Paus maakt heel
wat discussie los
Amstelkerkgemeente kiest
voor predikant-loos tijdperk
Het grafmonument van een onbekend manspersoon
Trouw
Poolse kerk wil weer
praten met regering
Buti vraagt GOS:
neem zwarten serieus
VOORBIJGANGERS
Oud-strijders-legioen tegen pastorale werkers
WOENSDAG 2 JULI 1980
KERK
TROUW/KWARTET
2
door A. J. Klei
De collega, die tegenover mij zit.
vervult vaak spreekbeurten Hij
doet dit in de rechterhoek van de
gereformeerde gezindte, maar
aarzelt niet om. wanneer dit nodig
mocht wezen, zijn verhaal af te
steken in een gebouw dat in het
geheel niet is opgetrokken om als
onderdak te dienen voor luisteraars
naar streng-calvinistische
verhandelingen.
Zo geschiedde hetze^r onlangs, dat
hij de kansel beklom van de
remonstrantse kerk te
Waddinxveen De volgende ochtend
vertelde hij mij. dat hij op de
preekstoek had gestaan die vele
malen beklommen was door
Abraham des Amorie van der
Hoeven jr. Ik ging daar geestdriftig
op in, ik had namelijk kort daarvoor
de oude remonstrantse kerk in
Amsterdam bekeken en bij die
gelegenheid de kansel weliswaar
niet beklommen, maar toch zeer
dicht genaderd, waarop Abraham
des Amorie van der Hoeven sr. zijn
triomfen had gevierd
De omstanders keken ons enigszins
verbaasd aan en begrepen onze
opwinding over de vader en zoon
Des Amorie van der Hoeven
volstrekt niet. Ook mijn uitleg dat
we het hadden over twee befaamde
remonstrantse kanselredenaars uit
de vorige eeuw, deed geen algemeen
enthousiasme ontvlammen. En
waarom zou dat eigenlijk ook' Ik
sta er op mijn beurt koeltjes bij als
het gesprek gaat over befaamde
voetballers uit heden en verleden.
Maar mij had de mededeling van
mijn collega zó aangegrepen, dat ik
thuis terstond uit mijn boekenkast
het levensbericht opzocht dat vader
Van der Hoeven.met betraande
wangen" schreef van zijn
vroeggestorven zoon en
naamgenoot. Ik wilde even
nakijken wanneer hij in
Waddinxveen gestaan had. er stond
me iets bij dat Boskoop zijn eerste
gemeente was Het klopte: „Op
den veertienden april 1844
bevestigde ik hem te Boskoop in de
Heilige Dienst."
Over Waddinxveen vond ik echter
zo gauw geen woord en ik belde
mijn collega op (ja, ja. ik ben een
nijver baasje) met de vraag hoe dat
zat. Hij verklaarde plechtig dat hij
in de consistorie van het
Waddinxveens bedehuis het portret
van de jonge Des Amorie van der
Hoeven had zien hangen en dat
destijds sprake was van een
combinatie van Boskoop met
Waddinxveen
Ik meld dit allemaal zo uitvoerig om
duidelijk te maken waarom
gisterochtend een koude rilling
langs de rug liep. toen in onze krant,
in een bijschrift van een foto van
een grafmonument te Utrecht,
Abraham des Amorie van der
Hoeven sr. omschreven werd als
„een onbekend manspersoon". De
theoloog wiens naam zo'n
vertrouwde klank heeft, die
drommen mensen op de been heeft
gebracht met zijn preken en
spreken aangeduid als
onbekend Waar gaan wij heen?
vroeg ik mij af. want ik ben
inmiddels op een leeftijd dat je Je
deze vraagstelt.
Mijn neerslachtigheid duurde
echter niet lang. Onze redactie is
verscheidene malen gebeld door
lezers die kwamen vertellen wie die
onbekende manspersoon wel was
en toen drong het tot mijn vreugde
tot mij door dat Abraham des
Amorie van der Hoeven, vader en
zoon. toch niet alleen bekend zijn
bij de leden van de kerkredactie
van Trouw en dat ik toch niet
geheel aan bedrijfsblindheid leed
toen het genoemde bijschrift mij
mishaagde.
Voort maakte mijn collega (nog
steeds degene die ln Waddinxveen
sprak) tegen een van onze
opbellende afnemers een
opmerking, die mij het
betrekkelijke van dit alles deed
zien. We moeten maar denken,
sprak hij, dat over een eeuw
misschien in een bijschrift van een
foto van het graf van Karl Barth
ook gepraat wordt over een
onbekend manspersoon.
