Middag op relaas van Rode Plein, een proces VLOOIEN PLAAG? L Vliegvakantie naar de zon, al uw filmpjes naar de maan. Leven Mata Hari als feuilleton ROXASECT Van der Kooy beste orgelimprovisator UUHENDODER Para en de kunst van het vliegwerk Knap gemaakte televisiefilm op VARA En dan nog Tonny Foletta overleden KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET R H S M w>f yVK fORrt door Jan van Galen Natalja Goranjewskaja (Monica Bleidtreu) wordt na haar arresta tie aan een verhoor onderworpen. Toekomstplannen voor tv-drama Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM Hoewel men bij de meeste omroepen nog uiterst geheimzinnig doet als er wordt gevraagd naar de toekomstplannen voor de na bije toekomst, oftewel het ko mende winterseizoen, kan toch bij stukjes, en beetjes een beeld worden gevormd van het te verwachten Nederland se televisiedrama. Voor de KRO gaat John van de Rest een driedelige feuilleton regisseren over het leven van de in de Eerste Wereldoorlog gefusilleerde Neder landse spionne Mata Hari. Dezelfde omroep brengt in de herfst de driede lige serie „Rouw pas Elektra", onder regie van Van de Rest op het scherm. In beide series is de hoofdrol wegge legd voor Josine van Dalsum. Ook is onder Van de Rests regie Antigone van Anouilh te verwachten. Deadline heten de zes afleveringen over het spannende leven van een redacteur, die de journalist Ruud Groen vopr de AVRO op papier zette en waarmee hij tevens zijn debuut op gebied van het schrijven voor televi sietoneel maakte. Rob Herzet regis seert dit. Verder zijn bij de AVRO te verwachten de enkele spelen „Kruis of munt" (naar Louis Arp), Video en Julia en „Als de lente komt". ADVERTENTIE Anders fietsen is óók je eigen Tour maken Speciaal vandaag Studio Sport Extra. Recht streeks verslag van de finale dames enkel tennis in Wim bledon. Ned 2 15.00 uur. Studio Sport Extra. Samen vatting van de vandaag verre den etappe van de Tour de France van Fiers naar St. Malo. Ned. 18.15 uur. Trooping the colour. Repor tage over, dé ceremoniële ge beurtenis van het jaar in Enge land: de parade op de verjaar dag van koningin Elizabeth. Ned 2 22.00 uur. Kerkepad '80. Een voor proefje van een tocht langs historische kerken die morgen weer door honderden gevolgd zal worden. De toch gaat langs Middelburg, Serooskerke, Vrouwenpolder, en Veere. Ned. 2. 22.50 uur. Het dossier Krijn ter Braak regisseert voor de VPRO Het Dossier, naar een script van Rutger Kopland. De NCRV gaat voort op de ingeslagen weg van de enkele televisiespelen. Orlow Seunke maakt een tv-bewer- king van het verhaal „De smaak van water", dat geschreven werd door Dirk Ayelt Kooiman. Aart Staartjes regisseert Het Kerstgeschenk. Bob Löwenstein regisseert Overstappen naar een verhaal van Norman Smy- the. Gerard Rekers regisseert het blijspel Lucky Strike en „Met de com plimenten van God" over Jan de Lief de, een sociaal bewogen man uit de vorige eeuw. Het spel „Mijn vriend de moordenaar" naar Marnix Gijssen is een co-produktie met de BRT. De NCRV is verder als co-producent opgetreden bij een Nederlandse speelfilm die gebaseerd is op drie verhalen van de schrijver R. J Pes- kens pseudoniem van de uitgever Geert van Oorschot. De verhalen zijn: Uitgestelde vragen. De zaak-Van der Putten en Mevrouw Kathrien. Hollandia Filmprodukties zal de film eerst in september in de bioscopen vertonen. Ongeveer een half jaar na de première zendt de NCRV de delen afzonderlijk uit. Hollandia Filmpro dukties zal ook Twee vorstinnen en Mijn tante Coleta gaan verfilmen. Regisseur Bram van Erkel is verder bezig aan de voorbereiding van een achtdelige televisieserie naar het boek Armoede van Ina Boudier-Bak- ker. Peter van Gestel maakt de scripten. De NCRV begint het nieuwe tv-sei- zóen met een herhaling van een ver korte versie van De Kleine Waarheid De Engelse regisseur Andrew Wilson is in opdracht van de TROS bezig met een zesdelige serie „De fabriek' genaamd, die pas in 1981 op het scherm komt. Hans Keuls schreef de teksten. Van Dimitri Frenkel Frank is nog