Gereformeerde Zendingsbond kijkt ook naar eigen land Gesprek tussen Botha en kerk schept ontspanning 1 Trouw Kairos is nog steeds gereformeerd Christen democraten oneens over Salvador s Duitse kerk wil paus spreken F "ïjpr 1 j i 1 1 tJd Bisschoppen tegen premier Thatcher VANDAAG VOORBUG ANGEI& Verzet tegen VS- defensiebelasting VRIJDAG 8 AUGUSTUS 1980 KERK Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN Wat er in de wereldkerk zoal omgaat is niet geruisloos voorbijgegaan aan zde Gereformeerde Zendingsbond (GZB), het zendingsorgaan van de „bonders" in de Nederlandse Hervormde Kerk. Dat bleek gisteren tijdens de jaarlijkse zendingsdag, die traditiegetrouw gehouden werd in de bossen bij Driebergen. Het leek alsof er misschien wat minder mensen waren dan vorig jaar. Wellicht had het weer er enkele honderden weerhouden. Maar ruimschoots een derde van het totale ledental (45.000) van de GZB was aanwezig en luisterde aandachtig toe Het thema van de dag luidde: „Uw koninkrijk kome." De laatste jaren ontstaat er groeien de samenwerking tussen de GZB en de Bond voor Inwendige Zending, die zich beweegt op het terrein van de evangelisatie in ons eigen land. Dit bleek onder meer uit het feit dat na de gebruikelijke toespraak van de voorzitter van de GZB. ds J. de Lan ge uit Huizen (N.H.) en de Peruviaan se zendeling P. Arana Drs. J Beuke- ma sprak over de moslims bij ons te lande. Verder liet het hervormde sy nodelid en IZB-bestuurslid ds. J. Vroegindewey uit Emmeloord zijn licht schijnen over de vragen rondom de nieuwe levensstijl. Ds. De Lange zette uiteen dat er niet alleen over de grens sprake is van zending. ..In liefde vragen wij de Hee- HANNOVER (ANP) De Evangeli sche Kerk in West-Duitsland wil van het komende bezoek van de paus gebruik maken om met hem overleg te plegen over betere samenwerking met de r.k. kerk in het land. De lei ding der Evangelische Kerk hoopt dan ook een officiële uitnodiging voor een ontmoeting met de paus te ont vangen. De paus bezoekt West-Duits land 15 tot 19 november. re: wijs ons de weg. waar Gij ons aan het werk zet voor Uw Koninkrijk. Is het een eis dat wij alleen in het bui tenland Hem kunnen dienen? Is er dan in ons land geen werk meer? Jazeker, liefde stelt geen eisen, liefde wil geven, waar God ons plaatst Lief de Gods geeft ons ook liefde tot de nabije naaste". Ds. Arana uit Lima de Peru legde uit dat de pure verkondiging van het Evangeiie niet losgemaakt kan wor den van dienst in de naam van Chris tus. Hij vertelde dat de Gereformeer de Zendingsbond daadwerkelijke hulp geeft in de streek Cajamarca. die getroffen is door droogte, honger en werkloosheid. Arana stelde voor dat Nederlandse jonge boeran naar zijn land komen om de Peruviaanse boeren met moderne landbouwmet hoden bekend te maken. Redder der wereld Drs. Vijfwinkel maakte duidelijk dat we in de benadering van moslims met het Evangelie ons moeten bedenken dat dezen Jezus ongeveer net zo zien als buitenkerkelijke mensen in West- Europa. Zij zien Jezus ongeveer als volgt: ..Nee, het is niet allemaal onzin wat er in de Bijbel over Hem geschre ven is. Maar Juist die leer. dat Jezus in onze plaats de straf op de zonde heeft gedragen en dat Hij het vleesgewor den woord is. dat is voor ons moderne mensen onverteerbaar geworden. Evenals voor de Moslims mag Jezus voor vele Nederlanders best een groot profeet en leraar zijn. Maar niet de Redder en de Heer der Wereld." De moderne mens is doof voor het Evangelie, ook al heeft hij het mis schien wel duizend maal onder ogen gehad De reactie van de moslims lijkt daar veel op. Alles wat