De christen en het misverstand KLAAR? 1'rouw het zit 'm in die kleine dingen Commentaar hsitieve discriminatie - olivia POLITIEK UtvtM Almeloërs laten MC-antennes op dak staan Iran sluit scholen paters onder arrest stuur 'n brief EHDAG 19 JULI 1980 BINNENLAND TROUW/KWARTET q je keer deze week klonk in Ne- and het begrip „positieve dis- linatie" op. Minister Pais van fcrwijs hanteerde dit idee toen ^loofde dat vrouwen (en ex- biren) een streepje vóór zou- krijgen bij de toelating tot de iersiteiten. En de gemeente Am- jam liet weten dat vrouwen bij btaties de voorkeur zullen heb- tenminste als er sprake is van jelijkbare bekwaamheden. ;htergrond van de gedachte is jüjk. Het aantal vrouwen op miversiteiten en in middelbare hogere functies in overheids- ist (en het bedrijfsleven) blijft Om de vrouwen als groep igenheid te geven die achter wat sneller in te lopen, wordt een kleine voorsprong gegund ipensatie voor een jarenlan- terstelling op vele terreinen, gedachte van de positieve discri- natie is afkomstig uit de Verenig- staten en werd daar in de tweede ft van de jaren vijftig ontwikkeld aanzien van de minderheden in Amerikaanse samenleving: de - ifers. de Indianen, de Spaans- rekenden Met name een man als JJ tsident Lyndon B. Johnson heeft ti) :h druk gemaakt om de gedachte gang te doen vinden. Van hem is t (uit 1965 daterende) uitspraak: n, mand. die jarenlang in ketenen e jWid is geweest, kan je niet los- en hem aan de start van een topwedstrijd neerzetten en nu ben je vrij om met de n te wedijveren. Als je dat kan je niet denken dat je ilijk eerlijk bent." N is waar: de positieve discrimi- lie heeft in Amerika tot vervelen bijverschijnselen geleid. Indivi- ïle blanken voelen zich op hun urt achtergesteld door de voor- ig die een andere groep kreeg en latsgrepen in Bolivia zijn zo gzamerhand volledig voorspel- ar Als het niet zo in-triest was de vijf miljoen Bolivianen. het zelfs bijna lachwekkend In twee jaar tijd hebben ze maal een nieuw parlement ge- En even zo veel malen was ag van die verkiezingen niet |de zin van rechtse militairen, jat steevast door middel van iatsgreep lieten blijken, tweehonderd staatsgrepen Bolivia in de ruim 150 jaar nafhankelijkheid geteisterd, wonder dat de inwoners van lidamerikaanse land, murw door elkaar opvolgende lire dictaturen, de belangstel- voor de politiek hadden verlo- De Indianen, ruim zeventig «ent van de bevolking, leken «Verbij te hebben neergelegd dat t lot werd bepaald door een leine elite van geüniformeerde - lanken Inder invloed van Noordameri- aanse Indianenbewegingen raak- R n de afgelopen Vijf jaren ook de I oliviaanse Indianen meer en meer twust van hun /eigen waarde en in rechten. Juist n u leek een herstel van de democra- L nabij. Bij de verkiezingen van 29 ni kwam de centrum-linkse kan- I daat Hernan Siles Suazo als dui- ilijke overwinnaar naar voren. Weliswaar haalde hij niet de abso- 'u. te meerderheid, die nodig is om itomatisch president te worden. ijn belangrijkste opponent tijdens verkiezingen, Victor Paz Estens- »rro, had zich echter bereid ver aard zijn kandidatuur te steunen. Sz had blijkbaar lering getrokken it de gebeurtenissen van vorig zij voelden zich geroepen met een beroep op de Amerikaanse grondwet en de wetten voor gelijke rechten zich tot de rechter te wenden. Maar minstens twee keer al heeft het hooggerechtshof van V S. uit gesproken dat er rechtsgronden kunnen zijn voor een positieve dis criminatie. niet alleen op de univer siteiten, maar ook in het bedrijfsle ven. Vooral dat laatste is opmerke lijk. omdat er een Amerikaanse traditie is, die het bedrijfsleven de gelegenheid laat zelf allerlei interne wetten te stellen. Het beginsel van de positieve discriminatie is kenne lijk zozeer in