NG kerk in nesten door
rare brief van dominee
El Salvador: Herinnering
Romero niet uitgewist
Jos van der Kooy, Jan Zwart en John Black
Kerk stiltecentrum
Paus: niet neerzien
op volksreligies
Remonstranten
bezorgd over rechtsorde
Trouw
VAN DA AC
VOORBIJGANGER!
Conferenties
EPV INFORMATIE
EVANGELISCHE
PROGRESSIEVE
VOLKSPARTIJ
Evangelische
alliantie in
Vlaanderen
DINSDAG 8 JULI 1980
KERK
TROUW/KWARTET
door A. J. Klei
De Engelse hervormde kerk op het
Begijnhof te Amsterdam.
Oa jij ook nog Jan Zwart herdenken?, vroeg
ik afgelopen zaterdagmiddag aan organist
Jos van der Kooy, die ik trof bij de ingang
van de Engelse kerk op het Begijnhof te
Amsterdam, vlak voordat het wekelijkse
concert (ditmaal: viool en orgel) begon.
Nou. zei hij, daar zouden we hier dan mooi
een John Black-herdenking van kunnen
maken, want Engeland heeft ook zijn Jan
Zwart gehad Heus, er is een componist
geweest, die John Black heette.
Wanneer dan?, wilde ik weten, maar Jos van
der Kooy kon zo gauw geen antwoord
geven, hij werd aangeklampt door mensen
die hem complimenteerden met zijn
overwinning op het internationaal
improvisatieconcours. Ik moet zeggen dat
de eerste prijswinnaar de gelukwensen op
een waardige manier in ontvangst nam. Je
voelde: 't was geen kleinigheid, maar we
moesten het ook weer niet overdrijven.
De uitbundigheid der felicitaties werd
echter getemperd door een zekere
melancholie, welke haar oorzaak vond in
het aanstaand vertrek van Jos van der
Kooy naar Leeuwarden, waar hij is
benoemd tot organist van de Grote Kerk en
waar hem een uitgebreid orgel wacht, dat in
1727 gebouwd werd door de vermaarde
Christian MOller, op wiens naam ook het
orgel van de Haarlemse Grote Kerk staat.
Dezelfde MQller maakte in 1754 een orgel
voor de Engelse kerk op het Begijnhof,
maar daar is alleen het sierlijk front van
over; daarachter bevindt zich nu een weinig
opwindend Instrument uit het begin van
deze eeuw.
Op het vouwblad dat we zaterdagmiddag
bij het programma kregen, stonden de
wekelijkse (en gratis toegankelijke)
concerten tot eind october aangekondigd.
Naar ik vernam, zit het erin dat de serie na
de verhuizing van Jos en echtgenote Janeke
doorgaat, hoewel Ik me niet kan voorstellen
dat iemand in staat is de collecteschaal bij
de uitgang net zo onnadrukkelijk en
tegelijk zo wervend te hanteren als Janeke
van der Kooy dat vermag. Of zou ze
daarvoor elke week uit Leeuwarden
overkomen?
Het was overigens niet helemaal toevallig,
dat ik Jos van der Kooy over Jan Zwart
aansprak. Het begon ermee dat een oude
schoolvriendin van mijn vrouw opbelde. Ze
was in Jaren niet in Amsterdam geweest en
als 't aan haar lag, zou ze er ook nooit meer
een voet zetten. Het is er mij te gevaarlijk
geworden, verklaarde ze, Je kunt het
televisiejournaal niet aanzetten of de keien
en het traangas vliegen je bij wijze van
spreken om de oren.
Welnee!, wierp ik tegen. Amsterdam is Juist
een zeer stichtelijke stad, We hebben hier
elk Jaar twee herdenkingen van Jan Zwart
en dan zitten we zoet in de Oude Kerk naar
gewijde orgelklanken te luisteren.
Hierop nam mijn vrouw de telefoon over en
schoot het door me heen, dat ik verleden
Jaar op deze plek verkondigd heb, het
malligheid te vinden dat Jan Zwart in
Amsterdam tweemaal per seizoenwat
zeg ik?twee keer in één week herdacht
wordt.