je pro beert over te brengen strandt op de denkwereld van de moslims." aldus drs. Vijfwinkel. Toch betoogde hij dat we de moslims niet mogen passeren. Er wonen er al ongeveer 225.000 in ons land en over twintig jaar zullen het er volgens Vijfwinkel zeker 400.000 zijn. Hij pleitte er voor dat christenen de talen van de moslims leren en kontakten leggen. De Duitse theoloog Bonhoeffer citerend zei hij: ..Een gemeenschap van Jezus, die zichzelf probeert te verstoppen, is op gehouden Hem te volgen. Of dat in Indonesië. Kenya. Peru. Amsterdam of Lutjebroek is. De vraag of de mos lims in ons midden ooit het Evangelie op verstaanbare wijze zullen verne men hangt van de kerk in Nederland af Ds. Vroegindewey uit Emmeloord verzette zich in zijn woorden tegen de opvatting dat het Koninkrijk Gods zou samenvallen met bepaalde eco nomische systemen en pouuetce ideo logieën. Maar hij pleitte wel voor een bijbelse levensstijl. „Wanneer getuigenis, ver kondiging en dienst geloofwaardig willen zijn. dient het leven afgestemd te zijn op de stijl van het Rijk," aldus Vroegindewey, „de rechte leer en het rechte leven horen bij elkaar". Hij wierp de vraag op of onze levensstijl wel aanvaardbaar is. „Er zijn mensen, die tegen verzekeringen zijn, maar ze leven wél in de levenssfeer van vast en zeker en geborgen." Hij acht beke ring tot de levensstijl van het Ko ninkrijk nodiger dan brood en pleitte voor christelijke ootmoed en christe lijke soberheid en matigheid. Dat heeft ook politieke consequenties, al dus Vroegindewey. ..Een christen, die geleerd en geleid door Gods geest een burger is van Zijn Rijk, zal zijn leven daarop hebben af te stemmen. Dit heeft ook politieke consequenties. We kunnen de politiek niet geheel buiten de kerk houden. Dat hoeft ook niet want de heiliging van het leven heeft ook politieke kanten: hoe leef je als christen in de samenleving." Vroegin dewey waarschuwde echter voor poli tieke prediking, want die maakt dat een gemeente het spoor bijster raakt De gereformeerde Zendingsbond heeft de laatste jaren te kampen met moeilijkheden. Er is ruim voldoende geld beschikbaar voor het werk. maar er is een ernstig tekort aan voldoende geschoolde zendelingen. Bovendien is het moeilijk steeds visa te krijgen voor landen waar de bond wil werken. Al enkele jaren probeert de bond voet aan de grond te krijgen in Latijns Amerika. Volgende maand hoopt weer een delegatie van de bond naar Zuid-Amerika te reizen om onder meer Chili te bezoeken. Mogelijk kan men hier helpen met het leveren van theologische docenten. PRETORIA Premier P. W. Botha heeft gisteren een historische ontmoeting van drie uur gehad met de leiders van de Zuidafrikaanse raad van kerken (SACC). die meer dan vijftig miljoen zwarte en blanke christenen vertegenwoordigen. Het gesprek heeft de confrontatie tussen kerk en staat iets ontspannen. Botha had in zijn gezelschap ver scheidene belangrijke ministers on der wie minister Fanie Botha van werkgelegenheid, minister Pik Botha van buitenlandse zaken, minister van justitie Alwyn Schlebusch en minis ter Louis Le Grange van politie. Zij werden bijgestaan door de hoofden van leger, politie en veiligheidsdienst. De delegatie van de SACC werd ge leid door de zwarte gereformeerde predikant ds Sam Buti en de secreta ris van de raad, bisschop Desmond Tutu. Zij werden vergezeld door 26 waarin opgenomen) De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur ing. O Postma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam tel 020-913456 telex 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned Credietbank Rekemngnr 