Tussen gulden midden en stellingname Het zesde gebod en het pacifisme Vit brieven van lezers Personalia Geref. zendingsbond zoekt docenten Hervormd diakonaat 13 miljoen in 1979 4 Trouw VANDAAG Kardinaal Alfrink Tutu vreest bloedbad Britse opperrabbijn heeft het verbruid bij zijn collega's Hervormde synode eind van de week VOORBIJGANGERS KERK TROUW/KWARTET J door Pleter van der Ven Morgen wordt kardinaal Alfrink, voormalig rk aartsbis schop van Utrecht, tachtig jaar. Voor een kardinaal ls dat een belangrijke leeftijd want daarmee verliest hij het recht om mee te doen aan de verkiezing van een nieuwe paus, vanouds de speciale taak van kardinalen. Na zijn pensione ring heeft Alfrink nog tweemaal die taak kunnen uitoefe nen, maar vanaf morgen is het ook wat dat betreft voorbij. ..Ik voelde me uit de maalstroom genomen en aan de oever neerge zet", aldus kardinaal Alfrink, terug kijkend op de eerste jaren van zijn rustend leven. Hij heeft zich echt uit de woelingen van de Nederland se rk kerk teruggetrokken. Af en toe vervult hij nog wel eens wat pastorale hand- en spandien sten, maar over de huidige ontwik kelingen. de bijzondere synode, de moeilijkheden, zwijgt hij Hij lijkt wat dat betreft niet op zijn leef tijdgenoten als Anton Constandse en wijlen ds. Buskes. met wie hij wel eens de ABC van de eeuwwisseling werd genoemd. Bruggebouwer Kardinaal Alfrink heeft zich des tijds de naam verworven van de bruggebouwer die de Nederlandse rk kerk ondanks alle strubbelingen nog enigszins bijeen wist te houden. Internationaal werd hij gezien als een exponent van de progressieve vleugel, een man die sprak als een die gezag heeft. Landelijk was hij over een breed front van zijn kerk de onbetwiste leider die zo sterk tegen polarisatie gekant was dat hij zelfs het midden wist te bewaren tussen de gulden middenweg en stellingname. Kritiek Het was voor hem haast noodzake lijk om tegelijk legerbisschop te zijn en Internationaal voorzitter van Pax Christi. Zijn „enerzijd- s .anderzijds" werden haast ge vleugelde woorden, of in een varia tie: „Men zou kunnen zeggen maar men zou ook kunnen zeggen Huub Oosterhuls terug op zijn be moeienissen met de kardinalen zo wel wat betreft de Nederlandse li turgie, als de cellbaatskwestle. Oosterhuls over zo'n vergadering met de kardinaal: „De spraakver warring was er vrijwel compleet, het enige voor alle aanwezigen ver staanbare woord was Rome. Rome zou dit allemaal nooit goedkeuren, vooral kardinaal Alfrink wist dat zekerIk wou hem nog één keer weerstaan, die wijze ongenaakbare diplomaat met zijn eeuwige Rome. die zo feilloos wist wat wel en wat niet kan en kon en zou kunnen en goed was voor de Nederlandse kerk en haalbaar en toelaatbaar, zich al tijd beroepend op feiten die hij al leen kende en kansen die hij alleen kon overzien en die natuurlijk in derdaad ook alles overzag en voor zag behalve Simonls en Oljsen." Kardinaal Alfrink Toch is hem kritiek niet bespaard gebleven. Voor de uiterst behouden de stromingen, zoals de groep rond om het tijdschrift „Confrontatie" was Alfrink de vleesgeworden laks heid die het gezag over de rooms- katholieke kerk had verkwanseld aan pastorale concilies, priesterra- Lijden den, vicarissen en andere democra tische inspraakorganen die Rome een gruwel waren. Maar ook van andere kant werd Alfrink een enkele keer scherp ge kritiseerd. In zijn laatste boek „Twee of drie" kijkt bijvoorbeeld In een interview in het Bossche Bis domblad verwijst Alfrink naar de genen die kennelijk minder op hem zijn gesteld. Hij zegt: „Ik dacht vaak ten onrechte, uit misverstand. Dat hoort bij het lijden van mijn leven." Dat hij van huls uit helemaal niet de progressleveling is waarvoor hij soms werd gehouden, wordt