te verwachteh Herendubbel. Komende herfst zal de TROS dan toch echt de langverbeide zes roman tische vertellingen, gebaseerd op ver halen uit Decamerone, Canterbury Tales en Heptamerone, op het scherm brengen. Regisseur: Jan Keja. De VARA is druk bezig met_een oor spronkelijk voor televisietoneel ge schreven serie over allerlei verwikke lingen van een familie. Verschillende Nederlandse schrijvers en regisseur werken aan dit project, waarvan de eerste aflevering waarschijnlijk in maart op het scherm zal komen. Om dat de serie uit twaalf delen bestaat en er nog geen passende naam voor het geheel is gevonden is de voorlopi ge naam „De twaalfdelige serie". Verdfer heeft de VARA nog een aantal enkele spelen op het repertoire, zoals Avondrood, in samenwerking met het Werkteater, En nou ik, in samenwer king met toneelgroep Centrum en Achter Glas v&n filmregisseur Ab van I peren. De acteur Piet Hendriks wordt de spil van een televisieserie van zes delen, die de naam .Een man alleen" krijgt. De serie wordt geschreven door Frans Boelen. Jan Riem en Jan boerstoel Het basisgegeven is ontleend aan het leven van Piet Hendriks zelf. Ook Veronica is bezig met het produ ceren van een éigen televisiedramase rie naar verhalen van Herman Pieter de .Boer. Regisseur is Hemmo B. Drexhage. Documenten Dieter Wedel heeft aan de hand van authentieke documenten een film ge maakt die niet alleen geloofwaardig overkomt, maar ook een verbinding legt met het sociale en politieke kli maat in de Bondsrepubliek. Om die lijn te trekken laat hij naast de beel den van de Russische gang van zaken de kijker ook zien hoe de filmploeg het maken van een dergelijk verhaal op de set beleeft. Tussen de opnamen door en tijdens de pauzes gaan came ramensen en acteurs met elkaar in discussie over het socialisme, de poli tiestaat en vrijheid van meningsui ting. Het resultaat is dat de kijker de tijd krijgt om met de acteurs, de zojuist gespeelde situaties nog eens door te nemen. Dat werkt aan de ene kant relativerend, aan de andere kant maakt het de film ook indringender, omdat er gelegenheid ontstaat om te vergelijken met soortgelijke omstan digheden in Duitsland of Nederland. De spelers constateren Iedere keer weer dat het politieke klimaat in Rus land erbarmelijk is, maar tevens vra gen zij zich af of het in het westen wel allemaal zo veel beter is. Hoofdpersoon is Natalja Oorban- jewskaja (uitstekende rol van Monica Bleidtreu) die kort na haar arrestatie weer vrijgelaten wordt omdat zij een nog zeer jong kind heeft. Later wordt zij toch tijdelijk in een psychiatrische inrichting geplaast, omdat het „appa raat" van mening is dat zij labiel en schizofreen is. Die stelling is nergens op gebaseerd, maar wordt ter hand genomen om de sterke wil van deze jonge, politiek bewuste vrouw te breken. Eenmaal weer thuis tracht zij de af faire naar buiten te brengen. Zij schrijft brieven naar de hoofdredac ties van alle vooraanstaande dagbla den in het westen en voert een cam pagne onder vrienden en kennissen. Zij handelt uit een gevoel voor ge rechtigheid, niet vanuit het idee dat er ooit een eerlijk proces gevoerd zal worden. Tegen het einde wordt zij opnieuw opgepakt voor het versprei den van anti-Russische propaganda. Door het verhaal heen zijn beelden van het dagelijks leven in Moskou verweven. Het materiaal is uit het land gesmokkeld. De montage is ra zend knap. Een leek zal nauwelijks merken, waar echte en nagespeelde situaties in elkaar overlopen. HILVERSUM De VARA zendt morgenavond (Ned 2, 20.52 uur) een Duitse tv-film uit waarin de rechten en plichten van de Sowjet-bufger centraal staan. De kapstok voor het thema is een authentiek gegeven: een rechtszaak tegen een handjevol Russische intellectuelen die, na de inval in Tsjecho-Slowakije in '68, een politieke demonstratie hielden op het Rode Plein in Moskou. „Een middag op het Rode Plein" is een reconstructie van het (schijnpro ces dat tegen de demonstranten werd gehouden. In dè zomer van 1968 be zetten troepen van het Warschau pact het „vrije" Tsjecho-Slowakije. In het westen ontstond grote ontzet ting over de brute expansiedrift van de Sowjets. Achter het IJzeren Gor dijn was men over het algemeen te vreden. Op een klein groepje intellect tuelen en arbeiders na. Zij besloten de buitenwacht kenbaar te maken dat met deze daad de mensenrechten met voeten werden getreden. Lang duurde de vreedzame actie niet. De politie maakte korte metten met de actievoerders. Ze werden in elkaar geslagen en opgebracht. Na maanden lang vastgezeten te hebben hoorden zij variërend twee tot vijf jaar gevan genisstraf tegen zich eisen. Het pro ces was. naar verluidt, een schertsver toning. ADVERTENTIE Het Batz-orgel in de Utrechtse Domkerk, waarop gisteravond de deelnemers aan het improvisatieconcours in het kader van de Haarlemse Orgelmaand speelden. Haarlems concours in Utrechtse Dom door Jac. Kort UTRECHT De Nijmeegse organist Joost Langeveld is er gisteravond niet in geslaagd ook voor het derde achtereenvol gende jaar winnaar te worden van de orgelimprovisatiewed- strljd in het kader van de Haarlemse Orgelmaand. Amster dammer Jos van der Kooy werd door de jury, bestaande uit Marie-Claire Alain, Franz Lehrndorfer en Albert de Klerk, als de beste improvisator beoordeeld. Hij mag nu de wisselprljs, een clavichord, mee naar huis nemen. Aan het concours deden nog twee jonge organisten mee. de Duitser Egidius Doll en de Fransman Jacques Taddei. De wedstrijd werd dit jaar gehouden op het BStz-orgel in de Utrechtse Domkerk. v De thema's waarover geïmproviseerd moest worden, dit maal zonder aan een bepaalde vorm gebonden te zijn, waren van Cor Kee, die wel de nestor van de improvisatie mag noemen. Het waren pregnante gegevens, niet vrij van lastige kneepjes, maar toch vol muzikale mogelijkheden, die de kandidaat-winnaars naar vermogen hebben weten te benutten. Bij nummer 1, achteraf bleek dat Jos van der Kooy te zijn, viel op, dat hij wel virtuoos en onderhoudend te werk ging en ook zeer consequent zijn eenmaal gekozen stijl volhield, maar dat hij nog al eens de thema's de thema's liet en wel zeer lange, vrije tussenspelen maakte. Nummer twee, de Westduitser Egi dius Doll zette in met het eerste the ma in het pedaal, maar beantwoord de in het verloop van zijn spel niet aan de daarmee gewekte verwachtin gen. Zijn vorm was onduidelijk, zijn stemvoering troebel en ook ^ijn regis tratie vrij oninteressant. Kleurrijk Jos van der Kooy Duits Frappant is ook hoe goed de Duitse 'taal zich leent voor Russische stuk ken. De Duitser kan zich kennelijk goed inleven in de Russische mentali teit. Dat is al vaker gebleken. In het stuk komen grofweg twee partijen aan het woord: de beklaagden en de aanklagers. De laatste groep praat Duits op een manier zoals die met name verafschuwd wordt door men sen die de oorlog hebben meege- maakt. Bits, hard, autoritair, zonder WOGHSCldQ Fris was de aanpak van de derde kandidaat, de Fransman Jacques Taddei, die qua stijl verre de meerde re van zijn vorige collega was, zeer kleurrijke klavier- en registratiewis- seliftgen toepaste en zijp spel afsloot met een briljante fuga. De laatste kandidaat, de Nederlander Joost Langeveld die het in tien minu ten bekeken had, wist in die korte tijd toch een zeer goede indruk achter te laten. Hij kon uitstekend overweg met het thematisch materiaal en deed een orgelstuk horen met veel ritmische varianten en opvallende LljnCllSpGl klankcombinaties. Richard Hol, die er van 1869 tot 1888 muzikaal werkzaam was. Het was al leen zo jammer dat noch de Sinfonia van Fischer, noch de Fantasie „Aus Dunkel zum Licht" van Hol een per soonlijk karakter had dat de keuze van deze stukken kon motiveren. Epigonenwerk is er zoveel gemaakt (en verdwenen) dat het nauwelijks curieus genoemd kan worden dit soort muziek ten gehore te brengen. Joost Langeveld. die beide werken met verve vertolkte, had voor een internationaal gezelschap ais deze avond luisterde, toch beter wat per soonlijker Nederlands werk kunnen spelen, desnoods van niet-Domorga- nisten. DOXASECT tarvendoda Als u nel buis van