'Meer zendtijd late avond voor Hilversum 4' Hernieuwde interesse voor kruiswegstaties Restauratie met respect voor verleden Scrim, te gewild schimmenspel Programmaleiders wijken af van voorstel minister Meer reclame op TV bedreigt tijdschriften Nieuwe boeken Spf Oosterpoort in Hoorn bezit meeste allure FNV secretariaat behartigt belang van niet-actieven VRIJDAG 27 JUNI 1980 Van een onzer verslaggevers HILVERSUM De program maleiders van de Hilversumse omroepen willen de door mi nister Gardeniers toegezegde zendtijduitbreiding van Hil versum 4 gebruiken in de late avonduren De programmaleiders wijken daarbij af van de voorstellen van de minister Zij wilde (overigens pas per 1 oktober VNU bezorgd Van onze redactie economie AMSTERDAM De Tijdschriften- groep van de Verenigde Nederlandse Uitgeversbedrijven iVNUi maakt zich zorgen over een mogelijke uitbrei ding van de reclamezendtijd op de televisie Gevreesd wordt, volgens het Financieele Dagblad in een be schouwing over de Tijdschriften groep van de VNU. dat dit voor dit onderdeel van het concern wel eens een flinke inkomstenderving zou kunnen betekenen De Tijdschriftengroep van de VNU. die de Nederlandse markt voor grote tijdschriften vrijwel beheerst (Mar griet Libelle, Panorama. Nieuwe Re- i vue en andere bladen) zou daarom voornemens zijn bij de raad van be stuur van het VNU-concem met een plan te komen, dat deze ontwikkeling het hoofd moet bieden In het kader van dit plan. dat over een tijdvak van vijf jaar zo n 100 miljoen gulden zou vergen, zou het in de bedoeling liggen een nieuwe uitgeverij in het leven te roepen Deze zou zich in het bijzonder gaan Joeleggen op het uitgeven van kleine re tijdschriften met een duidelijk af gebakend interesse-gebied Volgens de Tijdschriftengroep VNU zou dit soort bladen (met gespecialiseerde advertenties) minder gevaar lopen bij een mogelijke uitbreiding van de TV reclame De Tijdschfriftengroep van de VNU telt ongeveer 1400 werknemers Verle den Jaar behaalde de groep een omzet van bijna 470 miljoen gulden Van uitgeverij Westfriesland te Hoorn zijn de volgende boeken: voor de jeugd: Paarde benne net mense. van J. Webster (90 blz - 12.50). Koen- raad en Killeu-amba, door G. Pause wang (117 blz - 15.90). Kas keert terug, door B Kerssen (158 blz - 17.90) en De kleine zwijnenhoeder en andere verhalen door P. Fox (119 blz - 18.50). Roman van C. Claes: De hemelsleutel 1185 blz - ƒ25.-). G. A. Brongers schreef Dit land van terpen en torens (178 blz - ƒ25.-). De geur van de Macchia. roman voor de oude re jeugd spelend op Corsica en ge schreven door T. Vos-Dahmen von Buchholz (138 blz - 18 90) Van de schrijfster F Feenstra: Nelleke's op voeding (194 blz). Maar die vlag ver laten nooit (174 blz). en Terug in het vaderland (200 blz). Alle drie boe ken zijn herdrukken Prijs per deel ƒ18.50 Indonesië weerzien geschreven door O. J. de Landell. In Indonesië gebo ren. ging hij terug om te kijken „wat er nog over was" Uitg. De Kem. Bussum 131 blz - ƒ35 - Marlene's zuster, v-twee verhalen van B. Strauss Uitg Arbeiderspers. Am sterdam 103 blz - 16.50 Burgemeesters Mr T.,Tjaberings uit Kromrfienie is per 16 Juli benoemd tot burgemeester van de gemeente Nieuwe-Pekela. zo heeft het ministerie van binnenland se zaken meegedeeld. TJaberings (35* is Nederlands Hervormd en lid van de PvdA. Hij is thans secretaris voor de wijkraad Krommenie in de gemeente Zaanstad R. B. Ockels uit OostrKapelle is per 16 augustus benoemd tot burgemees ter van de gemeente Feijnaart en Heijnlngen en OosUKapelle. aldus heeft het ministerie van binnenland se zaken gisteren meegedeeld Ockels f41is doopsgezind en lid van de WD Hij is thans leraar geschiedenis en Wethouder van Domburg. Speciaal vandaag Tour de France. Rechtstreeks ver slag vaa de vandaag verreden ploe gentijdrit Frankfurt-Wiesbaden- Frankfurt (Vit-st-Duitsland). Op het zelfde net is om 18.30 uur een samen vatting van deze etappe te zien. Ned. 2 15.45 our