Romantiek verdringt de grauwe dood Kind geen partij voor automobilist Uit brieven van lezers De Springplank sluit seizoen waardig af Radiodocumentaires over antisemitisme Soestbergen bestaat anderhalve eeuw Indrukwekkend relaas verkeersslachtoffer Onzekere toekomst voor Rats en Bonje Kunstenaars pleiten voor vrijheid Havel DINSDAG 1 JULI 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET door Peter Karskavel UTRECHT „De dagen des menschen zijn als het gras. gelijk eene bloeme des velds alzoo bloeit hij. God zal de gene die in Jesu ontslapen zijn weder brengen met Hem", stelde Jan David Zocher in 1831 als tekst voor de pijlers van het toegangshek van de begraafplaats van Leeu warden. In de aanbiedingsbrief bekent 2o- cher dat het ontwerp vrij gevolgd is naar dat van Haarlem, maar hij meldt niet dat hij ook in Utrecht een nauwelijks afwijkend plan heeft ingeleverd. Het begraven zou een bedrijf worden en het aan leggen en inrichten van de nieuwe begraafplaatsen werd sjablonen- werk De begraafplaats Soestber gen in de stad Utrecht neemt er toch een heel eigen plaats tussen in. De eerste steden die hun vesting wallen gedeeltelijk slechtten wa ren Utrecht. Haarlem. Leeuwar den en Zaltbommei. In enkele ste den waren de ruimten bij die wal len al aangewend tot begraaf plaatsen. In Leiden gebeurde het al in de zeventiende eeuw. in Zalt bommei kort voor dat koninklijke besluiten aan de plaatsen met meer dan duizend inwoners ge lastten om buiten de bebouwde kom dodenakkers in te richten. De steden die tussen 1827 en 1829 nog probeerden om bij de wallen te mogen begraven, kregen daar geen toestemming meer voor. In Leeuwarden werd toen aan de tuinarchitect Lucas Roodbaard gevraagd om een ontwerp te ma ken voor een begraafplaats op een oude kloosterterp buiten de stad en in Haarlem en Utrecht gingen de opdrachten naar de architect Jan David Zocher. Zij waren in de genoemde steden al betrokken bij de herinrichting van de vesting wallen in aangename wande lingen. Buiten Utrecht, aan de doorgaan de weg naar Bunnik. had de ge meente gronden gekocht en wist kort daarop ook de terreinen van het landgoed Soestbergen te ver werven. Daar verschaft nu het ge noemde hek toegang tot de ruime algemene begraafplaats. De korte pijlers hebben empirevormen en dragen hekken die stijlen bezitten die uit omgekeerde fakkels be staan. In verhouding tot soortge lijke hekken is deze sober van doodssymboliek. Vaak geeft het alvast een bloemlezing van de mortuaire tekens die op de graven aangetroffen kunnen worden: de vlinder (symbool voor de wederop standing), de slang die zichzelf in de staart bijt (teken van de eeu wigheid). het gevleugde tijdglas en de zeis (attributen van de dood) en zeer directe verbeeldingen van de dood door middel van schedels en knoken, al dan niet voorzien van ..memento mori" of woorden van gelijke strekking. Zocher koos mogelijk antieke vormen voor de entree, omdat hij het begraven buiten associeerde met de wijze waarop de Romeinen langs de we gen begroeven; hij heeft ongetwij feld de begraafhuisjes langs de Vla Appia gekend. Paradijstuin De parkachtige aanleg maakt op de huidige bezoeker een prettige indruk Anderhalve eeuw geleden zal die indruk verrassend zijn ge weest. omdat openbare wandel parken in die tijd nieuw waren Bovendien was de landschappeli.' ke stijl met de schijnbaar vrije groepering van de bomen, de slin gerpaden en natuurlijke doorzich ten heel anders dan de tot dan toe gecultiveerde tuinarchitectuur. In de literatuur werden die gegevens al enige tijd geassocieerd met de Paradijstuin, Arcadlfi en het Elysi um. Gedenktekens voor overlede nen pasten dan ook heel goed in deze parken. De parkachtige aan leg Is wel verklaarbaar, maar het is nog niet precies bekend waarom Zocher (en