vakantie niet meteer besprongen wilt worden door honcènge honde- of katte- vlooieri, rroet u vlak voor de va kantie eveh spuiten met Ook alcbende tegen mieren, kakkerlaken en ander kruipend ongedfère. Bij uw drogist: Jlfflh PHI|IPS-DUPHAR>NÉDERLAND B V. AMSTERDAM door STAN LUTZ AMSTERDAM Pira, of tewel Jenny Hazenberg, is een. Amsterdamse tunste- nares. Na haar opleiding schilderen en monumenta le vormgeving aan de AKI (Akademie voor Kuist en Industrie) te Enschede pro beerde zij enkele jaren als schilderes aan de jlag te komen. Maar langzamerhand kreegzij het gevoel dat ze, om werkelijk duide lijk-te maken wat zij wild» laten zien, dit met behulp van haar ei gen lichaam moest doen. Inmiddels is ze dan ook en be kende verschijning. Als eer zilve ren vogel stapt ze dagelijte door de Amsterdamse straten met wapperende vergane lappm om haar lichaam gedrapeerd en ge trokken. „Een vreemde vogel" zeggen de ogen van voorbijgan gers, maar Para laat zich hierdoor niet van haar stuk brenger., „De mensen vragen mij vaak wat ik bedoel, welke symboliek ik uit draag. Maar dat moeten :e zelf maar bedenken. Het gaat mj puur om de vorm. Het menselijk li chaam is een prachtig bouvwerk. De schoonheid van dit bouarwerk verdient het om geaccentueerd te worden." Verticale lijn Wat haar het meest bezighoudt is de verticale lijn, zoals ook deverti- cale lijnen van Gothische gebou wen haar intrigeren. Zeve» jaar geleden herstelde- zij het neo-go- thische monument de Haarlem merpoort in ere, ontdeed hat van alle in de loop der jaren oneigenlij ke toevoegingen en creëerde zo een ideale omgeving voor haar li- chaamsobjecten. Een lichaamsobject uit de „Gi> ger" periode. Para omhult haar lichaam met een tweede huid, eea plastic op tricot basis, dat zij tel kens met dunne lagen verf be* i spuit. Hierdoor ontstaat eea j transparante dieptewerking die de „huid" een insektachtige glant geeft. Die lichaamsobjecten zijn quaj^ vorm en materiaal geïnspireerd f door het werk van meerdere schil* rj ders. Het begon allemaal met mid deleeuwse draperieën. „De eerste show die ik gaf was in Paradiso in ia de zestiger jaren. Die draperieën fJl draag ik nu nog, ik werk erin y omdat ze me meer bewegingsvrij*. heid geven dan de insectachtige vormen, waarmee ik me later be zig ging houden en die veel te maken hebben met de wereld van de schilder Jeroen Bosch. Ik be gon mijn schoenen te verhogen en voor mijn hoofd bedacht ik allerlei vormen, die het lichaam nog meer moesten verlengen. Met sommige schoenen ben ik nu al zes jaar bezig. Steeds verder ontwikkel ik de vorm. Soms worden ze te hoog en dan kan ik ze niet meer zo goed dragen. Dat vind ik jammer, want mijn objecten.krijgen pas beteke nis als ze tot leven worden ge bracht," Spanning li j/ ie.\ Een lichaamsobject „Giger"-periode. De ronde vorm, waartegen zij leunt herhaalt zich in het heup-ornament en dt rond gebogen armen. Na Jeroen Bosch werd het werk van de schilder H. R. Giger voornaamste bron van inspiratie. Giger schildert lange, erotische vrouwfiguren. „Mijn vriend, de kunstenaar Para (hij heeft net als ons kind dezelfde naam als ik. want wij zijn één) maakt de ontwerpen heel gesti leerd op tekening. Ik breng ze tot leven, maak ze ruimtelijk. Dat de stilering hierdoor enigszins verlo ren gaat is logisch, maar het voor deel is dat de vormen niet meer statisch zijn en met iedere bewe ging een andere spanning op roepen." Meestal presenteert Para haar ob jecten via foto's en dia's, zodat ze de omgeving geheel aan zichzelf aan kan passen. Het resultaat is dan bijna weer een schilderij. In de Melkweg zal een serie dia's te zien zijn die op deze wijze tot stand kwam en een film uit haar. „Giger" periode. Haar nieuwste^ werk zal zij zelf presenteren in een show: „Een hele opgaaf, want alles zit als een tweede huid en om dan snel te verkleden. maar span nend is het wel om direct met het publiek geconfronteerd te worden." Para's voorstelling is te zien in de theaterzaal van de Melkweg te Amsterdam 4, 5 en 6 juli. Aanvang 21.00 uur. gevoel. De