Een film rondom Liefde en leegte Gappen en kapen in vakantiefilms Joseph Strauss 3 in klassieke Italiaanse films Der Kandidat La Strada en L'Awentura Prolongaties en reprises Tiel telefonisch van buitenwereld afgesloten wJDAG 1 AUGUSTUS 1980 TROUW/KWARTET 4 door W. Wielek-Berg Franz Joseph Strauss, de verschrikkelijke Beier, is niet weg te branden uit de Duitse politieke scène In 1969 werd in een commentaar in „Trouw" onder de kop „Levensgevaarlijk" in niet mis te verstane verwoordingen angst en afschuw voor Strauss geuit. Maar het is op zichzelf al een griezelig mirakel dat hij toen nog als politicus bestond, want op z'n laatst in 1962 had hij na een reek? van schandalen, waarvan het „Spiegel"-schandaal het hoogtepunt vormde (Strauss had als minister van defensie alle wetten van de rechtsstaat aan zijn laars gelapt om het gehate weekblad monddood te maken, hij stopte zelfs Ahler en Augstein zonder een schijn van bewijs in de gevangenis op verdenking van hoogverraad) zijn politieke nek behoren te breken Franz Joseph Strauss bij Pinochet in Chili. Deze week wordt ons de gelegenheid geboden, twee films te zien waarmee Italiaanse regisseurs beroemd werden( „La Strada" van Federico Fellini en „L'Awentura" van Michelan gelo Antonioni. Bij de première (respectievelijk in 1954 en 1959) lokten ze tegengestelde reacties uit: „La Strada" stormen van enthousiasme zowel bij kritiek als publiek (waarin enige stemmen die meenden dat Fellini het „neo-realisme verraden" zou hebben alras ondergingen), „L'Awentura" radeloosheid bij een deel van de kritiek, die geen raad wist met de beeldtaal van de film en onverschilligheid bij het publiek. Bij terugzien, na vele jaren, blijkt „La Strada" nog recht overeind te staan, terwijl „L'Awentura" de argwaan vergrootte die ik allengs ben gaan koesteren tegen de substantie van Antonioni's talent. Tuisen de milieu's waarin de films spelen gaapt een diepe kloof: Fellini houdt zich bezig met mensen uit de alleronderste lagen van de maat schappij. Antonioni beweegt zich. zoals zijn gewoonte is, tussen de „beautiful people", het mooie en rijke volkje dat met tijd en geld geen raad weet. Ze gaan allebei over gevoelens die niet tot rijping en uitdrukking kunnen komen, maar bij Fellini zijn dat de allerprimitlefste die tegelijk de allerdiepste zijn, bij Antonioni zijn ze van louter verfijning opgestegen tot in het luchtledige. Gelsomina „La Strada" is het verhaal van het geestelijk achtergebleven meisje Gel somina, dat voor tienduizend lire als hulpje wordt verkocht aan de „sterke man" Zampano, die in zijn vreemde voertuig (half motorfiets, half woon wagen) de kermissen afreist. Ze wordt door hem op alle mogelijke manieren bijna vanzelfsprekend misbruikt, toch groeit in haar de liefde en na een gesprek met „II Matto", een tédere, dwaze koordanser, gelooft ze dat ze voor hem betekenis heeft, al is het alleen maar omdat ze bij hem blijft. „II Matto" wordt door Zampano in een gevecht gedood, Gelsomina ver liest haar verstand en wordt door Zampano aan het strand achtergela ten. Maar als hij na jaren hoort dat ze gestorven is, breekt bij de primitieve bruut het besef door van zijn een zaamheid en hij huilt. Fellini heeft op „La Strada" onmis kenbaar zijn signatuur gedrukt, maar die is nog niet zo overdadig versierd als in zijn latere films. Het circus speelt er een rol in, er waren monsters rond, een eenzaam droompaar, non nen en paters in vol ornaat, maar de eentonigheid en de trestesse van het milieu geeft hij realistisch weer. „La Strada" is bovendien (dat is de grote kracht van