En ik verhaalde ter verpozing en ter
vertroosting hoe ik kort geleden,
toen ik uiting gaf aan mijn
bewondering voor de door Cuypers
gebouwde kerken versleten werd
voor iemand die dol was op de door
Kuyper gestichte (gereformeerde)
kerken. Maar dit had niets met het
voorgaande te maken.
Abraham des Amorie van der
Hoeven sr.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Dalfsen: A. M. Langhout
te Drogeham.
GEREF. KERKEN
Aangenomen: naar Beverwijk-Vel-
sen: J. C. Dondorp te Een-Norg-Veen-
huizen.
Bedankt voor Rijsoord: H. Peper te
Renkum.
NED. GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Langerak: W. H.
Louwerse te Hengelo (Ov.) die be
dankte voor Doesburg-Velp.
ATHENE (EPD) Verontwaardigde
kerkleden in Kastelli op Kreta heb
ben het bisschoppelijk paleis daar
bezet. Zij willen de nieuwe bisschop
niet accepteren, die de synode van de
orthodoxe kerk van Kreta heeft be
noemd. De vorige bisschop, Ireneos,
was erg populair om zijn sociale werk
in dit bisdom op West-Kreta. Hij is nu
Grieks-orthodox metropoliet van
Duitsland.
BELO HORIZONTE, (ANP, AFP) Op de tweede dag van
zijn verblijf in Brazilië heeft de paus de jeugd gewaarschuwd
zich niet te laten misleiden door ideologieën die de strijd en de
haat tussen sociale klassen voorstaan.
Tijdens een openluchtmis in Belo Ho
rizont* met zo'n 100.000 jongeren zei
de paus dat wanneer een jonge chris
ten ideologieën gaat aanhangen, hij
niet langer een christen ls. „Men
bouwt geen maatschappij op die de
naam menselijk verdient, wanneer de
menselijke vrijheid niet gerespec
teerd of zelfs verdrukt wordt, wan
neer de fundamentele rechten aan
het individu worden ontzegd." De
paus zei er begrip voor te hebben dat
jonge Brazilianen de sociale structu
ren radicaal willen veranderen. „Laat
jullie echter niet op sleeptouw ne
mén". zo hield hij zijn jeugdig gehoor
voor. Hij wenste tenslotte de meisjes
toe dat zij het „ware feminisme" mo
gen ontdekken, waaronder hij ver
stond „de ware verwerkelijking van
de vrouw als menselijk persoon, als
integraal onderdeel van het gezin en
de maatschappij."
Om te voorkomen dat de regering het
bezoek gaat uitbuiten voor maatrege
len tegen de progressieve vleugel van
de kerk hebben 2000 intellectuelen
eep open brief ondertekend die mor
gen aan de paus wordt overhandigd.
Daarin betuigen de tekenaars hun
volledige steun aan „een kerk die
werkelijk van het volk is en die zich
verbonden heeft met de strijd van het
Braziliaanse volk". De brief wil een
steun zijn voor die „vleugel van de
kerk die te lijden heeft van vervol
ging door de politiek verantwoorde
lijken in Brazilië."
Conflict
In Brazilië is al meteen een conflict
gerezen tussen de buitenlandse jour
nalisten (ongeveer driehonderd) en
het verkeersbureau dat exclusief hun
reis en verblijf regelt. Dit bureau
maakt er een strak georganiseerde
waarin opgenomen: De Rotter
dammer. met Dordts Dagblad.
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
Directeur ing O. Postma
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131 Amsterdam
~te( 020-913456
c telen 13006 t
Postgiro 66 00 00
Bank Ned Credietbank
Rekemngnr 23 00 12 574
•REGIO ROTTEROAM/DORORECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tel 010-115588 (abonnementen
en bezorgmg)
tel 010-t 15588 (redactie)
tel 115700 (uitsluitend voor
advertenties)
WestNaafc 4
Rotterdam
REGIO DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
tel 070-469445
(abonnementen en bezorging!
tel 070-469445 (redactie)
lel 070-468064 (uitsluitend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Den Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND
I abonnementen en bezorging
Postbus 3
8000 AA Zwolle
lel 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnementsprijzen:.
