Paus ziet zijn reis niet als een politieke missie In de kerk moet zichzelf kunnen ieder zijn 'Ik', was het antwoord van koster Tibboel Uit brieven van lezers Trouw Conferenties Man-vrouw-beraad van wereldraad Protestbrief tegen Vaticaanse laksheid Wycliffes gaan in Mali assisteren Jongenrenbijeen- komst in kerk-ruïne Nieuwe topmensen in het Vaticaan VANDAAG VOORBIJGANGERS Hongarije herdrukt oude bijbel Vesperdiensten in kerk op de Dam DINSDAG 1 JUÜ 1980 KERK TROUW/KWARTET 2 door A. J. Klei Omdat geen kerkelijk probleem mij te hoog gaat, heb ik ook onvervaard de vraag aange sneden. wie de belletjes weer aan de collecte- zakken in de hervormde kerk te Bennebroek heeft vastgemaakt, nadat deze er tussen 1884 en 1887 door dr. J. H. Gunning J. Hzn. in een nijdige bui waren afgeknipt. Ik bracht deze kwestie verleden week maan dag ter tafel, toen ik op deze plek het boekje besprak, dat bij gelegenheid van het driehon derd-Jarig bestaan der Bennebroekse her vormde kerk is verschenen. Dit behelst een hele pagina over de zilveren belletjes aan de collectezakken, maar er wordt met geen woord gerept over het ingrijpen van dominee Gunning, hoewel ik dat niet uit de lucht greep, maar uit diens „Herinneringen uit mijn leven". Navraag doende bij enkele vooraanstaande Bennebroekse hervormden, bleek me dat zij geheel onkundig waren van Gunnings daad, laat staan dat ze me konden vertellen, wie de schade hersteld had. Daarop besloot ik de zaak in de openbaarheid te gooien. Welnu, een paar dagen na mijn publikatie ben ik opgebeld door dominee L. J. Wolthuis uit Heemstede. Hij had de oplossing, meldde hij. Dominee Wolthuis vertelde dat hij, na via onze kolommen van het vraagstuk kennis genomen te hebben, de eerste de beste keer dat hij koster L. A. Tibboel van de jubileren de kerk ontmoette, deze had gevraagd of hij soms wist. of aanwijzingen had wieHet antwoord dat de heer Tibboel gaf was even beknopt als duidelijk. HIJ zei: „Ik." Dominee Wolthuis gaf me het telefoonnummer van de koster, dan kon ik het zelf van hem ver nemen. Intussen wil ik er even op attenderen dat de heer Wolthuis gereformeerd predikant is en dat ik tot dusver niets bespeurd heb van enige hervormde activiteit met betrekking tot de belletjes-affaire. Op grond hiervan stel ik vast dat hervormden a. slomer zijn dan gereformeerden en b. beter met vragen kun nen leven dan gereformeerden. En nu de heer Tibboel. Bij zijn komst in 1958 als koster van de hervormde kerk te Benne broek hingen de belletjes aan de collectezak ken. Alleen: de klepeltjes ontbraken. Een jaar of zeven geleden heeft hij met een be vriende zilversmid ervoor gezorgd, dat er weer klepeltjes in de klokjes kwamen. Hij had hiervan niemand iets gezegd en groot was de verbazing, toen tijdens een trouw- dienst, waarin de lange hengelstokken ge bruikt werden, opeens de belletjes begonnen te tinkelen. Dat hadden ze zo'n negentig jaar niet gedaan. De heer Tibboel, aan wie ik het citaat van Gunning voorlegde, vermoedt dat deze slechts de klepeltjes heeft verwijderd. Ik ge loof dat koster Tibboel gelijk heeft. Tenslotte was Gunning niet jong meer toen hij zijn „Herinneringen uit mijn leven" schreef en is wat hij in zijn geheugen had als het afknip pen van „schellekens" niets anders geweest dan het losrukken van de klepeltjes. En zo is deze zaak mooi rond. Achteraf denk ik dat Gunning misschien niet alleen zo'n hekel aan die belletjes had omdat hun geluid hem hinderde, maar ook omdat zij ingedutte kerkgangers moesten wekken voor de collecte. Gunning hoorde niet tot de