23 00 12574 Gemeentegiro Amsterdam XI1000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (abonnementen en bezorging) tel 010-115588 (redactie) tel 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westblaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-4694*15 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND labonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle lei 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen Per maand f 16.98 Per kwartaal 50.95 Per half jaar 101.90 Per jaar 201.60 Advertentietarieven op aanvraag Telefonische abonnementenop drachten (zie adressen boven) Opgave familieberichten 9-19.30 van maandag t/m vrijdag Op' zondag van 18-20 uur telef 020- 913456 Opgave mim-advertenties tel 020-936868 of schriftelijk aan Mini-Adv aldeiing. postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzingen uitsluitend schrif telijk aan onze Amsterdamse adressen vertegenwoordigers uit de 32 leden- kerken van de raad. Onder hen ds. Peter Story van de methodisten en bisschop Bill Bumett van de angli caanse kerk Na de ontmoeting liet ds. Buti in een persconferentie weten dat de kloof tussen de regering en de kerken zeer diep is. Ds. Story bevestigde dit. maar ds. Buti legde er de nadruk op dat er een begin gemaakt is voor verdere gesprekken tussen de kerken en de regering. Bisschop Tutu beoordeelde de be sprekingen optimistisch en zei dat hij de gesprekken beschouwde als het meest positieve teken in de laatste dertig jaar. De kerkelijke leiders vroegen de rege ring over te gaan tot het samenroe pen van een nationale conventie, waar de leiders van alle politieke par tijen, de vertegenwoordigers van de zwarten in de zogenaamde thuislan den en de leiders van de verboden politieke organisaties aan zouden meedoen. Onder hen ook de politieke leiders die nu nog in de gevangenis of op Robben eiland zitten. Premier Botha nodigde de kerkelijke leiders uit voor een bezoek aan het militaire strijdtoneel in het noorden van Namibië, maar namens de ker ken werd hem een antwoord in een later stadium toegezegd. Tot dusver hebben zelfs zwarte leiders zoals Gatsha Buthelezi. de eerste minister van het thuisland Kwa Zulu gewei gerd het militaire gebied te bezoeken uit vrees daarmee instemming met de operaties te betuigen. Heyns: Blanke kerk moet wat doen KAAPSTAD (ANP) - Nog voor de volgende algemene (nationale) syno de van 1982 moet vanuit de gelederen van de blanke Nederduitse-Gerefor- meerde Kerk in Zuid-Afrika een dui delijke uitspraak komen over wat het vandaag de dag betekent om in Zuid- Afrika waarachtig kerk en waarach tig Gods verzoeningsgemeenschap te zijn.'Dit zegt prof. Johan A. Heyns in de Afrikaanse pers Zijn uitlatingen worden van grote betekenis geacht, daar prof. Heyns lid is van het breed moderamen van de (blanke) Neder- duitse-Gereformeerde Kerk. Hij is hoogleraar in de dogmatiek en de ethiek aan de Nederduitse-Gerefor- meerde Theologische faculteit van de Universiteit van Pretoria. Hij is lid van de geheime blanke Broederbond De uitspraak van Heyns is een reactie op de stelling van dr. Allan Boesak van de Nederduitse-Gereformeerde Sendingkerk (voor kleurlingen) dat er ..in Zuid-Afrika geen groep is. zelfs niet het parlement, die een grotere rol kan spelen voor het vreedzame heil van het land dan de Nederduitse- Gereformeerde Kerk" Heyns heeft tegenover de dagbladen „Beeld" en „Die Burger" verklaard dat de Zuid afrikaanse politici bereid zijn om pa den te bewandelen die voor hun poli tiek gevaarlijk zijn. „Maar wat doen wij als kerk? Wij doen niks. Het land. de politici en de wereld