Het kerkelijk jaarboekje in de auto
Onderzoek naar homseksualiteit
Trouw
Gereformeerde oecumenische synode
Conferenties
Actie tegen
jodenhaat
Tutu: 'Wereldwijd
gebed nodig voor
gesprek met Botha'
Waarheid Eenheid
VAN DA AC!
VOORBIJGANGER
ai
Hulp in Oost-Afrik
van Mensen in noo
UIT DE KERKBLADEN
Tweede Kamer
en de sekten
ZATERDAG 26 JULI 1980
TROUW/KWARTET
door A. J. Klei
Toen ik een weck of wat terug op deze plek
het geschrift aankondigde, dat verscheen
ter gelegenheid van het driehonderd-jarig
bestaan van het hervormde kerkje van
Bennebroek, liet ik weten dat ik dit sierlijk
gebouw uit eigen aanschouwing kende,
dank zij 't feit dat mijn vrouw en ik elk jaar
een dagje mee uit rijden worden genomen
door een bevriend echtpaar.
Nu, deze week was het weer zo ver. Om half
tien reed de auto voor en wij stonden reeds
popelend op de stoep te wachten.
Onverwijld doken wij het gerieflijke
voertuig in en daar gingen we, het vlakke
gedeelte van Noord-Holland in, waar het
een heel gedoe was van wolken, lucht en
winden.
Hoewel dit gedeelte van ons land, naar ik
vroeger van mijn catechiseermeester heb
geleerd, prijsgegeven is aan de
verwoestende invloed van het modemisme,
is er toch voldoende kerkelijk leven
overeind gebleven om stof te bieden voor
enige conversatie. Zo geschiedde het dat ik
bij 't passeren van een lief dorp een aardige
anecdote kon vertellen over een dominee,
die daar gestaan had.
Hij is een paar jaar geleden vertrokken,
besloot ik mijn verhaal, maar waarheen zou
ik niet kunnen zeggen.
Wacht maar!, riep onze hartelijke
gastvrouw, ik zal het even voor je nakijken
in het jaarboekje.
Op dit punt aangeland, dien ik mijn relaas
even te onderbreken voor de mededeling
dat het bevriende echtpaar bestaat uit
degelijke gereformeede mensen (anders
zouden wij er trouwens niet mee omgaan).
Welnu, in het leven van degelijke
gereformeerden speelt het jaarboek van de
gereformeerde kerken een zeer grote rol en
als zij het hebben over „het jaarboekje" is
geen misverstand mogelijk, ze bedoelen het
kerkelijk jaarboekje).
Levendig herinner ik mij de verjaarsvisites
bij een oude oom. Het kerkelijk jaarboekje
lag midden op de met een pluchen kleed
bedekte tafel en ook de borrelfles zou het
niet van deze centrale plaats verdringen. De
gesprekken handelden voornamelijk over
predikanten: over wie hier gestaan had en
wie daar en over wie er na hem gekomen
was. Het jaarboekje werd veelvuldig ter
hand genomen, niet alleen in
twijfelgevallen (die waren er trouwens
zelden), maar vooral ook om met
voldoening te kunnen vaststellen dat men 't
bij het rechte eind had gehad: precies wat ik
al zei, hij heeft toen een beroep
aangenomen naar.
Deze oom ging echter niet zover dat hij zich
door het jaarboekje liet vergezellen
wanneer hij zijn woning verliet en daarmee
lag hij (ik praat in de verleden tijd, de goede
man is overleden) achter bij mijn bevriend
echtpaar dat zodra het zijn woonplaats
verlaat, het kerkelijk jaarboekje bij zich
steekt
Dit begreep ik uit het antwoord op mijn
verbaasde vraag aan onze gastvrouw, of ze
soms in de auto het jaarboekje binnen
handbereik had. Ja, het jaarboekje
behoorde tot hun normale bagage, want 't
was altijd aardig om wanneer je in een
bepaald dorp of stadje even aanlegde,
meteen te kunenn opzoeken, wie daar de
gereformeerde kerk als voorganger diende.
