Poëzie van Ida Gerhardt: 'ontstaan uit stille kernen' NOS vindt note sluikreclame ondoorzichtig Gezelligheid nog steeds voor eerlijke vormgeving I Bij de Rabobank liggen de Holland International winter- programrrta's nü voor u klaar. Marino Marini overleden Wie het eerst boekt, Rabobank boekt het best. Rietveld en Gispen in Stedelijk Museum 'Reclame beter dar' tv-programma's' Nieuwe boeken Oókgoed in reizen. DONDERDAG 7 AUGUSTUS 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET door T. van Deel Toen Ida Gerhardt vorig jaar de Prijs voor Meesterschap ontving van de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde omschreef zij in haar dankwoord het „poëtisch vakmanschap" van de dichter als een „onweerlegbaar getuigenis van zijn resistentie tegen de machten die de mens, uiterlijk en innerlijk, naar het leven staan". In haar „triomferende perfectie" staat het vers diametraal tegenover de vernietigende chaos en is het te beschouwen als een vertroosten de en richtinggevende uitdrukking van de diepere zinvolheid en samenhang van het leven. Niet voor niets heet haar eerste bun del dan ook „Kosmos" (1940). In een latere uitgave lichtte zij die titel al dus toe: „Ten aanzien van Kosmos is het wellicht nodig te zeggen, dat deze term is gebruikt in de betekenis van: zinvol geordend en naar zijn inge schapen aard functionerend geheel, j Dat geldt dan voor de wereld als totaliteit, voor het afzonderlijk orga nisme. maar evenzeer voor het vol dragen kunstwerk, waarin zich de zelfde wetten laten herkennen." Dui delijker kan het niet gezegd worden dat voor Ida Oerhardt wereldbe schouwing en ars poëtica samenval len. In al haar bundels en het zijn er nu dertien heeft zij op de wijze van de poëzie haar ordenend, en dus scheppend, vermogen in dienst ge steld van een dieper liggende waar heid: „Dat wat een vers tot een vers maakf is niet van sterfelijke oor sprong" schreef zij nog onlangs in de bundel „Het sterreschip." De dichter is, in haar visie, dan ook iemand met een „opdracht". „Kwatrijnen in op dracht" heet een vroege bundel (1948), maar op talloze plaatsen in haar werk evenals in haar dank woorden benadrukt zij dat haar oeuvre „in opdracht" is geschreven Als zij in de kwatrijnen „Holland" verwijt dat het de verworven vrijheid aan het vermorsen is en .zijn roe ping" ontrouw wordt, is dat een vari ant van haar algemene thematiek: door middel van het vers oproepen tot verstilde aandacht voor het essen tiële. „te breken naar het licht dwars door de steen". Dat is de opdracht. De literatuurgeschiedschrijving plaatst Ida Oerhardt gemakkelijk in de lijn van de dichters van de genera tie van 1910: de symbolistische groep rond Verwey's tijdschrift „De Bewe ging". Zijzelf laat geen gelegenheid voorbij gaan om van haar grote be wondering voor en beïnvloeding door Leopold te getuigen, evenals zij een dichter-classicus met oog voor het „overvele dat het trillend vers zoekt na te streven en in zijn eenheid samenvat". Ida Oerhardt is van deze symbolistische dichters een begaafd leerlinge en in het huidige poëtisch klimaat bepaald een sterke en ernsti ge aanmaning om „het hoog geheim" niet te verraden en schatplichtig te blijven aan de literaire traditie. Haar ouderwetsheid, om zo te zeggen, heeft tot voor kort niet in haar voor deel gewerkt. Pas de laatste jaren is er. mede door de zorgvuldige (hertuit gaven van haar bundels bij Ahte- naeum-Polak Si Van Gennep, maar meer in het algemeen door een her waardering van het klassieke ge dicht, een duidelijke belangstelling voor haar poëzie ontstaan, die zijn beslag kreeg in de toekenning van de Meesterschapsprijs. Nu na de maat schappij der Nederlandse Letterkun de ook de Staat der Nederlanden haar prijs de P. C. Hooft-prijs toekent, lijkt het dichterschap van Ida Gerhardt definitief als