het recht begrepen, dat ook eigen tradities van deze categorie er voor moeten wijken. Er is discussie mogelijk over de vraag of de toestand van de vrou wen in Nederland als groep te ver gelijken is met die van de negers in Amerika. De uitslag doet er echter niet zoveel toe. De discussie heeft alleen zin om de vraag te beant woorden hoe groot die voorsprong van de vrouwen in Nederland moet zijn, want aan overplanting zonder meer van Amerikaanse ideeën naar Nederland heeft niemand wat. Een positieve waardering voor de positieve discriminatie dus. Alleen nog één punt. In Amerika heet positieve discriminatie „fermatati- ve action", het gistingsproces. Het is goed dat bij het slotoordeel in de gaten te houden. Een gistingspro ces is geen doel in zichzelf en is in de tijd beperkt. Dat geldt dus ook voor de positieve discriminatie van Pais en de gemeente Amsterdam (en allen die zullen volgen). Maar voorlopig kunnen we in Ne derland nog wel even vooruit. jaar, toen het leger het eindeloze gekrakeel in het parlement over een nieuwe president gebruikte als ar gument voor een staatsgreep. Het dreigde dus ditmaal wel goed te gaan, een duidelijk argument voor een staatsgreep was er deze keer niet. Achteraf verklaren de militai ren dat hun daad was ingegeven door angst voor het „internatio naal communisme en castrisme", dat onder Siles een kans zou krijgen zich in Bolivia te nestelen. Uit de ongewoon snelle en scherpe veroor deling van de coup door de VS valt af te leiden dat een dergelijke drei ging niet reëel was. De ideologie van Siles Suazo is nauwelijks link ser te noemen dan die van het CDA in Nederland. Bovendien zou hij ook een aantal rechtse ministers in zijn partij opnemen. Ook Washington beseft dat in dit stadi um een staatsgreep alleen maar 'radicaliserend kan werken. Er komt een moment dat de Bolivianen de democratie desnoods met geweld zullen afdingen. Dat de Bolivianen een staatsgreep niet meer lijdzaam over zich heen laten komen, bleek vorig jaar. Toen generaal Natusch naar de macht greep, gingen bewo ners van de arbeiderswijken mas saal de straat op en vielen er bij gevechten met het leger minstens tweehonderd doden. Na de teleurstelling zijn de Bolivia nen, die in 1967 nog niet ontvanke lijk bleken voor het marxisme van Che Guevara, mogelijk wel zover dat ze naar extreme middelen grij pen. Dan zouden de Boliviaanse generaals met hun optreden juist dat gevaar in huis hebben gehaald, waartegen ze nu zeggen te strijden. DEN HAAG Christenen hebben een specifiek onge mak in de politiek. Hoe groot dat is en van welke aard blijkt al meteen uit deze eerste zin. Want om welke christenen gaat het eigenlijk? Anders dan bij progressieven, redelij ken en in mindere mate socia listen blijkt vooral de naam problemen op te roepen. Een gehelde conservatief kan zich ln dit land probleemloos progressief noemen en Inderdaad heeft zo onge veer Iedere politieke partij zich ruim van deze mogelijkheid bediend. Want voorzover de mate van progressiviteit al ln het geding komt, hebben zij tenminste het voordeel op hun daden te worden beoordeeld. Voor redelijk heid bestaat alom begrip en zelfs het socialisme is als naam betrekkelijk probleemloos, voorzover het geïdenti ficeerd wordt met sociale bewogen heid en het niet wordt bijgekleurd met beladen begrippen als staatsin vloed, marxisme of communisme. Wantrouwen Die arme christen daarentegen roept alleen al met zijn naam overal, ook ln het eigen kamp, misverstand, verwar ring en openlijk wantrouwen op. Een enkele .redelijke" acht het zelfs niet overdreven christenen 2000 Jaar on betrouwbaarheid in de schoenen te schuiven. Maar ook binnen het CDA rijst de irritatie de pan uit, zodra het christen-zijn al te nadrukkelijk in het geding komt. De