de film) een eenvoudige en ontroerende metafoor over de een zaamheid en onbehulsdheid van de mens. Het sublieme spel van de hoofdrolspelers (Giulietta Masina, Richard Basehart en vooral Anthony Quinn) heeft in het geheel een onmis bare functie. Het Wereldje Of „L'Awentura" de metaforische kracht heeft die vele critici hem (vaak achteraf) toegeschreven, valt nog te bezien. De (Sobere) intrige bestaat, uit de speurtocht naar een geheim dat niet wordt opgelost: tijdens een boottocht verdwijnt een meisje en wordt niet teruggevonden. Haar min naar wordt alras verliefd op haar vriendin, maar laat zich reeds in het begin van de verhouding verleiden door een sletje Antonioni weeft een Strauss schoof toen wel een beetje naar de achtergrond, maar hij kwam terug, hij kwam steeds dreigender opzetten Nu. in 1980, is hij als leider van de Verenigde CDU/CSU kandi daat voor het Bondskanselierschap De kans dat hij gekozen wordt is klein, maar het ongeluk zit dan ook in een klein hoekje Vier films in een Het is natuurlijk alleszins de moeite waard om over dit macabere Duitse fenomeen een film te maken. Vier cineasten togen aan het werk (Rainer Werner Fassbinder trok zich op het laatste ogenblik terug) en zij maak ten met omcirkelende bewegingen ja. wat eigenlijk? Een portret van Strauss? Nauwelijks. Een sfeerbeeld van de angst in Duitsland a la Deutschland im Herbst"? Daartoe zijn wel aanloopjes genomen, maar de aanhoudende druk, die voor zo'n atmosfeer nodig is. wordt niet be reikt. Een vlammende aanklacht te gen de man en zijn verderfelijke denkbeelden, een „J'Acuse"? Geens zins. Het lijkt alsof de makers, uit angst Monica Vitti in „L'Awentura". Speciaal vandaag Hier en na besteedt aan dacht aan de beslissing van het Israëlische parlement om Jeruzalem als hoofdstad te be schouwen. Voorts een film over de methodes van de Ame rikaanse en Oostduitse zwem mers en zwemsters om tot op timale prestaties te komen. Ned. Z 21.25 uur Cliff Richard. Show rond om deze rock and roll-ster die al 25 jaar in de muziekwereld zit. Vanavond laat hij zien dat hij het swingen nog niet ver leerd is. Ned. 1 21.50 uur Terugluisteren in de tijd: de jaren 50. Een overzicht van ac tualiteiten, wetenswaardighe den, politiek, muziek en alles daaromheen in de jaren tussen 50 en 60. Hilversumn I 12.03 uur om voor paniekzaaiers te worden uit gekreten of voor platte pamflettisten (wat is er tegen een goed pamflet?) de pas danig hebben ingehouden. Nu moet men wel weten dat alle vier (Volker Schlöndorff. Alexander Klu- ge. Alexander von Eschwege. Stefan Aust) het met Strauss hevig aan de stok hebben gehad, om over Aug stein, een van de financiers van de film. maar te zwijgen. Misschien gin gen ze zo omzichtig te werk om elke schijn van vooringenomenheid te ver mijden. Maar de onevenwichtige in druk die de film maakt ligt ook en vooral aan de diversiteit van de ma kers: de ingewikkelde en onbereken bare collages en montages van Alexander Kluge. de documentaire stijl van Volker Schlöndorff, de tele visie-journalistiek van Aust en von Eschwege. dat rijmt niet. ..Der Kandidat" is met zijn 130 minu ten te kort en te lang. Van deze film zouden (als de omstandigheden er naar waren) vier films gemaakt kun nen worden, die ieder op zich een gesloten geheel vormden. Maar toch, maar toch moet iedereen Op 9 en 10 augustus wordt in Zun- dert voor de twaalfde keer de mani festatie „Autour de Vincent" gehou den. opgebouwd rond de in Zundert geboren schilder Vincent van Gogh. In het kader van de manifestatie is er ondermeer een oude kunst- en am