Wat voor en tegen Youth for Christ is Bezoek aan Maria-heiligdom is voor paus hoogtepunt voorlopig/ Trouw VANDAAG VOORBIJGANGERS Comité Antirevolutionaire Christen Democraten 1980 UIT DE KERKBLADEN Een geslaagde vakantie MM ZATERDAG 5 JULI 1980 KERK 2 door A. J. Kiel Omdat ik denk, de brochure „Vrije keuze van het COC (over: „Hoe binnen Youth for Christ homoseksualiteit wordt onderdrukt") voorlopig niet binnen handbereik te hoeven hebben, pak ik het geschrift op om het in mijn boekenkast te leggen. Er valt een bloknootvel uit, waarop ik een paar aantekeningen heb gekrabbeld. Ik kan ze nog ontcijferen/er staat: COC wil YfC afbrengen van bijbelse visie op homoseksual. YfC heeft gebed van chr. gem. nodig. Ik weet meteen weer, wanneer ik dit noteerde. Het was op een zaterdagavond, tijdens een radio-uitzending van de EO. We werden opgewekt om voor Youth for Christ te bidden, maar ik besloot een artikeltje te vervaardigen, waarin ik wilde opmerken dat ik me van Youth for Christ helemaal geen visie op homoseksualiteit kon voorstellen, laat staan een bijbelse visie. Youth for Christ zit nog ver uit de buurt van een afgeronde visie blijkens een mededeling van dominee Pieter Boomsma, de directeur van deze christelijke jeugdorganisatie, gedaan in diezelfde brochure van het COC: „Een werkgroep is intern op gang gekomen, opdat op basis van verantwoorde bestudering van het onderwerp, op alle niveaus van de beweging bezinning kan plaatsvinden." Toch begreep ik best, waarom de EO het had over de bijbelse visie van Youth for Christ op homoseksualiteit: omdat Youth for Christ in de praktijk wèl een visie hanteert; een visie die in de, wat we noemen, evangelische hoek zit en neerkomt op het niet aanvaarden van de als zondig beschouwde homoseksualiteit. Ik was van plan te schrijven dat de homo's waarschijnlijk het verdoezelen van die visie nog erger vinden dan die visie zelf en ik nam me voor, in dit verband COC'er Frank Duivenvoorde te citeren, die er in de brochure op wijst dat Youth for Christ niet praat over controversiële onderwerpen en daar zelf ook geen mening over heeft, maar alleen een mening over je relatie tot God. Dit stukje is nooit uit mijn pen gekomen en dat dit vandaag eindelijk toch gebeurt, is omdat ik een boekje moet aankondigen, waarin het voor en het tegen van Youth for Christ netjes op een rij staat. Dit boekje heet: De groten met de kleinen (ondertitel: Over de jeugd in de kerk) en is samengesteld uit eerder gepubliceerde opstellen van Maarten Hooymeijer, die een adviserende funktie in het hervormd jeugdwerk heeft gehad. In een van de hoofdstukjes constateert Maarten Hooymeijer dat er grote belangstelling bestaat „voor Youth for Christ, Navigators, EO-jongerendagen enz." Dit brengt hem ertoe, achtereenvolgens op te sommen wat hij positief waardeert in Youth for Christ en verwante bewegingen, en wat hij daarin als negatief ervaart. Er komt nu een fors citaat: Positief bij Youth for Christ enz. beoordeelde ik de authentieke en moderne spi ritualiteit, tegenover een heleboel middelmatigheid in gestyleerde en beheerste liturgieën. de extase, de zielsverrukking, tegenover de verkilling en verstar ring in de kerken werkelijke beweging, tegen over het geordende instituut met z'n ambten en kerkorderegels de spontane, eenvoudige getui genissen, tegenover de verstande- lijk-wetenschappelijke verkla ringen een grote betrokkenheid en aanwas van nieuwelingen, tegen over de vrijblijvendheid en ver grijzing in de kerken de pogingen een nieuwe levens stijl te creëren, op grond van de bijbel, tegenover de vermateriali- sering