Ik kan me, althans in eerste instantie,
andere aardigheden voorstellen, maar ik
moest toegeven dat in dit toeristisch
gebruik van het jaarboekje ook iets aardigs
school. Het stemde me tot nadenken en hoe
meer ik er over nadacht des te treffender
vond ik heteen echtpaar, zich
gemotoriseerd voortbewegend door ons
vaderland, rijdt geen plek voorbij zonder na
te gaan, aan wie daar de bediening van
Woord en sacramenten is toevertrouwd! En
dan kan de verontruste dominee Maarten
Vreugdenhil blijkens een onlangs door mij
gegeven citaat wel beweren, dat er alleen in
Japan nog goeie gereformeerden te vinden
zijn, ik weet beter. Bovendien mag dominee
Vreugdenhil nu wel eens op mij toepassen:
zeg mij wie uw vrienden zijn en ik zal zeggen
wie gij zijt.
Zonder ook maar iets af te doen van mijn
diepe bewondering voor de wijze waarop
het bevriende echtpaar zijn kerkelijk
jaarboekje hanteert, heb ik hen gewezen op
de mogelijkheid, hun activiteit op dit punt
in oecumenische zin te verbreden door
voortaan Van Alphens Nieuw Kerkelijk
Handboek mee te sjouwen, omdat daarin
behalve gereformeerde dominees ook
hervormde, doopsgezinde, lutherse,
christelijke gereformeerde, remonstrants-
gereformeerde, vrijgemaakte
gereformeerde, Nederlands gereformeerde
en oud-gereformeerde predikanten in staan,
om van de overigen nog maar te zwijgen
Ze beloofden terstond, zich dit boek aan te
schaffen, 't Is een hele uitgave, maar och. ze
kunnen het doen. Wel vroegen ze
bekommerd wat ze dan met de roomsen aan
moesten. Of stonden die daar ook in? Nee,
sprak ik, en de Pius-almanak bestaat niet
meer.
Hun gezicht betrok. Wat dan? Ik ried hun
aan, bij elk van de zeven rooms-katholieke
bisdommen het zogenaamde bisdomboekje
aan te vragen. Intussen zou ik informeren,
wat de oud-katholieken op papier hadden,
't Wordt met elkaar een hele bibliotheek,
maar hun auto is ruim genoeg.
Ik verheug me nu al op de rit van volgend
jaar. Dan zal geen geestelijke onze
aandacht kunnen ontsnappen.
door Aldert Schipper
NIMES Naar traditioneel
reformatorisch begrip is elke
homseksuele praktijk zonde.
Naar aanleiding van deze
krachtige uitspraak heeft de
gereformeerde oecumenische
synode in het Franse Nimes
besloten een studiecommissie
te benoemen die uitspraken
inzake homoseksualiteit die
kerken van de GOS hebben
gedaan, moet onderzoeken.
Déze commissie moet voorts studie
maken van wat de bijbel over homo-
sexuaiiteit te zeggen heeft. Reden tot
dit besluit is de bezorgdheid en in
vele gevallen het onbegrip, dat bij
alle OOS-kerken leeft inzake de hou-
waarin opgenomen: De Rotter
dammer, met Dordta Dagblad,
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leldae Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
Directeur ing. O. Postma
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131 Amsterdam
tel 020-913456
telex 13006
Postgiro 66 00 00
Bank Nod Credietbank
Rekenmgnr 23 00 12 574
Gemeentegiro Amsterdam
X11000
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tel. 010-115588 (abonnementen
en bezorging)
tel 010-115588 (redactie)
tel 115700 (uitsluitend vogr
advertenties)
Westblaak 4
Rotterdam
REGIO DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
tel 070-469445
(abonnementen en bezorging)
tel 070-469445 (redactie)
tel 070-468864 (uitsluitend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Den Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND
(abonnementen en bezorging
Postbus 3
8000 AA Zwolle
tel 05200-17030
Meikmarkl 56 Zwolle
Abonnementsprijzen
Per maand 16,98
Per kwartaal 50,95
Per half jaar 101,90
Per jaar f 201.60
Advertentietarieven op
aanvraag
Telefonische abonnementenop-
- drachten (zie adressen boven)
Opgave familieberichten 9-19 30
van maandag t/m vri|dag Op
zondag van 18-20 uur telef 020-
913456
Opgave mmi-advertenties tel
020-936868 of schriftelijk aan
Mini-Adv afdeling, postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswijzingen uitsluitend schrif
telijk aan onze Amsterdamse
adressen
ding van de gereformeerden tegen
over mensen die homofiel zijn.