De portier van Chez Maxim. Fran se boulevard-klucht naar een ver haal van Yves Miranda en Gustav Qulnson. In de hoofdrollen spelen Michel Galahru, Jean Lefebvre en Marle Helène Breillat. Het verhaal gaat over een man die zijn vrouw al twintig jaar weet wijs te maken dat hij zakenman is, terw ijl hij portier Is van een bordeel om aan de dagelijk se kost te komrn. Ned. 2 19.10 hut Hier en nu besteedt aandacht aan de volgende onderwerpen: Ned. 2 22.20 nor volgend jaar) elke dag drie uur meer zendtijd geven en wel van vijf uur 's middags tot acht uur 's avonds, In het college van programmaleiders van de radio is echter de suggestie naar voren gekomen om niet van vijf tot acht uur te gaan uitzenden, maar van acht uur 's avonds tot midder nacht Dat heeft een paar voordelen Ten eerste is. ook voor de radio, de tijd tussen vijf uur 's middags en acht uur 's avonds een wat rommelige tijd Voor een maker van serieuze radio programma's is er op dat tijdstip niet zoveel eer te behalen De tweede, misschien nog belangrij ker overweging, is dat op deze manier de kleur van Hilversum 4 als klassie ke muziekzender én Hilversum 2 als de informatieve zender kan worden versterkt Nu gebruiken alle zendgemachtigden de avonduren op Hilversum 2 (als Hilversum 4 verdwenen is) voor een Een scène uit Scrim: Ann (Geraldine Chaplin) verlaat de gevangenis waar zij haar vriend Jim heeft opgezocht VARA zendt film Jacob Bijl uit door D. Ouwendijk HILVERSUM Jacob Bijl won in 1976 met zijn film Scrim, vanavond te zien in Vara's rubriek Theater thuis". Ned 1 21.55 uur, bij een festival In Toulon een specia le prijs van de jury. Vóór deze film maakte Bijl een korte re film „Zwartziek" en erna de vorig jaar ln roulatie gebrachte lange speel film „Tlro". Drie films in betrekkelijk korte tijd, wat er wel op wijst, dat Jacob Bijl gelooft aan zijn kwalitei ten als filmer. Terecht. Want al kim Je bij Bijl (nog) niet spreken van enige ontwikkeling daarvoor verschillen zijn drie films, zuiver stilistisch geno men, te veel van elkaar de films die hij heeft gemaakt hebben wel zoveel persoonlijke signatuur, dat goede verwachtingen gerechtvaardigd zijn. Wat bij Bijls film duidelijk ls, ls zelf bewustzijn in de filmische aanpak ervan. Bijl maakt zijn films niet „zo maar op goed geluk'Hij heeft on miskenbaar een bepaalde lijn voor ogen. Dat er bij die lijnen vervagin gen optreden is Jammer, vooral om dat de filmer kennelijk te weinig zicht heeft op het eigen vermogen, om die vervagingen weer op te heffen. Het heeft in „Scrim" tot gevolg gehad, dat het verhaal op den duur wegzakt ln een volstrekt ondoorzichtige en (die indruk had ik er althans van) met te veel willekeurigheden geladen pro blematiek De hoofdpersonen zijn twee vrouwen, de fotografe Maria (Jessamin St&rc- ke), op bezoek bij Ann (Geraldine Chaplin), die thuis wacht op de terug keer van haar vriend Jim, die in de gevangenis zit Het botert beurtelings wel en niet tussen de twee jonge vrouwen, wat mede te maken heeft met de omstandigheid, dat Maria eveneens een liefdesrelatie met Jim heeft gehad. Er breekt na enige tijd meer onderling begrip door bij het tweetal (een bezoek aan de gevange nis Inbegrepen), maar de gevoelens van frustratie bij Ann laten zich steeds duidelijker gelden. Zij het niet zó duidelijk, dat de individuen daar door ln hun persoonlijke geschiede nis of karakter kantlger worden. Jacob Bijl ls nogal Ingenomen ge weest met de mogelijkheid Geraldine Chaplin ln zijn film te kunnen krij gen. Zoals lk de film gezien heb, heeft de figuratie van deze actrice niet wei nig bijgedragen tot de steriliteit van het geheel. Geraldine Chaplin ls een actrice, die over te weinig expressie ln haar wezen (gezicht, houding, stem buigingen, oogopslagen etc.) beschikt om waarachtige menselijkheid aan een gestalte te kunnen verlenen. En daarop ls Bljls film stuk gevaren. Zijn film is een te gewild schimmenspel geworden, tweedimensionaal ge stalten