van het leven van veel kerk leden het missionaire élan voor de eigen omgeving, tegenover het missionaire élan voor andere we relddelen (Youth for Christ heeft tenminste het onderwerp evange lisatie weer op de kerktafels ge legd, terwijl het begrip zending zoiets als de „ver-van-m'n-bed- show" was geworden). Negatief bij Youth for Christ enz. beoordeelde ik dat het allemaal en allermeest op 't hart, op 't innerlijk aan kwam, de rest kwam dan vanzelf wel, terwijl we in de kerken leren, dat het niet alleen op persoonlijke bekering aankomt maar even noodzakelijk om de vernieuwing van de wereld gaat. het isolement van de eigen, fij ne groep, terwijl de kerken toch altijd weer rekening houden en openstaan voor de velen, de scha-, re, het hele volk. de opdringerigheid van het mo ment, terwijl de kerk een veel lan gere adem heeft wat de voortgang van het evangelie betreft. Pasto raat uitoefenen is niet zomaar een moment, maar dat is een hele tijd mee-oplopen. de zogenaamde eenvoud, over al antwoorden op hebben, terwijl we in de kerken weten hoe weer barstig de vragen en problemen zijn, hoe moeilijk 't is om Je weg met vallen en opstaan te gaan. Zo eenvoudig is 't evangelie nou ook weer niet. Ik heb het vermoeden dat de COC'ers vinden, dat de heer Hooimeijer veel te slapjes tegen Youth for Christ optreedt, maar deze schrijver heeft méér aan zijn hoofd en in zijn boek. Dat ik niettemin de brochure van het COC en de opmerkingen van Maarten Hooymeijer bij elkaar hark, is omdat ik in die brochure eveneens het voor en tegen van Youth for Christ ben tegengekomen. Uit de „getuigenissen" in de brochure blijkt telkens dat homoseksuelen zich aanvankelijk gekoesterd hebben in de warmte en geborgenheid, die Youth for Christ hun bood. Dat willen ze best weten. Ze knapten er op af, toen zij.'merkten dat ze hier met hun geaardheid in de knoei bleven zittemOm een, naar ik gemerkt heb, hier en daar levend misverstand weg te nemen: de overstap van Youth for Christ naar de wereld van het COC hoeft geen afvalligheid in te houden. Freek Pol in de brochure: „Mijn geloof heb ik niet overboord gegooide Ik ben aangesloten bij de baptistengemeente in Utrecht. Ik ben daar volledig opgenomen; men weet dat ik een vriend heb." „De groten met de kleinen" van Maarten Hooymeijer is een uitga ve van Voorhoeve, Den Haag (80 pag„ prijs 12 gulden). De brochu re van het COC krijgt men franco thuisgestuurd na storting van 6,90 op giro 570 348 t.n.v. pen ningmeester NVIH-COC, Amster dam. Len Munniks tekening is uit de brochure overgenomen. ZE HEBBEN EEN GOD Verheugt u met Jeruzalem, en juicht over haar allen die haar beminnen. Deel haar vreugde met haar, allen die over haar treuren. Opdat gij zuigt en verzadigd wordt aan de overvloed van haar borst, opdat gij u vol genot laaft aan haar heerlijke boezem. Want zo heeft de Heer gesproken: Kom aan! Ik stuur de vrede naar haar toe als een rivier, als een bruisende stroom de heerlijkheid der volken. Uw kinderen zullen op de heup gedragen worden, geknuffeld op de schoot. Zoals één die zijn moeder troost, zo zal Ik u zelf troosten, aan Jeruzalem zult gij getroost worden Uit dit gedeelte kan gezien worden dat God God is, de Andere. Hij heet heel mannelijk Vader, maar wat dat vaderschap inhoudt is één en al vrouwelijke tederheid en liefde. Die liefde geldt hier mensen die weliswaar uit den vreemde (de ballingschap) zijn teruggekeerd. maar toch nog „niet thuis" zijn. Ze voelen zich vervreemd in dit bestaan. Maar de stroom van vrede en welzijn komt er al aan. Ze hebben een God. (Jesaja 66, vers 10 en