bachtenmarkt. terwijl tevens de World Press tentoonstelling te be zichtigen is. De komende tijd is er weer een aantal orgelconcerten op verschillen de plaatsen in ons land. Als onderdeel van de reeks „250 Jaar orgelsonates" wordt op 2 augustus half vier in de Domkerk te Utrecht een concert ge geven door Domorganist Stoffel van Vliegen. In de Grote Kerk te Hasselt speelt diezelfde dag Jan van de Berg om 20.00 uur naast eigen werk. com posities van Bach, Bossi. Krebs en Widor. Zondagmiddag 3 augustus om drie uur voert Wim Daim werk van Sweelinck en Frescobaldi uit op het orgel van het Teyler*s Museum in Haarlem En in de Grote of Sint Lau renskerk te Rotterdam concerteert de Kamper organist Klaas Jan Mul der op 11 augustus om 20.15. Hij speelt werk van eigen hand. maar ook van Back Franck en Reger die belangstelling heeft voor politiek (en zoals men weet heeft de politiek belangstelling voor iedereen) deze film gaan zien. Hij brengt geen nieu we feiten naar voren, hij zwijgt over Strauss' nazi-verleden aLs „Offizier für wehrgelstlge Führung" in de oor log (misschien gingen de makers zuchtend uit van de gedachte dat ze met zo'n Bondspresident warempel wel aan de gang konden blijven), maar het bijna een uur durende mid denstuk geeft nuttige en nodige infor matie over het recente verleden, over de periode Adenauer. Het schenkt ouderen de gelegenheid om hun ge heugen op te frissen, jongeren om kennis te nemen van een stuk buur land-geschiedenis dat voor hen mis schien even ver weg lijkt als de mid deleeuwen Voor wie aanvulling wenst hier nog een paar citaten van Strauss die niet in de film zijn opgenomen (en al heeft de Duitse televisie geen meter film materiaal afgestaan, al stonden de filmers bloot aan allerlei chicanes: zo werd bijvoorbeeld Volker Schlön dorff bij een openbare vergadering in Passau waar Strauss sprak uit de zaal 't Is in de gewone bioscopen wat de kwaliteit van de films betreft nog steeds voorname lijk huilen met de pet op. Er heerst in den lande een ware „Zombie"-rage, de mensen blijken verzot op dit soort griezelfilms. De filmliefheb ber moet, nu al een reeks van weken, zijn heil zoeken bij de reprises van Film Internatio nal dat, zoals reeds eerder is gesignaleerd, een formidabel zomerprogramma brengt. De drie ultverlcoopfUms die we op een hoop gooiden hebben wet onderwerp betreft weinig met eUtaar gemeen, maar opmerkelijk la, dat ln alle drie wordt gegapt, gepikt en gekaapt dat het een Ueve luat lauit andere fllma, wel te verstaan De Losbol In „Le Gulgnolo" („De Losbol") van George Lautner weert Jean-Paul Bel- mondo zich danig als gentleman- boef. Zoals een leder nu langzamer hand wel weet versmaadt hij de dien sten van stuntmannen en stort hij zich voor en na zelf in het gevaar. Dat ls prijzenswaard maar het neemt niet weg, dat „De Losbol" een film ls, die het ene oog ln, het andere uit gaat: na een dag of twee is hij al onherroepe lijk gesmoord ln het troebele moeras dat de ondergrond van ons geheugen vormt. En wat pikken betreft: wie de laatste James Bond-film heeft gezien kan zich de moeite van een bezoek spa ren, want hierin wordt alles nog eens dunnetjes overgedaan. Tot en met het klapstuk: het geraas over het Venetiaanse San Marco-pleln in een daartoe niet geëigend vervoers middel. Amsterdam-Tuschinski 1; Den Hu|- Passage; Botterdam-Thalia en ver der in 20 theaters overal in het land. a.l. De herrezen Heerseres „The Awakening" van Mike Newell, losjes gebaseerd op een boek van Dracula-auteur Bram Stoker, is er een uit de schier oneindige reeks van bovennatuurlijke spook- en