Bij zending komt het aan op de plaatselijke gemeente Lutheranen zouden de oecumene dwarsbomen secretaresse Trouw Doreen Potter overleden In een schamele hut Conferenties Boek van ex-staflid dissonant in Augsburg VOORBIJGA) Rome: geen ruimte voor euthanasie Beroepingswerk VRUDAG 27 JUNI 1980 KERK TROUW/KWARTET ~^pAG Van een medewerker PATTAYA (Thailand) De consultatie voor wereldevangellsatie In Pattaya in Thailand, die vandaag wordt beëindigd, zal in herinnering blijven als een belangrijke versterking van de samenwerking in de zending en evangelisatie op wereldniveau. In eer) van de slotresoluties van de Lausanne-commissie voor werelde vangelisatie (LOWE) omschrijft zij haar taak als volgt. 1De kerk van Christus over de gehe le wereld wijzen op de voorrang, die de evangelisatie heeft binnen de tota le zending; 2 De leiders van kerken, zending en hulpverleningsorganisaties bij elkaar brengen, motiveren en bemoedigen in het voltooien van de zendingsop dracht. 3. Als christenen zijn we door God geroepen zowel tot gemeenschap als eenheid in de arbeid van het evange lie. De bijbel benadrukt de rijke ver scheidenheid in geestelijke gaven en bedieningen en roep de gelovigen op samen te werken en niet concurre rend bezig te zijn in de verkondiging van het evangelie en in het maken van leerlingen uit alle volken. werkingsvorm en strategie van Pat taya van uitermate groot belang. Zelfstandigheid Kerken en zendingsorganisaties moe ten tot elke prijs ontwikkelingen ver mijden die de zelfstandigheid en het leiderschap van de kerken in de derde wereld zouden kunnen schaden. Er zijn echter reeds indrukwekkende voorbeelden van onderlinge assisten tie. waar bijvoorbeeld een kerk in Nieuw-Zeeland een gemeente in Sin gapore steunt om een gemeentelid uit te zenden naar Nepal. Er is daarnaast ook een Chinese gemeente in Singa pore van slechts 300 leden, die in staat is zelf vijf zendingsarbeiders naar verschillende delen van Azië uit te zenden. Vernieuwing Pattaya heeft heel duidelijk ge maakt. dat de verantwoordelijkheid voor wereldzending en evangelisatie ligt bij de plaatselijke gemeente. Waar een plaatselijke gemeente geen werkelijke zendingsgemeente is, is gebed en inzet voor de geestelijke vernieuwing van de kerk van het hoogste belang. Waar gemeenten zich gaan inzetten voor evangelisatie en de leniging van de noden van de mensen dichtbij en veraf, is de door werking van Christus' heerschappij in alle onderdelen van het gemeente leven hieraan vooraf gegaan. Niet al leen de gelovige Is geroepen een zout en licht te zijn in de samenleving, maar ook de gemeente als geheel. Dit is mogelijk wanneer de gemeente een werkelijke gemeenschap vormt in gebed, liefde en dienstbetoon en in een voortdurend leven uit het evan gelie als het woord van God. Dan is er volgens prof. Emilio Antonio Nunez uit Guatemala geen valse tegenstel ling tussen evangelieverkondiging en onze maatschappelijke verantwoor delijkheid en het opkomen tegen on recht in de wereld. Doordat dit dik wijls wel het geval is, heeft de kerk zelf ook meegewerkt aan de voort gaande secularisatie van de samenle ving. Heilige Geest ADVERTENTIE Praktijk Dat Pattaya het niet bij woorden wil laten, blijkt uit een groot aantal af spraken voor de praktijk. De volgen de aanbevelingen zijn ook voor Ne derland van belang: Alle zendingsor ganisaties moeten oog hebben voor de plaatselijke gemeenten, waaruit de zendingsarbeiders voortkomen. Kerkelijke zendingen en interkerke lijke (geloofsteendingen