verder). APARECIDA DO NORTE (AFP, DPA, ANP) Evenals ADVERTENTIE DE BHAGWAN cv«,Q Wie wat wil weten over de omstreden, opvallende, 'oranje' Bhagwan uit Poona, India, kan volop terecht in het nieuwe nummer van VOORLOPIG: Lieke Frcse (ex-IKON medewerkster, net terug uit Poona): Ik vond er iets ongelooflijk moois, a Deva Siddhartha (ex-r.k. priester): 'Religie leeft alleen zolang een levende Meester deze Je voorleeft.' a Drs. Anneke Geense: De mystieke visie, karakteristiek voor het Oosten, en de profetische visie van het Westen. a Dr. R. Kranenborg: Bhagwan is scherp, in zijn analyses van mens en wereld eh Zet je aan het denken. Maar ook verder zet dit nummer aan 't denken: a Prof. dr. J. de Graaf: Christenen voor het Socialisme lijken geen neo- marxisten te kennen, a Gerard Rothuizen: Geluk hangt echt niet voor de pluk. a Dr. L. Schuurman over; Ter Schegget, 'Kernwoorden bij Marx', a F. J. Strausz in de karikatuur. Naam bij eerdere bezoeken aan Mexico, Polen en Ierland heeft de paus van de gelegen heid gebruik gemaakt het grootste Maria-heiligdom van het land te bezoeken. In Brazilië ls dat te vinden ln het stadje Aparecida, waar met het oog op de talrijke bedevaartgangers de grootste kerk ter wereld is neergezet. SnfinninPPIl In 1947 begon men dit gevaarte te ^F4""""^" bouwen en het is nog steeds niet helemaal af. Sao Paulo ls ln de Braziliaanse kerk samen met het bisdom van Dom Hel der Camara het meest bekend om de consequente verdediging van de rechten van de arbeiders. Onlangs konden stakende arbeiders geheel tegen de zin van de autoritei ten gebruik maken van kerkgebou wen voor hun vergaderingen. VTaagt próefnummer/wil abonnement f 32,60 per jaar (studenten f 23,05). Opzèndën (in open envelop) aan Maandblad VOORLOPIG. Antw.no. 101, 2600 VC Delft. Geen postzegel. Inmiddels plukken veel mensen van het bezoek van de paus zoete vruch ten. Er ls een krankzinnige souvenir- handel ontstaan, vaantjes, sleutel hangers, tassen, t-shirts, zoutvaatjes, onechte bankbiljetten, boeken, gram mofoonplaten met de hit: „Gezegend, Johannes van God, ons volk omarmt U". Men kan zich laten fotograferen naast een levensgroot kleurenportret van de paus en men kan een plaatsje aan ramen langs de route huren waar voor bedragen van tien tot twintig duizend gulden werden betaald, zij het Inclusief drankjes. De paus was in Aparecida nadat hij in de grote industriestad Sao Paolo de arbeiders had toegesproken over de sociale leer van de kerk die gerech tigheid voor allen eist, maar geweld en klassenstrijd afwijst. De spanningen tussen rechtse groe peringen en linkse kerkelijke perso nen zijn door het pausbezoek aange wakkerd. Helder Camara werd met de dood bedreigd en in Sao Paulo werd een adviseur van kardinaal Ams en advocaat voor de stakers door messteken zwaar gewond. „Dat gebeurt als je hier voor gerechtigheid werkt," verklaarde mgr. Celso Quei- roz, hulpbisschop van Sao Paulo. De paus hoorde ln Sao Paulo een toespraak van de vakbondsleider Waldemar Rossi, tevens een lid van de commissie voor Gerechtigheid en vrede. Rossi zei: „In Brazilië wonen 40 miljoen migranten-arbeiders, vijf miljoen wonen er in krottenwijken. Veel boeren zijn door rijke landeige naars van hun grond verjaagd. Brazilië ls wereldkampioen in be-* drijfsongevallen en mensen moeten hier soms 16 uur per dag werken. In Brazilië strijden wij voor rechtvaar dig loon, vrije vakverenigingen en ADVERTENTIE Niet opgejaagd door economisch individualisme, maar evenmin slaaf van da geweldfilosofle van het socialisme, willen we in het kader van het CDA bouwend, constructief en vooral