belangrijk erkend. Publiciteit Het is niet te verwachten dat door dit succes de persoon van Ida Oerhardt meer op de voorgrond zal treden, want zij meent (en leeft): „alles wat men voor zichzelf aan publiciteit na jaagt. gaat onverbiddelijk ten koste van het vers". Het zal haar meer dan een voldoening zijn dat haar „stem" gehoord is en dat haar werk een vitale aandacht geniet. „Hij geeft de geest niet met mate", stelt ze in haar laat- ste bundel, sprekend over een „Hij", die elders ook „God" heet of „Het levend monogram". Deze christelijke inspiratie doortrekt het oeuvre van Ida Gerhardt inclusief haar verta lingen „De Psalmen" maar dan wel op een manier die daadwerkelijk in de vrijheid stelt. Haar werk heeft niets van de eigenschappen die het werk van zogenoemde christelijke dichters veelal kenmerkt. Het is, daarentegen, échte poëzie, verre van gemakzuchtig en in hoge ernst ver vaardigd. Het gedicht waarin haar Van onze radio en tv-redactie HILVERSUM De Raad van Beheer (het dagelijks bestut van de NOS vindt dat het begrip reclame, omschreven in conceptbeschikking inzake sluikreclame op radio en tv minister Gardeniers van CRM vaag en onvoldoende omll] is. Dit staat in een concept-brief van de Raad van Beheer i morgen als discussiestuk moet dienen tijdens de NOS-ii stuursvergadering. Ida Gerhardt poëtische activiteit het meest indruk wekkend wordt beschreven, vind ik tegelijk ook een van haar indrukwek kendste gedichten, een in zijn beel dend vermogen en subtiele betekenis mooi bewijs van hoe terecht Ida Ger hardt de P. C. Hooftprijs is toege kend. Ik zet mijn verzen als een schelpdier aan in diepten waar geen sterveling mij kent, ik adem in en uit, en zij ontstaan uit stille kernen, In het element dat was van den beginne. Altijd blijft het grote stromen in mij overgaan. Ik ben alleen. Een maatgang schrijft en schrijft: ademende zet ik de mantelen aan. (uit „De Slechtvalk", 1966) AI het werk van Ida Gerhardt ver schijnt bij Athenaeum-Polak Van Gennep, en is in de boekhandel ver krijgbaar. Onlangs werden vier dankwoorden gebundeld onder de ti tel „Nu ik hier iets zeggen mag". Haar vriendin Marie van der Zeyde schreef een biografisch essay: „De hand van de dichter". „De Psalmen" werden uitgegeven door de Katho lieke Bijbelstichting. Een interview met Ida Gerhardt (door Maria de Groot) stond in Wending, jrg. 34, nr. 3, maart 1979. De omroepen praten dan over de con sequenties van de beschikking van de minister, die op 5 oktober van dit jaar van kracht zou moeten worden. In de conceptbrief van het dagelijks be stuur staat dat het begrip reclame te onduidelijk omschreven is om tot een juiste bepaling van het begrip te ko men. De brief is gebaseerd op reacties van een aantal zendgemachtigden. Volgens de beschikking wordt onder reclameboodschappen verstaan die er op gericht zijn of het onmiskenba re effect hebben het publiek te bewe gen tot het kopen van een produkt of dienst, dan wel het gunstig stemmen van een bedrijf of instelling." De NOS is echter van mening dat in deze passage het begrip „op winst gericht zijn" van degene die de boodschap de wereld in stuurt of „te wiens behoeve de boodschap wordt uitgezonden" ontbreekt Toestemming Volgens de NOS is voornoemde pas sage in strijd met artikel 50 van de omroepwet, waarin staat dat de STER, met uitsluiting van alle ande re instellingen die zendtijd hebben gekregen, belast is met het verzorgen ,van reclameboodschappen van 4 den op radio en tv. Dit houdt in 5 andere zendgemachtigden geen t» stemming behoren te krijgen voork uitzenden van reclameboodschi pen. De NOS vindt dan ook dati beschikking op dit punt op een vi keerde interpretatie van het bep „dienstbaar zijn aan reclamedoelei den" berust. Daarnaast schrijft de NOS dat do mevrouw Gardeniers ten onreci onder het begrip reclame „het