Gereformeerden staan er slecht op bij buitenlandse zusterkerken Koorgebed in Domkerk Utrecht Een gedwongen huwelijk aan de Vrije Universiteit Slagkracht oecumene vooral aan de basis Trouw Conferenties Bijbelschip bij Tonga gezonken VANDAAG VOORBUGANGERS Nederlandse kerken schrijven Carter Gespreksstof voor jongeren DONDERDAG 10 JULI 1980 TROUW/KWARTET 5J 0 door A. J. Klei Een paar weken terug, om precies te zijn: op 17 juni. stond in de rubriek Dichtbij en verder op pagina vijf van deze krant een artikeltje over sex aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Daarin konden we lezen dat de studenten van de VU maar weinig van sex weten. Deze mededeling vormde zelfs de eerste zin van het bewuste stukje. Er zullen mensen zijn die dit toejuichen, maar helaas geldt in dit geval niet dat wat njet weet ook niet deert, want even verder in het verhaal werd ons voorgehouden dat deze geringe kennis er wellicht de oorzaak van is. dat ruim zeven procent van de vrouwelijke VU-studenten ongewenst zwanger wordt. Ik heb na kennisneming hiervan natuurlijk een gepast: tjonge-Jonge! laten horen, maar me. eerlijk gezegd, verder niet in de zaak verdiept. Niemand mag dan ook uit het feit, dat ik er vandaag op terugkom, afleiden dat ik sinds de 17e juni over de seksuele bedrijvigheid aan de VU heb zitten tobben. Ik word er bij bepaald nu ik „Een bezige bij" doorblader, een nieuw boek van de Kamper hoogleraar dr. G. Th. Rothuizen. Dit boek zal, als alles volgens de plannen verloopt, door een deskundig ethicus besproken worden en die moet dan maar uitmaken of de heer Rothuizens gelijk heeft met wat hij in de ondertitel van zijn jongste geschrift vaststelt, namelijk dat de gereformeerde zede niet meer bestaat. Ik wil als ondeskundige wel kwijt, dat naar mijn oordeel de gereformeerde zede nog wel degelijk bestaat en zelfs een bloeiend bestaan voert. Zeker, in de „gewone" gereformeerde kerken, waartoe professor Rothuizen behoort, kwijnt de gereformeerde zede weg. Zij is daar echter niet weggevaagd. Maar bij andere soorten gereformeerden ik hoef ze hier niet allemaal op te sommen gooit de gereformeerde zede nog steeds hoge ogen, en dan behoeven we onze blik waarlijk niet alleen te richten op de zogenaamde zwarte kousen-kerken. Maar goed, ik zou niet recenseren en laat nu de ondertitel van professor Rothuizens boek verder zwemmen. Ik heb trouwens „De bezige bij" (dat door uitgeverij Kok te Kampen voor vijfentwintig gulden op de markt is gebracht) nog niet gelezen, alleen maar doorgebladerd, en dit doende vond ik op pagina 108 iets, dat me terstond aan onze berichtgeving over sex op de VU deed denken. Ik citeer: „De Vrije Universiteit kan gezien worden als een door en door calvinistische (zij het neo- calvinistlsche) instelling. Aanvankelijk met alle puritanisme en isolement van dien. We geven drie voorbeelden. Roelink, schrijver van het onlangs uitgekomen gedenkboek (zoals ook al van een vijfentwintig jaar eerder verschenen memoriaal), vertelt ons van een door de senaat behandelde tuchtzaak over de zonde „tegen het zevende gebod". Hiermee werd een zgn. gedwongen huwelijk aangeduid, welk vergrijp bestraft werd met berisping, 'n tijdelijke, soms ook definitieve uitsluiting van de studie. Het verslag luidt als 't volgt: „Als nu gelast de Rector den student(naam)binnen te leiden. De Rector houdt hem op ernstige wijze voor, dat hem ten laste wordt gelegd, na vroegere verloving die afsprong, zich verloofd te hebben aan eene jonge dochter, zonder toestemming van hare ouders, en daarna te hebben beslapen, zoodat het meisje zwanger werd, om welke zwangerschap te dekken hij haar gehuwd heeft; en vraagt alsnu of hij deze feiten erkent". Als de student dit heeft gedaan, houdt de rector hem voor „dat hij deze Jonge dochter haar eere roofde, aan zijn kind dat staat geboren te worden een smet en schande deed kleven, het gezag der ouders trotseerde, den naam der Stichting, ja zelfs den naam des Heeren in gevaar van lastering brachtWe zijn dan in het jaar 1889 en het gedwongen huwelijk wordt weliswaar niet hoererij genoemd maar het scheelt een haar." door Aldert Schipper Tijdens de gereformeerde oe cumenische synode, de GOS, die op 15 juli in het Franse NImes begint, staan twee punten centraal: de rassen kwestie en het lidmaatschap van de gereformeerde kerken in Nederland. Er is een be hoorlijke kans dat de Neder landers in juli door hun mede leden van de GOS gewipt zul len worden. Hierbij is de be langrijkste aanleiding de ma nier waarop de Nederlanders de kwestie van de homosek sualiteit hebben geregeld. De GOS heeft talrijke kleine, ln het algemeen zeer orthodoxe calvinisti sche kerken als lid. De Nederlandse gereformeerden zijn het grootst en hoe merkwaardig dat misschien in menig oor mag klinken verreweg de'meest verlichte. Tijdens de laatste bijeenkomst in 1976 in Kaapstad bleek dat zonneklaar. De Apeldoorn- se christelijke gereformeerde prof. dr. W H. Velema legde toen omstandig uit dat de gewone gereformeerden wegens hun toegeeflijkheid aan dissi denten zoals Kuitert en Wiersinga eigenlijk niet meer echt tot de G08 behoorden. De gereformeerden heb ben een heel andere manier om met de Bijbel om te gaan dan de meeste andere GOS-leden. Zo zijn er ver scheidene kerken die nog steeds wor stelen met de vraag of je vrouwen tot het kerkelijk ambt kan toelaten. Er zijn er zelfs enkele die aan dat worste len zelfs nog niet zijn toegekomen. Bij de gereformeerden in Nederland is dat al tientallen jaren geen vraag meer, hoewel dit bij de klassieke gere formeerde schriftuitleg toch moeilijk te verantwoorden is. Wereldraad In Kaapstad speelde ook het gerefor meerde lidmaatschap van de wereld raad van kerken een belangrijke rol. De GOS hield haar eerste vergade ring in 1946 in Grand Rapids. Op de tweede vergadering in de Amster damse Waalkerk, in 1949, lag een rap port ter tafel van de Nederlandse theoloog J. J. Oranje, waarin deze als bezwaar tegen de wereldraad onder meer aanvoerde dat deze weliswaar een basisformule heeft die voortkomt uit het Apostolicum, „maar blijkens handelingen van den Wereldraad zelf en uitlatingen van leidende figuren in den Wereldraad neemt men de basis formule niet ernstig". Ds. Oranje stel de vast dat de principiële bezwaren die tegen de wereldraad bestaan niet gelden voor de „International Coun cil of Christian Chruches", de ICCC, die een jaar tevoren in Amsterdam werd opgericht door een groep zeer behoudende kerken. De 008 was blijkbaar niet bedoeld ials een soort anti-wereldraad. Die rol speelde toen veel meer de ICCC en als er gekozen diende te worden voor een van beide, neigde men tot de laatste. Maar de zaak werd gecompliceerd, doordat enkele GOS-leden reeds lid van de wereldraad waren. Dat waren onder meer de Zuidafrikaanse NG- kerk en enkele Jonge" kerken, die „in overwegend heidense of moham medaanse landen tot saambinding genoopt werden (en voor wie het pro bleem van het modernisme niet in die mate als voor de „Westerse" kerken bestaat)". Een pragmatisme dat de mannenbroeders in de Waalkerk wel aansprak. In de synode verdedigde ds* Oranje zijn rapport met succes want men aanvaardde een advies aan de kerken zich niet bij de wereldraad aan te sluiten, zolang de bezwaren niet zou den zijn weggenomen. Op voorstel van dr. A. D. R. Polman besloot de synode evenwel waarnemers te zen den naar de vergaderingen van de ICCC. De Nederlandse christelijke gereformeerden zouden later ook lid van deze organisatie worden, maar dat is inmiddels