ook duidelijk gemaakt ln een bundel opstellen over het tijdperk van Al frink „Hervorming zonder schisma" van de gebroeders Walter en Hans Ooddljn en Gerard Knevelder, dat vandaag aan de kardinaal wordt aangeboden (Uitg. Oooi en Sticht, 128 blz, 16.90). Mandement In deze historlsch-soclologlsche stu dies wordt teruggekeken tot in de Jaren '20 toen er zich al vernieuwin gen in de kerk aankondigden. Ook het „mandement" komt aan de or de, dat nog door Alfrink de laatst overlevende bisschop uit die tijd 1(954) ondertekend werd. Maar vooral ls het een stukje Neder landse kerkgeschiedenis van na het tweede Vaticaans concilie tot aan vandaag. Het betreft hier voor het grootste deel artikelen die her en der al eerder werden gepubliceerd. Dit boek als kerkgeschiedenis van Alfrink en Walter Goddljn ls enigs zins een aanvulling op het eerder genoemde en ook onlangs versche nen boek van Oosterhuis' kerkge schiedenis sinds de dagen van bis schop Bekkers. Enerzijds.ander zijds, zou men kunnen zeggen. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover of over het met plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas met corresponde ren. Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859.1000 AW Amsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld Langst predikant „Predikant stond 51 Jaar in Renswou- de." „Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid" was ds Henricus van Cuylenborch de predikant die in Nederland het langst in één gemeente heeft gestaan Mis, mijnheer Lelsz. Voor ongeveer 1940 was het niet eens zo bijzonder. Voor me ligt een oude jaargang van Van Alphens kerkelijk handboek (1897). In dat Jaar waren er al minstens vijf predikanten die lan ger dan 51 jaar ln hun eerste gemeen te stonden, namelijk A. J. Lieuwens van Oudega, vanaf 1-9-1839; H. J. Ds. H. van Doorn Dp 73-jarige leeftijd is overleden de vervormde emeritus-predikant H. /an Doom te Behagen. Hij was van 1937 tot zijn emeritaat ln 1972 achter- ?envolgens hulpprediker in Hulzum ?n dominee in Maasbommel, Over- iinkel. Zeerijp en Julianadorp. waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leid so Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur ing. O. Postma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam v lel 020-913456 iele» 13006 Postgiro 66 0000 Bank Ned Credietbank Rekeningnr 23 00 12 574 Gemeentegiro 'Amsterdam X11000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (abonnementen en bezorging) tel 010-115588 (redact») lei 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westblaak 4 Rotterdam REGIO OEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Oen Haag a tel 070-489445 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redact») tel 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEOERLANO (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen Per maand 16,98 Per kwartaal 50,95 Per half jaar 101,90 Per jaar 201.60 Advertentieteneven op aanvraag •Telefonische abonnementenop- drachten (zw adressen boven) Opgave famil»berichten 9-19-30 van maandag t/m vrijdag Op" zondag van 18-20 uur (etef 020- 913456 Opgave m»i-adverient»s tel 020-936868 of schriftelijk aan Mim-Adv afdeling, postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzmgen uitsluitend schrif telijk aan onze Amsterdamse adressen Fljnebulk van Zevenaar, vanaf 7-11- 1841; D. Bljdendljk van Asperen, van af 13-11-1842; dr. W. Jelgersma van Schoorl, vanaf 3-12-1845. En ze dach ten nog niet aan ophouden. Ds. Fijne buik bijvoorbeeld ging door tot 1904. Ds. Bijdendljk tot 1908. Wanneer hij niet als kandidaat vijf jaar op een beroep had moeten wachten had hij vast nog wel langer dan 66 Jaar in zijn enige gemeente gestaan. In Asperen hadden ze