"5 et rode Potsdam en de erfenis van Sanssouci lILMKRONIEK Het imperium van Oshima {fdagI IDAG 26 JULI 1980 1KUNST1 13 ar Hans Ester. In Potsdam heeft het cultuurbesef de ideologische starheid overwonnen. Herinneringen aan de Pruisische tijd die eer tijds zonder schroom werden opgeblazen zijn nu het voor werp van een optimistische restauratiedrift. Deze stad voor de poorten van West-Berlijn kent een unieke stedebouwkun- dige eenheid waar Prederik de Grote in de achttiende eeuw een onmiskenbaar stempel op drukte. Het paleis Sanssouci getuigt daar nog van, maar ook de specifieke wijken voor arbeiders uit Nederland, Belgie en Bohemen die de keurvorst aantrok om de nijverheid in zijn land te stimuleren. t krijgt de westelijke treinrei- er van de DDR te zien, wan- sr hij onderweg is naar West- rlijn? De steden, waar de trein r rijdt, hebben blijkbaar wei- aantrekkelijks meer. Met ult- nderlng van een stad voor de Brten van West-Berlijn: tsdam. legen In een heuvelachtig landschap, ildden van uitgestrekte meren geeft sdam de Indruk, tenminste iets van verleden ongeschonden te hebben be ard. Één gebouw valt In het bijzonder een soort moskee met minaret, ver- ald met Oriëntaalse ornamenten, gele- aan de rivier de Havel. Nu ik na een ital bezoeken aardig ben thuis ge raakt Potsdam begint de achtergrond van e stad mij steeds meer te interesseren, moskee is geen raadsel meer. Zij werd xmwd in 1841/18<42 en herbergt de pom- istallatie voor het water van de talrijke telnen in de paleistuinen van Sanssou- Sedert lang is zij buiten gebruik. Maar reparatie is onlangs ter hand genomen. naam van het door Oeorg Wenzeslaus Knobelsdorff ontworpen, van 1745 tot 17 gebouwde Sanssouci ('Zonder zorg'), gemakshalve voor het hele complex paleizen en tuinen wordt gebruikt, ilaatst ons naar de 18e eeuw, de tijd het Frans hier als cultuurtaal do rde. Voor Brandenburg-Pruisen be id er een extra reden om het Frans een tra plaats te geven. De opheffing van edict van Nantes in 1685 leidde niet een tot een uittocht van Franse protes- nten naar de Nederlanden maar ook ar Brandenburg. d pa bias larin -rfAee n Blmde tra r orstenhuis groei en de betekenis van Potsdam zijn hankelijk geweest van de betekenis van uisen en zijn vorstenhuis. Keurvorst ederik Willem gaf in 1660 opdracht in itsdam een paleis te bouwen. De reden lor de keuze van Potsdam als residentie misschien gelegen in de JachtmogellJk- den, die de omgeving van dit stadje od. Het paleis werd naar Nederlands adel gebouwd. In de tweede helft van de keeuw haalde de keurvorst buitenland- trooral Nederlandse handwerkers naar Md am om de economische ontwlkke- I log te stimuleren. De historie ging verder. 8 november 1685 li de dag van de afkondiging van het edict in Potsdam, bedoeld om uit Frankrijk migrerende Hugenoten aan te trekken. Op 3 Juli 1713 werd een begin gemaakt net de inkwartiering van de zogenaamde .rode grenadiers" in de huizen van Pots- damse burgers. Iedere burger moest gre nadiers opnemen. Dit was het begin van Potsdam als soldatenstad. De „soldaten- oning" Frederik Willem I. stierf op 31 mei 1740. Nochtans bleef Potsdam de kwekerij ran het Pruisische leger. De regering van toderik n., ook wel Frederik de Grote of ,der alte Fritz" genaamd, versterkte het ollltaire karakter van deze stad. Het aan tal van 139 kazernes en andere militaire jebouwen, dat Potsdam In 1774 rijk was, spreekt duidelijke taal. Potsdam omstreeks 1900. Het 'Stadtschloss' is na 1945 afgebroken. Frederik de Grote, die van 1740 tot 1786 regeerde, had de opvattingen van zijn vader over militaire discipline niet altijd gedeeld. Een gebeurtenis uit zijn Jongere laren illustreert dat. In 1730 heeft Frede rik genoeg van de knoet van zijn vader en hij besluit vla Nederland naar Engeland te vluchten. HIJ neemt zijn vriend, luitenant Hans Hermann Katte daarbij in vertrou wen. Een brief met instructies van Frede rik aan deze Katte valt in handen