dienend het eigen antirevo lutionair geluid laten horen. Ons Coniftó zet zijn werkzaamheden voort. Steunt onze actie met uw adhaesie en bijdrage. Giro 3050 Am robank NV Dordrecht. Rek.nr. 41.75.37.778. Adres van het Comité: Parkstraat 10 Zwolle 8011 CJ. Niet met Rood alleenl voor een einde aan de onderduk- king." Smeekbrief In een smeekbrief die openbaar werd gemaakt hebben verder moeders van personen die zijn verdwenen in Ar gentinië, Chili en Uruguay of die daar zonder vorm van proces vastzitten, een beroep gedaan op de paus om voor hen tussenbeide te komen. Tijdens een ontmoeting met religieu zen heeft de paus zich onder voorbe houd akkoord verklaard met groeien de nieuwe vormen van vaak kleine leefgroepen van religieuzen die mid den tussen de mensen leven. Hij waarschuwde hen echter om nauw contact met oversten en blsschopen te onderhouden en zich verre te hou den van politiek radicalisme. Na bezoeken aan Porto Alegre. Curi- tiba en San Salvador de Bahia reist de paus naar Recife, het bisdom van Helder Camara. OEén-ouder-gezinnen, 4-9 augustus, Den Alerdir.ck, Laag Zuthem (tel. 05290-541). •Terugblik en vooruitblik, voor ge scheiden mannen, 4-8 augustus, Dijk en Duin, Wilhelminalaan 2, Hoorn (tel. 02290-14941). •Gescheiden vrouwen. Ervaringen uitwisselen, 4-8 augustus, Vredeveld, Zeegse (Dr.) (tel. 05921-1948). ADVERTENTIE De suikerboHenbekker weer op de tv! aanstaande woensdagmiddag (NCRV) en daar na nóg drie maal. Nog steeds in de boekhandel de 7-delige boekenserie van W.G. van de Hulst over de dikke goedzak. Elk 114 blz., boordevol met de originele tekeningen van W.G. van de Hulst Jr. Per deel 8.50. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Dronten: W. F. Stoel te Gaasperdam; te Wildervank: B. A Nieuwenhuijse, kand. te Drachten. Aangenomen naar Zijderveld: L. van Wingerden kand. te Hardinxveld-Gie- sendam; naar Rijssen: P. Koeman te Oene. Bedankt voor Genemuiden: L. H. Oosten te Wouterswoude GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Ulrum-Houwerzijl: H Knigge te Langeslag: te Blokzijl: C. de Putter, kand. te Kampen. Bedankt voor Zwijndrecht-Groote Lindt: T. S. Huttenga te Ferwerd en Hallum. GEREF. KERKEN Beroepen te Velp: K. Dijk te Haren (Gr.). GEREF. GEM. IN NED. Beroepen te Chilliwack (BC, Cana- j da): M. van Beek te Opheusden Uitgeverij G.F. Callenbach - Nijkerk A. B. HSSIGF waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Dordts Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leldse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga - Oirecleur ing. O. Postma HOOFOKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam lel. 020-913456 telex 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned. Credietbank Rekeningnr 23 00 12 574 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (abonnementen en bezorging) tèl 010-115588 (redactie) tel 115700 (uilsluitend voor advertenties) Westblaak 4 Rotterdam REGIO OEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen Per maand 16,98 Per kwartaal 50,95 Per half jaar 101.90 Per jaar 201,60 Advertentietarieven op. aanvraag Telefonische abonnementenop drachten (zie adressen boven) Opgave familieberichten 9-19.30 van maandag t/m vrijdag. Op' zondag van 18-20 uur telef 020- 913456 Opgave mim-advertenties tel 020-936868 ot schriftelijk aan Mmi-Adv aldelmg. postbus <433 1000 AK AMSTERDAM Adreswi|z«gen uitsluitend schnf- teii|k aan onze Amsterdamse adressen W. J. Reder in Hervormd Arnhem: Ieder jaar opnieuw beleven wij om deze tijd de traditioneel geworden massale uittocht naar fraaie gebie den in eigen land en