Roodbaard te Leeu warden) voor deze nieuwe stijl koos. De Utrechtenaren zullen 150 jaar geleden het begraafpark Soestbergen. dat toen nog buiten de bebouwde kom gesitueerd was. echt als een Elysium ervaren hebben. Een uniek element op de Utrecht se begraafplaats vraagt spoedig na betreding de aandacht. Een rotonde van drie geledingen, ron de aarden wallen die met bak steen bekleed zijn en op regelma tige afstanden van aediculae zijn voorzien, bevat vele tientallen fa miliegraven. Het planmatig begra ven is er in gemonumentaliseerd. Het aard bouwsel roept aan de ene Familiegraf op Soestbergen. kant associaties op naar de kunst matige aard architectuur van ver- dedigingswallen, werken waar Zo cher zich in die periode Intensief mee bezig hield en aan de ander kant doen ze onmlddelijk denken aan de Etrurische grafheuvels bij Cerveteri en Tarqulnla ln Italië, graven die in Zochers tijd bekend waren. Aanleiding Het anderhalve-eeuwfeest van de begraafplaats Soestbergen ls aan leiding geworden tot de tentoon stelling „Dood en Begraven" ln het Centraal Museum ln Utrecht en in de begeleidende catalogus wordt met steekhoudende argu menten de aanleg met de rotonde in verband gebracht met Frank rijk. Zowel het landschappelij be graven als het monumentaliseren van de graven tot grote, heldere ne naar de antieken verwijzende structuren worden duidelijk ge maakt. Toch ls de graven-rotonde uniek gebleven, want geen van de bewaard gebleven Franse ontwer pen is uitgevoerd en Zochers mo nument is nergens nagevolgd. Wandelend over Soestbergen kan heel duidelijk ervaren worden dat er sprake is geweest van een klas seindeling bij het begraven. Aan de oostelijke zijde zijn de dode nakkers van de minder gesitueer den en de armen en westelijk van de rotonde is er vooral plaats inge ruimd voor de grote grafmonu menten en de familiegraven, al dan niet overschaduwd door in- De Eerste Algemene Begraafplaats aan de Gansstraat In Utrecht kent een monument ter nagedachtenis aan A. des Amorle van der Hoeven, een onbekend manspersoon die in de verklarende bijgaande tekst ook wel „de Chrysostomus" van zijn tijd werd genoemd. De prent is van F. Molenaar naar Tétar van Elven. middels fors gewassen treurbo men. Geheel ln de sfeer van de aanleg sluiten de meeste grafmo numenten van plaatsing en archi tectuur aan bij de verrassende de- versltelt De grauwe dood ls door de natuur lijke romantiek verdrongen en het is tegenwoordig zo goed toeven op Soestbergen dat het als vanzelf sprekend overkomt dat de huidige directeur het Initiatief genomen heeft om de begraafplaats als een openbaar park te gebruiken. Dit is het derde en laatste verhaal uit een serie waarin enkele be graafplaatsen in ons land ter spreke kwamen. Eerdere publica ties verschenen afgelopen sater dag en maandag. De tentoonstelling „Dood en Be graven" over de rouwkultuur in Nederland, die in het Utrechtse Centraal Museum wordt gehou den, is tot en met 6 augustus ver lengd. door Piet Oiemer HILVERSUM Een van de weinige indrukwekkende pro gramma's over de kwetsbaarheid van een kind in het verkeer is, is te zien in het IKON-magazine „Het paard van Troje". dat morgenavond wordt uitgezonden om 18.59 uur op Nederland 2. In de opgewekte, elfjarige Mark. is een uitstekende verte genwoordiger gevonden van al die achtduizend kinderen van nul tot twaalf jaar, die jaarlijks gewond raken bij een ver keersongeluk. In deze leeftijdgroep verliezen jaar lijks driehonderd kinderen het leven. Het zijn cijfers die overduidelijk illu streren dat het verkeer het grootste gevaar is dat kinderen bedreigt. Mark kreeg vier jaar geleden een ern stig ongeluk toen hij op zijn fietsje de bocht te ruim nam en door een auto werd geschept. Hij liep onder andere een hersenletsel op. Hij is nu moto risch