Ineens is het al Frans wat ons ter ore komt Tentoonstelling Vit brieven van lezers Fietsend voorbij de taal- en landgrenzen Vragen blijven welkom voor probleemrubriek '8 Prunemont Fokkelman geeft morgen gratis meubelen weg! IAANDAG 14 JULI 1980 TROUW/KWARTET kan door Kees de Bruine 1st* en Geeft Brugge zich moeiteloos aan de fiet ser gewonnen je rijdt als een triomfe rend veldheer zó van de Vlaamse velden tot in het hart van de stad Gent is weerbarstig. Ver buiten de eigenlij ke stad, waar de eerste huizen opdoemen, is de weg al belegd met grote ronde ongelijke keien, kilometers lang rammelen en hobbe len, voor onze zwaar beladen fietsen een martelgang. Omdat het weer nog steeds dubieus is, laten we ons door de WV een hotelletje aanpraten, en hoewel de nacht rust danig lijdt van het verkeerslawaai, blijkt het een gunstig gele gen hoofdkwartier voor onze operaties. ffe lopen door de oude stad tn doen ons in een restau rant te goed aan waterzooi, hetgeen ondanks de naam een verrukkelijk gerecht van kip in romige kruidensoep blijkt te zijn. De volgende morgen ondernemen wij een pelgrimage naar de St. Baafs kathedraal, waar het beroemde veelluik „De aan bidding van het Lam Gods" van de gebroeders Van Eyck wordt tentoongesteld. Het is ongelofelijk hoe een schilde rij. dat de bedorven dogma tiek, de overvolle symboliek en de verwaten pronkzucht van de vijftiende eeuw weer spiegelt, tegelijkertijd zo'n adembenemend meester werk kan zijn. Het is onein dig veel mooier dan de re- produktles doen vermoeden. Omstuwd door een deinende zee schoolkinderen staan we zwijgende bewondering verzonken Dan roepthet ongedurige rattrersbloed ons weer ver der 's Middags worstelen sflons door lange keistenen straten met troosteloze hui zen, laten Gent opgelucht achter ons en rijden langs de oever van de Schelde zuid waarts. Het weer heeft beter schap beloofd, we merken dat we goed zijn „inge- fietst", het landschap logen straft de misprijzende waar schuwingen van onze auto mobilistenvrienden kort om. we weten weer waarom wij dit soort vakantie boven alles prefereren. In Oudenaerde zetelt de WV in de gewelven van een beeldschoon raadhuis. Een vriendelijk meisje wijst ons op een niet in de gidsen voorkomende kampeer plaats bij de Kluisberg, twaalf kilometer buiten de stad. Ja, die tent moet ook maar eens gespannen wor den. Het blijkt inderdaad een berg te zijn, en dit is onze eerste vinnige, zij het korte, klimpartij. We zijn hier dan ook in de „Vlaamse Ardennen". Het tentje staat in een wip. we drinken een pintje Oudenaerds in de avondzon en wisselen erva ringen uit met twee collega- lietstrekkers, een bloedjong stel uit Brabant. De taalgrens De volgende morgen vroeg uit de veren, alles bijeen pakken en wegwezen. Vlak voorbij de Kluisberg passe ren we de taalgrens, ineens is het 61 Frans wat ons ter ore en oge komt; op mijn laart zie ik dat de Schelde is omgedoopt tot Escaut, ter wijl een mooie beeldengroep in de stad Tournai (Doornik) gewijd blijkt te zijn aan „Ro ger de la Pasture, dit Van der Weyde" Tournai is een prachtige stad, de kathe draal met de vijf torens mag gezien worden wij gaan daarom ook even kijken, maar onze aandacht is er niet zo bij. Onze gedachten zijn ons al vooruitgesneld naar Frankrijk en trekken aan ons als ongeduldige kin deren. Voort dus maar weer. Na nog eens acht kilometer zijn we aan de grens, een heuse douanepost, maar de petmannen wuiven ons glimlachend door. We kijken elkaar aan: met onze fietsjes nu op Franse bodem aange land! Vrolijk peddelen we verder En verder moeten we ook. nog dertig kilometer. Ik heb >n de gids een camping van de TCF (Touring Club de France, de Franse ANWB aus) gevonden; de TCF ga randeert een aantal voor moede fietsers noodzakelij- ke voorzieningen. En als we daar dan aankomen wordt mijn vertrouwen niet be schaamd. We hebben deze dag 81,3 kilometer onder on ze pedalen weggeduwd. En die avond zitten we op een lommerijk plekje met een glas wijn op het zachte gras voor onze tent. Beeldschoon Brunémont ligt heel mooi tussen plassen en vennen, en het begin van onze dagtocht