moeten zo veel mogelijk samenwerken b.v. in de rekrutering en de training van de zendingskandidaten. Beiden hebben elkaar nodig vanuit de verscheiden heid van de gaven van het gehele lichaam van Christus, de gemeente. Bovendien is er tot nu toe een te grote concentratie van zendingsarbeiders (91 procent) in gebieden die reeds met het evangelie zijn bereikt, terwijl slechts negen procent werkzaam is in de z.g. „onbereikte gebieden". Alleen al om deze reden is de nieuwe samen- Een onderwijlen ..U kunt nooit helemaal begrijpen wat zulk een Nieuwe Testament voor ons in Brazüië betekent, omdat u leeft in een land van overvloed. Dit is de eerste keef dat ik een boek heb voor iedere leerhng van mijn klas. 's Morgens worden deze NT gebruikt voor Bijbelles, 's middags opnieuw voor leesles Aan het einde van de week mogen ze het meenemen naar huis. Vaak wordt dan in een armoedige hut door een kind uit de Bijbel gelezen, terwijt velen toeluisteren". Nog 11.000 schootkinderen hebben geen NT 2.63). Giro 901.000 van In de Rechte Street te Velp met verm. NTBr. Zending en evangelisatie zijn on denkbaar zonder het werk van de Heilige Geest. Te veel ls het werk van de Heilige Geest in de zendingswe tenschap van de laatste jaren ver waarloosd. Daar komt in vele delen van de wereld verandering in. Vooral in verschillende landen in Oost-Euro pa en Azië, Afrika en Latijns-Ameri ka vinden grote geestelijke opwek kingen plaats. Indrukwekkend waren de getuigenissen van afgevaardigden uit Roemenië, Nigeria en Haiti. Er is een kerk in Roemenië, die jaarlijks met meer dan zesduizend nieuwe le den groeit. Groot ls de interesse ook bij de Jeugd voor het evangelie. Christus onder u. de hoop der heer lijkheid. Réveilweek met ds. D. van Keulen, Jan Willem varf der Hoeven. Floyd McClung, Herman Gouds waard en Evert van der Poll. 19-26 juli, De Bron. Dalfsen. Inl. en opg. tel. 03429-1318. De gaven van de Geest, zomergas- tenweken Vuur, 19-26 juli en 26 juli - 2 augustus, Centrum Seppe, Roosen daal. Opg. en inl. tel. 01720-74140. Charismatisch gebedsweekend, o.l.v. pater A. van Corstanje. 26-27 juli, Stoutenburglaan 5, Stoutenburg. Inl. tel. 033-940848. door ds. W. Bleij AUGSBURG Wanneer deze week in Augsburg vele vertegenwoordigers van praktisch alle lutherse kerken uit de hele wereld bijeen zijn om het feest van 450 Jaar Augsburgse Confessie te vieren, zijn daarbij ook reeds de 28 leden van het uitvoerend comité van dï lutherse wereldfederatie (LWF) aanwezig; hun jaarlijkse bijeenkomst ls onmiddellijk acjter deze manifestatie geplaatst. waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur ing. O. Postma HOOFDKANTOOR Postbus 059 1000 AW Amsterdam Wibauts traaf 131 Amsterdam tel. 020-913456 v tele* 13006 Postgrro 66 00 00 Bank Nad Cradietbank Rekentngnr 23 00 12 $74 Gemeentegiro Amsterdam XI1000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam let 010-115580 (abonnementen en bezorging) tel 010-115588 (redactie) tet 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westblaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIOEN Postbus 101 2501 CC Dei^Haag tet 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Oen Haag REGIO NOORD/OOST-NEOERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwotie tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen: Per maand f 16.98 Per kwartaal 50,95 Per hart »aar 101,90 Per jaar f 201.60 Advertentie aanvraag Telefonische abonnementenop- drachten (zie adressen boven) Opgave famihebenchten 9-19 30 van