Ashmolean Museum presenteert zich met vrijblijvend visitekaartje Personalia Ook kinderen weg uit Moskou tijdens Spelen Jonge choreografen klassiek bevlogen 'Protestants-christelijk - avondonderwijs nodig'* Tekeningen uit 18e eeuw in Rijksprentenkabinet NCRV-reportage over politieke situatie Volwassen stuk van Jan Linkens Op camping in het hoofd geschoten Cyanidehoudend grond Empel hoi niet eerder weg Tandartsstudenten mogelijk naar ontwikkelingslanden Nieuwe boel' Auto botst tegen boom: twee dode Meisje van 150 jaar -RIJDAG 18 JULI 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET BINNENLAND Antonio Canaletto: Een eiland in de Venetiaanse lagmne, pen in brain, penseel in Bernard Picart: Twee zingende figuren, studies voor een prent met een tuinfeest, grijs. Het eiland stelt waarschijnlijk San Michele voor. rood krijt. door Cees Straus AMSTERDAM Het Rijks prentenkabinet, onlosmake lijk onderdeel van het Rijks museum, beschikt over een collectie tekeningen en gra fiek die naar omvang en in houd beoordeeld, tot de aller mooiste kan worden gere kend. Dat schept verwachtin gen bij het publiek dat sinds jaren verwend is geraakt met exposities die constant op een hoog niveau zitten en derhal ve schept het ook verplichtin gen bij het museum zelf. Nu worden tentoonstellingen in het Rijksprentenkabinet regelmatig af gewisseld met exposities, gegroe peerd rond een bepaald thema, waar voor een beroep wordt gedaan op collecties van bulten. Het prentenka binet staat daarbij voor een taalt die vanwege haar ambivalente karakter niet geheel van problemen gespeend is. Enerzijds moeten de tentoonstel lingen voldoende niveau hebben, wat met zich meebrengt dat het aan een vergaand kritisch oog wordt onder worpen, anderzijds legt wat van bui ten komt ook de zwakke plekken bloot van de eigen collectie. Ten aan zien van dat laatste bestaat er overi gens weinig schroom bij de diverse museumdirecties: men kan nu een maal niet alles hebben Toch zou het best de moeite waard zijn als het Rijksprentenkabinet eens werkelijk pogingen ging doen om be roemde musea te inviteren om daar mee een onderling circuit te creèeren dat de beate kwaliteiten van elke deelnemer naar boven zou tillen. Als daarmee een begin wordt gemaakt in de vorm van het Ashmolean Museum uit Oxford, dat thans in het Rijks prentenkabinet te gast is. dan kan alleen maar worden gezegd dat een dergelijk vergelijk wel heel erg ln het voordeel van het eigen museum uit valt. Daarbij moet meteen worden aange tekend dat het Engelse museum met een onderdeel uit zijn bezit komt, dat gezien de üjdskeus niet al te gelukkig is. Wat getoond wordt, zijn volgens de titel van de expositie „lSe-eeuwse meeste rtekenlngen, maar daar on der bevinden zich namen die in dit land dat predikaat niet geheel zou den verdienen. De toevoeging „klei ne" was in een aantal gevallen te rech ter geweest Vooropgesteld dient te worden dat de gemiddelde bezoeker van het pren tenkabinet zijn smaak vooral zal heb ben laten vormen door het eigen bezit uit de 17e eeuw. In onze Gouden Eeuw zijn, al heeft de ets of tekening dan nog bijna geen enkele autonome waarde, zeer fraaie staaltjes van deze min of meer ondergeschoven kunst vorm gemaakt. Denken we alleen maar aan wat Rembrandt met pot lood of etsplaat deed. of de zeer vele kleine meesters die Juist met de ver meerderingstechniek op het hoogste plan kwamen. Technische verfijning Ia deze culturele