Fantasie over psalm 25 en herdenking van Bach Boliviaanse veroordeelt kerk staatsgreep 'Besluit over homofilie niet door ons verzwakt' ir Uit brieven van lezers Theologie van rijke mense Trouw COC-werkgroep verontwaardigd over synode VAN DA AC VOORBUGANGE Synodevoorzitter A. C. Hofland: Paters in Iran in hechtenis genomen Commissie gaat gebruik Friese taal onderzoeken WOENSDAG 30 JULI 1980 KERK TROUW/KWARTET door A. J Klei In het blad De Orgelviend riep Chr Haal- boom onlangs geestdriftig uit. dat de fanta sie over psalm 25 van Willem Hendrik Zwart ..een vondst" was en aangezien de heer Haalboom volledig thuis is in wat zijn blad zo treffend aanduidt als: ons orgelwereldje, kunnen wij hem op dit punt ook volledig ons vertrouwen schenken. Trouwens ikzelf, evenmin voor een kleintje vervaard, had reeds in deze kolommen als mijn verwach ting uitgesproken, dat die psalmbewerking een mooie toekomst tegemoet ging als veel gevraagde gewijde muziek. En jawel hoor. op 15 juli kon ik vaststellen, dat de genoemde fantasie over psalm 25 een hoge vlucht genomen heeft. Ik zat in de Oude Kerk te Amsterdam te luisteren naar Willem Hendrik, die zijn vader Jan Zwart herdacht. Onderaan het programma stond nadrukkelijk vermeld dat hij op zijn vol gend concert z'n eigen psalm 25 zou uitvoe ren. Zeker, hij zou tevens enige werken van andere, op zichzelf ook geen onverdienste lijke componisten als Bach en Liszt ten beste geven, maar zij dienden slechts als aanloop naar psalm 25, en ik zeg maar zo: wat voor de buitenwereld de 9e van Beetho ven is, is voor ons orgelwereldje de 25ste van Willen Hendrik Zwart. Het optreden van deze Kamper organist in Amsterdam gaat blijkens het opschrift van het programmablad uit van de te Hoevela ken (Gelderland) gevestigde vriendenkring „Rondom het orgel". Ik had nog nooit van deze kring vernomen, maar vlijtige naspeu ringen hebben me tot de overtuiging ge bracht dat. net zoals goede vaderlanders zich scharen rondom de troon met een Oranje er op, deze goede Hoevelakense vrienden zich scharen rondom het orgel met een Zwart er achter. Uit het bovenstaande mag niemand aflei den dat ik het bij één herdenking van Jan Zwart gelaten heb. Integendeel, ook de 9e juli was ik hem aan 't herdenken in de Oude Kerk en dat was op een door Stoffel Zwart, de oudste zoon van Jan, georganiseerde orgelavond Stoffel Zwart gaat steeds meer lijken op zijn vader (die ik overigens alleen van foto's ken). Ik zei hem dit ook en terstond overhandigde hij me een postuum uitgegeven werk van zijn vader: de bekende hymne over psalm 75. genoteerd door Feike Asma en Dirk Janszoon Zwart en verschenen bij het Bureau van uitgave Nederlandse orgelmuziek te Koog aan de Zaan. Het werd stuk XII in de reeks „Musyck over de voysen der psalmen Davids" en de prijs bedraagt acht gulden. Behalve Jan Zwart herdenken wij in Amsterdam J. S. Bach, want we weten hier drommels goed dat deze laatste ook heel aardige orgelwerken heeft vervaardigd. De herdenking van Bach wordt voortvarend ter hand genomen door de Amsterdamse orgelstichting, waarvan Gielijn Escher de hoofdman is. Hij heeft zelf de aanplakbiljetten ontworpen en aan iedere muur, schutting en winkelpui in Amsterdam en omgeving doen aanbrengen, waarop vermeld staat dat alle vijf de vrijdagavonden in Augustus in de Oude Kerk louter Bach gespeeld wordt. ;rbij metgotl omdat die naar zijn visie de waardigheid Gielijn werkt hierbi ethische letters van het orgel zo goed doen wedervaren, hetgeen ik onzin vind. Ook de letters waaruit dit stukje is gezet doen de waardigheid van het orgel niets tekorten zonder aarzelen laten wij in dit lettertype afdrukken dat de 1ste augustus Wim van der Panne speelt, de 8e Jan J van den Berg. de 15e Jos Wielakker, de 22ste Bram Beekman en de 29ste weer Jan J. van den Berg. Dit laatste concert van de reeks is een bijzondere aangelegenheid. Het wordt gegeven