is dan ook prachtig: een smalle weg tussen twee gro te vijvers, die blinkend en blakend de zon weerkaat sen. Die zon zal ons de hele verdere dag onder zijn hoede nemen, en het terrein begint nu duidelijk te glooien wie zei ook weer dat Noord- Frankrijk zo vlak was? Hard werken dus, ook „afzien", maar het land dat we door trekken is beeldschoon, de stille weggetjes slingeren zich over en tussen de hellin gen, de grijze dorpjes waar we door trekken lijken uitge storven, maar ze zien er lief. zij het wat verfomfaaid, uit. En groot is de opwinding als we even buiten Péronne de eerste wegwijzer naar Parijs aantreffen. Nog 136 kilome ter. zegt het bord, maar dat wordt stellig meer voor onze fietsroute. Eerst maar zien dat we die mooie TCF-cam- ping in Orville bereiken, en dat laatste stukje dertig ki lometer blijkt een ware ver schrikking. We zijn namelijk gedwongen om de Route Na tionale te nemen, en zo'n en- kelbaans-provincieweg heeft geen fietspaden. Dat betekent hachelijk langs de rand rijden, terwijl het zwa re verkeer je om de oren vliegt. Zo'n oorverdovend la waai hoor je niet als je in een auto zit: een zware truck met oplegger drukt even harder op het gaspedaal om je rakelings te passeren met een negentig kilometer vaart. Ik ben elke keer weer blij dat ik niet word geraakt, en ach teraf nog blijer dat ik over eind blijf in de luchtwerve lingen die zo'n monstei- ach ter zich aantrekt. Ik maak mij bezorgd over mijn gezel lin. die achter mij fietst, maar ik durf niet om te kij ken uit angst van te gaan zwaaien. Maar ook zij door staat de machten der hel. Soms zie ik, bij een tegenlig ger, de chauffeur in zijn truck zitten een Jonge jon gen met een streng gezicht, een bruine arm uit het raam; ronkend en razend stormt zijn ondier mij voorbij, een demonisch fantoom, ten do de bedreigend maar zonder haat jegens egels, kraaien, wezeltjes, spreeuwen en fiet sers. Hij ziet ze niet. Hij is van een andere bestaans- orde. Symbool Doodmoe en een beetje ge schokt bereiken we het kam peerterrein. We hebben dan 101 kilometer gefietst die dag, en nu willen we wel eens wat rust nemen. Als we onze tent hebben neergezet, gaan we eerst het kasteel bekij ken dat bij de camping ligt wel van een afstand, want het schitterende slot is nog bewoond, door een vicomte en zijn familie, zoals dat be hoort bij een kasteel. De vol gende dagen fietsen we wat tochtjes in de omgeving; we bezoeken Noyons. geboorte plaats van Calvijn. Eens staan we op een brug over de autoweg en kijken, op een vrijdagavond, naar de va kantiegangers met hun cara vans en de naar huis rijden de vrachtauto's. En tot onze verbazing zien we dat som migen naar ons wuiven. Als we terugzwaaien, doet ineens iedereen mee. kop lampen knipperen, toeters groeten, sommigen werpen kushanden. Zo staan we daar, hoog en triomfantelijk, vrij en onbedreigd, met de fietsen aan de hand. en die wereld van motoren, lawaai, stank, slipstream, alles is aan onze voeten. Die auto's het zijn geen monsters meer maar beklagenswaardige slaven, die een groet van ver langen uitzenden naar een symbool van vrijheid. En dat symbool, gek genoeg, zijn wij. Bij ons doel Een en ander draagt er wel toe bij dat wij naar lichaam en ziel weer goed uitrusten, zodat wij 's maandags wel gemoed onze reis vervolgen. We willen over Compiëgne naar Ermenonville. Van- daaruit gaan we een trein nemen naar Parijs, de ge dachte aan onze zwaar be pakte fietsen in het Parijse verkeer is èen nachtmerrie. Maar in elk geval, deze etap pe van onze Tour de France brengt ons bij ons reisdoel, en dat vervult ons met diepe voldoening. Vooral omdat deze dag de allermooiste gaat worden van de dagen die we hebben beleefd. Het is stralend weer, het land is in al zijn afwisse ling schitterend, de hele dag horen we leeuwerikken om ons heen, en ln het bos van Complègne de nachtegalen. Natuurlijk willen wij in Compiègne de spoorwegwa gon bekijken waar in 1918, én, in geheel andere omstan digheden in 1940, wapenstil standen zijn getekend. In mijn Michelin-gids staat uit voerig die van 1918 beschre ven, met de letterlijke dia loog