al eerder een predikant langer dan 51 Jaar gehad, namelijk ds. J. Hoolboom (1790-1842). Tussen 1790 en 1908 had Asperen slechts twee predikanten en was het slechts vijf maanden (ln 1842) vacant. Zulke sterke staaltjes zijn er nog meer te vertellen. Met minstens „aan zeker heid grenzende waarschijnlijkheid!" Wageningen A. van Buuren Langst predikant (2) Met veel Interesse heb ik de recensie gelezen van de heer Jac. Lelsz over de Geschiedenis van de Nederlandse Hervormde Kerk van Renswoude. Een periode van 51 Jaar noemt hij als nationaal maximum voor de tijd, dat een predikant ln één gemeente heeft gestaan. Uit de Drentse kerkgeschie denis zijn mij twee gevallen bekend, dat een predikant 52 Jaar op één plaats stond en ook een van 51 Jaar. Daarnaast zijn er in Drente meerdere predikanten, die In één parochie de' halve eeuw vol maakten. Ds Florenz Caspar de Vriese stond van 14 Juni 1711 tot 1 oktober 1763 ln Hoogeveen. Dominee Martin us Stephani Croons stond van 3 maart 1644 tot 19 februari 1696, dus bijna 52 jaar, in de Drentse gemeente Norg. Dominee Willem Scheltens was predikant in Ooster- hesselen van 1793 tot 1844. Hoogeveen L. Huizing TM Met grote verbazing las ik in Trouw in een artikel van Jan Geurtz, dat Transcedente Meditatie op de lange termijn ernstige psychische en emo tionele stoornissen zou kunnen ver oorzaken. Verbaasd vooral, omdat nu al meer dan tweehonderd weten schappelijke onderzoeken naar de ef fecten van TM op kortere en langere termijn, verricht aan vooraanstaande universiteiten en researchinstellin gen over de gehele wereld, juist een afname van psychische en emotione le stoornissen aantonen en een toena me van emotionele"stabiliteit, helder heid van geest en weerstand tegen ziekten. Een van de meest recente weten schappelijke onderzoeken naar de ge volgen van TM voor het lichamelijk functioneren toont aan, dat personen die langer dan vijf Jaar de TM-tech- niek regelmatig beoefenen, biolo gisch gezien gemiddeld vijftien Jaar Jonger waren dan hun leeftijd in ja ren. Dat er zoveel vertrouwen bestaat in TM op langere termijn komt niet alleen door de zichtbare uitwerking ervan, maar ook door het feit, dat TM een volkomen natuurlijke techniek is. dat wil zeggen dat er totaal geen concentratie, geen forceren aan te pas konit. De TM-techniek schept alleen de Juiste voorwaarden, waar door de natuurlijke neiging van li chaam en geest om zich door middel van diepe rust te verfrissen en te versterken, volledig tot zijn recht kan komen. Het bijzondere van de rust die zich tijdens het .beoefenen van TM voordiet is, dat ze dieper is dan de rust tijdens diepe slaap, terwijl men geestelijk wakker blijft. Het is door deze diepe rust, dat diepgewortelde vermoeidheden, spanningen en on verwerkte emoties, waar men anders een heel leven mee zou kunnen blij ven rondlopen, verwijderd worden. Het gevolg is. dat men in een perma nent groeiproces geraakt met als uit eindelijk resultaat de volledige ont plooiing van de persoonlijkheid. HANNOVER (EPD) Als de 4,7 mil joen blanken ln Zuid-Afrika nog lan ger talmen om de 21 miljoen zwarten politieke macht en medezeggenschap te geven, vreest bisschop Desmond Tutu, dat het land ln een bloedbad zal veranderen. In een interview met „Lutherische Monatshefte" In Han nover spreekt Tutu zich voor een eco nomische boycot van zijn land uit, omdat daardoor „de blanke machts hebbers gevoelig getroffen worden". Zuid-Afrika ls volgens Tutu „nog steeds een land, dat zijn zwarte en gekleurde inwoners vernedert en uit buit". Zijn sterkste steun krijgt blank Zuid-Afrika uit de hoofdsteden van het westen. Tutu deed daarom een dringend beroep op het westen, alle politieke, diplomatieke en economi sche macht te benutten