gestoord en hoewel hy een uit stekende woordkeus heeft moet hij over ieder woord een beetje naden ken. Maar de humor van het joch ,.ik ben nou eenmaal een lolbroek" houdt hem staande. Hij vertelt; „Door het ongeluk ben ik langzamer gaan praten. Ik-weet niet zo precies waardoor. Sommige kinderen vinden dat wel raar. Met een jongen uit de klas heb ik regelmatig ruzie. Praat eens wat sneller joh, slome, zegt ie dan. Daar krijg ik het heen en weer van." Aangapen Mark weet ook dat de mensen hem aangapen als hij loopt. „Ze zeggen het niet. maar ik zie ze denken, wat lOOpt die jongen raar. Dan zwaai ik altijd maar." In „Het paard van Tro je" wordt een idee gegeven'hoe de Speciaal vandaag Studio Sport Extra. Met rechtstreekse verslagen van de Tour de France-etappe Luik-Rijssel en de kwartfina les tennis in Wimbledon. Daar na volgt nog een samenvatting van het wielrennen. Ned. 2 16.00 uur. Brandpunt besteedt aan dacht aan het ondersoek van de vaste Kamercommissie voor volksgezondheid naar sekten in Nederland. Met na me onderzoekt de commissie de invloed van deze sekten op jongeren. Verder een reporta ge over Bernard Hinault, de grote vedette van de Tour de France. Ned. 2 21.20 uur Leven op aarde. BBC-serie over de ontwikkeling van het leven op aarde. Deel 4: Insek- ten zwermen uit. Ned. 2 21.45 uur. levenslustige Mark „vroeger was ik de hardste loper van de klas, ik liep zowat m'n benen uit m'n lijf" met zijn mogelijkheden en onmogelijkhe den leert leven. Hij woont in Nun- speet en brengt dagelijks uren door in een taxi om de mytylschool in Arn hem te bezoeken, waar hij hetzelfde leert als andere kinderen van zijn leeftijd, zij het ln langzamer tempo. Hoewel er in Nederland elke week ruim vijf kinderen ln het verkeer om- komen, houden de meeste automobi listen er absoluut geen rekening mee, dat een kind altijd kwetsbaar ls en beslist geen partij voor hem is. In „Het paard van Troje", dat als maga zine over het algemeen zijn vorm nog wat moet vinden in dit eerste seizoen, heeft Wilma Soederhulzen een stu- diogesprek met Hugo van Molgen van het Verkeerskundig Studiecen trum van de Universiteit van Gronin gen, met Jan Mengde van de actie groep „Stop de kindermoord" en met kinderen onder wie Mark en zijn zusje V Men is het erover eens dat de school en de ouders de kinderen moeten leren zich veilig in het verkeer te gedragen. Soms worden peuters van twee al wegwijs gemaakt. Maar al deze Inspanningen zijn tevergeefs zo lang aan de kant van de verkeersdeel nemers van grove nalatigheid kan. worden gesproken. Automobilisten blijven met vijftig kilometer op zijn minst door woonkernen razen. Woonkernen Jan Mengde van de actiegroep „Stop de kindermoord" vindt dat de ver keerssituaties in de woonkernen zo moet worden gema&kt dat de auto mobilist wel dertig of minder móet rijden. HIJ wil niet wachten of er ooit een mentaliteitsverandering bij de automobilist komt. Toch blijkt nog heel vaak dat nieuwe wijken heel onvielig worden aangelegd voor de kinderen. Met de oude Prijken zit men al noodgedwongen met situaties die jaren geleden zo gegroeid zijn. „8top de kindermoord" wil daarom dat bij gemeentebesluiten rekening wordt gehouden met het kind in het ver keer In het tweede deel van de documen taire dat helaas pas volgende week vrijdagavond kan worden uitgezon den waarom geen betere coördina tie'' verwoorden de ouders van Mark hoe zij het ongeluk, dat wordt vergeleken met een rouwproces, ver- door Eefje van Schalk AMSTERDAM De laatste twee voorstellingen (29 en 30 juni) waarmee het Nederlands Danstheater zijn succesvolle seizoen afsloot, waren opgenomen in het Amsterdamse Ballet festival en werden verzorgd door de aspirantengroep van dit gezelschap. De Springplank. Dat ls het groepje van acht debuterende toneeldansers