wachten op ons aldus de hoogleraar. Volgens hem is het de opdracht van een kerk om t.e fungeren als het verzoeningsin strument van God en heeft zijn eigen kerk dat niet goed begrepen Premier Botha heeft de kerkelijke leiders gezegd dat hij bereid is een volgend gesprek later dit jaar te orga niseren. dat een hele dag zou duren. Sommige punten zouden dan meer in detail besproken kunnen worden. Minister Pik Botha van buitenlandse zaken kwam te voorschijn met statis tieken. waaruit bleek dat zwarten in Zuid-Afrika economisch en anders zins beter af zijn dan in de rest van Afrika. Minister Fanie Botha maakte zich boos en sloeg met de vuist op tafel, terwijl hij de kerken beschul digde dat zij het terugtrekken van investeringen aanmoedigen en de economie ondermijnen De ontmoeting van gisteren was de eerste in negen jaar tussen vertegen woordigers van de SACC en de rege ring. Dat premier Botha zijn eerdere voorwaarden introk voor het gesprek, dat de kerken afzien van steun aan geweld, aan de verboden organisaties en aan het Afrikaanse Nationale Con gres wordt beschouwd ais een teken dat de regering de ernst van de situa tie inziet. Onder premier Vorster zou een dergelijke ontmoeting schip breuk hebben geleden Brief Woensdag kwamen de leiders van de kerken al bijeen om in een besloten vergadering de ontmoeting met de regering voor te bereiden. Hierbij was uiteraard de blanke Nederduitse Ge reformeerde kerk afwezig, die geen lid meer is van de raad van kerken en geldt als een blinde supporter van de regeringspolitiek ten aanzien van de rassen. De ontmoeting van gisteren had plaats ruim een week nadat ds Sam Buti van de zwarte Nederduitse Gereformeerde Kerk in Afrika een harde brief aan minister Alwyn 8chlebusch had gezonden waarin hij de apartheid beslist van de hand wees. Er waren stemmen opgegaan om deze harde brief te maken tot het uitgangspunt van de besprekingen van gisteren, omdat onder jongere zwarten de vrees bestaat dat de ker kelijke leiders de regering te ver tege moet zouden gaan. De leiders van de SACC zouden dan ongewild in de rol van de Rhodesische bisschop Muzo- rewa gedrukt worden ADVERTENTIE „Wat kan ek doen om indruk op die man te maak?" Laat een mogelijke boycot Pretoria werkelijk zo onverschillig? (cartoon uit Z.A.weekblad Beeld) door Aldert Schipper De werkgroep Kairos is sinds een paar jaar aangesloten bij de Werkgroep Zuidelijk Afrika. Voor de van oorsprong gerefor meerde groep maakte dat echter niet veel uit Dat blijkt uit het laatst verschenen Dossier van Kairos, getiteld „Botha's plan". Het dossier gaat over de zin of onzin van de recente veranderingen in Zuid-Afrika en over de vraag of een boycot door Nederland ethisch ge rechtvaardigd is. Over dat laatste punt betoogt Kairos dat Zuid-Afrika in elk geval aankoerst op een machts overname door de zwarte meerder heid in dat land. De vraag is alleen of deze machtsovername zich zal vol trekken door middel van een (guerril la-) oorlog of niet. Zoals de zaken nu staan gaan we in de richting van een oorlog, waarbij West-Europa aan de blanke kant staat. Kairos hoopt dat de oorlog beperkt kan blijven en daartoe kan een terugtrekking van de Westerse belangen uit Zuid-Afrika een bijdrage zijn Het is waarschijnlijk verstandige taal. Maar een deel van het betoog heeft kairos in de vorm van een cate chismus, met vragen en antwoorden, gegoten. Zo staat in het dossier de onvermijdelijke vraag, waarom we zoveel vraagtekens moeten plaatsen bij de aangekondigde veranderingen. Als in een antwoord van de Heidel- berger zegt Kairos in dezelfde stoere taal: „Het is