om de apart heidsregering de overlevlngsmoge- lijkheden af te snijden. Van een correspondent LONDEN De Israëlische opperrab bijn Sjlomo Goren heeft op niet mis te verstane manier zijn misnoegen geuit over opmerkingen van dr. Im- manuel Jakobovits, de opperrabbijn van Groot-Brittanniê en Het Britse Gemenebest. Tegen een verslaggever van het Egyptisch blad Al Achram zou Jakobovits hebben gezegd, dat het „niet belangrijk is of Jeruzalem de hoofdstad ls van Israël. Daardoor wordt de status van de stad in de Joodse cultuur niet groter of kleiner". Dr. Immanuel Jakobovits heeft al meer te kennen gegeven, dat een Pa lestijnse staat op de Westoever en ln Gaza niet tot de onmogelijkheden behoort. In terugtrekking van Israèl uit Judea en Samaria ziet hij geen bezwaar. Opperrabbijn 8Jlomo Qoren heeft de mening van collega Jakobovits „een steek ln de rug van het Joodse volk" genoemd en steun „aan een moorder- naars bende bekend als de Palestijnse Bevrijdingsorganisatie". Hij deed „een beroep op alle rabbijnen van de wereld en op de Joden van Groot- Brittanniê deze gevaarlijke man uit ons midden te verwilderen". Opperrabbijn Meier Just van Amster dam had al eerder zijn afschuw uitge sproken over de opvattingen van zijn Britse collega. Breda: enquête over centrale diensten BREDA (PNHK) De centrale kerkeraad van hervormd Bre da gaat deze maand een enquê te houden onder alle hervorm den in Breda en alle vakantie gangers die de zomerdiensten ln de Grote Kerk bijwonen, om een Inzicht te krijgen hoe ge dacht wordt over de Grote Kerk als centraal kerkgebouw in de zomermaanden. De laatste jaren ls het gebrui kelijk om zes weken achter el kaar in de zomer de wljkkerken ln Breda te sluiten en alleen ln de Grote Kerk diensten te hou den. Dit besluit nam de kerke raad indertijd omdat het kerk bezoek ln deze weken erg te rugliep. Verder dienden predi kanten, kosters, organisten en ambtsdragers ook vakantie op te nemen, waardoor het moei lijk werd deze diensten redelijk te bezetten. Het aantrekken van gastpredlkanten en orga nisten bracht extra kosten met zich mee, die niet gedekt wer den met de opbrengst van de collecten. Tegen de sluiting van de wljkkerken kwamen echter nogal wat bezwaren van gemeenteleden. De enquête moet nu duidelijkheid ver schaffen. Van een onzer verslaggevers ZEIST De gereformeerde zendingsbond (OZB) ln de Ne derlandse hervormde kerk ls op zoek naar theologen, die bereid zijn een aantal Jaren als docent te werken aan the- Van een onzer verslaggevers DEN HAAG Het experiment van de hervormde synode, om aan het eind, in plaats van aan het begin van de week te vergaderen, is de meeste synodeleden goed bevallen. Daarom ls besloten ermee door te gaan. Bij wijze van proef begonnen oe maart- en de Junl-zittlng van de syno de dit jaar op donderdag ln plaats van op maandag. Daarop was al Ja renlang door de nlet-predikanten aangedrongen, omdat zij zich aan het eind van de week gemakkelijker kun nen vrijmaken. Een kleine enquête heeft uitgewezen, dat de meerderheid van de synodele den (22 nlet-predlkanten en 12 predi kanten) het zo graag wilde houden. Vijftien synodeleden (onder wie 11 predikanten) stemden voor het begin van de week. UTRECHT De inkomsten van de genetale dlakonale raad van de Neder landse hervormde kerk bedroegen in 1979 ruim dertien miljoen, tegenover ruim 10,6 miljoen ln 1978. Het grootste deel ls afkomstig uit collecten en giften, namelijk ruim 8,8 miljoen. Van die collecten en giften vormen werelddlakonaat en 8olidarldad de hoofdmoot, te weten ruim 5,5 miljoen. Voor de renovatie van het F. D. Roosevelthuls ln Doorn (een eenmalige actie die de sterke stijging van het totaal goeddeels verklaart) kwam ln 1979 bijna een miljoen binnen. In