gefotografeerd in hoogte en breedte, zonder de diepte van enig redelijk verantwoord karakter. programma dat begint met klassieke muziek en later op de avond een cultureel-informatieve tint krijgt. Voorbeelden van dat laatste: „Litera- ma" bij de NCRV op maandag, „Ba- bel" bij de KRO op dinsdag en „Het zout in de pap" bij de VARA op woensdag). Hilversum 4 (op de FM-kanalen) zou in de opzet van de programmaleiders van acht uur tot middernacht een klassieke muziekzender zijn en Hil versum 2 (uitsluitend uitzendend op de middengolf) zou ook in de avond uren dan de cultureel-informatieve zender zijn. Laatste Drs H. Glimmerveen, plaatsvervan gend hoofd van de programmadienst van de NCRV-radio, om een toelich ting gevraagd, wijst er op dat minis ter Gardeniers heeft laten weten de uitbreiding van Hilversum 4 met drie uur zendtijd ais de laatste uitbreiding te zien. Aan een volledige Hilversum 4 (van zeven uur 's morgens tot mid dernacht) valt niet te denken Zou de minister nu de uitbreiding op Hilversum 4 van vijf uur 's middags tot acht uur *s avonds gezien hebben als een eerste stap naar dat volledige programma, dan hadden de program maleiders misschien nog wel vrede met haar plannen gehad. Nu dat niet het geval is ligt het meer voor de hand om te zoeken naar voor de luis teraar betere uitzenduren Weliswaar worden de radiozenders s avonds betrekkelijk weinig beluis terd (relatief gezien dan; het gaat toch nog altijd om een zeventigdui zend tot honderdvijftigduizend men sen), maar de betrokkenheid van de luisteraars en de intensiteit van het luisteren is dan zeer groot Trouwens, Glimmerveen denkt ook dat minister Gardeniers zelf ook niet zoveel hecht aan het argument van de luistercijfers. Zij denkt immers per 1 oktober aanstaande aan een uitbreiding van de zendtijd op Hilver sum 4 ten behoeve van Teleac, die dan op de radio de televisiecursussen „lastechniek" of „Russisch" voor ge vorderden" kan begeleiden onmis kenbaar heel nuttige uitzendingen, maar toch ook geen grote publiek- trekkers. Tegenwerping Eén tegenwerping zou de minister nog kunnen maken in haar opzet is er sprake van een zendtijduitbreiding van drie uur, terwijl de programma leiders een uitbreiding met vier uur voorstaan. Heeft dat iets te maken met het geven van een vinger en het nemen van een hele hand? „O nee," zegt Glimmerveen," „dat probleem hebben we ook onder ogen gezien. Als je bedenkt dat de minister de uitbreiding van Hilversum 4 per 1 oktober 1979 had toegezegd (dat ging niet door, omdat er tegenslag was met de bouw van de nieuwe zenders in Flevoland) en dat deze nu pas per 1 oktober 1981 doorgaat, dan hebben de omroepen twee jaar lang drie uur zendtijd per dag van haar te goed. Met dat tegoed Kunnen wij zes jaar lang dat ene extra uur uit onze plan nen voldoen. Daarna zien we wel weer. In elk geval hoeft het echt niet op de kosten af te springen; financi eel zit er ook wel wat rek in'. Een van de kruiswegstaties met Jezus, vallend onder het kruis. Rechts bovenaan de schilder, Toorop zelf. St. Bernulphuskerk zet deuren open voor werk van Toorop tn k f. zei Ntde *11 door Jac. Lelsz OOSTERBEEK Een tentoonstelling in de gangbare zin van het woord kan de presentatie van de 14 kruiswegstaties van Jan Toorop in de neo gotische St. Bernulp huskerk van archi tect A. Tepe in Oos terbeek niet worden genoemd. Ze hangen er altijd en ver vullen al vanaf 1919 hun functie, namelijk op een ei gen wijze richting te geven aan de meditatie der gelo vigen, de bezinning op het lijden en sterven van Chris tus. Waarom dan deze „ex positie"? Door deze zomer extra aandacht te vragen voor de kruiswegstaties, die hij aanvankelijk niet eens zo erg waardeerde, maar waarvan hij allengs meer is gaan houden, geeft pastoor A.J. Wissing uiting aan een geleidelijk aan ge groeid verlangen. Met de tentoonstelling wordt tevens aangesloten op een tweetal exposities, die enige jaren geleden zijn gehouden ter gelegenheid van de