dissidenten hebben het ondervonden tijdens het kernwa pendebat en het ls zeker niet overdre ven dat de affaire-AantJes daarom ook zo'n omvang heeft bereikt, van wege zijn eerdere christelijke Berg rede-verhaal. Het is overigens niet moeilijk te ra den wat in grote lijnen de bron is van alle misverstand. Het christen-zijn heeft de pretentie op Christus te wil len lijken en dat Ideaal blijkt in de weerbarstigheid van de dagelijkse politiek meestal te hoog gegrepen. Het is de pretentie die de irritatie opwekt en daarmee het wantrouwen. Politiek ls ten slotte maar mensen werk. Dit alles heeft ertoe geleld, dat het „erfgoed der vaderen" de „onaantast bare beginselen" en wat dies meer zij in de politiek meer en meer naar de achtergrond zijn gedrongen. In de meeste landen is het christen-zijn al thans in de politiek metterdaad ach ter de horizon verdwenen. De Duitse CDU moge weliswaar ln naam aan het christen-zijn herinne ren, de meeste CDU-politlci zullen zich wel twee keer bedenken zich ln de politieke praktijk nadrukkelijk op hun inspiratiebron te beroepen. En door Willem Breedveld ook Nederland zou deze weg opge gaan zijn, ware het niet dat met name de ARP de discussie over de grond slag van het CDA ln haar voordeel heeft weten te beslechten. Dit alles neemt niet weg dat zo'n vijf miljoen mensen ln dit land het2ij actief hetzij passief prijs stellen op de naam christelijk, al was het alleen maar omdat zij hun kinderen naar het bijzonder onderwijs sturen. De laatste tijd komt daar nog bij dat veel christenen hun licht wat nadrukkelij ker onder de korenmaat vandaan wil len halen. Het kernenergievraagstuk, de atoombewapening, het kraken, het probleem van de illegaal hier ver blijvende werknemers, het zijn even- zovele thema's waarmee christenen zich nadrukkelijk manifesteren. Zelfs in die mate. dat men vandaag de dag er niet gek meer van behoeft op te kijken de voorzitster van een christe lijke vrouwengroep zij aan zij te zien demonstreren met communisten. Doorbraak Binnen zowel de PvdA als het CDA ls deze ontwikkeling niet zonder gevol gen gebleven. De rol van het christen dom ln de PvdA spreekt misschien nog het duidelijkst uit de cijfertjes. Meer dan de helft van het electoraat van deze partij blijkt tot enigerlei kerkgenootschap te behoren. BIJ de oprichting van deze partij ls met deze omstandigheid ook bewust rekening gehouden. De PvdA mikte op een doorbraak en zij bracht bewust tot uitdrukking in haar programma waardering te hebben voor de in breng van de diverse levensovertui gingen. Deze zinsnede ls ln de loop der Jaren geschrapt. De levensovertuiging als Inspiratiebron manifesteerde zich al leen nog maar ln de marge van het politieke gebeuren, wat uiteindelijk ook formeel tot uitdrukking kwam door de opheffing van de humanisti sche. protestants-christelijke en ka tholieke werkgemeenschappen bin nen de PvdA. Interessant ls dat een aantal christenen zich niet bij deze gang van zaken heeft neergelegd. Waarom zou de partij wel openstaan voor allerlei marxistisch getinte ideo logieën en niet ook voor het chris tendom? In 1977 kwam de kwestie ln een stroomversnelling. Een aantal chris tenen bracht tijdens de verkiezings campagne op euvele moed op in een advertentie openlijk hun voorkeur voor de PvdA kenbaar te maken. De reacties die dit opriep bij hun mede christenen bleken met geen pen te beschrijven. Hun verweer tegen dit christelijke spervuur was weinig min der dan een vondst, namelijk de pu- blikatie van het boekje 'De PvdA ls niet heilig.' Het sloeg aan twee kan ten ln. BIJ de PvdA omdat deze partij zich maar slecht verweren kon tegen het verwijt dat zij maar ln beperkte mate ontvankelijk ls voor haar gro tendeels christelijke aanhang en bij de voorstanders van