Deze bezorgdheid hebben de gerefor
meerde deelnemers aan de synode in
Nimes ondanks de nadere verklarin
gen en de vereoeken om begrip die de
Nederlanders de afgelopen dagen
hebben gedaan, niet kunnen wegne
men. Donderdagavond probeerde de
actuarius van de Nederlandse gere
formeerde synode, dr. H. B. Weijland
nog uit te leggen in welke geest de
gereformeerde synode vorig najaar
tot haar besluit is gekomen. „Als wij
de homoseksueel veroordelen, nemen
wij het risico dat wij iemand afwijzen
die door Christus wordt aangeno
men", aldus de Nederlander.
zijn op basis van pastorale overwe
gingen. De vergadering verlangde wel
van de Nederlanders, dat zij duidelijk
zouden maken dat hun besluit over
homoseksuelen In de gereformeerde
traditie past. Het besluit van de gere
formeerden wordt onduidelijk ge
noemd en de GOS eist dat homo's,
die met een vriend of vriendin samen
leven van het gereformeerde avond
maal worden geweigerd.
Alleen de gereformeerde delegatie uit
Nederland heeft bij de eindstemming
tegen gestemd. Over vier jaar, als de
GOS bijeen komt in het Amerikaanse
Grand Rapids zal de gereformeerde
toegeeflijkheid jegens hun homosek
suele kerkgenoten opnieuw de belan
grijkste norm zijn waaraan het refor
matorisch gehalte van de gerefor
meerde kerk in Nederland gemeten
zal worden.
ADVERTENTIES
Onbegrip
Samen onderweg in hoop, retraite
o.l.v. P. Neefs SJ. 7-13 augustus, Be
zinningscentrum Maria Reparatrix,
Witmakersstraat 14, Maastricht (tel.
043-16304)
Hoe betrekken we de gemeentele
den bij het diakonale werk? Voor
hervormde diakenen. 5-6 september.
De Leeuwenhorst, Noordwijkerhout
Inl. generale diakonale raad, tel. 030-
332426.
Weij lands woorden stuitten vooral op
onbegrip bij de gereformeerden uit
Nigeria en Zimbabwe. De Nigeriaanse
afgevaardigde liet weten dat in zijn
land praktisch geen homo's zijn en
dat de enige praktiserende homosek
sueel ln de gevangenis zit. De Nigeri-
aan noemde dit voorbeeld om daar
mee aan te tonen dat het probleem in
de landen van de derde wereld afwe
zig is en hij wil dit liever zo laten.
De vergadering van GOS aanvaardde
tenslotte, dat de gereformeerden in
Nederland tot hun oordeel gekomen
Van een medewerker
AMSTERDAM Ter bestrijding van
het antisemitisme in Nederland is
door een aantal particulieren en de
Amerikaans-joodse organisatie Bnee
Beriet de stichting Stiba in het leven
geroepen. Voorlichting op scholen
moet een verkeerd beeld van de joden
rechttrekken. De hoofdwerkzaam
heid van Stiba zal echter zijn het aan
de kaak stellen van antisemitische
incidenten. „Het moet vreselijk onin
teressant worden antisemitische uit
latingen te doen. Wij willen zo'n kli
maat scheppen dat joden weten, dat
voor hen wordt opgekomen", zegt de
heer R. Stein, voorzitter van Stiba.
De nieuwe stichting overweegt een
strafklacht tegen de gereformeerde
predikant D. van der Meulen uit Was
senaar. Deze heeft op enige plaatsen,
onder andere op de gereformeerde
synode, als zijn mening gegeven dat
er wortels van overeenkomst zijn tus
sen het nationaai-socialisme en de
joods-nationale gedachte. Van joodse
zijde is daar sterk tegen geprotes
teerd bij het modemisme van. de sy
node en bij de Wassenaarse gerefor
meerde kerkeraad. Aangezien nauwe
lijks genoegdoening is verkregen wil
men ds. Van der Meulen een proces
aandoen.
Stiba heeft bij de Haagse officier van
justitie ook een strafklacht ingediend
tegen het Palestina Komitee, omdat
dit comité in het zuiden van Neder
land uit Duitsland afkomstige kaar
ten verkoopt, waarop Israëlische sol
daten zijn weergegeven gelijk aan die
op nazistische spotprenten. Op deze
kaarten is in het woord Israël een
hakenkruis verwerkt.