vijftigste sterfdag van Jan Toorop, ln de Com- manderie van St. Jan in Nijmegen waar aandacht werd gegeven aan zijn Nij meegse periode (1910-1916) en in Kröller-Müller op de Hoge Veluwe, waar hij werd getoond als impres sionist, pointillist en sym bolist (1885-1910). Geloof Toorop heeft maar een keer een reeks kruisweg staties gemaakt, die van Oosterbeek, ln krijt op hout. De opdrachtgeefster was mevrouw P. de Bruin- van Lede. Het was zijn grootste werkstuk dat ooit uit zijn handen is gekomen. Een Jaar of drie is hij ermee bezig geweest, van 1916-1919. Moeiteloos ging het niet, maar het schonk hem ook veel vreugde. Toen hij de opdracht had ontvangen, schreef hij de toenmalige pastoor van het Zuidveluwse dorp: „Ik zal er met grote liefde aan ar beiden". Toorop was aan het begin van de eeuw rooms-kathoiiek geworden. Dat was het geloof van zijn vrouw, de Engelse Annie Hall met wie zijn verhou ding stuk was gelopen. Op verschillende manieren zijn persoonlijke proble matiek, kunstenaarschap en geloof in hun onderlinge relatie geïnterpreteerd, en het moet gezegd, niet altijd even Integer. Hoogtepunt Van Toorop's latere werk, de religieuze thema's, dat door sommigen blijkbaar niet zo hoog wordt aange slagen, zijn de Oosterbeek- se kruiswegstaties een hoogtepunt. Gezegd is dat de godsdienstige bewogen heid en mystlsche symbo liek er voortreffelijk in tot uiting komen, zaken die trouwens ook eerder werk al hadden „doordesemd". In de vormgeving wordt men nog duidelijk herin nerd aan zijn Art Nouveau- jaren. Maar het weelderige van wat genoemd wordt de „slaoliestijl", naar de door Toorop gemaakte affiche voor de „Deutsche", is in de kruiswegstaties uitgelo pen op een weliswaar nog vloeiende maar veel stren gere gestileerdheid. Com positorisch zijn het gave taferelen. In heldere doch sobere kleuren, met veel wit. Symbolisch? Dat is nauwelijks aannemelijk. Immers, niet alleen Jezus is in wit weergegeven, maar ook Simon van Cyrene, een apostel, de Schriftgeleerde en Pilatus, en met name de laatste twee waren toch be paald niet brandschoon. Misschien steekt de verkla ring gewoon in het feit dat Toorop veel van wit hield en het evenals Whistier de waarde van een eigen kleur gaf. Misdienaren Toorop heeft in diverse plaatsen aan zijn kruisweg staties gewerkt. Verschil lende Oosterbekers ston den voor de bijbelse figu ren model. Pastoor A. C. H. Vossenaar, Miek Janssen, dochter van een hot^l dichteres, die heii vele jaren in een heeft gereden, A. f broek, die leerling-tul bij de opdrachti was, enige misdienj enz. Onder de laatsf knaap Mies van de enige van de vele terbekers op de kruis in 1 staties die nog in leve jr inmiddels een be;f man. Ook van elders trok 1 m. op modellen aan zoal r K tweede vrouw van n C schrijver Arthur ficx Schendel. Het echtpaai toen in Ede woonde, f met de schilder bevx| Mevrouw Van Schei seerde voor alle Miriaj ren. Een DomburgseJ werd genomen als van Cyrene en de VI») \fsi priester-dichter Hupr j A riest diende bij de rT neming als Jozef Mfei mathea. Later m rikaj Toorop: „Daarbij ntr' iemand, die zoo die)# heugd ls, omdat gij» gesteld hebt in uwenrf weg, dragend op zijn om biedige handen en t zijn hart. Onze Ooi Heer." Tot 21 september m 'arl deze extra aandacht! E de kruiswegstaties vraagd, dagelijks vu 17 uur. Er is voor 1 gulden een bijzocAotS fraaie catalogus, mei der moer korte over» zingen van de exej Henk Berflo. en door Peter Karstkarel HOORN Het mag een wonder he ten dat de Oosterpoort te Hoorn de zer dagen na een grondige restauratie kon worden heropend door .staatsse cretaris Wallis de Vries van CRM Niet dat de restaurateurs op onover- komenlijke moeilijkheden zijn ge stuit. maar de poort is ruim honderd jaar geleden ternauwernood aan de toenmalige sloopwoede ontsnapt. Toen had het gemeentebestuur de poort al opgegeven, nu kon het de staatssecretaris een meerjarenplan voor restauraties in het voorult- zicht stellen. Onder de uitvoering