dat onder leiding van balletmees teres en choreografe Hilary Cartwright een betrekkelijk klein repertoire beheerst, maar desondanks voor het Amsterdamse publiek toch nog een première in petto had. Mark. werken. Hun woorden kunnen mis schien een bijdrage of herkenning zijn voor de vele ouders in gelijksoor tige situaties. De beide documentaires over Mark en zijn ouders zijn de laatste pro gramma's die redacteur Jan Kuiper voor IKON heeft gemaakt. Na jaren lang buitenlandse documentaires voor Kenmerk te hebben gemaakt zet hij om afstand van dit werk te nemen een punt achter zijn loopbaan bij de IKON Van uitgeverij Van Gorcum in Assen ontvingen wij de volgende boeken: Het oor wil ook wat, (over mondelin ge literatuur van R. Knorringa (70 blz. - 11.90) en Het kind als onder ontwikkeld gebied, kinderliteratuur en de derde wereld van A. Dorfman <102 blz - ƒ13,90) Van uitgeverij Kok ln Kampen zijn de volgende boeken: En dan zijn er nog de generaties. Thijs Booy geeft een beeld van de generaties die in ons land in deze eeuw leefden en leven (155 blz - ƒ22,50). Stel geen vragen, protesten tegen dierproeven door H. Bouma (46 blz - 6,90). Je bent meer waard dan je denkt, gesprekken met jongeren na hun eindexamen door H. Bouma (58 blz - ƒ7,90). Een leven zonder vragen gedichten van K. van Els&cker (32 blz - ƒ8,90). Gast onder gasten een andere visie op mens en samenleving door A. van Lutsenburg Maas (109 blz - 17,50). Het ging hier om Groenewegje Octet, op het 2e en 4e deel van het strijk kwartet in F Major van Maurice Ra- vel, een vrijblijvend speels balletje, waarin Cartwright de onderling hech te band van de acht dansers wil bena drukken. De titel ontleende zij aan de plaats waar hun studio in Den Haag gevestigd is. De vier meisjes en vier jongens hebben zeker elk hun eigen mogelijkheden en persoonlijke inzet, maar wat nu de wezenlijke verschil len tussen hen zijn, komt jammer- genoeg maar zelden tot uiting. Cartwright heeft eigenlijk een samen- raapseltje van moeilijke en minder moeilijke passen gemaakt, waarbij Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM De oorsprong van het antisemitisme, de geschiedenis van de jodenvervolging en de houding in deze tijd ten opzichte van de joden en Israël, zijn onderwerpen van een serie van drie documentaires die Bob Uschi voor de NOS- radio maakte. Vadaag is de eerste uitzending: hall drie op Hilversum 2. De andere worden op de volgende twee dinsda gen uitgezonden. In de eerste aflevering gaat het voor namelijk over de oorsprong en ge schiedenis van het antisemitisme en de paralellen die naar het heden wor den getrokken. Het verhaal wil dat antisemitisme zou zijn ontstaan doordat de Joden Jezus hebben ge dood. Prof. dr D. van Arkel, hoogle raar in de sociale geschiedenis aan de Rijksuniversiteit in Leiden promo veerde des tijds op een proefschrift over antisemitisme. Hij vertelt in de radioserie hoe eeuwen vóór de ge boorte van Christus de joden al wer den gediscrimineerd en vervolgd. Vol gens prof. Van Arkel om de eenvoudi ge reden dat zij minderheden waren en zich anders gedroegen dan de meerderheid. De oorsprong van de Jodenvervol ging ligt in de Byzantijnse tijd Ver wezen kan worden naar een afschu welijke pogrom in 414 vóór Christus in Antiochië, die niet hoeft onder te doen voor wat Hitier bewerkstelligde tijdens de Kristallnacht in 1933 in Duitsland. Openlijke terreur tegen de Joden vond eeuwen vóór Christus ook plaats in Egypte. Onder invloed van de kerkelijke lei ders heeft het antisemitisme in Euro pa zich sterk uitgebreid. In vele lan den werden de joden als minderheids groepen vervolgd, maar toch beston den ook gebieden waar joden en christenen broederlijk naast elkaar leefden. Hoogtepunt van de intole rantie houding ten opzichte van