Niet dat ik iets tegen J an Zwart heb, ik
verkondig graag dat hij als geen ander de
belangstelling voor het orgel en het
orgelspel bevorderd heeft en dat bovendien
zijn aanstekelijke liedbewerkingen tot
vandaag toe velen vreugde verschaffen en
bovendien de weg naar andere muziek
openen. Maar om nu telkens weer en dubbel
op in juli te gedenken, dat hij 13 Juli 1937
overleed, is me te machtig. Het trekt ook de
betekenis van Jan Zwart te veel in de
familiesfeer. Het zijn namelijk een paar van
de zonen van Jan Zwart, die deze
herdenkingen op touw zetten.
Ik ploeg echter op rotsen, de gebroeders
Zwart trekken zich geen zier van mijn
opmerkingen aan, zij het dat ze elkaar deze
zomer wat minder voor de voeten lopen dan
verleden jaar. Toen hadden we twee
herdenkingen achter elkaar, met maar één
dag ertussen, nu kunnen we de 9e juli in de
Oude Kerk naar Piet Wiersma luisteren, die
in de door Stoffel Zwart georganiseerde
reeks orgelbespelingen de Jan Zwart-
herdenking verzorgt en moeten we tot
dinsdagavond de 15e wachten, voordat
Willem Hendrik Zwart aan de klavieren van
het Oudekerksorgel zijn vader gedenkt.
Op weg naar het Begijnhof zag ik de vele
affiches van de vele concerten in de Oude
Kerk, met veel Zwart daarbij, en vandaar
mijn vraag aan Jos van der Kooyof hij er
nog niet een herdenking bovenop kon
leveren. Be heb me inmiddels voorgenomen
nimmer meer te zaniken over de
hoeveelheid van Jan Zwart-herdenldngen
en ik ben in elk geval voornemens,
morgenavond naar Piet Wiersma te gaan.
Deze heeft me vorig jaar, toen hij eveneens
uit Groningen kwam om voor Stoffel Zwart
vader te herdenken, in hoge mate verkwikt.
Intussen weet ik ook wanneer John Black
leefde: van 1546 tot 1587. Ik heb er Jos van
der Kooy over opgebeld en hij deelde me
verder mee dat John Black organist en
koordirigent was en verscheidene
psalmbewerkingen gecomponeerd heeft.
Nee, niet op de ons vertrouwde wijzen en ik
denk dat daarom onze Jan Zwart nooit
verslagen zal worden doorzijn Engelse
naamgenoot.
Door Hennie Serfontein
JOHANNESBURG De verhouding tussen de blanke nederdultse gereformeerde kerk en
haar drie niet-blanke dochterkerken is tot een dieptepunt gezakt door een dreigbrief, die ds.
Sam Buti, een van de leiders van de zwarte NG kerk, van een blanke collega heeft gekregen.
„Als je niet vrijwillig met je duivelse
praatjes ophoudt, zal er op een ande
re manier een eind aan gemaakt wor
den." aldus deze collega, die zich niet
schaamde om zijn brief volledig te
ondertekenen ds. P. C. Oosthuizen
van de El andspoorgemeente in
.Elandsfontein bij Edenvale.
Wanneer de blanke NG kerk geen
passende maatregelen tegen ds.
.Gosthuizen neemt, zou dit ertoe kun-
tïen leiden, dat de verhoudingen tus-
>en de moeder- en de dochterkerken
•4- die toch al zeer gespannen zijn
•verbroken worden.
De brief, die gedateerd was op 6 mei.
is nu pas publiek gemaakt namens
ds. Buti tijdens een vergadering van
zwarte en blanke NG predikanten in
Johannesburg. Ds. Buti was daar zelf
)niet bij omdat hij ziek is.