domi nees, die kwaad worden op slapers onder hun gehoor. Hij had met hen te doen. Hij schreef eens: „Wij mogen allereerst wel de warme en be dompte kerken in rekening brengen van som- miger sluimerzucht. Wanneer de goêlieden een ganse week op het land of in de fabriek gewerkt hebben, en dan in een lokaal worden saamgebracht, soms saamgeperst, welks in- en uitgeademde lucht met alle beschrijving spot; een kerklucht, bij warme zomer-zonne- brand tot broeikashitte opgevoerd; bij win terdag door uitdampende pilobroeken en -jassen en door hete stoven en toenemende lichaamswarmte, natgeregende vrouwenlaar zen en -rokken bijkans in stiklucht veran derd: wanneer dan deze mensen 's morgens na een ferme wandeling, des middags na twee dergelijke kuieringen plus een volumineus middageten, al of niet door een bittertje verstevigd, weer in zulk een bedorven zuur stofapparaat anderhalf twee uur moeten doorbrengen, ik zeg u, dan verbaas en ver heug ik mij meer over de IJzersterke constitu- DE KRACHT DER GEWOONTE De heer Van der Meer, reiziger voor een groot handelshuis, zonder de oogen te openen: „Retourbillet!" tie van het wakkerblijvende gedeelte dan dat de wereld haar zegje gedaan over de slapende ik durf klagen over de induttende rest dezer kerkganger, getuige bijgaande spotprent uit zwaarbeproefden." het „Humoristisch Album", een tijdschrift dat in de tweede helft van de vorige eeuw te Overigens heeft niet alleen de kerk, maar ook Rotterdam verscheen. Van onze kerkredactle AMSTERDAM Paus Johannes Paulus II is voor een bezoek van twaalf dagen gisteren in Brazilië aangekomen. Op het vliegveld van Brasilia werd hij begroet door president Figuelre- deo, door de voorzitter van de Braziliaanse bisschoppenconferentie, mgr. Ivo Lorscheiter en andere autoriteiten. „Ik kom in Brazilië met een pastorale en religieuze opdracht," aldus de paus in goed verstaanbaar Portugees. Temidden van de regeringsgebouwen in de hoogfdstad was het altaar opge richt voor de pausmis die door vele honderdduizenden mensen werd bij gewoond. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden). De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover of over het niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde ren. Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw, Postbus 859,1000 AW Amsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld. De paus heeft meteen duidelijk ge maakt dat de taak van de kerk niet kan worden teruggebracht tot puur „sociaal-politieke zaken", maar dat het erom gaat „wat God heeft geo penbaard" te verkondigen. De paus kritiseerde in de zeer moderne cathe- draal van Brasilia de „gepolitiseerde" priest -rs die in Brazilië een belangrij ke rol spelen in de strijd van de armen, het recht van de arbeiders om vakorganisaties op te richten en de verdediging van kleine boeren die hun grond dreigen te verliezen. Voor het eerst hield de paus een toe spraak in het Portugees, waarin hij onder meer de Brazilianen opriep om een „rechtvaardige maatschappij te bouwen, onevenwichtigheden en on billijkheden te overwinnen, maar zonder schokken of breuken". Paus Johannes Paulus II wordt begroet door President Joao Figue- ïredo van Brazilië, bij zijn aankomst op het vliegveld van de hoofstad Brasilia. Boycot-debat Had het niet van werkelijke moed getuigd als Lubbers c.s. en zeker de CDA-stemmers voor de motie Ter Beek, de waarheid boven de CDA eenheid hadden gesteld en hadden gehandeld naar de overtuiging dat een kabinetscrisis nu binnen een jaar Amsterdam Johan W. E. Riemens had kunnen