de christelijke organisaties omdat een zo nadrukke lijke getuigenis van vooraanstaande mede-christenen als Albert van den Heuvel en ds. Buskes hoe dan ook duidelijk maakte dat hun keuze ook maar betrekkelijk is. Trefpunt P Irl i M ïï3f fiiti Tekeningen, bij voorkeur in liggend for maat, sturen aan Trouw, jury politieke prent, postbus 859, 1000 AW Amster dam. Naam en adres aan de achterzijde vermelden. Voor geplaatste prenten is er een boekenbon. Van links naar rechts: H. de Boer, dr. C. Rijnsdorp en prof. dr. P. J. Roscam Abbing. Het boekje heeft uiteindelijk weer klank gevonden binnen de PvdA. Deze week ls opgericht een trefpunt voor socialisme en levensovertuiging waarin een zware delegatie van het partijbestuur maandelijks van ge dachte gaat wisselen met de levens beschouwelijke richtingen. Van chris telijke zijde nemen aan dit overleg ondermeer deel. VARA-voorzitter Al- bert van den Heuvel, de oud-KVP- partijvoorzltter Dick de Zeeuw en Jan ter Laak van het omroeppasto raat. Of het trefpunt iets zal opleve ren zal overigens nog moeten blijken. Het nadenken over de christelijke organisatievorm ls ook binnen het CDA ln volle gang, de discussie er over de grondslag mogen dan op pa pier tot een akkoord hebben geleld, in de politieke praktijk zijn de scher mutselingen ln volle gang. Het gaat daarbij ln wezen om de vraag dat een christelijke organisatie op zichzelf niet genoeg ls. Zeker niet nu de eman cipatie van het christendom ln het maatschappelijk leven voltooid ls en het doel UJkt te zijn bereikt. Er is meer nodig. De christelijke organisa tie zal moeten bewijzen dat zij meer is dan een louter machtsinstrument want de onmiddellijk daarop volgen de vraag ls: waartoe dient die macht. De christelijke organisatie zal moe ten kunnen aantonen bepaalde doel einden beter te kunnen realiseren in een christelijke dan in een algemene organisatievorm. Relatief In de recent verschenen bundel „Christelijke organisatie in discus sie" van de Vereniging van christelij ke studenten te Amsterdam is deze vraag op indringende wijze aan de orde gesteld. De voornaamste conclu sie uit deze bundel ls wel dat de keuze voor een christelijke organisatie uit eindelijk een relatieve is. De bekende literator en cultuurcriti cus dr. C. Rijnsdorp drukt dit relati visme zo uit: „Structuren kunnen door christenen worden gevormd, met christelijke bedoelingen maar in zichzelf kan geen structuur ter wereld christelijk heten. Bovendien ls de christen een tweemens: iustus et pec- cator ineen Dat zal ook uit zijn han delingen blijken. Een christelijke school of partij kan in en uit zichzelf nooit christelijk zijn, al heet ze zo. Indien ze niet gedragen wordt door christelijke persoonlijkheden. Het christelijke laat zich als zodanig niet organiseren Maar wat wel mogelijk en mijns inziens nodig is. dat is de nodige ruimte en openheid te schep pen. een domein waar het mogelijk ls te trachten de christelijke intenties te realiseren." Antithese Klapwijk, lector vaan de Vrije Uni versiteit ln Amsterdam maakt op in dringende wijze duidelijk dat de anti thesegedachte, namelijk het opdelen van mensen in christenen en niet- christenen, voor de christelijke orga nisatievorm een onhanteerbaar in strument is: „De antitheseleer zal bij consequente toepassing het Neder landse volk uiteindelijk ln twee kam pen verdelen en daarmee het geheim van het leven schenden. Alleen God kan harten proeven. Afin hem het oordeel over elk leven, ook over elk sociaal verband, christelijk of nlet- chrlstelijk geheten. De antithese, het grote geding tussen God en Satan kan dwars door de intiemste verban den heengaan." Steekhoudender voor de christelijke organisatievorm vindt Klapwijk het pro-rege motief: de christelijke orga nisatie