met medewerking van de Sweelinck-cantorij onder leiding van Willem Vogel en op het programma staat de grote orgelmis. waarvan de koralen (dus) ook gezongen worden. Met elkaar een hele zit en daarom is er een pauze met koffie. Wie van tevoren horen wil, hoe Jan J. van den Berg Bachs orgelmis vertolkt, of althans het preludium en de fuga die 't begin- en slotstuk ervan vormen en ook vaak afzonderlijk gespeeld worden, kan op de voorgaande vrijdagavonden in de kerk de door de Amsterdamse orgelstichting uitgebrachte plaat: „Jan J. van den Berg speelt Johann Sebastian Bach op het orgel van de Oude Kerk te Amsterdam" voor twintig gulden kopen. Daarop staat namelijk preludium en fuga in Es, BWV 552. Het tweede grote werk dat werd opgenomen is de fameuze preludium en fuga in b. BWV 544. Voorts op deze plaat: twee koraalvoorspelen en de fantasie in c, BWV 562. Een mieterse plaat! Ik stem toe dat het door mij gekozen bijvoeglijk naamwoord niet erg subtiel is, maar dat is het spel van Jan J. van den Berg ook niet. Hij pakt de zaken fors (en tevens precies: laat daar geen misverstand over zijn!) aan, het moeilijk te hanteren Oudekerksorgel zet hij gemakkelij k naar zijn hand en er ontstaat een krachtig spel van kleuren en klanken, waaruit Bach als een reus oprijst. Bij Jan J. van den Berg niks geen gemier en gefrutsel en wat ik naar mijn gevoel in tijden niet meemaakte, gebeurde nu weer: de fuga uit BVW 544 onderging ik als een machtige en tegelijk klare stroom. Het is alles bij elkaar nogal meeslepend en ik ben dan ook erg met deze plaat ingenomen. En het Oudekerksorgel blijft maar schitteren. Liefhebbers krijgen de plaat franco thuis gestuurd als zij 24 gulden storten op postgironr. 58 78 98 t.n.v. penningmeester Amsterdamse Orgelstichting. Amsterdam, met vermelding: Bach-plaat. La Paz Een commissie, aangewezen door bisschoppen van de katholieke kerk, heeft na lang aandringen bij de militaire heersers van Bolivia, uiteindelijk toestemming gekregen, om de ongeveer tweeduizend gevangen zittende Bolivianen te bezoeken. De meesten van hen zijn zwaar gefolterd, naar verluidt met behulp van ongeveer vijftig Argentijnse folterspecialisten, als „technici" verbonden aan de Argentijnse ambassade in La Paz. AMSTELVEEN (ANP) De Amstel- veense gereformeerde predikant C. L. TImmers heeft als woordvoerder van de werkgroep „Geloof en levensbe schouwing" van het COC (Nederland se vereniging tot integratie van ho moseksualiteit) met verontwaardi ging kennis genomen van het verlan gen van de GOS (gereformeerde oe cumenische synode) dat de gerefor meerde kerken in Nederland de verze kering geven dat praktiserende ho moseksuelen niet aan het avondmaal mogen deelnemen en geen ambten mogen bekleden. Ds. Timmers heeft ook kritiek op de houding van de Nederlandse delega tie op de G08. Zo merkt hij o.m. op dat de Nederlandse gereformeerden Over Jeremia Hij is vol van kracht van de leve God, zijn voorhoofd is hard als e diamant, zijn woord als een ham die rotsen splijt, zijn hart is onverschrokken. Hij staat in ces doodsstrijd met zijn eigen volk, begeestering voor het vaderland mag hem niet beroeren, neen, eet ijzeren zuil, een keiharde munr li tegen zijn eigen stad, tegen de koningen, vorsten en priesters, U het volk, hij moet zichzelf maket een vijand van het liefste dat er i aarde voor hem is: vaderland, bloedverwantschap, het „unieke volk van broeders". Voor verrat van zijn vaderland wordt hij gescholden, want hij moet het kwalijkste doen dat er in oorlogi te bedenken is: onderwerping aai vijand prediken, spot voor dapperheid vragen. Maar hij wankelt niet, staat onbewegelijk tegenover een heel volk. Hij kaai anders God houdt hem staandt dat 'hoe ze ook tegen je opstaan,! de vergadering uit protest hadden toch niet zullen overwinnen. Wai moeten verlaten toen de Nlgeriaanseben bij je, om je te bevrijden", afgevaardigde verklaarde