leiden tot een kabinet met een brede basis van PvdA, D'68 n /ox en een ruime meerderheid van het DOyCOtQ6Dat \ZJ aan de voorbereiding van een regeer akkoord en program en dito begro ting, was dat beter en bemoedigender dan de lijdensweg die ons nu te wach ten staat en was zeer waarschijnlijk nog veel sneller ook. Beter een eind met schrik dan schrik zonder eind. Amnestie CDA. Als deze partijen nu begonnen waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Dordts Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leldse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur ing. O. Postma HOOFDKANTOOR Wibautstraat 131 Amsterdam lel 020-913456 telex 13006 Postgiro 66 0000 Bank Ned Credietbank Rekemngnr 23 00 12 574 Gemeentegiro Amsterdam XI1000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel. 010-115588 (abonnementen en bezorging) lel. 010-115588 (redactie) tel 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westblaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel. 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel. 070-469445 (redactie) let. 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen: Per maand f 16,98 Per kwartaal 50,95 Per half jaar 101,90 Per jaar 201,60 Advertentietarieven op aanvraag Telefonische nnementenop- drachten (zie adressen boven) Opgave familieberichten 9-19.30 van maandag t/m vnjdag. Op' zondag van 18-20 uur telef. 020- 913456. Opgave mini-advertenties tel 020-936868 ot schriftelijk aan Mini-Adv afdeling, postbus 433. 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzipgen uitsluitend schrif telijk aan onze Amsterdamse adressen Wat is dat nu voor „KOP" in uw blad van heden? Er zou toch duidelijk moeten staan: „KABINET WIJKT NIET VOOR PARLEMENT" en u draait het precies andersom. Zelfs een „motie van wantrouwen" inge diend door onze tweede koekoek in de Kamer heeft het niet gehaald. Mijns inziens is er voor een aantal kamerleden nuttiger werk te doen (bieten wieden en uitdunnen bijv.) dan op kosten van de gemeenschap zich bezig te houden met zuur ge dram. De autoriteiten hebben de paus zo hartelijk mogelijk ontvangen. Er is zelfs een amnestie afgekondigd die echter niet op de politieke gevange nen van toepassing zou zijn. Brasilia was de eerste stop van deze reis die volgende week eindigt in Manaus nog meer in het binnenland. In de uit het niets gestampte hypermoderne pres- tige-hoofdstad droeg de paus de eer ste van een reeks van dertien open lucht-missen op en hield hij de eerste van enkele tientallen toespraken. Brazilië heeft volgens de paus de mo gelijkheid in zich om uit te groeien tot een wereldmacht, temidden van alle zorgen en onzekerheden die de wereld teisteren. Op weg van Rome naar Brazilië werd de paus nog gevraagd wat hij van de politiek in de kerk dacht. Volgens hem was er op die vraag sinds de dagen van Jezus Christus en nu, in Brazilië en overal maar één antwoord op die vraag: „Geef de keizer wat des keizers is en geef Gode wat Gods is." Ons commentaar staat op pag. 5 Als je gescheiden bent, voor ge schieden vrouwen met kinderen, 12- 18 juli, De Essenburgh, Harderwijk (tel. 03413-1841). Werkweek liturgie, 28 juli-1 au gustus, 't Dackhues, Huissen (tel. 085- 259105). Vrouw zijn vandaag, voor vrou wen van 18-60 jaar, 28 juli-2 augustus, oecumenisch vormingscentrum He- denesse, Cadzand (tel. 01179-1654). Zlerlkxee A. Bin Olieboycot (3) Waarom die stemmingmakerij tegen Zuid-Afrika? Indertijd moest Viet nam vrij worden. Talloze demonstra ties. Want anders kwam er een bloed bad. Vietnam werd vrij en de