beëindigd. Voortouw Er waren dus van meet af aan bezwa ren tegen de wereldraad, maar enkele kerken waren al lid. De Zuidafrika nen haakten later af, maar de Indone sische kerken bleven lid. De gerefor meerden in Nederland werden lid op een moment dat de GOS opnieuw een lidmaatschap van de raad in studie had genomen. Dat wordt de Neder landers kwalijk genomen. Het voortouw wordt daarbij genomen door de NG-kerk uit Zuid-Afrika, de grootste van de blanke boerenker- ken. Daardoor ligt het voor de hand te veronderstellen dat er meer achter hun bezwaren tegen het wereldraad- lidmaatschap zit. De wereldraad voert al jaren felle actie tegen de apartheid, hetgeen de oorzaak werd voor het Zuidafrikaanse afhaken van de raad. En in de GOS blijven de Nederlandse gereformeerden de stem van de wereldraad op dit punt met grote hardnekkigheid vertolken. Het ligt dus voor de hand een verband te vermoeden. De in Amerika gevestigde Orthodox Presbyterian Church, (OPC) een kerk van 15.227 leden heeft in haar laatste synodevergadering haar gal zien overvloeien naar aanleiding van de aanvaarding door de gereformeerde synode van homosexuelen als gewo ne stervelingen. Het ergste zegt deze kerk het te vinden dat de gerefor meerde synode eerst haar relatie met de homo's besloot te normaliseren en vervolgens een commissie van theolo gen opdroeg de daarbij passende schriftgegevens op te zoeken. De OPC wil dat de gereformeerden praktiserende homosexuelen van het avondmaal uitsluiten. De OPC grijpt terug naar het verleden en eist van de gereformeerden dat predikanten die het eens zijn met Kuitert en Wiersin ga, geweerd worden. Ze moeten ver der zonder uitstel hun lidmaatschap van de wereldraad opzeggen en op nieuw de toelating van vrouwen tot het ambt in studie nemen. Het be stuur van de GOS moet jaarlijks toe zien of de gereformeerden al vorderen op de weg die de OPC wenst. En als de Nederlanders niet opschieten, moeten ze maar geroyeerd worden als lid van de 008 Niet rouwig Van enkele kerken is bekend dat zij het globaal eens zijn met de Ameri kaanse OPC. De Free Church of Scot land is er een van en ik verwacht {lat ook de christelijke gereformeerden in Nederland hun grote zuster gaarne uit de GOS zien verdwijnen. De chris telijke gereformeerde prof. dr. J. van Genderen was niet bereid zijn stand punt uiteen te zetten en ook zijn collega Velema hield zijn lippen stijf dicht.Dit geeft te denken. Onder de Nederlands-gereformeer den (de vroegere „buitenverbanders") zijn er verscheldenen die niet rouwig zouden zijn als de GOS inderdaad de OPC haar zin zou geven. De gerefor meerde zendingsman ds. Anthon Vos pleitte na de synode in Kaapstad in de gereformeerde synode in Lunteren al voor het opzeggen van het lidmaat schap. De Geredja Kristen Indonesia, de Chinese gereformeerden op Java, zou in haar juni-synode vaststellen of zij de GOS nog langer zou kunnen harden. Van dienst De secretaris van de gereformeerde deputaten oecumene buitenland, dr. A. Kruyswijk, die meegaat naar de komende vergadering in Nïmes, vindt dat de Nederlandse gereformeerden maar moeten proberen er van te ma ken wat er van te maken is. Wij zijn zo'n twintig of dertig jaar voor op de meeste van de GOS-leden. Wij vormen een grote kerk in een moderne samenleving en dingen die bij ons al verwerkt zijn hebben de 'GOS-kerken nog tegoed. Men moet niet vergeten dat de meeste nooit maatschappelijke verantwoordelijk heid hebben gekend en eigenlijk bui ten het maatschappelijk verkeer staan. Maar de zonen kunnen zich Van eën onzer verslaggevers GRONINGEN De slag kracht van de oecumenische beweging blijkt vooral aan de basis en niet aan de top te zitten. Oecumenische