Tuchtmaatregelen
Dat de brief niet eerder bekendge
maakt is, komt omdat de kerkeraad
van de gemeente, waar ds. Buti predi
kant is (in Alexandra) eerst nog ge
probeerd heeft, de zaak in der minne
met ds. Oosthuizen te regelen. De
kerkeraad vroeg ds. Oosthuizen
schriftelijk zijn dreigbrief ondubbel
zinnig en onvoorwaardelijk binnen
twee weken terug te nemen. Maar de
blanke dominee heeft niets meer van
zich laten horen. Buti's kerkeraad wil
het er niet bij laten zitten en is nu van
plan. de classis Cachet (Edenvale) en
de regionale synode van Zuid-Trans
vaal te vragen om tuchtmaatregelen
tegen ds. Oosthuizen.
Oosthuizen schreeft Buti naar aanlei
ding van uitlatingen van laatstge
noemde op een vergadering van de
Zuidafrikaanse raad van kerken,
waarvan Buti voorzitter Is. Buti had
daar gezegd, dat legerpredikanten
door veel zwarten gezien worden als
mensen die blanken aanmoedigen
om tegen zwarten te vechten.
„Ik ben het zat om nog langer te
luisteren naar de drek, die Jij en je
overleden vader ventileren. Ik vraag
je op te houden met je communisti
sche uitspraken (of ze regelrecht in de
handen van de communisten te spe
len)" aldus Oosthulzen in zijn brief.
Nog een citaat: „Nee man. Je bent
helemaal niet zo'n grote vent als je
misschien denkt. Wees voorzichtig.
Wij, predikanten en blanken, laten
ons niet bang maken door jouw ver
halen van het bloed dat zal vloeien. Ik
denk, dat je zelf raar zult staan kij
ken, als Je met je zelfmoord wilt be
ginnen."
Uitspraak
waarin opgenomen: De Rotter
dammer, met Dordts Dagblad,
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leldse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
Directeur ing. O. Postma
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131 Amsterdam
tel 020-913456
tele* 13006
Postgiro 66 00 00
Bank Ned Credietbank
Rekenmgnr 23 00 12 574
REGIO ROTTERDAM/OORDRECHT
Postbus 946
3000 AX Rotterdam
tel 010-115588 (abonnementen
en bezorging)
iel 010-115588 (redactie)
tel 115700 (uitsluitend voor
advertenties)
Westblaak 4
Rotterdam
REGIO OEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
tel 070-469445
(abonnementen en bezorging)
tel. 070-469445 (redactie)
tel 070-4688^4 (uitsluitend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Den Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND
(abonnementen en bezorging
Postbus 3
8000 AA Zwolle
tel 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnementsprijzen:
Per maand 16,98
Per kwartaal 50,95
Per half iaar 101,90
Per jaar 201,60
Adverienbetaneven op
aanvraag
Telefonische abonnementenop-
draehten (zie adressen boven)
Opgave familieberichten 9-19 30
van maandag t/m vrijdag. Op
zondag van 18-20 uur telef 020-
9134515
Opgave mini-advertenties iet
020-936868 of schriftelijk aan
Mmi-Adv atdeimg. postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswijzingen uitsluitend sctirif-
aan onze Amsterdamse
Hij schreef verder, dat hij altijd veel
voor de zending had overgehad en
ook de Xhosa-taal had leren spreken,
maar dat het Buti's schuld zou zijn,
als de kerkeraad van Elandsfontein
zou besluiten, niets meer te geven
voor de zending. En Mandela Is een
schelm die ze al lang op hadden moe
ten hangen.
Ds. Frikkle Conradle, de tweede pre
dikant van Alexandra, zei dat zijn
kerkeraad een duidelijke uitspraak
van de blanke NG kerk wil hebben,
omdat de kerkeraad gelooft dat deze
brief representatief is voor het den
ken van de meeste blanke neder-
duits-gereformeerden. Ds. Oosthui
zen was niet bereikbaar voor com
mentaar. Hij is met vakantie in Na
mibië.