ellende begon. Cambodja moest vrij. Ameri- ka's Inmenging was „heilloos". Ze zijn vrij, maar de meesten bestaan niet meer. Nu moet Zuid-Afrika vrij. Het bloedbad ls al tientallen Jaren voorspeld. Dus: BOYCOT! Zei echter die zwarte vakbondsleidster Lucy Mvubelo niet: „Houdt op, de zwarte massa's in het gezicht te schoppen, wij hebben werkgelegenheid nodig." Zuid-Afrika moet elke dag duizend nieuwe banen erbij scheppen voor de massa's nieuwe inkomers en vanwege de grote zwarte bevolkingsaanwas. Wat praten wij dan met onze minipro- bleempjes met onze Zuid-Molukkers, Surinamers, Turken en Marokkanen enz., die allemaal hun speciale aan pak wensen. Is het christelijk, om zelf met zo veel problemen te kampen en dan een bevriend land met proble men die wij ons nauwelijks kunnen voorstellen, op deze manier beentje te lichten? Van een medewerker BAD SEEGEBERG Gebruiken we de bijbel alleen maar voor ons eigen doel en luisteren we niet meer naar de boodschap van Gods doel met ons, als een uitdaging naar ons leven? De bijbel is geen naslagwerk voor al onze problemen, zoals samenwonen, homofilie, abortus, prostitutie, geweld in het huwelijk; Juist vanwege haar procesachtige karakter moeten we de rode draad van bevrijding in het oog houden. Deventer mevr. J. Witte Postbezorging Over het bezorgen van de post van Amsterdam naar Beek (gemeente Bergh) in de Achterhoek gesproken. De brief, donderdagavond voor de laatste lichting op de bus gedaan, komt bij de adressant dinsdagmid dag aan. Bij eventuele verkeerde sor tering wordt dat woensdagmiddag, duurt dus bijna een week. Is de post hier niet een beetje van streek? De afstand postkantoor Beek-adressant is vijf tien kilometer. Hem werd aangeraden een postbusnummer te nemen, maar dan moet wel van te voren worden gebeld anders komt men voor niets. Zijn wij de enige? We hebben het Hoofdkantoor in Den Haag erover gebeld. We moesten met bewijzen komen, dan konden ze er pas werk van maken. Amsterdam A. M. Dellemijn Dat waren steeds weer de kernpunten die boven kwamen tijdens het vier daags Europees regionaal beraad in Bad Seegeberg, georganiseerd door de wereldraad van kerkert. Het was een van de vele regionale consultaties in dit jaar over de studie „De gemeen schap van vrouwen en mannen in de kerk", gemaakt door een onderafde ling van „Geloof en Kerkorde" (Faith and Order). De resultaten van deze studie zullen worden behandeld op de assemblee van de wereldraad in 1983. Zoals de studie reeds zegt: er kwamen niet alleen vrouwen naar de conferen tie in Bad Seegeberg. Maar de man nen waren in een minderheid (20 van de 80 deelnemers). Wat schuilt erach ter dat de wereldraad er zich bewust van is geworden dat vrouwen ook (en juist) in de kerk een onderdrukte en ondergeschikte positie hebben, maar dat het beleid inzake dit probleem vanaf het begin zo is geweest dat hij mannen en vrouwen tegelijk wilde betrekken bij de positie van de vrouw in de kerk? Is het zo progressief, immers overal zie je nog slechts vrou wengroepen. of is het een behoudend trekje, uit angst voor de (door man nen overwegend beheerste) kerken? Misschien dat daarom dit beraad niet al te veel nieuwe dingen opleverde. Echtscheiding Men constateerde dat de kerk overal van het traditionele gezinspatroon uitgaat, en daarmee de alleenstaan den en gescheidenen uitsluit. Zodra je dit patroon probeert te doorbre ken, ontstaan er onmiddellijk een aantal vragen en problemen: de trouwliturgie zou geheel veranderd moeten worden, en met een trouwri- tueel zou er ook een scheidingsritueel moeten