grlezel- Strauss over Auschwitz: „Een volk dat deze economische prestaties heeft geleverd, heeft er recht op van Auschwitz niet meer te willen horen" Strauss in Chili: (in de film komt wel zijn bezoek aan massamoordenaar Pinochet voor. hij werd bij die gele genheid professor causa van de staatsuniversiteit van Chili, docht dit citaat ontbreekt): „Chili is een vrij en democratisch land, dat in de laatste vier jaren ook de belangrijkste aspec ten van de Duitse democratie heeft overgenomen: discipline, respect en vlijt" Strauss over zichzelf: „Ik ben Duits- nationaal en els onvoorwaardelijke gehoorzaamheid Strauss over zijn tegenstanders: „Zij moeten worden uitgeroeid als ratten en strontvliegen Wat wij hier in het land nodig hebben is de moedige burger die de rooie ratten daarheen jaagt waar ze horen in hun ho len" „En we houden zo'n oprui ming, dat voor de rest van de eeuw geen van deze bandieten het nog waagt in Duitsland zijn mond open te doen" U ziet het, onverbloemde nazi-termi nologie. Als het, zoals in de film tel kens weer terecht wordt gesugge reerd en gezegd, om Duitsland en de wereld gaat, had de waarschuwing wel wat harder mogen klinken. Amsterdam-Movies; Utrecht-Spring- haver, 16 jaar. verhalen, zwaar leunend op „The Omen". Egyptische raadselen zijn aan de orde, het gaat niet over het geheim van de Farao maar over het geheim van een puur slechte koning in, die niet wil rusten ln haar mum mie-windselen en op wedergeboorte aast. Na meer dan tweeduizend jaar lukt het haar warempel, door toedoen van een archeoloog „uit het Noorden" (zoals was voorspeld) die zijn werk boven zijn persoonlijk leven stelt. Al tijd mis. hij komt dan ook lelijk te pas Ik voor mij houd van dat soort verha len en films (ook al speelt Charlton Heston met de houten kop er de hoofdrol ln), ze kunnen zo slecht niet zijn of lk zit er nog smakelijk bij te griezelen, maar voor mensen die niet met deze afwijking zijn behept is het nu niet bepaald een film om 't een of 't ander, wat dan ook, voor op te offeren. Amsterdam-City 2 en Cineac Damr. 1; Den Haag-Metropole; Rotterdam- Lumière 2; Eindhoven-Rembrandt 1, 12 jr. Diepzeemonsters Om te halen wat er te halen valt uit de zombie-rage voornoemd hebben de uitbrengers „Humanoids from the Deep" eerst „Diepzee Zombies" ge noemd. maar later vinden ze dat (te recht) waarschijnlijk toch te gek en werd het „Diepzeemonsters" Vreem de, half menselijke mutaties duiken op in een kustplaatsje dat het toch al niet gemakkelijk heeft, want er is heibel over een vlsverwekingsindus trie in oprichting, er wordt een Indi aan gekoeioneerd en zoal meer De web van observaties, stemmingen, analyses; met een overvloed aan beeld-details worden de verhoudin gen tussen de mensen, hun onmacht om lief te hebben, hun malaise als het ware doorgelicht Woorden komen daarbij nauwelijks te pas Antonioni is een zeer persoonlijk re gisseur, als je onverhoeds voor een van zijn films wordt gezet weet je al na tien minuten dat die van hem moet zijn, van niemand anders kan zijn. Dat maakt hem tot een cineast van klasse, maar je vraagt je wel eens af of, gezien de onderwerpen en de figuren die hij kiest de moeite die hij zich getroost niet beter besteed zou kunnen worden. De leegte der gevoelens die hij sugge reert en overbrengt (je zou hem „de meester van de leegte" kunnen noe men, maar is dat eigenlijk wel een eretitel?) blijft beperkt tot een be paalde klasse, die der overmatig be voorrechten. Van sociale kritiek is niet of nauwelijks sprake: daarvoor ls hij veel te verliefd op „het wereldje" met zijn mooie