bed? ven van propaganda, met name u paganda zonder winstoogmerk" j| kent. De woorden „gunstig stem J ten aanzien van een bedrijf of inj ling" levert de mogelijkheden op v) een „ongebreidelde heksenjacht", j dus de NOS. De omroep doet het volgende va stel wat betreft de definitie van req me: „Onder reclame wordt in dé regeling verstaan: boodschappen direct of indirect gericht zijn oplj bevorderen van het maken van wi» bij de verkoop van in het vrije ha delsverkeer aangeboden goederen* of diensten." Deze formulering vd komt volgens de NOS ook de not zaak om reclameactiviteiten van» 1 afzon* door Erik Terlouw De architect meubelontwerper Gerrit Rietveld heeft wel eens gezegd dat zitten een actieve bezigheid behoort te zijn, want voor rusten hadden de mensen het bed uitgevonden. Dat hebben zij, die ooit iets langer dan een uur op een van Rietvelds stoelen hebben moeten zitten, dan ook zeer nadruk kelijk begrepen. Het verlangen naar een comfortabel bed zal er door vergroot zijn. Op een paar uitzonderingen na zijn de ontwerpen van Rietvelds stoelen zeer on-comfortabel. Dat zijn stoelen nog steeds in geringe mate worden gefabriceerd heeft vaak meer met het snobisme van de mensen te maken dan met de wil tot actief zitten. Het duurde ook niet lang of Rietvelds zigzagstoel (een houten Z met een rechte rugleuning) werd uitgevoerd met een kussen erop. Er wordt ook wel eens gefluisterd dat de bezitters van zijn wereldberoemd geworden roodblauwe stoel (nu in Milaan ge maakt) hun pronkstuk voor het zitten graag even bekleden met een donker blauw kussentje. Maar het is Rietveld eigenlijk nooit te doen geweest om het maken van een stoel alleen. Hij had het idee voor zijn stoelen uitgevoerd om te laten zien dat de ruimte onbelemmerd door de zitconstructie heen kon. Naar aanlei ding van zijn meubelontwerpen ont- dekte hij een vormgevingsprincipe dat ook uitermate functioneel kon zijn binnen de architectuur. Het is nu een van de sprekendste voorbeelden geworden vain hoe een ontwerper van uit het maken van een stoel tot archi tectuur kwam In het Stedelijk Museum van Amster dam is deze maand werk te zien van i Rietveld (1888) en zijn tijdgenoot Gis pen (1890). W H. Gispen is vooral vertegenwoordigd met zijn lampen van glas en staal. Ook staan er een aantal metalen stoelen van hem. Het is leuk om het werk van de twee ontwerpers naast elkaar te kunnen bekijken. Of dit de opzet van de twee kleine exposities is geweest, is de vraag, maar het verschil tussen de beide ontwerpers wordt er wel zicht- Speciaal vandaag Shirley MacLaine. In de Pa- rijse nachtclub het Lido ont vangt Shirley MacLaine Tom Jones, Charles Aznavour en Sacha Distel. Ned. 1 20.15 uur Een heet hangijzer. Ameri kaanse documentaire over wa penleveranties aan Zuid-Afri- ka. De Amerikaanse-Canadese firma Space Research maakt verdragende 155 mm kanons kogels. Die werden ondanks een wapenembargo geleverd aan Zuid-Afrika. De feiten voor deze documentaire wer den onder meer geleverd door de CIA en Amerikaanse rege ringsfunctionarissen. Ned. 1 22.25 uur Spionnen. Serie van zes af leveringen over de grote spionnen van deze eeuw. Van avond: Het gebeurde in Venlo. Het relaas over de Britse ge heime dienst die voor de oor log een zeer professioneel spio- nagenet beschikte. In 1939 werden echter twee chefs van de dienst in Venlo gearres teerd. Ned. 2 22.35 uur baar door. Rietveld, die de inspan ning van de gebruiker eist, is eigen lijk veel meer in de weer geweest met ruimtelijke sculpturen. Gispen on- deizocht hoe Je op een zeer eenvoudi ge manier een industrieel produkt kan vervaardigen, dat ook nog com fortabel kan zijn. Als industrieel ont werper en uitvoerder was hij in de gelegenheid zijn eigen ontwerpen voor serieproduktie te toetsen. Art nouveau In alles toonde hij zich een fel tegen