de joden werd in de Tweede Wereldoor log bereikt. In Nederland zijn nog sterk antisemi tische tendenzen onder de bevolking aanwezig. Eenvijde tot eenvierde van de Nederlanders leschouwen joden nog altijd als mensen die meer dan anderen met kwalijke trucs te werk gaan. zich alleen om het eigen belang bekommeren en grote invloed heb ben in het bank- en zakenleven. zij vaak het ensemble in duetten en soli uiteen laat vallen. Daar zit niet veel zeggingskracht in en serieuzere betekenissen moeten dan ook niet gezocht worden. Hulde aan de dan sers, die van dit choreografische nie mendalletje nog een aangenaam kijk spel wisten te maken. In de twee overige balletten. Blue Skin (Jiri Kilian/folkloristische (luit muziek) en Interactions (Christopher Bruce/Gary Carpenter) komen de specifieke kwaliteiten van de aspi ranten veel beter tot hun recht. In Blue Skin laat Kilian de opmerkelijk geschminkte dansers in vier korte pas de deux de verschillende rassen naar huidskleur dansen: het zwarte, witte, rode en gele ras. In hun finale blijken alle paren fel lichtblauwe flu- oriserende maillots te dragen: onder hun huidskleuren lichten zij blauw op en gaan zij ook allemaal in dezelfde bewegingen kronkelend ten onder in een opdagende duisternis: een mooi toneelbeeld, dat met overtuiging werd gedanst. Bewegingsdrift In het laatste ballet, Interactions, dat de Engelse choreograaf Bruce in ja nuari 1980 speciaal voor de Spring plank maakte, worden allerlei typi sche karaktertrekjes van zes dansers benut om een pure bewegingsdrift in een serie van contrasterende interac ties uit te beelden. Zichzelf opklap pend en als vuurvonkjes aanstekend of afstotend dansen de zes als elektri sche schokken, door, naast, voor en met elkaar. Opvallend daarbij is een duet van Peter Schetters en Yvette Olov, vooral door de volledige danso- vergave, waar tenslotte de zweet druppeltjes van afdropen. Volgend seizoen zal De Springplank met vier nieuwe debutanten aantre den. Drie jongens uit Den Haag, Am sterdam en Eindhoven en één meisje uit Brussel. Ik acht het een onjuiste ontwikkeling dat de aankomende Ne derlandse toneeldansers, die tegen een zeer grote buitenlandse concur rentie bij hun audities voor de geves tigde grote groepen moeten opknok- ken. nu ook bij deze unieke aspiran tengroep met hetzelfde probleem te kampen krijgen. Het. geeft nogmaals aan hoe gecompliceerd de aanslui tingsproblematiek tussen de Neder landse dansacademies en de hier ge vestigde groepen is. Van onze kunstredactie UTRECHT De Utrechtse kinder theatergroepen Bonje en Rats weten morgen of hun bestaan veilig is ge steld. Dan beslissen de Provinciale Staten van Utrecht of deze gezel schappen voor het komende seizoen een gedeeltelijke exploitatie-subsidie krijgen. Bonje en Rats maken kindertoneel en proberen dit in het onderwijs te integreren. De voorstellingen die meestal ln schoolverband worden be zocht staan niet op zichzelf, maar worden aangevuld met een discussie- en spelprogramma na afloop. Gedeputeerde Staten van de provin cie Utrecht hebben de exploitatie subsidie voorgesteld om een verant woord klndertoneelaanbod te waar borgen. Beslissen Provinciale Staten negatief over het voorstal van GS dan houden beide groepen binnen kort op te bestaan. AMSTERDAM Een aantal Neder landse kunstenaars hebben een be roep gedaan op de Tjechische rege ring om de toneelschrijver Vaclav Ha- vel vrij te laten. Op initiatief van AIDA Nederland, een organisatie die opkomt voor on derdrukte kunstenaars, hebben zij zich per brief tot de president van Tjecho-Slowakije, Gustav Husak, ge richt. Ondertekenaars van de brief zijn onder andere W. Sandberg, Wil lem Breuker, Joris Ivens, Rudl Fuchs en Wlm Verstappen. Zij sluiten hier mee aan op eenzelfde verzoek dat mei van dit jaar