Interieurs en zijn mooie vrouwen. LA STRADA: Amsterdam-Alhambra I; Den Haag-Odeon 5, 12 jr. L/AV- VENTURA: Amsterdam-Kriterion, 16 jr. monsters (ontstaan door menselijk gewroet in de genen, er wordt me wat in die film overhoop gehaald) maken met dit gekissebis korte metten; ze verscheuren de manmensen, ver krachten de vrouwmensen en zorgen aldus voor een bloederig einde, zon der noemenswaardige verandering overgenomen uit „Allen" Een vrouw (Barbara Peeters) heeft het enge geval geregisseerd. Nu, wat zou het? Van mij mogen ze alles: er is er ook al een die keiharde pronofilms maakt, dus een tikje plagiaat kan er nog wel bij W.W.B. Manhattan Woody Aliens laat ste film, een ode in zwart-wit aan zijn geliefde stad New York. De gehele week in Al- hambra 1, Vlissingen. Die Blechtrommel Film van Volker Schlöndorff naar de ro man van Günter Grass met een unieke inbreng van David Ben- nent als Oskar, de kleine trom melaar. De gehele week in Fo rum, Sittaard; City 6. Amster dam; Luxor, Brielle Last Tango in Paris Ontroe rende en navrante film van Bernardo Bertolucci met Mar lon Brando en Maria Schneider in de hoofdrollen. De gehele week in Cineac 3, Den Haag. Satyricon Fellini's bizarre ver beelding van leven in het oude Rome. De gehele week ln Cine- center, Amsterdam Umberto D Een van de hoogte punten van het Italiaanse neo realisme, het verhaal van de fatsoenlijke en wanhopige ar moede van een oude heer, gere gisseerd door Vittorio de Sica. De gehele week in Filmhuis Delft; 1 en 2 aug. 't Hoogt, Utrecht. Stalker Geheimzinnig meester werk van Andrei Tarkoswki, een Sovjet-Russische regisseur die in zijn eigen land niet wordt geëerd. 6 en 7 aug. 't Spulgat, Dordrecht. La Notte De film waarmee Mi chelangelo Antonioni twintig jaar geleden beroemd werd, met in de hoofrollen Marcello Mastroianni, Jeanne Moreau en Monica Vitti. Rashomon Wereldberoemde film uit 1950 van de Japanse meester Akira Kurosawa, over de relativiteit van de waarheid. De gehele week in Liga '68. Groningen. Ugetsu Monotagari Film vol tederheid en poëzie uit 1953 van de Japanner Kenji Mizogu- chi. De gehele week in Cinecen- ter. Amsterdam. Prima della Rivoluxione Film over onvervuld bourgeois-ver- langen naar de revolutie in de jaren zestig, geregisseerd door Bernardo Bertolucci. TIEL (ANP) Sinds gistermiddag is Tiel telefonisch van de buitenwereld afgesloten. Oorzaak daarvan ls een brand ln de PTT-centrale. Het ge meentebestuur en de politie van Tiel kunnen gebruik maken van de cen trale verbindingen van de Bescher ming-Bevolking. Voor de overige in woners van Tiel zal het echter nog wel even duren voordat zij hun telefoon voor gesprekken naar buiten kunnen gebruiken. Omdat de getroffen centrale een knooppuntcentrale ls, zijn ook de abonnees ln de omliggende plaatsen telefonisch niet te bereiken. Het be treft ondermeer Ophemert, Wade- noljen, Buren, Zoelen, Maurik, Llen- den, Ochten. De abonnees in deze plaatsen kunnen wel in de stad met elkaar bellen maar niet daarbuiten De oorzaak van de brand is nog niet bekend TWELLO (ANP) In de recreatie- plas Bussloo bij het Gelderse Twello is gistermiddag een ongeveer 20-jari- ge man verdronken. De rijkspolitie heeft de identiteit van het slachtoffer nog niet kunnen vaststellen. De man kwam volgens de rijkspolitie in moei lijkheden toen hij de recreatiepias wilde overzwemmen. Zwemmers die op zijn hulpgeroep afkwamen, kon den het slachtoffer niet meer redden Amsterdam-Rembrandtpl.th.; Rot terdam- Arena 1; Den Haar-Odeon 1, Leiden-Lldo. 1, 16 Jr.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4