tussen Foch en de Duit sers, maar tot mijn verba zing geen woord over die tweede, toen Hitler, met een goed gevoel voor historisch theater, diezelfde wagen ge bruikte om de overwonnen Fransen zijn wil te dicteren. Ik denk aan dat beroemde filmpje waar Hitier gekke danspasjes maakt in ditzelf de bos, uit vreugde om zijn wraak. Op de reusachtige steen in het midden van de open plek staat gebeiteld dat hier in 1918 de misdadi ge trots van het Duitse rijk ten onder ging. De vernede ring van de Fransen in 1940 heeft hier geen enkel spoor nagelaten. Je leest-wel eens van Russen die pagina's uit geschiedenisboekjes ver donkeremanen of knoeien met foto's. Dit is natuurlijk precies hetzelfde. Van trots gesproken! In de wagon hebben ze de stoelen de schrijfpennen weer net zo neergezet als in 1918, inclusief de kladjes van Foch. Hier heeft de tijd in de meest letterlijke zin stil gestaan. We hebben veel te peinzen als we onze tocht vervolgen. We rijden door land dat door oorlogen Is omgeploegd. Overal zie je de kerkhoven van gesneuvelden, eindeloze rijen kruizen, als korenaren op een akker. En daarboven hoor je de leeuwerikken weer Dit is het tweede verslag van de fietstocht die dr. J. C. de Bruine, predikant aan het diaconessenhuis te Heemstede, met zijn vrouw maakt. Er volgt nog een der de artikel. Het eerste stond in Trouw van 8 juli. door Mink van Rijsdijk Er is in deze krant al een paar keer gewezen op de tentoonstelling ..Dood en begraven" in het Centraal Museum Utrecht. Ik kom er nog even op terug, omdat ik zo blij was dat de sluitingsdatum met een maand is verlengd en ik na mijn vakantie de tentoonstelling nog kon zien. Duidelijk gerangschikt, fraai van indeling, kan men er .alles" vinden over begraven en rouwen uit de jaren 1700-1900. Goed lees- en begrijpbare teksten naast de geëxposeerde artikelen verdienen het zorg vuldig gelezen te worden. De tentoonstelling heeft niets macabers, maar brengt zakelijke en tegelijker tijd heel intieme informatie over de manier waarop onze voorouders omgingen met de dood. Het ver driet en de ontreddering van hen is. zeker uiterlijk, volstrekt anders geweest dan de onze nu. Maar de emoties achter die veranderde rouw zijn nog erg herkenbaar. Dat werkt hier en daar veel verhelde rend wat betreft onze eigen oorsprong en achter gronden. Je wordt op de tentoonstelling ook visueel herinnerd aan feitelijkheden, die je wel bekend waren, maar die punten in de geschiedenis bleven zonder dat ze schokten of ontroerden. Zo trof het me eraan herinnerd te worden hoeveel meer baby's en kinde ren er stierven in de achttiende en negentiende eeuw dan tegenwoordig. In dit kader vond ik heel ontroe rend een kinderhandje van wit marmer, dat ergens in een hoekje van een vitrine lag. In 1895 stierf een baby. Men maakte een gipsafgietsel van het dode handje, dat later in marmer werd gebeiteld. Wij hebben foto's, dia's, films en geluidsbanden van dierbaren die gestorven zijn. Altijd als we daar behoefte aan hebben, kunnen wij met deze techni sche hulpmiddelen onze herinneringen verscherpen en corrigeren. We beseffen nauwelijks meer hoe bevoorrecht we hiermee zijn. Eens hadden ouders alleen dat handje. Staande voor de vitrine ga je er wat bij dromen en hoewel het echte verhaal onbekend voor je blijft, vertelt het kille marmer over oud verdriet en over liefde. Zo bleef die kinderhand bewaard symbool van rouw. waarachter ik duizenden baby's en kleu ters zag. Gestorven kindertjes, van wie de ouders geen geld hadden voor kostbare herinneringen Heel gezond is verder te merken dat je wat afstande lijk kunt glimlachen dat rouwen nogal eens gepaard ging met grote praal- en pronkzucht in voorbije eeuwen. Deftigheid of wat daar voor doorging werd niet onder stoelen of banken geschoven. Het verdriet om een dode was geen belemmering om uiterlijk rang en stand te demonstreren. Het woord statussymbool mag dan in onze welvaartsperiode zijn uitgevonden, men wist er ook in droeve omstandigheden vroeger prima mee om te sprin gen. Ineens herinnerde ik me weer Keesje, het diakenhuismannetje uit de Camera Obscura