komen: de kerken leveren riten over voor geboorte, huwelijk, dood. De gescheidenen worden ech ter „alleengelaten" met hun nieuwe levensvorm en hun (door een christe lijke opvoeding verkregen) schuldge voelens. De kerk moet nadenken over deze steeds groter wordende groep mensen, die in de kerk trouwt, maar zonder de kerk scheidt. Juist bij dit soort situaties zou de kerk zich een gemeenschap moeten tonen, waarin ieder zichzelf kan zijn, of tot zichzelf kan komen. Hoe vaak gebeurt het niet dat predikanten die scheiden, uit hun gemeente moeten? Geweld Wat ook steeds weer terugkwam, was het geweld in het huwelijk. Een aan tal vrouwen uit Frankrijk en Duits land vertelde dat in de tehuizen voor mishandelde vrouwen veel vrouwen komen wier mishandeling door de echtgenoot vaak met bijbelteksten in de hand gelegitimeerd wordt. De kerk heeft zich tot nu toe in geen enkel land verantwoordelijk gevoeld en steunt deze tehuizen dan ook nog niet. Seksualiteit hoort bij ons en aan de discussie hierover kunnen we niet ontsnappen, al willen we dat nog zo graag vanwege alle taboes, die hier nog op rusten. Seksualiteit moet be keken worden als behorende bij ons hele bestaan en niet alleen bij onze lichamelijkheid. Ook moet het uit de sfeer getrokken worden van iets wat alleen bestaat tussen man en vrouw. Elke relatie drukt uit dat de mens naar Oods beeld geschapen is. In de bijbel kunnen we de waarden vinden voor een relatie: waarin mensen kun nen groeien, door liefde en een zekere geborgenheid. Voor een goede relatie zou iedere man en vrouw zijn en haar eigen seksualiteit moeten ontdekken en zo de goedheid van de schepping bevestigen. In de werkgroep Bijbel- seksualiteit bleek bij het bestuderen van Galaten 5, 19-26 dat de werken van het vlees (ontucht, tovenarij, toom etc.) veelal alleen op de vrouw gelegd worden en zo onderdrukkend hebben gewerkt. Voor de mannen in de groep was deze associatie geheel nieuw. Ook benadrukt werd, mede door de aanwezigheid van mensen uit de DDR, dat de rollenpatronen alleen maar geheel kunnen veranderen, als de economische voorwaarden hier voor geanaliseerd en veranderd wor den. Bewustwording alleen is niet voldoende. Gepleit werd voor werk tijdverkorting, deelarbeid, flexibeler werktijden, werk voor vrouwen en mannen, flexibeler woningbouw. Derde wereld In Bad Seegeberg was men zich er van bewust dat Europa een rijk, ge- priviligeerd, blank en westers deel is en dat ook de andere gebieden, met name de Derde Wereld, een belangrij ke stem zullen hebben in het interna tionaal over dit onderwerp, tot en met de assemblee toe. Ook zal er nog dit jaar in december een internationale consultatie in Am sterdam zijn over „De Bijbel en de gemeenschap van vrouwen en man nen in de kerk". Volgend jaar zullen in Sheffield de belangrijkste proble men nog eens aangepakt worden en moet er een inzicht zijn hoe de leden- kerken hierover denken. Ook bij de wereldraad van kerken kampt men met geldproblemen en het is zo lang zamerhand herkenbaar geworden dat er dan op posten inzake vrouwen be zuinigd wordt. In Bad Seegeberg was iedereen het erover eens dat dit werk in ieder geval tot 1983 begeleid moet worden. UTRECHT Bij kardinaal Wille- brands zijn dringende protesten bin nengekomen tegen de laksheid waar mee het Vaticaan de aanvragen tot ontheffing van de celibaatsplicht van priesters behandelt Onder het be wind van de huidige paus zijn name lijk zulke aanvragen helemaal niet meer behandeld en zouden er inmid dels uit de hele wereld duizenden priesters op ontheffing zitten te