storm eenmaal ultr geraasd, dan breekt een tijd aan die in veel opzichten nogal arm aan artis tieke uitdrukkingskracht la. De 18e eeuw staat ln het teken van de roco co. de stijl met haar galante onder werpen die ln vergelijk met de barok eerder een stap terug doet dan voor uitstrevend kan worden genoemd. De rococo mag dan ln Italië (Tiepolo, Piranesi, Ouardl, Canaletto) en Frankrijk (Watteau. Liotard) een hoogtepunt bereiken ln technische verfijning, qua uitbeelding van de temps galante" is ze ln psycholo gisch opzicht knap vervelend. De 18e eeuwse tekenaar verdiept zich meer, zo UJkt het er vaak op, in het vermaak met zijn uiterlijkheden dan ln de ach terliggende redenen die tot dat deca dente entertainment hebben geleld. De collectie van het Ashmolean Mu seum ontkomt uiteraard niet aan bo vengenoemde punten Wat dat be treft levert ze ook geen enkel nieuw gezichtspunt en je zou kunnen zeg gen dat het prentenkabinet even goed zelf zo n expositie ln elkaar had kunnen zetten, want in eigen depots moeten voldoende goede prenten met betrekking tot deze periode zijn te vinden. Documentatie Wat deae presentatie, die nu het stempel overbodig verdient, het be zoeken waard had kunnen maken, was een boeiende documentatie eromheen geweest. De aanleiding daarvoor had gezocht kunnen wor den in het feit dat het Ashmolean Museum ln 1983 driehonderd Jaar be staat Het ls daarmee bijna een eeuw ouder dan het alleroudste museum ln Nederland (Teylers Museum, dat uit 1778 dateert en met zijn tekeningen en grafiekcollectie in ons land direct na Amsterdam en Rotterdam komt). Met relatief weinig middelen kun Je dan uitleggen hoe zo'n museum zijn collecties heeft opgebouwd, wat ln Engeland de rol van de verzamelaar is en met welke oogmerken juist ln een universiteitsstad zo'n enorme verzameling tot stand is gekomen. Van de man naar wie het museum ls genoemd (de 17e-eeuwer Ellas Ash- mole), zal bij de allermeeste bezoe kers weinig bekend zijn en ook de catalogus vermeldt niet veel over hem. De tentoonstelling ls eerder in vier staten in Amerika te zien geweest voordat ze kant en klaar door Am sterdam kon worden overgenomen. Voor het Ashmolean Museum had het dus een aardige gelegenheid kunnen zijn om op verschillende plaatsen een representatief vlsitekaairtje af te leve ren. De Engelsen hebben echter met deze wel zeer vrijblijvende expositie een slechte keuze gemaakt. Voor wie niettemin toch een blik wil werpen op de natuurlijk best wel goe de prenten, ls een verdeling naar land gemaakt. Het eerste gedeelte beslaat tegen de dertig werken van Italiaanse hand met ais ..highlights" fraaie ar chitectuurtekeningen van Canaletto, Guardl, Tiepolo en Piranesi met daarnaast een heel mooi portret van, alweer, Tiepolo. De tweede groep tekeningen beslaat het eigen land en deze keuze ia eigen lijk de zwakste. Ik kan me voorstellen dat van meesters als Rowlandson, Reynolds en Romney een beter beeld is te verkrijgen dan hier wordt opge diend. Een kerkgezicht van Turner, nog heel delicaat en fijn gedetail leerd, maakt echter veel goed. Ter afsluiting dient een aantal Fran sen onder „aanvoering" van onder meer Huet, Cochin en Liotard. De saaiheid van de collectie, bij de Italia nen nog enigszins gemaskeerd, breekt nu door als zonnestralen bij bewolkte hemel. Interessant is de expositie vooral voor de in hoofdzaak Italiaanse archi tectuur- en topografische tekeningen- Er spreekt hier