de 13 miljoen ls uiteraard niet het geld begrepen dat plaatselijk door de dlakonleên besteed is. De jaarlijkse zendingsdag van de GZB, op donderdag 7 augustus in de open lucht in Driebergen, heeft als thema „Uw Koninkrijk kome." Ds. P. Arana vertelt over het werk in Peru, ds. Vijfwinkel over dat ln Kenia en drs J. Beukema over het werk onder moslims ln Nederland. Andere spre kers zijn de predikanten J. de Lange, C. Blenk, J. VroegindewelJ, C. den Boer en W. van Gorsel. Er zal een groter plaats dan voorheen inge ruimd worden voor de samenzang en ook voor de voorbede voor het werk. ologische seminaries overzee. Met name vanuit Latijns- Amerika krijgt de GZB ver zoeken om theologische do centen. Het gaat om kerken met wie wij ln belijdenis verwant zijn, aldus de OZB. Vooral ln Latljns-Amerlka zit ten deze kerken ln een moeilijke situ atie. Aan de ene kant doen opwek- klngs groepen, pinkstermensen en dergelijke hun invloed gelden. Ander zijds stelt de bevrijdingstheologie te midden van vaak schrikbarende ar moede en onrecht voor grote vragen die om een bijbels antwoord roepen. Theologische verwerking en verdie ping en toerusting van predikanten, evangelisten en gemeenteleden erva ren deze kerken als broodnodig. Afrika Ook doen zich mogelijkheden voor ln Afrika. Naast drs. W. Vijfwinkel kan een tweede docent van de GZB ge plaatst worden aan het Saint Paul's United Theological College te Limuru bij Nairobi ln Kenia. Uit Kenia keren ook een aantal zen dingsarbeiders van de GZB naar Ne derland terug, dokter W. de Visser en bouwkundige C. van Gioningen die elk zes Jaar ln Kenia gewerkt hebben, met hun gezin en zuster J. Verwey. Per 31 december zal de eerste voorzit ter van de GZB, ds. J. de Lange te Hulzen, zyn functie neerleggen. Hij ls dan 71 Jaar. Ds. De Lange is ook een tijdlang (van 1956 tot 1965) zendings- dlrector van de OZB geweest. Als voorzitter zal hij worden opgevolgd door ds. P. Koeman te Oene. VOOR WIE HET NIET MEER WEET Alfred Döblin (1878-1957), uit Joodse ouders geboren, studeerde aanvankelijk medicijnen en filosofie. In 1905 promoveerde hij op een medlsch-psychologlsch onderwerp. In 1933 emigreerde hij metzovelen uit het voor hen onleefbaar geworden Duitsland. Steeds meer ontwikkelde hij zich als een groot romanschrijver. Bekend van hem is het ln 1929 geschrevenBerlin-Alexanderplats". In zijn herinneringen denkt hij voor wat hij van het Jodendom gehoord en begrepen heeft vooral aan sijn moeder. Hij schrijft:het was een ontroerend beeld, deze vrouw die hard werkte en zich voor ons uitsloofde en die nauwelijks de krant las, op hoge feestdagen ergens apart ln een kamertje te zien zitten. Eén van haar boeken hield ze Inde hand en las er een poosje ln. Hebreeuws en met halfluide stem. Vaak was het alleen maar een gemurmel. Als lk aan iets Joods denk, staat dit beeld van mijn moeder mij voor ogen." Velen zullen iets dergelijks herkennen. Toch ls het mij nu even niet begonnen om de plaats van de moeder in de religieuze opvoeding. Ik denk dat die moeder niet zozeer zat te lezen als wel zat te bidden. Want dat kan bidden ook zijn, iets van God met halfluide stem voor Jezelf oplezen. Luther schijnt eens zotets gezegd te hebben. Als lk het niet meer weet dan ga ik hardop de tien geboden lezen, of de geloofsbelijdenis, of woorden van Christus of Paulus en vooral de psalmen. Het kan ons helpen ln zoverre we allang hebben moeten constateren dat onze eigen gebedstraditie belangrijk uitgesleten is. Het is niet verstandig dit laatste te ontkennen of eroverheen toch maar weer te doen alsof. We hebben hulp nodig. Vlak bij de hand. Zoiets als dit Hardop voor Jezelf de woorden van God lezen. Je treedt in een andere wereld. Midden in deze wereld in de wereld van God. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Oegstgeest* J. C. Orelve te Amstelveen; te Waardenburg: P. J. den Admirant, kand. te Vlaardlngeo te Goudswaard: R. Veldman, kand. te Ridderkerk; te Zetten-Andelst: B. J. van Vreeswijk, vie. te Stellendam, te Westerhaar (toez.): J. M. D. van den Berg te Werkendam. Aangenomen dde benoeming tot bij stand in het pastoraat te Hoorn (Bui- tengew. wijkgem.) en te Enkhuizen (ver. rechtzinnigen, parttime): J. w. Stolze, em. pred. te Urk. Aangenomen naar Driebergen (toezj A. Schipper te Willemstad die be dankte voor Hoogland. Beroepbaar: T. van RIJsbergen, Juli ana van Stolberglaan 22, Wouden berg; D. A. Snijder, IJsselmondselaan 332, Rotterdam. Intrede op 6 Juli te Bovenkarspel (streekgem. De Drieslag): J. E. A. Moolenaar uit Hekelingen. ALG. DOOPS. SOC. Benoemd tot parttime pastor van het revalidatiecentrum Hello Mare en het verpleeghuis Zeevane te Wijk aan Zee: L. Koopmmans te Haarlem. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Bussum: P. E. R. Keizer uit Bazel; naar Haulerwljk: K. H. Schuring te Loppersum. Intrede te Winsum-Obergum: H. v. Dijk uit Wolfheze; te Geleen 2. Wee- terveld uit IJsselstein. GEREF. KERKEN (VRUG.) Afscheid van Daarlerveen: O. A. Jan sen wegens emeritaat Intrede te Hoek: H. van den Berg, kand. te Hoogeveen; te Gees: O. F. de Kimpe. kand. te Kam pea door dr. C. Rijnsdorp Dr. F. H. von Meyenfeldt is bezig vijf boeken te schrijven over de Tien Geboden, twee geboden per deel. In deel 3 zijn aan de beurt het vijfde en het zesde gebod. De titel voor het geheel van de serie luidt Tien tegen één, Tien Gebo den, één Geest. De uitgave is nu in handen van Oosterbaan Le Cointre, Goes; deel 3 telt 133 blz. en kost 15.95. De Inhoud van het boek ln het kort weer te geven zou ln het onderhavige geval een zekere vervlakking mee brengen. Beter is enkele markante uitspraken aan te halen. Over het vijfde gebod: „Het ouderschap wordt niet als zodanig op het schild gehe ven, maar het wordt met veel advie zen en vermaningen omringd om het voor ontsporingen te behoeden" (bl 22). En wat het gezag betreft: „Ner gens wordt in de Bijbel gehoorzaam heid aan de een of andere overheid sinstantie gefundeerd op het vijfde gebod. „De Bijbel scheert ner gens de onderschelden machtsinstan ties. of wil men, de verschillende ge zagsdragers, over één kam alsof het alleen vertegenwoordigers zijn van eenzelfde verschijnsel: gezag! Inte gendeel: elke aparte machtsfiguur wordt als een eigen instantie aange sproken" (44). .Het gezag komt in de doodslag. Maar verder naslaan van de Bijbel leidt hem tot de overtui ging, dat we de draagkracht van dit gebod niet mogen beperken tot moord en bloedwraak. „Het gaat de Schepper om de bescherming van het leven; dat leven van de mens, wie hij ook ls, moet gerespecteerd worden" (89). Dr. Von Meyenfeldt ziet in het „oog om oog, tand om tand" „een belangrijke ontwikkeling in de terug dringing van de bloedwraak; het bloedvergieten werd er door mee meer aan banden gelegd" (97). grippen terug en bij mondjesmaat verschaft Hij nieuwe inzichten" (107). De auteur spreekt van „het pedago gisch proces dat in het Oude Testa ment door de Heer gevolgd wordt om Dodf Icmp de mensen het een en ander Af en vervolgens ö&n te leren" (108). „Wie in deze tijd de oorlog niet vol strekt afwijst, bewijst dat hij niet weet hoe Iaat het is" (118). Oorlogen Bijbel alleen maar voor ln de tastbare gestalten van gezagsdragers die door Hem aangesproken worden op hun beleid!" (48). Over Romeinen 13: „Van groot belang ls, dat men hier niet denkt aan abstracte instituten als de overheid en het gezag. Want Paulus heeft het over de bestaande overhe den en concrete