maandag t/m vrijdag Op' zondag van 18-20 uur tetef 020- 913456 Opgave mm»-advertenties tet 020-936868 of schriften aan Mini-Adv afdeling, postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adres wijzingen ixtsJmteod schrif telijk aan onze Amsterdamse Het extra feestelijk karakter van deze vergadering zal wellicht enigs zins worden getemperd door de uitga ve van een boek niet minder op tijd verschenen van Ulrich Duchrow, getiteld „Konflikt um die Oekume- ne". Dit boek bevat een directe aan val op de manier, waarop de LWF haar werk doet in de oecumene. Duchrow meent namelijk, dat de LWF voor de wereldwijde eenheid van de christenen een gevaar is. Duchrow kan het weten, want hij was van 1970-1977 directeur van het stu diedepartement van de LWF. Hij brengt met zijn boek zwart op wit een conflict naar buiten, dat al vele Jaren, zo niet decaden, een heet hangijzer is in Genève, de zetel van zowel de lutherse wereldfederatie als de we reldraad van kerken. De LWF en de wereldraad hulzen samen In één ge bouw. En men dient ook te weten, dat zo'n veertig procent van het werk van de wereldraad door lutheranen be taald wordt (als dat bedrag niet gro ter is). De wereldraad en de LWF verschillen nogal van karakter. Voor ons verhaal zijn een paar verschillen van belang. De wereldraad verenigt kerken uit verschillende confessionele groepen, lutheranen zowel als dopersen, angli canen zowel als orthodoxen. De LWF ls een zogenaamde „World Confessio nal Family", een WCF qftewel een familie van kerken mét gelijke belij denis. De wereldraad heeft een toela tingsdrempel; kleine kerkgenoot schappen kunnen geen lid zijn, erls een drempel" van 5000 leden. De LWF kent zo'n drempel vanzelfsprekend niet. Ds. Wonno Bleij het bewaren van de eigen confessie. En zelfs in 1947, toen het LWK LWF werd en in 1948, toen de wereldraad werd opgericht, deden de lutheranen hun best om de wereldraad niet te verenigen rond plaatselijke kerken, maar de raad op te bouwen uit con fessionele groepen. Straatsburg Steviger De ledenkerkên .van de wereldraad zijn van geheel verschillende soort. In de LWF ls de band veel steviger. De wereldraad heeft bureaupersoneel in Genève weliswaar, maar voert het k hulpwerk, het diakonaat; het ontwik kelingswerk uit met werkkrachten van ter plaatse: dus Tanzanianen in Tanzania, Indiërs in India enz. De LWF heeft minstens zo'n groot kan toor, is feilloos georganiseerd en heeft over de hele wereld zo'n 3400 veldwer kers ln dienst, alle dus Werknemers van de LWF. Op al deze punten is er wat wrijving. Deze wrijving is gevarieerd van kwa liteit: van jaloezie tot heilige veront waardiging wanneer men ergens in de wereld dubbel werk loopt te doen. Men komt overal wel een LWF-em- ployé tegen. Duchrow beweert nu, dat achter deze opzet van de LWF geen argeloosheid of „zomaar" efficiency schuilgaat, maar precies zo bedoelde opzet. En dit alles Vanwege het eigenlijke doel van de LWF: het bewaren van de eigen, confessionele identiteit, als het' moet ten koste van een wereldwijde, allesomvattende oecumene. Duchrow beweert dat een organisa tie. die zulks doet, als een dwalende, ketterse organisatie of kerk mag wor den beschouwd. En deze beweging is niet van vandaag of gisteren; betoogt Duchrow Laten we niet vergeten, dat reeds in 1923 het LWK, het lutherse wereldkonvent, werd opgericht met de bedoeling an ti-oecumenisch te zijn: het ging om En dit spel gaat tot op de dag van vandaag door. schrijft hij. Want het „Instituut voor Oecumenische Stu