zoals Kuyper het eens om schreven heeft als „Instrument waar van Christus zich bedient om zijn koningschap over de maatschappij te handhaven." Per saldo vat Klapwijk zijn oordeel als volgt samen: „De keu ze voor algemene organisaties lijkt me een keuze voor de sterke b oeders. Voor de christenen die door hebben dat in de ruimte van gevulde algemeenheden er de strijd der me ningen blijft, die dan ook willen strij den, die zich niet bij voorbaat laten inpakken door de moderene goden van ongebonden vrijheid, technische beheersing, welvaartsgroei, progres- sledrang en die langs deze weg hun christelijk geloof weten waar te ma ken. Fijn als het zo kan. Liever een doorbraak-chrlsten als koploper dan een dozijn georganiseerde meelo pers." De Groningse theoloog Roscam Ab bing vat zijn oordeel zo samen: Het CDA laat mij niet met rust, omdat daarin velen van mijn broeders in Christus participeren. Toch stem lk er niet op. omdat lk een confessionele politieke partij ln de gegeven situatie als noodbehuizing niet nodig vindt en als pretentie in het geheel van ons volk hachelijk en apostolalr uiterma te kwestieus acht, maar ook omdat datgene wat het CDA inhoudelijk na streeft zozeer het grijze midden verte genwoordigt, dat ik Juist daarin evan gelische radicaliteit mis. De voorzitter van de ARP, Hans de Boer. ten slotte herinnert aan een uitspraak van de Deense predikant en verzetsheld KaJ Munk die het eens zo heeft gezegd: Een christen kan zowel conservatief als communist zijn. Alleen zal uit de wijze waarop hij conservatief ls en in de mate waarin hij communist ls, wel blijken of hij nog recht heeft op de naam christen. En De Boer besluit met: een verlan gen naar eenwording van christelijke partijen daarbij ln het achterhoofd de invloed van weleer, ls geen verlan gen dat ik deel. Het gaat niet ln de eerste plaats om een zo groot mogelij ke stoet. Het gaat erom of Je in gewe ten overeind blijft bij wat de partij voorstaat. De partij blijft model, in strument." Ruimte Het geheel aim argumenten overzien de lijkt maar één conclusie mogelijk: laat christenep elkaar de ruimte ge ven. Zoals een wijsgerige rabbi het eens zei: „Zoals de vaderen nieuwe wijzen van dienen invoerden, ieder een nieuwe manier naar zijn aard, de ene die van de genade, de andere die van de macht, de derde die van de heerlijkheid, zo moeten wij ook wij, leder naar zijn geaardheid in het licht van de leer en van de dienst nieuwe wegen vinden en niet doen wat ge daan ls, maar wat nog gedaan moet worden." En er is zeker anno 1980 heel wat te doen. Dat christenen zich daarbij zo verschillend uiten kan alleen maar een voordeel zijn, tenminste voor hen die waardering hebben voor een zeke re pluriformiteit van de samenleving. ALMELO (ANP) De Alme loërs, die door de woningstich ting Beter Wonen waren ge sommeerd de 27 MC-antenne voor donderdag te verwijderen, hebben de masten laten staan. In tegenstelling tot haar aan kondiging ln de brief ls de wo ningstichting echter nog niet naar de kantonrechter gestapt, om die te laten bepalen of de huurders door het plaatsen van de antenne in strijd handelen met het huurcontract. Voordat Beter wonen zo'n pro cedure eventueel begint, wil zij praten met de betrokken huur ders om tot een regeling te ko men. De brief, waarin met een gerechtelijk optreden wordt gedreigd, had volgens het be stuur niet verstuurd mogen worden. De Almelose vereni ging van 27 MC'ers ls zo gepi keerd over het schrijven dat ze onderzoekt of met een gerech telijke uitspraak dit soort dreigbrieven in het vervolg achterwege kunnen blijven. Van onze kerkredactle AMSTERDAM In Teheran zou vol gens verscheidene bronnen een cam pagne gaande zijn tegen scholen van christenen en Joden. Onder het mom dat er gespioneerd