en daar nog een heel fraai portret of studieblad tussen, maar in zijn totaliteit is dat toch te weinig om deze tentoonstelling een voldoende draagvlak te geven. Tot 21 Juli, geopend op werkdagen van 10-17 uur, op zondag van 13-17 uur. door Jan van Galen HILVERSUM In tegenstelling tot de NOS die het klaarblij kelijk belangrijker vindt de zendtijd voor actualiteiten te investeren ln de presidentsverkiezingen ln de Verenigde Sta ten, besteedt de NCRV op gepaste wijze veel aandacht aan de politieke situatie ln de Sowjet-Unie aan de vooravond van de Olympische Spelen. Die Spelen beginnen morgen en een ieder kan begrijpen dat de media niet aan de politieke aspecten die meespe len voorbij kunnen gaan De NOS kan dat echter wel De uitzendingen zullen het sportgebeuren laten zien en verder niets. Want, zegt de NOS, drie maanden geleden hebben wij in Panoramiek al eens aandacht aan Rusland geschonken. Hier en nu (vanavond Ned. 2 21.20 uur) is een actualiteitenrubriek en wat brengt zo'n ding één dag voor hef' meest omstreden internationale spor tevenement? Natuurlijk: een reporta ge over de golf van arrestaties en Tour de France. Recht streeks verslag van de van daag verreden individuele tijdrit In 8t. Etienne. Ned 2 16.00 uur Cleo Laine Show. Cleo Lal- ne ontvangt de Franse compo nist Michel Legrand, zangeres Helen Geiser, Rowlf uit de Muppet-Show en de Irving Da- vies Dancers. Nod 1 20.38 our Theater Thuis Een school jaar. (XJn ahno di scuola). Itali aans tv-spei onder regie van Franco Giraldi. De film is ge baseerd op een ware geschie denis die plaatsvond in Triëst aan de vooravond van de Eer ste Wereldoorlog, toen de stad nog deel uitmaakte van het Oostenrijks-Hongaarse keizer rijk. Bij hoge uitzondering mag een meisje naar het ly ceum voor jongens om daarna door te kunnen studeren. De jongens reageren echter zeer verkrampt op de plotselinge aanwezigheid van een vrouw in de ma nnenleef gemeen schap. Ned 1 21J5 uur andere maatregelen die de laatste tijd ln Rusland zijn uitgevoerd om al- diegenen die de toeristen en atleten zouden kunnen wijzen op de voortdu rende schending van de mensenrech ten het zwijgen op te leggen Jeugdkampen Dit voorjaar maakte de Nederlandse journaliste Renée Scheltema in Mos kou in het geheim filmopnamen van verschillende dissidenten en familie leden van gearresteerde intellectue len zoals Kovaljow en Orlow. Het grootste gedeelte van de illegaal ge maakte opnamen bestond uit een vraaggesprek met Alexander Lavoet, een van de meest strijdbare voor vechters van de mensenrechten in de Sowjet-Unie Lavoet zegt onder meer: „In de laatste tien jaar zijn er niet zóveel arrestaties zó kort na elkaar verricht als in de afgelopen maanden. Alles is ero pgericht ledereen de mond te snoeren. Ik weet ook dat kinderen tot een jaar of twaalf Moskou uitmoeten tijdens de Spelen. Een deel gaat georgani seerd naar Jeugdkampen. Van de ou ders van de overige kinderen wordt verwacht dat zij hen zelf de stad uit brengen. En wel, zoals een onderwij zer zei, naar een veilige zone." Volgens Scheltema worden deze ab surde maatregelen genomen, omdat de autoriteiten bang zijn dat de jonge SoWjet-burgers op negatieve wijze beïnvloed zullen worden door de aan- wezige buitenlanders, öcheltema zegt verder zeker te weten dat ook Lavoet, kort na het interview, ln het kader van de zuiveringen voor de Spelen gearresteerd is. Onthullend is ook de tekst, van Iwan