van de koning, die daarop zijn zoon en ook Katte als medeplichtige arresteert. Het militair tribunaal verklaart zich niet bevoegd om de kroonprins te berechten en veroordeelt Katte tot levenslange gevangenisstraf. De koning is het met het laatste volledig oneens en stuurt het vonnis ter revisie terug. Het tribunaal verandert echter niets, met het gevolg, dat de koning per kabinetsorder Katte ter dood veroordeelt. Het slot van deze order luidt: „Als aan Katte het vonnis wordt meegedeeld, dan moet hem worden gezegd, dat het Zijne Koninklijke Hoogheid met leed vervult, maar het is beter dat hij sterft dan dat het recht uit de wereld zou verdwijnen". Na een tocht van enkele dagen naar de ves ting Küstrin wordt Katte op 6 november 1730 onthoofd. De in Küstrin opgesloten Frederik kon een gedeelte zien van datge ne, wat als de Katte-tragedle de historie is ingegaan. (Theodor Fontane vertelt hier uitvoerig over in het deel „Oderland" van zijn „Wanderungen durch die Mark Bran denburg"). Franse invloed Pas onder Frederik ontwikkelde Potsdam zich tot een stad, waarin de macht van de absolutistische vorst zich duurzaam weer spiegelde in de architectuur van de palei zen als Sanssouci en van de gesloten rijen der burgerhulzen. Wie aan Frederik de Grote denkt, denkt aan Sanssouci, de door Lenné ontworpen paleistuinen, en aan de oorlogen, die hij liet voeren, Frede rik drukte zijn stempel op Potsdam. De stad, ook zoals ze zich vandaag presen teert, is voor een groot deel uitdrukking van zijn toenmalige macht en van de voorstellingen, die hij op kunstzinnig ge bied bezat. Onmiskenbaar is de Franse invloed. Voltaire, die hier van 1750 tot 1753 verbleef, kon zich door de vertrouwde spreektaal maar ook door de herkenbare omgeving thuis wanen. Frederik de Grote heeft ook in de 19e eeuw de gemoederen niet met rust gela ten. Het aantal anekdotes over hem is legio. Ter gelegenheid van de honderdste gedenkdag van zijn troonbestijging publi ceerde Frans Kugler in 1842, dus twee Jaar na het eigenlijke gedenkjaar, zijn „Ge- schichte Friedrichs des Grossen." Dit boek (enkele Jaren geleden bij Seemann in Keulen in herdruk verschenen en nu in de ramsch) is bijzonder interessant door de bijna 400 tekeningen van de grote schil der/tekenaar Adolph Menzel, die het werk illustreren. Sommige van de tekeningen zijn klassiek geworden der alte Fritz op het bordes van Sanssouci bijvoorbeeld en hebben het beeld van de koning mede bepaald. Militaire belang. Kuglers 'uuek is gelardeerd met typerende situaties uit het leven van Frederik. Hoe dacht deze koning? Dat kan niet beter worden geïllustreerd dan door zijn woor den op 26 Januari 1786, toen hij hoorde, dat zijn oude generaal Zieten was overle den: „Onze oude Zieten heeft ook bij zijn dood getoond generaal te zijn. In de oor log commandeerde hij altijd de avan tg ar de, ook met de dood heeft hij de spits afgebeten. Ik leidde het hoofdleger, ik zal hem volgen." Haar eigenlijke groeiperiode beleefde Potsdam in de tweede helft van de 18e eeuw en in de 19e eeuw. Het militaire belang kwam daarbij op de eerste plaats. Daarnaast trok Frederik de Grote arbei ders uit België, Nederland en Bohemen aan om de nijverheid van Potsdam en omgeving te stimuleren. De huizen van de nieuwe inwoners werden aangepast aan de tradities in hun land van herkomst Voor de Nederlanders onder aanvoering van een zekere Jan Bouwman werd een aparte wijk, bestaande uit vier vierhoeken van in totaal 142 hulzen gebouwd, het „hollftndlsches Viertel." De arbeiders uit Bohemen stichtten aan de overkant van de Havel hun kolonie Nowawes. Aan het begin van de 19e eeuw breidde zich het ensemble van volkeren in Potsdam met een groep Russen uit. Het betrof hier Russische soldaten, die, nadat ze als krijgsgevangenen naar Potsdam waren gevoerd, aldaar een koor vormden en in Alexandrowka hun domicilie vonden. Voor de bouw van hun huizen en van de Orthodoxe kerk stond het Russisch