De predikantenbijeenkomst waarin
deze brief werd bekendgemaakt, had
toch al een emotioneel karakter. Ze
was een initiatief van ds. Buti om
neningsverschillen uit te praten.
Maar direct bij het begin maakte de
blanke dr Jan van Rooyen bezwaar
tegen de aanwezigheid van twee jour
nalisten. Hij maakte daarbij enkele
schampere opmerkingen over een
van hen en al noemde hij daarbij
geen naam, het was duidelijk dat hij
mij bedoelde om wat Ik eerder ge
schreven heb over de spanningen in
de NG kerken.
Gesloten deuren
Van Rooyens voorstel om de pers de
deur uit te zetten, werd verworpen
met 14 tegen 6 stemmen, waarop hij
en twee andere blanke dominees (T.
V. Mellet en F. J. du Plessis) weg
liepen.
Zwarte deelnemers noemden hun op
treden typerend voor veel „verlich
ten" ln de blanke kerk. „Ze willen
best met ons praten, maar altijd pri
vé, achter gesloten deuren. Dan kun
nen ze onze meeste klachten toestem
men en ons van alles beloven, waar
van ze weten dat ze het toch niet
kunnen of willen waarmaken."
Ds. Tema las de brief voor, waarin ds.
Buti uiteenzet, waarom hij de gere
formeerde oecumenische synode
(GOS) in Nimes in Frankrijk deze
maand niet zal bijwonen. Buti ziet
het nut van dergelijke conferenties
waar blanke en zwarte dominees uit
Zuid-Afrika naast elkaar zitten, niet
meer ln, zolang het gesprek in Zuid-
Afrika zelf op basis van gelijkwaar
digheid niet op gang komt.
Professor Dawld Bosch en andere
blanke theologen pleitten ervoor, el
kaar niet los te laten en te blijven
praten, als het dan op officieel niveau
niet mogelijk is, dan maar als indlvi-
duelen. Maar de animo daarvoor was
onder de zwarte dominees niet groot
meer. Nu de blanke kerk geen fusie
van de vier NG kerken wenst, moeten
de drie nletrblanke hun moederkerk
maar eens voor een ogenblik vergeten-
en alle aandacht concentreren op een
onderling samengaan.
„Verder praten is tijdverspillen", zei
Sam Hermanus, een diaken van
Alexandra. Hij zei, dat hij nu al tien
jaar besprekingen met de blanke
kerk had meegemaakt, maar dat er
nog nooit iets uitgekomen was.
BAKKEVEEN (PNHK) De hervormde gemeente Opsterland-Noord heeft
in samenwerking met de gereformeerde kerk en de rooms-katholleke paro
chie in Bakkeveen de hervormde kerk Ingericht als stiltecentrum. De bedoe
ling is, dat toeristen en anderen die daaraan behoefte hebben, even tot rust
komen.
De kerk is elke dag open van negen tot negen. Er ls een boekentafel met
lectuur die kan helpen bij het mediteren. Er ligt ook een schrift waarin
mensen voorbede kunnen vragen voor iemand of een gebeuren in de wereld
dat hen erg bezighoudt. De pastoor en de gereformeerde en hervormde
predikanten verwerken deze voorbeden dan in de kerkdienst op zondag.
SAN SALVADOR Een
nieuw woord doet de ronde
in bepaalde kerkelijke
kringen in El Salvador. CO-
NIP, de afkorting voor de
nationale coördinatie van
de kerk van het volk. Een
handvol priesters, enkele
religieuzen en leken probe
ren door deze bundeling
van krachten te voorko
men, dat na een eventuele
overwinning van links in
deze Midden-Amerikaanse
republiek de officiële kerk
de rechtse kant uitdraait,
zoals min of meer het geval
is in Nicaragua.
Door de oprichting van
CONIP hopen de initiatief
nemers de basisgemeenten
die, vanwege de onder
drukking van hun werk
door de meeste bisschop
pen en de junta, overgelo
pen zijn naar revolutionai
re organisaties, die religi
euze voeding en stimulans
te geven, die deze bij de
revolutionaire organisaties
ontberen.