dat de éni ge praktiserende homoseksueel in (Hermann Kutter, Mein Volk, ltl zijn land in de gevangenis zat. Ds. Timmers noemt het niveau van de synodale discussie van een zeer laag peil. Bach, zoals hij (in twee kleuren) staat op het omslag van de programma's. (Voor het overige komen de beden kingen van ds. Timmers grotendeels overeen met die van de heer S. Rozen dal, van wie we gisteren een bijdrage publiceerden, red.). De gevangenen worden na verhoor en foltering opgesloten in het militaire hoofdkwartier van Miraflores. een stadswijk van La Paz. of doorges tuurd naar het nationale voetbalsta dion in de hoofdstad, een bekend gebruik tijdens de staatsgreep van Pinochet tegen Allende in 1973 in Chili Tegelijk wil deze kerkelijke commis sie een bezoek brengen aan de ver schillende mijnen in het land, die stil liggen of waar de mijnwerkers na sluiting van een overeenkomst met de militairen weer aan het werk ge gaan zijn. Duizenden mijnwerkersge zinnen bevinden zich daar zonder eten en moeten hun gewonden en doden zien te verzorgen, die in de strijd, tegen de brute militairen ge sneuveld zijn De katholieke bisschoppen hebben de militairen verzocht de mensen rechten volledig te respecteren en pa ramilitaire groepen die in het wilde weg mensen neerschieten of gevan gen nemen, te ontbinden. De minister van binnenlandse zaken, de beruchte kolonel Luys Arce Gomez, verklaarde geen cijfers te kunnen geven over het aantal gearresteerden, omdat de ar restaties nog steeds doorgaan, zoals ErflStii? hij zei. terwijl kolonel Arce de berich- 6 ten over honderden gevangenen en doden, communistische verzinsels" noemt. communisme verbonden te zijn", maar de bisschoppen hebben deze beschuldiging afgewezen. Vier jezuïeten, allen buitenlanders, gelden als vermist, terwijl de verblijf plaats van in totaal elf buitenlandse priesters onbekend zou zijn. Veroordeling Gespannen Hoewel het schieten gestopt is en de militaire regering beweert, dat min stens tienduizend van de vijftigdui zend mijnwerkers weer aan het werk gegaan ajn. blijft het klimaat in de mijnen gespannen. Over het lot van de mijnwerkers is tot nu toe weinig bekend, omdat de katholieke radios tations in die gebieden door het leger tót zwijgen gebracht zijn en het transport naar de mijnstreken nau welijks op gang gekomen schijnt te zijn. De bisschoppen veroordelen in een verklaring geweld tijdens de elf da gen durende staatsgreep, die gepaard gaat met doden, gewonden, arresta ties, huiszoekingen, vernieling van ra- diostations en vakbondsgebouwen De kerkvorsten spreken de hoop uit dat de nieuwe heersers in Bolivia de grondwettelijke orde zullen her stellen De aartsbisschop van La Paz. mgr Jorge Manrique, is er door een recht se katholieke groep van beschuldigd „met de doeleinden van het extreme Zes methodistische missionarissen uit de Verenigde Staten zijn na arres tatie en gevangenname weer vrijgela ten, maar voor het leven van twee Zwitsers die de groep Amerikanen vergezelden wordt gevreesd. De hon derd Bolivianen, die naar verschillen de ambassades in La Paz gevlucht zijn, uit angst door de dictatuur ver moord te worden, zitten daar als „gasten". Zolang de militaire dicta tuur nog door geen enkel land offici- De Delftse ds A. C. Hofland, voorzit ter van de generale synode van de gereformeerde kerken in ons land en lid van de Nederlandse delegatie op de gereformeerde oecumenische sy node (GOS) merkt naar aanleiding van de berichtgeving over de discus sie over homoseksualiteit op de ver gadering van de GOS het volgende op: Prof. dr. K. Runia gaf niet. zoals in Trouw van vrijdag 25 juli vermeld stond, een nieuwe interpretatie, die eel erkend is, worden deze ballingen da - DuJrrv^k-.nNR nove'~'be- t'j.' gr illet als politieke vluchtelingen door' '^e^néCjk teitoowJfait, eorri de militairen beschouwd. Paus Johannes Paulus n heeft in een boodschap aan de