dies" in Straatsburg (ook hier bij vele theologiestudenten wëlbekerïd!) doet mee aan dit spel en zal door allerlei publikaties eerder de oecumene rem men dan bevorderen: dóór immers ontstond de vondst, om bij het den ken over „modellen van de eenheid" zo'n model „verzoende verscheiden heid" te noemen (reconciled diversi ty). Per saldo komt dat neer op een accepteren van de verschillen die blijkbaar moeten blijven. Dit model is tegenhanger van het „wereldraadmodel": conciliariteit. Dót model gaat uit niet van confes sionele groepen die met hun confessie en al herkenbaar blijven bestaan, maar wil de plaatselijke kerken aan de basis bijeenbrengen en dan in voortdurend concilie met al die locale raden bijeen zijn in de wereld. Het Straatsburgmodel maakt dit wereld raadmodel onmogelijk, en is daarop ook aangelegd. Aldus Duchrow. Maar er is een ontwikkeling die het in leven blijven van de lutherse groep ook met nog weer andere middelen beoogt. Er wordt, sedert de assem blee van de LWF in Dar-es-Salaam in Tanzania 1977. gesproken over de toename van het beleven als kérk van de LWF: men noemt dat in het en gels: ecclesia] density; duita: ekklesi- ale Dichte. Duchrow zegt: wanneer men de LWF ook al een bovennationaal kerkelijk karakter gaat geven, dan ls de plaat selijke oecumene, wat de lutheranen betreft, uitgespeeld. En dan volgt een lijst van methoden, waarbij Duchrow zelfs veel suggereert. Eventueel zal geld de plaatselijke oecumene zelfs dwarsbomen: wanneer kerken in In dia niet kunnen samensmelten, om dat LWF een van de twee in leven houdt en het geld niet naar óók de andere kerk kan worden doorge sluisd, frustreert de LWF de eenheid der Kerk: met ordinair geld. Philip en Doreen Potter OENEVE Doreen Potter, de vrouw van de secretaris generaal van de wereldraad van kerken dr. Philip Potter, is overleden. Zij werd 55 jaar. Wegens de snel slechter wordende gezondheidstoestand van zijn vrouw had dr. Potter de laatste weken verschillende bijeenkomsten afgezegd, zoals het antiraclsmeberaad in Noordwijker- hout, dat hij zou openen. taal moet omd tnni Behalve als vrouw van de secreta ris-generaal heeft Doreen Potter ln de oecumenische beweging vooral betekenis gehad door haar muzikaal talent. In 1967 begon zij aan de hereiening van het Interna tionale christelijke studentenlied- boek „Cantate Domino" („Zingt de Heer"). Onder haar handen werd het tot het liedboek van de wereldraad, dat sinds 1975 op alle Internationale bijeenkomsten van de kerken wordt gebruikt. „Cantate Domino" bevat liederen in zeer vele talen, meest Engels, Frans en Duits, maar ook Neder lands, Spaans en zelfs Chinees, Japans, Arabisch, vrolijke Afri kaanse wijsjes, terwijl ook gedra gen eeuwenoude Russisch-ortho- doxe hymnen niet ontbreken. De bundel bevat ook zeven composi ties van mevrouw Potter zelf. ZIJ was de dochter van een metho distendominee in Panama. Haar man komt van Dominica. Me vrouw Potter studeerde theologie In Liverpool en muziek ln Londen. ZIJ was een goed violiste en toon de haar vaardigheid als dlrigente vele malen tijdens bijeenkomsten van de wereldraad, zoals tijdens de assemblee te Nairobi in 1975. „Als iemand achter mij aan wil D °1 komen, die moet zichzelf pg verloochenen en zijn kruis opne y,y( iedere dag, en mij volgen." (Luk vers 23) jTlcn A-b( Als dat ons kruis is dat we moeugt tX opnemen: dingen doen die risicg P w meebrengen, waarvan we de uitkomst op de korte en lange bi f niet kennen, maar die toch geds 6 Z< moeten worden om ln de