een onweerlegbaar feit dat Zuid-Afrika economisch ondeelbaar is. De scheiding van blank en zwart mag dan wel een uitgangspunt van de blanke politiek zijn, in feite zijn blank en zwart in het economisch bestel onverbrekelijk elkaar vertoon den. Daardoor zullen er ook in het ..blanke gebied" altijd nog meer zwarten dan blanken wonen. In de praktijk is er geen sprake en zal er nooit sprake kunnen zijn van apart heid (ook volgens de regeringsstatis tieken). Men kan zich afvragen wat apartheid nog kan betekenen als er feitelijk geen rassenscheiding plaats vindt. Welnu, het betekent in deze situatie alleen dat de blanken eenzij dig alle macht en rijkdom bezitten Een beetje calvinistisch hart gaat bij feulke taal ongetwijfeld wat heftiger kloppen. Je kan er duidelijk aan zien dat Kairos nog steeds de gerefor meerde poot is waar Sietse Bosgra op staat. 'Dat is trouwens ook te merken aan andere dingen in het dossier. Zo ein digt het werkje met een persoonlijke vraag: „Of ik vrij (bevrijd) ben om doeltref fend te handelen. Of ben ik net als de onderdrukker in Zuid-Afrika gebon den aan mijn belangen en voordelen bij die situatie? Wie christelijk spreekt, spreekt voor Christus, die zijn leven inzette voor de mensen en die zijn broeders en zusters hoeder was. De noodkreet uit Zuid-Afrika is nu gericht aan het Westen: in gods naam, waar zijn onze broeders?" We kunnen gerust zijn. Kairos is nog steeds zo gereformeerd als ik weet niet wat. Botha's Plan, Dossier van de Werk groep Kairos, kost ƒ2,50. Men kan het bestellen bij Kairos, Corn. Hout manstraat 17. 19, 3572 LT Utrecht, tel. 030-710614, giro 632686. Premier P. W. Botha De boodschap van de kerkelijke lei ders aan de regering kan kort worden samengevat: Indien er geen radicale verandering in het systeem komt. in dien de apartheid niet volledig wordt opgegeven en het principe van ge deelde politieke macht wordt aan vaard, is geweld en bloedvergieten op ruime schaal niet meer te voorkomen. Begin deze week had bisschop Tutu laten weten dat de kerkelijke leiders naar Pretoria zouden gaan als bezorg de kerkleden. „We gaan als christe nen om met mede-christenen te spre ken over de steeds slechter wordende situatie in ons land." Hij zei dat het laten vallen van de zogenaamde pet ty-apartheid niemand meer kan be vredigen. Tutu liet weten dat het in het gesprek onder meer zou gaan over de vrijlating van de leider van het Afrikaanse Nationale Congres Nelson Mandela en-andere politieke gevan genen, over de massale verplaatsing van mensen, de schoolboycot en een gemeenschappelijk burgerschap voor alle Zuid-Afrikaanse burgers. De laatste keer dat de regering een ontmoeting had met de leiders van de SACC was in 1971 onder premier Vor ster. nadat de raad van kerken steun had gegeven aan het Afrikaanse na tionale Congres. PANAMA (ANP) De dele- gatie van de. federatie van christen-democratische par tijen, de Europese Volkspar tij, die momenteel een bezoek aan Zuid-Amerika brengt, is onderling verdeeld over de re gering van El Salvador. In een uitzending van Radio Pana ma is meegedeeld, dat de de legatie nog geen beslissing heeft genomen over de vraag of de Europese christen-de mocraten steun dienen te ge ven aan de christen-democra ten van El Salvador, die daar deel uitmaken van de rege ring. Het voornaamste aoei van het bezoek der delegatie, die onder leiding staat LIVERPOOL (ANP) De katholieke aartsbisschop D. Woriock van Liver pool en zijn anglikaanse collega D. Sheppard zijn heftig gekant tegen de pogingen van de Britse premier That cher om jonge werklozen ertoe te bewegen buiten eigen