bewe- waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Dordts Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leldae Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur ing. O Postma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam tel 020-913456 telex 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned Credietbank Rekeningrn 23 00 12 574 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (abonnementen en bezorging) tel 010-115588 (redactie) tel 115700 (uitsluitend voor advertenties) Weslblaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 7 2501 CC Den Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen: Per maand f 16.98 Per kwartaal 50,95 Per half |aar f 101.90 Per jaar 201.60 Advertentietarieven op aanvraag Telefonische abonnementenop drachten (zie adressen boven) Opgave familieberichten 9-19.30 van maandag t/m vrijdag. Op zondag van 18-20 uur tetef 020- 913456 Opgave mim-advertenties te» 020-936868 of sehnfteGik aan Mini-Adv afdelingpostbus 433. 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzingen uitsluitend schrtf- leii|k aan onze Amsterdamse adressen glnkjes plaatselijk mogen niet zonder meer verwezen worden naar het rijk van „het kan nog niet" en „de gemeen te is er nog niet aan toe". Dit wordt geconstateerd in het jaar verslag 1979 van de werkgroep Inter kerkelijk Beraad, het centrum voor oecumenische actie, toerusting en be leidsontwikkeling in Noord-Neder land. Synodes en dergelijke boven plaatselijke organen zijn ervoor, het kerkelijke leven aan de basis te die nen. Uiteindelijk gaat het om wat aan de basis ontstaat aan inzichten en bewegingen, al kan natuurlijk op zijn best sprake zijn van onderlinge beïn vloeding, aldus het verslag. Het jaarverslag bevat een pleidooi voor veelvormigheid in de zin van je uitgedaagd weten in de ander. Want daar waar groepen en ook kerken van verschillende traditie en opvatting el kaar ontmoeten, is de levendigheid en creativiteit het grootst. De werk groep wil, dat binnen elke plaatselij ke kerkgemeenschap enkele mensen de opdracht krijgen de „heelheids conceptie" van de oecumenische be weging op de kerken toe te passen. spraktijk. Ook basisgroepen zouden op dit punt strijdvaardiger kunnen zijn. Het aantal gemengde huwelij ken neemt zo sterk toe (momenteel gemiddeld 60 tot 75 procent), dat de maaltijdpraktijk in de kerken in de nabije toekomst nog problematischer wordt. Discriminatie „Voor chronisch gehandicapten, be woners van bejaardentehuizen, ge vangenen en verstandelijk gehandi capten blijkt de vraag of de diensten oecumenisch kunnen zijn, niet zo'n probleem. Is dit nu discriminatie voor de chronisch zieken, gehandicapten, bejaarden en gevangenen? Of is dit juist discriminerend ten opzichte van de „gewone" gemeenteleden en paro chianen, alsof voor hen oecumene „gevaarlijker" is? alsdus het verslag van de werkgroep, dat geschreven werd door oecumenisch consulent Kor Berends. Het leven is mij Christus, Naviga tor-studentenconferentie, 14-19 juli, De Bron, Dalfsen. Inl. en opg. tel. 03438-17092. Jeugd met een Opdracht. Tral- ningsdag voor leidinggevenden in kerken, kringen en gemeenten met dr. Gordon Fee uit de VS, zaterdag 12 juli 10 uur, Heidebeek, Heerde (tel. 05782-1534). Centenkwestie Het noorden ziet er voor wat betreft de oecumene niet veel anders uit dan de rest van Nederland, niet beter, maar zeker niet minder. De werk groep betreurt het, dat op veel plaatr sen vooral in Friesland en in mindere mate in Drenthe en Groningen ker ken elkaar (trachten te) vinden uit financiële noodzaak. Gedoeld wordt vooral op de federatieve samenwer king tussen hervormde en gerefor meerde kerken. „Het is natuurlijk mooi dat er sprake is van een groeiende samenwerking, maar de aanleiding is twijfelachtig. Bijkbaar heeft het evangelie niet méér dan de centen kunnen