Op oecumenisch gebied
vond midden juni een be
langrijke gebeurtenis
plaats. In de hoofdstad San
8alvador werd een natio
naal oecumenisch comité
in het leven geroepen van
katholieken en protestan
ten die de lijn van de ver
moorde bisschop Oscar
Romero willen voortzetten.
Nu de stem van deze zacht-
moedige profeet voorgoed
tot zwijgen is gebracht, ho
pen de oprichters van dit
comité bekendheid te blij
ven geven aan de poliüek-
pastorale visie, die Romero
ontvouwde.
De bisschop van San Vin-
cente, mgr. Aparicio, be
stond het intussen om van
af de preekstoel een van
zijn priesters met naam en
toenaam verantwoordelijk
te stellen voor het geweld
in zijn kerkprovincie. Die
priester heeft zich toen
maar bij de guerrilla ge
meld, na een briefje bij de
bisschop achtergelaten te
hebben
Bijbels
Op de dorpen hangen geen
foto's meer van de ver
moorde bisschop Romero.
Bijbels worden eveneens
verstopt. BIJ hulszoekln-
gen door de beruchte natio
nale garde (de honden
noemt de bevolking hen)
betekent het bezit van deze
foto of van een bijbel vast
en zeker arrestatie of weg
voering.
In veel parochies moet de
priester alleen opdraaien
voor het voortbestaan van
de gemeente. Veel van zijn
naaste medewerkers zijn
gevlucht omdat ze met de
dood bedreigd werden.
Sommige priesters dreigen
op die manier de gevange
nen te worden van hun el-
gen vrees en van die van
hun gemeenteleden. In die
dorpen, waar dank rij het
werk van revolutionaire or
ganisaties en vooruitziende
priesters een natuurlijke
eenheid is tussen politiek
handelen en de geloofs
praktijk, zijn de gelovigen
minder bang, hoewel de on
macht, de woede en de ont
zetting over het barbaars
geweld van de (para)mili-
taire groepen groot is.
Een in de laatste maanden maar al te bekend straatbeeld ln El Salvador, symbolisch voor de positie
van de kerk. Hier wordt de kathedraal van San Salvador na een incident ontruimd.
EEN NIEUWE SCHEPPING
waardoor de wereld voor mij
gekruist is en ik voor de wereld.
(Galaten 6, vers 14-18)
Paulus heeft het hier, in deze brief
aan de christenen in Kleln-Arië, o*1
het kruis van Christus. Hij roept
Gods hulp in, hij mag ervoor bewaa
blijven op iets anders zijn hoop en
moed te stellen dan op het kruis. J
Even verderop kan hij het beeld
het kruis verwisselen voor: „het
erom een nieuwe schepping te zijn."
Door het beslissend gebeuren vant,
kruis van Christus worden mensen
nieuw, als 't ware opnieuw
geschapen. Dat is hun hoop en
voor de wereld. Hoe dat rit zegt
Paulus in deze woorden:
waardoor de wereld voor mij
gekruisigd is en ik voor de wereld".
Ben je die nieuwe schepping dan lat
een einde gekomen aan de alles
vervullende betekenis van de wereü
voor je leven. De wereld hier in de ft
van de eigenzinnige mensenwereld
die op eigen vuist iets wil zijn.
Mensen die het alleen van zichzelf
verwachten en die zo nodig het heil
diep in hun hart of hoog in hun
verstand of voor zich uit in de k
van hun handen moeten ontdel
Die wereld is voor hem gekruisigd,]
aan z'n eind gekomen. Daarmee laf
afgelopen, 't van al dat soort i
te verwachten. Hij ls een soort
van geest geworden. Wat dat alles
betreft heeft hij niets meer over.