Boliviaanse bevol king verklaard „dat hij met zijn gebe den de ernstige situatie, die Bolivia doormaakt, volgt." geerde wat leefde in kringen en ker ken van de GOS, namelijk dat de synode van de gereformeerde kerken in Nederland de homofiele praktijk heeft goedgekeurd. De synode heeft geen (positieve of negatieve, ook geen tolerantie bie dende) uitspraak gedaan, maar de vragen rondom de homofiele praktijk opengelaten. Reden was zoals ook in het betreffende synodebesluit staat om niet van tevoren een gesprek met hen te blokkeren, maar juist met de homofielen die naar de bijbel willen luisteren tot een beter bijbels inzicht te komen. Juist dat wilde men op de GOS nïet; studie en gesprek waren niet nodig, zelfs on juist. Want «ie bijbel veroordeelt elke homofiele praktijk. Déér stemde de )■">>- -Vrformeerde delegatie ten slot- waarin opgenomen: De Rottef- dammer, met Dordta Dagblad, Nieuwe Haagae Courant met Nieuwe Leldse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur ing. O Postma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam tel 020-913456 telex 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned Credielbank Rekenmgnr 23 00 12 574 Gemeentegiro Amsterdam X11000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (abonnementen en bezorging) tel 010-115588 (redactie) tel 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westblaak 4 Rotterdam REGIO OEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag iel 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLANO (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwotle Abonnementsprijzen: Per maand 16.98 Per kwartaal 50,95 Per half |aar f 101.90 Per jaar 201.60 Advertentietarieven op aanvraag Telefonische abonnementenop drachten (zie adressen boven) Opgave familieberichten 9-19 30 van maandag Urn vrijdag Op zondag van 18-20 uur telet 020- 913456 Opgave miru-adverténties tel 020-936868 o» schnfteli|k aan Mini-Adv afdeling, postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzingen uitsluitend schrrf- teh|k aan onze Amsierdamse Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren en niet voor open brieven, gedichten, oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover of over het met plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde ren, Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw, Postbus 859,1000 AW Amsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld. Euthanasie Naar aanleiding van het podiumarti kel van J. J Klinkert over euthanasie en zelfdoding merk ik het volgende op. Tot mijn spijt ontbreekt in dit betoog elke principiële stellingname vanuit de Heilige Schrift. Van de schrijver, verbonden aan een christe lijke universiteit, had dit toch mogen worden verwacht Mijns inziens was slechts één bevoegd zelf zijn leven te beëindigen Jezus Christus (zie'Jo hannes 10 vers 18). Voor een christen is daarom elke vorm van zelfdoding ongeoorloofd Utrecht H. C. de Jong Stunter (2) Naar mijn mening slaat de heer Beet- stra uit Apeldoorn de plank volledig mis met zijn reactie op het optreden van mr. J. N Scholten tc.s.i tijdens het olieboycotdebat. (Ik neem aan. dat we hetzelfde debat bedoelen.» Wanneer men het standpunt (c.q. op treden) van één onzer parlementa riërs niet delen kan. lijkt het mij verstandiger terzake te blijven, zon der de persoon in kwestie persoonlijk aan te vallen. Op deze manier „stun ten" al zo veel mensen in deze maat schappij. Over morele normen ge sproken. Zoetermeer B. Boon 'Valse voorlichting' Ambassadeur Bodenstein van de RSA (Zuid-Afrika) vindt dat hij en zijn regering een eerlijk beeld over hun apartheidsland kunnen brengen (Trouw'25 juli) In hetzelfde nummer yan Trouw vinden we Hennie Serfon- tein met „plan voor blank „thuis land" in Zuid-Afrika". Dat is een „eer lijk beeld" waar Bodenstein geen raad mee zal weten. Het doet mij weer sterk denken aan de rassenpoli