motive ren, al wil hiermee beslist niet elke federatie gekenmerkt zijn." Zo'n her vormd-gereformeerd Samen-op-Weg mag ook geen sta-in-de-weg zijn voor verdere inspanningen met andere kerken. De rooms-katholieken heb ben soms de indruk dat dit wel zo is. Het jaarverslag stelt vast, dat er in de plaatselijke kerken te weinig geleden wordt aan de gescheiden avondmaal- NUKUALOFA (EPD) Het bijbel- schip Dayspring H is in een storm tussen Fidzji en Tonga op een rif te pletter geslagen en gezonken. Kapi tein-eigenaar Ron Russell en zijn bei de Canadese bemanningsleden wer den licht gewond door een helikopter gered. De lading ging geheel verloren. Het schip was vol bijbels en christelij ke lectuur, die gedistribueerd zouden worden onder de kleine kerkjes op de 150 eilanden van Tonga. door Pleter van der Ven UTRECHT „Laat Ik ver teerd worden, als ik maar van nutte ben", een geliefde uitspraak van Calvijn en Abraham Kuyper en gretig door bekommerde politici uit hun school overgenomen. Maar de Latijnse spreuk die slechts drie woorden nodig heeft om hetzelfde te zeggen is ook het devies van de be nedictijnen, monniken met een traditie van 1000 jaar langer dan Calvijn. Sint Benedictus, vader van het wes terse monnikendom, stichter van de middeleeuwen, patroon van het westen, vader van Europa, werd 1500 jaar geleden geboren. Dit eeuwfeest heeft men aangegrepen om niet alleen hem, maar ook en vooral de leefwijze en idealen van de kloosterlingen die naar zijn regel leven onder de aandacht te bren gen. Boeken, plaatwerken, artike len in dagbladen en andere tijd schriften (onder meer in Trouw), cursussen, bezinningsweekends, ex posities, feestmissen, fietstochten, concerten, medailles, postzegels en een groot slotcongres in het bene- dictijnse Mekka: Monte Cassino. In het kader van al die gebeurtenis sen is zaterdag de meest landelijke en publieke manifestatie in Neder land: een feestelijke vesperdienst in de Utrechtse Domkerk die om 17.00 u. begint en ongeveer een uur duurt. Bisschop Bluyssen van Den Bosch zal er een korte preek houden. De toegang is vrij. Geboden wordt een vesperdienst zoals monniken en monialen die dagelijks houden in de namiddag. Deze keer echter wel ex tra feestelijk en voor de gelegenheid samengesteld en aangepast. Maar muzikaal Is de gewone soberheid betracht: geen meerstemmigheid, geen cither en geen tamboerijn, geen concert, maar een koorgebed Men kan kennismaken met de Ne derlandse abdijmuziek, die hier de laatste jaren op basis van het oude j,Benedictus ziet de wereld in een zonnestraal", miniatuur, afge beeld in „Benedictus en zijn tijd" door Walter Nigg en Helmuth Nils Loose. gregoriaans tot een eigen nieuwe vorm is ontwikkeld. De teksten van liederen en beurtzangen zijn ont leend aan de benedictijnse litera tuur, er zijn bijbelteksten uitge zocht die toepasselijk kunnen zijn op Benedictus. Uitzonderlijk In meer dan één opzicht is dit een zeer uitzonderlijk gebeuren. Aller eerst de plaats. In deze kerk hebben sinds eeuwen geen roomse diensten meer plaatsgevonden. Maar de her vormde gemeente stelde de kerk ter beschikking en verleent alle mede werking. De dienst krijgt ook verder nog oecumenische allure doordat alle leden van de raad van kerken vertegenwoordigd zijn en in de zogenoemde „voorbeden" zullen op treden. Ook op een andere manier is de vesperdienst uitzonderlijk oecu menisch, al is dat voor buitenstaan ders moeilijk navoelbaar. Aan de ene benedictijnse stam zijn in de loop der eeuwen heel wat takken gegroeid: benedictijnen, trappisten, cisterciënzers en hun vrouwelijke verschijningsvormen met nog wat meer variatie. Deze kenden onder ling genoeg concurrentie en richtin genstrijd om gezamenlijke gebe dsdiensten praktisch onmogelijk te houden, daar