streek naar een baan te zoeken. Er wordt in de economisch zwakkere streken volgens de twee geestelijken al veel te veel druk uitgeoefend op de werkloze jeugd. „De economie wordt vergoddelijkt en ontziet niets of nie mand meer. Als ze nu ook nog de jonge krachten uit de stadscentra gaat weghalen, zal dat een wond in onze samenleving slaan die nog tien tallen jaren zal bloeden", aldus de bisschoppen. Zij pleiten voor betere opleidingsmo gelijkheden in Liverpool, waar 14,7 procent van de inwoners werkloos is. „Dan zal men er niet langer tegen opzien bedrijven naar Merseyside (het Liverpoolse havengebied, red.) te brengen omdat er geen gekwalificeer de werkkrachten zijn", zo menen wor iock en Sheppard. Aartsbisschop it IK. van de voormalige KVP-vooraitter W. Vergeer, was juist hierover een beslis sing te nemen. Volgens Radio Panama heeft de dele gatie verklaard, dat zij in El Salvador „een hoge mate van onderdrukking" heeft geconstateerd. De delegatie gaf daarbij als haar mening, dat de strijd krachten van El Salvador hun politie ke activiteiten dienen te staken en het volk zelf via verkiezingen over zijn toekomst te laten beslissen. Vol gens de delegatie dreigt anders in El Salvador een bloedige burgeroorlog. Tegenligger in de delegatie is de Westduitser dr Henning Wegener, lid van het bureau voor buitenlandse be trekkingen van de CDU. Deze heeft verklaard, dat het goed was de chris ten-democratische partij van El Sal vador en de huidige regering steun te geven. De christen-democratische delegatie heeft een uitvoerig gesprek gehad met de opvolger van de onlangs ver moorde aartsbisschop Romero van El Salvador, mgr Rivera y Damas. De aartsbisschop verklaarde naar aan leiding van dit onderhoud tegenover journalisten, dat de Europese delega tie zich duidelijk zorgen maakt over het feit, dat de christen-democrati sche partij van El Salvador als dek mantel dient voor de militaire onder drukking. De Europese christen-de mocraten hadden wel waardering ge toond voor sociaal-economische her vormingen in El Salvador, maar wa ren tegelijkertijd verontrust over al lerlei nevenverschijnselen. De bis schop gaf daarop tegenover de jour nalisten als zijn commentaar, dat el ke hervorming in het land waardeloos blijft zolang er geen einde komt aan de onderdrukking Aartsbisschop Rivera y Damas wees daarbij op een serie „barbaarse ge beurtenissen" in Mogote, Tacachico, La Cruz. Jucuaran en Guazapa. Zijn eigen bisdomsblad „Orientacion" heeft de militaire strijdkrachten er van beschuldigd alleen al in Mogote 31 leden van een familie te hebben vermoord, van wie 22 minderjarigen ..Orientacion" meldt verder, dat in de vluchtelingencentra van het aartsbis dom 2200 landarbeiders en boeren hun toevlucht hebben gezocht. IN HET DORP We zijn hier nu al weer een dag of tien. En al die dagen stralend weer De laatste dagen was het zelfs zo warm dat we eigenlijk tot niets kwamen. Het dorp is als uitgestorven Eerst was Janus van de overkant noj weg. Toen hij thuis kwam. vertelde hij wilde verhalen van een campingb de Ardennen waar ze de eerste avond al hun huisje niet uitkonden omdat de beek die dwars door de camping heenstroomde, een rivier geworden was. Nu net hebben we hier ook een klein noodweer gehad, onweer met een zware regenbui en rukwinden. Dt. lekkage waarvan we voordien last hadden, was door onze vriend uit het bos afdoende verholpen. Met een zeker genoegen keek ik naar het water dat uit de nieuwe goot gulpte, t Is wel een andere vakantie dan die waarvan ik aan 't lezen ben in „The tragedy of the Korosko", van Canon Doyle. De Korosko is een