van wach- tersmuziek door een blazerskwintet van de marinekapel uit Den Helder opende de staats secretaris de metershoge, nog maar net afge lakte deuren van de poort en ging vervolgens met de belangstellenden de tentoonstelling „Sterctenbouwing ln Hoom" bezoeken die in het wachtershuis op de poort is ingericht Toen in hel midden van de vorige eeuw de steden middels de zogeheten „vestingwet" werd toegestaan de stadspoorten te slopen en de verdedigingswallen te slechten werd dit onmiddellijk op grote schaal gedaan. Er zijn nog maar enkeie steden die behoorlijk in de poorten en.wallen zitten. Enkele vestingsteden werden vanwege hun strategisch belang uitge sloten en in andere plaatsen ontbrak,hc. aan initiatieven om de stadsuitleg aan te vat n is het sparen van monumenten te dank< een weinig dynamisch beleid. In de jare.\ begon pas het besef te dagen dat het er:.1 beschermd moest worden maar toch was i de meeste gevallen het kwaad ai geschied Vier van de vijf stadspoorten die het Westfriese Hoom rijk was waren al onder de slopershamer gevallen, maar toen het stadsbestuur aanstal ten maakte om ook de Nieuwe Oosterpoort te laten afbreken, ontstond er heftige weerstand bij enkele ingezetenen die het historisch be lang onderkenden. In dat jaar werd de bouw vallige poort zelfs opgeknapt onder leiding van de bekende architect van Hoomse komaf, A. C. Bleijs. Een „restauratie" volgde er nog ln 1913 en nu is dan de derde restauratie gereed geko men. Reden om met een bijeenkomst en een tentoonstelling het gebouw bijzondere aan dacht te schenken - Aanblik En het poortgebouw is die aandacht ten volle waard Temidden van de enkele tientallen stadspoorten (van de ettelijke honderden die er geweest zijn) die er nog om de Nederlandse steden staan neemt de Oosterpoort van Hoom een bijzondere plaats in. Met de vrij kleine poorten van Brielle (Kaaipoort), Grave (Ham poort) en Schoonhoven (Veerpoort) en de in middels ruggelings in de Rijksmuseumtuin in Amsterdam tegen elkaar geplaatste Bergpoort (uit Deventer) en Heerenpoort uit Groningen is het een van de poorten die in Italiaanse trant gebouwd is en temidden van dit gezelschap heeft die van Hoom niet alleen (ie meeste allure maar biedt bovendien de merkwaardig ste aanblik De vormgeving van de Hoomse Oosterpoort gaat terug op de poorten uit d< Italiaanse Renaissance en in het bijzonder dit van Miche- le Sanmlcheli, zoals die van het S Andrea fort bij Venetë of de Porta-Palio van Verona, belde daterend uit de eerste helft van de zestiende eeuw Modellenboeken en enkele Italiaanse vestingbouwers, Donato de Boni en Alexander Pasqualini hadden van het midden van die eeuw af bij ons grote invloed. Ais beweerd zou worden dat Pasqualini het ontwerp van de Hoomse poort zou hebben gemaakt zou nle mand dat in twijfel trekken. Toch is het streng klassicistische gebouw ontworpen door de Am 'ordamse bouwmeester Joost Jansz Bllha- mer. De poort is het enige klassicistische re- naissance-bouwwerk van de verder rijk van maniëristische juweeltjes voorziene stad Door verbouwingen en restauraties is dit stren ge citaat naar de antieken overigens ingepakt geraakt. In 1577 maakte Bilhamer alleen het model van een drie traveeën diepe en overwelf de poort, waarvan de onderdoorgang een krom verloop had om te verhinderen dat er recht door de poort zou worden gevuurd Aan de stadszijde kreeg de poort een front met een opbouw van dorische pilasters die een fries met kroonlijst draagt waarin wapenborden en cartouches. Aan de veldzijde ls het aanmerke lijk bredere front geheel met zandsteen be kleed. Daar zijn het twee paren dorische zullen die fries en kroonlijkst dragen, gesierd met de wapens van Westfriesland en Hoom en een Latijnse tekst die op het eerste vers van psalm 127 gebasseerd ls: „Niets baat het waken der wachters, niets wapenen en de geweldige drei gingen der muren, noch de donder van het rauw geschut, zo gij, o God, deze stad niet zoudt willen