kwam nog bij hun doorgaans beperkte mobiliteit. In Utrecht zijn alle „richtingen" aan wezig, zelfs de benedictijnen van Vaals, die met hun meer behouden de opstelling een uizonderingsposi- tie innemen, zullen in elk geval ver tegenwoordigd zijn Volle kerk Met deze dienst willen de benedic tijnse kloosterlingen zich laten zien aan een breder publiek. Ze hopen op een volle kerk, die behalve voor de officiële gasten nog heel wat ruimte biedt aan anderen. Benedic tijnse klooosters en abdijen zijn vanouds gastvrije plaatsen en over aanloop hebben ze geen klagen. Ve len vinden er stilte, bezinning, een geestelijke oase; maar voor nog meerderen blijft het een gesloten, verre wereld, geheimzinnig, een restje middeleeuwen. De abt van de benedictijnerabdij in het Noordbra bantse Oosterhout vertelt dat veel mensen willen dat die abdijen zo blijven, plekken waar nooit iets ver andert, waar de tijd stilstaat en bezoekers even de twintigste eeuw en hun zorgen kunnen ontvluchten. Maar zo willen hij en zijn monniken niet functioneren. Meditatie, zorg vuldig ingetogen gebed, de kunst van het samen bidden, werken en leven ja, maar dan wel voor mensen van deze tijd die aan deze tijd een boodschap hebben. „Terar dum •prosim", luidt de al eerder aange haalde lijfspreuk. De benedictijnen lijken zich weinig zorg te maken over de vraag of hun kloosters over honderd of over dertig jaar nog wel bestaan. Ze laten zich ook niet zo van de wijs brengen door de betere aanwas van jongeren die te zien is in kloosters waar uitdrukkelijk wel voor een behoudende lijn gekozen is. Wat hen betreft mogen eventueel bestaande kloosters verdwijnen, als maar de grote waarde van het „cha risma", de eigen Inbreng van het monnikswezen, behouden blijft. Mede daarom werd besloten deze landelijke gebeurtenis nu eens niet in een afgelopen klooster te laten plaatsvinden maar in het centrum van het land, in de stad waar vol gens de traditie ooit een benedictij ner monnik begon aan de zoge noemde kerstening van deze stre ken; Willibrord. De benedictijnse kloosterlingen geloven stellig dat er nog wel iets te doen is om die ker stening te vervolmaken. Dr. A. Kruyswijk niet permitteren dat hun kerk irrele vant wordt en wij kunnen hun in de toekomst misschien nog van dienst zijn bij het vinden van een verant woorde houding. Kruyswijk meent dat de gereformeer de delegatie haar identiteit niet mag opgeven en hij verzekert, dat de gere formeerden, als zij tot een keus ge dwongen zouden worden, zeker voor het lidmaatschap van de wereldraad zouden kiezen. „Het zijn aardige ke rels ln de GOS, maar er valt niet mee te praten", vat Kruyswijk zijn me ning kort samen. Indien de gereformeerden uit de GOS zouden verdwijnen, zou dat een fi nanciële aderlating van betekenis zijn, want Nederland betaalt bijna een kwart van de kosten van de GOS, circa 45.000 gulden per jaar. Dat is een zeer behoorlijke som, want de bijdrage aan de wereldraad bedraagt slechts 5000 gulden méér en daar krij gen de gereformeerden heel wat meer voor dan van de GOS ooit te ver wachten is. VAKANTIE EN HET ZELF Je komt die vier relaties van de mens tot Godtot de medemens, tot zichzelf en tot de dingen meestal tegen in een verhandeling over onze o arbeid In al die vier relaties hebben L we een arbeidsverantwoordelijkheid r1 Vakantie betekent in 't algemeen een tijd van rust, van arbeidsloosheid Als je werk mee moet nemen dan kan de aardigheid er gauw af zijn. Een bekende uitspraak is deze, dat de mens in ieder geval altijd zichzelf meeneemt Je kan je zelf niet kwijt. En ik denk dat 't ook niet de bedoeling is. Maar ook hier ligt het verschillend. Iemand die 't toch altijd al zo druk heeft met zichzelf, doet er verstandig aan om erop uit te zijn dal eens te