tiek van 1933-1945 (derde rijk). Bo denstein wil informatie op scholen enz geven. Als men de RSA die kans geeft, is het toch in ieder geval nood zakelijk mensen van anti-apartheids organisaties mede op te laten treden Amsterdam Dirk Veenstra Het RMS-ideaal De vraag waar het om gaat is of de RMS-gedachte leeft op de Molukken De RMS-ers geloven van wel en TROUW gelooft van niet. TROUW acht de brieven en uitspraken, waar op RMS-ers hun standpunt baseren niet voldoende, en strikt wetenschap pelijk is dat ook zo, alleen waarom zou deze basis voor RMS-ers niet vol doende kunnen zijn ofn een respecta bel vertrouwen in de RMS-gezindheid van de bevolking op de Molukken te hebben? Aan de andere kant is er voor TROUW ook echt niet voldoen de basis om een zo zelfverzekerd standpunt in te nemen. De RMS- gezinde leden van de commissie Köb- ben. die meegewerkt hebben aan het rapport over de situatie op de Moluk ken. hebben in dit rapport helemaal geen aanleiding gezien om hun RMS- ideaal op te geven. Dat ze uit de commissie gestapt zijn had een heel andere oorzaak. Ook een beroep op de historische studies van Ben van Kaam is onvoldoende. Ben van Kaam heeft zichzelf weliswaar tot taak gesteld te bewijzen, dat de RMS- gedachte, op de Molukken niet leeft en nooi£ geleefd heeft, maar daar geeft hij ondanks het vele interres- sante historische materiaal, dat hij aandraagt, geen enkel doorslagge vend argument voor. De enige manier om de vraag, of de RMS-gedachte op de Molukken leeft, te beantwoorden is om de Molukse bevolking in een volksstemming zelf daarnaar te vragen. Groningen Tijmen van 't Foort (lid informatiegroep Mol ukken-refe rendum). Neutronenbom De Zwitserse professor Huber kwam volgens Trouw van 24 juli tot de con clusie dat de neutronenbom voor de burgerbevolking niet gevaarlijker is dan andere kernwapens. Bestaande schuilkelders verschaffen voldoende bescherming volgens hem. De Neder landse kolonel Schreuders zegt dat bij gebruik van deze wapens tegen een tankformatie minder schade is te verwachmen dan bij gebruik van de nu bestaande kernwapens met het zelfde militaire effect. Dat is dus een hele geruststelling en als er nu voor alle veertien miljoen Nederlanders veilige schuilplaatsen waren zouden we nergens bang voor behoeven te zijn. Er is echter voor slechts een zeer klein percentage van de bevolking schuilgelegenheid, maar met de mogelijkheid van een kernoorlog in ons land houden we ook eigenlijk geen rekening. Het land van prof. Huber is geen NAVO-land en heeft geen kernwa pens; de Zwitsers lopen dus veel min der kans de uitwerking van kernwa pens te ondervinden dan wij. Toch wordt er jaarlijks veertien maal zo veel aan kernwapenschuilplaatsen uitgegeven als bij ons. Is de Zwitserse regering nu gek of worden de risico's bij ons zo sterk onderschat? Rotterdam A. P. de Winter LPG Hè. hè, eindelijk is het zover! de rege ring heeft ontdekt dat een van haar beste melkkoeien, de auto, niet één maar drie uiers heeft. De benzine-uier is wel uitgemolken! Nu is de LPG-uier aan de beurt. Straks komt dan de uier met de dieselolie. Dat de regering op deze manier bezig is de kip te slach ten die de gouden eieren legt (om met mijh beeldspraak in de dierenwereld te blijven) is kennelijk een probleem voor een volgend kabinet. Na ons de zondvloed! De ministers hebben hun offer gebracht. Immers hun maandin komen is verlaagd van 12.451 tot 12.450. De rest van het tekort mo gen wij betalen. Dat door zo'n maat regel de loon- en prijsspiraal weer in werking treedt ligt voor de hand. Im mers zowel LPG- als dieselrijders zul len het meest voorkomen bij hen die voor hun broodwinning de auto ge bruiken, en derhalve veel kilometers afleggen. Het duurder worden van het rijden zal doorberekend worden op de prijs van hun artikelen. Repa raties en onderhoud zal bij velen een sluitpost worden, dus meer gevaar op de wegen en