daarbuiten. Of we naar een camping trekken of de voorkeur geven aan het meer comfort biedende pension, Rasthaus of hotel, het ls „de natuur" die onze moeheid verdrijft en onze vitaliteit herstelt. Geen pilletje of poeder, geen tonicum of pleegzuster bloedwijn kan onze opgehoopte stress teniet doen en nieuwe krachten schenken zoals zon neschijn en fris geurende boslucht of de prikkeling van het zeewater ditr vermogen. Maar wij hebben ons nog nooit serieus afgevraagd hoe het ver der moet gaan wanneer „de natuur" niet meer bij machte zal zijn ons nog langer ter zijde te staan. U denkt misschien: dat gebeurt nooit, want dit Godsgeschenk is er altijd geweest .en zal altijd blijven bestaan. Maar deze gedachtengang heelt in 1980 weinig bestaansrecht meer. Want wij met ons allen zijn al jaren druk doen de ons natuurlijke leefmilieu syste matisch af te breken.Wij vinden het immers volkomen normaal wan neer door de aanleg van duizenden kilometers autowegen het"landschap wordt ontregeld en de stilte wordt verstoord. Wij accepteren een con stant toenemende luchtvervuiling boven onze woongebieden en schud den braaf het hoofd als wij vernemen dat de Rijn alweer zouter is geworden en het aantal giftige stoffen in dit open riool opnieuw is toegenomen. En zien wij in het t.v.-joumaal dat een nieuwbouwwijk in Lekkerkerk onbewoonbaar blijkt omdat bestuur lijke kortzichtigheid heeft toegelaten dat levensgevaarlijk industrieel afval gedumpt werd op plaatsen waar en kele jaren later jonge gezinnen moes ten wonen en kinderen gingen spelen, dan vinden Wij dat heel erg, maar wij beseffen blijkbaar ook dan niet dat ons eigen milieu al sinds jaren vak kundig vernield wordt. Wat denkt u waar al het atoomafval blijft wanneer wij kernenergie op groter schaal gaan toepassen voor de opwekking van elektrische stroom? De onzorgvuldig heid waarmee enige jaren geleden bij de KEMA is omgesprongen met dit afval doet voor de toekomst het erg ste vrezen Of gelooft u nog steeds in het wonder van de onvermijdelijke oplossing? Het kan zijn dat u nu de wenkbrauwen fronst en denkt: dat zijn toch geen problemen waarmee de Uit 121, het informatiebulletin van de r.k. kerkprovincie. kerk zich moet bemoeien? Dat is im mers de taak van de.dames en heren politici! Een klein beetje gelijk heeft u wel, maar de praktijk bewijst steeds opnieuw dat deze mensen niet opgewassen blijken tegen de ingewik kelde problematiek van onze techno logische samenleving. Het gaat hier niet om het bouwen van een brug of de aanleg van een voetgangersdo mein, het gaaUbij de toepassing van kernenergie om processen waarbij krachten vrijkomen waarvan de ver nietigende uitwerking nog eeuwen door gaat. Hoe kunnen wij dat in 1080 verantwoorden tegenover onze kinde ren en hun kinderen? Als kerk heb ben wij de plicht om hulp te bieden wanneer zich in onze omgeving een ramp voltrekt dat vindt u toch ook? En vindt u niet dat deze plicht zeker ook bestaat wanneer het erom gaat een ramp te voorkomen? Wanneer u straks aan zee of in het bos of mis schien in de Alpen geniet van wat een ongeschonden natuur ons kan bie den, probeert u dan in de rust en de bekoring van uw omgeving eens na te denken over de zin van het leven wanneer ons land één groot Lekker kerk is geworden. Zo een overpein zing kan zeer vruchtbaar zijn. Uw vakantie is dan in meer dan één op zicht een geslaagde vakantie en dat is de moeite wel waard! Luipaard vier Rijken, die geweest zijn, in zich zal verenigen. „En het dier, hetwelk ik zag, was gelijk een luipaard" dat is Griekenland - „en zijn voeten wa ren als berenvoeten" dat is Perelë „en zijn mond was als de mond van een leeuw" dat is Babel „en de draak gaf hem zijn kracht en zijn troon en grote macht" (Openb. 