door een aantal interna tionaal bekende kunstenaars aan Hu- sak werd gedaan. In de brieven wordt op het schrijnen de lot gewegen van de politieke ge vangene Havel, aan wie zelfs ln de gevangenis verboden is te schrijven. In een bijeenkomst van de internatio nale vereniging AIDA, eerder deze week, is besloten tot nieuwe acties over te gaan voor vrijlating van Havel en andere door de AIDA geadopteer de kunstenaars die gevangen zitten. Kniesoor Dat Koos van Werlngh onlangs ln de trein van Assen naar Amsterdam twee keer zijn naam in de krant tegen kwam (Trouw, 27 Juni: „De klacht van een geciteerde") is nog niks ver geleken bij wat mij op 27 Juni over kwam. Ik zat in mijn werkhok aan mijn bureautje nèt een leuk pakje te maken met een exemplaar van mijn artikel over TM (Trouw, 21 Juni) erin plus een vriendelijk bedankbriefje, en dat allemaal voor Koos van We rlngh omdat lk het zo aardig vond dat hij me bij dat TM-artikel gehol pen heeft kortom, ik was daar dus net in opperbeste stemming mee be zig toen ik de krant onder ogenkreeg waarin Van Wering zijn beklag over mij doet. Hij zegt dat hem het artikel (over TM, jg.) uit dat Zeeuwse dag blad nooit is toegestuurd. Maar daar heeft het zelfs nooit in gestaan. De hoofdredactie van de PZC heeft het artikel namelijk geweigerd (op bela chelijke gronden overigens, maar over die vorm van onzorgvuldige journalistiek hebben we het nu niet) waarna het mij vrij stond om het artikel aan een andere krant aan te bieden. Van Werlngh verwijt me ook dat ik zijn uitspraken niet had mogen voorleggen aan de twee TM'ers. Ik vond de reactie van die twee echter van dien aard dat hun eigen onbenul er duidelijk door bevestigd werd zon der dat aan Van Weringhs uitspraken ook maar iets werd afgedaan. Overi gens verheugt het me dat Van We rlngh zo'n belangstelling heeft voor TM. Alleen die „TM-oefeningen" ln dat NOS-programma „Met het oog op morgen", waardoor hij indertijd zijn lachspieren zo heeft kunnen oefenen, dat waren eigenlijk Yoga-oefeningen, Maar ach, 'n kniesoor die daarop let. Aardenburg Jan Geurts Zelfverlossing In Trouw van 21 juni is een beschou wing overgenomen van ds. G. Th. Vollebregt in Hervormd Zwolle over bepaalde alternatieve geneeswijzen en over macrobiotiek. De schrijver ontdekt hierin tekenen van puur hei dendom, met name van „zelfverlos sing" en dat nog wel met een egocen trisch oogmerk: „waarin het alleen maar gaat om (de gezondheid van) je- zélfAls kroongetuige' wordt een ze kere Ohsawa geciteerd: „Macrobio tiek (bevordering van een lang leven) is heel eenvoudig en allen kunnen haar toepassen die zich oprecht van hun geestelijke en lichamelijke pro blemen willen bevrijden". Of dit in derdaad „een boeddhistische gedach te" is, laat ik in het midden; het lijkt mij in tegenspraak met het nirwana- ideaal van levensontkénning, maar misschien zie ik dat verkeerd. Wat ik mij afvraag is: waarom wordt de ge dachte aan zélf-verlossing zo bij uit stek heidens geacht? Zeker, de bijbel geeft ons woorden als psalm 127, vs 1 en 2, Romeinen 9 vs 16 te lezen, maar evengoed ook Mattheus 7 vs 7. Lukas 13 vs 24, 2 Corinthië 7 vs 1,1 Johannes 3 vs 3. om enkele te noemen. De mens wordt het eigen aandeel in zijn heel- wording of verlossing bepaald niet ontzegd. Natuurlijk zijn vergissingen niet uitgesloten. Maar kunnen wij daar niet wat ruimhartiger over den ken? Op dit punt heeft Paulus ons toch wel iets te zeggen: Romeinen 14. vers 1-12. Op het punt van „zelfverlos sing", voorzover heidens getint, gaat meer dan één sector van het christen dom bepaald niet vrij uit. En de ex treme afwijzing ervan anti-vacci- natie bijvoorbeeld is ook al moei lijk te rijmen met dankbaarheid je gens de Schepper Lochem J. van Leeuwen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4