Zijn heimelijke spaaracties vanwege zijn grote angst ..van de armen begraven te worden", heb ik daar in Utrecht eigenlijk pas goed kunnen navoelen. Een van de suppoosten van het museum keek nogal indringend naar me toen ik in mijn uppie ineens echt stond te grinniken. In 1847 werd in Utrecht, zo werd ik gewaar, een begrafenisfonds gesticht. Geen reden om te lachen nog als je leest dat er vijf begraaf-tarieven waren. Een normaal gezond per soon tussen de dertig en veertig jaar betaalde drieëneenhalve cent premie per week. maar kreeg dan na zijn dood ook de allergoedkoopste uitvaart Hoe dan ook, dat Utrechtse begrafenisfonds floreer de op basis van centen en halfjes uitstekend. Vijf entwintig jaar na de stichting ervan vierde men het zilveren jubileum met een diner. Het menu was: Schildpadsoep - Getruffeerde pasteitjes - Ossenhaas met Madeira saus - Groenten - Kalfsfricandeau met ragout - Groenten - Warme pudding met vanillesaus - Eendvogel - Compote van Appelen - Gebak - Vruchten - Dessert. En dan te weten dat de naam van dat fonds was: Gedenk uw einde. Deze moralistische kreet leek me voor de feestgangers zeer de moeite van het over denken waard tijdens het nuttigen van zoveel lekker nijen. Waar ik maar mee zeggen wil: deze unieke tentoonstelling tot 6 augustus, iedere dag behalve maandag is een reisje naar Utrecht zeker waard. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover of over het niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde ren Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859.1000 AW Amsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schri|ver vermeld. Herkeuring WAO Onlangs konden we lezen, dat de FNV tegen een herkeuring van WAO'ers is. Nu weet iedereen dat er honderdduizenden in de WAO lopen die niet arbeidsongeschikt zijn. De lasten worden weer op de werkenden (zonder grote bek) afgewenteld Ook voor de wèl arbeidsongeschikten in de WAO is dit een belediging van FNV kant. Herkeuring is nodig om misstanden die in het verleden ont staan zijn terug te draaien. Als de nu ten onrechte in de WAO lopende mensen daar uitgezet worden, hoeven de werkenden niet in te leveren, maar is er in de toekomst zelfs reële groeit van het inkomen. Het wordt tijd dat de werkenden in opstand komen te gen het herverdelingsmechanisme van de overheid. De inactieven ont vangen immers meer van economisch goed vrije tijd. zodat zij met aanzien lijk minder inkomen dan nu nog in totaal evenveel economisch nut ver krijgen. Wanneer lees ik eens wat over het nut van vrije tijd? Vlaardingen N. 'tHoen Tweedelig (6) De heer Riemens wijst het evangelie, verkondigd o.a. door Marx af. Te recht. Maar, en dat is voor mij zeer verdacht en inconsequent van E.P.V., blijkens de uitspraak van hun huidi ge voorzitter op het jongste congres hebben zij de keuze al gemaakt voor samenwerking uitsluitend met de linkse partijen en genoemd werden P.v.d.A.. P.P.R. en P S P. en voorts volgens de voorzitter stond de deur open voor de C.P.N En de leus van de C.P.N. werd overgenomen. Van Agt .eruit en wij erin. Wanneer de E.P.V. meent, dat een echt evangelische po litiek (Zonder Mij kunt gij niets doen) weerklank zal vinden bij die partijen, die de confessie afwijzen voor het politiek handelen zijn zij op de ver keerde weg. De hartgrondige wens spreek ik uit dat de geestelijke span kracht in saamverbondenheid ster ker mag blijken te zijn, dan onderlin ge verschillen. Oldebroek H. Boeve Kreupel Zimbabwe Dat loog er echt niet om! Nauwelijks is de minister van handel uit Zimbab we ln Nederland gearriveerd of hij verzoekt dringend niet mee te doen aan een olieboyct tegen Z.-Afrlka. want het gevolg is een „volkomen kreupel Zimbabwe". Daar kunnen we het voorlopig wel weer mee doen. Ons Nederlandse volk is toch wel even goed voorgelicht Inzake de gevolgen van een eventuele olieboycot! Heeft men er een totaal kreupel Zimbabwe voor over? Blinden en kreupelen uit Z.-Afrika mochten niet meedoen aan de spelen. Gaat men nu een land kreupel maken? 