13 2; Luther). Wij moeten de wereldpolitiek ln het Midden-Oosten'thans in het profeti sche Woord lezen. Het snelle Griekse luipaard b.v. herinnert ons historisch aan Alexander de Grote, die toch in 12 Jaren tijd de gehele toenmalige wereld veroverde en toen plotseling stierf. Maar is de huidige wereld dan niet ook vervuld van dit snelle lui paard? Iedere dag spreken alle kran ten, radio, de pers over Griekenland. In welke vorm? De Olympiade! Het Olympische luipaard! Is het toevallig, dat de Olympiade nu een politiek feit is, van wereldwijde allure, i.v.m. de wereldcrisis die met Rusland is ont staan? U moet achter de Olympiade niet gewoon maar een sportfestijn zien. Het is niet zo onschuldig! Mij is het plotseling duidelijk geworden, waar om uitgerekend de 11 Israëlische sportlieden bij de Olympiade in Mün- chen 8 jaar geleden, juist daar, wer den vermoord: Omdat zij als zonen van Israël, wellicht onwetend, aan Zeus, de afgod hebben geofferd. Het zou het beste zijn wanneer de Olympische spelen ln hun huidige vorm voorgoed verdwenen. ZIJ zijn reeds tientallen Jaren een struikel blok op de weg naar universele ver zoening. Het zijn platte, gevaarlijke nationalistische spelen waarin staten elkaar trachten te overtroeven vla hun zogenaamde sportprestaties. Wanneer het Amerikaanse ijshockey- team de Russen verslaat, gaat onder oorverdovend krijgsgeschreeuw de vlag omhoog en de vice-president (Mondale) veegt voor de T.V.-lampen een nationale traan uit het oog. En de Russen trachten sóms, via beroeps krachten onder het mom van ama teurs, de gouden plakken weg te pik ken. Dan gaat er weer een nationale vlag omhoog. Terwijl de ene Pool (sinds enkele jaren in Amerika) de winnende goal schiet „voor Ameri ka", wint een andere Pool (tegen zijn zin gedomicileerd in Rusland) de gou den plak „voor de Russische vlag". Het is allemaal nep, allemaal vulgair- nationallstisch beperkt. Het stijft de volken in hun bekrompen grensge voelens; ln hun agressieve territori um-drift: „Brittania rules the waves"; „Deutschland über Alles"; „Wien Neerlands bloed door de aderen vloeit"! Brigitte (de Surinaamse zwem-ster) wlnt voor het Nederlandse volkslied de plak! Het is allemaal te gek om los te lopen. En, zoals altijd, wordt deze agressieve competitie tus sen grenzen en vlaggen bedekt met „de edëie sport" en versierd met lampions en fakkels. mooie praatjes over rie. Uit zijn reisverslag ln De Refor matie: Toen een ouderling in Seoel mij op zondag 11 mei door deze enorme we reldstad van acht miljoen Inwoners reed, zei hij: Kijkt u eens hoeveel mensen hier over straat lopen met hun bijbel en gezangenboek! Tien jaar geleden zou niemand dat nog gedacht hebben. Nu telt deze stad twee miljoen christenen. Steeds meer winkels gaan op zondag dicht, van mensen die Christus hebben leren kennen en dat ook op zondag laten merken door geen zaken meer te doen. Het zou wel eens kunnen zijn dat er in geen miljoenenstad zo veel oprechte aandacht voor het evangelie is als in deze stad. In elk geval is Korea ln het Verre Oosten het land met de meeste christenen. Hun aan tal ligt reeds boven 20% van de totale bevolking. Veruit de meeste christe nen vindt men in de lagere kringen van de bevolking. In de steden is de groei van de kerken enorm, op het platteland veel minder, omdat het heidendom hier hardnekkig is en zich niet gemakkelijk laat wegdringen. De Boeddhisten zitten niet stil en probe ren nu ook in de steden meer vat op