buurti of Jezus te blijven, dan is het rknl begrijpelijk dat we vaak bang a voor het kruis. We kunnen er nlt jc overheen kijken naar de opsta« en naar de hoop die het geeft l staren ons blind op het kruis. bang. Waar begin ik aan? Wat-* dan allemaal anders? Kan ik aan? Ik denk dat veel levei daarmee samenhangt. Mensen kunnen bang zijn voor de economische recessie, voorde energie-nood, voor de atoom-b voor de Russen en nog veel me« theii maar die andere angst is er ook. met Misschien zit die er zelfs wel achl *id1 We worden opgeroepen om echt menselijk te leven, want dat beV pitsp de oproep om het kruis op te nee iin maar we zien er tegenop. We zijn vertrouwd met al die onmenselij trekken die ons leven vertoont 1 bers dat gelaat van ons bestaan zijn* stie gewend om te gaan. We weten d« pis' niet ideaal is, maar we kennen dt «n sluipwegen om aan de begin ontevredenheid ermee te ontk< En als het dan weer op oris a! die man met zijn vraag: Volg slaat de angst ons om het hart beseffen: nu moet ik beslissen, moet ik opstaan. Daar moet bij gezegd worden. Er is maar manier om over die vrees heen i komen, nl. het besef van wie die die dingen van mij vraagt, straalt van Hem uit. Dat is zijn j die ons brengt tot iets nieuws, wedergeboorte heet dat Je w ergens overheen geholpen. Ei uitgehaald, uit „de dood door alleen," zou Dorothée Sölle u De LWF als kerkelijke ^grootheid kwam opeens ter sprake, toen men in DAr-es-8alaam over de apartheid sprak en meende, dat dit een kwestie was. die de belijdenis van de kerken zelf raakte: het is tegen het belijden der kerk. wanneer men zich niet maatschappijkritisch opstelt. De as semblee in Dar-es-Salaam ging ech ter weer niet ver genoeg. Alleen de blanke kerken in Zuid-Afrika kregen het boze vingertje, terwijl de rijke kerken uit het noorden, de Ameri kaanse en Europese, buiten schot ble ven. Luther zou gewild hebben, dat vooral deze kerken hun verbonden heid met onderdrukkende, economi sche systemen zouden stoppen. Duchrow gebruikt daarvoor citaten uit Luthers boek Von Kaufhandlung und Wucher over de koophandel en de woeker. Kortweg: de LWF is mas sief van Luther afgeweken, wanneer zij geen politieke consequenties uit haar belijden trekt. Een tweede ver wijt dus aan de LWF. Hoewel het standpunt van de LWF inzake de apartheid in Zuid-Afrika in Dar-es- Salaam toe te Juichen valt, is het op zichzelf een „relative Ausnahme". Rancune Hier bewijst Duchrow, dat hij toch van enige rancune verdacht moet worden. Hij jaagt in zijn boek zowat de hele staf, alle vertegenwoordigers en alle veldwerkers van de LWF op de kast mét een genoegen, dat afbreuk doet aan het rustig doordenken van zijn argumenten. Hij heeft ln de jaren 70-77 natuurlijk veel van het „be drijf" gezien. Vele tientallen miljoe nen per jaar gaan in alle richtingen over de aarde, als dlakonaatsgeld. als ontwikkelingshulp enz. Het is vanzelfsprekend dat „men daarbij soms vuile handen maakt" (Dr. Muetzelfeld in Joinville 1979 directeur van de World Service LWF!). Dat neemt niet weg, dat de kerken in de wereld hun werk moeten en willen doen, en dat zij ook hun belijdenisgeschriften met respect wil len behandelen. Deze meest 16-17e eeuwse belijdenisgeschriften zijn na tuurlijk niet zo onaantastbaar als de drie oecumenische symbolen van de eerste eeuwen. We leren echter in deze jaren van de twintigste eeuw, hoe wij met elkaar spreken en werken kunnen. De kwestie is ingewikkeld en waarde vol genoeg om er met alle macht samen aan te werken. Inzoverre