een nog grotere werk loosheid in de garagebedrijven. Arnhem W. v. Efferink Voorbede Bisschop Tuti vraagt voorbede voor het gesprek tussen de Zuidafrikaanse kerken en premier Botha. Volgens Trouw van 26 juli staat de Nederland se Raad van Kerken daar zeer posi tief tegenover, „maar ziet geen gele genheid nog tijdig ondersteunende activiteiten te ontplooien". Maar de bisschip vraagt alleen om gebed. Dat kan altijd en overal. In de kerkdien sten, in gebedsgroepen, overal waar christenen samen of alleen de naam van de Heer aanroepen. In feite hoeft daarom niets georganiseerd te wor den. Laten we ons de kans niet lanten ontnemen om de „gemeenschap der heiligen" te beleven in het ondersteu nend gebed voor onze broeders en zusters: tot eer van de Naam, en tot heil van de mensen. Apeldoorn J. Nelisse-Hartemink In het GOS-rapport staat een aantal overwegingen. Om te trachten met een unaniem rapport te komen heb ben we op een zeker moment de ver schillen naast elkaar ln één overwe ging gezet. Bijvoorbeeld: 'enkele ker ken in de GOS vinden daarente gen menen anderen Eén punt wilde men er per se in hebben, name lijk dat de procedure die de synode van onze kerken gevolgd had. moest worden betreurd. Daarvan én van en kele (ook sterke) uitspraken in deze overweging, b.v. het synodebesluit van de gereformeerde kerken in Ne derland werkt mee aan de versprei ding van de homofilie en is een ge vaar voor de kinderen, heb ik mij namens de hele delegatie gedistan tieerd in een openlijke verklaring de plenaire vergadering. Conclusie: de Nederlandse delegatie heeft slechts getracht begrip te wek ken, wat in de G08 is afgestuit op Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen: naar Zwolle M Nieuwkoop te Balk; naar Breda (j Huis van Bewaring) M. A. de 8i nin 'Lohman te Blaricum: het bt tot zendingspredikant in Indonci W. Beks te Bellingwolde. CHR. GEREF. KERKEN. Bedankt: voor Oud-Beijerland Kok te Rotterdam/Capelle a d. Ij Ds. J. den Ouden Tijdens zijn vakantie in het Dt Bad Endbach is plotseling overt ds J. den Ouden uit Rijssen emeritus-predikant van de meerde kerk in Harkstede waar h 1945 meeging met de vrijmaking. Den Ouden was in 1905 in Duitsl geboren en diende daar in het 0 friese Campen zijn eerste gem« Na zijn emeritaat in 1970 sloot zich aan bij de buitenverbanden Ds. J. W. Beekman Op 47-jarige leeftijd is in een pleeghuis overleden J. W. Beeki emeritus-predikant van de gen meerde kerk (vrijgem.) te Bed urn is predikant geweest te Arum ei legersberg. Door een verkeersonj werd hij in 1971 gedwongen tot zeer voortijdig emeritaat Hij woo in Amersfoort. ïop Ds. A. C. Hofland onwil en hardnekkig vasthouden aan eigen gelijk. Onze delegatie heeft op geen enkele wijze de eigen synode besluiten over de homofilie verzwakt; wel is het mogelijk dat ook in Neder land de teneur en de bedoeling van onze besluiten nog steeds niet duide lijk zijn. Tot zover ds. Hofland TEHERAN (KNA) - Negen Italiaan se priesters, allen paters salezianen van Don Bosco, zijn in Teheran in hechtenis genomen op verdenking van spionage voor Israël. Zij waren verbonden aan de r-oomskatholieke school in de Iraanse hoofdstad Eerder werd al bekend dat de scholen van religieuze minderheden moesten worden gesloten, of dat het althans moslemkinderen verboden was op zulke scholen onderwijs te volgen; dit verbod betekende praktisch sluiting van de school, omdat de overgrote meerderheid der leerlingen gewoon islamitisch is. Nog vorige week liet geestelijk leider Khomeini weten dat de rechten van de erkende religieuze minderheden (jodendom, christendom en het maz- deïsme van Zoroaster) vrij bleven van de op gang zijnde zuiveringen. Mgr Capucci, die bekend staat om zijn goede contacten met islamtische kringen, heeft tot nu toe vergeefs geprobeerd de Italiaanse geestelijken vrij te krijgen. De salezianen van Don Bosco tellen ongeveer 10.000 leden, verspreid