stander van de zogeheten „art nou- veau"-beweging die in het begin van deze eeuw zo'n groot succes bleek te hebben. Hij haatte de industrieel ver vaardigde slingeromamenten van zijn tijd. In het boekje „Schoonheid van Industriële produkten" schreef hij in 1948, dat de „art nouveau" het niet kon uithouden omdat de machi nale prod uk tie heel andere eisen stel de aan de verschijningsvorm der din gen dan het oude handwerk. Hij sig naleerde toen al dat er steeds meer zakelijke gebruiksvoorwerpen zonder speciale versiering op de markt kwa men die gekocht werden om hun praktische gebruikswaarde. Toch heeft Gispen, en dat is in het Stedelijk duidelijk te zien, ook aan zijn strakke ontwerpen later enige concessies gedaan. Vanaf het begin van de jaren dertig komt er steeds meer sierlijkheid in zijn vormgeving. Hij begint met het gebruik van ron dingen die niet meer strikt functio neel zijn. Er komt daardoor ook een soort scheiding tussen lampen die gebruikt kunnen worden in kantoor ruimtes en die welke zich meer lenen voor het gebruik in woningen. Het verst gaat hij met zijn zogehete „Spinnekoplamp", ontworpen in 1936, waarvoor hij vijf ronde sprieten gebruikt. De toevoeging doet als pure versiering aan. Toch blijven de ont- werpen van Gispen, door hun primai re vormentaal, er allemaal nog opval lend modern uitzien. geen materiële kracht hebben, en be schouwde „het publiek als het passie ve deeg", dat gekneed wordt door de man die werkelijk alle macht in han den heeft, en daarom ook alle verant woordelijkheid draagt, de fabrikant. Van hem hangt het af of de wereld een ander uiterlijk zal krijgen. Fabriekje Affiche uit 1928 voor GISO-iampen Zig-zag stoel van Rietveld 1934 Dat Rietveld en Gispen hun tijd ver vooruit waren wordt in het Stedelijk getoond aan de hand van ontwerpen van vakgenoten uit die zelfde perio de. De onbeschrijflijke versierdrift van het begin van onze eeuw wordt er nog eens mee geïllustreerd. „Het was een uiting," zoals Gispen het zelf stelt, „van het waandenkbeeld dat kunst en schoonheid niet te scheiden zijn van de aanwezigheid van orna menten." Maar nog steeds zitten we met het onverwoestbare vooroordeel dat alle eerlijke vormgeving steriel is en niet geschikt voor een gezellige huiskamer. Het lijkt dat de vragen die Gispen aan het begin van onze eeuw stelde nog steeds van toepas sing zijn. Er is weinig kunst maar veel kitsch, vond hij toen en vroeg zich af of daar ooit verandering in zou ko men. Of we eens verlost zouden wor den van de bazarrommel van schilde rijen uit de lijstenwinkel, van de lam pen als bedorven taarten van terra cotta pluche, van de rooktafels? Hij betreurde toen al dat kunstenaars WAREGGIO (AP) De vermaarde Italiaanse beeldhouwer, schilder en graficus Marino Marini is gisteroch tend op 79-jarige leeftijd in Viareggio overleden. Marini, die in Pistoia werd geboren, kreeg vooral naam door zijn bronzen ruiterbeelden, een thema dat sinds 1936 steeds terugkeerde. Aanvankelijk behoorde Marini tot de expressionisten, maar in de jaren vijf tig begon hij abstract te werken. Zijn beelden van mannen te paard beho ren tot de beste uit zijn abstracte periode. In zijn werk werd hij beïn vloed door de kunst van de Etrusken. Marini kreeg met zijn werk interna tionale bekendheid en won vele inter nationale onderscheidingen waaron der de eerste prijs voor beeldhouw kunst tijdens de internationale ten toonstelling van Parijs in 1937. Mola-applicaties, uitsluitend ge maakt door de Cuna Indianen van de San Bias eilanden, zijn samengesteld uit meerdere lagen stof van felle schitterende kleuren. Het Nederlands textielmuseum in Tilburg organiseert vanaf 8 augustus een Mola Art-ten- toonstelling waarin een unieke collec tie originele mola's is te zien. Daar naast zijn er op deze expositie ook foto's, sieraden en