laten liggen, of op een heel andere manier met zichzelf bezig te zijn, nl. zichzelf de nodige rust te gunnen. Als je problemen hebt, waarmee je de laatste tijd toch al veti bezig geweest bent, zal het niet eenvoudig zijn die van de ene dag op de andere naast je neer te leggen. En toch kan de vakantie helpen. Het nieuwe dat je ervaart, een andere omgeving, andere dingen, andere mensen, moet je dan de kans geven om je aandacht te trekken. Natuurlijk is dat gemakkelijker gezegd dan gedaan. Toch zegt ik 't. Dat is ook een vorm van aan je zelf werken als je de gelegenheid benut om andere indrukken op te doen. Je komt er dan eens uit, uit het kringetji van al die werkdagen of al die dagen in de bekende omgeving Geen mens kan daarbuiten om goed te funktioneren, om dat technische woord eens te gebruiken. Maar misschien zijn er geen grote problemen. Dan zijn er nog grotere kansen om eens iets aan je zelf te doen. Je zelf eens af te vragen, maar dan niet op die vlakke manier van alledag: waarmee ben ik eigenlijk bezig? Wat is de zin van mijn bestaan? En dan niet meteen: hoe denken anderen over mij (want dat wordt het heel gauw), maar: beantwoord ik aan wat van mij verwacht mag worden? Samenleven zal ons een zorg zijn, voor mensen van 40 tot 60 jaar zonder vaste levenspartner, 11-16 augustus, De Drieklarüc, Paterswolde (tel. 05907-2700). Leren aan, in, door, met en van de groep, voor docenten, 11-15 augustus, Vredeveld, Vries (tel. 05921-1948). Qestalten van de dood, studies over abortus, euthanasie, rouw, zelfmoord en doodstraf, onder redactie van G. A. Banck, L. Brunt, B. van Heerikhui- zen, H. Hilhorst en J. IJzermans. Uitg. Ambo, Baarn. 319 blz. ƒ29,50. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Kolderveen toez.: W J Koelewijn, kand. te Brakel. Aangenomen naar Dinteloord: Scheepmaker te Almelo; naar Am hem (bepaalde opdracht vrijz. her vormden): P. E. C. Blom, te Veendam Bedankt voor Enschede (buitengew wijkgem.) toez.): A. Jonkers te NOP (wijkgem. Ens-Kraggenburg). Beroepbaar: mevr. J. T. Fortuin. Tc renweg 3, Hem; K. Vos, Morelstraaj i 73, Utrecht; G. Wassinkmaat., Zuider-, kruis 347 Veenendaal (per 11 aug). J GEREF. KERKEN Aangenomen naar Enschede: C. de Bruijne te Enkhuizen. Bedankt voor Enschede: C. A. Ve hoog te Franeker. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Almkerk-Breda: C. d< Putter, kand. te Kampen. DEN HAAG (PNHK) Ongeveer honderd plaatselijke kerken in Ne derland hebben gehoor gegeven de oproep van Solidaridad, de inter kerkelijke actie voor Latijns-Ameri- ka, om handtekeningen te sturen naar president Carter van de Verenig de Staten onder het motto „Stop in Gods naam de wapenzendingen aar. El Salvador" Naar aanleiding van de vele handte keningen die aangeboden zijn, ver klaarde een woordvoerder van de Amerikaanse ambassade in Den Haag, Frederic Mabbatt, dat er in Nederland een „aanzienlijk misver stand" is over de VS-politiek met betrekking tot El Salvador. Volgens Mabbatt wordt in El Salvador „een regering gesteund van progressieve burgers en militairen", terwijl de volksbewegingen in dat land „ex treem links" zijn. Dit is één van de illustraties uM „Nooit geen oorlog meereen nieuw deeltje uit de serie Gespreks stoffen voor jongeren (1979/1980, nf 1). De twintig pagina's tellende bro chure is een uitgave van De Horstinlt postbus 400, Amersfoort en kosl 3,65. Een jaarabonnement (drie bro chures) kost negen gulden. In de^ nieuwe brochure komen de volgt onderwerpen aan de orde: We v nooit oorlog en toch moeten we steeds weer aan geloven; Ideologie ol hoe gaan we toch in de oorlog gel* ven?; De staat verdedigt onze veili heid, daar heb je maar in te gelovf en: Nederland in vredestijd

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2