wordt door Israel moeten niet-islamltlsche scholen worden gesloten. Aanvankelijk leek het erop dat het voortaan alleen verboden zou zijn dat moslem-kinderen zich lieten inschrij ven aan scholen van religieuze min derheden. maar nu zouden ook Jood se en christelijke kinderen naar staatsscholen moeten. Overigens is het niet moeilijk te zien dat het een vaak op het andere neerkomt, omdat aan zulke scholen vaak negen van de tien leerlingen moslem zijn. Een van de slachtoffers ls de rooms- katholieke Andlsheh-school ln Tehe ran met 1800 leerlingen, van wie 1600 moslem, met klassen van kleuter school tot en met middenschool Twaalf leerkrachten, leden van de congregatie van de paters salezianen van Don Bosco. zijn onder huisarrest geplaatst. 't Zijn de kleine dingen die het doen, zingen als we ons niet sterk vergissen Saskia en Ser ge, en daarmee bedoelen ze dat het die kleine dingen zijn die een mens gelukkig maken. Maar het zijn ook de kleine dingen die het geluksgevoel langzaam, maar heel zeker kunnen wegvreten. Kleine irritaties die uitgroeien tot levensgrote, onverdraaglijke ergerlijkheden. Zo ver komt het meestal alleen als de één de ander niet wil of durft zeggen wat hem zo mate loos Irriteert. Het gaat trouwens vaak om zulke onbenullige din gen dat Je daarvoor niet het risico wil lopen om ruzie te krijgen. Zoals bij Corien en Ben het geval was, een voorbeeld van een bijna uit de hand gelopen situatie uit „Mensen van Nu". Bijna, want op een gegeven moment nam Corien het besluit haar grieven op pa pier te zetten. Dat was makkelij ker dan ze hardop zeggen, en haar Ben kreeg ze in elk geval onder ogen Toen hij haar klach ten gelezen had. schreef hij de zijne ook op. Daarna werd de zaak pas bespreekbaar, konden ze erover praten, voor het eerst. Waar ging het nou helemaal om? Corien wil 's ochtends koffie drin ken en de krant even doornemen, als Ben nog slaapt. Maar het is weer net als altijd: de tafel ligt bezaaid met knipsels waar ze niet aan mag komen, en Ben heeft er een halfvolle fles wijn en zijn glas laten staan. „De vind dat niet nodig. Olas en fles horen in de keuken op het aanrecht en de knipsels ln de daarvoor bestemde mappen." Die krant moet ze dus maar weer op de grond uitsprei den. Ze ls blij als hij 's avonds thuis komt. maar niet als hij weer zijn jasje op een stoel in plaats van ln de kast hangt, en als hij zijn schoenen weer midden in de kamer uitgooit. Ergeren doet ze zich ook aan het feit dat hij de krant gaat zitten lezen en niets zegt. Of als hij na de krant als altijd op kleinigheden gaat vit ten: dat er nog een gaspit brandt, dat de gieter nog buiten staat, dat er onnodig veel lampen bran den, dat de koffiepot niet is om gespoeld en meer van dat onno zels. Ze ergert zich aan zijn eeu wige keelgeschraap, aan het ein deloze neuspeuteren. aan het restje eten dat hij steevast op z'n bord achterlaat en dat ze dan later in de pedaalemmer mag de poneren. Ze wordt woest als hij voor de zoveelste keer de tube tandpasta aan de bovenkant in plaats van onderaan heeft leeg- geknepen, als hij zijn nagels in de keuken knipt en niet ln de badka mer. „Ik zeg er maar niks meer van, want het helpt toch niet." Ben leest dat allemaal en be grijpt het best. Hij wil er ook echt wel wat aan doen. maar ook hij heeft zijn grieven tegen Corien. „Op de slaapkamer liggen overal kleren van Je en wanneer komt mijn gestreepte overhemd nu eindelijk eens uit de was?" Iets anders: „Wil lk een koffiekopje omspoelen, maar Jij laat ze nooit vol water lopen, zodat lk die kring onderin er niet uit krijg. Het is toch maar een kleine moei te?" Corien weet best. schrijft hij, dat die volle asbak op tafel hem mateloos ergert, en „toen lk naar de w.c. ging greep ik naar een lege rol. Dat