overheidspersonen" (49). Romeinen 13 „is een document van zendingstactiek en geen grond slag van een staatsrechtaleer!" (50). Laten we zien of dit ook voor het zesde gebod opgaat. Hier kunnen eveneens eigen uitspraken van de au teur zijn bedoeling het best verduide lijken. Volgens zijn visie richt het zesde gebod zich ln eerste instantie tegen de bloedwraak en de misdadige Niettemin kijkt hij met bevreemding aan tegen „de oorlogen des HEREN" en tegen de ban. We moeten evenwel de verhalen hierover niet huichelach tig benaderen, zegt hij. Zijn wij wel zo tolerant, na Auschwitz en Dachau, na Hiroshima en Nagasaki, na de door ons gevoerde totalitaire oorlogen? „Het evangelie is niet tot de mensen gekomen in een kant en klare vorm, maar het heeft een ontwikkelingsge schiedenis doorlopen. De Bijbel la niet een boek vol onveranderlijke de finities en eeuwige begrippen. God spreekt de bewegelijke taal van de mensen die met de tijd veranderen en telkens nieuwe begrippen en formule ringen gebruiken" (102). „Juist het feit dat er alleen oorlog gevoerd mocht worden op Zijn hoog bevel was een krachtige remmende ingreep in het bloedvergieten, die wij kennelijk vergeten zijn in onze militaire ge schiedenis!" (106). „BIJ stukjes en beetjes dringt de Heer de dwaal be- Eenheid Die procesgedachte past in de grond- overtuiging van de auteur dat Oud en Nieuw Testament een onverbrekelij ke eenheid vormen. Maar dan ls het ook begrijpelijk dat er in het Nieuwe Testament een ander klimaat heerst dan ln het Oude. De schrijver keert zich tegen de beperking van de Berg rede tot de persoonlijke sfeer en te gen het uit hetverband rukken van Romeinen 13 vers 1-7. Hij kent geen plaatsen in het Nieuwe Testament waarop men zich met enige schijn van recht zelfs zou kunnen beroepen voor de bewapening. Op geen zinnige wijze is de Bijbel aan de kant van de bewapening te plaatsen, herhaalt de auteur nadrukkelijk. Consequent wijst hij het onderscheid af tussen volstrekt pacifisme en atoompacilis- me. Voor de Bijbel ls naar zijn Inzicht elke levensberoving geoordeeld. „De gemeente van Jezus Christus moet zich buiten de wapenhandel houden en zich niet begeven ln het selectie proces dat daar plaats vindt onder militairen (117). Al het doden, of het nucleair dan wel conventioneel ge beurt, dient de gemeente tegen de borst te stuiten. „Zij haat alle en met slechts sommige vormen er van" (117). Tenslotte nog deze uitspraak: Zo ziet men de schrijver komen tot een volstrekt pacifisme. Dat deze uit leg enorme consequenties mee brengt, zal hem ook zelf duidelijk zijn. Strikt genomen gaat mijn taak niet verder dan de beoordeling van het boek als werkstuk. Dan zie ik duidelijke pluspunten: een heldere stijl, geen voor de gemiddelde lezer topzwaar notenapparaat, de onaf hankelijke houding van de auteur ten aanzien van gangbare meningen on der christenen, en de hoge opvatting die hij heeft van bijbeluitlegging. Is het belangrijk of ik hem ln zijn conclusies, met name ten aanzien van het oorlogsvraagstuk, kan volgen? Ik zit hier met een moeilijkheid in mijn karakter. Mijn theoretisch denken en mijn existentieel genomen beslissin gen vallen niet harmonisch samen. Hoe lk ten diepste over de dingen denk blijkt pas als ik in de praktijk voor het blok geplaatst word. Maar dan sta ik er ook helemaal achter. Theoretische bespiegelingen reiken bij mij niet zover. Als het om ons diepste wezen gaat, schiet het denken ergens te kort. Het hart voedt de hersenen en niet omgekeerd. Wij ken nen ten dele, ook onszelf. Dit is geen uitvlucht, maar een belijdenis. Laat ik mij daarom bepalen tot mijn waar dering van Von Meyenfeldts boek als werkstuk. ..Utrecht ir. E. Wirtz

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2