Per maand 16,98
Per kwartaal 50.95
I Per half jaar 101.90
Per jaar f 201.60
Advertentietarieven op
aanvraag
Telefonische abonnementenop
drachten (zie adressen boven)
Opgave familieberichten 9-19 30
van maandag t/m vrijdag Op'
zondag van 18-20 uur telef 020-
913456
Opgave mini-advertenties tel
020-936868 ol schnftelijk aan
Mint-Adv afdeling, postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswiizingen uilslu-tend schnt-
teii|k aan onze Amsterdamse
toeristische trip van wat volgens de
journalisten ten ene male niet te ver
enigen is met de eisen van hun werk.
Ze hebben nu gedreigd met het stop
zetten van iedere berichtgeving als er
niet spoedig een oplossing wordt ge
vonden.
De verschillende Braziliaanse kran
ten reageren afwachtend op het be
zoek. De regeringskrant O Globo be
nadrukt dat de paus drie kwartier
met de president gepraat heeft, ter
wijl er maar een half uur was uitge
trokken. Maar andere weten te mel
den dat de paus eigenlijk de hele tijd
heeft gespeeld met het naar hem ge
noemde kleinzoontje van de presi
dent.
Progressievere kranten benadrukken
dat de paus is opgekomen voor socia
le gerechtigheid en mensenrechten.
Het linkse weekblad Movimento
schreef echter over het rookgordijn
dat de autoriteiten zullen optrekken
tussen hem en de werkelijkheid ln
Brazilië. „De paus gaat dezer dagen
heel wat wolven in schaapskleren
ontmoeten" waarschuwde het blad.
Vandaag is de paus in Rio de Janeiro.
De plaatselijke bisschop, kardinaal
de Araujo Sales, is minder bekend
dan zijn collega's Arns en Lorschei-
der Hij behoort ook niet tot de lin
kervleugel. De 59-jarige kardinaal
lijkt wel wat op zijn hoge gast. Hij
benadrukt de geestelijke zending van
de kerk. maar sluit de ogen niet voor
de sociale problemen. Hoewel niet
behorend tot de uiterst rechtervleu
gel heeft hij zich altijd ingespannen
voor een dialoog met de autoriteiten.
WARSCHAU (AP) De roomskatho-
lieke bisschoppen van Polen hebben
zich beklaagd over het gebrek aan
voortgang in de besprekingen met de
regering over het verder normaliseren
van de betrekkingen. De verklaring
van de bisschoppen wijt dit onder
meer aan het feit dat er lange tijd
geen topgesprek meer is geweest tus
sen partijleider Gierek en de Poolse
primaat kardinaal Wyszynski. In
vroegere Jaren ontmoetten zij elkaar
met een zekere regelmaat. Volgens de
bisschoppen zijn zulke ontmoetingen
een noodzakelijke voorwaarde voor
de kerk „om vruchtbaar te kunnen
samenwerken voor het welzijn van
het moederland"
Enige bisschoppen hebben ook ge
klaagd over de negatieve benadering
die de plaatselijke autoriteiten aan
de dag leggen tegenover verschillen
de pastorale activiteiten. Dit zou
kunnen leiden tot een klimaat van
wantrouwen en conflict, aldus de bis
schoppen.
Drie weken geleden heeft een van de
reizende diplomaten van de paus,
mgr. Luigi Poggi, besprekingen ge
voerd met de Poolse regering. Maar
de bisschoppen menen te moeten
constateren dat er niet echt „schot in
de zaak" zit. In september gaan de
Duitse bisschoppen naar Polen. Ze
zijn te gast bij hun Poolse collega's
die twee Jaar geleden ln Duitsland
waren. Zij zullen bezoeken brengen
aan onder meer de Zwarte Madonna
van Czestochowa en het voormalige
concentratiekamp in Auschwitz.
Bijna een miljoen mensen hebben gisteren in de Braziliaanse hoofdstad Brasilia een mis bijgewoond
die werd opgedragen door paus Johannes Paulus II.
BERKEN EN RODENRIJS (ANP)
De stichting Oud-strijders legioen
heeft bij de minister van defensie
geprotesteerd tegen de instelling
van een commissie die gaat kijken of
er ook pastorale werkers en diakens
legeraalmoezenier kunnen worden,
omdat er niet meer genoeg priesters
voor die functie beschikbaar zouden
zijn, (de commissie Schaepman red.).
Volgens de oud-strijders zal dat op
sterk verzet stuiten zowel van bin
nen als van buiten de krijgsmacht.