richten en beschermen". Tussen de pilasterparen zijn decoratieve nissen aange bracht, waarvan de onderste ruimte bieden voor vuurmonden. De basementen van de pi lasters en de zwikken boven de korfbogige onderdoorgang zijn met rijk rolwerk verleven digd. Het front moet zeker indruk gemaakt hebben op al degenen die de stad in wilden: het is van een stoere rijkdom Fortificaties In de poortwachterswoning boven op de poort is de tentoonstelling „Sterctebouwing in Hoom" ingericht. De geschiedenis van de forti ficaties van Hoom van het begin van de vijf tiende eeuw af tot de stadsuitleg met nieuwe verdedigingswerken, ontworpen door de be faamde vestingbouwer Adriaan Anthonisz (1576-*78), wordt erin behandeld met speciale aandacht voor de poort. Ook de oude Ooster poort die enkele honderden meters dichter stadinwaarts heeft gestaan en in het begin van de vorige eeuw werd gesloopt, krijgt er aan dacht. Er is bij de tentoonstelling meer aan dacht voor de monumentale stadspoorten dan voor de eigenlijke verdedigingsring rond de stad en ln die zin sluit de Hoomse presentatie niet geheel aan bij de reizende Sterctenbou- wing-tentoonstelling. De toch nog uitgebreide documentatie is een eenzijdige illustratie bij de in deze krant al eerder besproken tentoonstelling over de ..Sterctenbouwing" van Simon Stevin. Al zijn de vestingwerken van Hoom al gereed geko men vóór dat Stevin zijn theoretische verhan deling op schrift had gesteld, kon er toch een- aantrekkelijk geheel van worden gemaakt wor den. Het nu geisoleerde monument heeft met de tentoonstelling (tijdelijk) zijn functionele verband gekregen. Tot 10 augustus is deze ln de Oosterpoort te bezoeken De Oosterpoort in Hoorn vanaf de veld zijde gezien, een kloeke verschijning. Te lang was juist dit fraaie natuurstenen front wegens bouwvalligheid ingepakt geweest in een corset van houten klampen. Het hele com plex ls sinds november 1978 overigens onder handen genomen. Aan het op de antieke triomfboog teruggaande poortgebouw is in het verleden nog het een en ander toegevoegd. In 1601 werd boven op de poort een poortwach terswoning gebouwd, die in de commentaren nogal tegenstrijdige reactie s uitlokte, maar of zij nu „geestig" wordt gevonden of „al te huiselijk", zij behoort nu eenmaal bij het com plex. Er ls bij de restauratie dan ook geen punt van gemaakt om dit historische „penthouse" te handhaven, al doet zij de antieke strengheid van de eigenlijke poort geen goed. Wel is de in puristische monumentenkringen beruchte traptoren besproken. De poort zelf bezat geen opgang naar de dakwoning en er werd een houten traptorentje naast de poort gebouwd. Deze brak men tijdens de eerste restauratie, ruim een eeuw geleden, af. Toen had de woning dus geen opgang meer en bij de tweede restau ratie in 1913 werd er in „historische trant" een stenen traptoren op de plaats van het vroegere houten geval opgetrokken. Op dit brokje histo rische nep rustte geen zegen. De toren bleek bij restauratie los en vrijwel zonder fundering tegen de poort gezet te zijn en nu moest dit jongste deel van het complex van onderaf aan weer opnieuw opgebouwd worden De restauratie van de Nieuwe Oosterpoort kenmerkt zich over het geheel door respect voor de gehelje historie van het gebouw. Vooral voor het front aan de veldzijde valt dit positief op: nauwelijks vervangingen of aanvullingen van het door de tijd enigszins „verbruikte" materiaal, maar een consolidatie van het oor spronkelijke uiterlijk UTRECHT (ANP) De FNV een speciaal secretariaat dat de si cifieke belangen gaat behartigen* de „niet-actieven". Hieronder word verstaan werklozen. WAO'ers enl pensioneerden. De oprichting van I nieuwe secretariaat vloeit volgenT FNV voort uit het feit dat zij n alleen de belangen van de werkend behartigt maar daarnaast meer meer op de bres is gaan staan voor werklozen en andere kwetsbare ff* pen in de samenleving.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4