Van een onzer verslaggevers
AMERSFOORT Bisschop Tutu
van de Zuidafrikaanse raad van ker
ken, heeft een brief geschreven aan
alle raden van kerken. Daarin vraagt
hij dringend om het gebed van de
kerken voor het gesprek dat op 7
augustus zal plaatshebben tussen de
Zuidafrikaanse kerken en premier
Botha.
De situatie in Zuid-Afrika wordt
thans zo ernstig geacht dat dit ge
sprek misschien wel de laatste gele
genheid is om tot vreedzame beleids
wijzigingen te komen. Een wereldwij
de gebedsactie zou voor dit gesprek
een geweldige steun zijn, aldus Tutu.
De Nederlandse raad van kerken
staat zeer positief tegenover de cam
pagne van Tutu. maar ziet geen gele
genheid nog tijdig ondersteunende
initiatieven te ontplooien.
ONTDEKKINGSTOCHTEN DOOR DE LANDEN VAN DE
BIJBEL
Géén opgeschroefde „pelgrimsreizen", volgestopt met toe
ristische humbug en vrome kitsch, die beledigend zijn voor je
geloof én je gezonde verstand! H
Wèl TH eologlsch rerantwoorde
A rcheologlsch Interessante
C ultnreel belangwekkende
I WMl THACIR
B elzen
een boeiend programma van individuele en geheel verzorgde groepsreizen naar:
EGYPTE - ISRAËL - TURKIJE - GRIEKENLAND - ROME.
THACIR-Reizen zijn zeker niet geschikt voor iedereen, maar wél voor mensen, die
niet van plan zijn om zich heidense knollen voor christelijke citroenen te laten
verkopen!
Kortom: THACIR biedt reizen met een eigen karakter!
Bestel nog vandaag onze uitvoerige brochure zonder kleine lettertjes bij:
Oekumenlsche Relsstlchtlng „THACIR", Europalaan 14, 3S44 AV HARDER
WIJK. Telefoon: 03410-21989.
(U mag ons ook "s avonds en op zaterdag bellen. Wij zijn maar klein, daarom
moeten we beter ons best doen!)
Uit nr.28,32e jaargang d.d. 25 juli 1980; INHOUDSOPGAVE:
ACTIEGROEPEN GEWENST (J. J. Rippen)
HET AMBT VAN DE CHRISTEN ALS PRIESTER (Ds. G. bevaart
ONZE TOEKOMSTVERWACHTING (Ds. M. Vreugdenhil
GEREFORMEERDEN MET COMMUNISTEN (J. J. Rippen)
DROEFENIS VAN NOORDWIJKERHOUT (Drs. J. Kletter)
KLASSENSTRIJD BURGERLIJKE ONGEHOORZAAMHEID (Dr. A. Zeegers)
KLEUREN OVERBELASTING (J. J. Rippen)
DE NIEUWE SCHOOLAGENDA (J. Fekkes)
CHRISTENRADICAAL (II) (Drs. J. Verschuure
EEN PSALM IN DE NACHT (P. Mijderwijk)
VAN HET HOOFDBESTUUR penningmeester J. R. Wijsman
GELUKKIG (Ds. M. Vreugdenhil)
Gratis-proefnummer: verkrijgbaar bij J. P Wijsman. Kortonjolaan 22, 5644 KA -
Eindhoven, telefoonnr. 040-113622, giro nr 1599800 t.n.v Ver. tot opbouw
bewaring van het Geref. leven SCHRIFT GETUIGENIS te Eindhoven
WIE BLEEF ER STAAN?
De Heer bleef echter no
Abraham staan. (Genesis
Laatst verklaarde een dominee n
omstandig hoezeer hij vaak gebc
werd door detective-films voor de
televisie. Colombo b.v. sloeg hij i
over. Ik kan me dat indenken. Vt
predikanten zullen bekend zijn t
Sherlock Holmes, Lord Peter Wint
en Poirot en hoe ze verder heten
mogen. Exegese, uitleg van de bijt
heeft soms ook iets van een
speurtocht en soms straalt de
vreugde van het aangezicht, van di J
predikant als hij „iets gevond-n"
heeft. Zo moeilijk was bet intussen j,
niet met de woorden die hierboven
staan. De meeste commentatoren
van Genesis hebben bij dit vers ee
zelfde soort opmerking. In de
vertaling van het Ned. Bijbel
Genootschap staat iets anders: ma
Abraham bleef nog staan voor de
Heer. En als je dat dan gaat
uitzoeken dan kom je bij het
volgende. Deze plaats hoort metee
aantal (17?) andere plaatsen tot de
Tiqqune sopherim, de verbeteringi
van de schriftgeleerden. Zij vondet
de zegswijze waarin de Heer voor
Abraham blijft staan aanstotelijk.