Met die pastorale werkers zal im
mers een snelle toename merkbaar
worden van bijbels-radicaal, links-
progressief, marxistisch bevrij-
dingsdenken, aldus het legioen.
Ook wordt gevreesd voor een groei
ende invloed van instellingen als de
vereniging voor dienstplichtige mi
litairen, het interkerkelijk vredesbe
raad, Pax Christi en de bond van
dienstweigeraars.
Volgens de oud-strijders gaat het
niet aan om in een tijd van bezuini
ging mensen op de betaalrol te zetten
als aalmoezeniers, terwijl ze hele
maal niet volwaardig als zodanig
kunnen functioneren.
De brief van het legion vermeldt de
suggestie dat de hele zaak trouwens
alleen maar is aangezwengeld om in
Rome een opening te forceren voor
ruimere bevoegdheden voor pastora
le werkers en om goed betaalde ba
nen te scheppen voor afgestudeerden
van de katholieke theologische hoge
scholen.
Dat zou immers de status van die
scholen wat opvijzelen zo meent het
legioen dat weinig hoge dunk heeft
van deze scholen die bekend zouden
staan om hun linkse bevrijdings-
denken.
PRETORIA (ANP) Gereformeerde
kerken in het buitenland kunnen al
leen effectief praten met de Neder-
duits-gereformeerde kerken in Zuid-
Afrlka, als zij de inzichten van de drie
„dochterkerken" (zwarten, kleurlin
gen, Indiërs) serieus nemen en de
blankeNederduits-gereformeerde
moederkerk met die inzichten con
fronteren.
Dit staat in een brief van ds. Sam
Butl, voorzitter van de Zuidafrikaan-
se raad van kerken en secretaris van
de synode van de zwarte dochterkerk,
die hij heeft meegegeven aan de ne
derduits-gereformeerde afvaardiging
naar de gereformeerde oecumenische
synode (GOS).
De GOS vergadert later deze maand
in Nimes ln Zuid-Frankrijk. Onder
meer zal daar over Zuid-Afrlka ge
sproken worden. Vanuit Nederland
zenden de gereformeerde kerken en
de christelijke gereformeerde kerken
afgevaardigden.
Buti meent, dat de gereformeerden
buiten Zuid-Afrika niet eerlijk kun
nen praten met de blanke moeder
kerk, zolang deze zich niet bereid
verklaart op alle niveaus (kerkeraad,
classis, synode) te willen praten met
de gekleurde kerken. Hiermee ver- j
woordt Buti de mening van de broe- j
derkring van predikanten van de drie
kerken.
Buti is ontevreden over de weigering
van de blanke Nederduits-gerefor
meerde kerk om haar moderator dr.
Kleynhans te berispen. Volgens Butl i
heeft hij zich schuldig gemaakt aan
„verdraaiing van de waarheid" lnza- J
ke de besluiten van de hele Neder-
duits-gereformeerde kerkenfamilie ln
maart van dit Jaar over de wetten
tegen huwelijk en seksuele omgang
tussen mensen van verschillend ras.
door Aldert Schipper
Tijdens de wereldzendings-
conferentie, die in mei in Mel
bourne werd gehouden, is on
der meer gesproken over een
toekomst waarbij niet voor el
ke gemeente meer een predi
kant beschikbaar zou zijn. In
ons land bestaan zulke ge
meenten, maar die zijn meest
al erg klein en deze voelen het
ontbreken van een predikant
doorgaans als een min of
meer ernstig gemis.
Er is evenwel een gemeente, de her
vormde Amstelkerkgemeente in Am
sterdam. die het bewTust tracht te
rooien zonder predikheer of -dame. Al
is er geen dorftinee. toch floreert de
gemeente en zij komt elke zondag
bijeen in de 'zeventiende-eeuwse hou
ten noodkerk aan het hoofdstedelijke
Amstelveld.
Het is de gemeente niet altijd zo naar
den vleze gegaan. In het laatste der
jaren zestig leek het erop, dat de
gemeente de weg zou gaan van veel
binnenstadsgemeenten. Er trad ver
grijzing op. jongeren en jonge gezin
nen trokken weg uit dit stadsdeel en
het kerkbezoek liep mede hierdoor
duidelijk terug. Bij het emeritaat van
de toenmalige wijkpredikant bleek
het moeilijk te zijn een opvolger te
vinden.
Actieve kern
Twee theologen, Max Rientsma en
Jeannette Deenik waten in 1970 be
reid hun schouders eronder te zetten.