Kovaljow. zoon van dissident Kovaljow Al zes jaar is deze opgesloten vanwege zijn deelne ming aan de oprichting van de zoge heten Helsinkigroep. Over zijn vader en al die anderen die vastzitten in psychiatrische inrichtingen of straf kampen zegt Iwan: „Het zijn mensen die hun geweten volgen en doen wat zij hun morele plicht achten. In feite zijn het geen politieke activisten en daardoor zijn ze misschien bedreigen der voor de autoriteiten." door Ineke Sluiter AMSTERDAM Voor het derde achtereenvolgende jaar bood Het Nationale Ballet zijn medewerkers de kans om mogelijk aanwezige talenten als choreograaf, decor- en kos tuummaker, of lichtontwerper te tonen. Twee avonden (dins dag en woensdag) zat de Amsterdamse Stadsschouwburg stampvol, waar acht werkstukken uit de zogenaamde work shop met hartelijk tot uitbundig applaus werden beloond. Irena Orlow. echtgenote van de atoomgeleerde Yuri Orlow die is veroordeeld tot zeven jaar werk kamp en vijf jaar binnenlandse verbanning Aan het slot van de reportage van Scheltema. die al gedeeltelijk in mei werd uitgezonden maar op een ongelukkig tijdstip wordt stilge staan bij het lot van de atoomgeleer de Yuri Orlow. Orlow ls veroordeeld tot zeven jaar werkkamp en vijf jaar binnenlandse verbanning wegens „anti-Sowjet-propaganda. Zijn vrouw Irena leest voor de camera een ver klaring voor van Orlow die met zeer veel moeite naar buiten toe gesmok keld ls en die gericht is aan de confe rentie in Madrid, een vervolg op de conferentie van Helsinki. De tekst luidt: Ik roep regeringen en volkeren die deelnemen aan de conferentie van Madrid op aan te dringen op amnes tie voor onze politieke gevangenen. Een staat die zijn maatschappljvorm presenteert als voorbeeld, kan inter ne kritiek niet afdoen als inmenging ln binnenlandse aangelegenheden. Zeker niet als het gaat om vervolging van mensen die naleving van Interna tionale akkoorden vragen." LUXEMBURG (ANP) - De 21 -jarige Johannes Kaihatu, die ln Smllde. woont, is zwaar gewond geraakt na dat hij op een kampeerterrein in Luxemburg een kogel in het hoofd had gekregen. De Molukse Nederlander werd het slachtoffer van schoten die de wacht van de camping afvuurde, nadat hij verdachte geluiden had gehoord. De schutter is aangehouden Aan nieuwe choregrafen bestaat ln Nederland dringend behoefte ter op volging van de steeds ouder worden de generatie artistieke vormgevers bij het Nationale Ballet (trio Van Dantzig-Van Manen-Van Schayk) en bij het Nederlands Dans Theater (waar Jlri Kyllan vrijwel alleenheer ser is). Daarom dienen deze work shops (ook het Scapino Ballet organi seert er een) zeer serieus te worden fjenomen, evenals het opdrachtenbe eld van CRM met ln het kielzog lagere overheden en de ontwikkeling van scheppend talent binnen de op leidingen. Het verdient zelfs aanbeveling om die verschillende initiatieven te inventa riseren en te coördineren. De minister van CRM, mevrouw Gardeniers, was bij de eerste avond aanwezig; dat zou er op kunnen duiden dat zij en haar beleidsmedewerkers bereid zijn zich te verdiepen in de wijze waarop een gericht beleid tot stand kan worden gebracht om ln de bovengenoemde behoefte te voorzien. Het publiek in de schouwburg kreeg per avond zes van de acht choreogra fieën te zien, zodat sommige twee maal, andere maar eenmaal werden vertoond. Gerangschikt naar kwali teit ln stijgende lijn, vormde Alexis en Schepping van Jerry Boeyen het dieptepunt. Inspiratiebron