Duchrows boek dit proces bevordert, is het een waardevol boek. Inzover zijn boek er een partijtje natrappen van maakt, ls het ietwat gênant. In tussen kan niemand, die in oecumene op plaatselijk, nationaal en interna tionaal niveau geïntereseerd is, dit boek ongelezen laten. De wandelgangen in Augsburgs zalen gonzen van de discussies. Menig man en/of vrouw van de wereldraad zal in zijn/haar vuistje lachen. In ieder ge val is dit een incident, dat door het openbaar karakter van deze boekpu- blikatie niet onder de tafel te werken valt Uiteindelijk moge het de oecu mene, hoe dan ook, toch bevorderen. Ds. Bleij, 114 vu bet uitvoerend comité vu de lutherse wereldfederatie ea voor- rit ter vu de permanente commissie voor oecumenische betrekkingen vu de LWF, bespreekt „Konflikt um die Oekumene. Chrlstnsbekematnis in weiober Gestalt der oekumenischen Bewegung?" van Ul rich Duchrow (Verlas C.hr. Kaiser. Mün- cben 1980). ROME De congregatie voor de geloofsleer heeft een document opge steld, waarin opnieuw iedere vorm van euthanasie wordt afgekeurd. Au toriteiten die dit aanbevelen schen den volgens het stuk de goddelijke wet, beledigen de waardigheid van de menselijke persoon, plegen een mis drijf tegen het leven en een aanval op de menselijkheid. Het. betekent niet dat mensen moet worden opgelegd om op heldhaftige wijze te sterven en dat er nooit medi cijnen mogen worden verstrekt die de pijn en bewustzijn verminderen en misschien daardoor het leven verkor ten. Maar voorop moet staan dat in het uur van de dood de waardigheid van de mens en de christelijke bete kenis van het leven verzekerd moeten worden en dat het niet Juist is om zonder ernstige reden een stervend mens het bewustzijn te onthouden, zodat hij zich bij volle kennis kan voorbereiden om voor zijn Heer te treden, aldus de congregatie. De rk kerk staat toe dat met goedvin den van de patiënt de modernste me dische middelen worden aangewend, zelfs als die zich nog in experimentele staat bevinden en er aan het gebruik zekere risico's kleven. Ook ls het toe gestaan om, als de patiënt het ermee eens is, een behandeling te onderbre ken als de resultaten niet aan de verwachting voldoen en de patiënt er extra onder lijdt. Ook kan men'afzlen van medische ingrepen waarvan de kosten en de lasten niet in verhou ding staan tot de verwachte resul* taten. Mar Ignatius De patriarch van de Syrische ortho doxe kerk, Mar Ignatius Jakob in. is woensdagavond plotseling door een hartaanval overleden. Hij werd 68 Jaar. Mar Ignatius was de geestelijke leidsman, ook van de meeste zgn. Turkse christenen in ons land. Gezinsweek voor ouders met ge handicapte kinderen, 26 juli-2 augus tus, Vinea Domini, Witmarsum (tel. 05175-1444). ADVERTENTIE Het Algemeen Diakonaat Bureau van da Gereformeer de Kerken in Nederland is het landelijke bureau dat samen met de diakenen in de plaatselijke kerken bewust makend en voorlichtend bezig wil zijn ten aanzien van de menselijke noden en de oorzaken daarvan, dichtbij en verweg. Voor het diakonaat in onze eigen samenleving is het daarnaast ook uitvoerend orgaan voor een belangrijk deel van het diakonale recreatiewerk en het werk voor opzichzeifstaanden. Voor het diakonaat buiten onze gren zen is het het uitvoerend orgaan voor het werekkJiakonaat van de Gereformeerder Kerken in Nederland Op het Algemeen Diakonaal Bureau ontstaat binnenkort de vacature van voor de adjunct-directeur, tevens coördinator van de stafgroep werekJ- dlakonaat. Deze secretaresse-functie houdt