Ze begonnen een huisbezoekactie
met een aantal actieve gemeentele
den. De daaruit voortgekomen groep
heeft zich daarna beraden over de
vraag hoe men gemeente voor de we
reld zou kunnen zijn ln 1970. Aange
trokken door het idee om zo samen
verantwoordelijk te zijn voor de gang
van zaken in de gemeente, begon de
groep te groeien en na verloop van
tijd bestond er weer 'een gemeente
met een actieve kern van ongeveer
tachtig mensen. De rol van de wijk
predikant zou binnen dit geheel
steeds minder nadrukkelijk worden
en op den duur eventueel kunnen
verdwijnen.
Van 1971 tot 1979 is naar deze vorm
van „mondige gemeente zonder vaste
wijkpredikant" toegewerkt en zijn de
gemeenteleden ermee vertrouwd ge-
jaakt. De zgn. blnnendag het hoog
ste beleidsorgaan ln deze gemeente,
waar alle actieve gemeenteleden een
stem in hebben heeft in een verga
dering in juni 1979 ervoor gekozen om
voorlopig voor een periode van twee
jaar, het zonder eigen predikant te
doen en daarna, afhankelijk van de
ervaringen, te besluiten hoe zij verder
zal gaan. Dat houdt ln, dat de, ge
meenteleden behoorlijk actief zijn,
wat niet betekent, dat de actieve le
den voornamelijk studenten zijn. Ve
len geven, naast hun werk. hun tijd
aan de Amstelkerk.
Met Machteld van Woerden, tot voor
kort lid van deze gemeente, en Mies
van der Velden, actief lid, had ik een
gesprek over deze gemeente. Mies is
sociaal geograaf bij een stedebouw
kundig bureau in Amsterdam en
geeft een deel van haar tijd aan de
Amstelkerk. Machteld heeft haar ac
tiviteiten in de gemeente beëindigd
sinds zij in februari 1980 is beroepen
als predikant voor vormings- en toe-
rustingswerk in Amsterdam.
Theologenteam
In de Amstelkerk wordt elke zondag
morgen een dienst gehouden, die nog
al afwijkt van de godsdienstoefenin
gen in andere Amsterdamse kerken,
niet in de laatste plaats door de voor-
en nabesprekingen rondom elke
dienst en de ongedwongen sfeer tij
dens de dienst. De theologen, die hier
voorgaan, maken deel uit van een
team van theologen, waarin ook pre
dikanten uit andere wijkgemeenten
zitting hebben. Ongeveer zes teamle
den gaan per toerbeurt voor ln de
Amstelkerk om van een bijbelboek of
een gedeelte daarvan vertalingen,
exegeses en preekschetsen te bespre
ken. Ook aan een kinderpreek wordt
veel aandacht gegeven. De niet vrij
blijvende uitleg, die hier wordt gege
ven. is mede een onmisbaar onder
deel van deze vorm van gemeente-
zijn.
Terwijl de gemeente zo met de preek
bezig is, wordt de catechese van de>
kinderen verzorgd door enkele leden
van de catechesegroep. De catechese
gaat over hetzelfde bijbelstuk als de
preek. Belangrijke elementen, die in
elke dienst terugkeren en die door
gemeenteleden worden vervuld zijn
het kyrie, waarin een nood van de
wereld wordt genoemd en de voor
beden.
Werkgroepen
Naast de zondagse dienst doen veel
gemeenteleden mee aan werkgroe
pen, zoals de pastorale werkgroep,
die zich nu verantwoordelijk gesteld
heeft voor alle pastorale taken bin
nen de gemeente. De gemeente kent
de hoogste prioriteit toe aan de vre
desgroep. die de gemeente voortdu
rend betrokken houdt bij zaken van
oorlog en vrede. Daarnaast bestaan
er groepen die zich bezighouden met
liturgie, geloofsbeleving, met vragen
rondom de historiciteit van de bijbel,
rondom geloof en wetenschap en één
over feministische theologie.
Verder is er elke maandag een ge
meenschappelijke maaltijd, waaraan
ongeveer 25 mensen deelnemen. Eén
van de gemeenteleden leest dan een
stuk uit de bijbel voor en legt het uit.
Eens per maand is er een schrijfuur
voor Amnesty International. Elk
voorjaar houdt de gemeente een
weekend in een conferentieoord, om
eens langer te kunnen doorpraten
over zaken, die de gemeente aan het
hart gaan. Daarbij ontbreekt de ont
spanning niet: dit Jaar hebben de
deelnemers samen met de kinderen
een musical over Esther opgevoerd:
de teksten en de muziek hiervoor
waren door gemeenteleden gemaakt.