„Voor iemand staan" kan namelijk
bekkenen: in afwachting van ordei
de houding van een knecht dus. En
daarom veranderden ze de tekst en
lieten Abraham voor de Heer staan
Het schijnt moeilijk uit te makent
gelijk heeft. Met de hele
heilsgeschiedenis als achtergrond
kan ik me best vinden in de lezing
hierboven staat. Het luistert nog a
nauw met het verwijderen van
aanstotelijkheden uit de bijbel. Wi
begin je en waar houd je dan op? A
we eraan denken dat Jezus zegt: wi
Mij gezien heeft heeft de Vader
gezien, en ali je daar dan bij beden
dat Hij ook gezegd heeft: Ik ben als
één die dient, dan wordt het minda
vreemd. De Heer is hier al bij
Abraham „neergedaald" en na alles
wat ze ten aanzien van Sodom en
Gomorra verhandeld hebben blijft
Heer nu voor Abraham staan. Hij
wacht op het gesprek. Dat vervolg
komt dan ook. Abraham treedt ind
geschiedenis zoals God hier voor ht
niet verbergt en doet voorspraak vc
Sodom. Maar verder blijft de echte
aanstoot recht overeind.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK beroepen
zendingspredikant (bestemming
donesië): J. W Beks te Bellingwoli
Beroepbaar: F. Houwert, voort
predikant te Johannesburg (l
herv. kerk van Afrika): Ooisestras
Echteld.
GEREF. GEMEENTEN Beu
voor Westkapelle: A. Moerkerk*
Nieuw-Beijerland.
Exotische godsdiensten blijven West-Europa een aantrekkelijk
zendingsveld vinden. Zijne Heiligheid Swami Shree Pramukh is
veertig dagen op bezoek in Engeland bij zijn gelovigen van de
„Swaninarayan Hindoe Zending". Geheel in stijl rijdt hij per
olifant door Londen om de geldinzameling voor een nieuwe tempel,
die negen miljoen moet kosten, luister bij te zetten.
Maatschappelijke oriëntatie voor
oudere mensen (60 plus), 25-30 augus
tus, Volkshogeschool Overcinge, Ha-
velte (tel 05214-1541).
Stervenshulp: opgave en on
macht, over begeleiding van sterven
den, 11-12 september, Den Alerdinck,
Laag Zuthem (tel. 05290-541).
DEN BOSCH (ANP) De r k stid
ting „Mensen in nood" heeft
kwart miljoen gulden beschik!»
gesteld voor de slachtoffers van d
droogte in Oeganda. Kenia en Ethil
pië Er is o.a. eten en eiwitrijke t
•voeding verstuurd naar de getrofffl
gebieden.
Wortels
In De Christen, het weekblad van de
baptistengemeenteri. gaat prof. dr. J.
Reiling in op het sektenonderzoek,
dat de Kamercommissie voor volks
gezondheid gaat doen. Eerst wijst hij
op een slipper
In enkele perspubiikaties die mij on
der ogen kwamen worden ook namen
genoemd van wat de dames en heren
parlementariërs „sekten" believen te
noemen. Het is mij opgevallen dat in
die opsomming doorgaans Youth for
Christ voorop gaat. Dominee Pieter
Boomsma, direkteur van Youth for
Cr hist, heeft daartegen in Trouw van
27 juni al bezwaar gemaakt. Hij blijft
daarbij uiterst fatsoenlijk zoals een
christen betaamt. Maar er moet toch
wel even heel duidelijk op worden
gewezen dat de parlementariërs met
zo'n uitspraak over Youth for Christ
toch wel een ernstige beoordelings
fout maken en zich als serieuze ken
ners van het onderwerp „sekten en
hun praktijken" zelf in diskrediet
brengen. Want Youth for Christ be
weegt zich etisch binnen de banen
van het orthodoxe protestantisme en
dat bewust. Dat kan een ieder weten
die ook maar enige kennis heeft van
deze organisatie. Ik wil toch niet gelo
ven dat dat voor de leden van de
onderzoekkommissie op zichzelf al
Youth for Christ tot een sekte maakt.