mensen die van die menta liteit de dupe zijn, verwoorden het Duits op een gevoelsmatige wijze en dan blijkt ook hoe mooi deze taal kan klinken. In Duitsland ls de film twee Jaar geleden door de NDR uitgezonden. Er kwamen niet veel reacties los. Het zou kunnen zijn dat men geschrok ken is. In zekere zin wordt een spiegel voorgehouden. Mogelijk ook bleef „Het Rode Plein" nagenoeg onbe sproken omdat er door de opzet (het verhaal op zich en de analyses tussen de bedrijven door) achteraf niet veel meer aan toe te voegen valt. De mo raal behoeft verder geen betoog. Een avond eerder, woensdag, hadden de deelnemers zich al voorgesteld met hun keuze uit de literatuur. De publieke belangstelling daarvoor was minder dan in de voorgaande Haar lemse jaren, zodat de verwachting van de organisatoren dat het centraal gelegen Utrecht minstens evenveel publiek zou trekken, niet uitkwam. Joost Langeveld was op de niet on aardige gedachte gekomen nu het concours noodgedwongen verplaatst is naar de Utrechtse Dom twee wer- Het uit 1831 daterende BStz-orgel, hoe fraai op zichzelf, is geen Silber- mann-orgel. Wanneer men er de Fan tasie und Fuge g-móll (BWV 542) van Bach op wil spelen en men registreert dan zo dik en troebel als Egidius Doll deed, dan is het resultaat, dat het lijnenspel, die de kern van de polyfo nie is, onvoldoende tot zijn recht komt. zoals deze avond het geval was. Het tweede Choral van César Franck en „Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen" van Franz Liszt gaven in dit Opzicht minder problemen. Jacques Taddei speelde het stuk van Franck buiten gewoon boeiend, mede door het ster ke maar niettemin op zijn plaats zijn- ken uit te voeren van organisten die de rubato en,een opvallend goed ge in deze Domkerk ooit als vaste bespe ler waren aangesteld: Johann Ph. A. Fischer die de functie van Domorga- nist bekleedde van 1737 tot 1778 en kozen registratie. Öok Jos van der Kooy gaf van Liszts compositie een weergave die zowel vaktechnisch als artistiek hoge ogen gooide. In het enige gebouw waar regelma tig 31-toons muziek te horen is, het Teyler's'museum in Haarlem, wordt zondagmiddag 6 juli geconce-teerd door Johan van Kempen,- fluit en Anton de Beer orgel. Uiteraard op het 31-toons orgel dat prof. Fokke; ont wierp. Oude en nieuwe composities, o.a. speciaal voor de combinatie fluit- orgel van de vader van de fluitst, de als architect bekend staande A. W. van Kempen. Aanvang van het con cert 15 uur. In Zwolle zorgen de gitare» drie weken lang voor veel muziek in de stad. Dit in het kader van de Interna tionale Gitaarweken, dit jaar v«or de twaalfde maal. De Venezolaan fUirio Diaz, beschouwd als een van !s we relds beste gitaristen, leidt de mee tercursus. Ook de lult, zowel de West europese als de Arabische, speelt zijl spel in deze weken. Vanaf 8 juli t/m- juli zijn er vrijwel dagelijks concei in de manègezaal Odeon, ingi Praubstraat, aahvang steeds 20.30 uur. - ADVERTENTIE Röntgencontrole op vliegvelden kan dodelijk zijn voor uw films. Berg ze daarom op in een Sima beschermzak met een driedubbele laag van lood en polyester. Dan worden ze efficiënt beschermd en kan er niets gebeuren. Vliegen? Uw films in een Simazak. Sima fümbeschermzakken. Verkrijgbaar bij uw fotohandelaar. /jrJf.'.Y.'h Importeur: Fodor Foto B.V.. Hoogstraat 35.3011 PE Rotterdam, Tel: (010) 1140 60 AMSTERDAM (ANP) De acteil Tonny Foletta is woensdagavond i) zijn woonplaats Amsterdam op 7* jarige leeftijd plotseling overleden.; Tonny Foletta werd op 26 septembt 1904 als zoon van een uit Zwitserla afkomstige granitowerker In Hal lem geboren. Hij begon met cabai voorstellingen, maar zijn toneelloi baan begon pas echt toen hij in 19L rollen kreeg in de volksstukken vat het gezelschap Bouber. Later volgde ook Revue en opei Hij acteerde ondermeer in De Jant en in „Op hoop van zegen" van Hej ermans. Voor televisiedrama spi hij in Lijmen/Het Been, De kleit* waarheid en Karakter. Verder wasM' verbonden aan de hoorspelkern vat de NOS.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4