voor beeld model. In de nacht van 14 op 15 april 1945 werd Potsdam gebombardeerd. Twee weken la ter trok het Rode Leger de stad binnen. De tanks ontzagen Sanssouci. De officiële DDR-versie van het gebeuren accentueert de houding van de bevelvoerende Russi sche officier Ludschuweit die het enorme culturele belang van de erfenis van 8anssoucl zag en zijn tanks daarom de hekken van de paleistuinen liet eerbie digen. De omzichtigheid van dit leger kan ook anders worden uitgelegd. Om Sans souci werd niet gevochten, opdat de daar bewaarde kunstschatten ongeschonden hun weg naar musea in de Sovjet-Unie konden beginnen. Maar of het motief nu primair roof of redding was, feit is, dat in het kader van de opwaardering van de DDR als socialistisch broederland de kunstvoorwerpen naar hun plaats van oorsprong zijn teruggekeerd: Sanssouci. De sectorengrens, die Berlijn verdeelt, loopt langs Potsdam. Deze stad, waar in 1945 de bekende conferentie over de toe komst van Duitsland plaats vond (in de Cecillenhof), ligt op het grondgebied van de in 1949 in het leven geroepen Duitse Democratische Republiek, een staat, die zichzelf als „Arbelter- und Bauemstaat" betitelt. De overgebleven erfenis van Sanssouci kwam op die manier op vijan delijk terrein te liggen. Geen stad was Prulsischer dan Potsdam en symboliseer de zo sterk de geest van het Borusslanis- me. De traditie van het Prulsendom had in leder opzicht, stedebouwkundig, kunst zinnig, kerkelijk en niet in de laatste plaats sociaal, sporen in deze stad achter gelaten. Daarom schiep het bezit van deze stad grote problemen voor de nieuwe machthebbers, die niet met het roemruch te Pruisische verleden gein den till ceerd wensten te worden. Aanvankelijk werd met de botte slopers- bijl gehakt. Wat de Russische soldaten met hun schietwedstrijden nog heel had den gelaten aan het in de stad zelf gelegen „Stadtschloss" brak het nieuwe regime af. Één gehaat symbool van Pruisens gloria was daarmee uit het oog verdwenen. In grijpende plannen werden opgesteld om het hele centrum van de stad af te breken en op de open ruimte woonflats te bou wen. Nog vrij recent werd het laatste overblijfsel van de „Heillg-Geist-Klrche," de toren, opgeblazen. Door gebrek aan middelen maar zeker ook door vereet uit de DDR zelf en vanuit het buitenland is het afbraakproces tot staan gekomen.De laatste Jaren valt in de DDR een koersve randering tegenover de culturele monu menten van het verleden te bespeuren. De wet op de monumentenzorg uit 1975 is het De Mlttelstrasse in het Hollandisches Viertel. resultaat van deze nieuwe oriëntatie. De autoriteiten hebben leren inzien, dat een voor hen politiek gezien verwerpelijke tijd producten met een hoge esthetische waar de kan opleveren. Of dit inzicht begeleid wordt door een omkering van de stelling en een realistische kijk op de eigen archi- tektonische wanprodukten blijft een open vraag. Restauratie De restauratie van Potsdam is nu geluk kig in volle gang. Hele straten in de oude stad worden onder handen genomen, des kundige Poolse restaurateurs bouwen de „Marstall" weer op. Daar komt in de toe komst het filmmuseum van de DDR. Ook aan de restauratie van het „holl&ndlsches Viertel" wordt gewerkt. De toekomst van deze unieke stedebouwkundlge eenheid lijkt na een geweldige inzet van enkele geestdrlftlgen veilig te zijn. Het plan is om de restauratie van de wijk vanaf 1980 op grote schaal aan te pakken. Volgens de laatste berichten stagneert het werk nu Jammergenoeg. Ervaring heeft geleerd, dat belangstelling vanuit Nederland een stimulans vormt voor de Oostduitsers, die deze wijk in stand willen houden om met hun werk door te gaan. Verpozende soldaten Wandelen door de tuinen van Sanssouci l£ een heerlijke ervaring. Als zondags wan- deldoel is Sanssouci een vast onderdeel van de Potsdamse levensstijl anno 1980. Er is weinig oefening voor nodig om de hier zich verpozende soldaten van het sowjetleger