Volgens een krantebericht stelt de
Kamercommissie zich niet tevreden
met symptoombestrijding, maar wil
zij doorstoten naar „de wortels van
het kwaad". Prof. Reiling:
Kan de overheid zich überhaupt uit
laten over de wortels van dit kwaad?
Dat kan de overheid niet want die
wortels zijn van levensbeschouwelij
ke aard. Aan de wordel van wat nu de
sekten wordt genoemd ligt het le
vensbeschouwelijke vacuüm dat in
onze nachristelijke materialistische
samenleving heerst. Ook in de geeste
lijke volksgezondheids- en welzijns
zorg, zodat er duchtig werd gedecon-
fessionaliseerd niet altijd ten ont-
rechte. Maar geen professie kan men
sen de verloren zin van hun leven
hergeven en wie meent dat dit kan
door de geblokkeerde creativiteit vrij
te maken komt bedrogen uit. De
geestelijke gezondheidszorg zelf is
min of meer gedoemd tot symptoom
behandeling en daarom zal de pas
ingestelde commissie ook niet verder
komen. Deze sekten die beloven men
sen van de ervaring van leegheid en
zinloosheid te bevrijden voorzien in
een behoefte waarvoor de geestelijke
volksgezondheid geen mogelijkheden
en geen normen heeft. Wat de over
heid kan doen is niet meer dan daar
bij optredende uitwassen te bestrij
den en dat is op zich niet eens onbe
langrijk. Maar meer zit er niet in en
het zal de commissieleden van pas
komen wanneer ze zich daarvan be
wust zijn.
Nog eens prof. Reiling in De Christen
over het parlementaire sektenonder
zoek:
Het is mij overigens opgevallen dat Onbruikbaar
niemand van kerkelijke zijde het in
het openbaar voor Youth for Christ
heeft opgenomen. Dat wil ik dan bij
dezen eens heel nadrukkelijk doen,
ondanks bepaalde theologisch be
denkingen die ik koester. Want het
staat vast dat Youth for Christ heel
veel jongeren een nieuw houvast
heeft geboden door haar koffiebar-
werk en haar eenvoudige geloofsge
tuigenis.
Er is nog een aspekt aan deze zaak
dat in dit verband moet worden ge
signaleerd. De voorzitter van de ka
mercommissie heeft het eigenlijk al
aan de orde gesteld toen hij volgens
een bericht in Trouw van 27 juni zei:
Vignet van het baptisten week
blad De Christen: het bijbels mo
tief van de vijf broden en de
twee vissen
„Godsdienst is naar onze mening een
beleving en geen behandeling. Daar
aan worden deze groepen enkel ge
toetst". Deze merkwaardige verbin
ding van een tegenstelling tussen be
leving en behandeling is veelzeggend.
Zij hebben gemeen dat ze passief
zijn: je ondergaat een beleving en je
ondergaat een behandeling. Maar een
behandeling onderga je omdat je an
ders, beter wilt worden, en een bele
ving onderga je niet direct met een
bepaald doel, althans dat ligt niet in
de term zelf opgesloten. Nu is het
goed dat wij ook ten aanzien van de
godsdienst spreken van beleving en
ervaring en niet alleen in termen van
leer en dogma waarmee de gelovige
moet instemmen. Maar wanneer bele
ving en behandeling tegen elkaar
worden uitgespeeld dan wordt over
het hoofd gezien dat de religieuze
ervaring per definitie gericht is op
verandering. Woorden als bekering
en wedergeboorte geven dat al aan:
zij duiden op respectievelijk actieve
en passieve verandering. Een mens
bekeert zich daar zit een element
van beslissing en daad in en hij
wordt wedergeboren dat gebeurt
met hem. Met andere woorden in de
religieuze beleving zit altijd iets van
een therapie, geen genezing, een heel
worden. Het gaat daarom niet aan om
beleving en behandeling tegen elkaar
uit te spelen Wie dat doet steriliseert
de religie en reduceert haar tot een
onschuldig en in laatste instantie in
houdloos spel van sentimenten. Hij
ziet voorbij aan het bekende element
in alle godsdienstige ervaring, waar
op bij voorbeeld het pastoraat rust.