voor dit ballet was Alexis, ou le traité du vain combat van schrijfster Yourcenar. Volstaan kan worden met te zeggen, dat de strijd op het toneel inderdaad vergeefs gestreden werd. Onmacht om vorm te geven, naïeve, zware sym boliek, veel moeilijk kijkend rondlo pen, bijna geen dans te zien. Veel beter was Melodieën van Rob van Woerkom. Een abstract ballet, met veel effecten, hier en daar heel dyna misch van beweging, maar je bleef wel zitten met de vraag: waarvoor? Datzelfde probleem was er bij Ro gues. van Josiane Geys. Best de moei te van het aanzien waard, maar aan gezien de titel zonder meer associa ties oproept (het betekent schelmen) vraag je je af waar die op slaat als het doek vrij onverwacht dichtgaat. Afwijkend van het door alle choreo grafen gebruikte klassieke ballek- idioom (trouwens wel verbazingwek kend voor Jonge choreografen) waren de vrije bewegingspatronen die Hlif Svavarsdottir gebruikte in haar Five Songs, Seven Dancers. Modern dus. Maar zo ouderwets, Isadora Duncan- achtig, vroeg-Oraham, dat de vraag rijst, hoe de evolutie in de moderne dans sinds 1930 zo geheel gemist kan worden. Veelbelovend ia Vier Preludes, van Leo Besseling, een opdracht van CRM, oorspronkelijk gemaakt voor de Nel Roos Akademie, waar het op 14 Juni jongstleden ln première ging. Het is een doortimmerd werk, dat een eigenzinnige en persoonlijke benade ring van de beweging vertoont, heel muzikaal en met een subtiel gevoel voor humor. In dezelfde categorie zit Verbrekelijk, van John Wisman, eveneens een opdracht van CRM. Het beleefde zijn première bij de Scapino Dansacademie op 30 mei. Helaas werd dit niet in het programma ver meld. Ook dit ballet vertoont een duidelijk persoonlijk stempel, zij het, dat de dramatische handeling wat onduidelijk bleef en oorzaak en ge volg niet onverbrekelijk met elkaar verbonden bleken. Vandaar Verbre kelijk? Buitenbeentje Een waar buitenbeentje vormde Li quor Store Holdup, van Clint Farha, gemaakt in opdracht van de gemeen te Amsterdam. De in avondkleding gehulde choreograaf zit ln een mak kelijke stoel op het toneel, de micro foon binnen handbereik, en praat „diepzinnig" over de dans, de liefde en de vaart der volkeren. In een aardi ge satire overvalt hij het publiek (een holdup is een overval) met de valkui len waarin beginnende choreografen plegen te vallen. Platitudes alom, zo dat je hartelijk kunt lachen om dit ballet, dat de workshop op de korrel UJkt te nemen. Het hoogtepunt van de reeks ballet ten vormde Code van Jan Linkens. m 'Basis voor volwasseneneducatie' VOORBURG Algemeen wordt een behoefte gevoel protestants-christelijke voorzieningen voor volwasseni j1" catie, vooral avondonderwijs. De Besturenraad protejJ" christelijk onderwijs acht het daarom gewenst dat sjdc een contactgroep voor educatief werk wordt opgerichtL „Het ls van belang dat protestanten worden gestimuleerd van het educa tieve aanbod gebruik te maken en om mee te werken aan de totstandko ming hiervan", aldus het jaarverslag 1979 van de besturenraad, die het noodzakelijk vindt dat hiervoor over leg tot stand komt tussen scholen, regionale schoolraden, kerken en christelijke maatschappelijke organi saties". Binnen de besturenraad ls er al sinds april vorig Jaar een commissie avond onderwijs aan het werk, die de be hoefte aan confessioneel avondon derwijs onderzoekt De commissie heeft zich vorig jaar bezig gehouden met de nota „Volwas