wachten. De schrijvers van de pro testbrief zijn afkomstig uit de Utrechtse diocesane pastorale raad en pastorale werkgroepen. Zij wijzen erop dat dit Vaticaanse beleid voor de betrokkenen bijzondere persoon lijke problemen schept maar ook dat de voortgang van het pastorale werk erdoor belemmerd wordt. Priesters die uit het ambt willen stappen en een andere functie in het pastoraat willen aanvaarden kunnen dat niet, zolang hun status kerkelijk niet hel der is. Veel pastoraal talent gaat zo verloren, aldus het Utrechtse protest BURBACH (IDEA) De Wycllffe bij belvertalers gaan taalonderzoek doen in de Westafrikaanse staat Mali. Vol gens een overeenkomst met de rege ring zullen de Wycliffes onder meer talen inventariseren en ingezet wor den in de strijd tegen het analfabetis me. Uitdrukkelijk hebben zij daarbij ook de vrijheid gekregen om de bijbel te vertalen. Kerken in Mali hadden de hulp inge roepen van deze Internationale orga nisatie, die zich bijbelvertalen in di recte dienst van de zending ten doel stelt. De 6,3 miljoen inwoners van Mali spreken tien verschillende talen. Rond 75 procent van hen zijn mos lims. De Wycliffes zijn in vele landen actief. In sommige Latijnsameri- kaanse landen ondervinden zij moei lijkheden, nu eens omdat zij ervan beschuldigd worden aan de kant van de Indianen te staan, dan weer omdat zij een verlengstuk van de Ameri kaanse CIA zouden zijn. BOL8WARD (PNHK) Een groepje hervormde jongeren gaat van 12 tot 14 augustus avondbijeenkomsten or ganiseren in de ruïne van de onlangs afgebrande Broerekerk in Bolsward. Het doel van de bijeenkomsten is, dat er gepraat wordt over wat Jongeren al of niet met de kerk in de maatschap pij en de wereld willen en kunnen doen. De ruïne ziet de voorbereidings groep onder leiding van ds. L. A. Nell uit Bolsward dan als een symbool voor de christelijke kerk. Men hoopt op belangstelling uit het hele land. Inmiddels is men al begon nen met het opruimen van de brand- resten in de kerk. Alle losse stukken die gevaar op kunnen leveren, zullen worden verwijderd. De kerkruïne zal schoon aan de jongeren ter beschik king worden gesteld. ROME (CIC) Paus Johannes Pau lus H heeft vlak voordat hij naar Brazilië vertrekt nog een reeks benoe mingen bekend gemaakt voor belan grijke posten in de curie. De Poolse kardinaal Rubin wordt hoofd van het departement voor oosterse kerken (niet te verwarren met de orthodoxe kerken die onder het secretariaat van Willebrands vallen); de Parijse wijbis schop Paul Poupard gaat het secreta riaat voor de niet-gelovlgen leiden als opvolger van kardinaal König van Wenen die 75 wordt De pauselijke vertegenwoordiger in Amerika, mgr Jadot, volgt de onlangs overleden kardinaal Pignedoli op als president van het secretariaat voor de niet- christenen. De Belgische pater Jan Schotte wordt secretaris van de pau selijke commissie „Gerechtigheid en Vrede" als opvolger van de Franse jezuïet Roger Heckel die hulpbis schop van Staatsburg is geworden. Schotte was als tolk aanwezig bij de bijzondere synode van de Nederland se bisschoppen. NOG MEER OMZICHTIGHEID? Opnieuw hebben we de vorige week een nacht met de kamer doorgebracht. Was dat de vorige keren al een diepe teleurstelling, dit keer waren de voren, niet alleen de volgende dag onder onze ogen, nog dieper. Wat er achter de regeringstafel te zien was was weinig verheffend. Een naar steeds uitzonderlijker woorden en zinswendingen zoekende premier naast een volkomen ineengezakte minister van buitenlandse zaken. Niemand kon ontkennen dat de woorden van de