Maar datzelfde geldt ook omgel
De wereld kan in haar hoogmoed
niets meer van hem verwachten. H|
doet er niet meer aan mee. Dat
betekent allerminst, daarvoor heeft
hij zich duidelijk genoeg over allerk
zaken uitgesproken, dat hem dit
leven niet meer interesseert HIJ ta
geen heremiet geworden. Maar er
staat een kruis tussen. Het moet
allemaal nieuw en anders en anden
er niets van te verwachten. Het mod
met het kruis van Christus.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Aangenomen naar Julianadorp-C
lantsoog (toez.): J. G. Bouman
Oost-Vlieland; naar Assen (toez.):
E. van Ooyen te Rotterdam-IJaa
monde.
Bedankt voor Vught (toez.): M.
Nieuwkoop te Balk.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Idskenhuizen: A. Vd
hoen te Augstinusga-Surhulzum.
Benoemd tot geest vera, verpla
huis Hoog-Laren te Blaricujn: J.
van Harten, kand. te Hilversum.
Aangenomen naar Velp: K. Dijk
Haren.
GEREF. KERKEN (VKUG.)
Bedankt voor Oldehove: H. J. Ve
huizen te Ede.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Oud-Beijerland:
te Rotterdam-Oost-Capelle
IJssel.
I: W.Kd
In de hoofdstad San Salva
dor zeggen Jezuïeten, dat
de nieuwe waarnemend
bisschop mgr. Rivera y Da-
mas weliswaar pastorale
hulp verleent aan vluchte
lingen en andere slachtof
fers van het geweld (meer
dan duizend gevluchte Sal-
vadorenen ln zes opvang
centra in de hoofdstad en
over de drieduizend in
buurland Honduras, terwijl
de directeur van het Rode
Kruis in Nicaragua ver
wacht, dat ongeveer
200.000 Salvadorenen daar
hun toevlucht zullen zoe
ken als het geweld blijft
aanhouden), maar dat een
pastorale begeleiding en
oriëntatie van de gelovigen
van zijn kant in het huidige
gecompliceerde politieke
proces in El Salvador ont
breekt.
In de kathedraal van San
Salvador liggen iedere dag
verse bloemen op de een
voudige grafsteen van
.monseigneur Romero. „Je
een voelen met de kerkge
meenschap" staat op de
steen.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Ford McLeod (Cam.):
Vergunst te Veen.
Bedankt voor Eindhoven: R.
aard te Leiden.
VRIJE EV. GEM.
Beroepen te Goes: J. van Veen I
Amstelveen, laatstelijk pred. van d
ev. broedergem., die dit beroep he«l
aangenomen.
Ds. W. Vroeglndewel|
Op 78-jarige leeftijd is overleden d
hervormde emeritus predikant 1
Vroegindeweij te Driebergen. Vt
1935 tot 1969 stond hij achtereenwl
gens in Reeuwijk, Poortvliet Bldl
wijk en in Bergambacht. Ds. Woud
Vroegindeweij was één van de tfc
gebroeders Vroegindeweij die als pn
dik anten van gereformeerde bond
richting in de hervormde kerk ee
markante plaats innamen. Van M
leeft nu alleen nog ds. W. Vroegtndl
weij, emeritus in Eemnes.
Wie was Jezus van Nazaret? Bij
belweek met P. van Boxel, 4-8 augui
tui, Kontakt der Kontinenten, Soa
terberg (tel. 03463-1755).
deze week verschijnt:
(3e jaargang nr 6) met o.a.
openingsrede en
verslag van het Ie
programcongres te
Amsterdam.
Voor gratis kennismaking even
een briefkaart naar: EPV, post
bus 1098.8001 BB Zwolle of
bel 050-265379 (overdag),
05750-2190/075-170438 S
avonds)
SALVADOR (AP) Tijdens een
openlucht-mis voor honderdduizend
mensen in de Braziliaanse stad Sal
vador heeft paus JHohannes Paulus
n de ln Brazilië royaal voorkomende
volksrellgles niet veroordeeld zoals
velen hadden verwacht maar in
zekere rin zelfs toegejuicht. „Het is
noodzakelijk, volksreligies te cultive
ren en te gebruiken ten dienste van
een betere evangelisatie van de be
volking. Het is belangrijk er niet op
neer te kijken of er schamper over te
doen", zei de paus.