seneneducatie op weg naar een be leid" van de Nederlandse protes tants-christelijke schoolraad. Daar uit is de conclusie voortgekomen dat de besturenraad zich actief met het avondonderwijs moet gaan be- „Het avondonderwijs is nam basis voor de totale volwassen catle. Bij onvoldoende voorzie voor protestants-christelijk aviEr derwijs bestaat de kans dat i< toekomst ook onvoldoende i je nlngen voor de volwassenen»,a zullen Zijn", aldus de besture Leerstoel Behalve het volwassenenonA°v houdt de Besturenraad zich Br' met alle andere aspecten v* o basis- en voortgezet onderwijl X Jaarverslag wordt bijvoorbeeld huid dat er wordt geijverd vo^, leerstoel onderwljsrecht aan Universiteit in Amsterdam. E missie bekijkt wat er moet gt». om zo'n leerstoel tot star»d3 brengen. Bij de Besturenraad prots christelijk onderwijs waren vor 2118 schoolbesturen aangeslowm 5978 scholen met 856.000 beheren. Rechterlijke macht. Mr R. D. E. Daverschot, subsitituut-auditeur-mi- litalr bij de krijgsraad ln Arnhem, ls benoemd tot officier van Justitie ln het arrondissement Middelburg. Met ingang van 1 september ls aan me vrouw Mr N. P. B. Balkensteln-Au- gustijn op haar verzoek eervol ont slag verleend als rechter ln de arron dissementsrechtbank ln Den Haag. Ze wordt er rechter-plaatsvervanger UTRECHT (ANP) Er is bij de tand heelkundestudenten zeker belang stelling voor uitzending naar ontwik kelingslanden. De nood ls er enorm, maar de middelen zijn beperkt. Ove rigens komen slechts bijna afgestu deerde studenten voor uitzending in aanmerking Dit is de mening Van Felix Gulje, die mee heeft geholpen aan de voorberei ding voor een congres in Utrecht, waar bijna tweehonderd studenten tandheelkunde uit 23 landen bijeen zijn. Het negendaags congres dat gis teren is begonnen besteedt een goed deel van zijn tijd aan het uitwisselen van ideeën over opleidingen, preven tie, het tandheelkundig bedrijfsleven. Maar het plan om tandheelkundestu denten als vrijwilliger in te zetten ln ontwikkelingslanden krijgt speciale aandacht. Wanneer zo iets kan begin nen. kan Gulje nog niet zeggen. Eerst moet worden afgewacht of het con gres er voor voelt en of het plan wel haalbaar ls. De studenten krijgen de eerstkomen de dagen wel alvast een voorproefje van wat ze eventueel te wachten staat. Vertegenwoordigers uit ont wikkelingslanden zullen hen voor lichten over de vaak simpele mldde- len, waarmee daar wordt gewerkt. DEN HAAO/DEN B08CH (Al De afdeling rechtspraak van 4 van State heeft beslist dat he deheudend slib op het terrein bedrijf Van Haaften ln En meente Den Bosch) niet vóór tus hoeft te worden verwijd Bosch had ln beroep geëist, de beslissing van rijk hieromtrent ongedaan zou i zodat de verwijdering zou worden vervroegd. Een woordvoerder van de gen Den Bosch noemde de uitspn paa later zal worden gemotlva grote teleurstelling. Het ontbn gemeente verder aan Juridisc gelijkheden, maar op bestuurlij zal zij wel actief blijven. De ga zal de ministeries van verkeer terstaat en van volksgezonde milieuhygiëne nog eens op de g Ujke situatie wijzen. Verder zal rijkswaterstaat word houden aan haar toezegging d wijdering zelf ter hand te zuil men, wanneer het bedrijf op 41 tus nog niets heeft ondernon* uiterlijk 17 augustus moet alle zijn en tot die UJd zullen wU vo< rend controles op het terrein b uitoefenen, aldus de gemeente Bosch. Naar een wetenschappelij pleegkunde. bijdrage van drl|i Hopman