's Gravenpolder L. Janse Hart In Trouw van 5 juli konden we lezen wat Maarten Hooymeijer negatief be oordeelt bij Youth for Christ em. „Dat het allemaal en allermeest op 't hart. op 't innerlijk aankwam, de rest kwam dan vanzelf wel. terwijl we in de kerken leren, dat het niet alleen op persoonlijke bekering aankomt maar even noodzakelijk om de vernieuwing van de wereld gaat." Het gaat toch om het hart. Jezus zegt zelf. Want uit het hart komen boze overleggingen, moord, echtbreuk enz enz. en: Een goed mens brengt uit de goede schat zijns harten het goede voort. Per soonlijke bekering heeft toch alles te maken met het hart en het innerlijk.' Dat wij de wereld moeten vernieu wen. daar lees ik niets van ln de bijbel, weL over een nieuw hart en een nieuwe geest in ons binnenste. En dat leren we toch nog ln de kerken! Ver der schrijft Maarten H. „Zo eenvou dig is 't evangelie nu ook weer niet. Dan citeer ik Jezus weer: Ik dank U Vader. Here des hemels en der aarde, dat Gij deze dingen voor wijzen en verstandigen verborgen hebt, doch aan kinderkens geopenbaard. Dat zal waarschijnlijk wel de oorzaak zijn. wij zullen wel te wijs en te verstandig zijn. Wij willen alles beredeneren, al les verklaren, het moet zichtbaar en tastbaar zijn. Jammer maar zulk ge loof is geen geloven meer Lisse I. Eisenga Onfeilbaarheid In het artikel van P v.d. Ven in Trouw van 7 juli over de bestrijding van het r.k. onfeilbaarheidsdogma van 1870 door de onlangs overleden Zwitserse priester August Haslet merkt hij op. dat deze kwestie in de r.k. kerk zeer gevoelig ligt. ..omdat het zo'n beetje de hoeksteen is gewor den van de roomse kerkorde" Dit lijkt mij te boud gesproken Ten eerste speelt die onfeilbaarheid in de praktijk een marginale rol. Het spre ken van de paus z.g.n. „ex cathedra" komt zeer zelden voor. Ten tweede kan men toch moeilijk een „hoek;- steen" noemen wat in wezen een sluitstuk oftewel een gevolgtrekking is. Voor het onmiskenbare pau selijk gezag is de onfeilbaarheid wel een allerongelukkigst argument Lochem J. van Leeuwen Ergenis Ton Wagemakers. voorzitter van het ..Noordbrabantse C.D.A.". heeft alle C.D.A. bestuursleden van de kring Noord-Brabant een brief gezonden met de vraag ..ERGERT U ZICH OOK AAN JAN NICO SCHOL TEN?". niet aan mij gericht, doch ik moge wel als kiezer en tot voor kort lid van de C.H.U. opmerken, dat ik meer respect heb voor de heer Schol ten dan voor onze ..populaire" minis ter-president die de mening van de meerderheid van de volksvertegen woordiging aan zijn laars lapt. Ik kan het niet op deze plaats in beeld brem gen doch figuurlijk zie ik de lijsttrek ker van het C.D.A. op zijn zilveren fiets (het geschenk van Indonesië) door het land trekken, hij is niet alleen, want een zekere Hans Wiegel staat op de step. die als eminent richtingwijzer fungeert Hans weet immers de weg' De heer Wagemakers heeft met z'n uitgesproken „ergernis" en dat nog wel t a.v. een partijge noot niet meegewerkt aan de be roemde fusie in oktober a.s. Schiedam J. de Pater Wegens vakantie is er vandaag geen aflevering van de rubriek „Uw probleem ook het onze". Uw vragen kunt u echter wel toezenden aan de samenstelster. Heieen van Batenburg, postbus 93313. 2509 AH Den Haag. Per vraag, niet per briefkaart, een gulden in postzegels bijvoegen, het liefst in waarden van 60 en 40 cent. Beslist niet aan de buitenkant opplakken. Geheimhouding is verzekerd. ADVERTENTIE Morgen is hel voor Fok kelman de laatste dag aan de Nieuwe Binnenweg. Het over grote deel van de totale kollektie kwaliteitsmeubelen vond tijdens de verhuizingsopruiming reeds een goede bestemming. Honder den Rijnmonders beleven nu ple zier aan gerenommeerde merk- meubelen voor een heel vriende lijk prijsje. Fokkelman viert morgen de finale. Alles wat er nu nog staat, gaat dan voor een hab- bekrats de deur uit. Fn een groot aantal dingen geeft Fokkelman gewoon weg. Gratis en voor niets Dat wordt voor de liefhebbers dus een kwestie van vroeg voor de deur staan! Aan de Nieuwe Bin nenweg 288-294. Na dit grandi oze afscheid van Rotterdam komt Fokkelman binnenkort als ner- boren terug. Dan in Schiedam.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 7