Hoge eisen
Een gemeente die zo actief is, moet
wel bijzonder hoge eisen stellen aan
de leden. Ik vraag aan Mies. of ze er
niet naar snakt weer eens in een ge
wone. ouderwetse gemeente te ko
men. „Nee hoor," zegt ze, „ik voel me
daar steeds minder thuis. Bij de afwe
ging om bijvoorbeeld een baan bui
ten Amsterdam te nemen en dus te
moeten verhuizen, speelt het betrok-'
ken zijn bij deze gemeente een
belangrijke rol voor mij." Ze vertelt
dat gemeenteleden, die wel de stap
naar een andere plaats hebben geno
men, soms heimwee naar de Amstel
kerk hebben. Sommigen komen op de
feestdagen terug. Anderen konden
het in een gewone gemeente niet
(meer) vinden en zijn veel minder bij
de kerk betrokken.
Hoewel het nogal wat van de leden
vraag, om lid te zijn van deze gemeen
te heerst er toch een echt gevoel van.
saamhorigheid onder de mensen.
Soms moet iemand „nee" zeggen
wanneer er een beroep op hem/haar
wordt gedaan. „We vinden het be
langrijk, dat we elkaar daarvoor de
ruimte laten, wat in een niet zo grote
groep niet altijd meevalt."
Als Ik. vergenoegd over een zo bloei
end stukje gemeentewerk, mijn blok
noot je wil inpakken, vragen Mies en
Machteld of lk een niet al te rooskleu
rig beeld van de gemeente heb gekre
gen, „Je moet niet denken dat we
alleen maar positieve dingen kunnen
opnoemen. Omdat we alles zoveel
mogelijk gemeenschappelijk willen
doen, wordt er ook heel wat afge-
knokt." Ze vertellen dat het moeite
kost om een evenredige verhouding
te vinden tussen diakonale en bin-
nen-kerkelijke activiteiten. „Je wilt
gemeente zijn voor de wereld, maar,
bij het hóe komen er conflicten! Een
project over Oost-Europa is hierdoor
niet van de grond gekomen."
Kritisch
De Amstelkerkgemeente neemt een'
aparte positie in binnen de hervorm
de kerk: zij maakt er bewust maar
kritisch deel van uit. Over één punt ls
men het binnen de gemeente onder
ling duidelijk eens, namelijk dat we
een diakonale taak ln de wereld heb
ben. Dat bleek, toen twee maanden
geleden een beroep op de gemeente
werd gedaan om een dertigtal Marok
kaanse „illegale" arbeiders onderdak
te bieden. Helaas kon de Amstelkerk
maar vijftien personen herbergen
omdat het gebouw te boek staat als
een van de meest brandgevaarlijke
gebouwen in Amsterdam. Een heel
groot deel van de gemeente heeft
getracht om deze mannen tijdens
hun verblijf ook financieel zo
De houten Amstelkerk in Amsterdam.
goed mogelijk op te vangen. Ook nu
ze op een andere plaats bulten Am
sterdam zijn gehuisvest, bezocht een
groep van de Amstelkerk de Marok
kanen zoveel mogelijk en zorgen ze af
en toe voor een uitje. Financieel wil
len ze hen blijven ondersteunen.
Ook op andere wijze tracht men het
geld verantwoord te beleggen, zonder
winstoogmerk. Zo heeft de gemeente
ook enige aandelen bij de Oecumeni
sche Ontwikkelingscoöperatie, de
EOCS van de wereldraad van kerken.
Naar aanleiding-van bovengenoemde
brandgevaarlijkheid en kwetsbaar
heid van het gebouw wiljen Mies en
Machteld nog kwijt dat, hoezeer het
de gemeente ook spijt, er helaas een
beperkt gebruik van het gebouw mo
gelijk is. Het unieke gebouw, waar
deze gemeente onderdak heeft, is
hoognodig aan restauratie toe. „Er
zijn vele miljoenen beschikbaar voor
de restauratie van een kerk, waar
geen gemeente meer is, zoals de Nieu
we Kerk. Maar onze kerk. die een
levende gemeente herbergt, staat
niet zo hoog op de prioriteitenlijst.
Zou dat soms lets te maken kunnen
hebben met deze vorm van gemeente
zijn