in: het mee helpen voorbereiden van vergaderingen, het notuleren van vergaderingen over het werelddiakonaat; het verzorgen van de correspondentie, vaak in het Engels: het bijhouden van de agenda. Daarom moet deze secretaresse een opleiding hebben op middelbaar niveau en bij voorkeur een secretaresse-opleiding; zelfstandig kunnen werken; ervaring als secretaresse hebben een goede kennis van de Engelse taal hebben, zowel mondeling als schriftelijk Het salaris voor deze functie kan oplopen tot maximaal 2818 per maand en de premies AOW en AWW komen voor rekening van de werkgever. Wilt u meer inlichtingen dan worden u die graag gegeven door de huidige secretaresse, mevrouw A. Valk, en de adjunct-directeur, de heer mr C B Bavtnck. tel. 033-943244 Uw sollicitatie wordt graag voor 1 augustus a s tegemoet gezien, gericht aan de directeur van het Algemeen Diakonaal Bureau, dr J. van Klinken, Burg. de Beaufortweg 18, 3833 AG Leusden. NED. HERV. KERK Beroepen te Enschede (toez.): Ai kers te Noordoostpolder (Ens-B genburg); te Jullanadorp (toez.):7 Bouman te Oost-Vlieland. Aangenomen naar Driesum C. wagen, kand. te Veenendaal, dankte voor Goudszwaard en| Bruchem c a. Beroepbaar: P. v.d. Vange, Met straat 37, Groningen; J. F. 7 Schermerhoek 280. Capelle i Ussel. Afscheid op 29 juni van Kati Zee; L. Boer wegens emeritï Scheveningen (als zendin_ Indonesië): J. A. B. Jongeneel tl Leiden; van Kolderveen: W. ber. te Ommen; van Amstc Vuyst wegens benoeming tot 1 teur van de stichting Kerk en ff te Driebergen. Intrede te Papendrecht: J. C. dcÉVei uit Rijssen; te Westerbork: A Poortman uit Ammerstol (I overgangsbepaling 277 E); te doom: F. C. M. Roodenburg uit delburg; te Diepenheim: G. J. uit Heino (krachtens overgangsbe !D ling 277 E); te Daarle: D. Verba* kand. uit Lexmond; op 2 juli te M kapelle: J. Hardeman, kand. uitV nendaal; op 5 juli te Urmond Röell, kand. uit Zwolle. Bevestiging te Krimpen a.d. Ui (wegens benoeming tot coördinert staffunctionaris van de stichti Maatschappelijk Welzijn in de te provincie Zuid-Holland): P. uit Schoonhoven (deelgem. Adv« kerk). Emeritaat verleend per 1 juli gezondheidsredenen) aan W. Stol» Urk (geen afscheid in een kerkdier GEREF. KERKEN Afscheid van Culemborg: B. J Schelhaas ber. te Den Helder. Den Haag-West: K. H. Wigboldusï te Eindhoven (voor de arbeid oi jong-volwassenen en studerende! Intrede te Hoogvliet: A. Bak kei: Rotterdam-Lombardijen; te Did ten: A. Hansen uit 's-Gravezandt1 Boxum ('s morgens) en te Hijli ('s middags): J. van Houwelingeni Kommereijl, te Dirkshoorn: J. schoof, kand. uit Haarlem. Emeritaat verleend per 1 juli aw H. de Boer te Oosterend (blijft hul diensten verrichten) en aan IJ. J mersma, geestelijk verzorger van Zonnehuis te Vlaardingen (bil? voorlopig nog werkzaam). GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Eemdljk: J. W. Rooêd brand, kand. te Kampen. Intrede te Kampen: T. Dekker Leek-Roden; te Driebergen P. H. van Houwelingen, kand. uit Vlaartfl gen; te De Lier (mede voor Mate luis): B. Luiten, kand. NED. GEREF. KERKEN Intrede te IJsselrauiden: A. Beeftii uit Neede c.a. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Amsterdam-Centrum J. Tanis. kand. te Sommelsdijk. Intrede op 2 juli te Vlissingen: I Paul uit Rotterdam-Zuidwijk. REM. BROEDERSCHAP Aangenomen de benoeming tot vod ganger van de Ned. Prot Bond Hardinxveld-Giessendam (part tlfl per 1 sept E. H. Cossee te Dordred (blijft predikant te Dordrecht).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2