van hun Oostduitse collega's te onderschelden. Hun uniformen zijn an ders, maar vooral: ze lopen nooit alleen, altijd in groepjes, waarvan ze zich hoog stens voor een foto losmaken. De ironie wil, dat alleen al hun aanwezigheid in groten getale waar zie Je in Potsdam geen Russische soldaten de militaire traditie in herinnering terugroept, die de DDR pretendeert overwonnen te hebben. Detail van een nog te restaureren gevel in het Hollandisches Viertel. door dr. H. S. Visscher ie st. n iiflh alan bei dal Nagisa Oshima maakte, nog maar kort geleden, zijn li beroemd geworden, zeer veel aanstoot gevende film „L'empire des sens", en momenteel draait zijn ïref volgende film „L'empire de la passion". Méér dan door de Franstalige titels gewoon een gevolg van het feit dat het beide Japans-Franse coprodukties üjn wordt men getroffen door de gelijkluidendheid ervan. De term „empire" duidt op een eigen rijk, een autonoom, gesloten universum, en in beide gevallen gaat het om de erotische relaties tussen twee personen. Dat Oshima dat erotische impact adembenemend weet over te brengen, is bekend. Ook in de laatste film, waarin het toch veel meer om schuld lijkt te gaan, zitten momenten van een weergaloze erotische geladenheid. En typerend is in beide films, dat alles wat zich buiten dat „rijk", buiten die erotische geladenheid afspeelt, ..Umwelt" is, d.w.z. randverschijnsel, marginaal :geven. Binnen dat universum gelden eigen codes en waarden, een innerlijke logica, die noodzakelijk in botsing moeten komen met de codes en waarden van de „Umwelt". In „L'empire des sens" wurgt de vrouw haar minnaar met diens medeweten en instemming om zo het orgasme, de opperste staat, te .vereeuwigen Wat er daarna komt, wordt ons 'leen verteld: ze wordt na enkele dagen farresteerd en opgesloten. fn „L'empire de la passion" vermoorden de mgdige minnaar en zijn veel oudere minnares de rave, afgesloofde echtgenoot van de vrouw en 'ntketenen daarmee een proces van angst en «ging dat tot hun uiteindelijke arrestatie en ►ordeling zal leiden. De minnaars verbergen het lijk in een oude put, en de man stort daar mandenvol bladeren in veel later zullen we pas ontdekken, hoe waarzinnig veel bladeren het in de loop der tijd geweest moeten zijn om het lijk te bedekken; maar juist die activiteit roept argwaan op; er ontstaan geruchten, vermoedens, en een politie-inspecteur komt de zaak onderzoeken. Tenslotte volgt de arrestatie. Als de politie het huis binnenstormt, treft ze daar het liefdespaar, naakt, onbeweeglijk, in zichzelf verzonken. Het is een schitterende shot, dat herinnert aan het beste uit „L'empire des sens". Wat daarna komt, is verschrikking en ellende. De minnaars worden afgeranseld een merkwaardig, bijna ceremonieel totaal-shot, waarin we alles zeer afstandelijk zien het lijk wordt, na hun bekentenis uit de put opgedolven, en de stem van een dorpeling vertelt ons van hun veroordeling. Het wordt ons niet meer getoond, net zomin als het einde van de minnares uit de eerste „Empire"-film. Diepere motieven Veelbetekenend voor Oshima's bedoelingen is de wijze waarop de „Umwelt" getekend wordt: het schreeuwende en huilende kind, de roddelende dorpsvrouwen, de koele, onaandoenlijke en sterk formele oudste dochter, en tenslotte de politie- inspecteur: hij is, merkwaardig genoeg, een soort van clowns-figuur in deze tragedie Een dwaze slapstick-figuur met tegelijk een gevaarlijke en onberekenbare kwaadaardigheid. Alles wat buiten het „empire" ligt wordt gezien door een negatieve bril, vertekend tot het belachelijkmakende toe. Hier treden duidelijk diepere motieven aan de dag dan dat van „schuld en boete", motieven die herkenbaar zijn in het hele Scène uit 'L'empire de la passion'. oeuvre van Oshima, dat de codes en leefpatronen van de Japanse samenleving voortdurend aan een messcherp onderzoek heeft onderworpen. „Death by hanging" is daar een van de frappantste voorbeelden van: de rechters van de ter dood veroordeelde zitten vast in hun eigen speciale denkwereld en mentaliteit, zonder enig sociaal verantwoordelijkheidsgevoel en zonder de twijfel die ontstaat wanneer een crimineel gebeuren in zijn verschillende contexten bezien wordt. Om dat doorbreken van een mentaliteit gaat het ook in „The diary of a Shinjuku Thief", waarin seksuele taboes en revolutionaire tendenties in een opzienbarende en toen althans zeer nieuwe relatie tot elkander gesteld werden. Zo is ook Oshima's schepping van zijn „empire" een daad allereerst in dienst van zijn revolutionaire tendentie Hoe hij over de „gevestigde orde" en haar codes denkt, wordt uitzijn jongste film duidelijk genoeg. Wissel-rol Zijn film wordt aanzienlijk gecompliceerder door de rol van de dode echtgenoot. Die is op sommige momenten zeer lijfelijk aanwezig, maar niet als een dreigend spook. Hij is er alleen, gewoon in zijn dagelijkse houding en alleen maar wachtend op de dagelijkse verzorging die zijn vrouw hem bij thuiskomst geeft. Het merkwaardige is vooral de wissel-rol die de film t.a.v. hem speelt. In een aantal fascinerende shots zijn we in de put en kijken door zijn ogen loodrecht omhoog, waar aan de rand de minnaars als kleine, ijle figuren zichtbaar zijn. Later, als de minnaars zelf in de put zijn afgedaald en in bladeren en humus wroeten naar het lijk, is hfj het die boven hen aan de rand van de put verschijnt. En tenslotte, als de ontknoping al geweest is en de misdaad bekend, wordt hij door de politie uit de put opgehaald als een zeer dood en al half vergaan objekt. Waarschijnlijk wordt de betekenis pas goed duidelijk, wanneer we bedenken, welke rol de dode in de Japanse samenleving speelt. De voorouderverering heeft in het Japanse familieleven een grote functie, en dat steunt op het geloof, dat de doden een rol blijven spelen in het leven der levenden, waardoor de levenden de neiging hebben zich te richten naar de morele verwachtingen der doden. Met name het geloof dat iemand die op tragische wijze gestorven is, zijn „wrok" hierover als „geest" bij de levenden doet voortleven, is bijzonder sterk. Het is dèt geloof dat in Oshima's film in het brandpunt staat. Het revolutionaire universum der erotiek botst met de patronen van de Japanse samenleving zowel revolutionair als erotisch en in feite is dat dezelfde botsing als in de andere ons bekende films van Oshima. De put, die zo'n belangrijke rol speelt in deze film, is een soort collectief onbewuste. Wat eruit aan het daglicht wordt gebracht en wat zo lang een levende normatieve waarheid léék te zijn, blijkt tenslotte een dode. halfvergane waarheid Maar het „empire" breekt er wél op stuk. Werkelijkheid Oshima heeft zijn films meestal op de werkelijkheid geënt. Beginnend in de stijl van een documentair realisme, heeft hij later een veel geavanceerder stijl gebruikt waarop verschillende niveaus van werkelijkheid tegelijk aan bod kwamen „Death by hanging" maar ook daar ging hij uit van een waar, actueel gegeven. Voor de „Empire-films" geldt dat evenzeer, hoezeer ook de stylering van bijvoorbeeld de politie-inspecteur in de richting wijst van een theatraal kader Het ware oergegeven van de jongste film is een geschiedenis uit het laatst van de XIXde eeuw, dat van „L'empire des sens" dateert uit de dertiger jaren Ik denk dat die enting op de concrete werkelijkheid voor Oshima heel essentieel is: het gaat niet om een toevallige en treffende aanleiding, maar om een integraal element van zijn revolutionaire boodschap. „L'empire de la passion" is net als „L'empire des sens" adembenemend van visuele schoonheid. Het zal voor niemand moeilijk zijn beide films te bewonderen om hun poëtische beeldkwaliteit. Alleen er is méér aan de hand. Voor het Japanse publiek zal dat duidelijk en zeker meer onmiddellijk voelbaar zijn dan voor ons. Maar dat is min of meer een toeval

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 13