over de hele wereld en vooral werkzaam onder de minder bedeelde jeugd. In Iran werken geen Nederlandse leden van dit gezelschap. LEEUWARDEN (ANP) Bin niet al te lange tijd zal een rijksca missie worden ingesteld die zich gaan buigen over het gebruik van Friese taal in het bestuurlijk verte Minister Wiegel van binnenlandse ken zegt dit in een schrijven aani ambtenaren van het paleis van ju tie in Leeuwarden. Het trio had bij de bewindsman protesteerd tegen het feit dat de pi vincie Friesland sinds november i rig jaar personeelsadvertenties alll nog maar Friestalig opgeeft aan d« Friesland verschijnende bladen. 1 ambtenaren menen dat hiermee! Nederlandstalige burgers van FTV land achtergesteld worden. Hoewel de minister enig voorbehfl maakt omtrent het gebruik vanl Fries is lii/ échter niet van plan i besluit van gedeputeerde staten vi vernietiging voor te dragen bij kroon, zoals de ambtenaren vroeg Volgens de minister mag de provirc een actieve of passieve beheersi van het Fries vragen. Deze functW moet echter wel op zakelijke enol jectieve gronden stoelen, zo meentl minister. door A A Spijkerboer Vroeger had een gegoed burgermansgezin een meisje in dienst om de schoenen te poetsen» de aardappelen te schillen. Het meisje „voor hele of halve dagen" deed het werk i ..mevrouw" niet deed. ZuUce meisjes zijn nauwelijks meer te vinden, maar sinds een jaar twintig zijn er wel buitenlandse arbeiders in ons land. Zij doen het werk dat ons volk niet mtt doen wil, en dat betekent dat wij als volk „mevrouw" geworden zijn. Maar de rijkdom brengt zo zijn zor gen met zich mee! De laatste maan den staan de kranten bol van de moeilijkheden met de illegale buiten landse arbeiders Het is goed te be grijpen dat de regering ons tjokvolle land niet nog voller wil laten lopen, en tegelijk is het schreeuwend onbil lijk dat zij mensen, van wie ze nota bene soms zelf de sociale premies heeft geïncasseerd, dan plotseling niet meer kent en het land uitzet Dus wordt er actie gevoerd om duizenden illegalen alsnog in ons land toe te laten Toch zijn ook die acties nog echt het werk van rijke mensen Want stel nu eens dat er weer een paar duizend illegalen gewit worden, waar komen die mensen dan terecht? In de straten waar de dominees en de pastoors wonen? O nee. dat niet. In de straten waar de christenen van de basisbewe ging wonen dan misschien9 O nee. ook dat niet Nee, dan komen die mensen terecht in die buurten van onze grote steden, waarvan we tegen elkaar zeggen dat ze de laatste tijd „hard achteruitgaan", en dat bete kent dat de last van een paar duizend extra „gewitte" illegalen gedragen gaat worden door mensen die het toch al niet breed hebben en die toch al erg krap wonen De actievoerders zijn aan het goed doen op kosten van anderen en dat is rijkeluiswerk. Al leen die actievoerder heeft sociaal besef, die een schot dwars door zijn eigen huis timmert en dan bereid is een Marokkaans gezin niet een maand, niet een jaar. maar voor altijd in tweeën gedeelde huis op te nemen Het probleem zou op te lossen zijn als er een, sociale dienstplicht kwam. waarbij alle jongens die niet in taire dienst hoeven (en natuurlijk»1 de meisjes van diezelfde leeftijd) toe verplicht werden een tijdje t* klussen te doen die nu door de bo tenlandse arbeiders gedaan word« Maar die sociale dienstplicht zie ik» gauw niet komen, niet alleen offl# onze jongens en meisjes menen iets anders te doen te hebben d&' verplicht een half jaar het station au-' te vegen of W C 's in de ziekenhui»" te schrobben. Dus omdat ze rijkHuis kinderen zijn Een oplossing heb ik niet bij de hand Maar nu er gewerkt wordt aan e* „theologie van de illegaliteit" «11" daar wel een bijdrage aan leven* door op te merken dat déze theolop een theologie is van rijke mensend' niet zelf de consequenties trekkent/ wat ze zeggen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2