de mensen te krijgen. Ik hoorde dat ze zelfs met een eigen gezangenboek werken, terwijl vroeger het lied in hun godsdienstoefeningen helemaal geen plaats had. Of het zingen dus ook een geweldige kracht bij de evan gelisatie kan zijn! Op 43-jarige leeftijd is in een zieken huis te München overleden de r.k. theoloog August Bemhard Hasler. Hij kreeg in 1976 internationale faam door zijn proefschrift over het ont staan van het dogma van de pauselij ke onfeilbaarheid. ADVERTENTIE Dezer dagen verschenen: Dr. G. Puchlnger COLIJN EN HET EINDE VAN DE COAUT1E II 922 blz., geb. f 185,- Da geschiedenis van de kabinetsforma ties 1925-1929. Een buitengewoon inte ressant standaardwerk voor ieder die geïnteresseerd is in de parlementaire geschiedenis. deel 8 (2e druk, 602 blz.) is nog beperkt voorradig Prijs 66,50 Dr. A. Luwel DE TECHNOCRATIE 104 blz.. 14,90 Theorie en beweging Een geschiedkun dig overzicht over het ontstaan en de ontwikkeling van de technocratie. Waar ligt het ontstaan en is het een beweging of een ideologie? Serie Verklaring van een bijbelge deelte Jan Bonda DE VROUW EN HAAR ZAAD 200 blz., 24,- Drs. Hans van Leeuwen ZEFANJA 144 Wz.. 17.50 Dr. N. A. van Uchelen EXODUS 1-20 96 blz 17,50- Verkrijgbaar in de boekhandel. Aandacht voor de Olympische Spe len in de kerkelijke pers. Het meest curieus in Beth Shalom - Nieuws uit Israël, een maandblad van evangelist Wim Malgo; Openbaring 13 2 leert ons, dat het laatste Rijk het laatste dier de kenmerken van de vier dieren, van de Wegbezemen Dominee Barthold van Ginkel is (zij het op totaal andere gronden) even min gecharmeerd van de spelen, blij kens zijn ontboezeming in Nieuwe Steramen, het blad van de vrije ge meente: Het olympische vuur is op deze ma nier de voorbode van de atoombom. Weg ermee! Een echte Olympiade zou moeten worden opgericht tussen sportmensen, die hun prestaties ko men tonen zonder vlag en zonder grens, zonder agressief nationaal ge schreeuw. De muziek zou feestliede ren moeten begeleiden die spreken van komende Verenigde Staten van de Wereld. Er zou een Olympische vlag moeten worden gehesen: een symbolische Wereld-vlag. De sport mensen zouden (symbolische) passen moeten ontvangen als „wereldbur ger"! Zó zouden deze Spelen een Dy namiek kunnen ontplooien naar uni versele verzoening! Wat mij betreft: in Moskou niet; nergens niet; nergens niet! De oude spelen moeten worden weggebezemd; meegegeven met de vuilnisdienst. Zij zijn een ramp voor de wereld. Seoel De (vrijgemaakt-gereformeerde) prof dr. J. Douma was in Korea.voor gast colleges aan een theologisch semina- ADVERTENTIE ONTDEKKINGSTOCHTEN DOOR DE LANDEN VAN OE BIJBEL Géén opgeschroefde „pelgrimsreizen volgestopt met toe- ristische humbug en vrome kitsch, die beledigend zijn voor je «f.fztrv* geloof én je gezonde verstand' Wil TH eologlsch israntwoorte A rcbeologlsch Interessants C nltereel batennraUamte I sraai THACIR A aires een boeiend programma van individuele en geheel verzorgde groepsreizen naar. EGYPTE - ISRAËL - TURKIJE - GRIEKENLAND - ROME. THACIR-Reizen zijn zeker niet geschikt voor iedereen, maar wèl voor mensen, die niet van plan zijn om zich heidense knollen voor christelijke citroenen te laten verkopen' Kortom: THACIR biedt reizen met een eigen karakter! Bestel nog vandaag onze uitvoerige brochure zonder kieme etterties bij Oekumenleche Relsstlchtlng „THACIR", Europalaan 14, 3844 AV HARDER WIJK. Telefoon. 03410-21989. (U mag ons ook 's avonds en op zaterdag bellen. Wij zijn maar klem. daarom moeten we beter ons best doen!)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2