rituele voorwerpen uitgestald dis samen een beeld geven van de leefwijze van de Cuna Indi anen-stam. Gispen kocht in 1916 een smederij voor 250 gulden, die al snel uitgroeide tot een fabriekje dat later naar Cu- lemborg verhuisde, de plaats waar de fabriek nog steeds voortbestaat. Gis pen bracht zijn ideeën in alle opzich ten in de praktijk, hij .heeft daardoor nooit concessies aan zijn ontwerpen hoeven te doen. De vormgeving van Gispen ziet er, in vergelijking met die van Rietveld, grover en minder uitge wogen uit. Zijn stoel met de opwip pende armleuning doet zwaar en door zijn bekleding veel minder gracieus aan dan bij voorbeeld de stalen stoe len uit dezelfde tijd van Mies van der Rohe of Breuer. Maar ook de lampen, hoe modern ze nog steeds lijken, zijn in hun vormge ving weinig speels. Ook hier dringt zich een vergelijking op. Ik denk aan de uiterst lichte en strakke bureau lamp van Wilhelm Wagenfeld en C. J. Junker uit 1924 (ver voor de bureau lampen van Gispen). Voordelen Het ontwikkelen van stalen meubels en lampen heeft zich tot op heden nog steeds doorgezet. De ontwerpen van Rietveld en Gispen en zeker ook van vele andere tijdgenoten zijn een begin geweest van een periode die nog lang niet voorbij lijkt. Want on danks het feit dat we nog steeds geneigd zijn te kiezen voor meubelen die vormloos maar wel gezellig zijn, zien we ook de voordelen van dit soort metalen buis stoelen. Eén daar van is dat ze door hun openheid wei nig opslokken. In kleine ruimtes blij ven ze daarom ook erg praktisch. Dit gaat eigenlijk ook op voor metalen lampen. In het Stedelijk is te zien hoe de ontwerper van dit soort industriële produkten te werk kan gaan en daar bij laat zien dat een lamp en een stoel ingewikkelder dingen zijn dan de meesten van ons vermoeden. Tot 24 augustus in het Stedelijk Mu seum van Amsterdam. Lampen van W. H. Gispen en een aparte beschei den expositie van de bekendste meu belen van Gerrit Rietveld. roepen voor zichzelf in een a lijke beschikking vast te leggen,* geen de minister nu dus doet. De NOS schrijft voorts dat aan concept-beschikking een belang# bijdrage ontbreekt: namelijk een 3 1 schrijving waarin voor de verschil* 1 de takken van sport wordt aanger ven welke beeldreclame in ieder gn als overheersend moet worden aan* i merkt. Een groep deskundigen. in voor de omroep AVRO-dire Siebe van der Zee cn de kersve Studio-sportchef Cees Boerhout zj ting hebben, werkt momenteel ai een bijlage. Tenslotte vraagt de NQ zich af of omroepen, boeken en gra mafoonplaten en toneel- en mui kuitvoeringen nu wel of niet mo( worden aangekondigd of geret seerd. De conceptnota is ook op d punten onduidelijk, aldus de NO LONDEN (DPA) De meerde! van de Britten vindt de televisier me beter dan de programma's Bij een representatieve steek] onder 1.900 kijkers gaf r kennen dat de kwaliteit me die van de rest van gen overtreft. •r h ra In Groot-Brittannië zendt van de dr v televisienetten alleen ITV regelrr reclame uit. Met de opbrengst c van worden de overige progi gefinancierd. Evenals in de Veren! Staten worden op dat net docui taires en speelfilms, evenals trouw nieuwsuitzendingen in de avond dot reclameboodschappen onderbroka Negentig procent van de ondervraag 1 den noemde televisiekijken de vo# I naamste bron van ontspanning. Van start tot landing, instructiel voor zweefvliegen door W. Adriai sen. Uitg. Unieboek, Bussum, 100 - 39.50. h 1 j» Menno te Cinema militans, van Braak. Ongewijzigde herdruk van d 11 in 1929 bij De Gemeenschap ii Utrecht verschenen uitgave. De hei druk is van Reflex in Utrecht, 126 bli - 32,50. Bericht van de 10-daagse veldtocft België en Noord-Brabant in de fron lijn, (1830-1834), door J. G. Kikker Uitg. Donker, Rotterdam. 196 blz 29,50 ADVERTENTIE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4