En om onder de zogenaamde sekten
het kaf van het koren te onderschei
den is dit instrument ten enenmale
onbruikbaar
Verkeerd
Ds M. M. den Hollader, een van de vijf
predikanten van de gereformeerde
kerk te Assen, moest onlangs een
kerkdienst leiden te Leek. in het Gro
ningse Wester kwartier. In Leek zijn
echter twee kerken, die zich gerefor
meerd noemen, een „synodale" en
een „vrijgemaakte". Men raadt het
alds Den Hollander in het Asser
kerkblad Kerk en Gezin
Zondagmiddag 29 juni 1980. Mijn
agenda gaf aan dat ik nog een preek
beurt te vervullen had om 2 uur in
Leek. Dus vlug gegeten. De oudste
twee kinderen in de auto gestopt, snel
naar Leek. De afstand valt wel mee
Om kwart voor twee zijn we er al. En
vanuit de verte zie ik een kerk opdoe
men waarheen mensen zich spoeden.
D'r heen gereden: ja hoor „De Gere
formeerde Kerk" Tjonge, het loopt
storm, en dat om twee uur!! Die Gro
ningers kerken blijkbaar trouw. Vlug
Marco en Ingrid de kerk in gebracht.
Op naar de consistoriekamer. Onder
weg kom ik al een meneer tegen die
nors vraagt: waar moet dat heen, hij
vertrouwt die man met die koffer
maar niks. Maar ik heb nog niks in de
gaten. In de kerkeraadskamer kom ik
een stel keurig in het zwart geklede
ambtsdragers tegen. Ze houden hier
van stijl, schiet het nog door me heen
Zoals het hoort geef ik alle broeders
een hand, ik kwam geen zusters
ambtsdragers tegen, pak de toga uit
de koffer, maar dan grijpt de kerke
raad in. „Hoe was uw naam ook al
weer?" vraagt de dienstdoende ou-
derling. Als ik het hem vertel en nog
daarbij dat ik uit Assen kom, zeggen
ze: We geloven dat er iets niet klopt.
We hebben vanmiddag preeklezen.
maar u moet hier niet zijn. U moeti
„synodale" kerk hebben. Vlug hebi
m'n toga in de koffer gedaan, Mart
en Ingrid uit de kerk gehaald, n
maken dat ik wegkwam, want lï
was al bijna twee uur. Na wat geza
kom ik weer een Gereformeerde ka
tegen. Het blijkt „de goeie" te 2
althans voor mij, hier werd ik ra
open armen ontvangen
Wassende vloed
Het Haags Kerkblad (christelijk p
reformeerd) bestaat vijftig jaar
komt uit met een jubileumnummf
Eindredacteur D. Koole daarin.
Wij en onze kinderen ondergaan p
wild of ongewild de invloeden vanee
denk- en leefwijze, waarin voor 1*
Woord van God als geestelijke orié
tatie-punt steeds minder ruimte ove
blijft Die invloeden eisen slachtó
fers, vooral in het westen waar a
ontkerstening het sterkst om zid
heen grijpt Hier vissen Gods knec&
ten met een hengel en de duivel me'
een sleepnet, heeft iemand wel een
gezegd Er lijkt iets van waar te zijt
Want alleen de traditie heeft als btf
ding aan het christelijk geloof loop
gevaar geestelijk stuurloos te raket
en af te drijven Dat proces is in voft
gang. Wanneer de waarden van he:
christelijk geloof, met als meest vf
zenlijke daarvan de herstelde relaö
met God door Christus' zoenofla
niet werkelijk ons geestelijk eigen
dom zijn, dan zullen wij en zeke
onze kinderen het in de wassewü
vloed van het moderne denk- en lef'
klimaat niet lang meer overeind hou
den De vraag of onze religie slechtj
omlijsting dan wel een integreren
bestanddeel van ons leven vormtt
steeds indringender op ons af te ga®
komen. We zullen er ook elkaar 9
moeten toetsen en ons zelf en olka*
moeten aanvuren tot intensieve i*
zinning op de veelzijdige betekent'
van Gods Woord dat. ook voor d<
wereld en mensheid van nu nog volui
geldigheid heeft.