premier deden vermoeden dat de regering tot het uiterste wilde gaan in het negeren van de wensen van de kamermeerderheid. Dat ze dat zelf ook zo beleefde kwam duidelijk tot uitdrukking toen de heer Van Agt verklaarde in de toekomst met nog meer omzichtigheid te werk te willen gaan. Met andere woorden hij had het gevoel van langs de rand van het oirbare te lopen. En dat was ook zo wanneer men de uitslag van de laatste stemming, tegen de morgen, namelijk die over de afkeuring van het regeringsbeleid in rekening neemt. Dank zij het feit dat een aantal CDA'ers zich op 't laatste ogenblik terugtrok uit een soort mededogen (de gedogers waren intussen al opgelopen tot een getal van dertien) met de regering die tenslotte mede uit eigen ploeggenoten bestond en dank zij een aantal rechtse „splinters", zoals ze zo welwillend in de kringen van de kamer genoemd worden, kon dit kabinet in de vroege morgen nog het overeind blijven. Een volkomen verstrakte premier haastte zich weg. En dat alles om een glasheldere zaak, hoezeer ook omhuld door een veelheid van er niet toe doende bij- voorstellen en overwegingen. Maar deze methode begint bekend te worden. Bijna voorspelbaar. Ik vraag me alleen af: ging dat vroeger ook zo? Is de regering een per se met rookgordijnen werkende instantie? Dan kan ik me indenken dat, ook in de kamer, het aantal mensen groeiende is dat naar een ander gezelschap uitziet. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Vught: B. I. Nieuwkoop te Balk Aangenomen het beroep tot lucht machtpredikant C. L. Glastra te Brummen. Bedankt voor Lienden: H. F. Klok te Melissant. Beroepbaar: P. J. den Admirant. Spechtlaan 338, Vlaardingen. GEREF. KERKEN Bedankt voor Den Helder: M. Spriensma te Arum. Aangenomen naar Bussum: P. E. R. Keizer te Bazel (Zw.); naar Gouda: B. J. F. Schoep te Groningen-Zuid; naar Vaassen: G. Tromp kand. aldaar; het beroep tot pred. in alg. dienst voor de arbeid onder schippers met als stand plaats Rotterdam: H. Doornbos te Raamsdonk. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Lutten en te Biezelinge; H. B. Hoogendoorn, kand. te Veenen- daal. Aangenomen naar Ermelo: L. W. Bil- kes te St. Thomas (Can.). GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Westkapelle: A. Moer kerken te Nieuw-Beijerland; Aangenomen naar Aalburg: A. Hof man te Schevejjjingen. Ds. G. K. Wiersma Op 89-jarige leeftijd is te Molkwerum overleden ds. O. K. Wiersma. Van 1930 tot zijn emeritaat in 1956 was hij achtereenvolgens hervormd predi kant in Schiermonnikoog, Noordwol- de (Fr Herwen en Aerdt en Wijnal- dum. Hij bekleedde bestuursfuncties in de vooroorlogse SDAP, Kerk en I Vrede en de Vereniging tot afschaf fing van alcoholische dranken. BOEDAPEST (EPD) De staats drukkerij in Boedapest bereidt een facsimile-herdruk voor de Hongaarse bijbelvertaling van de hervormde theoloog Gaspar K4roli uit 1590. De I 20.000 exemplaren zijn nu al uitver kocht. Deze Kóroli-bijbel gaat in i twee delen verschijnen en kost onge- I veer 150 gulden. Het is na tientallen jaren voor het eerst, dat een staats uitgeverij in Hongarije met een bijbel op de markt komt. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM - In de Nieuwe Kerk op de Dam in Amsterdam wordt elke zondagmiddag om half vijf een korte kerkdienst gehouden. Deze zogenaamde vesperdiensten staan onder auspiciën van de werkgroep „Kerkelijk Gebruik" van de nationale stichting „De Nieuwe Kerk". In deze werkgroep zijn alle grotere kerken in Amster dam vertegenwoordigd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2