BIJ zijn bezoek aan het arme Sao
Salvador da Bahla heeft de paus alle
maatschappeljke groeperingen opge
roepen om rechtvaardige sociale
structuren te scheppen via diep in
grijpende en moedige hervormingen
op basis van beginselen die voorrang
geven aan de menselijke waardig
heid Wie veranderingen probeert te
realiseren door middel van geweld
riet geen blijvend resultaat en de
mensen vinden er geen baat bij, aldus
de paus. „Ieder van u moet in dit
historisch uur zijn keus maken.",
voegde hij eraan toe.
„In haar sociale leer geeft de katho
lieke kerk geen concreet politiek of
economisch model, maar duldt zij
een richting aan, waarin de mens en
zijn waardigheid in alle sociale activi
teit centraal wordt gesteld" zei de
paus.
In Brazilië maken regeringskringen
zich al op om straks aan te tonen dat
wat de paus gezegd heeft over sociale
gerechtigheid precies hetzelfde ls als
wat de regering van president Flguei-
redo altijd zegt. Maar dit zou kunnen
onderstrepen dt de regering eigenlijk
vreselijk in haar maag zit met de
pauselijke speeches en alles wil doen
om het effect ervan te verkleinen.
Van
kerkredactie
ANTWERPEN Evenals in
Nederland is na ook in Vlaams
België een evangelische alli
antie opgericht. Deze evange
lische alliantie Vlaanderen
(EAV) wil alle evangelische
christenen samenbrengen in
een werkgemeenschap van ge
lovigen. Met erkenning van ei
kaars theologische aecentsver-
schillen wil men zoveel moge
lijk samen doen, wat samen
gedaan kan worden. Voorsit-
ter is ds. Jean du Meunier uit
Mechelen en secretaris ds. B.
C. Carp nit Antwerpen, beide
van de verenigde protestantse
kerk. Van de EAV kannen zo
wel individnele christenen sis
plaatselijke gemeenten, kerk
verbanden en organisaties
deel uitmaken.
S6UM (ANP) L
mtruste remons
VeegV>heeft in e
mgrijMte geschi
BU8SUM (ANP) De vereniging van
verontruste remonstranten „Waakt
en WeegV^heeft in een verklaring de
belangrijkste geschilpunten met het
dagelijks béstuur van de remon
strantse broederschap aangegeven.
Ze blijken' allemaal betrekking te
hebben op dë verhouding van kerk en
politiek.
De verontruste remonstranten zijn
tegen de steun (via het anti-racisme
fonds van de wereldraad van kerken)
aan wat zij „zogenaamde bevrijdings
bewegingen" noemen. Zij zetten
vraagtekens bij de hulp aan onderge
doken christenen van Turkse natio
naliteit en achten de hulp aan illegale
buitenlandse werknemers onaan
vaardbaar. De totstandkoming van
een internationale rechtsorde en
handhaving van de rechtsstaat in ei
gen fand rijn voorwaarden opi God te
kunnen eren en dienen, aldus „Was*
en Weegt".
De diakonale commissie van de n
monstrantse broederschap heeft op
geroepen om de christenen die vil
Turkije naar Nederland gekomé
zijn, te helpen „ongeacht het belek
dat de overheid meent in deze
moeten voorstaan". De verontnuf
remonstranten zien in deze oproep
handhaving van de rechtsorde en dl
eerbiediging van het overheidsgezN
in het geding.
„Waakt en Weegt" is verder van n*
ning, dat de 1-novemberwet, die mé
steun van de oppositie langs legzk
weg tot stand is gekomen, uitgevoerd
moet worden. „Wetten kunnen hard
wellicht onbarmhartig zijn, daarom
zijn zij nog niet onrechtvaardig." Dt
vereniging pleit voor het schepper
van gunstige voorwaarden van remt
gratie van buitenlandse werknemers