vind lk toch zo irri tant! Als je het laatste stuk ge bruikt, zet je er meteen een nieu we rol op. En als Je een niesbui voelt aankomen, ver dwijn dan alsjeblieft even. Van dat niesblafje van Jou word ik stapelgek. Dat Je rookt moet je zelf weten, al ls het niet goed voor je. Maar hou de sigaret dan in vredesnaam niet in het midden van Je mond geklemd. Dat staat zo ontzettend ordinair! En je moet me nog één ding beloven: als het journaal begint of een actualiteitenrubriek, ga er dan alsjeblieft niet doorheen praten." Het heeft ze allebei enorm opge lucht dat de dingen eindelijk eens bij de naam genoemd wer den. Over zulke dingen beginnen ls voor ledereen moeilijk, maar wie bedenkt waartoe het inslik ken van kritiek kan leiden, zal er toch wel eerder toe kunnen ko men. In elk geval voor het te laat is. Na Jarenlange pogingen om de aandacht te vestigen op haar el- gen grieven werd de Chinese bouwvakker Fu Yuehua (34) acti viste voor de mensenrechten; daardoor zit ze nu een vonnis van twee Jaar uit wegens „aantasting van de openbare orde". ZIJ raakte in 1972 haar baan kwijt, nadat ze de secretaris van een plaatselijke afdeling van de communistische partij van aanranding beschul digd had. Ze vroeg om een nieuw onderzoek van haar zaak en ont moette daarbij anderen die ook ln beroep waren gegaan, voorna melijk boeren die naar Peking gekomen waren om hun persoon lijke grieven voor te leggen. Me vrouw Yuehua schreef muur kranten. waarin ze de eisen voor mensenrechten en democrati sche hervormingen steunde, die eind 1978 in Peking begonnen los te komen. Op 14 januari vorig Jaar deed ze mee aan een beto- Met nog wel 2'A maal zoveel zwembad er bij stond de foto deze week in bet Friescb Dagblad, helemaal bovenaan op de voorpagina. Die weidse uitgestrektheid kunnen we hier niet tonen, wel de stille, kille waterpret van de eenzame bader. Zoals zoveel openluchtzwembaden ligt ook De Kleine Wielen bij Leeuwarden er verlaten bij, op die ene zwemmer na dan. Uit de geroutineerde manier waarop hij de trap wil afdalen blijkt dat hij dat vaker gedaan moet hebben, en dat klopt: het is de in gereformeerde kringen welbekende emeritus predikant ds. J. J. Zelle (73) uit de Friese hoofdstad, die tussen al die keren dat hij de preekstoeltrappen besteeg en afdaalde, wel vaker opvallende eenmansacties heeft ondernomen. De moed die hem als enige het koude water in doet gaan, moet een familietrekje zijn: niet voor niets heeft ds. Zelle altijd beweerd een nazaat van Mata Hari te zijn. en uit protest daartegen ln hon gerstaking gegaan zijn. Dat zou gebeurd zijn vóór de opgegeven datum van haar arrestatie. 3 april 1979; gewoonlijk wordt ln China de datum waarop formele be schuldigingen tegen de verdach te worden ingebracht, genoemd als officiële datum van an-estatie, en die lag ln dit geval ver na 18 januari. Mevrouw Fu Yuehua werd op 17 oktober vorig jaar berecht, beschuldigd van „het or ganiseren van onlusten die de openbare orde aantastten" en van „laster". Dat laatste, dat be trekking had op haar beschuldi ging van aanranding, ls weer in getrokken. waarschijnlijk we gens de overvloed van bewijzen. Op 24 december kwam het offi ciële bericht, dat ze was veroor deeld tot twee jaar vrijheidsstraf op beschuldiging van het versto ren van de openbare orde. Beleefde, in het Engels gestelde, brieven met het verzoek om on middellijke vrijlating van Fu Yu ehua kunnen gericht worden aan: His Excellency Hua Guofeng, Prime Minister Peking. People's Republic of China. ging van boeren in de hoofdstad; vier dagen later werd ze gearres teerd door politie in burger. Vol gens niet bevestigde berichten zou zij na haar arrestatie erg ge slagen zijn door politiemannen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 5