raderboot die de Nijl afzakt met het bekende internationale gezelschap toeristen. Een paar „missen" uit Amerika, de onvermijdelijke kolonel en een presbyteriaanse dominee. Canon Doyle weet de spanning bij nadering van het gebied van de derwischen bijzonder goed op te voeren. Ik ben nu zover dat het argeloze Amerikaanse meisje met de anderen het uitzicht aan de grens bewondert en dan uitroept, zoiets als: Kijk nou toch eens. dat ontbreekt nog maar aan het schilderachtig tafreel, mannen op kamelen die tussen die twee heuvels door komen." Nu begin: kennelijk de traged e. De derwischet- komen. Intussen is het onweer over Tevreden ruisen de goten op straate-, hier en daar komt iemand eens naar buiten om te kijken of alles nog is zoals het was. En dat is zo. Het land heeft na deze droge weken het nodi' water gehad. Maar ik weet maar alt goed dat je op grond van zulke r ervaringen niet kan zeggen dat allet goed ingericht is. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Afscheid op 10 aug.: van Bodegraver, P J. Droogers ber. te Werkendam van Hendringen en Mechelen L. Flie ber. te Dalfsen; van Noordwolde Zuidwolde (Gr) C. J. G. Keijzer ber. Leeuwarden; van Ottoland Cs moi gens) en van Goudriaan Cs middags D. van Meulen ber. te Ridderkerk van Stadskanaal A. Mulder ber. Den Helder; van Hansweert jhr. C. J Schorer ber te Maurik; van AalsunC Wetzens J. ter Steege ber. te Nieu»/ leusen; van Steenderen en Bronk. horst A. Sturm wegens ben. godi^ leraar te Nijverdal (eerv. onth. uitte, ambt pred.); te Brunssum V streekgem. Zuid-Limburg C.) G Verhaere ber. te Hengelo (Gkl). Intrede: te Breda F. J. Th. van Bo«* uit Gorinchem: te Garijp J. H. 8 moen uit Utrecht; te Hoek van He' land A. Jumelet uit Vlaardingen; l Leimuiden P. Schalk, laatstel. god» leraar te Delft. GEREF. KERKEN Afscheid: van Oost-Souburg H. F.A- M. Bosscha ber. te Emmen; van C tegast J. W. Broersma ber. te Niei leusen; van Haren (Gr) K. van I" ber. te Velp; van Leeuwarden G. i Gerritsen ber. te Lutten-81aghai van Britsum K. Meijer ber. te I denmeer; van Nieuweroord Praamsma ber. te Hallum; van f senheim D. van Santen ber. te Zw van Delfzijl S. van der Zee ber. 1 Zwolle. Intrede: te Koudekerk a/d Rijn Bade uit Landsmeer; te Amsterdaii Noord J. Bezemer uit Ter Aar; GEREF. KERKEN (VRUG) Afscheid: van Hilversum P. 1 ber. te Wageningen. Intrede: te Westerend (14 u) en f Loppersum (17 u) J. Jansen uit T Aard. CHR. GEREF. KERKEN Intrede:t Berghstich Broek op I doorn-Zuic Rijswijk. BAPT. GEMEENTEN Intrede: te Heerenveen E. J. Hulzin" uit Harlingen ■4 WASHINGTON (ANP) Gewet* bezwaren zijn een gegronde reden geen belasting te betalen die bestel1 is voor defensie. Langs alle wette 1 ke, juridische en administratieve gen zal getracht worden te bereik dat mensen op grond van geweteC bezwaren vrijgesteld worden vanl taling van defensiebelasting. Hiertoe heeft de op een na doopsgezinde broederschap Verenigde Staten, de 37.000 ledenj lende General Conference Menm Church, besloten. De acht* van dit besluit is de groeiende I stand van o a. doopsgezinden het betalen van dat deel van de komstenbelasting dat bestemd voor het ministerie van defensie, j De General Conference Mennow Church heeft ook besloten Anw kaanse parlementariërs te benader die het initiatief zouden kunnen men voor het oprichten van een reldvredesbelastingfonds De to houdt er voverigens rekening mee' voor de uitvoering van haar besl tussen de 150.000 en 250.000 gul< aan proceskosten zullen worden spendeerd Dit geld wil men speciale collecten bij elkaar kri'P

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2