tot de verweten king van het verplegen. Ultg.S Alphen a.d. Rijn. 150 blz. sopgave. Boekhouder verdacht van brandstichting BEDE (ANP) De politie heeft een 25-Jarige boekhouder aangehouden, die ervan wordt verdacht brand te hebben willen stichten bij zijn werk gever aan de Parkweg in Ede. Vol- gens de politie heeft de man-vermoe delijk getracht sporen van verduiste ring ln vlammen te laten opgaan; dit mislukte echter. De boekhouder wordt ook verdacht van een meer succesvollere brandstichting in Ben- nekom, twee jaar geleden. Daar brandde toen een advocatenkantoor volledig uit. De politie onderzoekt ln hoeverre beide brandstichtingen ln verband staan met eventueel door de boekhouder gepleegde malversaties. VARSSEVELD (ANP) De to B. Ooijman en de 33-jarige J. W man uit Doetinehem zijn op del renseweg bij Varsseveld om het gekomen. De auto waarin zij raakte met hoge snelheid ul bocht en botste tegen een boo Een volwassen danswerk, dat met kop en schouders boven de rest uit steekt en direct een plaats op het repertoire van het Nationale Ballet verdient. Ook de Scapino Workshop waarover we al eerder uitgebreid verslag deden sloot zo verheugend af met zo'n sterk ballet als Altllumpa van Patricia Kapp. Resultaten als deze vormen het beste bewijs dat deze workshops belangrijk zijn en herhaald moeten worden. De laatste, waarderende, woorden moeten gewijd worden aan allen, die de produktie van het programma van dinsdag- en woensdagavond op zich genomen hadden. Er ls met grote toewijding gewerkt, van solisten tot corps de ballet. De technische verzor ging van de voorstelling was goed, afgezien van enkele schoonheidsfout jes bij de belichting. Maar dat ls begrijpelijk: acht nieuwe balletten uitbrengen op twee avonden, met on getwijfeld te weinig repetitietijd ln een altijd overbezette schouwburg (wanneer zal aan die wantoestand een einde komen?) ls op zichzelf al een krachttoer Wel waren de licht ontwerpen over het algemeen wat te ambitieus, te ingewikkeld voor de ln verhouding korte balletten, maar ook hier zijn deze workshops voor: om te leren, om talent te ontplooien en er voor te zorgen, dat vakbekwame krachten de plaatsen, die open gaan vallen, kunnen gaan bezetten. Van een onzer verslaggever! ARNHEM Het enige td Arnhemse meisje is 150 ji En meer in trek dan ooit H koekje dat bakker Hagdorn 1829 uitbroedde speciaal vo begrafenissen en partij! maakte zo n faam dat het i meentebestuur het zelfs als latiegeschenk bezigt Bakker Hagdorn werd i halve eeuw geleden gein! reerfl door een schoenzool - chef-bakker bij Van Zallngei het Grote Oord zocht hij i voor een begrafenis en het gebruik dat een weduwe zool meegaf aan haar over den echtgenoot. Een overbtl sel uit tijden dat er veel mee begraven werd, tot d« duwe zelf toe. Het „begrafeniskoekje" de vorm van een zooltje. Ml de Arnhemse burgerij vondb te smakelijk om net alleen I treurige gelegenheden te sumeren. En zo maakte I baksel furore als fe koekje, trotseerde veranda smaken en is tot op vandi toe Arnhems meest bekri* souvenir. Elf banketbakkers in de (X derse hoofdstad vervaardig! nu Arnhemse meisjes. M* het gerezen gistdeeg, waans hun vaders het destijds ter* reld brachten, wordt alleen ere gehouden door hun ntf ten: Albert en Guusta Hl dom, broer en zuster SI» 1907 meesters ln hetzelfde hu waar overgrootvader meld met een blijkbaar eeueK jeugd creëerde.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4