leidden
daardoor af van de eeuwige dingen
Altijd nog een reden voor bepaalde
„gelovigen" om zich niet met de
politiek en de maatschappij te
bemoeien. Vaak een minder
gehanteerde reden om voor de
stoffelijke welvaart van eigen leven
in de weer te zijn. Want dat laatste
heette zegen. Wanneer men hier in dit
richting denkt, ziet men over het
hoofd dat de man of vrouw die dit
schreef 't telkens heeft over de
belofte. Het gaat om geloof in de
belofte. En die belofte houdt zich
bezig met wat voor ons ligt. Wat voor
ons ligt wordt door twee dingen
bepaald, namelijk door Gods goede
zorg, zijn rijk en toekomst, én door
een leven ln overeenstemming met
wat afgesproken ls. Zo wordt
Abraham hier ten voorbeeld gesteld.
Hij geloofde de belofte van het land
dat hem gewezen zou worden en van
de nakomelingschap die hem in
uitzicht gesteld was. Daarom ging hij
gelovig en vol hoop op weg en daarom
nam hij ook Izak mee naar de berg
Moria. Dat waren voor hem zaken die
beloofd waren en als zodanig
onzichtbaar. De onzichtbare wereld iij
allereerst de wereld van wat voor onsl
ligt. Onzeker? Tot op zekere hoogte.
Er is hoop. en daarvan is het geloof de
vaste grond.
VOORBIJGANGERS
NED. HERV. KERK
Beroepen: door classis Harderwijk te
Nunspeet (past, medew. Philadelphia
atehuizen) L. van Nieuwpoort te Hui
zen (NH).
Aangenomen: de benoeming tot past
medew. herv.-geref. evangelisatie te
Oude Pekela J. Geene kand. te
Brussel.
bellen nog." Een vaak gehoorde vage
afspraak, net vrijblijvend genoeg om
er als het zover is onderuit te
kunnen. Eén van beiden die wacht op
de ander, maar er komt geen ant
woord.
Soms wordt de afspraak wel ge
maakt, maar is er niet bij gezegd bij
wie. Dat overkwam mij vorige week.
„Nou dan tot half acht, hè?" hadden
we gezegd. Beiden dachten we „half
acht bij mij thuis. Gevolg? Allebei
wachten tot acht uur en dan een
ongeduldig telefoontje waar die an
der blijft. Een onbenullig voorval? Ik
denk het niet. In de samenwerking
tussen de kerken, de oecumene, ge
beurt soms het zelfde. Wachten op
elkaar, denken dat de ander wel zal
bellen, zal komen. „De gereformeer
den hebben nog nooit contact ge
zocht", zegt een rooms-katholiek pa
rochiebestuur.
„Nooit een telefoontje gehad van de-
pastoor", bromt een hervormde do
minee. En zo wachten ze op elkaar en
gebeurt er niets.
Die verwarring van „wachten op de
ander", speelt ook tussen basis en top
in de kerken zelf. De Gemeente, de
parochie, wacht op groen licht van de
synode, de bisschop. De synode, de
bisschop zeggen: De Gemeenten, de
parochies moeten zelf initiatieven ne
men, ook waar het de oecumene
geldt. Wij kunnen nooit algemene re
gels stellen. De stituatie verschilt van
plaats tot plaats. Laat de basis alsje
blieft zelf zien wat kan, zelf experi
menteren. En de basis denkt: Wij
willen niet tegen de regels van de
Kerkorde, van de synode in handelen.
Wij wachten op instructies van „bo
ven". En die komen niet.
Wachten op elkaar, zonder dat er iets
gebeurt. Is het niet hoog tijd dat er
eens goede afspraken worden ge
maakt. zodat ieder weet wat de ander
denkt, wat de bedoeling is. Dat voor
komt veel vaagheid en bevordert het
initiatief en de geloofwaardigheid
van de kerk van Chlrstus.
Ondergrondse kerk
in Oekraine
'leeft en groeit'
KOENIGSTEIN (ANP) „Ondank*
de vervolging, die reeds 35 jaar duurt
kunnen wij met dankbaarheid vast
stellen dat onze tot de ondergaiy
veroordeelde kerk niet alleen leeft'
maar zelfs groeit." Dit staat in eet
brief van kardinaal Josef Slipyj.
hoofd van de Oekraiens-katholiekt
kerk, die is voorgelezen op het dertig
ste congres van de katholieke hulpor
ganisatie „Kerk in nood". De 88-jari-
ge aartsbisschop van Lwow, die ech
ter in Rome woont, kon om gezond
heidsredenen het congres niet bij
wonen.
Volgens de brief zijn 't afgelopen jaar
elf Jongemannen van de ondergrond
se kerk in de Oekraine priester ge
wijd. De wijding vond plaats in een
kelder. Hun opleiding kregen zij
eveneens in het geheim, terwijl zij
voor de buitenwereld werkten als
arts, ingenieur, jurist of arbeider. Sli
pyj schrijft dat zelfs functionarissen
van de communistische partij hun
kinderen in het geheim laten dopen
door priesters van de Oekraiens-kat-
holieke kerk.
„De brieven die ik van onze gelovigen
ontvang zijn bemoedigend", aldus de
kardinaal. Hem is ter ore gekomen
dat „verscheidene dochters ge
trouwd" zijn, d.w.z. dat weer een aan
tal meisjes de gelofte heeft afgelegd
waarmee ze beloven zich aan de
„dienst van God!' te zullen wijden.
ADVERTENTIE
Toon uw bewogenheid met
de slachtoffers van de
terreuraanslag in
Antwerpen
Graag adhesiebetuigingen aan:
Postbus 559
1180 AN Amstelveen
AMSTERDAM Burgemeester en
wethouders van Amsterdam hebben
ernstig bezwaar tegen de toeristische
KLM-helicoptervluchten die vanaf
Schiphol boven Amsterdam worden
uitgevoerd. „Het aantal mensen dat
van deze vluchten hinder ondervindt
is vele malen groter dan het aantal
mensen dat er plezier aan beleeft",
aldus het college in een verklaring.
B. en w. reageren hiermee op talrijke
klachten van een aantal organisaties
Zij hebben inmiddels de staatssecre
taris van verkeer en waterstaat ge
vraagd te bevorderen dat de Rijks
luchtvaartdienst alleen nog vergun
ningen voor dergelijke rondvluchten
afgeeft